quote:De terroristische militie Islamitische Staat (IS) heeft wereldwijde aanvallen op joden en christenen aangekondigd. In een 40 minuten durende audioboodschap die donderdag werd vrijgegeven, roept IS-woordvoerder Abu Hudhaifah al-Ansari de ‘lone wolves’ van IS op om ‘kruisvaarders (christenen) en joden overal aan te vallen’, vooral tijdens de huidige vastenmaand Ramadan in Europa en de VS, maar ook in het hart van de Joodse staat en in Palestina. Het bericht werd gepubliceerd via het IS-mediaportaal al-Furkan.
De Afghaanse IS-tak ISPK eiste de verantwoordelijkheid op voor de aanval afgelopen week bij Moskou. Daar werd brand gesticht en het vuur geopend op bezoekers van de concertzaal Crocus City Hall, volgens het Russische Ministerie van Noodsituaties kwamen in totaal 143 mensen om het leven. Volgens berichten raakten ongeveer 200 mensen gewond, waarvan sommigen ernstig. De zoektocht naar vermiste personen in de uitgebrande en deels ingestorte concertzaal is inmiddels gestaakt.
De Russische Onderzoekscommissie maakte donderdag bekend dat zij opnieuw een verdachte heeft aangehouden in verband met de aanval. Hij was betrokken bij de financiering van de aanval. De onderzoekers zouden de voogdij over hem aanvragen. Volgens officiële informatie waren eerder in totaal elf mensen gearresteerd, onder wie de vier vermoedelijke aanvallers. Acht van hen zitten in hechtenis.
IS herdenkt de uitroeping van het kalifaat
In zijn videoboodschap herinnerde IS-woordvoerder Al-Ansari ook aan de uitroeping van het zogenaamde IS-kalifaat tien jaar geleden. Destijds had de militie de controle over grote delen van het door een burgeroorlog verscheurde Syrië en het aangrenzende Irak. De extremisten hebben nu opnieuw hun territorium verloren. In beide landen zijn echter nog steeds IS-cellen actief.
En dus een ongelovige, ook jij bent een vijand van het ware geloof.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:45 schreef Nielsch het volgende:
ik ben atheïst dus laat mij er lekker buiten
Die aanslagen zijn toch altijd in België, Frankrijk of Duitsland. Nederland is niet interessant.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik houd mijn hart vast voor de periode Koningsdag t/m Bevrijdingsdag.
Volgens mij zijn er hier een aantal verijdeld.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:15 schreef C64 het volgende:
[..]
Die aanslagen zijn toch altijd in België, Frankrijk of Duitsland. Nederland is niet interessant.
Nederland is niet immuun voor dit geweld.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:15 schreef C64 het volgende:
[..]
Die aanslagen zijn toch altijd in België, Frankrijk of Duitsland. Nederland is niet interessant.
RIP @Nielschquote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
En dus een ongelovige, ook jij bent een vijand van het ware geloof.
Jinx het nou niet.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:15 schreef C64 het volgende:
[..]
1 zwaluw maakt nog geen zomerquote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:22 schreef Fok-it het volgende:
Als het Jodendom of het Christendom ook een IS had gehad, hadden jullie dan ook over; de religie van de vrede gesproken?
Die hebben ze niet.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:22 schreef Fok-it het volgende:
Als het Jodendom of het Christendom ook een IS had gehad, hadden jullie dan ook over; de religie van de vrede gesproken?
Goh. Het was dan ook een hypothetische vraagquote:
Ik denk dat het meer jouw doel was om uit te dagen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:03 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Goh. Het was dan ook een hypothetische vraag
Uit te dagen? Nee hoor. Gewoon een hele logische vraag. Waar je zelf al goed antwoord op geeft door te stellen dat het gros van de Moslim bevolking inderdaad niks te maken heeft met IS en zich daar niet mee wil associërenquote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer jouw doel was om uit te dagen.
Aan de andere kant kun je terroristische organisaties zoals IS niet schuiven in de schoenen van de Islamitische gemeenschap. Ook onder christenen lopen genoeg gekken rond. Daarbij heb ik ook het gevoel "Daar heb ik helemaal niets mee". Zo durf ik ook te beweren dat het merendeel van de moslim-gelovigen helemaal niets hebben met een IS. En zich ook niet verantwoordelijk te voelen om zich daarover te uiten. Ik ken genoeg moslims op mijn werk en dat zijn net zulke mensen als alle anderen op het werk. Allemaal gewoon jantjes modaal die het beste met anderen voor hebben.
Vroeg of laat is Nederland ook aan de beurt.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:15 schreef C64 het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Als een moslim zegt dat de Islam een godsdienst is van vrede, is dat zijn overtuiging en daar heeft IS niets mee te maken. Als ik zeg dat christenen het beste voor hebben met andere mensen, denk ik niet aan de enge sekteleiders die hier rondlopen in dit land of aan priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Die zie ik niet als christen, maar als criminelen die misbruik maken van hun positie. Heeft niets te maken met de godsdienst in het algemeen.quote:
Volgens mij heb je de vraag verkeerd geïnterpreteerd want ik geef je gewoon gelijkquote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Als een moslim zegt dat de Islam een godsdienst is van vrede, is dat zijn overtuiging en daar heeft IS niets mee te maken. Als ik zeg dat christenen het beste voor hebben met andere mensen, denk ik niet aan de enge sekteleiders die hier rondlopen in dit land of aan priesters die hun handen niet thuis kunnen houden. Die zie ik niet als christen, maar als criminelen die misbruik maken van hun positie. Heeft niets te maken met de godsdienst in het algemeen.
Hoe weten ze wie Christenen zijn? Oh wacht, het is al begonnen:quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:46 schreef Vincent_student het volgende:
Er zijn nog maar weinig christenen over in Nederland, dus wij hebben weinig last.
Kerk binnenlopen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoe weten ze wie Christenen zijn? Oh wacht, het is al begonnen:
NWS / 71 jarige Christen aangevallen in Den Haag
Zijn niet per se Christelijke feesten. Denk eerder aan morgen, Paaswake en kerkdiensten op 1ste Paasdag, die zijn drukbezocht. Mij zien ze er niet!quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:13 schreef Jor_Dii het volgende:
En het is nog ramadan...quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Zijn niet per se Christelijke feesten. Denk eerder aan morgen, Paaswake en kerkdiensten op 1ste Paasdag, die zijn drukbezocht. Mij zien ze er niet!
Dat helpt niet een leger als iemand een bom plaatst in een kerk.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:19 schreef torentje het volgende:
Kan niemand de joden en christenen bewegen om bij de Westerse regeringen te pleiten voor inzet van de legers?
Ik neem aan dat ze je voor de iftar uitnodigen en niet om een paar uur mee te vastenquote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:46 schreef Vincent_student het volgende:
Ook weer zoiets. Op het werk werden we uitgenodigd om te komen eten bij moslim-collega's om de ramadan te vieren. Dan denk ik he? Ramadan is toch vasten? Het is toch geen kerst of zo?
En waar moeten ze die legers dan gaan neerzetten?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:19 schreef torentje het volgende:
Kan niemand de joden en christenen bewegen om bij de Westerse regeringen te pleiten voor inzet van de legers?
Het probleem is dat het terrorisme binnen de Islam zich niet enkel beperkt tot IS. Er zijn vele radicale groeperingen die het niet schuwen om terrorisme in te zetten. Volgens recent onderzoek van Fondapol zijn er de laatste 40 jaar wereldwijd bijna 50,000 terroristische aanslagen geweest van Islamtische groeperingen. Dit is ongekend en zie je bij geen andere religie terug.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:07 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik denk dat het meer jouw doel was om uit te dagen.
Aan de andere kant kun je terroristische organisaties zoals IS niet schuiven in de schoenen van de Islamitische gemeenschap. Ook onder christenen lopen genoeg gekken rond. Daarbij heb ik ook het gevoel "Daar heb ik helemaal niets mee". Zo durf ik ook te beweren dat het merendeel van de moslim-gelovigen helemaal niets hebben met een IS. En zich ook niet verantwoordelijk te voelen om zich daarover te uiten. Ik ken genoeg moslims op mijn werk en dat zijn net zulke mensen als alle anderen op het werk. Allemaal gewoon jantjes modaal die het beste met anderen voor hebben.
quote:
Pak je paintball pistool!quote:
Ik snap dat er een probleem is, maar mijn post ging niet over de aanwezigheid van het probleem, maar om de connectie tussen aanslagen en de gewone gelovige. Er is ook een probleem in het verkeer met drankrijders. Maar de gewone automobilist heeft niets met drankrijders en voelt zich ook niet verantwoordelijk om zich daar over uit te laten, want het staat los van zijn leven. Zo kun je een doorsnee moslim ook niet vragen: waarom plegen jullie aanslagen, net zomin je een doorsnee automobilist kunt vragen: waarom rij je dronken rond?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het probleem is dat het terrorisme binnen de Islam zich niet enkel beperkt tot IS. Er zijn vele radicale groeperingen die het niet schuwen om terrorisme in te zetten. Volgens recent onderzoek van Fondapol zijn er de laatste 40 jaar wereldwijd bijna 50,000 terroristische aanslagen geweest van Islamtische groeperingen. Dit is ongekend en zie je bij geen andere religie terug.
Dan kun je dus wel beginnen met bagataliseren, wijzen naar andere religies en of stellen dat mensen dit los moet zien van de bredere Islamtische gemeenschappen, maar gezien de enorme hoeveelheid terreur en de vele malen dat moslims dit terreur ook toejuichen of steunen, is het misschien handig om niet weg te kijken van dit hardnekkige probleem binnen de Islam.
Het heeft niks met wegkijken te maken want je kan gewoon stellen dat het zowel verwerpelijk is als dat je individuele moslims niet verantwoordelijk ervoor hoeft te stellen, sterker nog. Je hoeft het geloof er niet verantwoordelijk voor te stellen. Nogmaals: zou jij het Christendom verantwoordelijk houden als er al enkele jaren dood en verderf werd gezaaid door een Christelijke terreurgroep?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het probleem is dat het terrorisme binnen de Islam zich niet enkel beperkt tot IS. Er zijn vele radicale groeperingen die het niet schuwen om terrorisme in te zetten. Volgens recent onderzoek van Fondapol zijn er de laatste 40 jaar wereldwijd bijna 50,000 terroristische aanslagen geweest van Islamtische groeperingen. Dit is ongekend en zie je bij geen andere religie terug.
Dan kun je dus wel beginnen met bagataliseren, wijzen naar andere religies en of stellen dat mensen dit los moet zien van de bredere Islamtische gemeenschappen, maar gezien de enorme hoeveelheid terreur en de vele malen dat moslims dit terreur ook toejuichen of steunen, is het misschien handig om niet weg te kijken van dit hardnekkige probleem binnen de Islam.
Ja oke, maar wel feesten / herdenkingen waar veel mensen samenkomen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Zijn niet per se Christelijke feesten. Denk eerder aan morgen, Paaswake en kerkdiensten op 1ste Paasdag, die zijn drukbezocht. Mij zien ze er niet!
Dat avondeten is bijna een feest. Alleen de alcohol ontbreekt.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:46 schreef Vincent_student het volgende:
Ook weer zoiets. Op het werk werden we uitgenodigd om te komen eten bij moslim-collega's om de ramadan te vieren. Dan denk ik he? Ramadan is toch vasten? Het is toch geen kerst of zo?
Hier staan op de koningsmarkt heel veel kramen met islamitische verkoopsters. Allemaal lekkere hapjes. Neem niet aan dat ze die ook zomaar willen offeren. Hoewel, ik kijk nergens meer van op.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja oke, maar wel feesten / herdenkingen waar veel mensen samenkomen.
Je denkt niet dat dit per gezin, Moslim zal verschillen? Gewoon om voor de verandering even wat genuanceerder te doenquote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat avondeten is bijna een feest. Alleen de alcohol ontbreekt.
Ze hoeven geen honger te lijden. Ja, het is lastig als je niet kunt eten tijdens werktijd en moet wachten tot 's avonds, maar het is niet zo dat ze ruim een maand honger lijden.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je denkt niet dat dit per gezin, Moslim zal verschillen? Gewoon om voor de verandering even wat genuanceerder te doen
Ze willen Christenen en Joden treffen. Die zijn in sterk in de minderheid in de Nederlandse samenleving. Zeg maar dat 90% die afkomt op nationale feestdagen niet religieus zijn. Het is raar, maar die moeten ze dus niet hebben.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja oke, maar wel feesten / herdenkingen waar veel mensen samenkomen.
Dat zegt ook niemand. Maar het zal ook geen mukbang zijn elke nacht gok ik.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:10 schreef Gia het volgende:
[..]
maar het is niet zo dat ze ruim een maand honger lijden.
Als ik bij mijn taalmaatje ben, zet ze vaak wat hapjes op tafel, om te proberen. Dan zijn we met z'n tweetjes, maar daar kun je een gezin mee voeden. Wel heel lekker, allemaal een soort pizza's met van lekkere toppings e.d.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:11 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dat zegt ook niemand. Maar het zal ook geen mukbang zijn elke nacht gok ik.
Is dat jouw adres? Mooi blauw huis.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:16 schreef RM-rf het volgende:
Er is in Nederland maar eentje die een aanslag gaat plegen!
[ afbeelding ]
Blauwe huizen daar, en een blauwe auto voor de deurquote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[ afbeelding ]
Tramschutter Utrecht?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:15 schreef C64 het volgende:
[..]
Winkelcentra, gebedshuizen en andere drukbezochte plaatsen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:50 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
En waar moeten ze die legers dan gaan neerzetten?
Is ook zo. Ik heb een Afghaanse buurman gehad, een moslim die ook aan ramadan deed. Maar stond na zonsondergang gewoon op zijn balkon een biertje te drinken. Dus wel moslim, maar eentje die het niet te serieus neemt.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:07 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Je denkt niet dat dit per gezin, Moslim zal verschillen? Gewoon om voor de verandering even wat genuanceerder te doen
Die haat spreken ze vooral niet zo uit.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:58 schreef Bocaj het volgende:
Altijd maar weer die haat van die radicalen... Slaat ook neer om de normale moslim die vaak ook wel haten maar lang niet zo ver gaan.
Kan zijn dat hij een aanhanger was van het Alevitisme. Maar die vasten normaliter nietquote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Is ook zo. Ik heb een Afghaanse buurman gehad, een moslim die ook aan ramadan deed. Maar stond na zonsondergang gewoon op zijn balkon een biertje te drinken. Dus wel moslim, maar eentje die het niet te serieus neemt.
Veel moslims zijn volgens die extremisten geen moslim en mogen van hen ook dood vallen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier staan op de koningsmarkt heel veel kramen met islamitische verkoopsters. Allemaal lekkere hapjes. Neem niet aan dat ze die ook zomaar willen offeren. Hoewel, ik kijk nergens meer van op.
Hm, als ze er niet staan, ben ik weg.
Ja je hebt dus moslims en de islam. Islamitisch gezien is het goed om over het algemeen niet te veel te eten. Af en toe kan geen kwaad.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik bij mijn taalmaatje ben, zet ze vaak wat hapjes op tafel, om te proberen. Dan zijn we met z'n tweetjes, maar daar kun je een gezin mee voeden. Wel heel lekker, allemaal een soort pizza's met van lekkere toppings e.d.
Hier bij mijn buren was het vorige week vrijdag zo'n beetje feest, harde muziek en volgens mij ook veel bezoek. Benieuwd of dat vanavond weer is. Vrijdag is toch hun belangrijkste dag van de week, in feite.
Misschien doen ze wel de hele week sober en op vrijdag uitgebreid?
Ik weet wel dat de laatste iftar echt heel uitgebreid is, daar worden ook vaak buitenstaanders voor uitgenodigd om die mee te vieren. Kan me voorstellen dat het echt niet elke dag heel uitgebreid is.
Stoorde me niet. Daarbij geef ik ze groot gelijk, ze hebben vaste buren die nogal eens luidruchtige feestjes geven.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:46 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Ja je hebt dus moslims en de islam. Islamitisch gezien is het goed om over het algemeen niet te veel te eten. Af en toe kan geen kwaad.
Er is zover ik weet niks over het uitbundig hebben van een iftaar (het verbreken van het vasten) op vrijdag, ondanks dat vrijdag inderdaad een speciale dag is bij ons.
Wat betreft muziek en helemaal als het hard is en buren stoort is in strijd met de islam.
Mogen moslims wel naar klassieke muziek luisteren?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 18:46 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Ja je hebt dus moslims en de islam. Islamitisch gezien is het goed om over het algemeen niet te veel te eten. Af en toe kan geen kwaad.
Er is zover ik weet niks over het uitbundig hebben van een iftaar (het verbreken van het vasten) op vrijdag, ondanks dat vrijdag inderdaad een speciale dag is bij ons.
Wat betreft muziek en helemaal als het hard is en buren stoort is in strijd met de islam.
Zo ver ik heb geleerd is muziek over het algemeen verboden, dus klassieke muziek ook.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 22:22 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Mogen moslims wel naar klassieke muziek luisteren?
Of is officieel al het muziek verboden, en hoeveel procent van de moslims in Nederland houden zich aan die regel?
Rap is namelijk behoorlijk populair onder veel islamitisch jeugd hier bij mij in de buurt (ik woon bij Zuid Plein Rotterdam)
De enige, juist vertaling is 'religie van de vvrede'.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:22 schreef Fok-it het volgende:
Terug naar Afghanistanquote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:50 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
En waar moeten ze die legers dan gaan neerzetten?
Wat is dit nou voor hersenspinsel.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:22 schreef Fok-it het volgende:
Tijdens gayparade vind je zeker niet erg.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:13 schreef Jor_Dii het volgende:
Dus jij bent tegen het afspelen van muziek?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 22:49 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Zo ver ik heb geleerd is muziek over het algemeen verboden, dus klassieke muziek ook.
Hoeveel moslims daar aan houden kan ik niet zeggen, maar het ontgaat niemand dat helaas veel moslims hun religie niet goed bestuderen en of er niet goed naar handelen. Wellicht zal dit beter worden in de toekomst.
Suggestieve lasterpraatjes.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 23:36 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Tijdens gayparade vind je zeker niet erg.
GLquote:
quote:Op vrijdag 29 maart 2024 15:22 schreef Fok-it het volgende:
Een toekomst zonder enige muziek?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 22:49 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Zo ver ik heb geleerd is muziek over het algemeen verboden, dus klassieke muziek ook.
Hoeveel moslims daar aan houden kan ik niet zeggen, maar het ontgaat niemand dat helaas veel moslims hun religie niet goed bestuderen en of er niet goed naar handelen. Wellicht zal dit beter worden in de toekomst.
Fijn weekend!quote:Op zaterdag 30 maart 2024 10:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een toekomst zonder enige muziek?
Nee dank u.
Kunstuitingen, ook muzikale, zijn door God gegeven talenten.
Grappig hoe fundi's van allerlei aard zo'n intense haat hebben jegens schoonheid door mensen voortgebracht. Alsof dat niet zou kunnen 'omdat het maar mensen zijn'...
Mijn hemel.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:46 schreef Vincent_student het volgende:
Oei nu weten ze het. Maar prijs je gelukkig als moslim maak je nog steeds meer kans om slachtoffer te worden van deze bende LVB'ers.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 14:45 schreef Nielsch het volgende:
ik ben atheïst dus laat mij er lekker buiten
Kneusquote:Op zondag 31 maart 2024 11:03 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oei nu weten ze het. Maar prijs je gelukkig als moslim maak je nog steeds meer kans om slachtoffer te worden van deze bende LVB'ers.
Dat is te vergelijken met christendom. Alles wat een beetje leuk is mag niet.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 22:49 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Leuk is tot op zekere hoogte subjectief. Daarnaast is niet alles wat leuk is ook goed voor je.quote:Op maandag 1 april 2024 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is te vergelijken met christendom. Alles wat een beetje leuk is mag niet.
Maar veel christenen en moslims nemen sommige zaken gewoon met een korrel zout.
Wat me wel opvalt is dat halve moslims of cultuurmoslims niets te maken met varkens willen hebben. En dat kan ik alleen maar aanmoedigen.
Nee dat klopt, mijn ervaring is zelfs dat alles dat ik leuk vind slecht voor me is, maar een mens mag genieten.quote:Op maandag 1 april 2024 14:31 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Daarnaast is niet alles wat leuk is ook goed voor je.
Volgens mij zijn anasheed wel gewoon toegestaan en gezien veel comments zijn er ook veel niet-moslims die er naar luisteren. IS heeft ook een hele collectie aan anasheed, maar die zijn vooral via schimmige websites te beluisteren en nauwelijks meer op youtube.quote:Op maandag 1 april 2024 14:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee dat klopt, mijn ervaring is zelfs dat alles dat ik leuk vind slecht voor me is, maar een mens mag genieten.
Ik zou die stelling wel aan de kaak willen stellen.quote:Op maandag 1 april 2024 14:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee dat klopt, mijn ervaring is zelfs dat alles dat ik leuk vind slecht voor me is, maar een mens mag genieten.
Overdrijf eens niet zo....quote:Op vrijdag 29 maart 2024 16:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Hoe weten ze wie Christenen zijn? Oh wacht, het is al begonnen:
NWS / 71 jarige Christen aangevallen in Den Haag
Dat is feitelijk onjuist want de opsporingsdiensten hebben al meerdere aanslagen voorkomen in Nederland.quote:Op maandag 1 april 2024 15:17 schreef Narjeb1986 het volgende:
[..]
Overdrijf eens niet zo....
Aanslagen zijn wel een stuk erger dan een ruzie tussen moslims en een christen.
ik ken christenen die andersdenkenden lastig vallen met hun "wij hebben het enige geloof"... En dan heeft de persoon een verkeerde moslim aangesproken.
Dit heeft niks met de oproep van IS te maken.
Sowieso roept IS vaker op, en niemand van de moslims in NL voelt zich dan geroepen.
Geef me dan maar een kogel.quote:
En je weet dat die aanslagen zouden komen door oproepen van IS?quote:Op maandag 1 april 2024 15:20 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dat is feitelijk onjuist want de opsporingsdiensten hebben al meerdere aanslagen voorkomen in Nederland.
Nou, het is meestal ophanging. Maar goed dat je stukje bij beetje misschien begint in te zien dat het overal maar opnemen voor deze fascistische ideologie misschien niet zo goed is voor je eigen gezondheidquote:
Ja.quote:Op maandag 1 april 2024 15:25 schreef Narjeb1986 het volgende:
[..]
En je weet dat die aanslagen zouden komen door oproepen van IS?
Nee er is benoemd dat ze o.a. IS propagandamateriaal hadden.quote:Op maandag 1 april 2024 15:33 schreef Narjeb1986 het volgende:
[..]
En hoe weet je dat? Fingerspitzengefuhl? Uit je dikke duim gezogen?
Als jij je aan allerlei ge- en verboden wil houden op grond van je geloof, moet je dat helemaal zelf weten natuurlijk. Dit soort goedpraterij slaat alleen natuurlijk kant noch wal: je mag A en B niet, maar omdat je C tot en met Z wél mag, moet je eigenlijk niet zeuren. Verder zal er ook niemand een probleem mee hebben of jij wel of geen varken eet, wél als je die overtuiging zo ver doorvoert dat dat voor anderen ook moet gelden, en zelfs zó ver dat die anderen dood moeten als ze daar geen zin in hebben.quote:Op maandag 1 april 2024 15:05 schreef GewoonUitNL het volgende:
De meeste dingen zijn toegestaan in de islam; alleen alcohol is verboden als te gaat om dranken, maar hoeveel dranken zijn wel niet toegestaan? Miljoenen! Vind je geen van die dranken lekker? Vast niet..
Varkensvlees, kadavers en niet correct geslacht vlees zijn verboden, maar hoeveel voedingsmiddelen zijn er wel niet toegestaan. Miljoenen! Daar lusten we een hoop van.
Muziek luisteren mag niet, maar tig andere activiteiten zijn wel toegestaan en voor ieder mens wat wils.
De user is een bekeerling, gewoon een Nederlands persoon, en uit mijn ervaring zijn die vaak nog radicaler in het geloof als iemand die geboren is als moslim.quote:Op maandag 1 april 2024 16:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Als jij je aan allerlei ge- en verboden wil houden op grond van je geloof, moet je dat helemaal zelf weten natuurlijk. Dit soort goedpraterij slaat alleen natuurlijk kant noch wal: je mag A en B niet, maar omdat je C tot en met Z wél mag, moet je eigenlijk niet zeuren. Verder zal er ook niemand een probleem mee hebben of jij wel of geen varken eet, wél als je die overtuiging zo ver doorvoert dat dat voor anderen ook moet gelden, en zelfs zó ver dat die anderen dood moeten als ze daar geen zin in hebben.
https://www.knack.be/nieu(...)tie-en-bekeerlingen/quote:Olivier Roy, de Franse islamspecialist, politicoloog en socioloog, betoogt in Le Monde dat de terreurdreiging uitgaat van een heel specifieke groep, zijnde migrantenkinderen van de tweede generatie, en bekeerlingen. “Het gaat niet om de radicalisering van de islam, maar om de islamisering van het radicalisme”.
In Frankrijk is de oorlogstaal heel luid te horen. Die taal gaat van de president uit, maar de roep om vergelding reikt verder, en is duidelijk aanwezig bij vele bewoners, beschrijven binnenlandse en buitenlandse journalisten.
Olivier Roy, 66, die tegenwoordig doceert in het Italiaanse Firenze, is niet opgezet met de oorlogsretoriek. Want, schrijft hij in Le Monde, oorlog “tegen wie en tegen wat?” Dat terrorisme is geen exportproduct van IS, de organisatie “put uit een reservoir aan geradicaliseerde Fransen” die, wat er ook in het Midden-Oosten gebeurt, “klaarstaan om hun persoonlijke revolte van een bloedige handtekening te voorzien. De verplettering van Islamitische Staat zal niets veranderen aan die revolte”.
Het maakt voor de jonge jihadisten niet zoveel uit of ze nu bij IS of Al-Qaeda aansluiten. “Voorheen zochten ze aansluiting bij GIA” (de Algerijnse fundamentalistische terreurbeweging). “Morgen zullen ze onder een andere vlag vechten tenzij sterfte tijdens acties, toenemende leeftijd, of desillusie de rangen uitputten, wat in de jaren 70 bij uiterst links het geval was”.
Sinds 1996 is het jihadisme een “heel stabiel fenomeen”, aldus Roy. Het gaat om de radicalisering van twee soorten Franse jongeren, dat wil zeggen moslims van de tweede generatie en “autochtone” bekeerlingen.
Het probleem voor Frankrijk is niet IS en “het kalifaat in de Syrische woestijn, dat vroeg of laat zal verdwijnen als een luchtspiegeling die een nachtmerrie is geworden”.
“De echte vraag is te weten of die jongeren de avant-garde vormen van een komende oorlog dan wel mislukkelingen zijn” die in een plooi van de geschiedenis zullen verdwijnen.
Hierover zie je doorgaans twee versies, schrijft Roy. “Ruw gezegd: de culturele verklaring en de tiers-mondistische verklaring”. De eerste gaat uit van de clash van beschavingen: de jongeren revolteren omdat er een probleem is met integratie van moslims. De tweede verwijst naar postkoloniaal leed, de Palestijnse zaak, de verwerping van westerse interventies in het Midden-Oosten en de racistische en islamofobe uitsluiting uit de samenleving, wat in één zin valt samen te vatten: “zolang het conflict tussen Israël en Palestijnen niet opgelost geraakt, zal de revolte blijven duren”.
De beide verklaringen worden volgens Roy door de feiten tegengesproken.
Als de radicalisering structureel is, waarom zijn er dan zo weinig jihadisten? In Frankrijk gaat het om enkele duizenden op een totaal van meerdere miljoenen moslims. De jonge geradicaliseerden zijn bekend, werden op fiche gezet (fiche S).
Als we meer specifiek kijken om wie het gaat, zijn er 2 precieze categorieën, aldus Roy. Het gaat ofwel of jongeren die tot de tweede generatie van migratie behoren, die jong naar Frankrijk gekomen zijn, of in het land geboren werden als kinderen van gemigreerde ouders. Ofwel gaat het, en in toenemende mate, om bekeerlingen, die in principe de discriminatie niet aan den lijve ondervonden hebben.
“Bijna alle Franse jihadisten behoren tot een van deze twee categorieën. Wat betekent dat er zo goed als geen eerste generatiemigranten tussen zitten (zelfs geen recente migranten), en dat er vooral geen ‘derde generatie’ bijzit”.
Wat hebben de jihadisten uit de tweede generatie en de bekeerlingen gemeen? De breuk met de ouders, met de cultuur en de religie die ze vertegenwoordigen. De tweede generatie is verwesterst, kan uit de voeten in het Frans, heeft alcohol gedronken, shit gerookt, achter meisjes aangezeten in clubs. Velen hebben in de gevangenis gezeten. En dan worden ze op een dag wakker en (her)bekeren ze zich tot het salafisme. Wat wil zeggen tot een islam van regels die de cultuur verwerpt. Het salafisme verwerpt zowel de cultuur van de ouders als de westerse cultuur. Ze nemen de culturele islam van hun ouders niet over, terwijl de derde generatie al een eigen islam ontdekt, en weliswaar geen conflictloze verhouding heeft met de andere Fransen, maar een verhouding die leefbaar is.
Het generatieprobleem, aldus Roy, is minder uitgesproken bij de Turkse migratie omdat daar de Turkse overheid het doorgeven van de culturele islam voor haar rekening neemt.
Waar bekeerlingen vroeger kozen voor het soefisme (een filosofische vorm van islam die diametraal tegenover het salafisme staat) kiezen ze nu voor “de zuivere religie”. Zoals de jihadisten van de tweede generatie blazen ze de bruggen op met het thuisfront, ze zoeken de breuk. Het salafisme slaat niet alleen aan omdat Saudi-Arabië het overal financiert, het komt goed uit voor jongeren die met hun verleden willen breken, omdat het geen culturele component heeft en jongeren in staat stelt zichzelf, op basis van simpele regels, heruit te vinden. Je moet dus vooral niet denken dat je die jongeren met een gematigde islam gaat paaien, aldus Roy. Ze zoeken juist radicaliteit.
“Het gaat”, schrijft hij, “niet om de radicalisering van de islam, maar om de islamisering van het radicalisme”.
En dat leidt tot consternatie bij de ouders, zowel moslims als anderen, die de politie bellen of die wanhopig naar Turkije trekken in de hoop hun kinderen terug te brengen.
Behalve de breuk met de familie valt een ander kenmerk op: de jihadisten waren bijna nooit devoot tot ze radicaliseerden. Wel integendeel. De pers staat vol van halvelings verbaasde reacties van buren over wat een goede jongen het wel was, en hoe fel het meisje zich altijd in het uitgaansleven had gestort. Ze waren niet praktiserend. En dat was niet gelogen. Ze wilden niets verborgen houden. Eens ze (her)bekeerd zijn, tonen ze zichzelf zo op Facebook, in “een combinatie van nihilisme en hoogmoed, met een koud en kalm vermogen om te doden, zoals ook te zien was bij Breivik in Noorwegen”.
In Syrië integreren ze zich niet in de samenleving die ze zogezegd willen verdedigen. Dat ze gebruik maken van seksslavinnen of van via het internet aangetrokken echtgenotes, toont dat ze niet geïntegreerd zijn. “Ze zijn eerder nihilistisch dan utopistisch”.
Ze radicaliseren met een klein groepje vrienden, waarmee ze een broederschap vormen. En dikwijls, geeft Roy aan, gaat het om echte familiebanden : de broers Abdeslam, de broers Kouachi, Abdelhamid Abaaoud die zijn 13-jarig broertje kidnapt, de broers Tsarnaev, die de aanslag pleegden tegen de marathon in Boston.
Er is een affectieve band tussen de leden van een cel, het ene lid huwt met de zuster van een wapenbroeder, en dat is een groot verschil met de marxistische of nationalistische radicale bewegingen. Dat maakt dat de jihadisten ook veel minder blootstaan aan infiltratie door inlichtingendiensten.
Waar kiezen ze voor de islam als element van revolte? “Voor de tweede generatie is dat duidelijk: ze nemen een identiteit die hun ouders in hun ogen verkwanseld hebben. Ze ondernemen vaak ook vergeefse pogingen om hun ouders te herbekeren. De bekeerlingen kiezen de islam omdat dat het enige beschikbare is op de markt van het radicaal verzet. “IS vervoegen, geeft de zekerheid te terroriseren”.
Het duurde bijna 1700 jaar eer het christendom de Verlichting kende en aangezien de islam nu zo'n 1400 jaar bestaat duurt dat nog wel even.....quote:Op maandag 1 april 2024 16:44 schreef BMW1993 het volgende:
^
Zal het internationale terrorisme ooit afzwakken denk je?
Elk religie kent haar hoogtepunt, waarna het vaak wat afzwakt.
Denk bijvoorbeeld aan het Christendom, ook niet altijd een fijne religie geweest in het verleden met veel moorden.
Tegenwoordig hangt er zelfs bij bepaalde kerken een regenboogvlag voor het pand![]()
Zal dat ook zo met de islam gaan? Dat het zijn radicale randjes verliest?
Jezus die verwacht ik binnenkort. Zal me weer een hoop geld kosten.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:16 schreef RM-rf het volgende:
[ afbeelding ]
Stel een kind heeft 100 stukken speelgoed, maar hij wilt 2 anderen welke ook nog eens slecht voor hem zijn. Dan is het rationeel om die voor hem te verbieden omdat ze slecht zijn voor hem, en helemaal als hij ook nog eens 100 toegestane stukken speelgoed heeft.quote:Op maandag 1 april 2024 16:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Als jij je aan allerlei ge- en verboden wil houden op grond van je geloof, moet je dat helemaal zelf weten natuurlijk. Dit soort goedpraterij slaat alleen natuurlijk kant noch wal: je mag A en B niet, maar omdat je C tot en met Z wél mag, moet je eigenlijk niet zeuren. Verder zal er ook niemand een probleem mee hebben of jij wel of geen varken eet, wél als je die overtuiging zo ver doorvoert dat dat voor anderen ook moet gelden, en zelfs zó ver dat die anderen dood moeten als ze daar geen zin in hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |