Tja als onze overheid hetzelfde beleid voert als in Zimbabwe dan heb ik wel grotere zorgen dan de waarde van het geld op mijn bankrekening.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb nog een paar hagelnieuwe van deze liggen, als verzamelobject (voor de lol, niet voor de waarde):
[ afbeelding ]
Dat is een handelsplatform, geen fonds. Je moet je geld nooit op een handelsplatform in bewaring nemen maar hooguit datgene inleggen wat je op dat moment gaat verhandelen. Dat is exact de reden waarom ik het girale banksysteem afraad voor je spaargeld, want ook daar heb je geen controle over je bezit.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:42 schreef Hexagon het volgende:
En neem zoiets als Binance waar veel mensen hun spaarcenten kwijt zijn geraakt. Dat ondermijnt het vertrouwen in crypto waardoor er minder mensen in zullen stappen.
Dat is bij geen enkele valuta. De garantstelling van ¤100.000 bij de Euro wordt uit belastinggeld betaald. Als de schade te groot is dan kun je moeilijk geld uit een lege schatkist halen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 11:42 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee, dat is op geen enkele manier beschermd tegen de situatie dat je je crypto aan de straatstenen niet kwijt gaat kunnen.
Wacht maar tot we in de ruimte goud gaan mijnen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 09:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dus? Sinds die tijd is er nog geen grote economische crisis geweest.
Dus hoe weet jij dat het dan wél een waardevast middel is gebleken? Dat heeft goud wel degelijk bewezen in de afgelopen millennia.
Dat is rendabel in 2500 ofzo?quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:31 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wacht maar tot we in de ruimte goud gaan mijnen.
Misschien. Ik verwacht op korte termijn (10 jaar) meer invloed van de nieuw gevonden goudvoorraden in Oeganda, zeker nu de export vanuit dat land ook stijgt.quote:
007 en Shirley Bassey denken daar anders overquote:Op donderdag 21 maart 2024 12:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Misschien morgen. Diamanten zijn niet voor eeuwig.
Toen konden ze nog niet bevroeden dat diamanten niet tot in de eeuwigheid schaars blijven:quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
007 en Shirley Bassey denken daar anders over
Het zal in ieder geval niet nog een millenium waardevast blijkenquote:
Dan ben ik allang dood, dus niet mijn probleem.quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:31 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wacht maar tot we in de ruimte goud gaan mijnen.
Ik waarschuw dan ook vooral de FOK!ers in 2132 die dit topic lezen met Neuralink 6.02.quote:Op donderdag 21 maart 2024 13:03 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dan ben ik allang dood, dus niet mijn probleem.
Het depositogarantiestelsel tracht in beginsel te voorkomen dat de bedoelde schade ontstaat (dat iedereen zijn rekening leegtrekt). Als die schade toch ontstaat is het niet de overheid of belastingbetaler die inspringt, maar DNB om klanten van een getroffen bank binnen een werkweek hun geld tot ¤100k terug te geven. DNB verhaalt de kosten vervolgens op alle andere instellingen met een bankvergunning die hiervoor samen een fonds hebben opgericht. Daarnaast heeft een heel groot deel van de bevolking veel minder dan ¤100k op de rekening en is het "probleem" (als het zich voordoet) dus wellicht minder groot dat het lijkt.quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is een handelsplatform, geen fonds. Je moet je geld nooit op een handelsplatform in bewaring nemen maar hooguit datgene inleggen wat je op dat moment gaat verhandelen. Dat is exact de reden waarom ik het girale banksysteem afraad voor je spaargeld, want ook daar heb je geen controle over je bezit.
[..]
Dat is bij geen enkele valuta. De garantstelling van ¤100.000 bij de Euro wordt uit belastinggeld betaald. Als de schade te groot is dan kun je moeilijk geld uit een lege schatkist halen.
Ik wil niet lullig doen of persoonlijk worden maar ik krijg niet echt de indruk dat je begrijpt wat waarde precies is. Dingen zijn net zoveel waard als de waarde die je eraan hecht. Waar ik waarde aan hecht is autonomie over mijn bezit, iets wat je bij giraal geld niet hebt.
Het verschil tussen eigendom en bezit en wettigheid van geld wordt hier goed uitgelegd:
https://blog.onsgeld.nu/wettig-betaalmiddel/
een vraag,quote:Op donderdag 21 maart 2024 10:11 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Juist niet, elke bitcoin transactie wordt opgeslagen en kan herleid worden wie eigenaar is. Daarom gebruiken de meeste criminelen nog steeds cash.
Die zijn minder privé dan je denkt.quote:
Ik heb het nergens over verbieden. het doet wel af aan de stelling dat je alle transacties kunt herleiden.quote:Op zaterdag 30 maart 2024 14:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die zijn minder privé dan je denkt.
Er gaat uiteindelijk een transactie in en kort daarna een transactie uit die iets kleiner is (ivm de mixer fees), waarmee je toch redelijk kan inschatten waar die bitcoins heengegaan zijn.
Daarnaast moet je er maar op vertrouwen dat zo'n mixer service niet stiekem alsnog de transacties logt.
Maar inderdaad, diensten die geld of cryptocoins mixen of witwassen zijn van alle tijden.
Ga je auto's verbieden omdat er bankovervallen mee gepleegd worden? Drones verbieden omdat er telefoons mee in gevangenissen gedropt worden? Geld omdat er criminele activiteiten mee betaald worden?
Het kind met het badwater weggooien, noemen ze dat.
Da's waar. Dat was mijn eigen in- en aanvullingquote:
Als je het omruilt naar cash een daar weer bitcoin voor koopt, dan is het ook niet meer makkelijk te herleiden.quote:het doet wel af aan de stelling dat je alle transacties kunt herleiden.
Er is volgens mij niet genoeg goud vrij beschikbaar in de wereld om als goudstandaard te fungeren voor een munteenheid.quote:Op dinsdag 2 april 2024 05:13 schreef Za het volgende:
Goudprijs bereikt nieuwe recordhoogtes nu het Westen zijn prijsbepalende macht verliest: Frank Giustra & Pierre Lassonde over de nieuwe geopolitieke realiteit en het nationalisme van hulpbronnen
(Kitco News) - Nu goud opnieuw een recordhoogte heeft bereikt, zeggen de Canadese mijnbouwlegendes Frank Giustra, CEO van Fiore Group, en Pierre Lassonde, voorzitter emeritus bij Franco-Nevada, dat het Westen zijn macht heeft verloren om de prijs van goud te bepalen. Giustra en Lassonde waarschuwen ook dat Canada in de nieuwe geopolitieke realiteit van grondstoffennationalisme zijn economie en burgers in de steek laat.
Nu goudfutures aan het begin van het tweede kwartaal opnieuw een recordhoogte bereikten van boven de $2.264 per ounce, wezen Giustra en Lassonde op een grote verschuiving op de goudmarkt.
“De wereld is nog niet wakker geworden. De marginale koper van goud is niet langer de VS. Het is niet langer Europa. Het is China. Tussen de centrale bank van het land en het Chinese publiek neemt China meer dan tweederde van de totale jaarlijkse productie voor zijn rekening. Zij zijn de nieuwe marginale koper. Dat is waar de goudprijs wordt vastgesteld”, vertelde Lassonde aan Michelle Makori, Lead Anchor en Editor-in-Chief bij Kitco News, tijdens Kitco Insights Interactive Mining Titans’ Power Panel.
BRICS Plus, dat nu Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië, Egypte, Ethiopië, Iran en de Verenigde Arabische Emiraten omvat, kan op een ochtend opstaan en zeggen dat ze “hun collectieve nieuwe munt gaan steunen met goud”, dat ze nu kunnen instellen om meer krediet en reserves te creëren, merkte Giustra op.
Een gecoördineerde actie van de BRICS Plus ten opzichte van de Amerikaanse dollar zou tot gewelddadige resultaten kunnen leiden, waarschuwde hij.
“Niemand wil oorlog, maar dit is het probleem: de VS worden geconfronteerd met een existentiële dreiging. Het is een nationale veiligheidskwestie”, zei Giustra. "Als er een plotselinge beweging komt in de richting van het vervangen van de Amerikaanse dollar, wat misschien een BRICS-aankondiging betekent van een nieuwe munt [gesteund door] goud, dan denk ik dat deze behoorlijk gewelddadig zal reageren."
https://www.kitco.com/new(...)setting-powers-frank
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |