abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212885627
In dit topic kunnen allerlei meningen worden gedeeld, maar onthoud dat er in dit topic geen 'onderling oorlogvoeren' wordt toegestaan. Respecteer een andere mening.

Let's go!

Theorieën over het ontstaan van de oorlog.

Westerse invloed: Ukraine on fire.
https://www.blckbx.tv/bui(...)ng-over-het-conflict

Russische invloed:

Een paar redenen waarom Rusland de oorlog is begonnen en zich niet gaat terug trekken.
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom Oekraïne belangrijk is voor Rusland en dus ook andere grootmachten die invloed in de regio willen.

En wat gaat het gevolg zijn, welke allianties gaan we krijgen?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)wereldorde-verandert

Kom maar op met jullie ideeën maar houdt het beschaafd, inhoudelijk en volgens de richtlijnen 😉
pi_212885640
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:47 schreef Bananenbennie het volgende: [..] Waarom is dat belangrijk,
Uiteraard is dat belangrijk.
quote:
het gaat er om wat het volk wil. Het gros van de Russisch sprekende Oekraïners zijn voor aansluiting bij Rusland.
Maar waar blijkt dat uit. Waarom noem je niet dat referendum op.
quote:
Omdat ze nu zwaar onderdrukt worden. Ze mogen hun eigen taal niet eens in het openbaar spreken. https://www.trouw.nl/nieu(...)n-oekraine~bd6a34c1/ En er gebeurt nog veel meer ellende daar die de kranten niet halen. [..]
In feite is dat een binnenlandse aangelegenheid. En een Oekraïene dat bij de EU wil komen zal dat soort beperkingen terug moeten draaien. Volgens mij is dat wetsvoorstel er ook niet doorheen gekomen.
quote:
Dat klopt en die actie keur ik ook niet goed. Maar het is allemaal niet zo zwartwit als jij het graag afschildert. Het veel te simpel is om de strijdende partijen zo in te delen in good guys en bad guys. De kortste route richting vrede is vlgs mij nog steeds als de Russisch sprekende provincies vrij zijn zich aan te sluiten bij Rusland.
Tja, zoiets schept een precedent. Er zijn zat gebieden in de wereld waarbij een minderheid liever bij een ander land hoort. En als die dat eenvoudig met een referendum die ze zelf organiseren voor elkaar kunnen krijgen heeft dat grote gevolgen. Verder is Rusland ook niet heilig, ik heb ooit een video gepost over hoe Rusland in gaat met minderheden op De Krim...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 19:12:30 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212885687
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:47 schreef QAnonn het volgende:

[..]
Denk je dat ze dan op Oekraïense fora zich ook zo druk om maken? En miljarden sturen naar ons? c_/
wat is dit nou voor rare vraag?

we sturen toch ook geen miljarden naar de Russen :?

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 18:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Anno 2024 verwacht ik dat niet, althans niet op deze manier.
Ik verwacht dan een internationale interventie macht die, al dan niet met een mandaat van de VN, de partijen uit elkaar haalt.

Dat was ook wat Rusland met Oekraïne had moeten doen als het ze echt ging om het stoppen van het conflict in de Donbass.

Maar daar gaat het Rusland niet om.
Rusland heeft zelf gezorgd voor de destabilisatie van de regio en de burgeroorlog gevoed. En Rusland is Oekraïne binnen gevallen om het land in te nemen.
ja zo werkt dat niet, als Belgie nee zegt komt er geen internationale vredesmacht

Oekraine zou daar pak hem beet 4 jaar geleden ook geen oren naar gehad hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212885793
Lindsay Graham heeft bij zijn laatste bezoek blijkbaar bij Zelensky aangedrongen op nieuwe mobilisatie? En verlaging van de leeftijd naar 25.
En verder kunnen ze bij de VS leningen aangaan tot ze allemaal dood zijn.
Wat een hulp zijn zij toch.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 19:25:59 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212885865
ze schieten er itt tot sommigen de boel iig niet in puin, dat is al een stap vooruit voor ze

ik juich het toe
pi_212885877
Ach hoe langer ze vechten hoe meer ze verliezen.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_212885894
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:25 schreef sp3c het volgende:
ze schieten er itt tot sommigen de boel iig niet in puin, dat is al een stap vooruit voor ze

ik juich het toe
Tenzij je gelooft dat de VS de boel bewust uitgelokt heeft.
Dan wordt het pas echt schrijnend.
pi_212886031
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:08 schreef Wantie het volgende:

Waarom noem je niet dat referendum op.
Omdat ik dat al genoemd heb: De 2014 Donbas status referendums.

Die zijn idd niet erkend maar uit onafhankelijke steekproeven die werden gehouden door verschillende media (Der Spiegel, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Kyodo News Agency, Süddeutsche Zeitung, The Irish Times, The Washington Post en ZDF) bleek dat van de mensen die van plan waren te stemmen, een zeer ruime meerderheid voor afscheiding zou stemmen. Dat zegt wel iets natuurlijk.

bron: https://www.faz.net/aktue(...)kraine-12934681.html

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:08 schreef Wantie het volgende:

In feite is dat een binnenlandse aangelegenheid. En een Oekraïene dat bij de EU wil komen zal dat soort beperkingen terug moeten draaien. Volgens mij is dat wetsvoorstel er ook niet doorheen gekomen.
Of zo'n wetsvoorstel er doorkomt of niet, hoe zou jij het vinden als je onder een regime staat dat bezig is jouw moedertaal te verbieden? Daar voelt niemand zich veilig bij. Nog even los van de andere vormen van onderdrukking die je voor het gemak maar even negeert.
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 19:51:30 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212886116
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:29 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Tenzij je gelooft dat de VS de boel bewust uitgelokt heeft.
Dan wordt het pas echt schrijnend.
Ja maar dat doe ik niet
pi_212886117
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:25 schreef sp3c het volgende:

ik juich het toe
Ja nu laten ze het anderen doen....
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 19:54:16 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212886147
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:51 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Ja nu laten ze het anderen doen....
Denk niet dat Poetin van mening is dat hij de Amerikanen er een lol mee doet eerlijk gezegd
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 19:55:30 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212886158
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:27 schreef UncleScorp het volgende:
Ach hoe langer ze vechten hoe meer ze verliezen.
Ja dat is een beetje de pest met oorlog voeren

Als het leuk was deden we het iedere zomer
pi_212886722
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 19:43 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Omdat ik dat al genoemd heb: De 2014 Donbas status referendums.

Die zijn idd niet erkend maar uit onafhankelijke steekproeven die werden gehouden door verschillende media (Der Spiegel, Die Welt, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Kyodo News Agency, Süddeutsche Zeitung, The Irish Times, The Washington Post en ZDF) bleek dat van de mensen die van plan waren te stemmen, een zeer ruime meerderheid voor afscheiding zou stemmen. Dat zegt wel iets natuurlijk.

bron: https://www.faz.net/aktue(...)kraine-12934681.html
[..]
Dat betrof referenda gegeven in door Rusland en Russische separatisten gecontroleerd gebied, waarbij er geen controle is op de echtheid van de stembiljetten, de stemmen an sich en de vraagstelling op het stembiljet op verschillende manieren kan worden uitgelegd.

Dat is allemaal nogal dubieus.
Net als het referendum op De Krim.

quote:
Of zo'n wetsvoorstel er doorkomt of niet, hoe zou jij het vinden als je onder een regime staat dat bezig is jouw moedertaal te verbieden? Daar voelt niemand zich veilig bij. Nog even los van de andere vormen van onderdrukking die je voor het gemak maar even negeert.
In Nederland is alleen het Fries overgebleven, alle andere streektalen zijn gereduceerd tot dialecten. En het Fries verdwijnt steeds meer uit het openbare leven, wordt steeds verder terug gedrongen.

En dat zie je niet alleen in Nederland, je hebt overal in Europa gebieden waarin minderheden leven die zich kunnen vinden in de taal en cultuur van het land zelf en hun eigen identiteit willen behouden, met autonomie willen, etc.

Als al die regios net een simpel referendum uit een HP inkjet printer zich onafhankelijk kunnen maken, dan is het hek van de dam.
pi_212886934
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 20:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat betrof referenda gegeven in door Rusland en Russische separatisten gecontroleerd gebied, waarbij er geen controle is op de echtheid van de stembiljetten, de stemmen an sich en de vraagstelling op het stembiljet op verschillende manieren kan worden uitgelegd.

Dat is allemaal nogal dubieus.
Je vertrouwt de steekproeven uitgevoerd door gevestigde media dus niet?

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 20:39 schreef Wantie het volgende:

In Nederland is alleen het Fries overgebleven, alle andere streektalen zijn gereduceerd tot dialecten. En het Fries verdwijnt steeds meer uit het openbare leven, wordt steeds verder terug gedrongen.

En dat zie je niet alleen in Nederland, je hebt overal in Europa gebieden waarin minderheden leven die zich kunnen vinden in de taal en cultuur van het land zelf en hun eigen identiteit willen behouden, met autonomie willen, etc.

Als al die regios net een simpel referendum uit een HP inkjet printer zich onafhankelijk kunnen maken, dan is het hek van de dam.
Wat heeft dit met onderdrukking van Russisch sprekende Oekraïners te maken?
pi_212887196
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 20:50 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Je vertrouwt de steekproeven uitgevoerd door gevestigde media dus niet?
[..]
Waarom hebben we überhaupt verkiezingen als je met steekproeven de uitslag kunt bepalen?

quote:
Wat heeft dit met onderdrukking van Russisch sprekende Oekraïners te maken?
Alles.
Ze zijn daarin niet uniek.
pi_212887527
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waarom hebben we überhaupt verkiezingen als je met steekproeven de uitslag kunt bepalen?
Dat is geen antwoord op mijn vraag. En is ook een rare redenering wanneer een steekproef de officiële uitslag bevestigt. Zoals bij Donbas het geval was. Dus nogmaals, je vertrouwt de steekproeven uitgevoerd door de gevestigde media dus niet?

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:15 schreef Wantie het volgende:
Alles.
Ze zijn daarin niet uniek.
Ook dit is weer zo'n compleet onnavolgbare redenering, alsof Friesen onderdrukt worden en hun taal wordt verboden. Welkom in de wondere wereld die wantie heet zullen we maar zeggen.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 21:47:06 #17
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_212887585
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:38 schreef Bananenbennie het volgende:
Ook dit is weer zo'n compleet onnavolgbare redenering, alsof Friesen onderdrukt worden en hun taal wordt verboden. Welkom in de wondere wereld die wantie heet zullen we maar zeggen.
Lint eromheen dat hele Friesland?

Maar zonder gekheid, en ik weet echt te weinig van dit topic af. Maar werden daar in dat ingenomen stuk door Rusland in 2014 ook niet al klachten gemeld dat UA niet helemaal netjes met de Russische bevolking in dat stuk van het land om ging?

Just a question, meen ik dus voorbij gezien te hebben komen.

En voor dat iedereen er weer over valt :') Nee een inval en bezetting zijn ook niet goed.
Lach met een schone bips
pi_212887741
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:38 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. En is ook een rare redenering wanneer een steekproef de officiële uitslag bevestigt. Zoals bij Donbas het geval was. Dus nogmaals, je vertrouwt de steekproeven uitgevoerd door de gevestigde media dus niet?
[..]
Ik vind het wel heel schattig dat je spreekt van de gevestigde media .

Anyway, er is geen officiële uitslag, want dit is geen officieel referendum geweest.

En wat ik eerder al aangaf, als je simpel met een inkjetprinter stembiljetten kunt maken voor een verkiezing, waarbij een simpele steekproef voldoende is om de uitslag te bepalen, wat doen we dan moeilijk met onze eigen verkiezingen met allerlei ingebouwde waarborgen om stemfraude te voorkomen, en waarbij elke stem wordt geteld.
.
Daarnaast roept half BNW altijd dat verkiezingen doorgestoken kaart z6.

Maar o wee als ik niet meega in een steekproef van de gevestigde media
quote:
Ja, dat is het leuke van dit soort discussies.
Problemen van andere minderheden worden gedownplayed...

Alleen de Russen zijn het slachtoffer van zulk onrecht.
pi_212887748
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:47 schreef loveyoulongtime het volgende:
Maar werden daar in dat ingenomen stuk door Rusland in 2014 ook niet al klachten gemeld dat UA niet helemaal netjes met de Russische bevolking in dat stuk van het land om ging?

Meen ik me ook te herinneren. Lage acties zoals het afsluiten van burgers van water en elektriciteit.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 22:20:21 #20
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_212887892
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:04 schreef Bananenbennie het volgende:

[..]
Meen ik me ook te herinneren. Lage acties zoals het afsluiten van burgers van water en elektriciteit.
Ik weet niet eens meer wat allemaal, het boeit me verder ook gewoon te weinig. Ik heb niks met UA en met Rusland verder..

Al moet ik wel zeggen dat toen ik een overstap in Moskou moest maken many moons ago, ik daar toen ik de hoek omliep de mooiste vrouw ever zag. Weet niet of Politie of Douane of whatever... Maar ik stond ff stil met open bek, ze zag het wel en begon te lachen :) Daarna ging ze weer verder met haar collega's.. Trouwens on topic over Rusland, het is een kutvliegveld.
Lach met een schone bips
pi_212887894
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 21:47 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Lint eromheen dat hele Friesland?

Maar zonder gekheid, en ik weet echt te weinig van dit topic af. Maar werden daar in dat ingenomen stuk door Rusland in 2014 ook niet al klachten gemeld dat UA niet helemaal netjes met de Russische bevolking in dat stuk van het land om ging?

En voor dat iedereen er weer over valt :') Nee een inval en bezetting zijn ook niet goed.
Dit is een mooi stuk achtergrond informatie over de taalstrijd in Oekraïne.

https://platformraam.nl/d(...)r-maar-vier-eeuwen-2
pi_212887903
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik vind het wel heel schattig dat je spreekt van de gevestigde media .

Anyway, er is geen officiële uitslag, want dit is geen officieel referendum geweest.

En wat ik eerder al aangaf, als je simpel met een inkjetprinter stembiljetten kunt maken voor een verkiezing, waarbij een simpele steekproef voldoende is om de uitslag te bepalen, wat doen we dan moeilijk met onze eigen verkiezingen met allerlei ingebouwde waarborgen om stemfraude te voorkomen, en waarbij elke stem wordt geteld.
.
Daarnaast roept half BNW altijd dat verkiezingen doorgestoken kaart z6.

Maar o wee als ik niet meega in een steekproef van de gevestigde media
Niet projecteren. Jij geeft er blijk van alleen te vertrouwen op gevestigde media. Vervolgens verontwaardigd gaan doen als ik daar rekening meehoudt in mijn posts. Je bent echt een vat vol tegenstrijdigheden wantie. Maargoed zolang je mijn vraag maar kan lopen omzeilen he :') :') :')

quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:04 schreef Wantie het volgende:
Ja, dat is het leuke van dit soort discussies.
Problemen van andere minderheden worden gedownplayed...

Alleen de Russen zijn het slachtoffer van zulk onrecht.
Ok vertel eens, welk onrecht wordt de Friezen momenteel allemaal aangedaan? Worden ze beboet wanneer ze Fries praten in openbare gebouwen? Mogen er geen Friese muzikanten meer gedraaid worden op 3FM? Wordt Omrop Fryslân opgeheven?
  dinsdag 19 maart 2024 @ 22:22:11 #23
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_212887906
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dit is een mooi stuk achtergrond informatie over de taalstrijd in Oekraïne.

https://platformraam.nl/d(...)r-maar-vier-eeuwen-2
Samenvatting? Nu niet zo'n zin nog lap tekst te lezen zo laat.
Lach met een schone bips
  dinsdag 19 maart 2024 @ 22:24:53 #24
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_212887926
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:21 schreef Bananenbennie het volgende:
Mogen er geen Friese muzikanten meer gedraaid worden op 3FM? Wordt Omrop Fryslân opgeheven?
Zou wel moeten met Twarres :X
Lach met een schone bips
pi_212887962
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 22:22 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Samenvatting? Nu niet zo'n zin nog lap tekst te lezen zo laat.
Oh een propaganda artikeltje van een heel onafhankelijk clubje.. :')
quote:
Financiën
RaamopRusland is mede mogelijk gemaakt door een driejarig startsubsidie van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken. Die ondersteuning begon in april 2016 en is in maart 2019 conform afspraak beëindigd. Het departement heeft de stichting RaamopRusland in deze periode ondersteund met in totaal ¤ 264.517.
https://platformraam.nl/raam/organisatie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')