Das weer een dure investering en ik betwijfel of dat ooit terugverdiend gaan worden kijkend ook naar onderhoud en levensduur batterijen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
Hummm .quote:Op dinsdag 12 maart 2024 18:53 schreef MeneerPresident het volgende:
Snap niet echt. Dan lever je toch niets terug? Maar plaats je oplaadbare batterijen oid?
Ja precies. Geniaalquote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Ik zet die dingen voor altijd uit als ik er voor moet betalen. Als ik er 75 euro per maand voor moet betalen is het niet rendabel.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
Ik stel voor op midden juli een landelijke demonstratie week in te stellen waarop iedereen zijn panelen uitzet.
Dat gaat automatisch.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:00 schreef Fietsenrek het volgende:
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar dat terugleveren, gaat dat automatisch zodra deze teveel energie opgewekt heeft of is er een keuze om de energie verloren te laten gaan?
Boycotten die handel. Het abonnement opzeggen en je eigen energie opwekken!quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:04 schreef Cupfighter het volgende:
Energie maatschappijen, graaiers zijn het
Ofwel een panelenboetequote:Op dinsdag 12 maart 2024 16:36 schreef ACT-F het volgende:
TT is onjuist. Moet zijn:
Ook Eneco gaat klanten geld vragen voor teruggeleverde stroom #2
Je kan ook vanuit vanuit een thuisbatterij terugleveren.quote:
Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht.quote:
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat automatisch.
Ik kan mijn systeem op afstand niet eens uitzetten.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
Mja. Klopt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 10:27 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Dat is wel een mooie naaistreek. Maken ze eerst iedereen lekker voor zonnepanelen, om vervolgens mensen ervoor te laten betalen voor teruglevering.
De energiebedrijven zullen je stiekem dankbaar zijn.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:34 schreef halfway het volgende:
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/quote:Op woensdag 13 maart 2024 09:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat gaat automatisch.
Ik kan mijn systeem op afstand niet eens uitzetten.
Hooguit via de fysieke schakelaars in de meterkast de hele groep van de zonnepanelen uitzetten.
Je hebt meerder opties om panelen uit te zetten. Je kan de gelijkstroom schakelaar gebruiken, dan blijft de inverter spanning houden maar schakel je alleen de panelen af. Je kan de verplichte werkschakelaar bij de inverter uitzetten of in de meterkast de stop uitzetten. Dat laatste is niet verstandig omdat een zekering nuy eenmaal geen schakelaar is en bij regelmatig gebruik daarvoor sneller zal slijten.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:44 schreef Filosoofert het volgende:
Ik dacht dat je panelen niet zomaar "uit" kon zetten?
Wat is dan een optie? Een dompelaar van 8000 watt in de rivier achter ons huis hangen?
"Een professionele installateur is nodig om dit aan te sluiten."quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/
Stukje er uit
De Ecosoft Smart Grid Controller 2 haalt iedere dag de stroomprijzen van het internet en schakelt automatisch als de stroomprijs negatief is. Daardoor schakelen alle relais van de magneetschakelaar uit, waardoor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet onderbroken wordt. Dit bespaart kosten. De SGC 2 heeft een ethernetaansluiting en is geschikt voor 1-fase en 3-fasen PV-systemen.
Dat moet altijd .quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:30 schreef capricia het volgende:
[..]
"Een professionele installateur is nodig om dit aan te sluiten."
Het is dus geen simpele goedkope oplossing om even de panelen op afstand aan/uit te schakelen.
Er zijn ook wel andere oplossingen, via een app een hele groep aan/uit schakelen kan ook.
Maar ik heb geen idee of dat allemaal wel goed is voor het systeem om vaak te doen.
En eigenlijk wil je wel aan je huis leveren. Maar niet aan de energiemaatschappij terugleveren.![]()
Heb zo de indruk dat het nog niet allemaal helemaal uitontwikkeld is.
Dat is nog niet zo makkelijk, de omvormer moet zichzelf uitzetten als er geen netspanning is. Dat heeft wel een technische reden, maar dat is volgens mij ook wettelijk geregeld.quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:30 schreef capricia het volgende:
En eigenlijk wil je wel aan je huis leveren. Maar niet aan de energiemaatschappij terugleveren.![]()
Heb zo de indruk dat het nog niet allemaal helemaal uitontwikkeld is.
Dat relais kost iemand dus ¤300 om te voorkomen dat die bij negatieve prijzen dynamisch gaan leveren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
https://www.ecosoftenergie.nl/zonnepanelen/
Stukje er uit
De Ecosoft Smart Grid Controller 2 haalt iedere dag de stroomprijzen van het internet en schakelt automatisch als de stroomprijs negatief is. Daardoor schakelen alle relais van de magneetschakelaar uit, waardoor het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet onderbroken wordt. Dit bespaart kosten. De SGC 2 heeft een ethernetaansluiting en is geschikt voor 1-fase en 3-fasen PV-systemen.
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:01 schreef Digi2 het volgende:
Ik zou graag zien dat je iets aan de mijns inziens misleidende titel doet
1. Ook thuisbatterijen kunnen terugleveren, niet slechts zonnecellen.
2. Alleen overheden kunnen een boete uitdelen. Dit heet contractvrijheid en valt onder verbintenissenrecht. volgens ACT-F
@:caprica
Ik ben voor een echte panelen boete die de overheid dan gaat opleggen, dat lijkt me een beter ideequote:Op woensdag 13 maart 2024 17:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.
Of minstens aan de vraag die nog open staat van het vorige deel. Post 223
En hoezo misleidend?
De enige die hier misleiden zijn de elektraboeren. Al jaren.
https://radar.avrotros.nl(...)ehoorapparaten-60299
Verklaard een hoop.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:47 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ben voor een echte panelen boete die de overheid dan gaat opleggen, dat lijkt me een beter idee
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.quote:
Lekker man, bij 35 graden 4 aircootjes gratis hebben draaien op "groene stroom".quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.
De 1 zijn dood, is de ander zijn brood.
Als je nog gewoon gas stookt heeft zo batterij nut.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de panelen gedumpt worden, koop ik die goedkoop op. Dan koop ik er een kleine thuisbatterij bij en juist wanneer mijn stroomverbruik het hoogst is, dat is in de zomer dan heb ik de hele dag door goedkope stroom.
De 1 zijn dood, is de ander zijn brood.
Ik ben anticyclisch, mijn stroom&gas verbruik is hoger in de zomer dan in de winter. Als ik gedurende de zomer de overtollige stroom in de middag kan opslaan voor de avond, ben ik al heel tevreden.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:16 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Als je nog gewoon gas stookt heeft zo batterij nut.
Als je stook electrische dan niet .
Je maak niet genoeg stroom aan in de winter er voor.
Of je moet zo veel hebben kwa panelen.
Maar goed dat heb je boerderij met land als je dat kan.
Dat heb ik in het eerste deel uitgelegd hoe dat zit.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik zou graag zien dat je wat aan de panelenboete doet.
Of minstens aan de vraag die nog open staat van het vorige deel. Post 223
En hoezo misleidend?
De enige die hier misleiden zijn de elektraboeren. Al jaren.
https://radar.avrotros.nl(...)ehoorapparaten-60299
Post nummer(s) graag.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik in het eerste deel uitgelegd hoe dat zit.
Vreemd. Hun reclamespotjes zeggen juist van wel.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
Energiemaatschappijen hebben niets met duurzaamheid. Energiemaatschappijen willen energie verkopen. Hoe minder mensen energie verbruiken hoe minder winst de bedrijven maken.
Hoe dan ook het hele duurzaamheidsverhaal is een farce.
Dat is met alles .quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
Energiemaatschappijen hebben niets met duurzaamheid. Energiemaatschappijen willen energie verkopen. Hoe minder mensen energie verbruiken hoe minder winst de bedrijven maken.
Green, White en blue washing.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:31 schreef Hoppahop het volgende:
quote:Consumenten met een dynamisch energiecontract hebben een extra mogelijkheid gekregen om geld te verdienen met hun thuisbatterij. Door met hun batterij niet alleen op de stroommarkt (EPEX), maar ook op de zogeheten onbalansmarkt te handelen, daalt de terugverdientijd in potentie naar vier tot zes jaar.
Charged, producent van de eerste thuisbatterij van Nederlandse makelij Sessy, is hiervoor een samenwerking aangegaan met Frank Energie, aanbieder van dynamische energiecontracten. De energieleverancier stuurt de thuisbatterijen aan via een slim algoritme. Zo kunnen ze real time handelen op de verschillende elektriciteitsmarkten.
.....
..
.
Op de onbalansmarkt nemen de volumes en de prijzen juist toe. Batterijen die daarop inspelen door slim te laden en te ontladen kunnen daarvan profiteren. Dat zorgt voor een extra verdienmodel, waardoor de terugverdientijd van je batterij met de huidige marktomstandigheden weer op vier tot zes jaar komt”, zegt CEO Roeland Nagel van Charged.
De mogelijke belastingaftrek op de aanschaf, het voorkomen van de teruglever-heffing voor mensen met zonnepanelen en de toekomstige vergoedingen om congestie op het elektriciteitsnet tegen te gaan, maken de aanschaf van een thuisbatterij volgens hem nog lucratiever. Sowieso hebben de meeste batterijen een garantie van 10 jaar en een nog langere levensduur.
Allemaal tijdelijk.quote:Op donderdag 14 maart 2024 01:45 schreef Digi2 het volgende:
Frontpage: Nieuw verdienmodel verkort terugverdientijd thuisbatterij en het voorkomen van de teruglever-heffing voor mensen met zonnepanelen
[..]
Links, rechts of door het midden moet worden gezorgd dat onder de lat de winst, verdienmodel en de belasting iig niet wordt aangetast. Kan ergens wel vrolijk worden hoe op ouderwetse wijze betrokkenen in een zaak tegen elkaar worden uitgespeeld en de beleidsmaker van het spel dan achteroverleunend ermee wegkomt.quote:Op donderdag 14 maart 2024 04:42 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.energievergel(...)ens-met-zonnepanelen
Energiebedrijf Vattenfall past een maatregel toe waardoor nieuwe klanten met zonnepanelen hogere tarieven betalen dan klanten zonder panelen. In het jaarcontract ligt zowel de stroom- als gasprijs iets hoger voor zonnepaneelbezitters. Bovendien geldt er een verhoogd vastrecht voor gas.
Naarmate steeds meer energiebedrijven hiertoe overgaan, des te meer thuisbatterijen rendabel worden in combinatie met een dynamisch contract.quote:Oxxio gaat terugleverkosten berekenen aan zonnepaneeleigenaren
Energieleverancier Oxxio gaat vanaf deze zomer extra kosten in rekening brengen bij zonnepaneeleigenaren die stroom terugleveren. De terugleverkosten gelden alleen voor klanten die een nieuw contract afsluiten en klanten met een stroomcontract met variabele tarieven.
Oxxio stelt op een speciale pagina op zijn website dat de kosten voor het terugleveren van stroom nu onderdeel zijn van het variabele stroomtarief en verdeeld worden over alle klanten van het bedrijf. Dat betekent dat ook klanten zonder zonnepanelen voor terugleveren betalen. Vanaf deze zomer komt daar verandering in. Dan worden de kosten uit het variabele stroomtarief gehaald en doorberekend aan klanten met zonnepanelen. Oxxio doet dat via een tarief per kilowattuur teruggeleverde stroom, dus stroom die wel opgewekt, maar niet verbruikt wordt. Het exacte tarief is nog niet bekendgemaakt.
Wanneer de wijziging precies ingaat, is niet bekend. In een mail die door een tweaker is gedeeld, valt te lezen dat de wijziging op 31 juli ingaat, maar het is onduidelijk of dat voor iedereen geldt. Wel zegt de energieleverancier dat klanten minimaal dertig dagen van tevoren een bericht ontvangen als er terugleverkosten aan hen worden doorberekend. Diverse tweakers melden in dit topic dat zij deze week via de mail op de hoogte zijn gesteld van de veranderingen.
De wijziging rondom de terugleverkosten komen in de plaats van een eerdere verandering. Op 11 maart stegen de vaste leveringskosten voor stroom. Zonnepaneeleigenaren die vanaf die datum een nieuw stroomcontract bij Oxxio hebben afgesloten, moesten vaste leveringskosten van krap vijftien euro per maand betalen. Ook ontvingen ze een terugleververgoeding van 0,05 euro per kWh voor stroom die netto teruggeleverd wordt.
Volgens mij is er hier nog geen subsidie op thuisbatterijen zoals in Duitsland, maar het zou kunnen helpen het toenemende wiebelstroom probleem tegen te gaan.quote:Batterijen moeten cruciale rol gaan spelen bij aanpak van klimaatcrisis
Batterijen zijn het antwoord op veel uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt, blijkt uit een rapport van het Internationaal Energieagentschap. Door het gebruik van accu's kunnen we meer vertrouwen op duurzame energiebronnen.
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, moeten we ervoor zorgen dat we steeds minder fossiele brandstoffen gebruiken voor de opwek van energie. Zo moeten kolencentrales worden vervangen door windparken of zonnepanelen.
Maar daar schuilt een risico in. Op dagen zonder wind en zon hebben we te weinig elektriciteit. Batterijen gaan daarin de komende jaren een cruciale rol spelen, voorspelt het Internationaal Energieagentschap (IEA) in een rapport dat donderdag is verschenen.
De opbrengst van duurzame energiebronnen wisselt. Op zonnige dagen is de opbrengst van zonnepanelen rond het middaguur het grootst. Maar rond 18.00 uur verbruiken we de meeste stroom. Dan komen mensen thuis uit hun werk, wordt er gekookt en worden elektrische auto's aan de lader gehangen.
Batterijen kunnen de energie die rond het middaguur wordt opgewekt opslaan zodat er 's avonds voldoende stroom is. Dat voorkomt dat er 's avonds bijvoorbeeld een kolen- of gascentrale moet worden opgestart, met alle CO2-uitstoot tot gevolg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |