abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212784086
Hof legt geen straf op voor vernieling schilderij Meisje met de parel

https://www.rechtspraak.n(...)je-met-de-parel.aspx
quote:
Op 27 oktober 2022 beschadigden 3 activisten het schilderij Meisje met de parel in het Mauritshuis te Den Haag. Met de klimaatactie beschadigden zij de glasplaat en de lijst van het schilderij. Het schilderij is hierdoor tijdelijk uit het Mauritshuis weggehaald. Dit zijn feiten waarvoor een straf in beginsel op zijn plaats is. Daar ziet het hof van af vanwege diverse omstandigheden.

De activisten hebben – om aandacht te vragen voor de urgentie van de klimaatcrisis – een kostbaar cultureel erfgoed beschadigd. De activisten lijmden zich vast tegen de glasplaat en achterwand van het schilderij. Daarna gooide één van de activisten een rode substantie over een mede-activist en riep een 'klimaatactivistische' boodschap. De derde activist filmde de actie voor media-aandacht. De actie van de Belgische mannen heeft in de maatschappij een grote impact gehad. Deze wijze van meningsuiting en actievoeren heeft een onnodig grote inbreuk gemaakt op de rechten en belangen van anderen.

Geen straf
Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie. De activisten hebben na hun arrestatie in voorlopige hechtenis gezeten. Gezien de duur van de voorlopige hechtenis is het opleggen van een gevangenisstraf volgens het hof te ingrijpend.
eerst 2 maanden gevangenisstraf, waarvan 1 maand voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. en nu helemaal niets

flikker op zeg, tering wat is dit voor mietjes gedrag

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 11:45:19 ]
pi_212784097
zover ik het dan begrijp krijgen de activisten zelfs geld toe,
ze hebben geen straf gekregen en hebben dan dus onterecht in voorlopige hechtenis gezeten, waar een vergoeding van 105euro/dag voor staat,, dus netto 3000 op de rekening?

als het hof ze veroordeeld had tot een maand celstraf (die ze al hadden uitgezeten in voorlopige hechtenis) was dit niet aan de orde toch?

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 11:49:54 ]
pi_212784107
Wat een kansenpareltjes deze rukkers. Ga je boodschap lekker op een passende plek uiten, niet in een museum wat er werkelijk niks mee te maken heeft.
pi_212784124
Dio mio.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212784125
quote:
Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.
  maandag 11 maart 2024 @ 11:53:03 #6
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212784153
GVD zeg.. dat zijn toch van die flut redeneringen.. ik zou, zeker gezien het nog Belgen zijn ook, wel iets afschrikwekkends opgelegd hebben. Als Belg ga je ook maar lekker in België demonstreren en als Nederlander verzin je of maar een demonstratie waarbij je geen schade aanricht, of je staat voor je principes en neemt de straf die erbij hoort.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212784167
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
pi_212784170
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.
Vaag. Je zou zeggen dat bijvoorbeeld de huisregels van zo'n museum alleen al dat 'recht' overrulen. Maar dan zal de reactie wel zijn dat het museum dan ook een straf kan geven, zoals een verbod.
't Echte en 't ware!
pi_212784186
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:46 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
zover ik het dan begrijp krijgen de activisten zelfs geld toe,
ze hebben geen straf gekregen en hebben dan dus onterecht in voorlopige hechtenis gezeten, waar een vergoeding van 105euro/dag voor staat,, dus netto 3000 op de rekening?

als het hof ze veroordeeld had tot een maand celstraf (die ze al hadden uitgezeten in voorlopige hechtenis) was dit niet aan de orde toch?
Nee dit geldt alleen bij vrijspraak. In dit geval heeft het Hof de tenlastengelegde feiten wel bewezen verklaard, maar vervolgens geen straf opgelegd.
pi_212784209
"Mevrouw, u heeft een kostbaar beroemd antiek kunstwerk met opzet beschadigd!"
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
  maandag 11 maart 2024 @ 11:59:57 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212784216
quote:
Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Volstrekt krankjorum. Je geeft die mafketels gewoon een vrijbrief en de musea kunnen weer extra kosten maken.

Vreemdzaam... :') in het kwadraat.

Ik werk in het toerisme, voor die droeftoeters is het te hopen dat ze mij niet tegenkomen in een museum.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212784219
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
Je doet je usernaam eer aan....
:')
  maandag 11 maart 2024 @ 12:01:08 #13
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212784231
quote:
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212784234
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverf

je moet wel even blijven nadenken he :')

het was wel strafbaar als het verf op waterbasis was

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 12:01:57 ]
pi_212784244
quote:
Laat ze lekker China en India lastig vallen.
pi_212784261
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverf

Olie is olie idd.

(Van 1:50 t/m 1:58. ;) )
pi_212784263
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:08:56 #18
182233 thedeedster
pi_212784293
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212784294
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.
Zelfde als Wakker Dier weer gaat liggen drammen: "Vanavond weer een extra lapje vlees in de pan!"
pi_212784297
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:04 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.
pi_212784303
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]

Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was. ;)
pi_212784309
Het wordt steeds gekker met de demonstratiewaanzin. Als ik de museumvereniging was gooide ik de tent voorlopig maar dicht.

Dit kan toch niet jongens, dingen slopen is tegenwoordig ook al een demonstratie? :')
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 12:11:44 #23
438527 MissButterflyy
pi_212784319
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.
Zelfde als Wakker Dier weer gaat liggen drammen: "Vanavond weer een extra lapje vlees in de pan!"
Is niet hetzelfde als wakker dier. Daar heb je geen last van.
pi_212784326
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef trein2000 het volgende:
Het wordt steeds gekker met de demonstratiewaanzin. Als ik de museumvereniging was gooide ik de tent voorlopig maar dicht.

Dit kan toch niet jongens, dingen slopen is tegenwoordig ook al een demonstratie? :')
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.
Dat gaat een geweldige museumbelevenis opleveren voor iedereen die de kunstwerken wil bewonderen, maar hopelijk blijven de schilderijen zo nog een paar eeuwen langer veilig.
pi_212784329
Mooi! Ik ben dit soort artikelen aan het verzamelen, want er komt een dag dat "wij" eens deze tactieken gaan hanteren en alles slopen wat links is of we associëren met links, en dan is het toch zo fijn om te weten dat we een vrijbrief hebben in dit land.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:12:53 #26
182233 thedeedster
pi_212784330
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef ToT het volgende:

[..]
Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was. ;)
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.
pi_212784331
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef ToT het volgende:

[..]
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.
Dat gaat een geweldige museumbelevenis opleveren voor iedereen die de kunstwerken wil bewonderen, maar hopelijk blijven de schilderijen zo nog een paar eeuwen langer veilig.
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.

Dit is bijna uitlokking.
zie email 27 oktober
pi_212784334
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb! ;)

Just Stop Oil activisten die tegen frituurolie zijn! _O-
pi_212784335
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.

Dit is bijna uitlokking.
Dit dus!

Maar hee: laten we andere idioten vooral niet ontmoedigen te proberen De Nachtwacht of zo in de fik te steken of met een sterk zuur te bespuiten! ^O^
  maandag 11 maart 2024 @ 12:14:43 #30
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212784340
Het kwaad kan niets nieuws creëren, het kan alleen corrumperen en vernielen wat goede krachten hebben uitgevonden of gemaakt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:15:14 #31
438527 MissButterflyy
pi_212784343
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef Tekaschi het volgende:
Mooi! Ik ben dit soort artikelen aan het verzamelen, want er komt een dag dat "wij" eens deze tactieken gaan hanteren en alles slopen wat links is of we associëren met links, en dan is het toch zo fijn om te weten dat we een vrijbrief hebben in dit land.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:15:16 #32
182233 thedeedster
pi_212784344
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef ToT het volgende:

[..]
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb! ;)

Just Stop Oil activisten die tegen frituurolie zijn! _O-
:D

Ik dacht al, waarom ren ik zo hard na een patatje oorlog. :?
pi_212784363
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:14 schreef monkyyy het volgende:
Het kwaad kan niets nieuws creëren, het kan alleen corrumperen en vernielen wat goede krachten hebben uitgevonden of gemaakt.
Tolkien. :)

Maar deze idioten bedoelen het in principe niet kwaad; ze willen het klimaat redden, wat uitreaard een nobel streven is, maar het doel heiligt echt niet alle middelen.
En denken ze nou echt dat Shell stopt met olie boren als dit schilderij wat schade oploopt?

Lubach had laatst trouwens ook een interessant stuk over waarom het godsonmogelijk is om volledig van fossiele brandstoffen e.d. af te gaan.
pi_212784384
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:15 schreef thedeedster het volgende:

[..]
:D

Ik dacht al, waarom ren ik zo hard na een patatje oorlog. :?
Die Trooper van jou rent ook wel aardig hard voor de oorlog! :T
pi_212784386
quote:
De intentie van een AZC voor veiligelanders slopen is ook goedbedoeld en urgent (vluchtelingen crisis) in de ogen van vele, ik denk alleen dat dat wel hard gestraft wordt.

Klassenjustitie dit.
pi_212784390
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door recursief op 11-03-2024 12:46:26 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_212784399
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]

Straks maar alle olijfolie lekprikken in de supermarkt als protest :(
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212784402
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
pi_212784412
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
Niet dit gezeik weer he.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:24:53 #40
438527 MissButterflyy
pi_212784426
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Het is idd allemaal een groot complot!!!!

Links vs Rechts, DAT is alles wat telt in de wereld.
pi_212784427
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.
Dat is dus niet wat er gebeurd is. Daar zou ik vrede mee hebben. Er is een 9a opgelegd. Een schuldig zonder straf, een rechterlijk pardon.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 12:25:39 #42
438527 MissButterflyy
pi_212784432
Sommige mensen zijn er echt obsessief mee bezig, tegen het psychotische aan.
pi_212784438
Nederland is een dadersparadijs.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_212784488
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.
Serieus op ingaan :')
pi_212784501
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Serieus op ingaan :')
Guilty! _O-
pi_212784508
quote:
Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Gelul van activitische rechters. Niet onafhankelijk, niet op basis van de wet, dit is geen juridische expertise maar politiek gezwam. Dat is een mening die ik mag uiten maar niet door zo'n rechtertje op zijn misplaatst zelfingenomen bek te slaan. Ingewikkelder is het niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:37:47 #47
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212784523
Nederland, land van de fopstrafjes.
pi_212784537
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:24 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het is idd allemaal een groot complot!!!!

Links vs Rechts, DAT is alles wat telt in de wereld.
Dat zijn jouw woorden.
pi_212784541
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Gelul. De rechter eigent zich hier een afweging toe die er helemaal niet is. De strafbaarstelling van zaaksvernieling conflicteert op geen enkele manier met de VvMU.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:40:15 #50
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_212784544
Anders pak je die klimaatdrammers eens een keer aan wegens alle overlast die ze veroorzaken. Maar nee, stel je voor dat je op moet treden tegen dit tuig :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  maandag 11 maart 2024 @ 12:40:59 #51
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212784553
Dan ga ik ook maar voor eigen rechter spelen en noem ik het demonstratie.

Hoerenneukers
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  maandag 11 maart 2024 @ 12:42:02 #52
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212784565
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef Tekaschi het volgende:
Misschien een wiki voor aanmaken oid zodat anderen kunnen helpen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212784580
Jahoor :')
pi_212784597
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Gelul. De rechter eigent zich hier een afweging toe die er helemaal niet is. De strafbaarstelling van zaaksvernieling conflicteert op geen enkele manier met de VvMU.
En dus kun je geen 9a meer opleggen? De wet geeft de rechter gewoon die mogelijkheid. Ik vind dit ook een slechte uitspraak. Maar om nou te doen alsof hier een of ander rechtstatelijk schandaal aan de gang is slaat ook nergens op.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 12:45:03 #55
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_212784599
Bizar dat de D66 rechters letterlijk schuimbekten van woede toen er bij boerenprotesten ergens in den Haag een deur ontzet werd.
The End Times are wild
pi_212784605
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is dus niet wat er gebeurd is. Daar zou ik vrede mee hebben. Er is een 9a opgelegd. Een schuldig zonder straf, een rechterlijk pardon.
Heel precies is dat het geval, zoals Wilders wel strafbaar werd geacht te zijn maar ook geen straf kreeg voor strafbare groepsbelediging. Er staat wel een aantekening hiervan in je dossier ("strafblad"). Deel van de overwegingen die het hof heeft gebruikt voor dit rechterlijk pardon, is het feit dat de daders al tijd in voorarrest hebben doorgebracht. Zo nauwkeurig genoeg geformuleerd?
pi_212784608
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:45 schreef LXIV het volgende:
Bizar dat de D66 rechters letterlijk schuimbekten van woede toen er bij boerenprotesten ergens in den Haag een deur ontzet werd.
Het beeld dat de inhoud mede bepalend is voor het optreden van het gezag in dit soort kwesties dringt zich wel steeds nadrukkelijker op ja. Erg slechte zaak
zie email 27 oktober
pi_212784625
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nou, lees het vonnis dan nog maar eens na zou ik zeggen. Jouw posts kennende snap ik dat je het er niet mee eens bent, maar dat is dan vooral omdat het niet in jouw straatje past. Jammer voor jou, dat gebeurt weleens.
pi_212784629
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:45 schreef LXIV het volgende:
Letterlijk ja? Heb je daar een bron van?
pi_212784638
Ze hebben wel lekker 3 weken mogen brommen.
pi_212784640
Je gaat dus vrijuit als je voor “de juiste zaak” actie voert.

En die bepaalt of het de juiste zaak is? De rechter blijkbaar.
pi_212784653
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:45 schreef recursief het volgende:

[..]
Heel precies is dat het geval, zoals Wilders wel strafbaar werd geacht te zijn maar ook geen straf kreeg voor strafbare groepsbelediging. Er staat wel een aantekening hiervan in je dossier ("strafblad"). Deel van de overwegingen die het hof heeft gebruikt voor dit rechterlijk pardon, is het feit dat de daders al tijd in voorarrest hebben doorgebracht. Zo nauwkeurig genoeg geformuleerd?
Het is geen formuleringskwestie. Het is iets fundamenteel anders. Straffen gelijk aan het voorarrest zijn aan de orde van de dag. Dat is vooral een praktisch ding. Hier legt het hof expliciet geen straf op, ondanks dat de ook gewoon de straf ter hoogte van het voorarrest hadden kunnen opleggen. Dan heb je praktisch hetzelfde bereikt. Toch kiezen ze daar niet voor en geven zo impliciet een mate van goedkeuring aan dit soort acties. Ik vind dat zeer ernstig.
zie email 27 oktober
pi_212784718
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is geen formuleringskwestie. Het is iets fundamenteel anders. Straffen gelijk aan het voorarrest zijn aan de orde van de dag. Dat is vooral een praktisch ding. Hier legt het hof expliciet geen straf op, ondanks dat de ook gewoon de straf ter hoogte van het voorarrest hadden kunnen opleggen. Dan heb je praktisch hetzelfde bereikt. Toch kiezen ze daar niet voor en geven zo impliciet een mate van goedkeuring aan dit soort acties. Ik vind dat zeer ernstig.
Ik heb de worden "wat straf betreft" in mijn oorspronkelijke post doorgehaald, want dat klopt inderdaad. Dan lijkt het inderdaad of er een vrijheidsstraf gelijk aan de duur van het voorarrest is opgelegd. Dat is inderdaad niet het geval.
pi_212784740
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:51 schreef Scorpie het volgende:
Je gaat dus vrijuit als je voor “de juiste zaak” actie voert.

En die bepaalt of het de juiste zaak is? De rechter blijkbaar.
Nee hoor, lees het vonnis maar:

quote:
Per saldo betekent een en ander dat, in beginsel, strafoplegging geboden is.

Bij de bepaling van de hoogte van een eventueel op te leggen straf moet het hof zich ervan rekenschap geven dat het strafrechtelijk optreden – waaronder de bestraffing - niet zo ingrijpend mag zijn dat daarvan een ‘chilling effect’ uitgaat op personen die gebruik willen maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering. Bij deze toets (“niet zo ingrijpend (…) dat”) legt het hof alle elementen van het overheidsoptreden naar aanleiding van het feit in de weegschaal: de beëindiging van een betoging, de aanhouding, (de duur van) het voorarrest, de vervolging en de veroordeling in eerste aanleg vormen al die maatregelen tezamen de achtergrond waartegen het hof het uitgangspunt hanteert dat een ‘chilling effect’ in beginsel dient te worden voorkomen.

Het hof is van oordeel dat in het licht van de duur van de reeds ondergane voorlopige hechtenis aan de verdachte geen straf of maatregel zal worden opgelegd. Hiermee beoogt het hof te waarborgen dat het strafrechtelijk optreden proportioneel is en niet zo ingrijpend dat daarvan een ‘chilling effect’ uitgaat op personen die door deelname aan een protestactie gebruik willen maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting en van hun recht op vrijheid van vergadering.
In deze argumentatie wordt op geen enkele manier het doel en/of de inhoud van de actie besproken. Op geen enkele manier.
pi_212784756
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Ik heb de worden "wat straf betreft" in mijn oorspronkelijke post doorgehaald, want dat klopt inderdaad. Dan lijkt het inderdaad of er een vrijheidsstraf gelijk aan de duur van het voorarrest is opgelegd. Dat is inderdaad niet het geval.
^O^
zie email 27 oktober
pi_212784761
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:53 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat is precies wat er zo vreemd is aan dit vonnis. Men concludeert eerst dat strafoplegging geboden is, maar komt dan tot 9a. Je zou bijna denken dat het onzorgvuldigheid is, maar dat lijkt me sterk.

Men heeft hier een signaal willen afgeven denk ik, ook richting het OM en haar beslissing tot vervolging in nieuwe gevallen. De aanhouding is straf genoeg.
pi_212784790
Ah dus vandalisme is ok zolang je je maar beroept op demonstratierecht.
pi_212784840
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:01 schreef recursief het volgende:

[..]
[..]
In deze argumentatie wordt op geen enkele manier het doel en/of de inhoud van de actie besproken. Op geen enkele manier.
quote:
Het hof ziet daarnaast in dat de verdachte de bewezenverklaarde strafbare feiten heeft gepleegd tegen de achtergrond van zijn bezorgdheid over de verandering van het klimaat en het verlies aan biodiversiteit en dat hij met zijn handelen heeft beoogd om aandacht te vragen voor de urgentie van deze kwesties. De verdachte heeft dit welbewust gedaan op een wijze die veel media-aandacht zou genereren. Dat staat hem, in beginsel, vrij. In dit geval heeft evenwel, zoals hierboven is overwogen, de gekozen wijze van meningsuiting en actievoeren een onnodige en onaanvaardbare inbreuk gemaakt op de rechten en belangen van anderen.
Ook uit de strafmaatoverwegingen. De achtergrond wordt wel degelijk aangehaald. Dat is overigens ook logisch, zou eerder raar zijn als dat niet zo was.

Waar de discussie volgens mij om zou moeten gaan zijn twee dingen. Het meest prominente punt is of acties die tot zaaksschade leiden en bovendien een reëel en daadwerkelijk risico in het leven roepen voor erfgoed nog wel onder de bescherming van het demonstratierecht vallen of dat sprake is van een zogenaamd ‘reprehensible act’, met het hof ben ik van oordeel dat dat het geval is. En dan is het heel raar om tot een 9a te komen.

Twee is een meer breed maatschappelijke discussie waar we heen willen met het demonstratierecht. Het lijkt sinds corona namelijk wel van God los. En dan moet mij van het hart dat ik het wel heel lastig vind om dit soort uitspraken te duiden in het licht van de graagte waarmee coronawappies wekelijks werden aangepakt.
zie email 27 oktober
pi_212784842
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:01 schreef recursief het volgende:

[..]
[..]
Deze argumentatie is vooral erg gekunsteld. Kunstwerken slopen is geen "vrijheid van meningsuiting" of "vreedzame vergadering".
pi_212784866
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:08 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Deze argumentatie is vooral erg gekunsteld. Kunstwerken slopen is geen "vrijheid van meningsuiting" of "vreedzame vergadering".
Ze overwegen nota bene zelf dat sprake is van een “reprehensible act” en komen dan toch tot een 9a. Heel bijzonder.
zie email 27 oktober
pi_212784878
@trein2000 verwoord het allemaal uitstekend. Zeer vreemde zaak.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:13:28 #73
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212784906
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Oftewel, alle schilderijen, cultureel erfgoed en eigendommen zijn vogelvrij verklaard om mee te protesteren.

Raaaaaaaaaaaaaaaare uitspraak dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212784907
Kan wel als gevolg hebben dat een rechter-commissaris voortaan eerder de voorlopige hechtenis beëindigt.
pi_212784914
Maar goed, bij wijze van experiment zouden de coronawappies of de terreurboeren nu eens een kunstwerk moeten gaan vernielen. Wedden dat die dan wel worden veroordeeld.
pi_212784915
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[..]
Ook uit de strafmaatoverwegingen. De achtergrond wordt wel degelijk aangehaald. Dat is overigens ook logisch, zou eerder raar zijn als dat niet zo was.
Die achtergrond wordt gebruikt in een stuk dat leidt tot het oordeel of strafoplegging in beginsel op zijn plaats is:

quote:
Per saldo betekent een en ander dat, in beginsel, strafoplegging geboden is.
Maar sommigen hier doen alsof het doel van de actie ook meegewogen heeft in de beslissing om geen straf op te leggen, en dat is hier expliciet niet het geval.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:14:42 #77
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212784920
quote:
16s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:40 schreef FlippingCoin het volgende:
Dan ga ik ook maar voor eigen rechter spelen en noem ik het demonstratie.

Hoerenneukers
Demonstratie op het hoofd van dat tuig.
1947-2016
pi_212784936
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Oftewel, alle schilderijen, cultureel erfgoed en eigendommen zijn vogelvrij verklaard om mee te protesteren.

Raaaaaaaaaaaaaaaare uitspraak dit.
Alleen als je voor de 'juiste zaak' protesteert.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:16:51 #79
182233 thedeedster
pi_212784946
Een onderdeel van strafbepaling is ook afschrikking. Nou, chapeau!

En op een gegeven moment is de schade onherstelbaar.
pi_212785001
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:15 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Je kunt het niet hard maken natuurlijk. Maar als ik zie dat gisteren een holocaustherdenking helemaal uit de hand loopt zonder dat de politie stevig optreedt. Dat boer Harms van de weg af geschoten wordt. Dat een BLM protest tijdens corona geen probleem is. En hoe dan wordt omgegaan met blokkeerfriezen of coronawappies dan dringt het beeld zich wel op.

En dat vind ik heel erg. Want ik wil juist graag het vertrouwen hebben dat de overheid dit grondrecht goed beschermt.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 13:23:26 #81
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_212785032
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:16 schreef thedeedster het volgende:
Een onderdeel van strafbepaling is ook afschrikking. Nou, chapeau!

En op een gegeven moment is de schade onherstelbaar.
Dat gegeven moment hebben we ook al gehad.

Vorige week in Cambridge
pi_212785042
---

[ Bericht 99% gewijzigd door recursief op 11-03-2024 13:40:03 ]
pi_212785053
Dat zogenaamde 'chilling effect' op de vrijheid van meningsuiting is toch totaal ridicuul en arbitrair? Met die redenatie had Wilders ook geen veroordeling op groepsbelediging hoeven krijgen.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:26:09 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212785059
Slechte zaak. Kostbaar erfgoed moet beschermd worden tegen zinloos vandalisme als dit. Mensen die dit doen moeten gewoon per definitie in de bak gestampt voor minstens een jaar.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:26:20 #85
182233 thedeedster
pi_212785061
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:23 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Vorige week in Cambridge
Gestoord gedrag. Echt in en in triest.

Nou, komen zie hier ook mee weg?
pi_212785080
Ik heb er nog even over nagedacht maar begrijp de redenatie nog steeds niet. Een illegale actie moet niet te hard worden gestraft omdat het in principe legale, veel bredere recht van protesteren daarmee mogelijk zou worden afgeschrikt. Dat is toch raar? We gaan bellende fietsers toch ook niet lichter bekeuren omdat de bredere handeling, namelijk fietsen, dan misschien wel wordt ontmoedigd?
pi_212785102
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:25 schreef Cilantro het volgende:
Dat zogenaamde 'chilling effect' op de vrijheid van meningsuiting is toch totaal ridicuul en arbitrair? Met die redenatie had Wilders ook geen veroordeling op groepsbelediging hoeven krijgen.
Voor Wilders geldt hetzelfde. Wel bewezen dat hij zich schuldig maakte aan een strafbaar feit, geen strafoplegging.
pi_212785105
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:24 schreef recursief het volgende:

[..]
Alleen was dat een replica, het origineel ligt in een kluis.
maakt dat het beter? dat wist die koeienkut vast niet
pi_212785108
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:48 schreef recursief het volgende:

[..]
Nou, lees het vonnis dan nog maar eens na zou ik zeggen. Jouw posts kennende snap ik dat je het er niet mee eens bent, maar dat is dan vooral omdat het niet in jouw straatje past. Jammer voor jou, dat gebeurt weleens.
Fatsoenlijke rechtspleging vanuit machtenscheiding, politiek neutraal en op basis van de wet en deskundigheid is mijn straatje ja en daar past dit inderdaad niet in.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
En dus kun je geen 9a meer opleggen? De wet geeft de rechter gewoon die mogelijkheid. Ik vind dit ook een slechte uitspraak. Maar om nou te doen alsof hier een of ander rechtstatelijk schandaal aan de gang is slaat ook nergens op.
Dat is het wel, het is al langer aan de gang en het ondermijnt de democratische rechsstaat in het bijzonder.

Mensenrechten en grondrechten worden systematisch uit hun verband getrokken, zowel qua verband tussen klassieke en sociaal als tussen de primaire verticale bescherming en de geheel door rechters verzonnen horizontale werking. Daardoor zien rechters aldoor botsende grondrechten, met elkaar botsend of met de wet botsend, waarna zij dan denken te moeten afwegen.

De afweging creeeren om die dan helemaal zelf in de vrije ruimte te mogen maken is machtstoeëigening ten koste van de wetgevende macht, die wel democratisch is. De verkozen wetgever heeft bepaald dat je van andermans spullen af moet blijven, en de rechter gaat nu die wet afwegen tegen de VvMU alsof die elkaar bijten. De expertise van de rechter is het toepassen van de wet, en die negeert die om te kunnen beslissen ver buiten zijn deskundigheid.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:30:10 #90
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_212785112
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:24 schreef recursief het volgende:

[..]
Alleen was dat een replica, het origineel ligt in een kluis.
Oke, dat wist ik niet.
Maar ik denk dat deze vandaal hetzelfde zou doen met het origineel.
pi_212785143
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Je kunt het niet hard maken natuurlijk.
Ik denk dat je nog best een goede poging kan doen om het hard te maken.

https://www.google.com/se(...)le-gws-wiz-serp#ip=1

Ik kom alleen maar ‘linkse’ thema’s tegen. Extinction Rebellion, pro-vluchtelingenverdrag, klimaatactivisme, etcetera
  maandag 11 maart 2024 @ 13:33:12 #92
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785149
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:45 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Goede uitspraak. Er wordt al veel te weinig gedemonstreerd. En op deze manier ontmoedig je het niet.

Het schilderij is trouwens niet zwaar beschadigd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212785161
quote:

[..]
Je kunt het niet hard maken natuurlijk. Maar als ik zie dat gisteren een holocaustherdenking helemaal uit de hand loopt zonder dat de politie stevig optreedt.
Je kunt mensen niet oppakken omdat ze van hun demonstratierecht gebruik maken. Ook niet als je het met ze oneens bent., Er zijn bij de de opening van het holocaustmuseum (ik denk dat je dat bedoelt) wel mensen opgepakt voor verstoring van de openbare orde en voor vernieling. En dat zijn inderdaad gronden om in te grijpen.

quote:
Dat boer Harms van de weg af geschoten wordt.
Die agent wordt vervolgd (ik neem aan dat je het over die boerenzoon uit Akkrum hebt).

quote:
Dat een BLM protest tijdens corona geen probleem is.
Op welke grond had hier ingegrepen moeten worden?

quote:
En hoe dan wordt omgegaan met blokkeerfriezen of coronawappies dan dringt het beeld zich wel op.
Er is daar weleens wat misgegaan en dat is achteraf ook erkend. Ook hier worden enkele agenten die veel te hard hebben ingegrepen (o.a. bij coronaprotesten op het Malieveld) vervolgd.

quote:
En dat vind ik heel erg. Want ik wil juist graag het vertrouwen hebben dat de overheid dit grondrecht goed beschermt.
Nogmaals: in de redenatie van het hof die leidt tot het oordeel is dat voldaan is aan de voorwaarden voor 9a (strafbaarstelling zonder strafoplegging) speelt de inhoud of het doel van de actie geen enkele rol. Geen enkele.
pi_212785189
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Goede uitspraak. Er wordt al veel te weinig gedemonstreerd. En op deze manier ontmoedig je het niet.

er mag best gedemonstreerd worden, maar zodra je daarmee de openbare orde verstoort (bv snelwegblokkeren of zoals in duitsland een woonwijk zonder stroom zet) of een poging doet om iets te vernielen (al dan niet geslaagd) kun je een knuppel in je nek verwachten en hoort daar een straf bij

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 13:38:18 ]
pi_212785203
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:25 schreef Cilantro het volgende:
Wilders heeft ook voor die groepsbelediging een strafbaarstelling zonder strafoplegging gekregen. Exact hetzelfde (art. 91 WvS) als hier gebeurd is: wel strafbaar, geen straf.
pi_212785226
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef recursief het volgende:

[..]
Je kunt mensen niet oppakken omdat ze van hun demonstratierecht gebruik maken. Ook niet als je het met ze oneens bent., Er zijn bij de de opening van het holocaustmuseum (ik denk dat je dat bedoelt) wel mensen opgepakt voor verstoring van de openbare orde en voor vernieling. En dat zijn inderdaad gronden om in te grijpen.
Er stonden mensen te dansen op politiebusjes. Er werd vuurwerk gegooid richting de politie, er werden beledigende teksten geroepen. Genoeg grond om die demo te ontbinden
quote:
Die agent wordt vervolgd (ik neem aan dat je het over die boerenzoon uit Akkrum hebt).
Maar het is wel gebeurd.
quote:
[..]
Op welke grond had hier ingegrepen moeten worden?
[..]
Dezelfde grond als waarop Willem Engel Cs wekelijks verwijderd werden? Maar nee de boodschap was te belangrijk aldus de burgemeester die zelf, met button op, ter plaatse was.
quote:
Er is daar weleens wat misgegaan en dat is achteraf ook erkend. Ook hier worden enkele agenten die veel te hard hebben ingegrepen (o.a. bij coronaprotesten op het Malieveld) vervolgd.
Maar het is wederom wel gebeurd. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Dat is het probleem niet. Maar het lijkt er wel op dat bepaalde groepen meer ruimte krijgen dan anderen.
quote:
Nogmaals: in de redenatie van het hof die leidt tot het oordeel is dat voldaan is aan de voorwaarden voor 9a (strafbaarstelling zonder strafoplegging) speelt de inhoud of het doel van de actie geen enkele rol. Geen enkele.
Het staat gewoon genoemd in de strafmaatoverwegingen. Dus dat is gewoon niet juist.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 13:39:24 #97
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785235
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:36 schreef recursief het volgende:

[..]
Wilders heeft ook voor die groepsbelediging een strafbaarstelling zonder strafoplegging gekregen. Exact hetzelfde (art. 91 WvS) als hier gebeurd is: wel strafbaar, geen straf.
De vlieger met "Maar hunnie krijgen wel straf" heeft hier gefaald.
pi_212785239
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ja hoor,het was even wachten erop maar daar issie weer.,gooi jezelf even weg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 13:40:13 ]
  maandag 11 maart 2024 @ 13:40:43 #99
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785253
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:39 schreef Charged het volgende:

[..]
Ja hoor,het was even wachten erop maat daar issie weer.,gooi jezelf even weg.
"Help! iemand met een andere mening, die moet zich weggooien!"
pi_212785270
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Fatsoenlijke rechtspleging vanuit machtenscheiding, politiek neutraal en op basis van de wet en deskundigheid is mijn straatje ja en daar past dit inderdaad niet in.
Dat mag je dan uitleggen. Er wordt vrij expliciet getoetst aan de wet, in dit geval aan de voorwaarden voor 9a.
pi_212785276
quote:
10s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:40 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
"Help! iemand met een andere mening, die moet zich weggooien!"
Gewoon normaal gedragen ipv kunstwerken te slopen. Gooi jezelf weg ja.
pi_212785292
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:29 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
maakt dat het beter? dat wist die koeienkut vast niet
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:30 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
Oke, dat wist ik niet.
Maar ik denk dat deze vandaal hetzelfde zou doen met het origineel.
Ik ben er nu ook niet meer zeker van. Dat is wat direct na de daad werd gezegd. Maar ik kan daar nu niets meer over terugvinden. Ik ben het met je eens hoor, dat dat soort vernielingen veel te ver gaan. De Vermeeractivisten hebben echter vantevoren gecheckt of hun actie kon zonder schade aan het doek. Dat is imo niet helemaal vergelijkbaar.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:44:42 #103
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785306
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:41 schreef Charged het volgende:

[..]
Gewoon normaal gedragen ipv kunstwerken te slopen. Gooi jezelf weg ja.
Met normaal gedrag kom je niet in de aandacht he.
En de kunstwerken zijn niet erg gesloopt. De schade valt reuze mee.
pi_212785342
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ach,ik heb niet eens meer de zin om hier verder op in te gaan. Gezien je postgedrag lijkt me dat een beste beslissing.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:48:23 #105
438527 MissButterflyy
pi_212785345
quote:

[..]
Nou ja, het is wachten tot dat wel eens gebeurd.
Beetje raar om dit goed te keuren.

En er komt helemaal niet meer aandacht voor het klimaat, maar alleen maar een discussie over hoe idioot deze acties wel niet zijn.
pi_212785370
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:41 schreef recursief het volgende:

[..]
Dat mag je dan uitleggen. Er wordt vrij expliciet getoetst aan de wet, in dit geval aan de voorwaarden voor 9a.
Welke “voorwaarden” zijn dat precies?
zie email 27 oktober
pi_212785381
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:32 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ik denk dat je nog best een goede poging kan doen om het hard te maken.

https://www.google.com/se(...)le-gws-wiz-serp#ip=1

Ik kom alleen maar ‘linkse’ thema’s tegen. Extinction Rebellion, pro-vluchtelingenverdrag, klimaatactivisme, etcetera
Wilders heeft ook een 9a gekregen voor zijn groepsbelediging.

Maar goed, wat kun je hier nou uit concluderen? Dat er veel meer linkse activisten zijn dan rechtse? Want dat is volgens mij wel zo.
pi_212785391
quote:

[..]
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen "ah joh, die klap was niet zo hard je hebt alleen maar een gebroken neus."

Valt reuze mee.
pi_212785395
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:27 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik heb er nog even over nagedacht maar begrijp de redenatie nog steeds niet. Een illegale actie moet niet te hard worden gestraft omdat het in principe legale, veel bredere recht van protesteren daarmee mogelijk zou worden afgeschrikt. Dat is toch raar? We gaan bellende fietsers toch ook niet lichter bekeuren omdat de bredere handeling, namelijk fietsen, dan misschien wel wordt ontmoedigd?
Het idee is dat wanneer je mensen té hard straft wanneer zij te ver gaan in het uitoefenen van grondrechten, dit ervoor zorgt dat anderen huiverig worden om die grondrechten überhaupt nog te gebruiken. Uit angst dat als je te ver over het randje gaat, je keihard gestraft wordt. Dit wordt een chilling effect genoemd.
pi_212785399
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Welke “voorwaarden” zijn dat precies?
Ja hallo, moet ik alles voorkauwen? Er staat een link in de OP en er is al meerdere keren gequote uit de uitspraak.

quote:
Bij de bepaling van de hoogte van een eventueel op te leggen straf moet het hof zich ervan rekenschap geven dat het strafrechtelijk optreden – waaronder de bestraffing - niet zo ingrijpend mag zijn dat daarvan een ‘chilling effect’ uitgaat op personen die gebruik willen maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering. Bij deze toets (“niet zo ingrijpend (…) dat”) legt het hof alle elementen van het overheidsoptreden naar aanleiding van het feit in de weegschaal: de beëindiging van een betoging, de aanhouding, (de duur van) het voorarrest, de vervolging en de veroordeling in eerste aanleg vormen al die maatregelen tezamen de achtergrond waartegen het hof het uitgangspunt hanteert dat een ‘chilling effect’ in beginsel dient te worden voorkomen.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:56:21 #111
438527 MissButterflyy
pi_212785421
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:53 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Het idee is dat wanneer je mensen té hard straft wanneer zij te ver gaan in het uitoefenen van grondrechten, dit ervoor zorgt dat anderen huiverig worden om die grondrechten überhaupt nog te gebruiken. Uit angst dat als je te ver over het randje gaat, je keihard gestraft wordt. Dit wordt een chilling effect genoemd.
Zijn dit vooral ook niet jonge en naïeve mensen, die net komen kijken?
pi_212785428
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:54 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja hallo, moet ik alles voorkauwen? Er staat een link in de OP en er is al meerdere keren gequote uit de uitspraak.
[..]

Je hoeft mij niets voor te kauwen. Ik ken de tekst bijna woordelijk uit m’n hoofd. Maar daar zit ook het waarom van de vraag. Er bestaan geen “voorwaarden” voor 9a. Dat is vooral een bevoegdheid van de rechter, iets wat hij kán doen in bepaalde gevallen.

Verder sta ik jou volgens mij heel fatsoenlijk te woord. Het zou fijn zijn als jij dat fatsoen ook aan de dag legt.
zie email 27 oktober
pi_212785436
quote:

[..]
Valt op zich wat voor te zeggen natuurlijk. Maar planmatig erfgoed in gevaar brengen is natuurlijk niet iets dat je overkomt of dat je per ongeluk kunt doen. Dus dat chilling effect is in deze wel relatief.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 13:58:42 #114
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785437
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:53 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen "ah joh, die klap was niet zo hard je hebt alleen maar een gebroken neus."

Valt reuze mee.
Ja dus? Ik zie ook iemand niet snel de cel in gaan vanwege een gebroken neus. Dat slaat nergens op natuurlijk.
Anders had ik en misschien jij ook al jaren achter de tralies gezeten.
pi_212785454
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ja dus? Ik zie ook iemand niet snel de cel in gaan vanwege een gebroken neus. Dat slaat nergens op natuurlijk.
Anders had ik en misschien jij ook al jaren achter de tralies gezeten.
Dus omdat er niemand de cel ingaat voor een gebroken neus, mag ik jou gerust een gebroken neus slaan?

Als jij dan zegt dat het pijn doet, zeg ik " valt reuze mee."
  maandag 11 maart 2024 @ 14:01:42 #116
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212785459
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:00 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Dus omdat er niemand de cel ingaat voor een gebroken neus, mag ik jou gerust een gebroken neus slaan?

Als jij dan zegt dat het pijn doet, zeg ik " valt reuze mee."
Ik zeg ook niet dat het niet erg is. Iemand een gebroken neus slaan, of een schilderij achter glas bekladden.
Maar niet zo erg om iemand in de cel te gooien.
pi_212785492
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat het niet erg is. Iemand een gebroken neus slaan, of een schilderij achter glas bekladden.
Maar niet zo erg om iemand in de cel te gooien.
Het zou echt beter zijn om zo iemand in de cel te gooien, al is het maar bij wijze van waarschuwing.

Ik heb vandaag nog een filmpje gezien van zo een klimaat-activist gezien die een auto van iemand blokkeerde wiens vader net was overleden.

Levensgevaarlijk als zo iemand doordraait, en dat deed hij. Die klimaatactivisten hadden echt geluk dat er mensen waren die die man tegenhielden.

:{w :{w
  maandag 11 maart 2024 @ 14:11:50 #118
438527 MissButterflyy
pi_212785542
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:05 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Het zou echt beter zijn om zo iemand in de cel te gooien, al is het maar bij wijze van waarschuwing.

Ik heb vandaag nog een filmpje gezien van zo een klimaat-activist gezien die een auto van iemand blokkeerde wiens vader net was overleden.

Levensgevaarlijk als zo iemand doordraait, en dat deed hij. Die klimaatactivisten hadden echt geluk dat er mensen waren die die man tegenhielden.

:{w :{w
Ze hadden al een tijdje in voorlopige hechtenis gezeten. Zie de OP.

En wat betreft wegblokkades van klimaatactivisten; dat had bij de boeren ook kunnen gebeuren toen ze opstoppingen veroorzaakten.
pi_212785572
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:41 schreef recursief het volgende:

[..]
De wetgever heeft geen uitzondering gemaakt op de strafbaarheid van zaaksvernieling die met het uiten van een mening gepaard gaat. De wetgever heeft het mogelijk geacht je mening voldoende te uiten zonder andermans spullen te beschadigen en geen grondwetsartikel of mensenrechtenverdrag verzet zich daartegen.

quote:

[..]
Je kunt niet te ver gaan in het uitoefenen van een grondrecht, je kunt wel buiten het uitoefenen van een grondrecht gaan en daar begint vaak het strafrecht. Die overlappen niet en conflicteren dus ook niet. Het chilling effect bestaat wel, maar dan moet bijvoorbeeld de activist vervolgd worden om zijn mening met daarbij een overtreding, een schadegeval of een misdrijf er aan de haren bijgesleept ter afschrikking. Daar is geen sprake van.
pi_212785760
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De wetgever heeft geen uitzondering gemaakt op de strafbaarheid van zaaksvernieling die met het uiten van een mening gepaard gaat. De wetgever heeft het mogelijk geacht je mening voldoende te uiten zonder andermans spullen te beschadigen en geen grondwetsartikel of mensenrechtenverdrag verzet zich daartegen.
[..]
Je kunt niet te ver gaan in het uitoefenen van een grondrecht, je kunt wel buiten het uitoefenen van een grondrecht gaan en daar begint vaak het strafrecht. Die overlappen niet en conflicteren dus ook niet. Het chilling effect bestaat wel, maar dan moet bijvoorbeeld de activist vervolgd worden om zijn mening met daarbij een overtreding, een schadegeval of een misdrijf er aan de haren bijgesleept ter afschrikking. Daar is geen sprake van.
Precies, een goed voorbeeld van wat het chilling effect in de hand heeft gewerkt, is bijvoorbeeld de vervolging van Wilders.

[ Bericht 0% gewijzigd door Akathisia op 11-03-2024 14:38:08 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_212786412
quote:

[..]
Je kunt het niet hard maken natuurlijk. Maar als ik zie dat gisteren een holocaustherdenking helemaal uit de hand loopt zonder dat de politie stevig optreedt. Dat boer Harms van de weg af geschoten wordt. Dat een BLM protest tijdens corona geen probleem is. En hoe dan wordt omgegaan met blokkeerfriezen of coronawappies dan dringt het beeld zich wel op.

Het lijkt er inderdaad heel erg op dat er gemeten wordt met 2 maten.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:27:35 #122
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212786445
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:15 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Exact ja.
Wat trein2000 zegt in die reactie.
1947-2016
pi_212786599
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ze hadden al een tijdje in voorlopige hechtenis gezeten. Zie de OP.

En wat betreft wegblokkades van klimaatactivisten; dat had bij de boeren ook kunnen gebeuren toen ze opstoppingen veroorzaakten.
Daarbij was op iemand geschoten.
pi_212786799
Compleet van de pot gerukt inderdaad.

Ik neem aan dat het OM hier weer tegen in beroep gaat?
pi_212786810
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Daarbij was op iemand geschoten.
En de schietende agent wordt vervolgd.
pi_212786817
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:00 schreef recursief het volgende:

[..]
En de schietende agent wordt vervolgd.
Ja, maar dat is toch alleen maar ellende voor niks? Laat iedereen gewoon op het malieveld demonstreren.
pi_212787793
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:30 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Precies, een goed voorbeeld van wat het chilling effect in de hand heeft gewerkt, is bijvoorbeeld de vervolging van Wilders.
Vooral chilling daaraan is dat het op gespannen voet stond met het noella poena beginsel en het gebrek aan voorafgaande strafbepaling, doordat Nederlandse rechters zo arrogant zijn dat ze denken de reikwijdte van een strafbepaling met interpretatie te kunnen uitbreiden. Strafbaarheid met terugwerkende kracht is bijzonder chilling. Het feit dat de rechters eens lekker met Wilders wilden discussieren om hem dan in de gevangenis te kunnen gooien als ze het er niet mee eens waren. En dan ook nog de dinerende rechters die samen een oplossing vinden.

Het gebrek aan rechtszekerheid is wat het chilling maakt, dat die activisten geen soep tegen schilderijen aan mochten mikken wisten ze al, dus dat element van chilling ontbreekt geheel.
pi_212788055
quote:
Quatsch. Dan koop je maar een tentje en ga je lekker voor het hoofdkantoor van de shell bivakkeren. Dit zijn mensen die activist spelen voor hun eigen ego.
pi_212788232
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:23 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Vorige week in Cambridge
Wat een simpele mensen heb je toch op deze wereld.
pi_212790096
Klassejustitie!! Alles voor de klimaatdoelstellingen. Er zijn al zoveel luxedemonstraties (dus anders dan voor bestaans- en inkomenszekerheid). Nu wordt het dus gewoon aangemoedigd om schilderijen kapot te maken.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  FOK!fotograaf maandag 11 maart 2024 @ 20:38:16 #131
842 Zorro
Z
pi_212790612
quote:

[..]
Ik reed laatst ook maar een klein beetje te hard.
Ik neem aan dat die boete gewoon wordt kwijtgescholden. Was maar een beetje immers.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  maandag 11 maart 2024 @ 20:44:19 #132
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212790738
quote:
6s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:38 schreef Zorro het volgende:

[..]
Ik reed laatst ook maar een klein beetje te hard.
Ik neem aan dat die boete gewoon wordt kwijtgescholden. Was maar een beetje immers.
Daar heb je kans op. Tenzij het een flitspaal was.
pi_212790803
nou wat een genot is die rechtstaat toch!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212791385
Is er nog een beroep mogelijk door het OM?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212794529
Kunstbekladders vrijuit: goed nieuws voor andere klimaatactivisten?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)re-klimaatactivisten
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')