eerst 2 maanden gevangenisstraf, waarvan 1 maand voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. en nu helemaal nietsquote:Op 27 oktober 2022 beschadigden 3 activisten het schilderij Meisje met de parel in het Mauritshuis te Den Haag. Met de klimaatactie beschadigden zij de glasplaat en de lijst van het schilderij. Het schilderij is hierdoor tijdelijk uit het Mauritshuis weggehaald. Dit zijn feiten waarvoor een straf in beginsel op zijn plaats is. Daar ziet het hof van af vanwege diverse omstandigheden.
De activisten hebben – om aandacht te vragen voor de urgentie van de klimaatcrisis – een kostbaar cultureel erfgoed beschadigd. De activisten lijmden zich vast tegen de glasplaat en achterwand van het schilderij. Daarna gooide één van de activisten een rode substantie over een mede-activist en riep een 'klimaatactivistische' boodschap. De derde activist filmde de actie voor media-aandacht. De actie van de Belgische mannen heeft in de maatschappij een grote impact gehad. Deze wijze van meningsuiting en actievoeren heeft een onnodig grote inbreuk gemaakt op de rechten en belangen van anderen.
Geen straf
Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie. De activisten hebben na hun arrestatie in voorlopige hechtenis gezeten. Gezien de duur van de voorlopige hechtenis is het opleggen van een gevangenisstraf volgens het hof te ingrijpend.
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.quote:Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Vaag. Je zou zeggen dat bijvoorbeeld de huisregels van zo'n museum alleen al dat 'recht' overrulen. Maar dan zal de reactie wel zijn dat het museum dan ook een straf kan geven, zoals een verbod.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.
Nee dit geldt alleen bij vrijspraak. In dit geval heeft het Hof de tenlastengelegde feiten wel bewezen verklaard, maar vervolgens geen straf opgelegd.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:46 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
zover ik het dan begrijp krijgen de activisten zelfs geld toe,
ze hebben geen straf gekregen en hebben dan dus onterecht in voorlopige hechtenis gezeten, waar een vergoeding van 105euro/dag voor staat,, dus netto 3000 op de rekening?
als het hof ze veroordeeld had tot een maand celstraf (die ze al hadden uitgezeten in voorlopige hechtenis) was dit niet aan de orde toch?
Volstrekt krankjorum. Je geeft die mafketels gewoon een vrijbrief en de musea kunnen weer extra kosten maken.quote:Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Je doet je usernaam eer aan....quote:Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverfquote:Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
"Mevrouw, u heeft een kostbaar beroemd antiek kunstwerk met opzet beschadigd!"
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
Laat ze lekker China en India lastig vallen.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
Olie is olie idd.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverf
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
"Mevrouw, u heeft een kostbaar beroemd antiek kunstwerk met opzet beschadigd!"
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
quote:
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:04 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.
Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]
Is niet hetzelfde als wakker dier. Daar heb je geen last van.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.
Zelfde als Wakker Dier weer gaat liggen drammen: "Vanavond weer een extra lapje vlees in de pan!"
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef trein2000 het volgende:
Het wordt steeds gekker met de demonstratiewaanzin. Als ik de museumvereniging was gooide ik de tent voorlopig maar dicht.
Dit kan toch niet jongens, dingen slopen is tegenwoordig ook al een demonstratie?
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef ToT het volgende:
[..]
Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was.
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef ToT het volgende:
[..]
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.
Dat gaat een geweldige museumbelevenis opleveren voor iedereen die de kunstwerken wil bewonderen, maar hopelijk blijven de schilderijen zo nog een paar eeuwen langer veilig.
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb!quote:Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.
Dit dus!quote:Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.
Dit is bijna uitlokking.
quote:Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef Tekaschi het volgende:
Mooi! Ik ben dit soort artikelen aan het verzamelen, want er komt een dag dat "wij" eens deze tactieken gaan hanteren en alles slopen wat links is of we associëren met links, en dan is het toch zo fijn om te weten dat we een vrijbrief hebben in dit land.
quote:Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef ToT het volgende:
[..]
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb!
Just Stop Oil activisten die tegen frituurolie zijn!
Tolkien.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:14 schreef monkyyy het volgende:
Het kwaad kan niets nieuws creëren, het kan alleen corrumperen en vernielen wat goede krachten hebben uitgevonden of gemaakt.
Die Trooper van jou rent ook wel aardig hard voor de oorlog!quote:Op maandag 11 maart 2024 12:15 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Ik dacht al, waarom ren ik zo hard na een patatje oorlog.
De intentie van een AZC voor veiligelanders slopen is ook goedbedoeld en urgent (vluchtelingen crisis) in de ogen van vele, ik denk alleen dat dat wel hard gestraft wordt.quote:Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
Straks maar alle olijfolie lekprikken in de supermarkt als protestquote:Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]
Niet dit gezeik weer he.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
Het is idd allemaal een groot complot!!!!quote:Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
Dat is dus niet wat er gebeurd is. Daar zou ik vrede mee hebben. Er is een 9a opgelegd. Een schuldig zonder straf, een rechterlijk pardon.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.
Serieus op ingaanquote:Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.
Gelul van activitische rechters. Niet onafhankelijk, niet op basis van de wet, dit is geen juridische expertise maar politiek gezwam. Dat is een mening die ik mag uiten maar niet door zo'n rechtertje op zijn misplaatst zelfingenomen bek te slaan. Ingewikkelder is het niet.quote:Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Dat zijn jouw woorden.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is idd allemaal een groot complot!!!!
Links vs Rechts, DAT is alles wat telt in de wereld.
Gelul. De rechter eigent zich hier een afweging toe die er helemaal niet is. De strafbaarstelling van zaaksvernieling conflicteert op geen enkele manier met de VvMU.quote:Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |