abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212784086
Hof legt geen straf op voor vernieling schilderij Meisje met de parel

https://www.rechtspraak.n(...)je-met-de-parel.aspx
quote:
Op 27 oktober 2022 beschadigden 3 activisten het schilderij Meisje met de parel in het Mauritshuis te Den Haag. Met de klimaatactie beschadigden zij de glasplaat en de lijst van het schilderij. Het schilderij is hierdoor tijdelijk uit het Mauritshuis weggehaald. Dit zijn feiten waarvoor een straf in beginsel op zijn plaats is. Daar ziet het hof van af vanwege diverse omstandigheden.

De activisten hebben – om aandacht te vragen voor de urgentie van de klimaatcrisis – een kostbaar cultureel erfgoed beschadigd. De activisten lijmden zich vast tegen de glasplaat en achterwand van het schilderij. Daarna gooide één van de activisten een rode substantie over een mede-activist en riep een 'klimaatactivistische' boodschap. De derde activist filmde de actie voor media-aandacht. De actie van de Belgische mannen heeft in de maatschappij een grote impact gehad. Deze wijze van meningsuiting en actievoeren heeft een onnodig grote inbreuk gemaakt op de rechten en belangen van anderen.

Geen straf
Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie. De activisten hebben na hun arrestatie in voorlopige hechtenis gezeten. Gezien de duur van de voorlopige hechtenis is het opleggen van een gevangenisstraf volgens het hof te ingrijpend.
eerst 2 maanden gevangenisstraf, waarvan 1 maand voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar. en nu helemaal niets

flikker op zeg, tering wat is dit voor mietjes gedrag

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 11:45:19 ]
pi_212784097
zover ik het dan begrijp krijgen de activisten zelfs geld toe,
ze hebben geen straf gekregen en hebben dan dus onterecht in voorlopige hechtenis gezeten, waar een vergoeding van 105euro/dag voor staat,, dus netto 3000 op de rekening?

als het hof ze veroordeeld had tot een maand celstraf (die ze al hadden uitgezeten in voorlopige hechtenis) was dit niet aan de orde toch?

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 11:49:54 ]
pi_212784107
Wat een kansenpareltjes deze rukkers. Ga je boodschap lekker op een passende plek uiten, niet in een museum wat er werkelijk niks mee te maken heeft.
pi_212784124
Dio mio.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212784125
quote:
Hoewel een straf in beginsel gepast is voor de actie, legt het hof de activisten geen straf of maatregel op. Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.
  maandag 11 maart 2024 @ 11:53:03 #6
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212784153
GVD zeg.. dat zijn toch van die flut redeneringen.. ik zou, zeker gezien het nog Belgen zijn ook, wel iets afschrikwekkends opgelegd hebben. Als Belg ga je ook maar lekker in België demonstreren en als Nederlander verzin je of maar een demonstratie waarbij je geen schade aanricht, of je staat voor je principes en neemt de straf die erbij hoort.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_212784167
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
pi_212784170
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Wat wel en niet mag in het kader van een protestactie is afgebakend, en zodra je die regels overschrijdt (waarvan vernieling toch wel een vrij duidelijke overtreding is), is een straf toch wel op z'n plaats lijkt me.
Vaag. Je zou zeggen dat bijvoorbeeld de huisregels van zo'n museum alleen al dat 'recht' overrulen. Maar dan zal de reactie wel zijn dat het museum dan ook een straf kan geven, zoals een verbod.
't Echte en 't ware!
pi_212784186
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:46 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
zover ik het dan begrijp krijgen de activisten zelfs geld toe,
ze hebben geen straf gekregen en hebben dan dus onterecht in voorlopige hechtenis gezeten, waar een vergoeding van 105euro/dag voor staat,, dus netto 3000 op de rekening?

als het hof ze veroordeeld had tot een maand celstraf (die ze al hadden uitgezeten in voorlopige hechtenis) was dit niet aan de orde toch?
Nee dit geldt alleen bij vrijspraak. In dit geval heeft het Hof de tenlastengelegde feiten wel bewezen verklaard, maar vervolgens geen straf opgelegd.
pi_212784209
"Mevrouw, u heeft een kostbaar beroemd antiek kunstwerk met opzet beschadigd!"
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
  maandag 11 maart 2024 @ 11:59:57 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212784216
quote:
Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Volstrekt krankjorum. Je geeft die mafketels gewoon een vrijbrief en de musea kunnen weer extra kosten maken.

Vreemdzaam... :') in het kwadraat.

Ik werk in het toerisme, voor die droeftoeters is het te hopen dat ze mij niet tegenkomen in een museum.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212784219
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:54 schreef LinkseHippie het volgende:
De intentie van de actie was goedbedoeld en urgent (klimaatcrisis). Terecht oordeel van het hof dus.
Je doet je usernaam eer aan....
:')
  maandag 11 maart 2024 @ 12:01:08 #13
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212784231
quote:
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212784234
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
- "Ja nou, ik vind gewoon dat mensen een keertje moeten ophouden met olie te gebruiken hoor."
"Oh sorry dat ik u lastig heb gevallen, ik wil u en anderen als u niet ontmoedigen!"
Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverf

je moet wel even blijven nadenken he :')

het was wel strafbaar als het verf op waterbasis was

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 12:01:57 ]
pi_212784244
quote:
Laat ze lekker China en India lastig vallen.
pi_212784261
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

Het was dan ook een schilderij gemaakt met olieverf

Olie is olie idd.

(Van 1:50 t/m 1:58. ;) )
pi_212784263
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 11:58 schreef ToT het volgende:
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:08:56 #18
182233 thedeedster
pi_212784293
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212784294
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:01 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Onzin. Je kunt ook op andere manieren je standpunt duidelijk maken. Dit helpt geen enkele zier.
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.
Zelfde als Wakker Dier weer gaat liggen drammen: "Vanavond weer een extra lapje vlees in de pan!"
pi_212784297
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:04 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Geschilderd met olieverf wellicht, vandaar de connectie.
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.
pi_212784303
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]

Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was. ;)
pi_212784309
Het wordt steeds gekker met de demonstratiewaanzin. Als ik de museumvereniging was gooide ik de tent voorlopig maar dicht.

Dit kan toch niet jongens, dingen slopen is tegenwoordig ook al een demonstratie? :')
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 12:11:44 #23
438527 MissButterflyy
pi_212784319
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Dit soort protesten maakt mensen alleen maar woest en het heeft dan vaak juist een averechtse werking.
Zelfde als Wakker Dier weer gaat liggen drammen: "Vanavond weer een extra lapje vlees in de pan!"
Is niet hetzelfde als wakker dier. Daar heb je geen last van.
pi_212784326
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef trein2000 het volgende:
Het wordt steeds gekker met de demonstratiewaanzin. Als ik de museumvereniging was gooide ik de tent voorlopig maar dicht.

Dit kan toch niet jongens, dingen slopen is tegenwoordig ook al een demonstratie? :')
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.
Dat gaat een geweldige museumbelevenis opleveren voor iedereen die de kunstwerken wil bewonderen, maar hopelijk blijven de schilderijen zo nog een paar eeuwen langer veilig.
pi_212784329
Mooi! Ik ben dit soort artikelen aan het verzamelen, want er komt een dag dat "wij" eens deze tactieken gaan hanteren en alles slopen wat links is of we associëren met links, en dan is het toch zo fijn om te weten dat we een vrijbrief hebben in dit land.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:12:53 #26
182233 thedeedster
pi_212784330
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:10 schreef ToT het volgende:

[..]
Leek me ook al sterk dat het van chemische producten gebaseerd op aardolie gemaakt was. ;)
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.
pi_212784331
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef ToT het volgende:

[..]
Een kamerbreed plexiglazen plaat voor alle kunstwerken zetten, op 2 meter afstand of zo, van vloer tot plafond.
Dat gaat een geweldige museumbelevenis opleveren voor iedereen die de kunstwerken wil bewonderen, maar hopelijk blijven de schilderijen zo nog een paar eeuwen langer veilig.
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.

Dit is bijna uitlokking.
zie email 27 oktober
pi_212784334
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Weten die lui veel? Als ze maar kunnen janken.
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb! ;)

Just Stop Oil activisten die tegen frituurolie zijn! _O-
pi_212784335
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het kan blijkbaar niet anders . Ik vind dit echt een hele grove fout van het hof. Op het moment dat je onvervangbaar werk (poogt) te slopen ben je de grens van het toelaatbare ver over.

Dit is bijna uitlokking.
Dit dus!

Maar hee: laten we andere idioten vooral niet ontmoedigen te proberen De Nachtwacht of zo in de fik te steken of met een sterk zuur te bespuiten! ^O^
  maandag 11 maart 2024 @ 12:14:43 #30
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212784340
Het kwaad kan niets nieuws creëren, het kan alleen corrumperen en vernielen wat goede krachten hebben uitgevonden of gemaakt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:15:14 #31
438527 MissButterflyy
pi_212784343
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:12 schreef Tekaschi het volgende:
Mooi! Ik ben dit soort artikelen aan het verzamelen, want er komt een dag dat "wij" eens deze tactieken gaan hanteren en alles slopen wat links is of we associëren met links, en dan is het toch zo fijn om te weten dat we een vrijbrief hebben in dit land.
:')
  maandag 11 maart 2024 @ 12:15:16 #32
182233 thedeedster
pi_212784344
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:13 schreef ToT het volgende:

[..]
Zie dat filmpje wat ik net gepost heb! ;)

Just Stop Oil activisten die tegen frituurolie zijn! _O-
:D

Ik dacht al, waarom ren ik zo hard na een patatje oorlog. :?
pi_212784363
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:14 schreef monkyyy het volgende:
Het kwaad kan niets nieuws creëren, het kan alleen corrumperen en vernielen wat goede krachten hebben uitgevonden of gemaakt.
Tolkien. :)

Maar deze idioten bedoelen het in principe niet kwaad; ze willen het klimaat redden, wat uitreaard een nobel streven is, maar het doel heiligt echt niet alle middelen.
En denken ze nou echt dat Shell stopt met olie boren als dit schilderij wat schade oploopt?

Lubach had laatst trouwens ook een interessant stuk over waarom het godsonmogelijk is om volledig van fossiele brandstoffen e.d. af te gaan.
pi_212784384
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:15 schreef thedeedster het volgende:

[..]
:D

Ik dacht al, waarom ren ik zo hard na een patatje oorlog. :?
Die Trooper van jou rent ook wel aardig hard voor de oorlog! :T
pi_212784386
quote:
De intentie van een AZC voor veiligelanders slopen is ook goedbedoeld en urgent (vluchtelingen crisis) in de ogen van vele, ik denk alleen dat dat wel hard gestraft wordt.

Klassenjustitie dit.
pi_212784390
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.

[ Bericht 1% gewijzigd door recursief op 11-03-2024 12:46:26 ]
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_212784399
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:08 schreef thedeedster het volgende:
Voor die paar debiele activisten die het niet helemaal begrijpen;
[..]

Straks maar alle olijfolie lekprikken in de supermarkt als protest :(
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212784402
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
pi_212784412
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Klimaat activisten en asielzoekers komen altijd weg met milde straffen bij de progressief linkse rechters.
Niet dit gezeik weer he.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 11 maart 2024 @ 12:24:53 #40
438527 MissButterflyy
pi_212784426
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:22 schreef Cilantro het volgende:
Het is idd allemaal een groot complot!!!!

Links vs Rechts, DAT is alles wat telt in de wereld.
pi_212784427
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Ik heb de uitspraken van het Hof gelezen en ik vind ze helder en zorgvuldig. In het kort is er een afweging gemaakt tussen twee conflicterende aspecten: de vernieling aan de ene kant en de VvMU aan de andere kant. De uitspraak houdt met beiden rekening: het ten laste gelegde wordt bewezen verklaard, en het blijft wat straf betreft bij het voorarrest. Elegant en weloverwogen.
Dat is dus niet wat er gebeurd is. Daar zou ik vrede mee hebben. Er is een 9a opgelegd. Een schuldig zonder straf, een rechterlijk pardon.
zie email 27 oktober
  maandag 11 maart 2024 @ 12:25:39 #42
438527 MissButterflyy
pi_212784432
Sommige mensen zijn er echt obsessief mee bezig, tegen het psychotische aan.
pi_212784438
Nederland is een dadersparadijs.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_212784488
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Dan nog; degene die het geschilderd heeft is allang dood en dit kunstwerk is van onschatbare waarde voor veel mensen.
Serieus op ingaan :')
pi_212784501
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:34 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Serieus op ingaan :')
Guilty! _O-
pi_212784508
quote:
Het hof is van oordeel dat het strafrechtelijk ingrijpen niet zó ingrijpend mag zijn dat het een ontmoedigende werking (‘chilling effect’) heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie.
Gelul van activitische rechters. Niet onafhankelijk, niet op basis van de wet, dit is geen juridische expertise maar politiek gezwam. Dat is een mening die ik mag uiten maar niet door zo'n rechtertje op zijn misplaatst zelfingenomen bek te slaan. Ingewikkelder is het niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:37:47 #47
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212784523
Nederland, land van de fopstrafjes.
pi_212784537
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:24 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Het is idd allemaal een groot complot!!!!

Links vs Rechts, DAT is alles wat telt in de wereld.
Dat zijn jouw woorden.
pi_212784541
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:21 schreef recursief het volgende:
Gelul. De rechter eigent zich hier een afweging toe die er helemaal niet is. De strafbaarstelling van zaaksvernieling conflicteert op geen enkele manier met de VvMU.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 11 maart 2024 @ 12:40:15 #50
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_212784544
Anders pak je die klimaatdrammers eens een keer aan wegens alle overlast die ze veroorzaken. Maar nee, stel je voor dat je op moet treden tegen dit tuig :r
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')