Maar hoe weet je dan wat de waarheid is? Spreek een christen en hij zal zeggen dat dit het ware geloof is, en bij de moslim net zo.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:47 schreef GewoonUitNL het volgende:
Een rechter die over iemand moet oordelen en er komen bewijzen naar hem toe, maar hij oordeelt al zonder deze bewijzen te bekijken en te onderzoeken. Is hij rechtvaardig?
Nee, hij is onrechtvaardig. Dit omdat hij niet de waarheid en daarmee rechtvaardigheid heeft nagestreeft. Want zonder de waarheid kan je nooit rechtvaardig zijn. En omdat hij onrechtvaardig is, verdient hij straf.
Jij weet van het bestaan van deze religies af. Je hebt verstand. Je hebt het vermogen je in te spannen te zoeken naar de waarheid en rechtvaardigheid . Dit is verplicht op jou en als je dit niet doet verdien je straf.
Mensen die zijn uitgezonderd zijn mensen wie de boodschap van de islam niet heeft bereikt. Zij worden in het hiernamaals beproefd. En Allah doet niemand onrecht aan.
Oprecht onderzoek doen, je verstand gebruiken en kijken naar de bewijzen. Als je oprecht interesse hebt en je wilt weten waarom de islam de waarheid is en het christendom bijvoorbeeld niet, dan mag je een pm sturen en dan zal ik je vragen beantwoorden zo goed als ik kan met De Wil van Allah en je zo goed mogelijk informeren.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:48 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dan wat de waarheid is? Spreek een christen en hij zal zeggen dat dit het ware geloof is, en bij de moslim net zo.
Dat is geen waarheid, dat is pure propaganda.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:48 schreef roos94 het volgende:
[..]
Maar hoe weet je dan wat de waarheid is? Spreek een christen en hij zal zeggen dat dit het ware geloof is, en bij de moslim net zo.
Zowel christendom als islam is niet de waarheid. Het is waanzinnige onzin.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:54 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Oprecht onderzoek doen en kijken naar de bewijzen. Als je oprecht interesse hebt en je wilt weten waarom de islam de waarheid is en het christendom bijvoorbeeld niet, dan mag je een pm sturen en dan zal ik je vragen beantwoorden zo goed als ik kan met De Wil van Allah.
DE waarheid bestaat niet. Ieder mens beleeft dat op zijn eigen manier.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zowel christendom als islam is niet de waarheid. Het is waanzinnige onzin.
De waarheid bestaat wel, en dat is bewustzijnquote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:57 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
DE waarheid bestaat niet. Ieder mens beleeft dat op zijn eigen manier.
Hangt een beetje van de denominatie af.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Christenen geloven dat alle niet christenen naar de hel of iets soortgelijks gaan. Iig niet naar de hemel.
En ik geloof dat Harry Potter de tweede wereldoorlog veroorzaakt heeftquote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de denominatie af.
Christelijke universalisten geloven dat iedereen naar de hemel gaat. En dat als je daar bent dat je zondige aard afgeschud wordt. Dus je was een kinderverkrachter. Maar in de hemel ben je gewoon een toffe gast die je alleen kan laten met je kids als je met het vrouwtje een hemels avondje uit wil gaan. Geen probleem.
Voor hoever je in de hemel nog steeds een babysitter nodig hebt.
Die vergelijking gaat mank op het moment dat er heel veel bewijsstukken worden aangeleverd en het diepgaand onderzoeken per bewijsstuk jaren duurt. Dan is het voor de rechter onmogelijk om in zijn leven al de bewijsstukken te onderzoeken.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:47 schreef GewoonUitNL het volgende:
Een rechter die over iemand moet oordelen en er komen bewijzen naar hem toe, maar hij oordeelt al zonder deze bewijzen te bekijken en te onderzoeken. Is hij rechtvaardig?
Nee, hij is onrechtvaardig. Dit omdat hij niet de waarheid en daarmee rechtvaardigheid heeft nagestreeft. Want zonder de waarheid kan je nooit rechtvaardig zijn. En omdat hij onrechtvaardig is, verdient hij straf.
Jij weet van het bestaan van deze religies af. Je hebt verstand. Je hebt het vermogen je in te spannen te zoeken naar de waarheid en rechtvaardigheid . Dit is verplicht op jou en als je dit niet doet verdien je straf.
Dan kunnen we dus het beste er niemand meer iets over vertellen.quote:Mensen die zijn uitgezonderd zijn mensen wie de boodschap van de islam niet heeft bereikt. Zij worden in het hiernamaals beproefd. En Allah doet niemand onrecht aan.
Als je weet wat de waarheid is, weet je wat dat tegen gaat vals is.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:48 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Die vergelijking gaat mank op het moment dat er heel veel bewijsstukken worden aangeleverd en het diepgaand onderzoeken per bewijsstuk jaren duurt. Dan is het voor de rechter onmogelijk om in zijn leven al de bewijsstukken te onderzoeken.
En dan is het bij religies ook nog zo dat de beoordeling van elke van de duizenden (?) (sub)religies een rechtzaak op zichzelf is. Het is een onmogelijke opgave om dat te eisen.
[..]
Dan kunnen we dus het beste er niemand meer iets over vertellen.
Maar je weet niet wat de waarheid is want je hebt niet alle bewijsstukken oprecht beoordeeld.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:55 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Als je weet wat de waarheid is, weet je wat dat tegen gaat vals is.
En het informeren en uitnodigen naar de waarheid is verplicht، opdat men rechtvaardig kan zijn.
Dat heb ik ook vaker gezegd: door mensen een religie te verkondigen die ze nog niet kennen, creėer je een grote kans hen te verdoemen als jouw religie correct blijkt te zijn in het hiernamaals, maar dat jouw manier van communiceren niet echt overtuigend genoeg was.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:48 schreef GrumpyFish het volgende:
Dan kunnen we dus het beste er niemand meer iets over vertellen.
En dan is het de vraag welke bewijsstukken je gelooft: oude geschriften, een profeet die die geschriften verkondigde en zijn eigen mythologie er aan hing, of latere geschriften van een profeet die zegt dat al het voorgaande deels wel klopt, maar dat het allemaal door de duivel beļnvloed is en dat hij de enige juiste versie er van heeft?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar je weet niet wat de waarheid is want je hebt niet alle bewijsstukken oprecht beoordeeld.
Wat zei hij toen je het hem vroeg?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Christenen geloven dat alle niet christenen naar de hel of iets soortgelijks gaan. Iig niet naar de hemel.
Idem voor de islam.
Maar met alle verschillende religies, vertakkingen daarvan, hoe kun je als God een mens naar de hel sturen omdat hij niet het "juiste" heeft gekozen? Had God het niet wat duidelijker moeten maken dan?
En bijvoorbeeld stel de bijbel heeft gelijk. Bijna alle mensen in Syrie worden islamitisch opgevoed. Die zijn dus bij voorbaat eigenlijk gedoemd om naar de hel te gaan? Terwijl als je in Staphorst bent geboren heb je gewoon geluk?
Als ik zie dat Jan Piet doodsteekt, dan hoef ik niet 1 voor 1 uit te zoeken of de rest van NL het niet heeft gedaan.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar je weet niet wat de waarheid is want je hebt niet alle bewijsstukken oprecht beoordeeld.
quote:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
En moslims geloven dat iedereen als moslim geboren wordt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 17:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de denominatie af.
Christelijke universalisten geloven dat iedereen naar de hemel gaat. En dat als je daar bent dat je zondige aard afgeschud wordt. Dus je was een kinderverkrachter. Maar in de hemel ben je gewoon een toffe gast die je alleen kan laten met je kids als je met het vrouwtje een hemels avondje uit wil gaan. Geen probleem.
Voor hoever je in de hemel nog steeds een babysitter nodig hebt.
Wat is dit voor onzin? Angst voor de dood laat simpele zielen geloven dat ze in of ander paradijs terechtkomen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 18:50 schreef sigme het volgende:
Dat is het mooie in het oude christendom, het staat van tevoren vast wie uitverkoren is. Wat je tijdens je leven doet of laat maakt niet uit. God kent de zijnen te voren. Er is nog wel eens wat discussie geweest of god dit dan voor of na de zondvloed heeft bepaald maar kniesoor die daar nu nog om geeft.
[..]
Ja ze noemen iedereen die moslim wordt later in het leven een "revert"... (in plaats van een convert). Je was namelijk idd zogenaamd een moslim en toen heeft iemand je er uit gepraat of gefaald je er over te vertellen. Dus nu ben je zogenaamd weer terug bij je natuurlijke staat.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En moslims geloven dat iedereen als moslim geboren wordt.
Tot dat de christenen hun kind laten dopen.
Kortom, het is een zootje ongeregeld.
Er is geen stof, er is alleen bewustzijn.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:15 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin? Angst voor de dood laat simpele zielen geloven dat ze in of ander paradijs terechtkomen.
Nee!!! Je gaat dood en je vergaat tot stof.
Meer niet.
Bewustzijn van wat dan?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is geen stof, er is alleen bewustzijn.
Schat, neem van mij aan dat de natuurlijke staat van de mens 100% gelijk staat met die van welk dier dan ook.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ze noemen iedereen die moslim wordt later in het leven een "revert"... (in plaats van een convert). Je was namelijk idd zogenaamd een moslim en toen heeft iemand je er uit gepraat of gefaald je er over te vertellen. Dus nu ben je zogenaamd weer terug bij je natuurlijke staat.
Waarom start je je antwoord met "Schat" alsof je mij iets gaat leren en we het eigenlijk oneens zijn? Dat merk ik in meerdere topics... dat we het compleet eens zijn en dat jij dan een reply geeft van alsof daar ergens toch een fundamenteel iets is waar we het oneens over zijn?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Schat, neem van mij aan dat de natuurlijke staat van de mens 100% gelijk staat met die van welk dier dan ook.
Elk mens reageert instinctief en doodt dus alles wat alles wat hem of degenen die hem het naast staan.
Al dat geleuter over god is verzonnen.
Een bij ziet andere kleuren dan jij of ik.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geuren, kleuren, noem het maar op.
De waarheid is dat er een bewustzijn is dat ervaringen heeft.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:30 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een bij ziet andere kleuren dan jij of ik.
Wat is dan de waarheid?
Honden en katten zijn in staat om dingen te horen of te zien die voor mensen onhoorbaar of onzichtbaar zijn.
Slangen, insecten en haaien zien, horen en ervaren dingen heel anders dan de mens.
Waarom denkt de mens het beter te weten dan levensvormen die al miljoenen jaren meedraaien?
En waarom zijn mensen nog steeds niet in staat om te leren van hun fouten?
Ja, we kunnen ziektes genezen, gehandicapte mensen een menswaardig bestaan aanbieden.
Maar we zijn nog steeds niet in staat om in politiek opzicht alle neuzen dezelfde kant uit te sturen.
Hoe komt dat?
Ik ben oud en ik ben een vrouw.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:24 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom start je je antwoord met "Schat" alsof je mij iets gaat leren en we het eigenlijk oneens zijn? Dat merk ik in meerdere topics... dat we het compleet eens zijn en dat jij dan een reply geeft van alsof daar ergens toch een fundamenteel iets is waar we het oneens over zijn?
Why
Het gaat me niet om "schat" zelf .. al noemde je me "lekkertje" of "menneke".. dat maakt me allemaal oprecht niets uit. Het gaat me meer over de zinsstructuur die daar achter volgt die de suggestie wekt dat jij mij iets aan het bijbrengen ben wat ik niet al zelf weet of geloof.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:34 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik ben oud en ik ben een vrouw.
Sorry als ik je beledigd heb.
Ik wilde slechts aanduiden dat mensen hun kinderen indoctrineren in wat hun het enige juiste geloof isl
Mijn excuses als ik je beledigd heb.
Ik stam nog uit de tijd waar deze manier van aanspreken geoorloofd was.
De waarheid is dat er veel levensvormen zijn die instinctmatig reageren. Dus die hoeven niks meer te leren, die weten het al.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De waarheid is dat er een bewustzijn is dat ervaringen heeft.
Nee, klopt, je kunt niet varen op instinct. Je bent geen automaat. Je bent geen robot.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De waarheid is dat er veel levensvormen zijn die instinctmatig reageren. Dus die hoeven niks meer te leren, die weten het al.
"Intelligente" levensvormen moeten het niet hebben van instinct, die moeten het hebben van ervaring, wijsheid en herinnering.
Waarom laat de mens dan steeds opnieuw zien dat hij de stomste is van alle levensvormen op deze planeet?
Waarom neuken als je geen kinderen wilt en dan toch langs de abortuskliniek?
Waarin stomdronken achter het stuur kruipen?
Waarom trouwen als je homo bent?
Waarom vreemdgaan als je weet wat je op het spel zet? En dan gaan zeiken over alimentatie?
Waarom bewust een zwaar gehandicapt kind op de wereld zetten?
Waarom je druk maken over het millieu of de natuur als mensen toch door blijven gaan met fokken?
Waarom multinationals toe blijven staan hun troep te dumpen in de natuur en ondertussen Truus de trut er continue op wijzen dat ze haar afval moet scheiden, dat ze spaarlampen en zonnepanelen moet aanschaffen.
Waarom steeds opnieuw Truus de trut er op wijzen dat ze vegetarisch moet gaan vreten?
En waarom zitten we nu allemaal in angst voor een kernoorlog?
Wat is de zin van dit alles?
Waarom kiezen we steeds weer de verkeerde leiders?
Ik snap het. En ik schaam me.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het gaat me niet om "schat" zelf .. al noemde je me "lekkertje" of "menneke".. dat maakt me allemaal oprecht niets uit. Het gaat me meer over de zinsstructuur die daar achter volgt die de suggestie wekt dat jij mij iets aan het bijbrengen ben wat ik niet al zelf weet of geloof.
Dat wekt een suggestie dat we het steeds over alles maar oneens zijn terwijl ik gewoon met je mee aan het praten ben.
Voorbeeld:
- Hey, lekker weertje he
Zeker... mooie lucht ook
- Luister schat... neem nou maar van mij aan dat het lekker weer is.
Eh... ja dat.. beaamde ik toch?
Dat bedoel ik.
Nee. Bewustzijn is wat ik ben.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, klopt, je kunt niet varen op instinct. Je bent geen automaat. Je bent geen robot.
Wij moeten het hebben van bewustzijn. Want bewustzijn is God. Dus het beste is om te vertrouwen op je meditatie.
Bewustzijn is alles.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:56 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee. Bewustzijn is wat ik ben.
God bestaat niet.
Je kletst uit je nek.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Bewustzijn is alles.
Jij ziet dezelfde kleuren, ruikt dezelfde geuren en hebt dezelfde gevoelens als bijvoorbeeld Cleopatra.
Consciousness never dies
Nee, er zijn geen individuen. Er is één bewustzijn.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:04 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je kletst uit je nek.
Hoe kan ik dezelfde gevoelens hebben als Cleopatra?
Zij was een individu. Net als Elizabeth de eerste.
Of Adolf Hitler. Of Amadeus Mozart.
Hoe kan ik dezelfde gevoelens hebben als Hitler, Mozart of om maar wat te noemen Marieke van Nimwegen?
Of als Sappho? Of Margaret Thatcher?
Leg uit wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:05 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, er zijn geen individuen. Er is één bewustzijn.
Was het aantonen dat goden überhaupt bestaan maar zo makkelijk, laat staan het specifieke groepje goden of de enkele god waar mensen je van proberen te overtuigen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 18:38 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Als ik zie dat Jan Piet doodsteekt, dan hoef ik niet 1 voor 1 uit te zoeken of de rest van NL het niet heeft gedaan.
Wij zijn niet gescheiden van elkaar, we zijn verbonden in dezelfde realiteit. Zoals een boom niet gescheiden is van de aarde en andere bomen, het is één wereld.quote:
Onzin. Een insect beleeft kleuren en geuren heel anders dan zoogdieren.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wij zijn niet gescheiden van elkaar, we zijn verbonden in dezelfde realiteit. Zoals een boom niet gescheiden is van de aarde en andere bomen, het is één wereld.
De kleuren, geuren, gevoelens, zijn universeel en tijdloos.
Ja, dat is nog steeds hetzelfde bewustzijn maar dan met een andere inhoud aan ervaringen. Het is een variatie van hetzelfde.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:10 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Onzin. Een insect beleeft kleuren en geuren heel anders dan zoogdieren.
Volgens de christenen en islamieten moet ik naar de hel.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:41 schreef sigme het volgende:
God wat kunnen mensen toch snel afdwalen. Heremientiet. Bewust?
quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:54 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Oprecht onderzoek doen, je verstand gebruiken en kijken naar de bewijzen.
Ego heet het, een vals zelfbeeld bij één ieder.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De waarheid is dat er veel levensvormen zijn die instinctmatig reageren. Dus die hoeven niks meer te leren, die weten het al.
"Intelligente" levensvormen moeten het niet hebben van instinct, die moeten het hebben van ervaring, wijsheid en herinnering.
Waarom laat de mens dan steeds opnieuw zien dat hij de stomste is van alle levensvormen op deze planeet?
Waarom neuken als je geen kinderen wilt en dan toch langs de abortuskliniek?
Waarin stomdronken achter het stuur kruipen?
Waarom trouwen als je homo bent?
Waarom vreemdgaan als je weet wat je op het spel zet? En dan gaan zeiken over alimentatie?
Waarom bewust een zwaar gehandicapt kind op de wereld zetten?
Waarom je druk maken over het millieu of de natuur als mensen toch door blijven gaan met fokken?
Waarom multinationals toe blijven staan hun troep te dumpen in de natuur en ondertussen Truus de trut er continue op wijzen dat ze haar afval moet scheiden, dat ze spaarlampen en zonnepanelen moet aanschaffen.
Waarom steeds opnieuw Truus de trut er op wijzen dat ze vegetarisch moet gaan vreten?
En waarom zitten we nu allemaal in angst voor een kernoorlog?
Wat is de zin van dit alles?
Waarom kiezen we steeds weer de verkeerde leiders?
Ego is de bron van al het menselijk leed imoquote:Op zondag 10 maart 2024 02:40 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ego heet het, een vals zelfbeeld bij één ieder.
het ENIGE probleem wereldwijd.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ego is de bron van al het menselijk leed imo
Zijn als smaken...quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:08 schreef Libertarisch het volgende:
De kleuren, geuren, gevoelens, zijn universeel en tijdloos.
Je zou kunnen beargumenteren dat iedereen een uniek bubbeltje aan ervaringen is, maar dat geldt niet voor bewustzijn. Er is één bewustzijn met ontelbaar verschillende ervaringen.quote:Op zondag 10 maart 2024 10:53 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Zijn als smaken...Waarover sinds heugenis niet valt te twisten... En daarin is niets universeel, al is de mens wel geneigt dit te denken dat zijn eigen belevingservaring iets universeels zou moeten zijn en spreekt dan ook in 2e persoon over zijn ervaringen. Zoiets als "Wanneer dit je gebeurt dan reageer je of voel je toch zus en zo!? etc. Alsof iedereen in het collectief universeel hetzelfde voelt of denkt bij zo'n gebeuren. Als een verkapte zucht naar bevestiging dat wij gelijk zijn...
Zeer weinig mensen spreken uitsluitend in de eerste persoon, wanneer mij dit gebeurt dan voel ik me zo... Het is bijna altijd voor iedereen "Je"... Maar dit maakt het nog lang niet iets universeels.
Ik ervaar de geur van rookworst als smerig...![]()
Geur wordt gemaakt door materie, het bestaat alleen niet als er geen neus is om het te ruiken. Kleur wordt ook gemaakt door materie en licht maar daar heb je dan de ogen voor nodig. Tijd is een menselijke constructie van kalender tot klok... Neem dat construct weg is tijd niet meer dan een natuurlijke cyclus om te voldoen aan directe levensbehoefte en instincten zoals in de dierenwereld honger hebben is tijd om te eten. Moe zijn tijd om te slapen... etc.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:00 schreef Libertarisch het volgende:
Desalniettemin, de geur van rookworst is niet aan tijd onderhevig. Kleuren zijn niet aan tijd onderhevig. Kwaliteiten vergaan niet, dus er is een opvallend verschil met zogenaamde materie wat altijd vergaat.
Je verzint een concept (een realiteit buiten bewustzijn) en je breekt de regels van de logica (subjectief ontstaat niet uit objectief).quote:
Als Christen geloof ik dat God een rechtvaardig oordeel velt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Idem voor de islam.
Maar met alle verschillende religies, vertakkingen daarvan, hoe kun je als God een mens naar de hel sturen omdat hij niet het "juiste" heeft gekozen? Had God het niet wat duidelijker moeten maken dan?
En bijvoorbeeld stel de bijbel heeft gelijk. Bijna alle mensen in Syrie worden islamitisch opgevoed. Die zijn dus bij voorbaat eigenlijk gedoemd om naar de hel te gaan? Terwijl als je in Staphorst bent geboren heb je gewoon geluk?
Wat een domme tekstquote:Op zondag 10 maart 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als Christen geloof ik dat God een rechtvaardig oordeel velt.
Dat komt erop neer dat God:
- oordeelt aan de hand van de kennis die je hebt
- maar ook oordeelt aan de hand van de kennis die je had kunnen hebben als je eerdere kennis, die voldoende overtuigend is gepresenteerd, had aangenomen
Het is niet Gods verlangen dat wie dan ook verloren gaat. Maar welwillendheid en coöperatie van de mens wanneer God zich genadig opstelt, is wel noodzakelijk.
In Romeinen 2 lezen we hierover:
13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
16 Zo zal het gaan op de dag wanneer God de verborgen dingen van de mensen zal oordelen door Jezus Christus, overeenkomstig mijn Evangelie.
Dus iedereen heeft een geweten.
Ons geweten geeft ons als tot op zekere hoogte instructies over Gods wil, Gods wet.
We kunnen ervoor kiezen om ons geweten te volgen, of niet. Normaal gesproken voel je je schuldig en laat je geweten je niet zomaar met rust als je het in de wind slaat. Maar hoe meer je dat doet, hoe minder je je geweten zult 'horen'.
Dus ook iemand die nooit van het Christelijk geloof gehoord heeft, kan er toch naar streven om zijn door God gegeven geweten te volgen, en zal op basis daarvan ook worden geoordeeld.
Echter is de kern niet dat God op het rechterbankje zit met een bliksemschicht, klaar om iedereen te vernietigen en daar hard om moet lachen.
Gods wil is om de gebroken relatie tussen Hem en ons te herstellen via de messias Jezus Christus. Dat is waar het geloof uiteindelijk om draait.
En er zijn mensen die met dat bewustzijn geloven in God of zelfs beweren God te hebben waargenomen. Wat zegt dat over bewustzijn?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De waarheid bestaat wel, en dat is bewustzijn
De realiteit is bewustzijn.
Dat zegt niks, bewustzijn is veel breder dan menselijkheid.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En er zijn mensen die met dat bewustzijn geloven in God of zelfs beweren God te hebben waargenomen. Wat zegt dat over bewustzijn?
Religie zou de uitkomst van de zoektocht naar de waarheid moeten zijn. Zoals dat in het antieke India bestond, religie in zijn puurste vorm.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:12 schreef mcmlxiv het volgende:
Religie is een van de treurige bij-effecten van waarneming zonder verklaring.
Omdat ze goed en slecht kennen, de voorgaande natuurreligie en ik neem aan dat dat voor de romeinen ook gold, iedereen gaat naar de hel.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Idem voor de islam.
Wat is bewustzijn dan volgens jou? Een kosmische "entiteit"quote:Op dinsdag 12 maart 2024 21:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat zegt niks, bewustzijn is veel breder dan menselijkheid.
Het is niet in woorden te vatten, maar het beste wat ik kan bedenken is ''het subject''. Het is pure subjectiviteit, onmeetbaar en onzichtbaar.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:15 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat is bewustzijn dan volgens jou? Een kosmische "entiteit"
Waarom zou je je druk maken over de sagen en legenden van Schaapsherders uit de bronstijd in het midden oosten?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Idem voor de islam.
Als je de waarheid zoekt, dan hanteer je objectieve en verifieerbare methodes.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 22:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Religie zou de uitkomst van de zoektocht naar de waarheid moeten zijn. Zoals dat in het antieke India bestond, religie in zijn puurste vorm.
Daar kom je heel ver mee inderdaad, maar het is incompleet. Subjectiviteit is namelijk een belangrijk onderdeel van de realiteit.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je de waarheid zoekt, dan hanteer je objectieve en verifieerbare methodes.
De waarheid is de realiteit. Als de dood het einde is, dan is de waarheid/realiteit dat het bewustzijn onlosmakelijk verbonden is aan het lichaam.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, was is je definitie van waarheid?
Je haalt de waarneming van geur en geur op zich door elkaar.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:13 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Geur wordt gemaakt door materie, het bestaat alleen niet als er geen neus is om het te ruiken.
Hetzelfde, je haalt waarneming en wat het is door elkaar.quote:Kleur wordt ook gemaakt door materie en licht maar daar heb je dan de ogen voor nodig.
19e eeuw belde, die willen hun definitie terug.quote:Tijd is een menselijke constructie van kalender tot klok..
Nee, geur = geur en kleur = kleur. Die objectieve realiteit, onafhankelijk van bewustzijn, is een verzinsel. De realiteit is niet objectief.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je haalt de waarneming van geur en geur op zich door elkaar.
Geur is gasvormig dan wel zwevende deeltjes van verbindingen in de lucht. Die bestaan ook zonder neus.
[..]
Hetzelfde, je haalt waarneming en wat het is door elkaar.
Kleur is gewoon een golflengte van licht.
[..]
19e eeuw belde, die willen hun definitie terug.
Raad je aan je eens te verdiepen in de natuurkunde van de 20ste eeuw en dan specifiek de Speciale Relativiteits Theorie.
Deze uitspraak heeft verder geen enkele informationele waarde. Het zegt niets.quote:
Esoterische crapquote:Op woensdag 13 maart 2024 17:44 schreef Libertarisch het volgende:
Die objectieve realiteit, onafhankelijk van bewustzijn, is een verzinsel. De realiteit is niet objectief.
Grappig dat mensen de realiteit niet zien zoals het is maar er iets anders van maken dan wat het is.
Jawel, jij verward het objectieve correlaat met de realiteit zoals het is.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Deze uitspraak heeft verder geen enkele informationele waarde. Het zegt niets.
Onzin = Onzinquote:Op woensdag 13 maart 2024 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jawel, jij verward het objectieve correlaat met de realiteit zoals het is.
Eenzelfde fout: bewustzijn = hersenactiviteit. Nee, hersenactiviteit correleert met bewustzijn maar is niet hetzelfde als bewustzijn.
Tijden veranderen natuurlijk. Tegenwoordig kan in principe elke moslim / jood / atheist een Bijbel PDFdownloaden en 'in aanraking komen' met het Christendom. Dus dan zou eigenlijk iedereen die 'bewust' niet kiest voor het Christendom, gestraft worden?quote:Op zondag 10 maart 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Christen geloof ik dat God een rechtvaardig oordeel velt.
Dat komt erop neer dat God:
- oordeelt aan de hand van de kennis die je hebt
- maar ook oordeelt aan de hand van de kennis die je had kunnen hebben als je eerdere kennis, die voldoende overtuigend is gepresenteerd, had aangenomen
Mijn antwoord op alles wat je zegt staat letterlijk in de tekst onder de tekst die je geciteerd hebt ...quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:58 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Tijden veranderen natuurlijk. Tegenwoordig kan in principe elke moslim / jood / atheist een Bijbel PDFdownloaden en 'in aanraking komen' met het Christendom. Dus dan zou eigenlijk iedereen die 'bewust' niet kiest voor het Christendom, gestraft worden?
En dat is natuurlijk een schril contrast met bv 1000 jaar geleden. Toen was het vrijwel onmogelijk om in contact te komen met een andere religie.
Des te idioter ook dat God zich alleen kenbaar maakte in het Midden-Oosten. Hoe was het in godsnaam mogelijk voor een Colombiaan om ook maar iets te weten te komen over Jezus of andere facetten van het Christendom?
Dit is sowieso een van mijn sterkste tegenargumenten voor het bestaan van een God. Waarom maar een paar enkele 'verschijningen' en 'tekens', en waarom alleen in een klein gebiedje op aarde? En vervolgens radio-stilte.
Moeten al die andere mensen op aarde dan maar op de bruine / blauwe ogen geloven van de interpretatie van die kleine groep? En wanneer je daar aan twijfelt, dan mag je meteen branden in de hel?
Wat een kortzichtige, maar vooral sadistische wijze om 'jezelf' en je religie aan de man te brengen. Een korte, lokale 'glimpse' en daar moeten we het mee doen...
God is wel breder dan de abrahamistische God.quote:Op woensdag 13 maart 2024 18:58 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Tijden veranderen natuurlijk. Tegenwoordig kan in principe elke moslim / jood / atheist een Bijbel PDFdownloaden en 'in aanraking komen' met het Christendom. Dus dan zou eigenlijk iedereen die 'bewust' niet kiest voor het Christendom, gestraft worden?
En dat is natuurlijk een schril contrast met bv 1000 jaar geleden. Toen was het vrijwel onmogelijk om in contact te komen met een andere religie.
Des te idioter ook dat God zich alleen kenbaar maakte in het Midden-Oosten. Hoe was het in godsnaam mogelijk voor een Colombiaan om ook maar iets te weten te komen over Jezus of andere facetten van het Christendom?
Dit is sowieso een van mijn sterkste tegenargumenten voor het bestaan van een God. Waarom maar een paar enkele 'verschijningen' en 'tekens', en waarom alleen in een klein gebiedje op aarde? En vervolgens radio-stilte.
Moeten al die andere mensen op aarde dan maar op de bruine / blauwe ogen geloven van de interpretatie van die kleine groep? En wanneer je daar aan twijfelt, dan mag je meteen branden in de hel?
Wat een kortzichtige, maar vooral sadistische wijze om 'jezelf' en je religie aan de man te brengen. Een korte, lokale 'glimpse' en daar moeten we het mee doen...
Zo vaak discussie gehad met je hierover, zoveel bewijs aangehaald uit het OT, NT, Koran, Bhagavad Gita, Upanishads, enz. en zoveel andere argumenten en nog blijf je dezelfde onzin herhalen als het ware een mantra.quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:07 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
God is wel breder dan de abrahamistische God.
Bewijs?quote:Op woensdag 13 maart 2024 19:33 schreef Antideeltje. het volgende:
[..]
Zo vaak discussie gehad met je hierover, zoveel bewijs aangehaald uit het OT, NT, Koran, Bhagavad Gita, Upanishads, enz. en zoveel andere argumenten en nog blijf je dezelfde onzin herhalen als het ware een mantra.
Ik haal niets door elkaar, maar jij haalt dit waarschijnlijk wel zo uit die ene zin. Maar inderdaad "Het bestaat alleen maar niet wanneer er geen neus is om het te ruiken" is beetje onhandig geformuleerd.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Je haalt de waarneming van x en x op zich door elkaar.
Je zegt het zelf, theorie!? Algeem aanvaarde en aannemelijke hypothesen over hoe het één met het ander is verbonden.quote:
En als je bewustzijn weghaalt blijft er niks van het universum over.quote:Op donderdag 14 maart 2024 05:02 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
I
En geef iemand die blind is geboren eens een uitleg over wat de kleur rood of groen is... Is dit zonder ogen en zonder licht überhaupt te beschrijven? Rood bestaat voor ons ook alleen maar omdat deze bandbreedte in ons licht spectrum zit, haal dat rood eruit en dan zien we dit niet meer. Haal het groen uit het spectrum dan zijn voor onze ogen alle groene planten bruin.
En waar maak je dit uit op? Ben je ooit zonder bewustzijn geweest? Of ooit iemand zonder bewustzijn ontmoet en gevraagt en die antwoorde dan "Wat universum? Waar heb je het over?quote:Op donderdag 14 maart 2024 08:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En als je bewustzijn weghaalt blijft er niks van het universum over.
Valt daar dus niets weg te halen...quote:Op zondag 10 maart 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
(subjectief ontstaat niet uit objectief).
Laat ik dan mijn definities geven. Universum = waarneming en Bewustzijn = waarnemer.quote:Op donderdag 14 maart 2024 09:18 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
En waar maak je dit uit op? Ben je ooit zonder bewustzijn geweest? Of ooit iemand zonder bewustzijn ontmoet en gevraagt en die antwoorde dan "Wat universum? Waar heb je het over?
Daarnaast weten we niet goed wat bewustzijn is en is het niet echt te objectief definiėren. Dus wanneer we daarmee terugvallen op een van jouw eerdere wollige redeneerkunsten zoals
Jawel, wat je als materialist doet is een object maken van de realiteit. Je doet alsof het zonder subjectiviteit bestaat.quote:
Neequote:Op donderdag 14 maart 2024 09:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als wetenschapper ben je onderzoek aan het doen op basis van een waarneming, dat is een subjectieve ervaring.
[..]
Humbug, esoterische crapquote:Op donderdag 14 maart 2024 08:24 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Theoretische modellen en berekeningen zijn ook subjectieve ervaringen in bewustzijn.quote:Op donderdag 14 maart 2024 09:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee
In de natuurkunde en andere exacte wetenschappen maak je vaak een theoretisch model op basis van berekeningen en dan kijk je of dit model bevestigd wordt in experimenten.
Extrapoleren vanuit waarneming om daar een theorie op te baseren is grotendeels achterhaald.
Waarnemingen kunnen een model falsifiėren of bevestigen.
Hoe weet je dat pijnstillers werken? Omdat patienten zeggen dat ze geen pijn voelen. Ook dit is weer gebaseerd op subjectieve ervaringen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 09:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zo ontwikkel je bijvoorbeeld een medicament. Je gaat dit vervolgens onderzoeken of het werkt, dat doe je dubbelblind, daar is niets subjectiefs aan.
Sinds niemand echt weet wat bewustzijn is, is de definitie die je hier geeft dus jouw mening over bewustzijn en waarnemen... En zoals we allemaal weten is een mening per definitie subjectief, waar noch onwaar en dus irrelevant.quote:Op donderdag 14 maart 2024 09:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Laat ik dan mijn definities geven. Universum = waarneming en Bewustzijn = waarnemer.
Als wetenschapper ben je onderzoek aan het doen op basis van een waarneming, dat is een subjectieve ervaring.
[..]
Jawel, wat je als materialist doet is een object maken van de realiteit. Je doet alsof het zonder subjectiviteit bestaat.
Meningen zijn niet irrelevant. Zo heeft de voorkeur voor het communistische politieke systeem heel wat ellende veroorzaakt.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:05 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Sinds niemand echt weet wat bewustzijn is, is de definitie die je hier geeft dus jouw mening over bewustzijn en waarnemen... En zoals we allemaal weten is een mening per definitie subjectief, waar noch onwaar en dus irrelevant.
Maar daarmee houd de wereld of het universum daar omheen en of de wetenschap nog niet op met bestaan...quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:09 schreef Libertarisch het volgende:
Maar goed, als je bewusteloos bent valt er geen wetenschap meer te bedrijven of niet?
Te pas en te onpas ben je opvallend vaak tegenstrijdig met jezelf...quote:Op donderdag 14 maart 2024 08:24 schreef Libertarisch het volgende:
Nee de wereld bestaat nog steeds maar niet voor het individu.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:25 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Maar daarmee houd de wereld of het universum daar omheen en of de wetenschap nog niet op met bestaan...Wat je wel suggereert met onderstaande...
[..]
Te pas en te onpas ben je opvallend vaak tegenstrijdig met jezelf...
Semantische mierenneukerijquote:Op donderdag 14 maart 2024 09:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Theoretische modellen en berekeningen zijn ook subjectieve ervaringen in bewustzijn.
[..]
Hoe weet je dat pijnstillers werken? Omdat patienten zeggen dat ze geen pijn voelen. Ook dit is weer gebaseerd op subjectieve ervaringen.
Er is geen echte objectiviteit, de realiteit is namelijk een ervaring. Wat wij objectief noemen is een ervaring binnen de realiteit.
Mijns inziens zou andersom beter passen, dan is er geen bewustzijn meer in dit universum.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee de wereld bestaat nog steeds maar niet voor het individu.
Maar als je alle bewustzijnen weghaalt is er geen universum.
Jij stelt mijns inziens niet de juiste vraag. De juiste vraag is: "wat is de realiteit"?quote:Op donderdag 14 maart 2024 11:16 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Mijns inziens zou andersom beter passen, dan is er geen bewustzijn meer in dit universum.
Zo komen we bij de kip of het ei vraagstuk... Wat was er eerder bewustzijn of het universum?
Hier heb je dan maar 2 opties denk ik, de goddelijke schepping of de natuurlijke evolutie... Beiden zijn verhalen waarin je kunt geloven.
Dat ik het niet weet!?
Voor jou waarschijnlijk wat diepzinnig filosofisch realisme geneuzel waar je nooit uitkomt...quote:Op donderdag 14 maart 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij stelt mijns inziens niet de juiste vraag. De juiste vraag is: "wat is de realiteit"?
Ik ben niet diepzinnig filosofisch bezig, maar juist hartstikke praktisch. De realiteit (oorpsronkelijk latijns woord) is wat je hier en nu ervaart.quote:Op donderdag 14 maart 2024 12:39 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Voor jou waarschijnlijk wat diepzinnig filosofisch realisme geneuzel waar je nooit uitkomt...Zoals er bestaat een realiteit onafhankelijk van het bewustzijn. Allicht maar die ken je dan ook niet en kun je dan ook niets mee...
Voor mij is realiteit een leenwoord uit het Frans dat letterlijk het dichste bij werkelijkheid staat, iets concreet maken.
Dus ik ben snel klaar met realiteit. Of het waar is is niet altijd aan mij om te beantwoorden omdat ik niet alles weet.
Nee, dat is een ding wat zeker is, moet je voor het eerst gelijk geven.quote:Op donderdag 14 maart 2024 12:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben niet diepzinnig filosofisch bezig,
De oorsprong van het woord Realiteit is idd van het Latijnse voornaamwoord 'Rē' wat 'Ding/Object/Materie" kortom alles wat is betekend. Re-ālis als latere vervoeging betekend substantiel en objectief bestaand...quote:Op donderdag 14 maart 2024 12:41 schreef Libertarisch het volgende:
De realiteit (oorpsronkelijk latijns woord) is wat je hier en nu ervaart.
Tja, jij ontkent de realitiet of je maakt er wat anders van dan wat het is.quote:Op donderdag 14 maart 2024 15:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
De oorsprong van het woord Realiteit is idd van het Latijnse voornaamwoord 'Rē' wat 'Ding/Object/Materie" kortom alles wat is betekend. Re-ālis als latere vervoeging betekend substantiel en objectief bestaand...
JIj komt toch schermen met de oorsprong van het woord.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:04 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, jij ontkent de realitiet of je maakt er wat anders van dan wat het is.
Ja, er zijn objecten maar de wereld leeft. Bovendien zijn er gevoelens etcetera dus de realiteit is niet objectief.
Ik strijd niet.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:37 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
JIj komt toch schermen met de oorsprong van het woord.Houd je dan ook aan die oorsprong en wijk dan niet af met en verschuil je niet achter synoniemen die daar veel later aan toegevoegt zijn. Want nu ga je voorbij de oorsprong en de werkelijke betekenis. Wederom tegenstrijdig met jezelf.
Klopt, maar dat maakt het niet minder echt.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:37 schreef Watuntrik het volgende:
Wat jij voelt is bovendien dan ook geen tastbaar ding, dat is voor jou alleen en voor niemand anders.
Maar dat is een misvatting want die zogenaamd tastbare dingen bestaan alleen als perceptie. De 'grondstof' van de empirische waarneming bestaat uit kwaliteiten.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:37 schreef Watuntrik het volgende:
Dus ik ontken de realiteit niet ik zie realiteit slechts als tastbare dingen die er voor jou en mij onbetwistbaar zijn. Daar horen gevoelens en gedachtes etc. niet bij.
Ja, je mag niemand anders idoliseren dan "god".quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Idem voor de islam.
Wat jij voelt blijft alleen maar bij jou en kan voor de ander niet meer of minder echt zijn. Wat jij voelt kun je slechts beschrijven of verwoorden. De ander kan niets anders dan alleen luisteren naar je verklaring en het relativeren naar zijn eigen gevoelswereld en vermoeden dat jou gevoel wel of niet overeenkomt met zijn gevoel in gelijke omstandigheden. En denken beide hetzelfde te voelen dan van daaruit met voorstellingsvermogen emphatisch proberen te zijn. Wat iemand echt voelt blijft zo altijd een vraagstuk en een aanname voor de ander, het zal wel... Er is niets subjectiever dan het delen van gevoelens, echt in de context van waar is hier dus echt het verkeerde woord. Niemand kan het werkelijk weten noch over oordelen. Zo heb ik het altijd echt warm in bed terwijl mijn vriendin naast mij het echt koud heeft waar ik mij dus echt nooit in zou kunnen verplaatsen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:43 schreef Libertarisch het volgende:
Klopt, maar dat maakt het niet minder echt.
We weten allemaal wat er bedoeld wordt met ''warm'' en ''koud''. Ik kan mij prima verplaatsen in iemand die het koud heeft terwijl ik het zelf warm heb, want onder andere omstandigheden heb ik het ook koud.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:07 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Wat jij voelt blijft alleen maar bij jou en kan voor de ander niet meer of minder echt zijn. Wat jij voelt kun je slechts beschrijven of verwoorden. De ander kan niets anders dan alleen luisteren naar je verklaring en het relativeren naar zijn eigen gevoelswereld en vermoeden dat jou gevoel wel of niet overeenkomt met zijn gevoel in gelijke omstandigheden. En denken beide hetzelfde te voelen dan van daaruit met voorstellingsvermogen emphatisch proberen te zijn. Wat iemand echt voelt blijft zo altijd een vraagstuk en een aanname voor de ander, het zal wel... Er is niets subjectiever dan het delen van gevoelens, echt in de context van waar is hier dus echt het verkeerde woord. Niemand kan het werkelijk weten noch over oordelen. Zo heb ik het altijd echt warm in bed terwijl mijn vriendin naast mij het echt koud heeft waar ik mij dus echt nooit in zou kunnen verplaatsen.![]()
Het samen onder een deken liggen is een gedeelde ervaring, dit kunnen we een objectieve ervaring noemen. Het deken is een object, dat klopt, maar dan nog is er de vraag waar een object werkelijk uit bestaat. Dan komen we uit bij kwantumfysica en dan klopt er niks meer van de standaard fysica.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:07 schreef Watuntrik het volgende:
Realiteit is we liggen dan beiden onder dezelfde deken... Dat we beiden wat anders voelen is de subjective perceptie maar dat maakt de deken nog niet subjectief dat ding is en blijft wat het is een object in de vorm van een deken.
Realiteit is mijns inziens dat wat echt is. Zowel subjecten en hun ervaringen alsmede objecten zijn echt. Meningen zijn echt en hebben invloed op de realiteit. En ja, ook stenen zijn echtquote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:07 schreef Watuntrik het volgende:
Realiteit is en blijft dus al het feitelijke wat is en blijft zolang het is en verdwijnd niet bij de subjectieve perceptie en of interpretatie daarvan ongeacht welke mooie wollige woordsamenstellingen je er dan ook voor gebruikt.
Dan schrijf jij en houdt jij je dus aan je eigen regels en alles wat daar buiten valt is dan volgens jou de misopvatting.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
Realiteit is mijns inziens dat wat echt is. Zowel subjecten en hun ervaringen alsmede objecten zijn echt. Meningen zijn echt en hebben invloed op de realiteit. En ja, ook stenen zijn echt
Je kunt het eens of oneens zijn met de mening, maar het feit is dat de mening an sich bestaat. Vervolgens heeft die mening invloed op de objectieve realiteit. Bijvoorbeeld: strafkampen van Stalin die volgen uit een voorkeur voor communisme.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:31 schreef Watuntrik het volgende:
In het algemeen aanvaarde model zijn meningen waar noch onwaar. Zijn dus inhoudelijk echt noch onecht... Hoewel je kunt echt in de zin van zowaar of inderdaad een mening hebben maar dat maakt de mening inhoudelijk nog niet waar of echt.
Wij zien beiden een steen, dat is een gedeelde ervaring. Dat wijst helemaal niet op een realiteit buiten bewustzijn.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:31 schreef Watuntrik het volgende:
En een samenvatting geven van de waargenomen realiteit zoals "Daar ligt een steen" En dat is dan geen mening er ligt waarempel een steen. De mening komt hier pas om de hoek met de dwarsligger die The Matrix heeft gekeken en daarop zegt "Het is niet de steen die ligt, er is geen steen, er is slechts een subjectieve perceptie."
Dan smijt ik die steen tegen je achterhoofd, zit je daar met je ontkenning van de realiteit van de steen buiten je bewustzijn, als je dat laatste nog hebtquote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt het eens of oneens zijn met de mening, maar het feit is dat de mening an sich bestaat. Vervolgens heeft die mening invloed op de objectieve realiteit. Bijvoorbeeld: strafkampen van Stalin die volgen uit een voorkeur voor communisme.
[..]
Wij zien beiden een steen, dat is een gedeelde ervaring. Dat wijst helemaal niet op een realiteit buiten bewustzijn.
geweld is verboden, pipoquote:Op vrijdag 15 maart 2024 14:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan smijt ik die steen tegen je achterhoofd, zit je daar met je ontkenning van de realiteit van de steen buiten je bewustzijn, als je dat laatste nog hebt
Dat is de realiteit, net als de eeuwigheid van de ziel.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 16:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Is dat nu een mening of realiteit?
Hoe weet je dat? Volgens jou is er toch geen objectieve kennis van de realiteit mogelijk? En verbieden is toch een construct van het bewustzijn?quote:
Dat heb ik niet gezegd. Wat ik heb gezegd is: de realiteit is niet objectief, maar er is wel objectiviteit in de realiteit.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Volgens jou is er toch geen objectieve kennis van de realiteit mogelijk?
Maar wat maakt jouw mening valide? Wetenschap heeft methode, en de natuurwetten grijpen prima in elkaar. Jij roept maar wat.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd. Wat ik heb gezegd is: de realiteit is niet objectief, maar er is wel objectiviteit in de realiteit.
Wetenschappelijke kennis blijft valide, wetenschap blijft werken, maar dat gebeurt allemaal binnen bewustzijn.
Wetenschap heeft een verkeerd beeld van de realiteit maar het werkt wel
Logica maakt mijn stelling validequote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar wat maakt jouw mening valide? Wetenschap heeft methode, en de natuurwetten grijpen prima in elkaar. Jij roept maar wat.
Wederom roep je maar wat.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Logica maakt mijn stelling valide
Nee, mijn wereldbeeld staat bovenaan. Het is het meest logisch consistente wereldbeeld. Logica gaat over de realiteit, het is even geldig als wiskunde.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wederom roep je maar wat.
Logica gaat over het behoud van waarheidswaarde in een redenering, maar die waarheidswaarde van jouw beweringen is nog steeds niet aangetoond.
Je beantwoord nog steeds de vraag niet.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, mijn wereldbeeld staat bovenaan. Het is het meest logisch consistente wereldbeeld. Logica gaat over de realiteit, het is even geldig als wiskunde.
Als een wereldbeeld de regels van de logica overtreedt is het onwaarschijnlijk. Daar valt het wetenschappelijke wereldbeeld ook onder.
Hoe minder vaak logica overtreden hoeft te worden, hoe beter het wereldbeeld is.
Jij accepteert de logica niet. Maar dat geldt voor alle atheisten.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beantwoord nog steeds de vraag niet.
LOL, Ik moest je uitleggen wat logica is,quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij accepteert de logica niet. Maar dat geldt voor alle atheisten.
Lol, jouw definitie van logica is een wollige mierenneukerij.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 18:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
LOL, Ik moest je uitleggen wat logica is,
En nog steeds beantwoord je de vraag niet.
Nog steeds geen antwoord op de vraagquote:Op vrijdag 15 maart 2024 18:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Lol, jouw definitie van logica is een wollige mierenneukerij.
Dat meningen bestaan en mensen die hebben is realiteit echter niet de mening maar de daaruit voortvloeiende daad beļnvloed de realiteit. We kunnen menen wat we willen zolang we niet de daad bij het woord voegen blijft het slechts een bestaande mening.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 13:47 schreef Libertarisch het volgende:
het feit is dat de mening an sich bestaat. Vervolgens heeft die mening invloed op de objectieve realiteit. Bijvoorbeeld:
Ja, maar zonder inspiratie/motivatie gebeurt er niks. Dat is nog een aanwijzing dat de realiteit niet objectief is.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 12:53 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat meningen bestaan en mensen die hebben is realiteit echter niet de mening maar de daaruit voortvloeiende daad beļnvloed de realiteit. We kunnen menen wat we willen zolang we niet de daad bij het woord voegen blijft het slechts een bestaande mening.
Realiteit niet objectief?quote:Op zaterdag 16 maart 2024 13:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, maar zonder inspiratie/motivatie gebeurt er niks. Dat is nog een aanwijzing dat de realiteit niet objectief is.
Ja, onze wereld is maya (illusie). Je kunt het zien als The Matrix of een videospelletje.quote:
Voor jou ja. Net als het wereldbeeld van Mohammed Allah bovenaan staat. En voor Pietje God. Dat zie je ook in het topic. Mensen kunnen enkel kijken vanuit eigen tunnel om deze vraag te beantwoorden.quote:Op vrijdag 15 maart 2024 17:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, mijn wereldbeeld staat bovenaan.
Nee, het is niet alleen subjectief. Mijn wereldbeeld staat objectief bovenaan, omdat het logisch gezien het meest consistent is.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Voor jou ja. Net als het wereldbeeld van Mohammed Allah bovenaan staat. En voor Pietje God. Dat zie je ook in het topic. Mensen kunnen enkel kijken vanuit eigen tunnel om deze vraag te beantwoorden.
Dit is trouwens ook een van de redenen dat ik niet geloof. Je zou maar overtuigd dat iedereen behalve jou gemeenschap gaat branden in de hel. Dat geloof dat toevallig is overgedragen door je ouders.
Ja en een moslim zou ook zeggen dat zijn wereldbeeld bovenaan staat objectief gezien omdat het meest logisch en consistent is. Wat dat vind hij oprecht, net zo goed als jij dat doet met je eigen visie. Net als elke groep. WIJ VAN WC EEND ZIJN HET BESTE! Ga nou niet doen alsof je werkelijk anders bent dan al die groepen.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het is niet alleen subjectief. Mijn wereldbeeld staat objectief bovenaan, omdat het logisch gezien het meest consistent is.
Atheisten bijvoorbeeld laten een universum uit het niets ontstaan. Iets ontstaat niet uit niets, dus dat is onwaarschijnlijk.
Christenen en moslims geloven in een God buiten zichzelf, en dat is niets meer dan een fantasie.
En het feit is dat de realiteit bewustzijn is.
Wat jij doet is het ontkennen van objectiviteit.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en een moslim zou ook zeggen dat zijn wereldbeeld bovenaan staat objectief gezien omdat het meest logisch en consistent is. Wat dat vind hij oprecht, net zo goed als jij dat doet met je eigen visie. Net als elke groep. WIJ VAN WC EEND ZIJN HET BESTE! Ga nou niet doen alsof je werkelijk anders bent dan al die groepen.
Het is eerder dat jij dit blijft fantaseren.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:
Christenen en moslims geloven in een God buiten zichzelf, en dat is niets meer dan een fantasie.
Antideeltje in F&L / Ancient Geometry - met Eggstcquote:Op maandag 4 december 2023 13:37 schreef Antideeltje het volgende:
Christenen, moslims en joden kijken zowel naar boven als naar binnen. Bij hindoes is dat niet anders, die kijken niet alleen naar binnen, maar ook naar al die beelden en afbeeldingen van hun goden (die ze buiten zichzelf plaatsen).
Esoterische crapquote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, onze wereld is maya (illusie). Je kunt het zien als The Matrix of een videospelletje.
De echte realiteit is puur bewustzijn.
Dit is algemene kennis in India.
Wat je hier zegt daar is hij vaak door meerdere users op gewezen. Hij heeft de mond vol van "logica", "bewustzijn", "realiteit", enz. en ook al weerleg je dat genuanceerd met argumenten bijv. uit zijn eigen heilige hindoe boeken dan negeert hij die en herhaalt wat later gewoon hetzelfde riedeltje. Ik wil niet op de man spelen, maar het is gewoon verspilde moeite bij deze user.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:58 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja en een moslim zou ook zeggen dat zijn wereldbeeld bovenaan staat objectief gezien omdat het meest logisch en consistent is. Wat dat vind hij oprecht, net zo goed als jij dat doet met je eigen visie. Net als elke groep. WIJ VAN WC EEND ZIJN HET BESTE! Ga nou niet doen alsof je werkelijk anders bent dan al die groepen.
Voor iets dat algemene kennis in India is zijn ze best wel onhygiėnisch. Echt bewust zijn ze daar niet van. Van voedsel onhygiėnisch voorbereiden tot aan baden in een heilige rivier waar lijken worden gedumpt en drinken van koeienurine, voedsel offeren aan beelden, enz. "Puur bewustzijn" dat. Zo kan ik ook generaliseren.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, onze wereld is maya (illusie). Je kunt het zien als The Matrix of een videospelletje.
De echte realiteit is puur bewustzijn.
Dit is algemene kennis in India.
Maar wat maakt jouw mening valide? Wetenschap heeft methode, en de natuurwetten grijpen prima in elkaar. Jij roept maar wat.quote:
Jouw denkbeelden over natuurkunde zijn ergens in de 19e eeuw blijven steken.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 14:54 schreef Libertarisch het volgende:
Atheisten bijvoorbeeld laten een universum uit het niets ontstaan. Iets ontstaat niet uit niets, dus dat is onwaarschijnlijk.
India werkt niet als een machine, zoals Nederland. Dan kan het vies worden.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 16:22 schreef Antideeltje. het volgende:
[..]
Voor iets dat algemene kennis in India is zijn ze best wel onhygiėnisch. Echt bewust zijn ze daar niet van. Van voedsel onhygiėnisch voorbereiden tot aan baden in een heilige rivier waar lijken worden gedumpt en drinken van koeienurine, voedsel offeren aan beelden, enz. "Puur bewustzijn" dat. Zo kan ik ook generaliseren.
Mijn mening is gebaseerd op directe ervaring van bewustzijn middels meditatie. Daardoor ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn wereldbeeld is dominant in het hindoeisme en boeddhisme, en dat is niet zonder goede redenen.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 16:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Maar wat maakt jouw mening valide? Wetenschap heeft methode, en de natuurwetten grijpen prima in elkaar. Jij roept maar wat.
Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat je een troll bent.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
India werkt niet als een machine, zoals Nederland. Dan kan het vies worden.
Daar hebben we in het Nederlands een simpel woord voor.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn mening is gebaseerd op directe ervaring van bewustzijn middels meditatie. Daardoor ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn wereldbeeld is dominant in het hindoeisme en boeddhisme, en dat is niet zonder goede redenen.
Ik volg geen vooraf bedacht systeem van logica, ik ga af op mijn eigen gevoel voor logica. Ik zie het als door God ingegeven logica.
Zoals ik zei dus, je roept maar watquote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:47 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mijn mening is gebaseerd op directe ervaring van bewustzijn middels meditatie.
Nee, je roept maar wat, wat jij vind is zo want jij vind dat. Niveau huishoudschoolquote:Daardoor ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied.
Nee, je plukt daar wat krenten uit de pap, en geeft geen van die redenenquote:Mijn wereldbeeld is dominant in het hindoeisme en boeddhisme, en dat is niet zonder goede redenen.
Ah, dus je gebruikt het begrip logica om jezelf daarmee credibility te geven, maar eigenlijk heb je geen idee wat logica is. Je kan net zo goed wiskunde roepen, kenleer, metafysica, logisch positivisme, determinisme, etc. Je roept maar wat en probeert dat te verstoppen achter terminologie waarvan je geeneens weet wat het inhoud.quote:Ik volg geen vooraf bedacht systeem van logica, ik ga af op mijn eigen gevoel voor logica. Ik zie het als door God ingegeven logica.
Het is niet normaal hoe ongelofelijk onnatuurlijk onze samenleving is.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik kan niet anders dan tot de conclusie komen dat je een troll bent.
Er is geen hogere autoriteit dan ikzelfquote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals ik zei dus, je roept maar wat
[..]
Nee, je roept maar wat, wat jij vind is zo want jij vind dat. Niveau huishoudschool
[..]
Nee, je plukt daar wat krenten uit de pap, en geeft geen van die redenen
[..]
Ah, dus je gebruikt het begrip logica om jezelf daarmee credibility te geven, maar eigenlijk heb je geen idee wat logica is. Je kan net zo goed wiskunde roepen, kenleer, metafysica, logisch positivisme, determinisme, etc. Je roept maar wat en probeert dat te verstoppen achter terminologie waarvan je geeneens weet wat het inhoud.
Kortom, je bent of een troll, of zo dom dat je denkt dat je slim bent.
Ik heb bewustzijn niet verzonnen, jij hebt materie verzonnen.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:49 schreef dop het volgende:
[..]
Daar hebben we in het Nederlands een simpel woord voor.
Je hebt het verzonnen.
nu geef je mij teveel credits.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 18:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik heb bewustzijn niet verzonnen, jij hebt materie verzonnen.
Heeft niks met werken als een machine te maken, 3 van de 4 voorbeelden die ik gaf krijgen hindoes mee vanuit hun geloof dat zogenaamd om bewustzijn draait.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 17:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
India werkt niet als een machine, zoals Nederland. Dan kan het vies worden.
Dat mag je hier ook wel even doen hoor, als dat bewijs waar je het over hebt zo overduidelijk is.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:54 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Oprecht onderzoek doen, je verstand gebruiken en kijken naar de bewijzen. Als je oprecht interesse hebt en je wilt weten waarom de islam de waarheid is en het christendom bijvoorbeeld niet, dan mag je een pm sturen en dan zal ik je vragen beantwoorden zo goed als ik kan met De Wil van Allah en je zo goed mogelijk informeren.
Dus je verdient een straf, voor wat? Er zijn mensen die zich totaal niet eens bezig houden met religie, hun bewustzijn of whatever in deze richting dan ook en daar zijn ze zich niet eens bewust van vaak. Ze worden geleefd door de maatschappij, 9 to 5 jobs, kinderen, cursussen, enzovoort. Agnosten en Atheisten hebben vaak helemaal geen oog of uberhaupt aandacht voor dit soort zaken. Dus waarom verdien je een straf dan? Omdat je niet gelooft? Als Allah dan zo alwetend is, dan zou deze entiteit (ik weet niet of hij/zij/all) toch als geen ander moeten weten dat mensen met andere dingen bezig kunnen zijn dan dit onderzoeken, dus is dat reden om te straffen? Omdat iemand niet handelt zoals jou aangeleerd is te doen omdat jij anders ook straf zou krijgen, of?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:47 schreef GewoonUitNL het volgende:
Je Reli-genoot had er een stuk betere kijk op, hij zei;quote:Mensen die zijn uitgezonderd zijn mensen wie de boodschap van de islam niet heeft bereikt. Zij worden in het hiernamaals beproefd. En Allah doet niemand onrecht aan.
-Rumiquote:He will hear the voice of every heart that is sincere.
Waarom iemand straf verdient heb ik in de 1e en 2e alinea uitgelegd.quote:Op zondag 7 april 2024 04:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dus je verdient een straf, voor wat? Er zijn mensen die zich totaal niet eens bezig houden met religie, hun bewustzijn of whatever in deze richting dan ook en daar zijn ze zich niet eens bewust van vaak. Ze worden geleefd door de maatschappij, 9 to 5 jobs, kinderen, cursussen, enzovoort. Agnosten en Atheisten hebben vaak helemaal geen oog of uberhaupt aandacht voor dit soort zaken. Dus waarom verdien je een straf dan? Omdat je niet gelooft? Als Allah dan zo alwetend is, dan zou deze entiteit (ik weet niet of hij/zij/all) toch als geen ander moeten weten dat mensen met andere dingen bezig kunnen zijn dan dit onderzoeken, dus is dat reden om te straffen? Omdat iemand niet handelt zoals jou aangeleerd is te doen omdat jij anders ook straf zou krijgen, of?
[..]
Je Reli-genoot had er een stuk betere kijk op, hij zei;
[..]
-Rumi
De enige moslim die ik tot nu toe heb gezien die ook inzag dat theologie en teksten enkel een vorm van machtsgreep zijn en daarmee de serieuze leer van Islam ondersneeuwen. Sturen met angst(voor straffen enzo), zo werkt het, en het werkt goed ook.
Ik bedoel meer te zeggen dat het niet echt een excuus is, maar heel veel mensen zijn net zo min bezig met religie/spiritualiteit als jij dat bent met quantumgedreven intergalactische handelsfederaties of een WO opleiding Biologie. Dat bedoel ik meer te zeggen.quote:Op zondag 7 april 2024 09:57 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Waarom iemand straf verdient heb ik in de 1e en 2e alinea uitgelegd.
Straf is een consequentie van onrecht, als hij dus geen straf wilt moet hij rechtvaardig zijn, maar hij kan niet rechtvaardig zijn zo lang hij niet de waarheid kent over wat rechtvaardig is noch daar in gelooft.
Iedereen zijn situatie verschilt en het uiteindelijke oordeel is aan De Alwetende die niemand onrecht aandoet.
Als je je niet bewust bent van religie oke dat kan. Maar als er dan een boodschapper naar je komt en je uitnodigt en bewust maakt van de religie islam, dan gaat je excuus van ik was niet bewust van religies ook niet op.
En de mensen die jij noemt, ik lees daar niet iets in wat al hun tijd zou opslokken. 9-5 = weekend vrij + na werk vrij. Kinderen hebben tijd nodig, maar niet al je vrije tijd. Cursus neemt ook niet alle tijd in, zeker als hij vrijwillig is.. En dan hebben we het nog niet eens over de telefoons waar enorm veel tijd heen gaat. Nee, voor de meesten gaat dit excuus in elk geval niet op.
Zie edit btw. Rest kom ik in sha Allah later op terug, heb nu les.quote:Op zondag 7 april 2024 09:59 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik bedoel meer te zeggen dat het niet echt een excuus is, maar heel veel mensen zijn net zo min bezig met religie/spiritualiteit als jij dat bent met quantumgedreven intergalactische handelsfederaties of een WO opleiding Biologie. Dat bedoel ik meer te zeggen.
Zou jij dan --even hypothetisch-- een straf verdienen van de Biologie-God, terwijl je je niet eens bewust bent dat je iets fout doet?
Ik zie wel degelijk een tegenstrijd, Rumi zegt duidelijk;quote:Op zondag 7 april 2024 09:57 schreef GewoonUitNL het volgende:
Wat je vanaf Rumi noemde, ik reageer daar kort op maar als je daarover uitgebreid wilt converseren kant dat beter via dm/pm omdat dat gaat afwijken van het onderwerp van t topic.
Ik zie geen tegenstrijd in wat hij zegt met wat ik zei. En ik haal al helemaal niet uit zijn quote wat je in je laatste alinea concludeert.
OF EVERY heart that is sincerequote:He will hear the voice of every heart that is sincere.
Dat heet predestinatie, en in mijn ogen een van de meest achterlijke eigenschappen van het gristelijke geloof: je bent aan de willekeur van de Here der Heerscharen overgeleverd en als die verkeerd voor je kiest, verdwijn je in het helle vuur.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:33 schreef roos94 het volgende:
Sterker nog, zijn/haar eigen peuterige kerkje verkondigt het enige ware geloof.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:48 schreef roos94 het volgende:
Spreek een christen en hij zal zeggen dat dit het ware geloof is,
Kan Allah zelf niet reageren dan?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:54 schreef GewoonUitNL het volgende:
Als je oprecht interesse hebt en je wilt weten waarom de islam de waarheid is en het christendom bijvoorbeeld niet, dan mag je een pm sturen en dan zal ik je vragen beantwoorden zo goed als ik kan met De Wil van Allah en je zo goed mogelijk informeren.
Dus was/is de komst van christus en zijn verzoeningsdood volslagen overbodig.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dus ook iemand die nooit van het Christelijk geloof gehoord heeft, kan er toch naar streven om zijn door God gegeven geweten te volgen, en zal op basis daarvan ook worden geoordeeld.
Ik heb nergens gezegd dat Allah niet hoort wat er in de harten van niet moslims zitten noch dat Hij hun smeekbeden niet beantwoord. Daarentegen geloven moslims dat Hij de smeekbede verhoort van wie Hij wil.quote:Op zondag 7 april 2024 10:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie wel degelijk een tegenstrijd, Rumi zegt duidelijk;
[..]
OF EVERY heart that is sincere
En dat is hoe het werkt, niet alleen moslim harten, zo ook niet alleen christenharten (al denken christenen dit ook graag), dat is een wellesnietes, wie heeft er gelijk?
Moslims zeggen; wij hebben gelijk
Christenen zeggen; nee wij hebben gelijk want
Joden zeggen; haha, wij hebben gelijk
Jehova's komen erin; jullie zijn geen sekte dus wij hebben gelijk
En iedereen heeft zn argumenten om de ander onderuit te halen.
Misschien doelen alle religies wel op hetzelfde, wat een openbaring zou dat zijn
Hij heeft alles duidelijk gemaakt via Zijn openbaring; de Qur'aan en overleveringen van de profeet صلى الله عليه وسلم. Ook beantwoord Hij de smeekbedes van wie Hij wil wanneer Hij wil.quote:
quote:Ik heb nergens gezegd dat Allah niet hoort wat er in de harten van niet moslims zitten noch dat Hij hun smeekbeden niet beantwoord. Daarentegen geloven moslims dat Hij de smeekbede verhoort van wie Hij wil.
Nouja, "in het hiernamaals beproefd", dat is niet echt een vriendelijk uitgangspunt natuurlijk he, to EVERY heart which is sincere. Dus je stelling hier is een beetje scheef.quote:Mensen die zijn uitgezonderd zijn mensen wie de boodschap van de islam niet heeft bereikt. Zij worden in het hiernamaals beproefd.
Aardig dit, hier zien we een stukje serieuze Islam zotezien. Interessant voor de rest ook die al even weten wat ik hier verkondig, de line; "For there is no barrier between it and Allah"quote:The Messenger of Allah (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Fear the prayer of the oppressed, even if he is a disbeliever, for there is no barrier (between it and Allah).”
Oke, dus eigenlijk beweer je hier, dat de Koran de originele versie is van wat Jezus eerder geopenbaard kreeg? Wist je dat Jezus ook extensief het Jodendom heeft bestudeerd en daar veel van zijn kennis vandaan haalde uit het eerste testament? Een testament waar Moslims indertijd het ook mee eens waren toen dat nog niet "aangepast" was. Dit zou dus ook betekenen dat de Koran bevat wat er allemaal origineel in het eerste testament stond van de Bijbel, "omdat dat wel de juiste info was". Deze logica lijkt me niet te kunnen ontgaan.quote:En wij moslims geloven dat het evangelie dat geopenbaard is aan Jezus عليه السلام waar is en afkomstig is van Allah, maar dat dit met de tijd aangepast is door mensen en dat hetgeen geopenbaard was niet meer intact is. Hetzelfde geldt voor de Torah etc.
Netjes, we zitten behoorlijk op 1 lijn denk ik verder. Is Allah dezelfde God als die van het Christendom volgens jou?quote:En wij geloven dat alle boodschappers van De Schepper in essentie uitnodigden naar hetzelfde, namelijk het aanbidden van De Schepper alleen, zonder deelgenoten. De wetten kunnen hier en daar verschillen, maar de essentie is hetzelfde.
En de laatste boodschapper was Mohammed? Hoe weten we dat zeker, ik zie tientallen youtubes waarin mensen zeggen dat ze boodschapper van God zijn, wie zegt dat zij liegen?quote:En de laatste wet die we moeten volgen is die is geopenbaard aan de laatste boodschapper. En dit is logisch. Net zoals je in NL de verkeerswetten volgt van dit jaar en niet die van 30 jaar terug. Dat gaat meneer de agent niet accepteren als excuus wanneer je onder de boete uit wilt komen.
Deze quote vond ik ook wel aardig. Welke bewijzen hebben we het over? Gaan die bewijzen enkel over hoe ingenieus de Koran in elkaar zou zitten, of voorspellingen die gedaan zouden zijn? En zo ja welke dan?quote:Oprecht onderzoek doen, je verstand gebruiken en kijken naar de bewijzen. Als je oprecht interesse hebt en je wilt weten waarom de islam de waarheid is en het christendom bijvoorbeeld niet, dan mag je een pm sturen en dan zal ik je vragen beantwoorden zo goed als ik kan met De Wil van Allah en je zo goed mogelijk informeren.
Goed, dan hoef jij daar toch niet met je DM/PM tussen te zitten?quote:Op zondag 7 april 2024 12:35 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Hij heeft alles duidelijk gemaakt via Zijn openbaring; de Qur'aan en overleveringen van de profeet صلى الله عليه وسلم. Ook beantwoord Hij de smeekbedes van wie Hij wil wanneer Hij wil.
Ik houd niemand tegen om die bronteksten te bestuderen! Graag zelfs. Maar het hebben van een leraar die de weg vergemakkelijkt en verduidelijkt helpt wel. Zo zijn de teksten bijvoorbeeld in het Arabisch.quote:Op zondag 7 april 2024 13:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Goed, dan hoef jij daar toch niet met je DM/PM tussen te zitten?
Ok, ben blij eens een moslim tegen te komen die degelijk discussie weet te voeren, dat gebeurt niet zovaak hier. Nu kunnen jullie ook niet zoveel doen aan het temperament, maar vaak is de discussie direct zwaar heated up als het over Islam gaat, en da's zonde. Dus chapeau, en blijf vooral meepraten hier.quote:Op zondag 7 april 2024 13:29 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Ik stuur je later in sha Allah een pm waarin ik hierop reageer.
Eens met dit ook, discussie voeren om te leren of discussie voeren om te winnen, big difference wel.quote:Op zondag 7 april 2024 13:35 schreef GewoonUitNL het volgende:
De serieuze waarheid zoekers te onderscheiden van zij die alleen maar willen discussieren om het discussieren.
Zie, https://en.rattibha.com/thread/1731353102253437041quote:Op zondag 7 april 2024 04:24 schreef Mijk het volgende:
Je Reli-genoot had er een stuk betere kijk op, hij zei;
[..]
-Rumi
De enige moslim die ik tot nu toe heb gezien die ook inzag dat theologie en teksten enkel een vorm van machtsgreep zijn en daarmee de serieuze leer van Islam ondersneeuwen. Sturen met angst(voor straffen enzo), zo werkt het, en het werkt goed ook.
quote:"I am the servant of the Qur'an, for as long as I have a soul.
I am the dust on the road of Muhammad, the Chosen One.
If someone interprets my words in any other way,
That person I deplore, and I deplore his words."
Ja? Het zegt weinig verder over wat ik postte. Tuurlijk zag hij de true teaching van Quran/Islam, Tuurlijk blijft hij servant daarvan, hij doorgrondde het briljant, natuurlijk blijf je bij je roots plakken dan als --voor hem-- belangrijkste leer, maar dat neemt niet weg wat hij zei op meerdere fronten, wat heel lastig "anders te interpreteren" valt.quote:Op zondag 7 april 2024 13:53 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Zie, https://en.rattibha.com/thread/1731353102253437041
[..]
Dit is toch duidelijke taal ook, komt uit de Masnavi geloof ik.quote:Those who don't feel this Love pulling them like a river, those who don't drink dawn like a cup of spring water or take in sunset like supper, those who don't want to change, let them sleep. This Love is beyond the study of theology, that old trickery and hypocrisy. If you want to improve your mind that way, sleep on. I've given up on my brain. I've torn the cloth to shreds and thrown it away. If you're not completely naked, wrap your beautiful robe of words around you, and sleep. -- Rumi
Er is niet eens religie nodig.quote:Op zondag 7 april 2024 14:17 schreef Libertarisch het volgende:
Mohammed/Jezus (en andere profeten) zijn tussenpersonen. Maar die tussenpersonen zijn niet nodig, God's essentie zit in elk leven. In een zekere zin is elk persoon even goddelijk als Mohammed (vrede zij met hem) of Jezus want God is bewustzijn.
Fijn. Dus kan ik het beste mijzelf aanbidden vanwege mijn goddelijke status? En alle andere instituten/regels/overtuigingen aan de kant schuiven? (Ik weet al wat je gaat reply-en)quote:Op zondag 7 april 2024 14:17 schreef Libertarisch het volgende:
Mohammed/Jezus (en andere profeten) zijn tussenpersonen. Maar die tussenpersonen zijn niet nodig, God's essentie zit in elk leven. In een zekere zin is elk persoon even goddelijk als Mohammed (vrede zij met hem) of Jezus want God is bewustzijn.
Tja, dan zal Allah ze wel alleen voor Arabieren hebben bedoeld.quote:Op zondag 7 april 2024 13:35 schreef GewoonUitNL het volgende:
Zo zijn de teksten bijvoorbeeld in het Arabisch.
Je kunt het beste mediteren.quote:Op zondag 7 april 2024 15:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Fijn. Dus kan ik het beste mijzelf aanbidden vanwege mijn goddelijke status? En alle andere instituten/regels/overtuigingen aan de kant schuiven? (Ik weet al wat je gaat reply-en)
quote:
Nee, het is voor de hele mensheid. Dus ook voor jou en mij als 100% Nederlander. Je kan de taal leren of betrouwbare interpretaties (+-vertalingen) gebruiken.quote:Op zondag 7 april 2024 15:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, dan zal Allah ze wel alleen voor Arabieren hebben bedoeld.
Wat vind jij de beste vertaling? Ik heb hier een NL interpretatie van de Koran maar ik heb het idee dat ik lang niet alle info heb, slechts een samenvatting, en ook het idee dat ik met een NL vertaling te ver van de bron zit. Is Engels niet beter?quote:Op zondag 7 april 2024 17:33 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Nee, het is voor de hele mensheid. Dus ook voor jou en mij als 100% Nederlander. Je kan de taal leren of betrouwbare interpretaties (+-vertalingen) gebruiken.
Ja en de Christelijke God het dus voor de Grieken, want Latijn is dood.quote:Op zondag 7 april 2024 15:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, dan zal Allah ze wel alleen voor Arabieren hebben bedoeld.
Beste in Engels is denk ik Mohsin Khan/taqi-ud-Din al-Hilali. Maar tafsir (uitleg) van de Qur'aan kan je het beste in het begin de tafsir as sa'di set nemen (ook in het Engels.)quote:Op zondag 7 april 2024 18:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat vind jij de beste vertaling? Ik heb hier een NL interpretatie van de Koran maar ik heb het idee dat ik lang niet alle info heb, slechts een samenvatting, en ook het idee dat ik met een NL vertaling te ver van de bron zit. Is Engels niet beter?
Kun jij beschrijven hoe Allah voor jou eruit ziet, ik begrijp dat dat "onbevattelijk" is he, zoals we vaker horen, maar kun je een ongeveer ervan maken? Is het een grote man, is het een energie, is het een geest die rondwaard, is het een magnetisch veld, een bewustzijnsveld, een grote ijsbeer, is het onzichtbaar? En staat Allah buiten of binnen het Universum? Is het een entiteit buiten jou of zit het ook in jou?quote:Op zondag 7 april 2024 18:47 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Beste in Engels is denk ik Mohsin Khan/taqi-ud-Din al-Hilali. Maar tafsir (uitleg) van de Qur'aan kan je het beste in het begin de tafsir as sa'di set nemen (ook in het Engels.)
Ik ben nog bezig met het schrijven van de pm, zondag is altijd wat drukker bij mij, maar hij is onderweg!
Neem ik mee in de PM in sha Allah. Als je meer vragen hebt stuur ze prive.quote:Op zondag 7 april 2024 18:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kun jij beschrijven hoe Allah voor jou eruit ziet, ik begrijp dat dat "onbevattelijk" is he, zoals we vaker horen, maar kun je een ongeveer ervan maken? Is het een grote man, is het een energie, is het een geest die rondwaard, is het een magnetisch veld, een bewustzijnsveld, een grote ijsbeer, is het onzichtbaar? En staat Allah buiten of binnen het Universum? Is het een entiteit buiten jou of zit het ook in jou?
Mag ook gewoon hier hoor, het is niet offtopic, het gaat nog steeds over jouw God.quote:Op zondag 7 april 2024 19:18 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Neem ik mee in de PM in sha Allah. Als je meer vragen hebt stuur ze prive.
Ha ha, dit doet me denken aan een gesprek met een goede collega van mij die Turkse roots heeft. We hadden het over de ellende in het Midden-Oosten. Want laten we eerlijk zijn, we hebben het met onze God goed voor elkaar in het westen en met die Islam daat in het oosten is het één grote klerebende. Onze gebeden komen tenminste aan, dat kun je moeilijk zeggen over Allah. Daar zitten ze in de troep met hun moskee.quote:
Wat boeit het winnen van een gevechtje in dit leven als je daarna naar de Hel gaat en wat maakt het uit als je een gevechtje verliest in dit leven als je daarna naar het Paradijs gaat. Voor een ware gelovige is er geen verlies.quote:Op zondag 7 april 2024 19:54 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ha ha, dit doet me denken aan een gesprek met een goede collega van mij die Turkse roots heeft. We hadden het over de ellende in het Midden-Oosten. Want laten we eerlijk zijn, we hebben het met onze God goed voor elkaar in het westen en met die Islam daat in het oosten is het één grote klerebende. Onze gebeden komen tenminste aan, dat kun je moeilijk zeggen over Allah. Daar zitten ze in de troep met hun moskee.
Ik vroeg hem een keer: Waar is die Allah van jullie??
Zijn antwoord: Stel je voor, jij bent in de hemel, met allemaal fusten bier om je heen, allemaal joekels van hamburgers, de mooiste auto's en de lekkerste vrouwen, wat zou jij doen, zou jij je druk maken om de ellende op een één of andere kutplaneet die heel ver weg is?
Ik zei: nee, ik niet.
Daar heb je het antwoord op je vraag, zei hij.
En ik dacht, verdomd, hij heeft gelijk!
Dat soort geluiden hoor je ook in oer-refo-kringen als er in een persoonlijke omgeving (gezin) de pleuris uitbreekt: "ellende is zo goed voor u wat het is de weg naar de uiteindelijke zaligheid".quote:Op zondag 7 april 2024 19:54 schreef Vincent_student het volgende:
Daar heb je het antwoord op je vraag, zei hij.
En ik dacht, verdomd, hij heeft gelijk!
Het moet er niet om gaan wat je loon is, het moet er om gaan hoe je in dit leven bent, en wat je doet, onafhankelijk waar je na dit leven terecht komt. Bij moslims heb ik het idee dat ze vooral een wit voetje willen halen bij Allah zodat ze koste wat het kost in die hemel komen. Daarom doen ze ook onverklaarbare dingen, zoals volledige bedekking van vrouwen, baard laten staan etc.quote:Op zondag 7 april 2024 20:20 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Wat boeit het winnen van een gevechtje in dit leven als je daarna naar de Hel gaat en wat maakt het uit als je een gevechtje verliest in dit leven als je daarna naar het Paradijs gaat. Voor een ware gelovige is er geen verlies.
Fijne avond.
Baard laten staan onverklaarbaar?! Als je een week je gezicht niet aanraakt heb je ook een baard! Dat is natuurlijk..!quote:Op zondag 7 april 2024 22:21 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Het moet er niet om gaan wat je loon is, het moet er om gaan hoe je in dit leven bent, en wat je doet, onafhankelijk waar je na dit leven terecht komt. Bij moslims heb ik het idee dat ze vooral een wit voetje willen halen bij Allah zodat ze koste wat het kost in die hemel komen. Daarom doen ze ook onverklaarbare dingen, zoals volledige bedekking van vrouwen, baard laten staan etc.
Als Mohammed zich echt zo druk maakte als hij beledigd wordt, zou je echt wel iets van hem horen. Maar de kans is groot dat het hem geen reet kan schelen als iemand hem natekent in een spotprent (mij zou het ook helemaal niets uitmaken als ze mij belachelijk zouden maken in een spotprent, waar maak ik me druk over? En die Mohammed zou dus veel verder dan mij moeten zijn).
Ben ik het niet geheel mee eens (vertaling dan).quote:Op zondag 7 april 2024 17:33 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Nee, het is voor de hele mensheid. Dus ook voor jou en mij als 100% Nederlander. Je kan de taal leren of betrouwbare interpretaties (+-vertalingen) gebruiken.
Zeker! Ongetwijfeld is het het in het originele Arabisch het beste ja. Maar ik bedoelde meer van dat als je niet anders kan omdat je bijv. enkel NL/EN kan, dan kan je alsnog een goed beeld krijgen van de betekenis middels een betrouwbare vertaling van de betekenis.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:11 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Ben ik het niet geheel mee eens (vertaling dan).
Het ritme waarin de koran is geschreven is essentieel voor het geheel.
Het is een soort van dichtvorm, er zit een timbre in. Het is meer dan enkel platte tekst.
Dat gaat verloren in vertalingen, zelfs in modern Arabisch valt dat gedeeltelijk weg
Jij bent zeker ontzettend leuk op feestjes.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 15:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
Alle geloven zeggen dat je goeie werken moet doen om in de hemel te komen, behalve het christendom daar komt God naar ons toe in de vorm van Jezus. En heeft voor de zonde betaalt met zijn bloed zodat een ieder die in Hem gelooft wetende dat hij een zondaar is gered kan worden zonder dat hij dat verdient. Dat is het grote verschil en dat de God van de bijbel de enige ware God is de rest dient satan.
jammer dat je niet meer kunt minnen want je verkracht werkelijk ELK topic met dezelfde offtopic onzin.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 16:44 schreef Libertarisch het volgende:
Christelijke geloof, islam en jodendom is geen religie. Het is mythologie.
Bewustzijn-gebaseerd geloof (hindoeisme en boeddhisme) is religie. Het is gebaseerd op de realiteit.
Waarom zou je je tijd verdoen aan mythologie
dat heb ik letterlijk zo beleden, in een ver verleden, in de Chr. Geref. kerk.quote:Op zondag 7 april 2024 11:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Sterker nog, zijn/haar eigen peuterige kerkje verkondigt het enige ware geloof.
De islamitische hel, dat is pas een hel!quote:Op zondag 7 april 2024 20:20 schreef GewoonUitNL het volgende:
[..]
Wat boeit het winnen van een gevechtje in dit leven als je daarna naar de Hel gaat en wat maakt het uit als je een gevechtje verliest in dit leven als je daarna naar het Paradijs gaat. Voor een ware gelovige is er geen verlies.
Fijne avond.
Ga toch verder over die domme mythes praten manquote:Op dinsdag 21 mei 2024 07:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
jammer dat je niet meer kunt minnen want je verkracht werkelijk ELK topic met dezelfde offtopic onzin.
Dit topic GAAT over mythes. Dat is de realiteit.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ga toch verder over die domme mythes praten man
Maar als we over de realiteit gaan praten, dan versla ik je.
Met je materialisme
Dit topic gaat over westerse religie, wat in feite neerkomt op mythologie. Dat is de realiteitquote:Op dinsdag 21 mei 2024 11:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dit topic GAAT over mythes. Dat is de realiteit.
Nee, dan voer je weer esoterische crap zelfgesprekkenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:59 schreef Libertarisch het volgende:
Maar als we over de realiteit gaan praten, dan versla ik je.
Met je materialisme
Niemand heeft ooit materie waargenomen, clown.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, dan voer je weer esoterische crap zelfgesprekken
QEDquote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Niemand heeft ooit materie waargenomen, clown.
Er is geen zuiver objectieve realiteit.
Het westerse wereldbeeld is het resultaat van een foutieve inferentie.
Ja, je neemt een gemeenschappelijke ('objectieve') wereld waar met je zintuigen. Vervolgens isoleer je een bepaald element, genaamd deeltjes. Deze bestudeer je wetenschappelijk. Dit alles gebeurd uiteraard ook binnen ons bewustzijn.quote:
Je blijft realiteit en kennis daarvan door elkaar halen. Jouw denkbeelden over natuurkunde zijn ergens in de 19e eeuw blijven steken.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, je neemt een gemeenschappelijke ('objectieve') wereld waar met je zintuigen. Vervolgens isoleer je een bepaald element, genaamd deeltjes. Deze bestudeer je wetenschappelijk. Dit alles gebeurd uiteraard ook binnen ons bewustzijn.
En dan trek je de conclusie dat die deeltjes ('materie') buiten het bewustzijn bestaat, en dat het de fundamentele realiteit is. De succes van wetenschap en technologie zorgt er voor dat je er heel zeker van bent dat het klopt.
Alleen ben je vergeten dat al je waarnemingen in het bewustzijn plaatsvinden, waardoor ze niet losgekoppeld kunnen worden van subjectiviteit. Hierdoor zie je over het hoofd dat er geen materie buiten bewustzijn is.
En dus klopt je hele wereldbeeld niet.
Oh ja? De meeste wetenschappers plaatsen de fundamentele realiteit buiten bewustzijn, en het bewustzijn is het resultaat van hersenactiviteit.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 12:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je blijft realiteit en kennis daarvan door elkaar halen. Jouw denkbeelden over natuurkunde zijn ergens in de 19e eeuw blijven steken.
hij maakt aardig wat missers zo te lezenquote:Op dinsdag 21 mei 2024 14:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik hoop dat "god" verstand vanuit de hemel gooit, of stenen, belangrijkste is dat ie raak gooit
Volgens mij blowt iequote:Op dinsdag 21 mei 2024 15:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
hij maakt aardig wat missers zo te lezen
zou hij dan niet wat liever zijn? Ah joh, je hebt net het verkeerde geloof, maar relax man....quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |