Correct dat het één is, en geen hoger of lager(want = dualiteitquote:Op dinsdag 26 december 2023 15:33 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
[..]
Mijk je zou van die verticale/horizontale lijn eens een cirkel kunnen maken en de 9de of als in het systeem jouw keuze het meer of minder werelden/sferen/chakra's telt de laatste op de eerste leggen, waarnemer/zelf/bewustzijn en lichaam zijn één.
Er is geen hoger of lager, het is één, maar dat éne dus opgedeeld in lagen van stoffelijk naar onstoffelijk en per laag voorzien van symboliek voor overdracht
We reizen continu op en neer, heen en weer doorheen de lagen van het bewustzijn waarbij het 'lagere' ook gewoon net zo onlosmakelijk deel is als het 'hogere' want het is immers één, we moeten tenslotte ook nog voortplanten, eten, leven en overleven.
De Egyptenaren verwezen hier naar, ook via staff of osiris (related met Kundalini) werd hiernaar verwezen. Het verwijst naar Rebirth en dan kan ik me een verwijzing naar vruchtbaarheid ook goed voorstellen. Ik ben dat overigens nog nooit tegen gekomen dat het om "vruchtbaarheid" (en dan neem ik aan van de vrouw?) gaat. Álle Abrahamistische religies hebben hun oorsprong in Egypte of misschien van iets daarvoor waarvan wij niet weten. Alles wijst hier iig op.Egyptian Jews he.quote:De dennenappel is een oeroud symbool van vruchtbaarheid, die verwijst niet naar de pijnappelklier, de pijnappelklier is er juist later naar vernoemd.
Het heeft dus niets maar dan ook helemaal niets met de pijnappelklier, derde oog of verlichting te maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een interessante opmerking wel heb je ook verwijzingen van literatuur hiernaar?Ik begrijp dit stuk niet zo goed verder.quote:En waarom zou men hetzelfde gezien moeten hebben? is het misschien niet mogelijk dat men juist over nam en uit ene wortel verschillende vormen ontstonden die elk weer aan de hand van interpretatie en begripsvermogen invulling gekregen hebben?Exact, en dat zou gaan om Lood in Goud veranderen, maar ook dit is symbolisch voor je mindset veranderen richting een andere bewustzijnsstaat. Omdat dus "goud" het meest waardevolle is op aarde (indertijd) namen ze deze analogie richting het spirituele, omdat "god" of "bewustzijn", het meest waardevolle is in de mind. Zie ook "De Alchemist - Paul Coelho", goed toegankelijk boek ook wel.quote:Volgens mij is de wortel juist de oude natuurfilosofie alchemie.Ja, misschien een beter woord, maar ik denk dat Harmonie en Balans best dicht bij elkaar liggen, want een gemeenschap leeft in balans als het in harmonie leeft, want zonder balans bestaat iets niet lang voort omdat het sterk naar 1 richting gaat hangen en dan vergaat inherent daaraan "harmonie".quote:Balans zou ik overigens vervangen voor harmonie, daar gaat het naar mijn mening namelijk om dat we als individu in harmonie zijn en in harmonie leven.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 26-12-2023 16:10:38 ]As above, so below.
Dat uit de ene natuurfilosofie de andere voortkomen tot latere godsdiensten toe.quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:53 schreef Mijk het volgende:
Ik begrijp dit stuk niet zo goed verder.
Mijn mening, van god of goden had men nog nimmer gehoord!quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:53 schreef Mijk het volgende:
Exact, en dat zou gaan om Lood in Goud veranderen, maar ook dit is symbolisch voor je mindset veranderen richting een andere bewustzijnsstaat. Omdat dus "goud" het meest waardevolle is op aarde (indertijd) namen ze deze analogie richting het spirituele, omdat "god" of "bewustzijn", het meest waardevolle is in de mind. Zie ook "De Alchemist - Paul Coelho", goed toegankelijk boek ook wel.
In die tekst staat dat God “allesdoordringend, alomtegenwoordig en welwillend is, die huist in de harten van alle wezens”. Dat staat ook in de teksten die ik heb aangehaald Libertarisch:quote:Op zaterdag 23 december 2023 10:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, nu schuif je mijn vraag direct naar meningverschillen in het hindoeïsme. Er zijn ook atheistische hindoes. Maar plat gezegd en eenvoudig gezegd kun je zien dat God het bewustzijn is. Bijvoorbeeld:
"Therefore, that Divine Lord, being all-pervading, omnipresent and benevolent, dwells in the hearts of all beings, and makes use of all faces, heads and necks in this world" Shvetashvatara Upanishad
Hier staat duidelijk dat God in ons zit, en diezelfde God zit ook in de dieren. Logischerwijs kun je concluderen dat meditatie dan de beste weg naar God is. Dat wordt ook duidelijk beschreven en vaak herhaald. Zoiets lees ik niet in de Bijbel of Koran, God is daar vooral alwetend en almachtig. Oftewel, Hij staat duidelijk boven ons. Het is meer zoiets: wij zijn God's kinderen, dus we hebben wel wat met hem gemeenschappelijk, maar God is vooral de bazige Vader.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koran:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Ik heb je vraag niet afgeschoven, maar genuanceerd beantwoord, ook vanuit het Hindoeïsme en specifiek hoe er gekeken wordt vanuit een subschool als Advaita Vedanta. Waar ook wordt gezegd dat je op een punt komt dat Brahman onbeschrijfbaar is en dat de Upanishad stelt dat Brahman “niet dit, niet dat” is, waarmee het alle conceptualisaties van Brahman ontkent. Hetzelfde zie je overigens ook in het Taoïsme met Tao. Hetzelfde geldt voor de Bijbel en Koran waar staat dat God met niets vergelijkbaar is.
Dat meditatie de beste weg is vind ik simplistisch gesteld. Meditatie is slechts ‘een onderdeel’ van hoe je God kan bereiken, zie het edele achtvoudige pad of dharma (die overigens op veel punten overeenkomen met (leef)regels in de Abrahamitische religies). Er wordt gekeken naar het pad als geheel dat leidt naar verlichting/God en niet naar onderdelen, zoals meditatie. Je ‘conclusie’ dat meditatie de beste weg is kan je ‘logischerwijs’ niet trekken, omdat je geen ervaring hebt met andere religies en de wegen daarin niet hebt bewandeld. Zoals eerder gezegd, mystici uit vrijwel alle religies komen tot dezelfde conclusie en ervaringen.
Het komt er op neer dat Brahman gezien wordt als de oorzaak van alles dat bestaat, de schepper van alles, die alles doordringt en omvat, eeuwig is, één is, enz. Dat is evenzo de God in de Abrahamitische religies, Tao in Taoïsme (evenzo ‘onbeschrijfbaar’), de Grote Geest van de inheemse Amerikanen, Shangdi in Chinese filosofieën, enz.
Waarheid is universeel en kan door iedereen, overal, te allen tijde, gevonden worden. De grootste Hindoe mysticus Ramakrishna (die ook Advaita heeft gevolgd) predikte dan ook dat niemand zich tot een andere religie hoeft te bekeren, maar dat elke religie, mits oprecht gevolgd, tot God leidt. Hij zei ook:
"Wat Brahman is, kan niet worden beschreven. [...] Niemand heeft ooit kunnen zeggen wat Brahman is. Brahman is voorbij woorden en gedachten. In de Veda's wordt gezegd dat Brahman de aard van gelukzaligheid heeft. In Samadhi verkrijgt men de kennis van Brahman - men realiseert Brahman. In die toestand stopt het redeneren helemaal en wordt de mens stil. Hij heeft geen macht om de aard van Brahman te beschrijven.”
Dus aan de ene kant kan je Brahman/God zien als “puur onbegrensd bewustzijn, gelukzaligheid”, eeuwig, allesomvattend, allesdoordringend, alwetend, almachtig, één, in ons en buiten ons. Dus als je die beschrijvingen ‘nodig’ hebt gebruik ze ... maar in realiteit is Brahman/God onbeschrijfbaar, voorbij woorden en gedachten, en vandaar: … stilte …
Oftewel zoals in de Bijbel staat: God Is … bewustzijn, barmhartig, eeuwig, allesomvattend, allesdoordringend, alwetend, almachtig, één. Alles wat na de 'is' komt stopt God/Brahman in een hokje.
Of pak hem beet 50000 jaar geleden, zou wel interessant zijn. Toen er gewoon echt geen beschaving en technologie/wetenschap was. Toen bestond de objectieve wereld niet denk ik zoquote:Op dinsdag 26 december 2023 19:02 schreef bedachtzaam het volgende:
Het probleem hiermee is denk ik ook dat we tegenwoordig zoveel verklaringen hebben en woorden die men toen niet kon.
Het zou eigenlijk machtig zijn als tijdreizen mogelijk was en we eens een weekje in 6000 voor christus konden vertoeven.
Ik zeg niet dat die hypothese pseudowetenschap is of dat je het zelf verzint, maar dat ik het niet overtuigend vind en beredeneer ook waarom het niet uitmaakt als die hypothese wel klopt.quote:Op zaterdag 23 december 2023 12:33 schreef Haushofer het volgende:
Ik reageer hier nog op.
[..]
Jij vindt het vergezocht; menig antropoloog niet. Er zijn niet alleen sterke overeenkomsten met het (vroege) christendom, maar ook met andere christelijke stromingen die b.v. ontstonden na de Grote Teleurstelling (de Millerieten) of joodse groeperingen zoals de Lubavitcher chassidiem.
[..]
Met "latere ontwikkeling" bedoel ik "na de eerste decennia na het ontstaan van het christendom". De evangelieën zijn precies in die periode geschreven, omdat men met het uitblijven van de eindtijd behoefte kreeg aan biografieën van Jezus. Het past dus perfect in die hypothese.
Dat het niet zou voldoen aan de Joodse verwachtingen van de messias doet er niet toe, omdat rond die tijd het christendom zich meer en meer ging losscheuren van het jodendom. Die aanwijzingen vind je ook in de evangelieën zelf.
Maar goed, ik verzin dit niet zelf natuurlijk, hier kun je allerlei literatuur over vinden (net als de vergelijking tussen het vroege christendom en ufo-cults, wat natuurlijk bij Festingers "When prophecy fails" begint). Jij mag dat best als apofenie bestempelen, maar dan zou je concreet die literatuur moeten nagaan en de specifieke aspecten moeten weerleggen die daarin worden onderbouwd. Je laat het nu klinken alsof ik in een vlaag van doorgeschoten patroonherkenning met wat losse hagel schiet. En natuurlijk kunnen de hypothesen hierover niet kloppen, maar dat is inherent aan wetenschappelijke hypothesen. Dat maakt het nog geen pseudowetenschap, natuurlijk.
Er staat inderdaad niet letterlijk "in jezelf". Het Griekse "entos" kan (en wordt) ook (vanwege de context) vertaald als "midden": "het koninkrijk van god is in jullie midden". M.a.w.: het is er al, met de dood van Christus. Dàt is de buitengewone boodschap en interpretatie van de evangelisten. Veel mensen interpreteren deze tekst anders en lezen er "in je hart/binnenste" etc, maar dat is volgens mij niet een goede vertaling.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:40 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
Als die tekst (“het Koninkrijk is in u”) in dezelfde periode is geschreven als de evangeliën en dat als reactie op het uitblijven van de eindtijd / herstel van het Gods Koninkrijk op aarde, dan hadden de evangelisten/schrijvers het wel tot een belangrijke thema gemaakt. Maar in plaats daarvan zijn er in de 4 evangeliën slechts 2 of 3 verzen te vinden over het Koninkrijk van God is in jezelf.
Het messiaanse koninkrijk verwees naar de realiteit die zou intreden wanneer de messias kwam. Die zou radicaal veranderen met deze komst. Jezus werd gekruisigd, en mensen zagen dat alles gewoon zijn gewone gangetje bleef gaan. Weg koninkrijk. Dát probeerden de evangelisten tegen te spreken, en dát is hoe Paulus in zijn brieven het kruisoffer interpreteerde: als start van de eindtijd die werd ingezet. Het koninkrijk was dus al wel gekomen, maar het was alleen nog niet zichtbaar. Je ziet in de latere brieven van Paulus de realizatie dat die eindtijd wel erg lang op zich laat wachten, en ik denk (en ik ben niet de enige) dat de uitspraak "Het koninkrijk is in het midden van jullie" daar een verwijzing naar is.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:40 schreef Antideeltje het volgende:
Ze interpreteren/vertalen die tekst vaak ook anders, namelijk als: “het Koninkrijk van God is in het midden van u” en dat zou dan verwijzen naar Jezus die toen onder de mensen was.
Haha, ja mooier verwoord, maar dit komt op hetzelfde neer. Als je alle onzuiverheden verbrandt, verandert je mindset naar dat betere.quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:02 schreef bedachtzaam het volgende:
Niet een andere mindset maar juist de transformatie van het zelf door alle onzuiverheden te verbranden.
quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:34 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
In die tekst staat dat God “allesdoordringend, alomtegenwoordig en welwillend is, die huist in de harten van alle wezens”. Dat staat ook in de teksten die ik heb aangehaald Libertarisch:
Bijbel:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Koran:Heel sterk, het is ook natuurlijk veruit het meest logisch dat ze allemaal hetzeflde bedoelen tenzij je denkt dat ze allemaal maar wat verzinnen (wat imo ook waanzin is inmiddels, altho ik het vroeger zelf ook dacht). Maar dat er "één" gelijk heeft, of dat ze allemaal naar iets anders zouden wijzen ipv "the Absolute", of Nirvana, Hemel, is natuurlijk helemaal een giller. In dat laatste geval is het nog vele malen logischer dat het allemaal verzonnen is. En als je dat wilt geloven moet je dat ook vooral doen imo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Ik heb je vraag niet afgeschoven, maar genuanceerd beantwoord, ook vanuit het Hindoeïsme en specifiek hoe er gekeken wordt vanuit een subschool als Advaita Vedanta. Waar ook wordt gezegd dat je op een punt komt dat Brahman onbeschrijfbaar is en dat de Upanishad stelt dat Brahman “niet dit, niet dat” is, waarmee het alle conceptualisaties van Brahman ontkent. Hetzelfde zie je overigens ook in het Taoïsme met Tao. Hetzelfde geldt voor de Bijbel en Koran waar staat dat God met niets vergelijkbaar is.
Dat meditatie de beste weg is vind ik simplistisch gesteld. Meditatie is slechts ‘een onderdeel’ van hoe je God kan bereiken, zie het edele achtvoudige pad of dharma (die overigens op veel punten overeenkomen met (leef)regels in de Abrahamitische religies). Er wordt gekeken naar het pad als geheel dat leidt naar verlichting/God en niet naar onderdelen, zoals meditatie. Je ‘conclusie’ dat meditatie de beste weg is kan je ‘logischerwijs’ niet trekken, omdat je geen ervaring hebt met andere religies en de wegen daarin niet hebt bewandeld. Zoals eerder gezegd, mystici uit vrijwel alle religies komen tot dezelfde conclusie en ervaringen.
Het komt er op neer dat Brahman gezien wordt als de oorzaak van alles dat bestaat, de schepper van alles, die alles doordringt en omvat, eeuwig is, één is, enz. Dat is evenzo de God in de Abrahamitische religies, Tao in Taoïsme (evenzo ‘onbeschrijfbaar’), de Grote Geest van de inheemse Amerikanen, Shangdi in Chinese filosofieën, enz.
Waarheid is universeel en kan door iedereen, overal, te allen tijde, gevonden worden. De grootste Hindoe mysticus Ramakrishna (die ook Advaita heeft gevolgd) predikte dan ook dat niemand zich tot een andere religie hoeft te bekeren, maar dat elke religie, mits oprecht gevolgd, tot God leidt. Hij zei ook:
"Wat Brahman is, kan niet worden beschreven. [...] Niemand heeft ooit kunnen zeggen wat Brahman is. Brahman is voorbij woorden en gedachten. In de Veda's wordt gezegd dat Brahman de aard van gelukzaligheid heeft. In Samadhi verkrijgt men de kennis van Brahman - men realiseert Brahman. In die toestand stopt het redeneren helemaal en wordt de mens stil. Hij heeft geen macht om de aard van Brahman te beschrijven.”
Dus aan de ene kant kan je Brahman/God zien als “puur onbegrensd bewustzijn, gelukzaligheid”, eeuwig, allesomvattend, allesdoordringend, alwetend, almachtig, één, in ons en buiten ons. Dus als je die beschrijvingen ‘nodig’ hebt gebruik ze ... maar in realiteit is Brahman/God onbeschrijfbaar, voorbij woorden en gedachten, en vandaar: … stilte …
Oftewel zoals in de Bijbel staat: God Is … bewustzijn, barmhartig, eeuwig, allesomvattend, allesdoordringend, alwetend, almachtig, één. Alles wat na de 'is' komt stopt God/Brahman in een hokje.
Maargoed, er is maar 1 "stilte", er is maar 1 "peace" waar het over gaat, en ook dit vindt je terug in elke religie zo'n beetje. En wat je dus doet als je zegt "ze bedoelen allemaal iets anders", dan zeg je eigenlijk; er zijn meerdere soorten stiltes... het 1 kan niet stiller zijn dan het ander (want het is binair, true or false), want die stilte is het ontbreken van geluid (en ook voornamelijk het ontbreken van de ruis die het ego maakt in het brein), en pas zodra dat uitgaat, dan krijg je die oorverdovende stilte, daarvoor merk je het niet eens op. Beetje hetzeflde als een afzuigkap die 30 min aanstaat, je t niet meer door hebt, en hem dan uitzet...
En dit zie je heel veel bij religieuze mensen, ze claimen allemaal dat zij de enige zijn die gelijk hebben. Vraag je vervolgens of ze de andere religies bestudeerd hebben dan zeggen ze "nee, want dat is niet nodig want enkel de mijne heeft gelijk".. dit alleen al is nog een grotere giller dan bovenstaand, want het bestaat niet dat je beweert dat iets ongelijk heeft wat je niet bestudeerd hebt. Het is een beetje hetzelfde idee als een analyse geven over een voetbalwedstrijd die je niet gezien hebt. En dit getuigt dus van keihard "opgelegde waarheden" waar niet aan getwijfeld mag worden. En zodra je niet aan iets mag twijfelen, is dat natuurlijk niet eens een Red-Flag, maar meer een Black-Flag, want áls het waar is wat er verkondigd wordt, kom je er immers ook zelf uiteindelijk achter als je eraan twijfelt en het dan onderzoekt.SPOILER: tja....Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 27-12-2023 05:22:15 ]As above, so below.![]()
quote:Op woensdag 27 december 2023 03:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Heel sterk, het is ook natuurlijk veruit het meest logisch dat ze allemaal hetzeflde bedoelen tenzij je denkt dat ze allemaal maar wat verzinnen (wat imo ook waanzin is inmiddels, altho ik het vroeger zelf ook dacht). Maar dat er "één" gelijk heeft, of dat ze allemaal naar iets anders zouden wijzen ipv "the Absolute", of Nirvana, Hemel, is natuurlijk helemaal een giller. In dat laatste geval is het nog vele malen logischer dat het allemaal verzonnen is. En als je dat wilt geloven moet je dat ook vooral doen imo.
Maargoed, er is maar 1 "stilte", er is maar 1 "peace" waar het over gaat, en ook dit vindt je terug in elke religie zo'n beetje. En wat je dus doet als je zegt "ze bedoelen allemaal iets anders", dan zeg je eigenlijk; er zijn meerdere soorten stiltes... het 1 kan niet stiller zijn dan het ander (want het is binair, true or false), want die stilte is het ontbreken van geluid (en ook voornamelijk het ontbreken van de ruis die het ego maakt in het brein), en pas zodra dat uitgaat, dan krijg je die oorverdovende stilte, daarvoor merk je het niet eens op. Beetje hetzeflde als een afzuigkap die 30 min aanstaat, je t niet meer door hebt, en hem dan uitzet...
En dit zie je heel veel bij religieuze mensen, ze claimen allemaal dat zij de enige zijn die gelijk hebben. Vraag je vervolgens of ze de andere religies bestudeerd hebben dan zeggen ze "nee, want dat is niet nodig want enkel de mijne heeft gelijk".. dit alleen al is nog een grotere giller dan bovenstaand, want het bestaat niet dat je beweert dat iets ongelijk heeft wat je niet bestudeerd hebt. Het is een beetje hetzelfde idee als een analyse geven over een voetbalwedstrijd die je niet gezien hebt. En dit getuigt dus van keihard "opgelegde waarheden" waar niet aan getwijfeld mag worden. En zodra je niet aan iets mag twijfelen, is dat natuurlijk niet eens een Red-Flag, maar meer een Black-Flag, want áls het waar is wat er verkondigd wordt, kom je er immers ook zelf uiteindelijk achter als je eraan twijfelt en het dan onderzoekt.In de westerse cultuur valt alles wat met spiritualiteit/religie te maken heeft onder de term 'geloof' (en bijgeloof). In tegenstelling tot wetenschap. Wetenschap gaat over feiten, dingen die je zeker weet. Geloof gaat over meningen, over dingen die je niet zeker weet.SPOILER: tja....Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar oosterse spiritualiteit is anders, want daar gaat het over dingen die je zelf kunt ervaren. Iets dat je zelf hebt ervaren is geen geloof. Het doel van oosterse spiritualiteit is verlichting, dat is iets dat je zelf moet ervaren. Zoiets bestaat niet in westerse religie. Het doel is daar om zo goed mogelijk in Allah of Jezus Christus te geloven.
Dus het klopt dat zowel oosterse als westerse religie over subjectieve zaken gaan, en dus niet objectief te bewijzen zijn. Maar als je wat dieper gaat zie je dat er toch een essentieel verschil is![]()
![]()
Precies, verreweg de meeste christenen zien God dus als een externe entiteit. Een superieure bewustzijnsvorm buiten onszelf .quote:Op dinsdag 26 december 2023 19:40 schreef Antideeltje het volgende:
Daarnaast, geloven christenen in het algemeen in een eindtijd waarin Jezus terugkeert en het Koninkrijk van God op aarde herstelt en niet zozeer in het idee dat het “binnen in je” is. Ze interpreteren/vertalen die tekst vaak ook anders, namelijk als: “het Koninkrijk van God is in het midden van u” en dat zou dan verwijzen naar Jezus die toen onder de mensen was.![]()
De ervaring natuurlijk niet, maar de invulling ervan vervolgens dikwijls wel.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:04 schreef Libertarisch het volgende:
Iets dat je zelf hebt ervaren is geen geloof.
Voorbeeld: ik ervaar iets toevalligs dat precies op het juiste moment voor mij komt (zeg, een vlinder wanneer ik het graf van een dierbare bezoek). De ervaring is bijzonder. Maar de conclusie ("dat kan geen toeval zijn, dat moet mijn dierbare zijn die een boodschap stuurt", etc.etc.) is een "hypothese", een uitspraak over de werkelijkheid. En dat valt in dit geval wél onder geloof.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Het is eigenlijk heel simpel allemaal. Het is een feit, en geen geloof, dat mensen uitzonderlijke ervaringen hebben die het normale voorstellingsvermogen te boven gaan, over cultuursgrenzen heen. Alles wat daarna komt, zoals het G-woord, reïncarnatie, perennialisme, is interpretatie en geloof. Mensen die daar geobseddeerd mee zijn missen volgens mij het punt.verwijder dit account.![]()
Ik post em hier nog maar eens omdat het een schitterend experiment is:quote:Op woensdag 27 december 2023 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel allemaal. Het is een feit, en geen geloof, dat mensen uitzonderlijke ervaringen hebben die het normale voorstellingsvermogen te boven gaan, over cultuursgrenzen heen. Alles wat daarna komt, zoals het G-woord, reïncarnatie, perennialisme, is interpretatie en geloof. Mensen die daar geobseddeerd mee zijn missen volgens mij het punt.
Hoe Derren Brown in een kwartier een uitermate rationeel en sceptisch persoon een godservaring kan bezorgen.
Dat maakt niet automatisch elke soortgelijke ervaring verklaarbaar, maar het zou je wel sceptisch moeten maken
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
Mensen vinden het in het algemeen wel interessant om te weten of hun bewustzijn doorgaat na de doodquote:Op woensdag 27 december 2023 11:44 schreef CharlesKinbote het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel allemaal. Het is een feit, en geen geloof, dat mensen uitzonderlijke ervaringen hebben die het normale voorstellingsvermogen te boven gaan, over cultuursgrenzen heen. Alles wat daarna komt, zoals het G-woord, reïncarnatie, perennialisme, is interpretatie en geloof. Mensen die daar geobseddeerd mee zijn missen volgens mij het punt.![]()
![]()
Klopt, maar als je herinneringen hebt aan andere levens bijvoorbeeld dan is reïncarnatie geen geloof meer voor je. En als je een diepe eenheidservaring hebt dan is ''alles is 1 bewustzijn'' geen geloof.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De ervaring natuurlijk niet, maar de invulling ervan vervolgens dikwijls wel.
Voorbeeld: ik ervaar iets toevalligs dat precies op het juiste moment voor mij komt (zeg, een vlinder wanneer ik het graf van een dierbare bezoek). De ervaring is bijzonder. Maar de conclusie ("dat kan geen toeval zijn, dat moet mijn dierbare zijn die een boodschap stuurt", etc.etc.) is een "hypothese", een uitspraak over de werkelijkheid. En dat valt in dit geval wél onder geloof.![]()
"Voor jou" misschien niet, maar het blijft een geloof.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:53 schreef Libertarisch het volgende:
Klopt, maar als je herinneringen hebt aan andere levens bijvoorbeeld dan is reïncarnatie geen geloof meer voor je.
Als (áls!) deze "herinneringen" al een bovennatuurlijke oorsprong hebben (dat hoeft niet per se), wie zegt dan bijvoorbeeld dat dat soort herinneringen niet uit een "kosmisch collectief bewustzijn" komen? Daar hoeft helemaal geen reïncarnatie aan te pas te komen. Misschien is dood nog steeds dood, maar kunnen mensen met een levend brein intunen op dat kosmische bewustzijn (ik zeg maar iets heel speculatiefs).
Elke invulling van zo'n ervaring leidt tot een hypothese. Kun je die niet toetsen, dan noemen we het (bij)geloof. Dat is overigens geen probleem, want we hebben allemaal dat soort overtuigingen.Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
Maar de realiteit is een ervaring, ondanks dat zegt niemand dat het een geloof is dat je leeft en dat andere mensen leven. Niemand beweert dat liefde een geloof is. Daaruit blijkt dat jouw definitie van geloof te strikt is. Alleen de meeste oppervlakkige zaken zijn te bewijzen (water kookt op 100 graden, ja prima, so what?).quote:Op woensdag 27 december 2023 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Voor jou" misschien niet, maar het blijft een geloof.
Als (áls!) deze "herinneringen" al een bovennatuurlijke oorsprong hebben (dat hoeft niet per se), wie zegt dan bijvoorbeeld dat dat soort herinneringen niet uit een "kosmisch collectief bewustzijn" komen? Daar hoeft helemaal geen reïncarnatie aan te pas te komen. Misschien is dood nog steeds dood, maar kunnen mensen met een levend brein intunen op dat kosmische bewustzijn (ik zeg maar iets heel speculatiefs).
Elke invulling van zo'n ervaring leidt tot een hypothese. Kun je die niet toetsen, dan noemen we het (bij)geloof. Dat is overigens geen probleem, want we hebben allemaal dat soort overtuigingen.
En als we het over de realiteit hebben, als bewustzijn fundamenteel is (wat klopt in onze ervaring) dan is reincarnatie de meest realistische hypothese. Het bewustzijn en de qualia 'recyclen' voor eeuwig op alle mogelijke manieren. Daardoor zien we allerlei soorten mensen en dieren. Cycli van leven en dood. Energie gaat niet verloren maar transformeert.
In onze cultuur is geloof geen serieuze realiteitshypothese. Ik bedoel, Jezus Christus de redding van de mensheid? Really?![]()
Realiteit als een ervaring is juist geloof, ontstaan en vorm gegeven vanuit een idee, jouw realiteit is dan ook heel anders dan die van anderen elders in de wereld.quote:Op woensdag 27 december 2023 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar de realiteit is een ervaring, ondanks dat zegt niemand dat het een geloof is dat je leeft en dat andere mensen leven. Niemand beweert dat liefde een geloof is. Daaruit blijkt dat jouw definitie van geloof te strikt is. Alleen de meeste oppervlakkige zaken zijn te bewijzen (water kookt op 100 graden, ja prima, so what?).
En als we het over de realiteit hebben, als bewustzijn fundamenteel is (wat klopt in onze ervaring) dan is reincarnatie de meest realistische hypothese. Het bewustzijn en de qualia 'recyclen' voor eeuwig op alle mogelijke manieren. Daardoor zien we allerlei soorten mensen en dieren. Cycli van leven en dood. Energie gaat niet verloren maar transformeert.
In onze cultuur is geloof geen serieuze realiteitshypothese. Ik bedoel, Jezus Christus de redding van de mensheid? Really?
Met het werkelijke dat vanzelfsprekend geen ervaring is heeft onze realiteit niets te maken.
Bewustzijn fundamenteel aan de ervaring en realiteit 'dit is waar ik bekend mee ben' het gekende, maar in het werkelijke is dat volledig afwezig.
Dan is immers niets gekend omdat het leeft en zodra het ervaring word dan is het oud, dood en niet werkelijk meer.
De herinnering leeft niet, kennis geboren uit een idee leeft niet en daarmee kan in feite al het getheoretiseerde in de prullenbak want voor de levende mens heeft het geen enkele waarde.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
Wat is volgens jou het werkelijke en hoe kan ik dat weten?quote:Op woensdag 27 december 2023 16:32 schreef bedachtzaam het volgende:
Met het werkelijke dat vanzelfsprekend geen ervaring is heeft onze realiteit niets te maken.
Bewustzijn fundamenteel aan de ervaring en realiteit 'dit is waar ik bekend mee ben' het gekende, maar in het werkelijke is dat volledig afwezig.![]()
Vgens welke criteria "meest realistisch"?quote:Op woensdag 27 december 2023 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
Energiebehoud heeft hier niks mee te maken, omdat het verre van duidelijk is dat bewustzijn een vorm van energie is in fysische zin. Bovendien volgt energiebehoud uit eigenschappen van de ruimte tijd. Is bewustzijn een ruimtelijk fenomeen?
Allemaal pseudowetenschappelijk gespeculeer, als je het mij vraagt
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
Nee, dan lees je ze verkeerd imo, ik bedoel, de Hindu cloak heeft t bijvoorbeeld ook over meerdere Goden, die ze ook uitbeelden als allerlei vage entiteiten, maar zijn allemaal symbolisch bedoeld. Dat is niet anders als bij Allah of God he, of Jezus, "the second coming of Christ", het is niet de wederkeer van Jezus als persoon op aarde, maar de opvlamming van Christ-consciousness in één ieder. En dát is de redding van de mensheid, zodra die bewustzijnsshift, die bewustzijnsrevolutie, plaatsvindt. Dit is imo ook de énige manier om de wereld af te wenden van een selfdestruction. En dat kan dus enkel zodra men het ego bypassed, die before you die. Misschien is Ego dan ook wel de Great Filter, zoals in de fermi paradox benoemd.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:04 schreef Libertarisch het volgende:
Maar oosterse spiritualiteit is anders, want daar gaat het over dingen die je zelf kunt ervaren. Iets dat je zelf hebt ervaren is geen geloof. Het doel van oosterse spiritualiteit is verlichting, dat is iets dat je zelf moet ervaren. Zoiets bestaat niet in westerse religie. Het doel is daar om zo goed mogelijk in Allah of Jezus Christus te geloven.
Wat je nu doet is de Abrahamistische religies "letterlijk" nemen, dus zoals de cloak dat zegt, maar bij Hinduism doe je dat niet, of denk je echt dat er Goden zijn die er als olifant uit zien, nee, die staan ook symbool voor zaken. Dus het ene neem je nu letterlijk , en het andere lees je op de juiste manier imo, in symboliek. Vanwaar dat verschil in benadering is dan de vraag?
[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 27-12-2023 18:18:50 ]As above, so below.![]()
Het werkelijke is het levende nu, zodra het ervaring word en dus kennis dan is het oud en niet werkelijk meer.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat is volgens jou het werkelijke en hoe kan ik dat weten?De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
Nog even hier op terug komen, dat we bij de wortel beginnen is eigenlijk heel logisch.quote:Op dinsdag 26 december 2023 15:53 schreef Mijk het volgende:
maar dat hele systeem verwijst met symboliek naar de Kundalini energie he, om deze dus verticaal stap voor stap in balans te krijgen, beginnend aan de root.
Niet dat daar een of ander magisch hoopje energie opgerold zou liggen waar we geen weet van hebben en welke ons moet gaan verlichten.
Juist het aarden is wat mij betreft hier het antwoord, terug naar de bron die we zelf zijn als waarnemer en daarom ook al het andere loslaten of in ieder geval beperken tot hetgeen waar we werkelijk vat op hebben en dus direct mee in contact staan.
Als de energie die we normaal gesproken verspillen aan het najagen, emoties en strijd behouden blijft, dan hebben we voldoende energie om tot de diepere lagen door te dringen lijkt me.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: