abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212693847
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 19:59 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dat? Neem dat NS-voorbeeld. Er zijn blijkbaar mensen die zich geen man of vrouw voelen en die denken bij 'dames en heren': ja, dat ben ik niet. Nu zeggen ze 'reizigers'. Wie denkt er dan: ja, dat ben ik niet?
Dat van de NS is prima, maar alle moeders in de systemen veranderen naar 'ouder uit wie het kind is geboren'... dat is gewoon een ontkenning van het moederschap.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 4 maart 2024 @ 20:13:33 #252
5428 crew  miss_sly
pi_212693887
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat van de NS is prima, maar alle moeders in de systemen veranderen naar 'ouder uit wie het kind is geboren'... dat is gewoon een ontkenning van het moederschap.
Ik vind het persoonlijk ook niet echt een goed idee, maar ik voel het zelf absoluut niet als een ontkenning van het moederschap. Dat vind ik zwaar overtrokken.

Maar ik vind dat dit prima een keuzevakken mag zijn in het bevolkingsregister, maar niet de standaard moet worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 4 maart 2024 @ 20:14:29 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212693910
quote:

[..]
Bovendien is (was) mijn moeder helemaal niet de ouder uit wie ik ben geboren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212693938
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik vind het persoonlijk ook niet echt een goed idee, maar ik voel het zelf absoluut niet als een ontkenning van het moederschap. Dat vind ik zwaar overtrokken.

Maar ik vind dat dit prima een keuzevakken mag zijn in het bevolkingsregister, maar niet de standaard moet worden.
Het voelt toch wel heel erg afstandelijk, wat mij betreft.

Maar als er mensen zijn die er wat anders willen hebben staan is dat wat mij betreft prima. Mag ook met terugwerkende kracht. Maar dat de standaard laten zijn, dat is gewoon een heleboel stappen te ver.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_212693947
quote:

[..]
Het is vreselijk lelijk taalgebruik, maar geen ontkenning van het moederschap. Ik kan de redenering ook niet goed volgen die erachter zou moeten zitten.

Maar onderaan de streep is het eigenlijk niets meer dan een tekst in een beleidsstuk die lelijker gemaakt dreigde te worden. Ik zou het van harte toejuichen als mensen vaker zouden ageren tegen lelijk taalgebruik, maar dat is helaas niet waar het hier om ging.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212693986
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:16 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Het is vreselijk lelijk taalgebruik, maar geen ontkenning van het moederschap. Ik kan de redenering ook niet goed volgen die erachter zou moeten zitten.

Maar onderaan de streep is het eigenlijk niets meer dan een tekst in een beleidsstuk die lelijker gemaakt dreigde te worden. Ik zou het van harte toejuichen als mensen vaker zouden ageren tegen lelijk taalgebruik, maar dat is helaas niet waar het hier om ging.
Het ging niet alleen om een beleidsstuk, het ging om het bevolkingsregister en dus ook alle uittreksels er uit. Dat zijn gewoon stukken die bijvoorbeeld worden voorgelezen bij een bruiloft.
  Moderator maandag 4 maart 2024 @ 20:22:12 #257
5428 crew  miss_sly
pi_212694066
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het ging niet alleen om een beleidsstuk, het ging om het bevolkingsregister en dus ook alle uittreksels er uit. Dat zijn gewoon stukken die bijvoorbeeld worden voorgelezen bij een bruiloft.
Dat is dus ook een reden waarom ik vind dat het niet een standaard moet worden, maar het prima is als er een optie wordt toegevoegd waar men voor kan kiezen.
pi_212694157
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is dus ook een reden waarom ik vind dat het niet een standaard moet worden, maar het prima is als er een optie wordt toegevoegd waar men voor kan kiezen.
Ja, dat vind ik dus ook prima. Al vraag ik me nog af of dit dan de beste optie is, ik vind het enorm afstandelijk klinken.
  Moderator maandag 4 maart 2024 @ 20:31:21 #259
5428 crew  miss_sly
pi_212694277
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat vind ik dus ook prima. Al vraag ik me nog af of dit dan de beste optie is, ik vind het enorm afstandelijk klinken.
Dat is heel persoonlijk. Er zijn ook mensen die vinden dat ouders met de voornaam aanspreken vreselijk afstandelijk is. Ouders noem je papa en mama. Sommige zeggen ‘u’ tegen de ouders, dat vind ik persoonlijk afstandelijk. Maar uiteindelijk gaat het toch om de band die je met elkaar hebt, hoe je elkaar ook noemt. Dat je er bent voor elkaar, zorgt voor je kinderen, ze verzorgt als ze ziek zijn, voorleest, in bed stopt, samen eet, dingen doet.
  maandag 4 maart 2024 @ 20:34:52 #260
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212694388
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar de fophef brigade is weer een dagje blij dat ze iets hebben om over te schreeuwen en, heel belangrijk, zich een slachtoffer ergens van te voelen. Zie het NWS topic hierover.
Misschien dan eens in NWS komen om de argumenten inhoudelijk te weerleggen, i.p.v. weer te pretenderen dat het allemaal 'schuimbekkend geschreeuw' is.

En dat slachtoffer voelen is wel de kift. De hele reden dat er taalaanpassingen móeten komen, is omdat sommigen anders gekwetst zijn. Of kunnen worden (want doorgaans zijn dit soort debiele ideeën afkomstig uit een koker van roomblanke D&I figuren die menen voor anderen te moeten opkomen).

Wellicht werkt dat in bepaalde bubbels, dat alles maar afdoen als 'geschreeuw', daarbuiten geeft men zeer valide redenen waarom dit soort zaken verre van wenselijk zijn en bovenal ideologisch gedreven, waarbij, en dat is nog het ergste, niet eens wordt stilgestaan bij hoe de meerderheid - in dit geval moeders - het ervaart om ineens tot 'broedende persoon' gebombardeerd te worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212694418
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is heel persoonlijk. Er zijn ook mensen die vinden dat ouders met de voornaam aanspreken vreselijk afstandelijk is. Ouders noem je papa en mama. Sommige zeggen ‘u’ tegen de ouders, dat vind ik persoonlijk afstandelijk. Maar uiteindelijk gaat het toch om de band die je met elkaar hebt, hoe je elkaar ook noemt. Dat je er bent voor elkaar, zorgt voor je kinderen, ze verzorgt als ze ziek zijn, voorleest, in bed stopt, samen eet, dingen doet.
Ja, natuurlijk verandert het de band tussen ouder en kind niet (en mijn kinderen zeggen gelukkig "u" tegen elke volwassene, ook tegen mij. En nooit de voornaam). Het ging me nu alleen over de term, dat die afstandelijk klinkt. Alsof het alleen om de geboorte gaat, oid. En dus niet om alles wat daarna komt. En juist dat wat erna komt is het echte moederschap (of in mijn geval vaderschap).

Maar het kan zijn dat deze term uit de community die het wil gebruiken zelf komt, ik zou het in elk geval eerst aan de doelgroep vragen welke term ze dan het liefst in het bevolkingsregister willen hebben staan. En dan moet dat inderdaad gewoon een optie worden, zoals je ook een X in het bevolkingsregister kunt hebben staan ipv man of vrouw.
  Moderator maandag 4 maart 2024 @ 20:41:31 #262
5428 crew  miss_sly
pi_212694566
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, natuurlijk verandert het de band tussen ouder en kind niet (en mijn kinderen zeggen gelukkig "u" tegen elke volwassene, ook tegen mij. En nooit de voornaam). Het ging me nu alleen over de term, dat die afstandelijk klinkt. Alsof het alleen om de geboorte gaat, oid. En dus niet om alles wat daarna komt. En juist dat wat erna komt is het echte moederschap (of in mijn geval vaderschap).

Maar het kan zijn dat deze term uit de community die het wil gebruiken zelf komt, ik zou het in elk geval eerst aan de doelgroep vragen welke term ze dan het liefst in het bevolkingsregister willen hebben staan. En dan moet dat inderdaad gewoon een optie worden, zoals je ook een X in het bevolkingsregister kunt hebben staan ipv man of vrouw.
Mijn kind zegt u tegen volwassen onbekenden en gelukkig niet tegen mij. Grappig hoe dat verschillen kan. Zo zie je maar dat het dus heel persoonlijk is wat afstandelijk kan voelen.
  maandag 4 maart 2024 @ 20:42:15 #263
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212694586
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klassenstrijd is natuurlijk geen identiteitspolitiek maar als Dijk het over die boeg wil gooien dan gaat hij erin slagen om het huidige zetelaantal de de volgende TK-verkiezing wederom te halveren. Lekker nieuw idee ook.
Het verlies van de SP komt alleen door Timmermans, Marijnissen jr, het thema migratie de laatste verkiezingen en de media aandacht voor alleen de grote partijen.

BoerBurgerBeweging werd vorig jaar maart de grootste in elke provincie en peilde in de peilingen rond de 30 zetels maar heeft er maar 7 overgehouden.
  maandag 4 maart 2024 @ 20:45:36 #264
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212694682
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn kind zegt u tegen volwassen onbekenden en gelukkig niet tegen mij. Grappig hoe dat verschillen kan. Zo zie je maar dat het dus heel persoonlijk is wat afstandelijk kan voelen.
Persoon is per definitie afstandelijker dan vader, moeder of eigennaam
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 4 maart 2024 @ 20:47:27 #265
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212694720
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:39 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik zag het ja. Het is toch heel bijzonder dat dat mensen zo enorm raakt? Welk psychologisch mechanisme zit daar achter?
Dat is heel simpel: het willen opleggen van een ideologie, zonder wederhoor, en bij kritiek meteen met termen als racist, homohater en transfoob strooien.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 4 maart 2024 @ 20:48:53 #266
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212694747
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 17:39 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik zag het ja. Het is toch heel bijzonder dat dat mensen zo enorm raakt? Welk psychologisch mechanisme zit daar achter?
Gewoon angst gok ik zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_212694766
quote:
7s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Als je het zo zegt: dat "u" tegen mij en mijn vrouw zeggen is juist misschien ook wel voor de afstand. Ik ben er altijd voor ze, ik doe alles voor ze, maar ik ben niet hun vriendje. Dat respect, dat moet er wel zijn. Ik ben nog altijd degene die de regels bepaalt, die zegt wanneer ze naar bed moeten of achter hun computer weg moeten e.d. Dat zit wel opgesloten in die "u".

Maar daar gaat het nu helemaal niet om. Ik vind met deze term de moeder echt een beetje gereduceerd tot een moment: de geboorte. Alsof dat het allerbelangrijkste is. Gelukkig niet: een adoptiemoeder is net zo veel moeder als iedere andere moeder. Dat 'moeder', dat is een term die zo veel meer behelst dan alleen die geboorte waar deze term naar verwijst. Maar nogmaals: als de doelgroep wel graag deze term wil is dat helemaal prima. Maar vraag het wel aan ze.
pi_212694800
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:42 schreef Origami94 het volgende:
BBB werd vorig jaar maart de grootste in elke provincie en peilde in de peilingen rond de 30 zetels maar heeft er maar 7 overgehouden.
De afgelopen jaren zijn bij verkiezingen de volgende partijen de grootste geweest: PvdA (2019), VVD (2021), FvD (2019) , BBB (2023), PVV (2023). Ik vind het heel lastig om daar grote conclusies aan te verbinden, anders dan dat het nogal snel kan veranderen.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212694841
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is heel simpel: het willen opleggen van een ideologie, zonder wederhoor, en bij kritiek meteen met termen als racist, homohater en transfoob strooien.
Houd toch op man. Ik noem helemaal niemand racist, homohater of transfoob.
  maandag 4 maart 2024 @ 20:53:40 #270
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212694870
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Houd toch op man. Ik noem helemaal niemand racist, homohater of transfoob.
Waarom betrek je dit op jezelf?

Het ging naar ik meen over 'de mensen'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 4 maart 2024 @ 20:53:41 #271
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212694871
Ik gok dat dit inderdaad met name in refogezinnen hard aankomt.
pi_212694889
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:48 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Gewoon angst gok ik zo.
Angst voor wat?
pi_212694904
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarom betrek je dit op jezelf?

Het ging naar ik meen over 'de mensen'.
Dan las ik het verkeerd. Excuses.
  maandag 4 maart 2024 @ 20:56:13 #274
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212694935
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:54 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Angst voor wat?
Voor verandering?
Het is altijd moeder geweest.
pi_212694948
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 20:53 schreef Harvest89 het volgende:
Ik gok dat dit inderdaad met name in refogezinnen hard aankomt.
Ik gok eigenlijk dat dit bij heel veel moeders hard aan komt, als er bij de bruiloft van je kind plots wordt voorgelezen "ouder uit wie het kind is geboren". Dat heeft niks met refo zijn te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')