Dat van de NS is prima, maar alle moeders in de systemen veranderen naar 'ouder uit wie het kind is geboren'... dat is gewoon een ontkenning van het moederschap.quote:Op maandag 4 maart 2024 19:59 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat? Neem dat NS-voorbeeld. Er zijn blijkbaar mensen die zich geen man of vrouw voelen en die denken bij 'dames en heren': ja, dat ben ik niet. Nu zeggen ze 'reizigers'. Wie denkt er dan: ja, dat ben ik niet?
Ik vind het persoonlijk ook niet echt een goed idee, maar ik voel het zelf absoluut niet als een ontkenning van het moederschap. Dat vind ik zwaar overtrokken.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat van de NS is prima, maar alle moeders in de systemen veranderen naar 'ouder uit wie het kind is geboren'... dat is gewoon een ontkenning van het moederschap.
Bovendien is (was) mijn moeder helemaal niet de ouder uit wie ik ben geboren.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat van de NS is prima, maar alle moeders in de systemen veranderen naar 'ouder uit wie het kind is geboren'... dat is gewoon een ontkenning van het moederschap.
Het voelt toch wel heel erg afstandelijk, wat mij betreft.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het persoonlijk ook niet echt een goed idee, maar ik voel het zelf absoluut niet als een ontkenning van het moederschap. Dat vind ik zwaar overtrokken.
Maar ik vind dat dit prima een keuzevakken mag zijn in het bevolkingsregister, maar niet de standaard moet worden.
Het is vreselijk lelijk taalgebruik, maar geen ontkenning van het moederschap. Ik kan de redenering ook niet goed volgen die erachter zou moeten zitten.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging niet alleen om een beleidsstuk, het ging om het bevolkingsregister en dus ook alle uittreksels er uit. Dat zijn gewoon stukken die bijvoorbeeld worden voorgelezen bij een bruiloft.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:16 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het is vreselijk lelijk taalgebruik, maar geen ontkenning van het moederschap. Ik kan de redenering ook niet goed volgen die erachter zou moeten zitten.
Maar onderaan de streep is het eigenlijk niets meer dan een tekst in een beleidsstuk die lelijker gemaakt dreigde te worden. Ik zou het van harte toejuichen als mensen vaker zouden ageren tegen lelijk taalgebruik, maar dat is helaas niet waar het hier om ging.
Dat is dus ook een reden waarom ik vind dat het niet een standaard moet worden, maar het prima is als er een optie wordt toegevoegd waar men voor kan kiezen.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het ging niet alleen om een beleidsstuk, het ging om het bevolkingsregister en dus ook alle uittreksels er uit. Dat zijn gewoon stukken die bijvoorbeeld worden voorgelezen bij een bruiloft.
Ja, dat vind ik dus ook prima. Al vraag ik me nog af of dit dan de beste optie is, ik vind het enorm afstandelijk klinken.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is dus ook een reden waarom ik vind dat het niet een standaard moet worden, maar het prima is als er een optie wordt toegevoegd waar men voor kan kiezen.
Dat is heel persoonlijk. Er zijn ook mensen die vinden dat ouders met de voornaam aanspreken vreselijk afstandelijk is. Ouders noem je papa en mama. Sommige zeggen ‘u’ tegen de ouders, dat vind ik persoonlijk afstandelijk. Maar uiteindelijk gaat het toch om de band die je met elkaar hebt, hoe je elkaar ook noemt. Dat je er bent voor elkaar, zorgt voor je kinderen, ze verzorgt als ze ziek zijn, voorleest, in bed stopt, samen eet, dingen doet.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus ook prima. Al vraag ik me nog af of dit dan de beste optie is, ik vind het enorm afstandelijk klinken.
Misschien dan eens in NWS komen om de argumenten inhoudelijk te weerleggen, i.p.v. weer te pretenderen dat het allemaal 'schuimbekkend geschreeuw' is.quote:Op maandag 4 maart 2024 17:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar de fophef brigade is weer een dagje blij dat ze iets hebben om over te schreeuwen en, heel belangrijk, zich een slachtoffer ergens van te voelen. Zie het NWS topic hierover.
Ja, natuurlijk verandert het de band tussen ouder en kind niet (en mijn kinderen zeggen gelukkig "u" tegen elke volwassene, ook tegen mij. En nooit de voornaam). Het ging me nu alleen over de term, dat die afstandelijk klinkt. Alsof het alleen om de geboorte gaat, oid. En dus niet om alles wat daarna komt. En juist dat wat erna komt is het echte moederschap (of in mijn geval vaderschap).quote:Op maandag 4 maart 2024 20:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is heel persoonlijk. Er zijn ook mensen die vinden dat ouders met de voornaam aanspreken vreselijk afstandelijk is. Ouders noem je papa en mama. Sommige zeggen ‘u’ tegen de ouders, dat vind ik persoonlijk afstandelijk. Maar uiteindelijk gaat het toch om de band die je met elkaar hebt, hoe je elkaar ook noemt. Dat je er bent voor elkaar, zorgt voor je kinderen, ze verzorgt als ze ziek zijn, voorleest, in bed stopt, samen eet, dingen doet.
Mijn kind zegt u tegen volwassen onbekenden en gelukkig niet tegen mij. Grappig hoe dat verschillen kan. Zo zie je maar dat het dus heel persoonlijk is wat afstandelijk kan voelen.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk verandert het de band tussen ouder en kind niet (en mijn kinderen zeggen gelukkig "u" tegen elke volwassene, ook tegen mij. En nooit de voornaam). Het ging me nu alleen over de term, dat die afstandelijk klinkt. Alsof het alleen om de geboorte gaat, oid. En dus niet om alles wat daarna komt. En juist dat wat erna komt is het echte moederschap (of in mijn geval vaderschap).
Maar het kan zijn dat deze term uit de community die het wil gebruiken zelf komt, ik zou het in elk geval eerst aan de doelgroep vragen welke term ze dan het liefst in het bevolkingsregister willen hebben staan. En dan moet dat inderdaad gewoon een optie worden, zoals je ook een X in het bevolkingsregister kunt hebben staan ipv man of vrouw.
Het verlies van de SP komt alleen door Timmermans, Marijnissen jr, het thema migratie de laatste verkiezingen en de media aandacht voor alleen de grote partijen.quote:Op maandag 4 maart 2024 18:41 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klassenstrijd is natuurlijk geen identiteitspolitiek maar als Dijk het over die boeg wil gooien dan gaat hij erin slagen om het huidige zetelaantal de de volgende TK-verkiezing wederom te halveren. Lekker nieuw idee ook.
Persoon is per definitie afstandelijker dan vader, moeder of eigennaamquote:Op maandag 4 maart 2024 20:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn kind zegt u tegen volwassen onbekenden en gelukkig niet tegen mij. Grappig hoe dat verschillen kan. Zo zie je maar dat het dus heel persoonlijk is wat afstandelijk kan voelen.
Dat is heel simpel: het willen opleggen van een ideologie, zonder wederhoor, en bij kritiek meteen met termen als racist, homohater en transfoob strooien.quote:Op maandag 4 maart 2024 17:39 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik zag het ja. Het is toch heel bijzonder dat dat mensen zo enorm raakt? Welk psychologisch mechanisme zit daar achter?
Gewoon angst gok ik zo.quote:Op maandag 4 maart 2024 17:39 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ik zag het ja. Het is toch heel bijzonder dat dat mensen zo enorm raakt? Welk psychologisch mechanisme zit daar achter?
Als je het zo zegt: dat "u" tegen mij en mijn vrouw zeggen is juist misschien ook wel voor de afstand. Ik ben er altijd voor ze, ik doe alles voor ze, maar ik ben niet hun vriendje. Dat respect, dat moet er wel zijn. Ik ben nog altijd degene die de regels bepaalt, die zegt wanneer ze naar bed moeten of achter hun computer weg moeten e.d. Dat zit wel opgesloten in die "u".quote:Op maandag 4 maart 2024 20:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn kind zegt u tegen volwassen onbekenden en gelukkig niet tegen mij. Grappig hoe dat verschillen kan. Zo zie je maar dat het dus heel persoonlijk is wat afstandelijk kan voelen.
De afgelopen jaren zijn bij verkiezingen de volgende partijen de grootste geweest: PvdA (2019), VVD (2021), FvD (2019) , BBB (2023), PVV (2023). Ik vind het heel lastig om daar grote conclusies aan te verbinden, anders dan dat het nogal snel kan veranderen.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:42 schreef Origami94 het volgende:
BBB werd vorig jaar maart de grootste in elke provincie en peilde in de peilingen rond de 30 zetels maar heeft er maar 7 overgehouden.
Houd toch op man. Ik noem helemaal niemand racist, homohater of transfoob.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is heel simpel: het willen opleggen van een ideologie, zonder wederhoor, en bij kritiek meteen met termen als racist, homohater en transfoob strooien.
Waarom betrek je dit op jezelf?quote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Houd toch op man. Ik noem helemaal niemand racist, homohater of transfoob.
Angst voor wat?quote:
Dan las ik het verkeerd. Excuses.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom betrek je dit op jezelf?
Het ging naar ik meen over 'de mensen'.
Voor verandering?quote:
Ik gok eigenlijk dat dit bij heel veel moeders hard aan komt, als er bij de bruiloft van je kind plots wordt voorgelezen "ouder uit wie het kind is geboren". Dat heeft niks met refo zijn te maken.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:53 schreef Harvest89 het volgende:
Ik gok dat dit inderdaad met name in refogezinnen hard aankomt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |