Kan het niet lezen. Zit achter een paywall.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 09:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Bijzonder: ’schaatssponsor’ Reggeborgh wil ook Kimberley Bos helpen aan olympisch goud in Milaan
Goed nieuws voor Bos
Reggeborgh betaalt ruimschoots de rekeningen vanaf dit seizoen tot de spelen. Dus ze kan nu alles doen wat ze wilt qua training, waar ze hiervoor keuzes moest maken en in de zomers nog wat bijkluste.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:32 schreef golfer het volgende:
[..]
Kan het niet lezen. Zit achter een paywall.
Aparte timing zo vlak voor het seizoen en relatief dicht bij Milaan.quote:Op donderdag 7 november 2024 06:42 schreef heywoodu het volgende:
Even gemist, maar einde carrière voor Tina Hermann
https://www.ibsf.org/en/n(...)tina-hermann-retires
Silent ban?quote:Op donderdag 7 november 2024 12:13 schreef wimderon het volgende:
[..]
Aparte timing zo vlak voor het seizoen en relatief dicht bij Milaan.
Oh, wauw. Al vond ik haar vorig jaar ook niet zo heel dominant meer, niet heel veel world cups gewonnen, toch? Anyways: het gaat weer bijna beginnen!quote:Op donderdag 7 november 2024 06:42 schreef heywoodu het volgende:
Even gemist, maar einde carrière voor Tina Hermann
https://www.ibsf.org/en/n(...)tina-hermann-retires
Niet onterecht van de NOS, ze heeft gewoon een matig jaar tot nog toe.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 13:56 schreef Pino112 het volgende:
Bos vijfde, maar wel kort het BR gehad.
NOS: weer geen podiumplaats
Nog steeds bijzonder dat ze in een minder seizoen alsnog tweede wordt in de WB.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 16:02 schreef Alcatranz. het volgende:
Bos wordt 3e in Lillehammer tijdens het EK en eindigt op plek 2 in de wereldbeker, met alleen een overwinning in Sigulda.
Zeker! En volgens mij heeft ze de eerste wedstrijden in Azië ook laten gaan. Erg constant seizoen weer gehad. Over een paar weken is het WK in Lake Placid, hopelijk kan ze daar nog rocken.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 16:54 schreef franklop het volgende:
[..]
Nog steeds bijzonder dat ze in een minder seizoen alsnog tweede wordt in de WB.
En dat ze dat als Nederlandse doet
In Azië was ze er ook bij, anders kun je onmogelijk nog tweede worden ookquote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:17 schreef Alcatranz. het volgende:
[..]
Zeker! En volgens mij heeft ze de eerste wedstrijden in Azië ook laten gaan. Erg constant seizoen weer gehad. Over een paar weken is het WK in Lake Placid, hopelijk kan ze daar nog rocken.
Dan zou ik gewoon rechtstreeks naar deze pagina gaanquote:Op zondag 9 februari 2025 00:19 schreef heywoodu het volgende:
Eindelijk bij met skeleton, niet makkelijk nog, want IBSF pleurt YouTube altijd vol met spoilers (als thumbnails van de highlight filmpjes, die tot ergernis van mijn autistenbrein ook altijd willekeurig ogende onconsistente namen hebben, met hoofdletters, punten, alles, in plaats van één duidelijk en vast format, dat kan professioneler jongens)![]()
Gelukkig hebben de streams nog wel een redelijk neutrale thumbnail.
Tot zover mijn ergernissenmomentje, dat IBSF alles live streamt op YouTube is natuurlijk fantastisch, dat zou elke bond moeten doen en met Martin Haven als commentator blijft het altijd weer genieten
Zie nu ook dat Lake Placid blijkbaar backup is voor Cortina, als de Olympische bob en slee baan daar niet gebruikt kan worden. Logica alom natuurlijk, maar past wel in verkooppraatje 'most widespread olympics ever'quote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:17 schreef Alcatranz. het volgende:
[..]
Zeker! En volgens mij heeft ze de eerste wedstrijden in Azië ook laten gaan. Erg constant seizoen weer gehad. Over een paar weken is het WK in Lake Placid, hopelijk kan ze daar nog rocken.
Oh haha, dan heb ik haar gemist in Azië (terwijl ik daar nog wel voor gewerkt hebquote:Op zondag 9 februari 2025 00:16 schreef heywoodu het volgende:
[..]
In Azië was ze er ook bij, anders kun je onmogelijk nog tweede worden ook
Grotheer als goed voorbeeld: hij was dit seizoen toch écht de beste, maar DNS in Sigulda en daarmee kansloos en niet eens in de top-3, ook al pakte hij gemiddeld meer punten per wedstrijd dan uiteindelijke winnaar Weston.
Grote Italiaanse gemeenschap in de staat New Yorkquote:Op zondag 9 februari 2025 08:29 schreef franklop het volgende:
[..]
Zie nu ook dat Lake Placid blijkbaar backup is voor Cortina, als de Olympische bob en slee baan daar niet gebruikt kan worden. Logica alom natuurlijk, maar past wel in verkooppraatje 'most widespread olympics ever'
https://nos.nl/l/2557113quote:Het Openbaar Ministerie van de Italiaanse stad Belluno heeft een onderzoek ingesteld naar mogelijke sabotage aan de olympische bobbaan, die in opbouw is voor de Winterspelen van volgend jaar.
Een twaalf meter lange koelpijp van 500 kilogram belandde vrijdag op de openbare weg nabij de baan. Volgens het OM is er sprake van "een aanval, sabotage of vandalisme", zo meldt het Italiaanse persbureau ANSA.
Verschillen nog wel klein:quote:
Stuk of 10.quote:
quote:Op zaterdag 8 maart 2025 01:34 schreef chufi het volgende:
Lang geleden hing ze hier wel eens rond .... wat centjes bijelkaar te verzamelen ... het is dr gelukt
quote:TAS zet deur op een kier voor internationale terugkeer Russische rodelaars: “Disproportionele uitsluiting”
Het Internationaal Sporttribunaal TAS heeft vrijdag het verbod vernietigd waarmee de Internationale Rodelfederatie FIL Russische rodelaars aan de kant had gezet sinds de Oekraïense invasie door Rusland in de winter van 2022, zo maakte het TAS vrijdag bekend in een persmededeling.
Daarmee zet het Sporttribunaal in Lausanne de deur op een kier voor de terugkeer van Russische rodelaars in internationale competities, weliswaar onder neutrale vlag.
Begin 2022 werden Russische rodelaars geschorst door de FIL. Daardoor konden zij niet meer in competitie treden. Die maatregel werd vervolgens twee keer bevestigd: in 2024 en afgelopen juni. De Russische Rodelfederatie RLF en zes rodelaars (Aleksandr Gorbatsevich, Sofiia Mazur, Andrei Bogdanov, Iurii Prokhorov, Ekaterina Fomina en Polina Grigore) besloten daartegen in beroep te gaan.
Volgens de FIL zijn er veiligheidsrisico's verbonden aan deelname van Russische atleten. In juni werd er ook opnieuw besloten om Russische atleten onder neutrale vlag niet toe te laten. Volgens het TAS is de volledige uitsluiting echter disproportioneel en kunnen er aanvullende maatregelen genomen worden om de veiligheid te verhogen in geval van deelname van Russische atleten. Het TAS vernietigde zo het verbod op deelname van Russische atleten die aan de criteria voor neutrale atleten voldoen. Het verzoek van zes Russische rodelaars voor onmiddellijke herintreding werd verworpen.
Op iets meer dan drie maanden voor de start van de Winterspelen in Milaan en Cortina d'Ampezzo maakt dit de baan vrij voor Russische rodelaars die onder neutrale vlag kunnen aantreden, maar ook voor nog meerdere Russische beroepen tegen beslissingen van onder meer de Internationale Skifederatie FIS en en Biatlonunie IBU, die Russische atleten nog helemaal uitsluiten.
Met deze uitspraak van het TAS is er dus mogelijk een precedent geschapen, maar dat betekent nog niet dat de Russische rodelaars hun tickets voor de Winterspelen al kunnen bestellen. Het is immers de Internationale Rodelfederatie die de aanvragen voor neutrale atleten behandelt. Zo mogen de aanvragers de oorlog in Oekraïne niet publiekelijk steunen en mogen ze geen banden hebben met het Russische leger en de veiligheidsdiensten. In geval van toelating moeten ze zich ook nog weten te kwalificeren.
quote:Eraf en er weer op! Australische rodelaar klautert al glijdend weer op zijn slee na crash
De Australische rodelaar Alexander Ferlazzo heeft voor een opvallend tafereel gezorgd tijdens de WB-manche in de Verenigde Staten. Ferlazzo tuimelde van zijn slee, maar krabbelde er al glijdend weer op om alsnog de finish te halen.
quote:Nederlandse bobsleeërs op rand van kwalificatie Olympische Spelen: 'Druk neemt toe'
De kans is groot dat Nederland volgende maand bij de Olympische Spelen in Milaan een bobsleeteam aan de start heeft. De Nederlandse viermansbob van stuurman Dave Wesselink heeft met nog twee wereldbekerwedstrijden op het programma alle kans om zich te kwalificeren.
Het plaatsingstraject is lastig, maar als de Nederlanders op 18 januari geschoond (twee teams per land) bij de eerste twaalf staan op de wereldranglijst van de internationale bond IBSF, is dat in de ogen van sportkoepel NOC*NSF goed genoeg om af te reizen naar Italië. NOC*NSF stelt bij een dergelijke positie geen aanvullende kwalificatie-eisen.
De Nederlandse viermansslee staat op de wereldranglijst van de IBSF momenteel dertiende en in het aparte wereldbekerklassement op de twaalfde plaats. Met nog wedstrijden op de Zwitserse natuurbaan in St. Moritz (komend weekeinde) en in het Duitse Altenberg (17 en 18 januari) in het verschiet moet het raar lopen om buiten de top twaalf van beide ranglijsten te vallen.
"Ik heb er vertrouwen in dat we die twaalfde plaats op de ranglijst voor elkaar krijgen", zegt Wesselink aan de vooravond van de races in St. Moritz, waar de Zwitsers elk jaar in de sneeuw een ijskanaal van bijna twee kilometer aanleggen zodat er een wereldbekerwedstrijd kan plaatsvinden.
Nieuwe bobslee
Wesselink is bezig aan zijn tweede seizoen als piloot van de Nederlandse twee- en viermansbob. De resultaten zijn bemoedigend, zozeer dat de Nederlandse bond, hoofdsponsor NewCold en sportkoepel NOC*NSF voor het olympisch seizoen tienduizenden euro's hebben geïnvesteerd in nieuw materiaal.
Het Nederlands team, dat wordt begeleid door bondscoach en oud-bobsleeër Ivo de Bruin, heeft dit seizoen de beschikking gekregen over een nieuwe viermansbob. Die is gebouwd door de Oostenrijker Hannes Wallner, die zijn snelle sleeën slechts aan een klein aantal landen verkoopt.
Nederland profiteerde van de goede contacten die bondsvoorzitter Wim Noorman onderhoudt met de ontwerper. De nieuwe slee kost ruim een ton, waarvan de helft werd gefinancierd door de verkoop van de oude slee aan Jamaica.
Weinig indruk
Ook de tweemansbob waarmee Wesselink wedstrijden afwerkt, doet niet onder voor het materiaal van de internationale concurrentie. Met die slee heeft het Nederlands team echter nog weinig indruk gemaakt.
"Het materiaal is top, maar vereist enige aanpassing van de bobbers. Je moet een slee leren kennen", zegt de ervaren De Bruin. Dat gaat ook steeds beter, zegt Wesselink, die de afgelopen jaren als advocaat op de Amsterdamse Zuidas werkte.
Bij het bobsleeën is de start een van de belangrijkste facetten, omdat die voor een groot deel bepalend is voor de snelheid tijdens de afdaling. De Nederlanders behoren op dat punt tot de wereldtop. Met een nieuwe slee is het echter allemaal wennen. "Het is bij vlagen lastig. De nieuwe slee reageert weer anders bij het sturen dan de oude, maar het gaat steeds beter", zegt Wesselink.
"Onlangs in Lillehammer misten we op 0,06 seconde een plaats in de top acht. Met een dergelijke klassering waren we al zeker geweest van de Spelen."
Olympische druk
Wesselink voelt wel dat de druk toeneemt, maar probeert zich er zoveel mogelijk voor af te sluiten. "Ik werk met een mental coach en dat helpt enorm."
De kwalificatie is nog niet gelopen en dat weten Wesselink en De Bruin. De positie van Nederland op de ranglijst kan ook nog in gevaar komen omdat diverse teams in Noord-Amerika aan de North American Cup deelnemen.
Dat is een wedstrijdcyclus waar ook punten voor de wereldranglijst kunnen worden verdiend. Jamaica probeert via die wedstrijdenreeks kwalificatie voor de Spelen af te dwingen. Dat team staat net boven Nederland, dat met alle topteams uit de bobsleewereld in de wereldbekerreeks uitkomt.
"Het is raar dat kwalificatie ook via een andere route mogelijk is, terwijl wij actief zijn in de wereldbeker. De kwalificatie-eisen van NOC*NSF lopen nu eenmaal via de World Cups. Mindere teams laten de wereldbekerroute lopen, omdat ze weten dat ze weinig punten scoren op het hoogste niveau", legt Wesselink uit.
Binnen de internationale bond is inmiddels een discussie gaande of olympische kwalificatie niet alleen via wereldbekerniveau zou moeten verlopen. Wesselink: "Wij zijn echter overtuigd dat we via de resterende wereldbekerwedstrijden bij de eerste twaalf eindigen en naar Milaan gaan."
quote:Nu Wesselink en Franjic hebben voldaan aan de aanvullende eis, moeten ze nog wel voldoen aan de internationale eis. Dat is een plek in de top 20 van de wereldranking van de IBSF, de internationale bobslee- en skeletonbond.
Op die lijst staat het Nederlandse duo nu 32ste, maar er wordt gewerkt met een geschoonde lijst, waarop maximaal twee teams per land voorkomen. Geschoond hebben ze een 25ste plek. Met hun achtste plek in Sankt Moritz zullen ze een flink stuk stijgen op die lijst. De Nederlandse bobsleebond laat aan de NOS weten dat dat ook het geval is.
16e in de WC stand: https://www.ibsf.org/en/r(...)/2-man-bobsleigh/wc/quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Dat komt ook uit het niets dat de tweemansbob zichzelf kwalificeert.
Ze moeten misschien wel nog voldoen aan de IBSF eis (dat zou ook wel uniek zijn, de NOC eis halen maar de IBSF eis misschien niet)
[..]
quote:Op zaterdag 10 januari 2026 15:54 schreef TheVulture het volgende:
Is dit ook de slee waarmee ze in Milaan gaan meedoen?
NOC moet gewoon al het geld bij de judobond weghalen en dat investeren in goede sleesquote:Opvallend genoeg plaatste Wesselink zich met een geleende slee voor de Spelen. De Australische bobsleeër Sarah Blizzard stelde haar slee ter beschikking en dat pakte goed uit voor het Nederlandse duo. "We hebben deze week de slee van Sarah geleend omdat we met de andere slee niet tevreden waren. Dat is een hele goede keuze geweest", aldus Wesselink.
"Ik heb niet genoeg technische expertise om te zeggen wat het verschil is, maar deze is heel snel. Als het kan zullen we deze blijven gebruiken."
Je kan met wat geld en de technische capaciteiten in dit land best een leuke slee bouwen lijkt me idd.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
NOC moet gewoon al het geld bij de judobond weghalen en dat investeren in goede slees
Er is toch flink geinvesteerd in de slee van Kimberley Bos en dat ging tot vorig seizoen heel erg goed maar dit jaar wil het nog niet echt lukken. Misschien hebben de toplanden - zoals wel vaker - het goede nieuwe materiaal achter gehouden voor het jaar van de spelenquote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:05 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
NOC moet gewoon al het geld bij de judobond weghalen en dat investeren in goede slees
Nou ik zie dat ze ook monobob doet en dat is tegelijk met de mannentwee en pas 3 dagen daarna de vrouwentwee.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Je kan met wat geld en de technische capaciteiten in dit land best een leuke slee bouwen lijkt me idd.
Maar die Australische zal haar slee zelf wel nodig hebben in Milaan
https://nos.nl/artikel/25(...)ef-crash-in-trainingquote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Je kan met wat geld en de technische capaciteiten in dit land best een leuke slee bouwen lijkt me idd.
Maar die Australische zal haar slee zelf wel nodig hebben in Milaan
Die derde man maakt wel een flinke smakquote:Op maandag 12 januari 2026 13:52 schreef golfer het volgende:
Met de Amerikaanse 4-mans bob ging het gisteren ook niet helemaal naar wens.
https://cdn.jwplayer.com/previews/US3V148D
Dit heb ik nog nooit gezien @maxi-musquote:Op maandag 12 januari 2026 13:52 schreef golfer het volgende:
Met de Amerikaanse 4-mans bob ging het gisteren ook niet helemaal naar wens.
https://cdn.jwplayer.com/previews/US3V148D
Is die kwalificatie sowieso niet aan elkaar gelinkt omdat de gecombineerde ranking wordt genomen voor kwalificatie?quote:Op zondag 11 januari 2026 19:18 schreef Pino112 het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)ef-crash-in-training
Ze mogen hem gebruiken
En de viermans gaat ook zo goed als heen.
Dat is hoe ik het ook snapte, de verwachting was dan ook dat die 2-mansbob zich via de 4-mansbob zou plaatsen voor de spelen.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:52 schreef Felagund het volgende:
[..]
Is die kwalificatie sowieso niet aan elkaar gelinkt omdat de gecombineerde ranking wordt genomen voor kwalificatie?
https://stillmed.olympics(...)em-for-Bobsleigh.pdf
(Buiten de regels van het NOC-NSF natuurlijk, maar omdat de 2-man bob al aan de voorwaarde van een top 8 heeft voldaan, denk ik niet dat ze moeilijk gaan doen).
Snap ook niet hoe de NOS bij de top 30 (eerst stond er volgens mij top 20 zelfs) komt. In principe moet je een top 28 plaats halen (omdat er 2x3 + 7x2 + 8x 1 plaatsen zijn voor de verschillende landen).quote:Op maandag 12 januari 2026 19:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dat is hoe ik het ook snapte, de verwachting was dan ook dat die 2-mansbob zich via de 4-mansbob zou plaatsen voor de spelen.
Bij de NOS kunnen ze niet rekenen en inlezen is hun ook vreemdquote:Op maandag 12 januari 2026 19:32 schreef Felagund het volgende:
[..]
Snap ook niet hoe de NOS bij de top 30 (eerst stond er volgens mij top 20 zelfs) komt. In principe moet je een top 28 plaats halen (omdat er 2x3 + 7x2 + 8x 1 plaatsen zijn voor de verschillende landen).
quote:Tactisch slim of vuil spel? Canada trekt atleten terug uit skeletonrace om Amerikaanse te dwarsbomen
Plekjes op de Winterspelen zijn duur en het spel wordt soms vuil gespeeld. Vraag dat maar aan Katie Uhlaender. De Amerikaanse skeletonatlete ziet op haar 41e haar olympische droom wellicht uiteenspatten door een bedenkelijke actie van de Canadese bond.
Katie Uhlaender had weinig kans om zich nog voor de Winterspelen te kwalificeren, maar had de hoop niet opgegeven.
De 41-jarige Uhlaender, wereldkampioene skeleton in 2012 en vierde op de Winterspelen van 2014 in Sotsji, hoopte voor de deadline van 18 januari genoeg rankingpunten te verzamelen om zich voor de zesde keer voor de Spelen te kwalificeren.
Dat wou ze doen op de North American Cup in Lake Placid, een wedstrijdniveau onder de Wereldbeker. Ze won de ontwikkelingsrace in Lake Placid – haar laatste kans voor de deadline van 18 januari – maar dat leverde toch niet genoeg punten op.
De Canadese bond besliste net voor die race om een aantal Canadese skeletoni terug te trekken voor de wedstrijd. Daardoor waren er minder dan 21 deelnemers, waren er minder rankingpunten te verdienen en waren Uhlaenders kwalificatiekansen verkeken.
Nagel aan doodskist
Uhlaender vertelde dat de Canadese bondscoach Joe Cecchini haar vrijdag op de hoogte had gebracht van het plan om meerdere Canadezen terug te trekken. "Ik heb gehuild toen ik hoorde dat hij dit plan had doorgezet", zei ze.
"Ik weet niet wat er meer pijn doet. Dat mijn vriend die ik al 20 jaar ken zojuist de nagel aan mijn doodskist was geworden omdat mijn olympische droom voorbij was, of dat mijn vriend iets vreselijks had gedaan dat zoveel mensen zou kwetsen."
Volgens Uhlaender had Cecchini, die tijdens de Olympische Winterspelen van 2018 voor Italië aan skeleton deed, deze beslissing genomen om ervoor te zorgen dat de Canadese Jane Channell zich zeker zou kwalificeren.
De ironie van het verhaal is dat Uhlaender als 21e hoger op de olympische ranking staat dan Channell (nu 26e), maar door het specifieke kwalificatiesysteem en omdat er nog 2 Amerikaanse vrouwen boven haar op de ranking staan, zich niet zal plaatsen en Channell wel.
De skeletonfederatie heeft aangekondigd dat het een onderzoek zal openen naar de feiten.
De altijd vermoeiende rare kwalificatiesystemenquote:
Wat tofquote:Op dinsdag 13 januari 2026 10:50 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Bobsleesprookje voor Nederland dankzij Blizzard: 'Ze mogen mijn baby lenen voor niks'
We juichen voor Sarah in Cortina
Nu ook bij NOS:quote:
Maar ze had zich dus al niet voor de World cups geplaatst bij het Amerikaanse kwalificatietoernooi.quote:Op dinsdag 13 januari 2026 14:23 schreef Hanca het volgende:
Wil je dit niet, dan moet een bond het aantal kwalificatiewedstrijden gewoon fors beperken. Alleen de World Cup mee laten doen. Heeft andere nadelen, maar deze Uhlaender is de nummer 13 van het laatste WK, die zou zich toch via de world cup moeten kunnen plaatsen zou je zeggen. Vorig jaar draaide ze ook gewoon de World Cup mee.
Mij is even onduidelijk of top 8 voldoende is:quote:Op vrijdag 16 januari 2026 13:22 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Bos 4de in Altenberg en doet zometeen (17:04) ook nog de mixed (laatste kans voor plaatsing?, top-8 nodig)
Ja dat wou ik nog gaan opzoeken voor 5 uurquote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mij is even onduidelijk of top 8 voldoende is:
https://www.ad.nl/nijmege(...)oor-altijd~a61be399/
Wel voor de Nederlandse eis, maar blijkbaar zitten ze qua punten nog niet aan de goede kant voor de internationale eis.
Hij lijkt 25e in de WC te worden vandaag, dat schiet waarschijnlijk niet genoeg op.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:44 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Ja dat wou ik nog gaan opzoeken voor 5 uur, als die zich inderdaad eerst individueel moet plaatsen dan is het überhaupt irrelevant want dat gaat hem niet worden tenzij die opeens met een enorme verrassing komt.
60ste uiteindelijk geworden in de world rankings (wel nog 1 run in China Zondag die geldig is voor de ranking), even heel slordig opgeschoond kom ik dan ergens tussen plaats 30 en 40 uit waar top-25 nodig was voor IBSF kwalificatie.quote:Op vrijdag 16 januari 2026 14:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij lijkt 25e in de WC te worden vandaag, dat schiet waarschijnlijk niet genoeg op.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |