quote:Netbeheerder: elektrische auto's niet opladen tussen 16.00 en 21.00 uur
Openbare laadpalen voor elektrische auto's moeten tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds uitgezet worden, zegt regionaal netbeheerder Stedin. Volgens Stedin is het noodzakelijk omdat op deze uren "het net uit zijn voegen barst."
Op een aantal plaatsen worden al proeven gedaan met het zogenoemde "slim" of "netbewust laden." Dat betekent dat er aan het einde van de middag en het begin van de avond minder vermogen beschikbaar is voor openbare laadpalen. Elektrische auto's worden dan minder snel opgeladen.
Ook Stedin werkt mee aan zo'n proef in Rotterdam, maar netbewust laden is volgens het bedrijf niet genoeg. De netbeheerder verwacht dat in grote steden de komende jaren 20 procent van de capaciteit op het stroomnet opgaat aan openbare laadpalen. Voor iedere laadpaal die in de avondpiek uitstaat, kan volgens Stedin een nieuwe woning aangesloten worden op het elektriciteitsnet.
Één op de drie straten moet op de schop
In de meeste woonwijken in Nederland stamt het laagspannings-elektriciteitsnet uit de tijd dat alle huizen verwarmd werden met gas. Ook het fornuis en de warmwatervoorziening draaiden op gas. Auto's reden allemaal op benzine of diesel.
Nu gaan veel mensen over op (hybride)warmtepompen en inductie-fornuizen. Hierdoor is het vanaf het einde van de middag al heel druk op de stroomkabels. Daar komen de elektrische auto's nog bij.
Op veel plaatsen komt het net daardoor op piekmomenten onder druk te staan. Zo'n anderhalf miljoen huishoudens kunnen hierdoor te maken krijgen met stroomstoringen.
Werkzaamheden Stedin
In Nederland moet er daarom 105.000 kilometer kabel worden gelegd, en er moeten 54.000 transformatorhuisjes bijgebouwd worden. Dat betekent dat één op de drie straten in Nederland op de schop moet om het elektriciteitsnet te versterken.
Het aantal elektrische auto's neemt naar verwachting de komende jaren toe van zo'n 450.000 (5 procent van alle auto's) nu, naar zo'n 2 miljoen in 2030 (20 procent). Het aantal openbare laadpalen stijgt naar verwachting van 150.000 nu naar 400.000 in 2030.
Om ervoor te zorgen dat tijdens de verbouwing mensen niet geconfronteerd worden met stroomstoringen doet Stedin nu een beroep op gemeenten, laadpaalexploitanten, consumenten en bedrijven. Hun wordt gevraagd alleen elektriciteit op piekmomenten te gebruiken als dat echt nodig is.
"Als we ons gedrag aanpassen, kunnen netbeheerders meer capaciteit vrijmaken. Die kunnen ze dan gebruiken om bedrijven die op de wachtlijst staan, maar ook nieuwbouwwoningen en scholen, aan te sluiten", zegt Koen Bogers, bestuursvoorzitter van Stedin.
Het lijkt er sterk op dat mensen buiten werktijden willen opladen. Tegelijkertijd laden dus weinig mensen op tijdens werkuren. Hmmn. Nou ja, ik ga even met de trein zo, enorm druk in de spits. Snap niet waarom iedereen elke keer tegelijk met mij weg wil.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:27 schreef Claudia_x het volgende:
In dit verband interessant om te weten wat de laadvraag is. Uit 2020:
[ afbeelding ]
Bron
De grafiek laat zien dat de meeste winst te behalen valt door thuisladen op een ander moment te doen. Dat thuisladen zorgt voor de piek tussen 16-21 uur en waarschijnlijk zou het prima wat later kunnen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:30 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Het lijkt er sterk op dat mensen buiten werktijden willen opladen. Tegelijkertijd laden dus weinig mensen op tijdens werkuren. Hmmn. Nou ja, ik ga even met de trein zo, enorm druk in de spits. Snap niet waarom iedereen elke keer tegelijk met mij weg wil.
Jep, en de tijden dat dus de warmtepompen aangaan, de verlichting, de elektrische kookplaat, etc.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:37 schreef StateOfMind het volgende:
Er even vanuit gaande dat de meeste mensen niet thuis (kunnen) werken, zijn dat nou net de tijden dat de mensen thuis zijn na het werk.
Dit probleem speelt niet alleen in Nederland.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:37 schreef trein2000 het volgende:
Verbazingwekkend hoe weinig we er in Nederland in slagen om problemen integraal op te lossen. Het blijft hap-snap.
De netbeheerders slaan al jaren alarm maar de politiek gaf niet thuis.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:37 schreef qltel het volgende:
En dit hadden ze uiteraard niet al lang van te voren kunnen bedenken, zodat ze alle tijd hadden om er iets aan te doen? Ik neem aan dat ze bij Stedin ook pas brandblussers kopen, als hun pand bijna in de as ligt.
In Duitsland wilden ze heel graag uitbreiden, maar het netbeheer hadden ze verpatst aan Nederland. Uiteindelijk hebben ze dat van ellende teruggekocht.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:47 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dit probleem speelt niet alleen in Nederland.
Het is natuurlijk verbazingwekkend dat al ruim 10 jaar lang iedereen weet dat het uitgebreid moet worden en men nu nog steeds echt moet beginnen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
Tsja, op papier leuk die energietransitie maar we hebben er simpelweg de capaciteit niet voor
Die zal wel iets zeggen van: wie zijn toch die mensen die geen elektrische auto kopen? Maak benzine nog maar wat duurder.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:29 schreef Dutchguy het volgende:
Heeft Rob Jetten, minister van wiebelstroom, al gereageerd?
Voor welk bedrag is het teruggekocht?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:01 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In Duitsland wilden ze heel graag uitbreiden, maar het netbeheer hadden ze verpatst aan Nederland. Uiteindelijk hebben ze dat van ellende teruggekocht.
Eén miljard gekocht, 13 jaar lang verwaarloosd en 1 miljard dividend getrokken en toen verkocht voor een bedrag van 22 miljard. Bron, bronquote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Voor welk bedrag is het teruggekocht?
Wat heeft dit met de EU te maken? Nederland heeft zelf zijn zaakjes niet op orde. Investeren in overcapaciteit mochten netwerkbeheerders niet van de overheid want dat kost geld. En nu zitten we met de gebakken peren.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:22 schreef Nyamuk het volgende:
Je gaat maar zorgen voor fatsoenlijke infra met die kut Europese Unie van je.
Wat heeft dit met de EU te maken? Nederland heeft zelf zijn zaakjes niet op orde. Investeren in overcapaciteit mochten netwerkbeheerders niet van de overheid want dat kost geld. En nu zitten we met de gebakken peren.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:22 schreef Nyamuk het volgende:
Je gaat maar zorgen voor fatsoenlijke infra met die kut Europese Unie van je.
Nah. Dit ligt aan het beleid van de Rutte regeringen. Die wisten dat de elektrificatie eraan zat te komen, maar stonden investeren in overcapaciteit niet toe.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:40 schreef DemonRage het volgende:
Allemaal dankzij links progressieve politiek... die kennen de volgende spreekwoorden nog niet:
• bezint eer ge begint
• hardlopers zijn doodlopers
Dom om zonnepanelen te nemen? Ik heb ze al lang terugverdiend, kan de komende 4 jaar niet een extra heffing krijgen van de elektra leverancier en met de saldering heb ik gratis verwarming, stroom en ‘brandstof’.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Typisch Nederland, niet eerst de infrastructuur aanleggen, nee, iedereen eerst aan de zonnepanelen etc.
Daarna degene die zo dom waren dit te doen extra te gaan belasten.
En iedereen die zo slim was (of te arm) even te wachten daarmee.
Tribunalen met je klimaatverandering..
Als Nederland nu onmiddellijk de zee in zou zakken met alle hens aan dek, heeft dat geen enkele invloed op het klimaat gebeuren, hoogstens lokaal als je het stikstof verhaal kan geloven.
Niet nu, ook niet over 1000 jaar.
Niet dat je niks hoeft te doen, puur voor de psyche laten we maar zeggen, maar deze idiote haast en druk wat erachter zit, is letterlijk krankzinnig en ronduit crimineel.
Persoonlijke anecdotes.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 09:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dom om zonnepanelen te nemen? Ik heb ze al lang terugverdiend, kan de komende 4 jaar niet een extra heffing krijgen van de elektra leverancier en met de saldering heb ik gratis verwarming, stroom en ‘brandstof’.
Ja het wordt wel steeds belachelijker.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:16 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
svp tussen 16:00 en 23:00 geen inductieplaten aan en uw warmtepomp zal tussen december en maart uitgeschakeld worden om het net te ontlasten.
Dat is er nog steeds niet doorheen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:42 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Eén miljard gekocht, 13 jaar lang verwaarloosd en 1 miljard dividend getrokken en toen verkocht voor een bedrag van 22 miljard. Bron, bron
Misschien zet je het ding wel om 17 uur aan de lader omdat je om 20 uur nog weer een vergadering hebt waar je met de auto naar toe moet?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:47 schreef KaheemSaid het volgende:
Voor iedereen met een elektrische auto, je zet dat ding toch heel de nacht aan de lader? Het lijkt mij dan niet zo’n groot probleem om on te stellen dat de auto om 23:00 begint te laden? Hoe dit met openbare laadpalen zit weet ik niet.
O, ik ben die ene uitzondering die het wel slim heeft gedaan?quote:
Nee nee, ik ben ook zo'n uitzondering.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, ik ben die ene uitzondering die het wel slim heeft gedaan?
Dank voor de vote of confidence, maar dat is net even iets teveel eer voor mij.
Het lijkt mij ook niet dat dit een wet met handhaving en sanctionering zou moeten worden. Maar het zou helpen wanneer mensen, indien de auto heel de nacht aan de laadpaal staat, iets bewuster zijn van de piek tussen 17:00 en 21:00. Wat is daar mis mee?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:10 schreef Troel het volgende:
[..]
Misschien zet je het ding wel om 17 uur aan de lader omdat je om 20 uur nog weer een vergadering hebt waar je met de auto naar toe moet?
Ik weet niet hoe je dit zou moeten doen bij publieke laadpalen. Daarnaast lijkt mij niet dat je het kan verplichten voor privé laadpalen. Maar voor een ieder zonder dynamisch of twee tarieven contract, is het echt zo’n inbreuk op je keuze vrijheid als je, indien je de auto de volgende dag pas nodig hebt, iets later begint met opladen? Snap echt het probleem niet?quote:Maar lijkt me toch niet wenselijk dat dit soort dingen gaan gebeuren. Je zult maar afhankelijk zijn van publieke laadpalen? En mag toch hopen dat ze dit niet kunnen verplichten voor privépalen? Kijk, als het kan en je twee stroomtarieven hebt, dan zul je toch al snel zelf ervoor kiezen om tussen 23 en 7 op te laden in goedkoop tarief, maar dat hoort eigen keuze te zijn wat mij betreft.
Geen visie van het kabinet. Alleen reactief regeren op problemen. Goedkoopst mogelijke short gap oplossing om geen stemmen kwijt te raken en hup, wachten op de volgende crisis om die met ductape op te lossen. Volk vindt het prima, want die stemt massaal op de partijen die dit doen of stemt op partijen die met nog kortere-termijn-oplossingen komen zoals BBB en PVV.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 07:37 schreef trein2000 het volgende:
Verbazingwekkend hoe weinig we er in Nederland in slagen om problemen integraal op te lossen. Het blijft hap-snap.
Daar is niks mis mee, maar het is symptoombestrijding, geen oplossing. Want als iedereen gaat laden tussen 21:00u en 01:00 verschuift het zwaartepunt naar dat tijdsbestek, en dan is dát straks weer het probleem. De oplossing is niet 'op een ander moment laden'. De oplossing is dat het net verbeterd wordt, iets waar ze 10 jaar geleden al mee hadden kunnen starten.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook niet dat dit een wet met handhaving en sanctionering zou moeten worden. Maar het zou helpen wanneer mensen, indien de auto heel de nacht aan de laadpaal staat, iets bewuster zijn van de piek tussen 17:00 en 21:00. Wat is daar mis mee?
[..]
Ik weet niet hoe je dit zou moeten doen bij publieke laadpalen. Daarnaast lijkt mij niet dat je het kan verplichten voor privé laadpalen. Maar voor een ieder zonder dynamisch of twee tarieven contract, is het echt zo’n inbreuk op je keuze vrijheid als je, indien je de auto de volgende dag pas nodig hebt, iets later begint met opladen? Snap echt het probleem niet?
Eensquote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, maar het is symptoombestrijding, geen oplossing.
Het lijkt mij dat er tussen 17:00 en 21:00 meer energievragende activiteiten zijn dan tussen 21:00 en 01:00, ik noem koken, meer bedrijven die nog werkzaam zijn, de spits van de NS etc. Als er vanaf 21:00 meer energie vrij beschikbaar is is dit toch een beter moment om de auto op te laden.quote:Want als iedereen gaat laden tussen 21:00u en 01:00 verschuift het zwaartepunt naar dat tijdsbestek, en dan is dát straks weer het probleem.
Dat we moeten investeren in het net daar ben ik het mee eens, dat het laden op andere momenten symptoombestrijding is daar ben ik het ook mee eens. Maar het feit dat het symptoombestrijding is is toch nog geen reden om het niet te doen? Stel je bent terminaal ziek, dan is pijnstilling ook enkel en alleen symptoombestrijding. Dat zou voor mij geen reden zijn om onnodig pijn te lijden terwijl er pijnstilling bestaat.quote:De oplossing is niet 'op een ander moment laden'. De oplossing is dat het net verbeterd wordt, iets waar ze 10 jaar geleden al mee hadden kunnen starten.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen, wat ik zeg is dat er steeds meer EV's bij komen, dus dat er tussen 17u en 21u meer verbruik is dan later op de avond is nu nog waar, omdat mensen niet om 21u nog koken over het algemeen nee, maar met steeds meer EV's gaat dat zwaartepunt verschuiven natuurlijk. Dus de echte oplossing is niet 'doe X op een ander moment' maar 'verbeter het net'.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:59 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Eens
[..]
Het lijkt mij dat er tussen 17:00 en 21:00 meer energievragende activiteiten zijn dan tussen 21:00 en 01:00, ik noem koken, meer bedrijven die nog werkzaam zijn, de spits van de NS etc. Als er vanaf 21:00 meer energie vrij beschikbaar is is dit toch een beter moment om de auto op te laden.
[..]
Dat we moeten investeren in het net daar ben ik het mee eens, dat het laden op andere momenten symptoombestrijding is daar ben ik het ook mee eens. Maar het feit dat het symptoombestrijding is is toch nog geen reden om het niet te doen? Stel je bent terminaal ziek, dan is pijnstilling ook enkel en alleen symptoombestrijding. Dat zou voor mij geen reden zijn om onnodig pijn te lijden terwijl er pijnstilling bestaat.
Het is al langer bekend en er is ook meermaals aangekaart dat er gigantische investeringen (ong. 50miljard) nodig waren, waar de netbeheerders geen geld voor hadden. Politiek heeft het weggewuifd als paniek zaaierij en toendertijd KPMG (dacht ik) onderzoek laten doen naar werkelijke noodzakelijke investeringen. Uitkomst daarvan was rond 2016 uit mijn hoofd en kwam op 100miljard aan noodzakelijke investeringen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, maar het is symptoombestrijding, geen oplossing. Want als iedereen gaat laden tussen 21:00u en 01:00 verschuift het zwaartepunt naar dat tijdsbestek, en dan is dát straks weer het probleem. De oplossing is niet 'op een ander moment laden'. De oplossing is dat het net verbeterd wordt, iets waar ze 10 jaar geleden al mee hadden kunnen starten.
Welke links-progressieve politiek heb jij de afgelopen decennia in Nederland gezien?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 08:40 schreef DemonRage het volgende:
Allemaal dankzij links progressieve politiek...
En beschikbaarheid uiteraard. Hier in de wijk zien we vaak 3 sessies achter elkaar. Mensen die vroeg thuis zijn, mensen die laat thuis zijn en mensen die savonds/snachts laden. Die middelste shift ga je missen (en de eerste is om 16h00 waarschijnlijk nog niet vol).quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Openbare laadpalen kunnen prima dynamisch laden, ofwel de laadstroom afstemmen op wat er beschikbaar is, die technieken bestaan al.
De belangen zijn echter verschillend, degenen die de laadpalen uitbaten hebben niet dezelfde belangen als de netbeheerder en men komt ook steeds vaker met boetes voor "laadpaalkleven" wat dynamisch laden juist in de weg zit.
Je doet de aanname dat mensen de auto de volgende dag pas nodig hebbenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 10:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het lijkt mij ook niet dat dit een wet met handhaving en sanctionering zou moeten worden. Maar het zou helpen wanneer mensen, indien de auto heel de nacht aan de laadpaal staat, iets bewuster zijn van de piek tussen 17:00 en 21:00. Wat is daar mis mee?
[..]
Ik weet niet hoe je dit zou moeten doen bij publieke laadpalen. Daarnaast lijkt mij niet dat je het kan verplichten voor privé laadpalen. Maar voor een ieder zonder dynamisch of twee tarieven contract, is het echt zo’n inbreuk op je keuze vrijheid als je, indien je de auto de volgende dag pas nodig hebt, iets later begint met opladen? Snap echt het probleem niet?
Dat zal voor de meerderheid ook gewoon het geval zijn.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:22 schreef Troel het volgende:
[..]
Je doet de aanname dat mensen de auto de volgende dag pas nodig hebben
Dat zal zeker helpen.quote:Ik denk dat je er meer aan hebt als gewoon alle bedrijven flink investeren in laadpalen, zodat iedereen overdag zijn auto kan opladen op het werk, dan hoeft dat niet tijdens de piekuren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |