quote:
Danzel Silos, rapper Bigidagoe (26) van rapformatie Zone6, doodgeschoten bij station Sloterdijk
Danzel Silos (26), beter bekend als rapper Bigidagoe van de beruchte rapformatie Zone6 uit de wijk Holendrecht in Amsterdam-Zuidoost, is zondagochtend doodgeschoten bij station Sloterdijk.
De schietpartij was zondagochtend om half zes op een bedrijventerrein bij de Rhoneweg. Silos had met vrienden in het vipgedeelte verbleven van het feest ‘One Night in Amsterdam’ in een partycentrum, en werd neergeschoten toen hij wilde vertrekken. Hij overleed niet lang daarna aan zijn verwondingen. Het was niet de eerste keer dat hij het slachtoffer was van een schietpartij. In augustus 2020 was hij neergeschoten in de Vechtstraat in de Rivierenbuurt.
4 jaar cel geëist
Justitie had in december nog 4 jaar cel tegen Silos geëist in het grote strafproces tegen hem, Joël H. en zeven medeverdachten over het ontvoeren en mishandelen van de rivaliserende rapper Kobus L. Die was in september 2022 onder dwang een bestelbus ingestapt bij autowasstraat Happy Duck in Duivendrecht. Hij ‘stond tijdens de ontvoering doodsangsten uit, zei een officier van justitie in het requisitoir. Hij werd geslagen en geschopt en de verdachten dreigden zijn vingers af te knippen als zijn vrienden niet met 50.000 euro losgeld over de brug zouden komen. De rechtbank moet op 8 maart nog uitspraak doen in die zaak.
Bigidagoe wordt gezien als de rechterhand van Joël H., alias Joey AK (27), de frontman van Zone 6. Leden van deze rapformatie zijn de afgelopen jaren veelvuldig in verband gebracht met zware criminaliteit. Sleutelspelers van Zone 6 worden aan de internationale drugshandel gelinkt. Leden zijn daarnaast betrokken geweest bij een verscheidenheid aan ernstig geweld en vuurwapenbezit.
Vanuit de overheid wordt al een tijd lang alles op alles gezet om de invloed van de criminele rapformatie te breken, en ze te ontdoen van hun imago als rolmodellen voor kinderen in Zuidoost. Tot weerzin van de overheid poseren de kopstukken van Zone6 in clips en filmpjes voortdurend met dikke gouden kettingen, en peperdure kleding, auto’s en horloges.
Snurkend in de rechtszaal
De strafzaak over het gijzelen van Kobus L. onderging Silos laconiek. Op een belangrijke zittingsdag lag de zeer zwaarlijvige Silos aan het eind van de middag te snurken in de verdachtenbank. Hij zei onschuldig te zijn. Hij erkende wel bij ‘onze vaste wasstraat’ van Happy Duck te zijn geweest, maar verder ‘was het een doodnormale dag’, zei hij de rechtbank. “Ik was aan het interacten met mijn fans, wat foto’s aan het maken en online aan het zetten. Het was gewoon een lekkere, zomerse dag. Ik dacht, ik zie wel hoe mijn dag verloopt. Wij zijn gaan chillen op verschillende plekken en ik had met een vriend bij de wasstraat afgesproken om een jointje te roken. Ik heb meneer H. wel gezien, en hij heeft mij een boks gegeven, maar verder was het gewoon normaal.”
Volgens justitie reed Silos in zijn Volkswagen Golf met het busje op waarin H. werd ontvoerd.
Recent was Silos tijdens de schorsing van zijn voorlopige hechtenis in de strafzaak op vakantie in Thailand. Op zijn Instagrampagina plaatste hij volop foto’s en filmpjes van zichzelf – zittend op een olifant, poserend met leguanen, dobberend in de zee en trainend in een sportschool.
De familie van Silos laat Het Parool weten aangeslagen te zijn door Silos’ dood, en het onderzoek door de politie af te wachten.
https://www.parool.nl/nie(...)sloterdijk~b35c154e/