Maar waar trek je de grens dan, hoort schilderwerk ook bij woningverbeteringen? Of is dat onderhoud en telt het niet mee. Dat wordt ook weer een drama om te administreren, controleren en corrigeren en daarmee indirect alsnog duur (want die extra kosten die de belastingdienst daarvoor maakt komen via een omweg ongetwijfeld weer gewoon bi jde woningeigenaren terecht).quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij verbouw. Als de waarde een ton stijgt doordat je voor 75k de woonkamer hebt verdubbelt, is dat natuurlijk geen ton winst.
Nogmaals: ik vind dit ook geen ideaal systeem, maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen. Maar ideaal belast je wat mij betreft alleen de winst op 2e en volgende huizen, niet op het eigen woonhuis.
Ja, eens dat het een drama is. Bij tweede of verdere huizen is dat prima, je bent nou eenmaal ondernemer als je meer huizen hebt. Ik benadruk ook dat het niet ideaal is, maar wel het meest ideale systeem. Je belast dan alleen daadwerkelijk gerealiseerde winst.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:18 schreef Bami het volgende:
[..]
Maar waar trek je de grens dan, hoort schilderwerk ook bij woningverbeteringen? Of is dat onderhoud en telt het niet mee. Dat wordt ook weer een drama om te administreren, controleren en corrigeren en daarmee indirect alsnog duur (want die extra kosten die de belastingdienst daarvoor maakt komen via een omweg ongetwijfeld weer gewoon bi jde woningeigenaren terecht).
Wat vind je dan van het EWF? Dat is belasting op een papieren vermogen, niet eens op een winst.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:09 schreef Hanca het volgende:
Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.
Daar snap ik erg weinig van, echt overal zit de staat tussen geld weg te romen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:09 schreef Hanca het volgende:
Ik ben het overigens met je tweede zin totaal niet eens, maar dat hoort in POL, niet hier.
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:00 schreef Hanca het volgende:
maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen.
Mja geen goed idee maar je zou het doen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:09 schreef Hanca het volgende:
Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.
Is het een verbetering van je huis of instandhouding van normale functie van het huis, zoals dat het had op moment 0.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:18 schreef Bami het volgende:
Maar waar trek je de grens dan, hoort schilderwerk ook bij woningverbeteringen? Of is dat onderhoud en telt het niet mee. Dat wordt ook weer een drama om te administreren, controleren en corrigeren en daarmee indirect alsnog duur (want die extra kosten die de belastingdienst daarvoor maakt komen via een omweg ongetwijfeld weer gewoon bi jde woningeigenaren terecht).
En dat is wat mij betreft prima, ik ben niet voor een kleine overheid. Ik ben voor nivellering. Ik vind dat de overheid geld nodig heeft voor zorg, onderwijs, defensie, politie e.d. Ik snap eigenlijk weinig van mensen die daar niet voor zijn.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Daar snap ik erg weinig van, echt overal zit de staat tussen geld weg te romen.
Ja maar dat hoeft niet via frisdrankbelasting op cocoswater.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is wat mij betreft prima, ik ben niet voor een kleine overheid. Ik ben voor nivellering. Ik vind dat de overheid geld nodig heeft voor zorg, onderwijs, defensie, politie e.d. Ik snap eigenlijk weinig van mensen die daar niet voor zijn.
Ik zei niet dat ik het zou doen, ik zei hoe ik het zou doen als het zou moeten.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Mja geen goed idee maar je zou het doen.
Eens, er moet gewoon veel meer belasting op vermogen en ook de belasting op hoge inkomens mag fors omhoog. De belastingdruk is veel te veel gedaald, daardoor heeft de overheid helemaal niet meer genoeg inkomen om hun taken goed uit te voeren. Maar nogmaals: dat is hier offtopic en meer wat voor POL.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja maar dat hoeft niet via frisdrankbelasting op cocoswater.
Waarom is dat raar?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Raar dat je niks geen waarde hebt toegevoegd aan iets dat er wordt gesteld dat je winst hebt gemaakt
Ik ga een enkeltje Portugal boeken denk ik, incl. mijn vermogen, kennis en werk/inkomen...quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:33 schreef Hanca het volgende:
Eens, er moet gewoon veel meer belasting op vermogen en ook de belasting op hoge inkomens mag fors omhoog. De belastingdruk is veel te veel gedaald, daardoor heeft de overheid helemaal niet meer genoeg inkomen om hun taken goed uit te voeren.
Dat is juist de definitie van winst: als jij iets koopt en vervolgens duurder verkoopt zonder er kosten aan te hebben, is dat winst.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Raar dat je niks geen waarde hebt toegevoegd aan iets dat er wordt gesteld dat je winst hebt gemaakt, en vervolgens nog gaan belasten ook, men is knettergek.
Omdat het geen winst is, er is immers geen waarde gecreëerd.quote:
Dan is de waarde van je middelen n.a.v. je transacties toegenomen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is juist de definitie van winst: als jij iets koopt en vervolgens duurder verkoopt zonder er kosten aan te hebben, is dat winst.
Overdrachtsbelasting weer wat omhoog, al dan niet iets complexer gestaffeld.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij verbouw. Als de waarde een ton stijgt doordat je voor 75k de woonkamer hebt verdubbelt, is dat natuurlijk geen ton winst.
Nogmaals: ik vind dit ook geen ideaal systeem, maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen. Maar ideaal belast je wat mij betreft alleen de winst op 2e en volgende huizen, niet op het eigen woonhuis.
Als je 15 jaar geleden 100 bitcoin had gekocht en die nu verkoopt, heb je ook 0 waarde gecreëerd. Maar wel winst. En ook belastbaar vermogen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Omdat het geen winst is, er is immers geen waarde gecreëerd.
Fair enough, maar met bitcoin is het in dat geval gelukkig geen vage belasting die effectief wordt belast via inflatie.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:39 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als je 15 jaar geleden 100 bitcoin had gekocht en die nu verkoopt, heb je ook 0 waarde gecreëerd. Maar wel winst. En ook belastbaar vermogen.
Niet zeuren dat de markt op slot zit als je transacties maken an sich gaat belasten.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:39 schreef Adames het volgende:
[..]
Overdrachtsbelasting weer wat omhoog, al dan niet iets complexer gestaffeld.
Daarmee belast je in theorie natuurlijk de koper en niet de verkoper, in de praktijk is dat vooral een vermindering van het uiteindelijke bod en komt het op hetzelfde neer.
Logisch, aflossingsvrije hypotheken zijn een typisch Nederlands fenomeen.quote:De Europese Centrale Bank (ECB) is volgens Hagedoorn bezorgd omdat het aandeel aflossingsvrije hypotheken niet snel genoeg slinkt. Volgens Hagedoorn komt het onderwerp op tafel bij gesprekken met geldverstrekkers. „De grootbanken zeggen dat de ECB heel serieus wordt over aflossingsvrij. De geluiden zijn heel stellig dat er veranderingen aan gaan komen.”
[...]
Wel laat DNB doorschemeren dat de afbouw van aflossingsvrije hypotheken tegenvalt. „Ondanks een aantal risicobeperkende maatregelen die ruim een decennium geleden zijn genomen, is nog steeds ongeveer de helft van de Nederlandse hypotheekschuld die uitstaat bij de grootbanken aflossingsvrij.” DNB wijst erop dat huiseigenaren aan het eind van de looptijd in problemen kunnen komen, zeker bij een daling van de huizenprijzen.
En mocht je daar in Portugal ooit je huis verkopen dan mag je fiks afrekenen met de fiscus aldaar.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 13:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ga een enkeltje Portugal boeken denk ik, incl. mijn vermogen, kennis en werk/inkomen...
Aflossingsvrij met 18% inflatie is hetzelfde als in reële termen keihard aflossen.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:25 schreef J.B. het volgende:
Logisch, aflossingsvrije hypotheken zijn een typisch Nederlands fenomeen.
Het huis van m'n ouders ruim 4 keer, gekocht in 1990quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Aflossingsvrij met 18% inflatie is hetzelfde als in reële termen keihard aflossen.
De huidige casus is heel anders dan in de jaren 70-80.
Maar stel je je kocht 30 jaar terug een woning, hoeveel zou die over de kop zijn gegaan sinds die tijd?
De aflossingsvrije hypotheken zijn minder hard afgenomen dan verwacht, omdat de rente zo bizar laag is geweest en mensen makkelijker konden denken ‘dan maar geen HRA’.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:25 schreef J.B. het volgende:
'ECB wil maatregelen in Nederland tegen aflossingsvrije hypotheken'
https://www.telegraaf.nl/(...)ingsvrije-hypotheken
[..]
Logisch, aflossingsvrije hypotheken zijn een typisch Nederlands fenomeen.
Liever in Portugal dan in Nederland.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 14:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En mocht je daar in Portugal ooit je huis verkopen dan mag je fiks afrekenen met de fiscus aldaar.
Om maar even ontopic te blijven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |