abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212740300
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij verbouw. Als de waarde een ton stijgt doordat je voor 75k de woonkamer hebt verdubbelt, is dat natuurlijk geen ton winst.

Nogmaals: ik vind dit ook geen ideaal systeem, maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen. Maar ideaal belast je wat mij betreft alleen de winst op 2e en volgende huizen, niet op het eigen woonhuis.
Maar waar trek je de grens dan, hoort schilderwerk ook bij woningverbeteringen? Of is dat onderhoud en telt het niet mee. Dat wordt ook weer een drama om te administreren, controleren en corrigeren en daarmee indirect alsnog duur (want die extra kosten die de belastingdienst daarvoor maakt komen via een omweg ongetwijfeld weer gewoon bi jde woningeigenaren terecht).
pi_212740358
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:18 schreef Bami het volgende:

[..]
Maar waar trek je de grens dan, hoort schilderwerk ook bij woningverbeteringen? Of is dat onderhoud en telt het niet mee. Dat wordt ook weer een drama om te administreren, controleren en corrigeren en daarmee indirect alsnog duur (want die extra kosten die de belastingdienst daarvoor maakt komen via een omweg ongetwijfeld weer gewoon bi jde woningeigenaren terecht).
Ja, eens dat het een drama is. Bij tweede of verdere huizen is dat prima, je bent nou eenmaal ondernemer als je meer huizen hebt. Ik benadruk ook dat het niet ideaal is, maar wel het meest ideale systeem. Je belast dan alleen daadwerkelijk gerealiseerde winst.
pi_212740372
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:09 schreef Hanca het volgende:

Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.

Wat vind je dan van het EWF? Dat is belasting op een papieren vermogen, niet eens op een winst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212740392
quote:
Ik ben het overigens met je tweede zin totaal niet eens, maar dat hoort in POL, niet hier.
Daar snap ik erg weinig van, echt overal zit de staat tussen geld weg te romen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212740406
quote:
maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen.
quote:
Ik zei ook niet per sé dat het belasten van winst bij verkoop van een huis een enorm goed idee is, maar in elk geval beter dan het belasten van een papieren winst, geld dat er niet is. Bij verkoop is het geld er in elk geval.
Mja geen goed idee maar je zou het doen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212740444
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:18 schreef Bami het volgende:
Is het een verbetering van je huis of instandhouding van normale functie van het huis, zoals dat het had op moment 0.

Schilderwerk is onderhoud.
Uiteraard is het een groot probleem qua administratie, daarnaast is een grof deel van de "waardetoename" van woningen pure inflatie / devaluatie van Euro's t.o.v. huizen.

Raar dat je niks geen waarde hebt toegevoegd aan iets dat er wordt gesteld dat je winst hebt gemaakt, en vervolgens nog gaan belasten ook, men is knettergek.
pi_212740447
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daar snap ik erg weinig van, echt overal zit de staat tussen geld weg te romen.
En dat is wat mij betreft prima, ik ben niet voor een kleine overheid. Ik ben voor nivellering. Ik vind dat de overheid geld nodig heeft voor zorg, onderwijs, defensie, politie e.d. Ik snap eigenlijk weinig van mensen die daar niet voor zijn.
pi_212740456
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dat is wat mij betreft prima, ik ben niet voor een kleine overheid. Ik ben voor nivellering. Ik vind dat de overheid geld nodig heeft voor zorg, onderwijs, defensie, politie e.d. Ik snap eigenlijk weinig van mensen die daar niet voor zijn.
Ja maar dat hoeft niet via frisdrankbelasting op cocoswater.
pi_212740458
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:28 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Mja geen goed idee maar je zou het doen.
Ik zei niet dat ik het zou doen, ik zei hoe ik het zou doen als het zou moeten.
pi_212740478
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:31 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja maar dat hoeft niet via frisdrankbelasting op cocoswater.
Eens, er moet gewoon veel meer belasting op vermogen en ook de belasting op hoge inkomens mag fors omhoog. De belastingdruk is veel te veel gedaald, daardoor heeft de overheid helemaal niet meer genoeg inkomen om hun taken goed uit te voeren. Maar nogmaals: dat is hier offtopic en meer wat voor POL.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2024 13:34:10 ]
pi_212740495
quote:

[..]

Raar dat je niks geen waarde hebt toegevoegd aan iets dat er wordt gesteld dat je winst hebt gemaakt
Waarom is dat raar?
pi_212740507
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:33 schreef Hanca het volgende:

Eens, er moet gewoon veel meer belasting op vermogen en ook de belasting op hoge inkomens mag fors omhoog. De belastingdruk is veel te veel gedaald, daardoor heeft de overheid helemaal niet meer genoeg inkomen om hun taken goed uit te voeren.
Ik ga een enkeltje Portugal boeken denk ik, incl. mijn vermogen, kennis en werk/inkomen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212740518
quote:

[..]

Raar dat je niks geen waarde hebt toegevoegd aan iets dat er wordt gesteld dat je winst hebt gemaakt, en vervolgens nog gaan belasten ook, men is knettergek.
Dat is juist de definitie van winst: als jij iets koopt en vervolgens duurder verkoopt zonder er kosten aan te hebben, is dat winst.
pi_212740530
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:34 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Waarom is dat raar?
Omdat het geen winst is, er is immers geen waarde gecreëerd.
pi_212740552
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is juist de definitie van winst: als jij iets koopt en vervolgens duurder verkoopt zonder er kosten aan te hebben, is dat winst.
Dan is de waarde van je middelen n.a.v. je transacties toegenomen.

Als de munteenheid minder waard is geworden en de staat gaat om die reden een belastingclaim op je huis leggen, neemt de waarde van je middelen in reële termen af, i.p.v. toe.

Kan er allemaal leuk diep op ingaan maar dat kerstarrest en het EVRM benadrukken dat men recht heeft op bezit.

En een dak boven je hoofd is een primaire behoefte ook nog, we gaan wel ver hoor.
pi_212740560
quote:

[..]
Niet alleen bij nieuwbouw, ook bij verbouw. Als de waarde een ton stijgt doordat je voor 75k de woonkamer hebt verdubbelt, is dat natuurlijk geen ton winst.

Nogmaals: ik vind dit ook geen ideaal systeem, maar als je winst op huizen zou willen belasten zou ik het zo doen. Maar ideaal belast je wat mij betreft alleen de winst op 2e en volgende huizen, niet op het eigen woonhuis.
Overdrachtsbelasting weer wat omhoog, al dan niet iets complexer gestaffeld.
Daarmee belast je in theorie natuurlijk de koper en niet de verkoper, in de praktijk is dat vooral een vermindering van het uiteindelijke bod en komt het op hetzelfde neer.
pi_212740561
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Omdat het geen winst is, er is immers geen waarde gecreëerd.
Als je 15 jaar geleden 100 bitcoin had gekocht en die nu verkoopt, heb je ook 0 waarde gecreëerd. Maar wel winst. En ook belastbaar vermogen.
pi_212740587
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:39 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Als je 15 jaar geleden 100 bitcoin had gekocht en die nu verkoopt, heb je ook 0 waarde gecreëerd. Maar wel winst. En ook belastbaar vermogen.
Fair enough, maar met bitcoin is het in dat geval gelukkig geen vage belasting die effectief wordt belast via inflatie.

Voor bedrijven heb je overigens - dat ligt 100% in het verlengde van dit verhaal - herinvesteringsaftrek.
Omdat belastingclaims zoals dit economische schade opleveren.
pi_212740605
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:39 schreef Adames het volgende:

[..]
Overdrachtsbelasting weer wat omhoog, al dan niet iets complexer gestaffeld.
Daarmee belast je in theorie natuurlijk de koper en niet de verkoper, in de praktijk is dat vooral een vermindering van het uiteindelijke bod en komt het op hetzelfde neer.
Niet zeuren dat de markt op slot zit als je transacties maken an sich gaat belasten.
Dat iedereen een deel van zijn inkomen gebruikt voor de algemene zaak, prima, maar wat is er additioneel verstandig aan om dat op transacties te doen?
pi_212740976
'ECB wil maatregelen in Nederland tegen aflossingsvrije hypotheken'
https://www.telegraaf.nl/(...)ingsvrije-hypotheken

quote:
De Europese Centrale Bank (ECB) is volgens Hagedoorn bezorgd omdat het aandeel aflossingsvrije hypotheken niet snel genoeg slinkt. Volgens Hagedoorn komt het onderwerp op tafel bij gesprekken met geldverstrekkers. „De grootbanken zeggen dat de ECB heel serieus wordt over aflossingsvrij. De geluiden zijn heel stellig dat er veranderingen aan gaan komen.

[...]

Wel laat DNB doorschemeren dat de afbouw van aflossingsvrije hypotheken tegenvalt. „Ondanks een aantal risicobeperkende maatregelen die ruim een decennium geleden zijn genomen, is nog steeds ongeveer de helft van de Nederlandse hypotheekschuld die uitstaat bij de grootbanken aflossingsvrij.” DNB wijst erop dat huiseigenaren aan het eind van de looptijd in problemen kunnen komen, zeker bij een daling van de huizenprijzen.
Logisch, aflossingsvrije hypotheken zijn een typisch Nederlands fenomeen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2024 14:26:11 ]
pi_212741055
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:35 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ga een enkeltje Portugal boeken denk ik, incl. mijn vermogen, kennis en werk/inkomen...
En mocht je daar in Portugal ooit je huis verkopen dan mag je fiks afrekenen met de fiscus aldaar.
Om maar even ontopic te blijven
pi_212741153
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:25 schreef J.B. het volgende:
Aflossingsvrij met 18% inflatie is hetzelfde als in reële termen keihard aflossen.
De huidige casus is heel anders dan in de jaren 70-80.

Maar stel je je kocht 30 jaar terug een woning, hoeveel zou die over de kop zijn gegaan sinds die tijd?
pi_212741272
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Aflossingsvrij met 18% inflatie is hetzelfde als in reële termen keihard aflossen.
De huidige casus is heel anders dan in de jaren 70-80.

Maar stel je je kocht 30 jaar terug een woning, hoeveel zou die over de kop zijn gegaan sinds die tijd?
Het huis van m'n ouders ruim 4 keer, gekocht in 1990 :P
pi_212741391
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:25 schreef J.B. het volgende:
'ECB wil maatregelen in Nederland tegen aflossingsvrije hypotheken'
https://www.telegraaf.nl/(...)ingsvrije-hypotheken
[..]
De aflossingsvrije hypotheken zijn minder hard afgenomen dan verwacht, omdat de rente zo bizar laag is geweest en mensen makkelijker konden denken ‘dan maar geen HRA’.

Denk dat de ECB even in de spiegel moet kijken.
pi_212741398
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 14:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
En mocht je daar in Portugal ooit je huis verkopen dan mag je fiks afrekenen met de fiscus aldaar.
Om maar even ontopic te blijven
Liever in Portugal dan in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')