abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212578568
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_212578644
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 01:16 schreef Shivo het volgende:

[..]
Niet helemaal. In de VS kun voor je hypotheek max 80% vd huiswaarde lenen, daar bovenop kun je een aanvullende lening afsluiten die max 17% van de huiswaarde is. Voor de 17% extra lening betaal je een extra verzekering; en dat is alleen mogelijk bij voldoende inkomen. En 3% zelf meenemen is het absolute minimum. Ik ben inmiddels aan mijn derde hypotheek in de VS bezig ;)
Tenzij je veteraan bent of boer of een van de andere regelingen kan gebruiken.

Maar ik gok dat je dat niet bent. Zoals ik al zei, voor bepaalde groepen.

quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 07:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Las vanochtend nog dat zelfs de afschaffing van de jubelton nauwelijks invloed heeft op de huidige stijging van de huizenprijzen.
Logisch toch? Het zaadje van het geven van geld is geplant. Of het nu via een familie hypotheek gaat of dat de minimale schenkbelasting gewoon afgetikt word, dat is dan ook niet meer zo relevant.

Dat het erdoor gestegen is, dat is een feit.
pi_212578772
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 08:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, want voor starters alleen maar recht op HRA bij een hypotheek die annuïtair of sneller wordt afgelost.
De aflossingsvrije hypotheken van de boomers hebben dat veroorzaakt.
Die hadden de afgelopen jaren prima opties om hun aflossingsvrije hypotheek tegen een extreem lage rente om te zetten naar annuïtair of lineair, dus ze moeten beginnen het recht op die HRA te laten vervallen.

Dat is de oorzaak van het probleem, en daar waar de starters maximaal genaaid worden met niet alleen recht op HRA bij annuïtair of sneller, zitten ze ook nog eens aan die 30 jaar van die eerste hypotheek vast als ze groter willen gaan wonen, wat hun leencapaciteit bij een volgend huis enorm drukt, kan de boomer zijn aflossingsvrije hypotheek meenemen en recht op HRA voor dat deel houden.
Nog maar even en dan is die HRA ook voorbij voor de boomer (of iedereen jonger dan boomer. Nog maximaal 19 jaar.

quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Meen toch dat min. max. 50% van de woningwaarde, annuitair (of: lineair) afgelost moe(s)t aflossingsvrij opgenomen mag worden??
Nu wel. Maar als je al 12 jaar in je woning woont, kan het ook 100% zijn.
pi_212578855
Weet je nog die spaarhypotheken?
Dat je echt bewust 30 jaar maximale HRA genoot.
Wat een tijden waren dat!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212578889
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:17 schreef capricia het volgende:
Zo lang geleden was dat nog iets. Iedereen van 30+ kan dat nog weten. Ze waren wel heel inflexibel stiekem, je moest er relatief lang wonen om het uit te laten kunnen.
pi_212578913
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zo lang geleden was dat nog iets. Iedereen van 30+ kan dat nog weten. Ze waren wel heel inflexibel stiekem, je moest er relatief lang wonen om het uit te laten kunnen.
En je moest ook uitkijken als je een extra inleg wilde doen. Want dat mocht alleen binnen een bepaalde bandbreedte.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212578963
quote:
Ook soms verkapte woekerpolissen/levensverzekeringen ertussen, waarbij veel "aan de strijkstok bleef hangen". De beste (en rap afgeschafte) hypotheek i.m.o was de bankspaarhypotheek: wat je inlegde was wat je spaarde tegen een bekend rente-%, gelijk aan je hypotheekrente
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212578981
Ik kwam laatst zappend langs het programma "Hoeveel ben je waard?" op SBS6. Ik vond het ontluisterend om te zien hoe die mensen met geld omgingen. Eén stel met kinderen wilde graag de vrijstaande woning van oma kopen. Op dat moment huurden ze nog. Hij had een eigen zaak als hovenier, zij leek niet te werken. Hij onttrok tussen de 2000-2500 euro uit zijn bedrijf om van te leven, maar door diverse toeslagen kwamen hun maandelijkse inkomsten boven de 6000 euro (!).

Ik snapte daar niks van, maar aan het einde bleek hoe het zat. Hij was meer gaan werken en meer gaan verdienen. Daardoor hadden ze geen recht meer op die toeslagen, maar daar hadden ze zich nooit in verdiept. Ergo: ze waren niet alleen niets waard, maar hadden netto zelfs een schuld van 15k. Dat kopen van het huis van oma werd natuurlijk niks zo.

Ik heb niet met zulke mensen te doen. Als ze hun financiën op orde zouden brengen en hun boerenverstand zouden gebruiken, zouden ze prima kunnen sparen en een huis kunnen kopen. Wat ik wel zuur vind om te zien is hoe hard veel mensen moeten werken voor een bescheiden inkomen. Waarom betalen we onze vaklui niet beter? Maar goed, dat heeft dan weer niets met de woningmarkt te maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212579052
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:26 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook soms verkapte woekerpolissen/levensverzekeringen ertussen, waarbij veel "aan de strijkstok bleef hangen". De beste (en rap afgeschafte) hypotheek i.m.o was de bankspaarhypotheek: wat je inlegde was wat je spaarde tegen een bekend rente-%, gelijk aan je hypotheekrente
Ja. En die verhalen van die woekerpolissen. En maar betalen. :o

Voor mij is de beste hypotheek altijd nog de aflossingsvrije hypotheek. _O_
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212579054
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:27 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik wel zuur vind om te zien is hoe hard veel mensen moeten werken voor een bescheiden inkomen. Waarom betalen we onze vaklui niet beter? Maar goed, dat heeft dan weer niets met de woningmarkt te maken.
Zit wat in. Echter als je puur naar het kapitalistische systeem kijkt, zijn er een aantal factoren die de economie (& - groei) bepalen: de factoren arbeid en arbeidskosten en de investeringen/het kapitaal.

Wil een onderneming draaien, dan moet ie kapitaal hebben en arbeiders. Kapitaal aantrekken kost geld, (rente, dividend) en idem arbeid. Liever weinig aan arbeid uitgeven als je veel kapitaal nodig hebt.

Daarom mijn (althans: 1 van de vele) adagio: "laat het kapitaal voor je werken, i.p.v. zelf te werken"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212579061
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:32 schreef capricia het volgende:
:Y :Y
  zondag 25 februari 2024 @ 10:38:47 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212579123
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. En die verhalen van die woekerpolissen. En maar betalen. :o

Geen probleem, maar dan geen recht meer op HRA, dat is namelijk de doodsteek voor de HRA.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212580235
quote:
Ander voordeel van die (bank)spaarhypotheken was, dat het opgebouwde (spaar-/beleggings)kapitaal, in box 1 stond/staat. Daardoor hoef(de) je er geen VRH over te betalen.
pi_212580371
quote:
Weet je wat nog mooier is , wij hebben de bankspaar hypotheek omgezet naar aflossingsvrij met 1,1% rente en is nog aftrekbaar ook. De huidige deposito rente staat op >3%..

Al ben ik de laatste tijd weer meer naar aandelen gegaan, sinds de inflatie enigszins afnam.
  zondag 25 februari 2024 @ 12:21:12 #15
3542 Gia
User under construction
pi_212580669
Gisteren item bij Kassa. Jongeman zat in een huurappartement, noodgedwongen gedeeld met een ander, van 1700 euro. De hoogte was gebaseerd op de WOZ-waarde van het appartement: 430K!

De schimmel zat er op de muren, slecht geïsoleerd en heel groot was het niet.

Is toch absurd die woekerprijzen!!
pi_212581120
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 12:21 schreef Gia het volgende:
Gisteren item bij Kassa. Jongeman zat in een huurappartement, noodgedwongen gedeeld met een ander, van 1700 euro. De hoogte was gebaseerd op de WOZ-waarde van het appartement: 430K!

Er is iets fundamenteel mis. I.m.o. is woning/wonen, een verdienmodel geworden en daarmee dit soort execessen tot gevolg hebbende.
pi_212581799
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nog maar even en dan is die HRA ook voorbij voor de boomer (of iedereen jonger dan boomer. Nog maximaal 19 jaar.
[..]
Nu wel. Maar als je al 12 jaar in je woning woont, kan het ook 100% zijn.
Maximaal 19 jaar? Die is gebaseerd op?
pi_212581836
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 12:21 schreef Gia het volgende:

850 de man, het is veel maar met de huidige lonen ook wel weer prima op te hoesten.

Wel echt triest dat het zo slecht was geïsoleerd ja.
pi_212581872
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Maximaal 19 jaar? Die is gebaseerd op?
De HRA op aflossingsvrije hypotheken is afgeschaft in 2013, dus de laatste 11 jaar zijn er geen hypotheken met HRA die aflossingsvrij zijn meer afgesloten. Over 19 jaar zijn we dus van de HRA op aflossingsvrije hypotheken af.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212581930
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
De HRA op aflossingsvrije hypotheken is afgeschaft in 2013, dus de laatste 11 jaar zijn er geen hypotheken met HRA die aflossingsvrij zijn meer afgesloten. Over 19 jaar zijn we dus van de HRA op aflossingsvrije hypotheken af.
Ah op die manier.
pi_212581955
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
850 de man, het is veel maar met de huidige lonen ook wel weer prima op te hoesten.

Wel echt triest dat het zo slecht was geïsoleerd ja.
Tja niet gek dat veel mensen 20-50k overbieden, dat is 2-4 jaar huur wegpissen.
pi_212581980
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Er is iets fundamenteel mis. I.m.o. is woning/wonen, een verdienmodel geworden en daarmee dit soort execessen tot gevolg hebbende.
Natuurlijk is het een verdienmodel. Waarom zou je een huis verhuren als je er niet aan kan verdienen?

De markt is alleen zwaar verstoord aan de aanbodzijde. Anders had die gast allang gezegd ‘zoek het maar uit met je dure schimmelhuis, ik ga wel bij je concurrent huren’
  Moderator zondag 25 februari 2024 @ 14:01:39 #23
236264 crew  capricia
pi_212582013
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ach, als de eigen woning naar box 3 gaat, is er helemaal geen HRA meer. Tot die tijd nog even van genieten. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212582042
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 13:57 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Tja niet gek dat veel mensen 20-50k overbieden, dat is 2-4 jaar huur wegpissen.
Het rekensommetje is snel gemaakt ja.

Nou is het voor de huidige lichting starters ook wel weer zuur dat ze zeer hoog moeten instappen en ook nog een rente van dik boven de 4 procent mogen lappen.

Dat lijkt historisch misschien niet eens zo hoog maar in vergelijking met 2 procent rente betaal je al snel een ruime ton meer met een lange looptijd.

Oplossing zou kunnen zijn om je rente maar 5 jaar vast te zetten maar dat blijft ook gokken natuurlijk.
pi_212582079
quote:
1s.gif Op zondag 25 februari 2024 14:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ach, als de eigen woning naar box 3 gaat, is er helemaal geen HRA meer. Tot die tijd nog even van genieten. :D
Als woningen naar box 3 gaan zou dat de staat wel enorme belastinginkomsten opleveren.

Misschien niet eens zo onrechtvaardig, al zullen er wel weer allerlei uitzonderingen komen voor mensen die nog niet zo lang een huis hebben, enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-02-2024 14:10:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')