Dat is het hele punt natuurlijk. Toen Rusland eruit gegooid werd, was dat omdat de omroepen, op initiatief van onze Avrotros trouwens, dreigden met een boycot. Dus toen had de EBU weinig keus. Nu is het eerder andersom, en heb ik de indruk dat niet één omroep uit een relevant land heeft opgeroepen om Israël niet mee te laten doen, en Duitsland zei zelfs het tegenovergestelde. Dan blijft er weinig anders over dan om achter de schermen de druk zo hoog mogelijk op te voeren om Israël in de hoop dat ze zelf concluderen dat ze beter niet mee kunnen doen. Maar als dat na herhaaldelijke pogingen niet gebeurt, dan houdt het natuurlijk wel een beetje opquote:Op dinsdag 9 april 2024 18:10 schreef blackswangreen het volgende:
Ik weet niet wat mensen verwachten van de EBU. Ze kunnen niet op eigen houtje landen gaan uitsluiten. Als landen als Duitsland (en Nederland trouwens ook) achter Israël blijven staan, wat moet je dan? Ze hebben toch duidelijk geprobeerd om de boel te traineren en Israël te bewegen zichzelf terug te trekken, maar als Israël de hint niet begrijpt, je moet toch een mandaat hebben van de aangesloten landen. En dat mandaat is er blijkbaar niet.
Ik gok vanwege de big 5 die nu niet tijdens de 2e repetitie van de andere landen voor het eerst repeteren, maar “gewoon” in de volgorde van de semiquote:Op woensdag 10 april 2024 08:46 schreef Greys het volgende:
Vorig jaar begonnen de repetities op zondag. Nu kennelijk (?) op zaterdag.
[ x ]
Ja kan heel goed. M'n vraagteken was ook meer omdat ik nog geen bron had gevonden voor die tweet. Ik keek even daarna of er al een schema bekend is.quote:Op woensdag 10 april 2024 09:41 schreef molloot200 het volgende:
[..]
Ik gok vanwege de big 5 die nu niet tijdens de 2e repetitie van de andere landen voor het eerst repeteren, maar “gewoon” in de volgorde van de semi
Meteen weer overal posts dat het te klein zou zijn. ELK JAAR WEER!quote:Op donderdag 11 april 2024 12:41 schreef Funhouse het volgende:
[ x ]
[ x ]
Eurovisie zelf heeft ook een filmpje op instagram geplaatst: https://www.instagram.com/p/C5ne1ryCUx-/
Ik vraag me ook af waarom ze zo graag groter willen. Komt vaak niet ten goede van hoe het op tv overkomt. En qua kaartverkoop hoeven ze ook niet boos te zijn dat het te klein is want er zijn nog voldoende tickets over.quote:Op donderdag 11 april 2024 18:01 schreef Em31 het volgende:
[..]
Meteen weer overal posts dat het te klein zou zijn. ELK JAAR WEER!
Het was maar 1x klein de afgelopen jaren en dat was in 2019 en zelfs dat leek op tv niet klein.
MANS DOET DAT MET HAAR JA TOCH JA TOCHquote:Op vrijdag 12 april 2024 16:12 schreef Em31 het volgende:
https://www.instagram.com/p/C5qgSxaCZl4/
Krijg er meteen al helemaal zin in.
Dat is wel een groot voordeel aan een Zweedse zegequote:Op vrijdag 12 april 2024 16:12 schreef Em31 het volgende:
Petraquote:Op vrijdag 12 april 2024 16:12 schreef Em31 het volgende:
En dan vergeet je Bosnië-Herzegovina nog. We mogen groot dromen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:32 schreef Nexum het volgende:
Monaco, Noord-Macedonië, Bulgarije, Roemenië, Turkije allemaal terug volgend jaar aub![]()
![]()
https://www.reddit.com/r/eurovision/s/T3Dv2o2katquote:Malmö 2024: Producers to get more “choice” in deciding Grand Final running order
In March it was revealed that some major changes would be introduced in Malmö to make the Eurovision Song Contest even more exciting. Following the announcement of the “Big 5” performing their songs in full in the Semi-Finals and that fans can vote as soon as the first artist takes to the stage in the Grand Final, we now have another big change to reveal!
In recent years, the qualifying countries from the Semi-Finals and the Big 5 have chosen which half of the Grand Final they will perform at random. The producers of the show then decided where in the First Half (songs 1 to 13) or Second Half (songs 14 to 26) of the Grand Final those acts would perform.
This year a new “Producer’s Choice” category will be introduced.
Host broadcaster SVT has revealed that 25 of the 26 artists in the Grand Final (Sweden has already drawn position 1) will be able to pick First Half, Second Half or Producer’s Choice in a random draw.
This means that if an artist pulls out Producer’s Choice in the random draw – the show producers will be able to place that song anywhere in either the First or the Second Half of the running order.
The change means there will now be 6 places to pick in the First Half of the running order, 6 places that can be chosen in the Second Half and 13 Producer’s Choice places.
The reason for the change is to give producers of the show even more of an opportunity to make all songs in the Grand Final stand out and create the most exciting running order possible.
Christer Björkman, this year’s Contest Producer, explains more about the reasons for the change:
*“It's all about creating the best TV show possible and giving all artists a chance to shine. In previous years, with just the First Half and Second Half draws you might find many ballads ended up in the same part of the show or many favourites were drawn to perform in the same half. Adding the flexibility of Producer’s Choice gives me the ability to create an even better flow of different tempos and an even more thrilling Grand Final.”*
The Big 5 will be picking either First Half, Second Half or Producer’s Choice after their second Rehearsal on Saturday 4 May, live during a **Reddit AMA**.
Then each of the 10 qualifiers from the First Semi-Final on Tuesday 7 May will draw one of those three options from the bowl immediately after the show LIVE on the Official Eurovision Song Contest TikTok channel.
The 10 qualifying artists from the Second Semi-Final will draw from the remaining options live on TikTok after the show finishes on Thursday 9 May.
When all the 25 options are chosen, producers will compile the running order for the Grand Final of the 68th Eurovision Song Contest in the early hours of Friday 10 May. It will then be revealed on the Contest’s website and social media channels.
Kan nog wel eens een groot verschil maken voor Joost, maar bijvoorbeeld ook een Nemo of Oekraine of je zal als 6de of 21ste mag in de finale.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:06 schreef Em31 het volgende:
De producers die straks verantwoordelijk zijn als ze een favoriet wél in de eerste helft zetten. Ik weet niet hoor..
Ja en dan komt het niet meer door pech door de loting, maar door een bewuste keuze. Apart.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Kan nog wel eens een groot verschil maken voor Joost, maar bijvoorbeeld ook een Nemo of Oekraine of je zal als 6de of 21ste mag in de finale.
Dit moet je toch als producers totaal niet willen? Er is altijd al gedoe rondom de running order in de finale en nu benadruk je die voorkeursbehandeling o.i.d. juist meer..quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:08 schreef Em31 het volgende:
[..]
Ja en dan komt het niet meer door pech door de loting, maar door een bewuste keuze. Apart.
Ik denk dat het tot meer discussie gaat leiden dat de organisatie je bewust in de eerste helft plaatst dan dat je toevallig het verkeerde lootje pakt uit de grabbelton.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:10 schreef Cee het volgende:
Ik moet er nog een beetje meer induiken maar ik vind het juist wel een goed idee, dan laat je het niet allemaal aan een loterij over. Uiteindelijk beslist de producer binnen de eerste of tweede helft nog steeds de running order.
Ja, dit zet de deur natuurlijk wagenwijd open voor corruptie. “Beste Silvester Belt, je bent knap 2e geworden in je semi, maar de producer vond jouw lied helaas ideaal om als 3e in te zetten, dus je bent nu kansloos.”quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Kan nog wel eens een groot verschil maken voor Joost, maar bijvoorbeeld ook een Nemo of Oekraine of je zal als 6de of 21ste mag in de finale.
Als een organisatie niet het beste met je voor heeft zullen die je hoe dan ook naaien, ook als je tweede helft loot.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat het tot meer discussie gaat leiden dat de organisatie je bewust in de eerste helft plaatst dan dat je toevallig het verkeerde lootje pakt uit de grabbelton.
Het idee is natuurlijk dat de favorieten die eerste helft pakken als 11e en 13e mogen, die tweede helft pakken ergens in die gunstige helft, en de rest op een leuke plek, en dat de producers niet zitten opgescheept met de complete Top 4 van de bookmakers in de eerste helft ofzo.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik denk dat het tot meer discussie gaat leiden dat de organisatie je bewust in de eerste helft plaatst dan dat je toevallig het verkeerde lootje pakt uit de grabbelton.
Ik vertrouw die zweden nietquote:Op dinsdag 16 april 2024 15:29 schreef Em31 het volgende:
Stel Kroatië wint de eerste semi en Nederland de tweede. Vervolgens zetten ze Kroatië op plek 24 en Nederland op 8.
Ja dan ga ik toch wat denken hoor.
Maar wat als de 4 favorieten gewoon alle vier eerste helft loten? Als dat loten echt eerlijk gaat kan dat met dit systeem nog steeds toch.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het idee is natuurlijk dat de favorieten die eerste helft pakken als 11e en 13e mogen, die tweede helft pakken ergens in die gunstige helft, en de rest op een leuke plek, en dat de producers niet zitten opgescheept met de complete Top 4 van de bookmakers in de eerste helft ofzo.
Alleen past dat niet in een wedstrijd als het ESF, waar naast artistieke waarden ook gewoon de financiën en politiek regeren. Dan krijg je dus bevoordeling van bepaalde landen.
Dat kan wel, maar die kans is vrij klein natuurlijk. Er zijn maar 6 loten voor de eerste helft, 6 van de 25. Dan zouden alle 4 de favorieten één van die 6 loten moeten trekken.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:33 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar wat als de 4 favorieten gewoon alle vier eerste helft loten? Als dat loten echt eerlijk gaat kan dat met dit systeem nog steeds toch.
Ik vind het niet zo'n enorme ramp, dit. Ja ik had het liever niet gezien, maar ze hadden echt veel ergere changes kunnen bedenken dan deze. Zoals die uitslag in de vorm die ze al eens geoefend hadden met de artiesten on stage en dat ze toen goddank toch maar niet deden.
Het is maar goed dat Zweden de eerste startpositie heeft getrokkenquote:Op dinsdag 16 april 2024 15:28 schreef blackswangreen het volgende:
Er is echt niemand die hierop zat te wachten, behalve Christer Björkman. Wat een onzin.
De kans is klein maar het kán nog steeds.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:42 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar die kans is vrij klein natuurlijk. Er zijn maar 6 loten voor de eerste helft, 6 van de 25. Dan zouden alle 4 de favorieten één van die 6 loten moeten trekken.
De grootste zwakte van dit systeem is dat als je favoriet bent en je trekt producer's choice, en je wordt ergens in de eerste helft geplaatst, je gewoon aantoonbaar wordt genaaid. Dat moet je als producer toch ook niet willen?
Die kans is 1 op 843, dus dat is niet zo’n boeiend scenario.quote:Op dinsdag 16 april 2024 15:45 schreef Greys het volgende:
[..]
De kans is klein maar het kán nog steeds.![]()
En ik denk dat ze dat dan ook niet zullen doen, favorieten echt benadelen. Misschien naïef maar ik denk dat ze dat zelf ook wel weten dat het dan het hele jaar daarna gaat over hun naaistreek.
Als een top 5 kandidaat de 1e helft loot zetten ze die vast op een goede plek in die helft.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:01 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Die kans is 1 op 843, dus dat is niet zo’n boeiend scenario.
En nee, ze gaan niet Zwitserland als 2e zetten en Kroatië als 26e natuurlijk. Maar je kan niet alle favorieten en semi-favorieten ergens aan het einde van de show zetten. Als er normaal een stuk of 4 favorieten in de eerste helft zitten, is het een stuk makkelijker verdedigbaar dat de nummer 3 uit de semi de 6e startpositie krijgt van de 13 mogelijkheden, omdat 3 grotere knallers een voorkeursbehandeling verdienen. Maar als je als Top 5-kandidaat als 6e moet, terwijl al die andere 20 posities daarna ook hadden gekund, word je als land natuurlijk gewoon genaaid.
Nou dat dusquote:Op dinsdag 16 april 2024 15:53 schreef Funhouse het volgende:
Doe dan gewoon helemaal geen loting zou ik zeggen
Het probleem is gewoon dat de EBU totaal niet probeert te camoufleren dat ze de voorkeur geven aan een BIG5-land of ander groot West-Europees land als winnaar. En in dit specifieke jaar misschien nog Kroatië, omdat er dan wat landen uit die regio gaan terugkeren. Maar het laatste wat ze op de burelen daar willen is dat we volgend jaar naar Georgië of Albanië ofzo moeten. Dus landen met een mindere X-factor zijn in dit systeem op voorhand zwaar benadeeld.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:05 schreef Greys het volgende:
[..]
Als een top 5 kandidaat de 1e helft loot zetten ze die vast op een goede plek in die helft.
Als een top 5 kandidaat de 2e helft loot is het sowieso prima.
Als een top 5 kandidaat Producers Choice loot zetten ze die ook heus wel op een goede plek lijkt me. Het is namelijk net zo'n kleine kans dat alle top 5-ers Producers Choice loten als dat ze alle vijf 1e helft loten.
Dus ik denk dat het effect wel meevalt maar dat ze zo ietsss meer ruimte hebben om te schuiven, ook qua staging enzo.
Oké maar als dat zo is dan waren ze dat sowieso toch al, aangezien de producers de gehele startvolgorde toch al maakten binnen die twee helften? Ik denk persoonlijk dus niet dat dit dan nog zo veel méér uitmaakt.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:16 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is gewoon dat de EBU totaal niet probeert te camoufleren dat ze de voorkeur geven aan een BIG5-land of ander groot West-Europees land als winnaar. En in dit specifieke jaar misschien nog Kroatië, omdat er dan wat landen uit die regio gaan terugkeren. Maar het laatste wat ze op de burelen daar willen is dat we volgend jaar naar Georgië of Albanië ofzo moeten. Dus landen met een mindere X-factor zijn in dit systeem op voorhand zwaar benadeeld.
Als je 13 landen hebt die je willekeurig over de hele show kunt plaatsen is dat wel degelijk iets anders dan dat je aan helften gebonden bent. Zoals mijn voorbeeld met Kroatie en Nederland. Waarom zou je de eerste dan ergens in de 1e helft plaatsen en de ander wel op het eind en vice versa?quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:26 schreef Greys het volgende:
[..]
Oké maar als dat zo is dan waren ze dat sowieso toch al, aangezien de producers de gehele startvolgorde toch al maakten binnen die twee helften? Ik denk persoonlijk dus niet dat dit dan nog zo veel méér uitmaakt.
Maar misschien piep ik na het bepalen van de volgorde wel anders hoor.
Ik zou van die 13 landen de favorieten bij de bookmakers dan een goede plaats geven en de rest van die 13 gewoon een beetje net als anders random indelen op basis van afwisselend enzo.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:32 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Als je 13 landen hebt die je willekeurig over de hele show kunt plaatsen is dat wel degelijk iets anders dan dat je aan helften gebonden bent. Zoals mijn voorbeeld met Kroatie en Nederland. Waarom zou je de eerste dan ergens in de 1e helft plaatsen en de ander wel op het eind en vice versa?
Maar wel valid commentaar hoor van Oost Europese landen, want die worden best vaak genaaid met dit soort dingen. We moeten niet nog meer landen daar kwijt raken in de toekomst.quote:
Hier een voorbeeld startvolgorde, die die voordelen leuk tot uiting brengt. Favorieten Zwitserland (1e helft geloot), Oekraïne (Prod), Litouwen (Prod) en Zweden (vast) komen mooi in de eerste helft, en de andere favorieten in de tweede helft. Uiteraard zonder dat hier enig patroon in te herkennen is.quote:Op dinsdag 16 april 2024 18:08 schreef Greys het volgende:
[ x ]
Er zitten inderdaad natuurlijk ook gewoon voordelen aan.
Is zij ook niet van dat akkefietje met Bambie Thug? Ken het precieze verhaal niet maar zag wat heisa op X hier en daar.quote:Op dinsdag 16 april 2024 18:08 schreef Greys het volgende:
[ x ]
Er zitten inderdaad natuurlijk ook gewoon voordelen aan.
Ja geloof het wel.quote:Op dinsdag 16 april 2024 19:01 schreef Dave het volgende:
[..]
Is zij ook niet van dat akkefietje met Bambie Thug? Ken het precieze verhaal niet maar zag wat heisa op X hier en daar.
Ik vind het een overtrokken reactie, hoe leuk ik Matt ook vind. Want dat staat er helemaal niet, hij gaf een voorbeeld met 'bijvoorbeeld alle ballads aan het eind en alle favorieten aan het begin'. Dat betekent niet dat Björkman 'de favorieten wil protecten' want sommigen daarvan zullen/kunnen nog steeds eerste helft loten.quote:
Wow! En dan moeten we wachten tot bericht van de allerlaatste om iets van een omschrijving voor Joost te krijgen.quote:Op woensdag 17 april 2024 07:38 schreef Em31 het volgende:
Volgende week zaterdag beginnen de repetities al. De stand-in repetities zijn waarschijnlijk nu bezig, dit gaat ineens veel te snel.
Ja dat wordt veel geduld hebben voor ons.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:28 schreef AnnethingIsPossible het volgende:
[..]
Wow! En dan moeten we wachten tot bericht van de allerlaatste om iets van een omschrijving voor Joost te krijgen.
Dit stukje lijkt me met die vlag zo eerder uit de openingsceremonie te komen.quote:
Monaco lijkt weer een stapje dichterbij te zijn gekomenquote:
quote:The new Monegasque national broadcaster, TV Monaco, has become an active EBU member as of March and is thus eligible to compete at the Eurovision Song Contest.
TV Monaco was launched on 1 September 2023, the channel is now a full member of the EBU as of late March 2024.
Technically Monaco could have competed at Eurovision 2024 as it is under the umbrella of MMD (Monaco Media Diffusion). MMD is an active member of the EBU.
On September 15th 2023 MMD confirmed to ESCToday that MMD/TV Monaco would not compete at the 2024 Eurovision Song Contest in Malmo.
The last time Monaco competed at the Eurovision Song Contest was in 2006, back then the Monegasque national broadcaster TMC was responsible for the microstate’s participation at Eurovision. Recently TMC merged into French broadcaster TF 1 and is no more a member of the EBU.
Monaco withdrew from the competition in 2007 and its return to the competition in the near future seems more plausible as TV Monaco is now an active EBU member. Will we hear ‘Good evening Europe, this is Monte Carlo calling!’ next year at Eurovision? We will have to wait a tad longer to know…
With the return of Luxembourg to the contest after a 31 year hiatus we would love to see Monaco return to the competition.
Ik denk dat het feit dat Israël meedoet hier nog best in meespeelt. Een deel zal er alleen daardoor al niet naar toe willen, een deel zal misschien bang zijn voor veiligheid in Malmö. Ik zou eigenlijk geen andere reden kunnen bedenken?quote:Op woensdag 17 april 2024 20:42 schreef aarontje112 het volgende:
Voor de geïnteresseerden: er zijn nog vrij veel tickets beschikbaar voor de shows. Met name de “jury” shows, maar zelfs ook voor de liveshows van de semi’s. Best vreemd eigenlijk gezien Eurovision zo populair is in Zweden en prijzen ook niet exorbitant zijn
Sommige figuren maken het er ook niet makkelijker opquote:Op woensdag 17 april 2024 21:32 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik denk dat het feit dat Israël meedoet hier nog best in meespeelt. Een deel zal er alleen daardoor al niet naar toe willen, een deel zal misschien bang zijn voor veiligheid in Malmö. Ik zou eigenlijk geen andere reden kunnen bedenken?
Zou best eens kunnen! Ik ga naar de jury show van de eerste halve finale. Geen Israël en geen live show, minste risicoquote:Op woensdag 17 april 2024 21:32 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik denk dat het feit dat Israël meedoet hier nog best in meespeelt. Een deel zal er alleen daardoor al niet naar toe willen, een deel zal misschien bang zijn voor veiligheid in Malmö. Ik zou eigenlijk geen andere reden kunnen bedenken?
Die nemen alvast een voorschot op een Kroatische zege en goedkoop verblijfquote:
Als Zwitserland wint zal het wel een duur verblijf wordenquote:Op donderdag 18 april 2024 09:28 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Die nemen alvast een voorschot op een Kroatische zege en goedkoop verblijf
Maar zou mooi zijn als er weer wat landen terugkeren, 37 is wel het minimum om zo'n systeem met 2 halve finales levend te houden
Direct de hele omroep failliet.quote:Op donderdag 18 april 2024 11:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Als Zwitserland wint zal het wel een duur verblijf worden
Het is een plus, geen kruis.quote:Op donderdag 18 april 2024 12:57 schreef grazz het volgende:
[..]
Ik krijg er EO jongerendag gevoel bij
Dat podium kunnen ook 4 wieken van een molen zijnquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |