abonnement Unibet Coolblue
pi_212534902
In het tiende seizoen van ‘Over Mijn Lijk’ ontmoet Tim Hofman vijf jonge mensen die ongeneeslijk ziek zijn en alles uit de laatste fase van hun leven proberen te halen. Ze sporten fanatiek, werken met veel plezier en vieren de liefde. Tim volgt Zoë, Jeffrey, Jegor, Eva en Maaike. Hoe gaan ze om met het feit dat hun leven niet lang meer duurt? Wat willen zij in ieder geval uit het leven halen? En welke dromen hebben ze?



Alle OML-ers in alfabetische volgorde:
https://www.bnnvara.nl/overmijnlijk/catalogus/omlers
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 22 februari 2024 @ 11:53:15 #2
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212535254
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 01:26 schreef Vingerhoedje het volgende:

[..]
Natuurlijk bedoelt hij niet dat kanker zo geweldig is en dat het een 'geluk' is dat hij het heeft. Hij staat nu gewoon positief in het leven, ten opzichte van ervoor, en ziet nu ook in dat ook al kanker het ergste is wat hij heeft meegemaakt in zijn leven, hij nu ook positieve punten ervan inziet. Dus dat hij Daisy heeft leren kennen door kanker, en Lev heeft doordat zijn situatie nu zo is. Dat betekent niet dat hij de kanker als een geschenk ziet.. integendeel. Maar hij ziet nu ook positieve kanten van de situatie, terwijl de situatie ansich helemaal klote is. Als je in deze situatie zit is het mooiste wat je kan hebben positieve kanten ervan inzien, aangezien het jaren alleen maar ellende is geweest. Dus nee, tuurlijk zien ze de ziekte niet als geschenk. Maar de ziekte is waarmee ze de rest van hun leven moeten dealen. Als je daar ook nog positieve kanten uit kan halen is dan toch helemaal fantastisch?

Je vergeet even dat de ziekte inmiddels iets is wat onderdeel is van hun leven. Dus als daaruit in je gedachten positieve dingen volgen, dan is dat het mooiste wat er is, en ben je als buitenstaander echt heel zuur om niet in te zien dat het een positieve gedachte is tov er een negatief ding van te maken.
Ik kan het hebben van iemand zoals Jegor die zelf kanker heeft en met een soort tijdbom moet leven en in de onbekende tijd die hij heeft een acceptabel leven moet leiden.

Een Jeffrey ging er weer totaal anders mee om: kop in het zand en focus bijna uitsluitend op zijn gezin en dat zo goed mogelijk achterlaten (en daarbij misschien ongewild voorbijgaand aan dat zijn zoon hem de rest van zijn leven hem uitgemergeld en zwaar lijdend op zijn netvlies heeft staan).

Zoë en Eva gaven feesten bij wijze van bewust afscheid/vieren van het nog leven. Da's weer anders.
  donderdag 22 februari 2024 @ 12:52:37 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212535916
Mss uitgemergeld en lijdend, maar ook proberend zo lang mogelijk bij hen te blijven, en dat blijft óók hangen!
Dat laatste beeld is er één van velen. Als jij het ene jaar naar Duitsland op vakantie gaat en het jaar erop naar Frankrijk, dan vergeet je toch ook niet op slag alle beelden van Duitsland?

Ga er maar vanuit dat die foto van de rouwkaart in de woonkamer staat (samen met mss nog vele andere) en dat dat laatste beeld echt niet per sé het dominante beeld wordt.
***
  donderdag 22 februari 2024 @ 12:54:16 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212535934
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Inderdaad. Ik vond dat heel ontroerend om te zien, hoe iets alledaags ineens symbolisch werd. En m'n hart brak elke keer dat ik zijn zoon zag, die het allemaal stilletjes in zich opnam.
Nou he, dat beeld toen hij hoorde dat Jeffrey emotioneel werd op de begraafplaats en hij even om het hoekje keek.
Heel goed dat zij al met een rouwtherapeut in gesprek zijn in deze fase. :Y
***
pi_212540010
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:31 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Bedoelde meer dat hij het vooral erg onpraktisch lijkt te vinden allemaal, het komt helemaaaaal niet uit! Er moet gewerkt worden!

In zn verslagenheid dacht ik nog steeds die "ja jezus, moet dit nú?" te zien.
Dan begreep ik je verkeerd, en inderdaad dat ziek zijn en vooral doodgaan kwam hem slecht uit, Jeffrey moest en zou het huis zo netjes mogelijk achter laten. Zijn vader die de muren nog aan het sauzen was, terwijl de begrafenisondernemer er was en wilde weten wie er zou spreken op de uitvaart.

Heel triest om te zien en hieruit werd maar weer duidelijk dat je blijkbaar toch je grenzen verlegd als je ervoor staat.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
  donderdag 22 februari 2024 @ 18:34:31 #6
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212540221
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:52 schreef BE het volgende:
Mss uitgemergeld en lijdend, maar ook proberend zo lang mogelijk bij hen te blijven, en dat blijft óók hangen!
Dat laatste beeld is er één van velen. Als jij het ene jaar naar Duitsland op vakantie gaat en het jaar erop naar Frankrijk, dan vergeet je toch ook niet op slag alle beelden van Duitsland?

Ga er maar vanuit dat die foto van de rouwkaart in de woonkamer staat (samen met mss nog vele andere) en dat dat laatste beeld echt niet per sé het dominante beeld wordt.
Dat hangt af van hoe de rouwverwerking verder gaat. Ik heb helaas wel wat mensen in mijn familie en verdere omgeving op deze manier uit zien checken met kinderen in de leeftijdscategorie van Jeffrey's kinderen waarbij vrij zwaar geschut ingezet heeft moeten worden qua hulpverlening.

Mijn ene tante was een soort Jeffrey qua koppigheid en haar doodsstrijd is haar dochters (en de rest van de familie) altijd blijven achtervolgen. Mijn andere tante heeft hierdoor besloten om haar eindfase heel anders in te gaan. Helaas was hun kleine broertje, mijn oom, weer van het eerste soort (kop in het zand en letterlijk tot 24 uur voor zijn dood aan het regelen, toen wou hij het pas accepteren) waardoor we met zijn allen maar met name zijn vrouw en zoon zo terug het eerste trauma in zijn gezogen.

Dat wil niet zeggen dat dat hier ook gaat gebeuren en ik respecteer zijn focus op zijn familie ook echt, maar het is wel iets waar de vrouw van Jeffrey heel goed op moet letten denk ik.
  donderdag 22 februari 2024 @ 18:35:59 #7
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212540236
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:54 schreef BE het volgende:

[..]
Nou he, dat beeld toen hij hoorde dat Jeffrey emotioneel werd op de begraafplaats en hij even om het hoekje keek.
Heel goed dat zij al met een rouwtherapeut in gesprek zijn in deze fase. :Y
Oh, dat is zelfs al in gang gezet dus. Inderdaad erg goed.
pi_212613742
Eva houdt er de moed goed in. Knap hoor voor zo'n jong meisje.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212613799
Moeilijke toespraak van de vrouw van Jeffrey. :'(
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212613821
Hoewel natuurlijk erg aangrijpend vond ik het toch een beetje een Tokkie uitvaart van Jeffrey. :@

Ik houd persoonlijk echt totaal niet van dat vuurwerk, fakkels en staande ovaties langs de rouwstoet.

Maar goed, Jeffrey wilde het denk ik zo, dus goed dat ze het zo hebben gedaan.

Zielig voor de kindjes. :(
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 27 februari 2024 @ 21:55:39 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212613969
Selamatan Zoë. Geloof en bijgeloof.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 27 februari 2024 @ 22:31:27 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212614542
En uitmelken...een podcast serie OmL vanaf nu te beluisteren. :{w
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212614969
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 22:31 schreef golfer het volgende:
En uitmelken...een podcast serie OmL vanaf nu te beluisteren. :{w
Ik heb een klein stukje geluisterd en zo komt het niet over. De deelnemers vonden het ook fijn te doen en elkaar te ontmoeten
We have far more in common than that which devides us..
pi_212615167
Zoals elk seizoen een irritant persoon (Jeffrey), een superblij persoon (Eva) en een persoon die iedereen raak (Zoë). Meestal ook wel 1 iemand die nog een tijdje leeft, maar daarin hebben we dit jaar gelukkig als eerste Jegor en als voorlopige “winnares” Maaike.

(Bovenstaand is mijn interpretatie en laat het heel duidelijk zijn dat ik niemand een ziekte of de dood gun!).

Maaike echt met veel plezier naar gekeken, die brieven verbranden vond ik echt heel mooi. Mijlpaal gehaald, brief weg. Hoop dat Maaike, maar natuurlijk ook Eva en Jegor, nog lang onder ons mogen blijven.
pi_212618802
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 22:31 schreef golfer het volgende:
En uitmelken...een podcast serie OmL vanaf nu te beluisteren. :{w
Uitmelken??
Hoe vaak is er hier wel niet besproken dat men nieuwsgierig is naar hoe het met achterblijvers gaat? Lijkt me eerder voldoen aan een vraag.
pi_212618932
Ik ga die podcast zeker beluisteren. Ik vind het niet echt uitmelken. Meer iets dat niet echt binnen het tv-format past, en waarvoor ook maar een specifiek publiek te porren is. Met een podcast kun je (nog) meer de diepte in.

Wat een mooi Indonesisch gebruik, dat Selamatan. Ik kende het niet en vind het heel indrukwekkend - en goed getimed. Mijn ervaring is dat hier in NL na een week of zes iedereen vindt dat je wel weer over kunt gaan tot de orde van de dag. Dan kickt juist de eenzaamheid in.
pi_212619096
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoewel natuurlijk erg aangrijpend vond ik het toch een beetje een Tokkie uitvaart van Jeffrey. :@

Ik houd persoonlijk echt totaal niet van dat vuurwerk, fakkels en staande ovaties langs de rouwstoet.

Maar goed, Jeffrey wilde het denk ik zo, dus goed dat ze het zo hebben gedaan.

Zielig voor de kindjes. :(
Ja, dit is wel echt helemaal zijn stijl denk ik :P

Het raakte mij dat zijn vrouw tijdens de speech vertelde dat "hun" nummer van de laatste weken "Grijs" heette en dat de lucht die dag zo grijs was en de regen zorgde voor donkere rook uit de fakkels (of hoe je ze noemt?) die ze aanstaken.

Eerst vond ik het sneu dat het zo'n slecht weer was dat het vuurwerk amper te zien was tegen die grijze lucht totdat ik haar speech hoorde en die foto van hem met zijn middelvinger opgestoken op die doodskist zag. Toen bedacht ik mij dat het eigenlijk heel passend en misschien wel een teken was van hem voor die grijze dag O+
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_212619552
Voor wie het 'leuk' vindt, de podcast staat ook op YouTube, ik vind dat toch altijd wel fijner kijken en luisteren:


Ik vind het in ieder geval wel interessant om wat meer achtergrond te krijgen.
pi_212620128
quote:
1s.gif Op woensdag 28 februari 2024 14:17 schreef Aure het volgende:
Voor wie het 'leuk' vindt, de podcast staat ook op YouTube, ik vind dat toch altijd wel fijner kijken en luisteren:


Ik vind het in ieder geval wel interessant om wat meer achtergrond te krijgen.
Net gekeken en geluisterd. Mooi was het, voegt ook echt diepgang toe wat op tv echt niet mogelijk is
We have far more in common than that which devides us..
pi_212620380
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 13:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik ga die podcast zeker beluisteren. Ik vind het niet echt uitmelken. Meer iets dat niet echt binnen het tv-format past, en waarvoor ook maar een specifiek publiek te porren is. Met een podcast kun je (nog) meer de diepte in.

Wat een mooi Indonesisch gebruik, dat Selamatan. Ik kende het niet en vind het heel indrukwekkend - en goed getimed. Mijn ervaring is dat hier in NL na een week of zes iedereen vindt dat je wel weer over kunt gaan tot de orde van de dag. Dan kickt juist de eenzaamheid in.
Ik zei het tegen mijn partner, wat dat betreft heeft Tim best geluk als presentator. Hij maakt op deze manier heel veel verschillende manier van afscheid nemen mee. Dat ervaren wij niet zo in ons leven, je gaat toch vaak automatisch om met mensen die op je lijken, ook qua afscheid nemen. Dat is echt waardevol om te ervaren denk ik.

Vond het een mooi gebruik, maar wel gek dat het bord waarvan opgeschept werd voor Zoë verder niet genuttigd werd. Dat had ik wel verwacht eigenlijk, maar wellicht is dat juist niet de bedoeling.
  woensdag 28 februari 2024 @ 17:36:11 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_212621789
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 15:53 schreef GereDathan het volgende:

Vond het een mooi gebruik, maar wel gek dat het bord waarvan opgeschept werd voor Zoë verder niet genuttigd werd. Dat had ik wel verwacht eigenlijk, maar wellicht is dat juist niet de bedoeling.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slametan

Op Java wordt het aan de geesten geofferde eten bijvoorbeeld ook door de gasten gegeten; men gelooft dat de geesten eten van het aroma. In Suriname gebeurt dit niet. Men wil dat de geest langere tijd van het aroma kunnen genieten. Het geofferde eten blijft een nacht staan en wordt dan de volgende ochtend weggegooid.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212624420
Met verbazing reacties in vorige deel gelezen. Jeffrey is ook niet de persoon waar ik direct dagelijks mee om zou gaan, maar het is een gouden kerel. En als klussen je coping mechanisme is, so be it. Ik begreep dondersgoed waarom het huis zo belangrijk voor hem was.

Hij en Tim zijn voor mijn gevoel tegenpolen, maar ze hadden blijkbaar een heel goede klik.
pi_212636118
Ik vond de uitvaart van Jeffrey juist mooi, zoals bijvoorbeeld zijn dochter rondrende en door haar moeder werd opgepakt, terwijl die vertelde dat het haar zwaar viel om er nu alleen voor te staan. Ze lijkt me een geweldige vrouw, een stille kracht. En och, zijn zoon die in deze aflevering dan toch huilde… Wat is het vreselijk als dit een gezin met jonge kinderen overkomt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 29 februari 2024 @ 18:08:14 #24
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212636483
Ik heb net de podcast beluisterd en ik vind het inderdaad een mooie toevoeging. Interessant om inderdaad net even iets dieper in te gaan op hoe iets voor iemand persoonlijk is en bijvoorbeeld de vader van Zoe, dat hij nu terugkijkt en inziet dat hij inderdaad in ontkenning was, dat is toch ook wel interessant. En dan het perspectief van een vader uit seizoen zeven, hoe die er dan nu, zeven jaar later in staat
***
pi_212638244
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 20:20 schreef Astro_boy het volgende:
Met verbazing reacties in vorige deel gelezen. Jeffrey is ook niet de persoon waar ik direct dagelijks mee om zou gaan, maar het is een gouden kerel. En als klussen je coping mechanisme is, so be it. Ik begreep dondersgoed waarom het huis zo belangrijk voor hem was.

Hij en Tim zijn voor mijn gevoel tegenpolen, maar ze hadden blijkbaar een heel goede klik.
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.

Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
pi_212638417
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:

Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
Gelukkig maar. Hij zal nu een stuk rustiger in zijn graf liggen. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_212638929
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.

Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
Je valt in herhaling.
pi_212639298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.

Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_212639815
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:07 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.
Inderdaad. En ik hoop van harte dat zijn nabestaanden nooit dit soort postings vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212640629
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Inderdaad. En ik hoop van harte dat zijn nabestaanden nooit dit soort postings vinden.
Ze hebben al een dikke middelvinger gehad, dit kunnen ze vast prima verwerken :Y
pi_212640733
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 22:37 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ze hebben al een dikke middelvinger gehad, dit kunnen ze vast prima verwerken :Y
Erg ongevoelige reactie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212640850
quote:
6s.gif Op donderdag 29 februari 2024 20:19 schreef golfer het volgende:

[..]
Gelukkig maar. Hij zal nu een stuk rustiger in zijn graf liggen. :')
Dat zal goed meevallen, na de dood is er niks meer en ligt iedereen rustig.
pi_212640870
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 21:07 schreef Deisyy het volgende:

[..]
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.
Sorry dat ik iets vind. Zelfs een mening kan hier rekenen op stront uiteraard. Mijn mening blijft staan, ik vind oprecht dat hij zijn nabestaanden en vooral zichzelf te kort heeft gedaan met zijn “meug”.
pi_212642878
quote:
0s.gif Op donderdag 29 februari 2024 23:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Sorry dat ik iets vind. Zelfs een mening kan hier rekenen op stront uiteraard. Mijn mening blijft staan, ik vind oprecht dat hij zijn nabestaanden en vooral zichzelf te kort heeft gedaan met zijn “meug”.
Kruip nu niet in een slachtofferrol. Je vindt het zelf nodig om kritiek te leveren op iemand die jong is overleden en kleine kinderen nalaat. Voor hem was zijn gezin het allerbelangrijkst, wat je reacties nog ongevoeliger maakt. En nu zit je te jammeren dat je mening op stront kan rekenen? Want alleen jij mag je scherp uitdrukken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212645470
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 06:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Kruip nu niet in een slachtofferrol. Je vindt het zelf nodig om kritiek te leveren op iemand die jong is overleden en kleine kinderen nalaat. Voor hem was zijn gezin het allerbelangrijkst, wat je reacties nog ongevoeliger maakt. En nu zit je te jammeren dat je mening op stront kan rekenen? Want alleen jij mag je scherp uitdrukken?
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.

Maar daar wil ik ook wel iets meer over zeggen om het te verduidelijken. Ik vind dat als je zoveel om je gezin geeft en dan als belangrijkste focus hebt die vloer of die achterpui (dat is wat wij zagen op TV en lazen op Insta) dat je daarmee voorbijgaat aan veel belangrijkere dingen. Zijn gezin interesseert het hoogstwaarschijnlijk geen reet dat die vloer erin ligt of dat hij tot de laatste dag dat het kon zichzelf naar zijn werk gesleept heeft. Net als ik het absurd vind dat zijn kinderen tijdens de uitvaart eerste rij hebben mogen genieten van een dikke middelvinger van hun vader.

Voor mij is het simpel, elke minuut die hij (in mijn ogen) verspild heeft aan werken voor zijn klanten en heeft liggen lijden, zoals we zagen in zijn bed op het laatst, omdat er eerst een vloer of pui in moest is voor mij verloren tijd. Tijd die hij beter had kunnen gebruiken om herinneringen te maken met zijn gezin en ze had mogen besparen dat ze hun geliefde als een natte krant kapot zagen gaan in een bed.

Geef mij maar een persoon als Maaike (die zo ongeveer een wonder meemaakt, wat bijzonder fijn is voor haar!). Haar tijd besteedde ze (deels) aan het maken van herinneringen voor de kinderen met de kaartjes en dat soort zaken. Waardevolle zaken in mijn ogen.
Of Zoë met haar vier het leven feest voor haar dierbaren.
Of Eva met haar bruiloft en later het feest omdat ze het idee had dat het leven nog maar kort zou duren (wat gelukkig niet zo bleek te zijn) en ze die kostbare tijd wilde besteden aan haar dierbaren.

Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.

En dat mogen jullie gerust anders zien. Dat is jullie mening en die respecteer ik ook gewoon.
pi_212645657
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.

Maar daar wil ik ook wel iets meer over zeggen om het te verduidelijken. Ik vind dat als je zoveel om je gezin geeft en dan als belangrijkste focus hebt die vloer of die achterpui (dat is wat wij zagen op TV en lazen op Insta) dat je daarmee voorbijgaat aan veel belangrijkere dingen. Zijn gezin interesseert het hoogstwaarschijnlijk geen reet dat die vloer erin ligt of dat hij tot de laatste dag dat het kon zichzelf naar zijn werk gesleept heeft. Net als ik het absurd vind dat zijn kinderen tijdens de uitvaart eerste rij hebben mogen genieten van een dikke middelvinger van hun vader.

Voor mij is het simpel, elke minuut die hij (in mijn ogen) verspild heeft aan werken voor zijn klanten en heeft liggen lijden, zoals we zagen in zijn bed op het laatst, omdat er eerst een vloer of pui in moest is voor mij verloren tijd. Tijd die hij beter had kunnen gebruiken om herinneringen te maken met zijn gezin en ze had mogen besparen dat ze hun geliefde als een natte krant kapot zagen gaan in een bed.

Geef mij maar een persoon als Maaike (die zo ongeveer een wonder meemaakt, wat bijzonder fijn is voor haar!). Haar tijd besteedde ze (deels) aan het maken van herinneringen voor de kinderen met de kaartjes en dat soort zaken. Waardevolle zaken in mijn ogen.
Of Zoë met haar vier het leven feest voor haar dierbaren.
Of Eva met haar bruiloft en later het feest omdat ze het idee had dat het leven nog maar kort zou duren (wat gelukkig niet zo bleek te zijn) en ze die kostbare tijd wilde besteden aan haar dierbaren.

Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.

En dat mogen jullie gerust anders zien. Dat is jullie mening en die respecteer ik ook gewoon.
Misschien heeft hij wel veel tijd met zijn gezin doorgebracht wanneer de camera's niet draaiden, dat kan ook hè. Klinkt voor mij ook wel logisch eigenlijk. Samen zijn met je dierbaren wanneer er geen camera op je snufferd gericht staat lijkt me wel wat fijner als dat dat wel het geval is.
pi_212645847
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:

Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.

Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_212645894
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:37 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Misschien heeft hij wel veel tijd met zijn gezin doorgebracht wanneer de camera's niet draaiden, dat kan ook hè. Klinkt voor mij ook wel logisch eigenlijk. Samen zijn met je dierbaren wanneer er geen camera op je snufferd gericht staat lijkt me wel wat fijner als dat dat wel het geval is.

Dat kan. Maar dat heb ik in het programma niet gezien. En aangezien ik Jeffrey niet ken kan ik mij enkel baseren op wat ik gezien heb in het programma en gelezen heb op Insta.

Misschien danste hij wel elke week de macarena in een roze tutu, je weet het niet...
pi_212645922
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:53 schreef mjan het volgende:

[..]
Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.
Daarom heb ik ook niets gezegd over of zijn gezin het belangrijkste was, iets wat Claudia mij in de schoenen probeert te schuiven op een sneaky manier. Want je zegt het helemaal correct, ik ben er voor 1000% procent van overtuigd dat zijn dierbaren het belangrijkste waren in zijn leven. Ik heb zoals je helemaal correct opmerkt een mening over de invulling en twijfel niet aan zijn liefde voor zijn dierbaren.

En als dat uit een eerdere post verkeerd geïnterpreteerd wordt dan verzoek ik u allen vriendelijk om deze post in het achterhoofd te houden en mij te excuseren voor het soms niet helemaal goed kunnen verwoorden van een post.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 12:01:30 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212645924
Voor mij zouden die feestjes ook niet zaligmakend zijn hoor, ik vind ze meestal nogal geforceerd overkomen.
Normaliter zou ik er sws niks over zeggen, want iedereen moet echt vooral doen wat ze zelf willen maar hierboven wordt een feestje als 'beter' gekwalificeerd dan de diepe wens je gezin goed achter te laten.

Een mening is een mening, prima, daar is dit een forum voor, maar het oordeel is wel heel erg sterk en om dat dan vervolgens ook nog meermaals te herhalen wordt gewoon een beetje smakeloos.
Ik ben helemaal niet van 'over de doden niets dan goeds' maar waarom zou je überhaupt hier hardop willen zeggen dat je Pietje wel leuk vindt en Marietje niet. Daarmee maak je jouw mening wel heel veel belangrijker dan het in werkelijk is.
***
pi_212646065
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.

Maar daar wil ik ook wel iets meer over zeggen om het te verduidelijken. Ik vind dat als je zoveel om je gezin geeft en dan als belangrijkste focus hebt die vloer of die achterpui (dat is wat wij zagen op TV en lazen op Insta) dat je daarmee voorbijgaat aan veel belangrijkere dingen. Zijn gezin interesseert het hoogstwaarschijnlijk geen reet dat die vloer erin ligt of dat hij tot de laatste dag dat het kon zichzelf naar zijn werk gesleept heeft. Net als ik het absurd vind dat zijn kinderen tijdens de uitvaart eerste rij hebben mogen genieten van een dikke middelvinger van hun vader.

Voor mij is het simpel, elke minuut die hij (in mijn ogen) verspild heeft aan werken voor zijn klanten en heeft liggen lijden, zoals we zagen in zijn bed op het laatst, omdat er eerst een vloer of pui in moest is voor mij verloren tijd. Tijd die hij beter had kunnen gebruiken om herinneringen te maken met zijn gezin en ze had mogen besparen dat ze hun geliefde als een natte krant kapot zagen gaan in een bed.

Geef mij maar een persoon als Maaike (die zo ongeveer een wonder meemaakt, wat bijzonder fijn is voor haar!). Haar tijd besteedde ze (deels) aan het maken van herinneringen voor de kinderen met de kaartjes en dat soort zaken. Waardevolle zaken in mijn ogen.
Of Zoë met haar vier het leven feest voor haar dierbaren.
Of Eva met haar bruiloft en later het feest omdat ze het idee had dat het leven nog maar kort zou duren (wat gelukkig niet zo bleek te zijn) en ze die kostbare tijd wilde besteden aan haar dierbaren.

Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.

En dat mogen jullie gerust anders zien. Dat is jullie mening en die respecteer ik ook gewoon.
Waarom hou jij niet gewoon je mond als je helemaal niet weet hoe dit is voor iemand om mee te maken?
pi_212647103
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:18 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Waarom hou jij niet gewoon je mond als je helemaal niet weet hoe dit is voor iemand om mee te maken?
Waarom zou ik dat doen op een openbaar forum waar we een openbaar uitgezonden programma bespreken?

Als Jeffrey of zijn familie niet wil dat er over hem of hun gepraat wordt dan moeten ze niet meedoen aan een programma. Simpel.

En je verdere aanname is kolder, je hebt werkelijk geen idee wat ik wel en niet in mijn leven heb meegemaakt.
pi_212647208
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 12:01 schreef BE het volgende:
Voor mij zouden die feestjes ook niet zaligmakend zijn hoor, ik vind ze meestal nogal geforceerd overkomen.
Normaliter zou ik er sws niks over zeggen, want iedereen moet echt vooral doen wat ze zelf willen maar hierboven wordt een feestje als 'beter' gekwalificeerd dan de diepe wens je gezin goed achter te laten.
Voor mij is een feestje ook niet zaligmakend, maar het past wel beter in mijn beeld van aandacht aan dierbare geven dan krampachtig naar je werk proberen te gaan terwijl je al weet dat het een verloren zaak is. Ik zou het in een andere situatie van deze vreselijke ziekte beter begrijpen, als je in het traject van beter worden zit dan snap ik heel goed dat je op zoek bent naar "normale dingen doen". Als je begrijpt wat ik bedoel.

quote:
Een mening is een mening, prima, daar is dit een forum voor, maar het oordeel is wel heel erg sterk en om dat dan vervolgens ook nog meermaals te herhalen wordt gewoon een beetje smakeloos.
Als we alle posts die iets herhalen op FOK! gaan weren dan zijn de postaantallen waarschijnlijker nog droeviger dan ze nu al zijn, dus slecht plan. En wat men ervan vindt, dat moet men zelf weten. Ik geef mijn mening over een publiekelijk uitgezonden programma en vind dat ik meer dan respectvol ben waar nodig (en dit ook aangeef).

Er wordt nu net gedaan of ik Jeffrey een k#knkerlijer (pun intented) vind die zijn dood meer dan verdiende en die het niet waard was om onze kostbare zuurstof in te ademen. En dat is dus alles behalve het geval.

quote:
Ik ben helemaal niet van 'over de doden niets dan goeds' maar waarom zou je überhaupt hier hardop willen zeggen dat je Pietje wel leuk vindt en Marietje niet. Daarmee maak je jouw mening wel heel veel belangrijker dan het in werkelijk is.
Mijn mening is de belangrijkste mening ter wereld. Net als die van jou de belangrijkste is, voor jou.

Overigens zeg ik nergens dat ik iemand leuker vindt, enkel dat andere personen meer bij mijn levensstijl en levensvisie passen. Maar dat mag blijkbaar niet, we moeten hier alles bewieroken en het allemaal heel zielig vinden. En laat ik nu 1 ding juist heel erg respecteren en waarderen aan hoe Jeffrey ermee om ging, dat hij niet zielig gevonden wilde worden. Dus laten we dat ook vooral niet doen dan.
  Moderator vrijdag 1 maart 2024 @ 13:50:04 #44
249559 crew  Lavenderr
pi_212647265
Zullen we het hier een beetje beschaafd houden? Dank.
pi_212647310
.

[ Bericht 99% gewijzigd door GereDathan op 01-03-2024 13:56:01 ]
pi_212652301
Jammer te zien welke kant dit topic is op gegaan. Wil graag weer terug naar een respectvolle reflectie op een mooi en integer programma.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mrmime op 01-03-2024 21:27:36 ]
Alius aliud dicit
pi_212653920
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 20:15 schreef Mrmime het volgende:
Jammer te zien welke kant dit topic is op gegaan. Wil graag weer terug naar een respectvolle reflectie op een mooi en integer programma.
Hier sluit ik me bij aan. Ontzettend mooi programma, goed gebracht door Tim, maar hier discussiëren we over hoe je het beste de nabestaanden schijnt te moeten achterlaten. Maar dat is een mening en mogen we niks van zeggen.

Jammer van dit topic
pi_212654762
Mooi, die podcastserie en ook fijn dat er beeld bij is. Vind ik toch prettiger dan alleen geluid.
pi_212657031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 11:53 schreef mjan het volgende:

[..]
Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.
Jeffrey was inderdaad alleen bezig om een veilige omgeving te creëren (huis dat af is) om zijn gezin in achter te laten.

Ik denk dat je zulke dingen ook een beetje aan moet kunnen voelen. Dat is niet rationeel.

Ik zou zelf een moord hebben gedaan voor een partner die zo loyaal was als Jeffrey was. Die man hield echt ontzettend veel van zijn gezin.
  zaterdag 2 maart 2024 @ 21:03:46 #50
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_212665716
Tis wederom een beetje saai seizoen. Tim bereidt zich niet voor en dat maakt de gesprekken heel voorspelbaar. Ik bedoel; de hoofdpersonen zijn niet zielig ofzo, je mag best wat meer prikkelende en praktische vragen stellen. Zoals hier in het topic al gezegd is, vraag eens door aan Jeffrey over zijn manier van omgaan met zijn onvermijdelijke einde. Of aan Zoë of het niet pijnlijk zou zijn als haar niet een ander leven staat te wachten na haar dood. De hoofdpersonen hebben zich hier zelf voor opgegeven, die kunnen een moeilijke vraag echt wel aan. In plaats daarvan krijgen we het voorspelbare verhaal van Jegor die een kind krijgt en dat het heel dubbel is en blabla.

De tragiek op zichzelf is al mooi, maar die momenten worden snel om zeep geholpen als gelijk op groot volume een liedje van een singer-songwriter wordt ingestart. Zelfs wanneer familieleden aan het woord zijn, wordt dat moment soms helemaal platgewalst door een generieke Engelse tekst op muziek. Geef het leed gewoon de ruimte joh, dat maakt het veel sterker. De veel te aanwezige muziek fungeert te veel als een 'lachband', zodat de kijker weet wanneer hij of zij iets moet voelen, dat heeft het concept helemaal niet nodig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')