Ik kan het hebben van iemand zoals Jegor die zelf kanker heeft en met een soort tijdbom moet leven en in de onbekende tijd die hij heeft een acceptabel leven moet leiden.quote:Op donderdag 22 februari 2024 01:26 schreef Vingerhoedje het volgende:
[..]
Natuurlijk bedoelt hij niet dat kanker zo geweldig is en dat het een 'geluk' is dat hij het heeft. Hij staat nu gewoon positief in het leven, ten opzichte van ervoor, en ziet nu ook in dat ook al kanker het ergste is wat hij heeft meegemaakt in zijn leven, hij nu ook positieve punten ervan inziet. Dus dat hij Daisy heeft leren kennen door kanker, en Lev heeft doordat zijn situatie nu zo is. Dat betekent niet dat hij de kanker als een geschenk ziet.. integendeel. Maar hij ziet nu ook positieve kanten van de situatie, terwijl de situatie ansich helemaal klote is. Als je in deze situatie zit is het mooiste wat je kan hebben positieve kanten ervan inzien, aangezien het jaren alleen maar ellende is geweest. Dus nee, tuurlijk zien ze de ziekte niet als geschenk. Maar de ziekte is waarmee ze de rest van hun leven moeten dealen. Als je daar ook nog positieve kanten uit kan halen is dan toch helemaal fantastisch?
Je vergeet even dat de ziekte inmiddels iets is wat onderdeel is van hun leven. Dus als daaruit in je gedachten positieve dingen volgen, dan is dat het mooiste wat er is, en ben je als buitenstaander echt heel zuur om niet in te zien dat het een positieve gedachte is tov er een negatief ding van te maken.
Nou he, dat beeld toen hij hoorde dat Jeffrey emotioneel werd op de begraafplaats en hij even om het hoekje keek.quote:Op donderdag 22 februari 2024 08:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik vond dat heel ontroerend om te zien, hoe iets alledaags ineens symbolisch werd. En m'n hart brak elke keer dat ik zijn zoon zag, die het allemaal stilletjes in zich opnam.
Dan begreep ik je verkeerd, en inderdaad dat ziek zijn en vooral doodgaan kwam hem slecht uit, Jeffrey moest en zou het huis zo netjes mogelijk achter laten. Zijn vader die de muren nog aan het sauzen was, terwijl de begrafenisondernemer er was en wilde weten wie er zou spreken op de uitvaart.quote:Op donderdag 22 februari 2024 08:31 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Bedoelde meer dat hij het vooral erg onpraktisch lijkt te vinden allemaal, het komt helemaaaaal niet uit! Er moet gewerkt worden!
In zn verslagenheid dacht ik nog steeds die "ja jezus, moet dit nú?" te zien.
Dat hangt af van hoe de rouwverwerking verder gaat. Ik heb helaas wel wat mensen in mijn familie en verdere omgeving op deze manier uit zien checken met kinderen in de leeftijdscategorie van Jeffrey's kinderen waarbij vrij zwaar geschut ingezet heeft moeten worden qua hulpverlening.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:52 schreef BE het volgende:
Mss uitgemergeld en lijdend, maar ook proberend zo lang mogelijk bij hen te blijven, en dat blijft óók hangen!
Dat laatste beeld is er één van velen. Als jij het ene jaar naar Duitsland op vakantie gaat en het jaar erop naar Frankrijk, dan vergeet je toch ook niet op slag alle beelden van Duitsland?
Ga er maar vanuit dat die foto van de rouwkaart in de woonkamer staat (samen met mss nog vele andere) en dat dat laatste beeld echt niet per sé het dominante beeld wordt.
Oh, dat is zelfs al in gang gezet dus. Inderdaad erg goed.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:54 schreef BE het volgende:
[..]
Nou he, dat beeld toen hij hoorde dat Jeffrey emotioneel werd op de begraafplaats en hij even om het hoekje keek.
Heel goed dat zij al met een rouwtherapeut in gesprek zijn in deze fase.
Ik heb een klein stukje geluisterd en zo komt het niet over. De deelnemers vonden het ook fijn te doen en elkaar te ontmoetenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:31 schreef golfer het volgende:
En uitmelken...een podcast serie OmL vanaf nu te beluisteren.
Uitmelken??quote:Op dinsdag 27 februari 2024 22:31 schreef golfer het volgende:
En uitmelken...een podcast serie OmL vanaf nu te beluisteren.
Ja, dit is wel echt helemaal zijn stijl denk ikquote:Op dinsdag 27 februari 2024 21:47 schreef Tomatenboer het volgende:
Hoewel natuurlijk erg aangrijpend vond ik het toch een beetje een Tokkie uitvaart van Jeffrey.
Ik houd persoonlijk echt totaal niet van dat vuurwerk, fakkels en staande ovaties langs de rouwstoet.
Maar goed, Jeffrey wilde het denk ik zo, dus goed dat ze het zo hebben gedaan.
Zielig voor de kindjes.
Net gekeken en geluisterd. Mooi was het, voegt ook echt diepgang toe wat op tv echt niet mogelijk isquote:Op woensdag 28 februari 2024 14:17 schreef Aure het volgende:
Voor wie het 'leuk' vindt, de podcast staat ook op YouTube, ik vind dat toch altijd wel fijner kijken en luisteren:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.Als je kind doodgaat | Over Mijn Lijk ? de podcast #1 (video)
Ik vind het in ieder geval wel interessant om wat meer achtergrond te krijgen.
Ik zei het tegen mijn partner, wat dat betreft heeft Tim best geluk als presentator. Hij maakt op deze manier heel veel verschillende manier van afscheid nemen mee. Dat ervaren wij niet zo in ons leven, je gaat toch vaak automatisch om met mensen die op je lijken, ook qua afscheid nemen. Dat is echt waardevol om te ervaren denk ik.quote:Op woensdag 28 februari 2024 13:19 schreef _Arual_ het volgende:
Ik ga die podcast zeker beluisteren. Ik vind het niet echt uitmelken. Meer iets dat niet echt binnen het tv-format past, en waarvoor ook maar een specifiek publiek te porren is. Met een podcast kun je (nog) meer de diepte in.
Wat een mooi Indonesisch gebruik, dat Selamatan. Ik kende het niet en vind het heel indrukwekkend - en goed getimed. Mijn ervaring is dat hier in NL na een week of zes iedereen vindt dat je wel weer over kunt gaan tot de orde van de dag. Dan kickt juist de eenzaamheid in.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Slametanquote:Op woensdag 28 februari 2024 15:53 schreef GereDathan het volgende:
Vond het een mooi gebruik, maar wel gek dat het bord waarvan opgeschept werd voor Zoë verder niet genuttigd werd. Dat had ik wel verwacht eigenlijk, maar wellicht is dat juist niet de bedoeling.
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:20 schreef Astro_boy het volgende:
Met verbazing reacties in vorige deel gelezen. Jeffrey is ook niet de persoon waar ik direct dagelijks mee om zou gaan, maar het is een gouden kerel. En als klussen je coping mechanisme is, so be it. Ik begreep dondersgoed waarom het huis zo belangrijk voor hem was.
Hij en Tim zijn voor mijn gevoel tegenpolen, maar ze hadden blijkbaar een heel goede klik.
Gelukkig maar. Hij zal nu een stuk rustiger in zijn graf liggen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:
Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
Je valt in herhaling.quote:Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.
Maar let op, voor je over de flos gaat. Dit is mijn MENING en ik gunde hem absoluut deze ziekte en de dood niet. Alles behalve. Want hoewel hij heel ver vanaf mij als persoon staat en ik daardoor een andere kijk heb is het zijn goed recht geweest om het zo te doen. Als hij er vrede mee had dan is dat meer dan prima.
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 20:11 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik zal het nooit begrijpen waarom het zo belangrijk was voor hem. Tevens heb ik niets met hoe hij als persoon leefde en hoe hij bijvoorbeeld zo'n (in mijn ogen) stompzinnige kist liet maken. Ik vind dat hij echt aan alle kanten steken heeft laten vallen daarin en ik blijf erbij dat hij veel te ver is doorgegaan en daarmee zichzelf én zijn omgeving onnodig gekweld heeft.
Inderdaad. En ik hoop van harte dat zijn nabestaanden nooit dit soort postings vinden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 21:07 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.
Ze hebben al een dikke middelvinger gehad, dit kunnen ze vast prima verwerkenquote:Op donderdag 29 februari 2024 21:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad. En ik hoop van harte dat zijn nabestaanden nooit dit soort postings vinden.
Erg ongevoelige reactie.quote:Op donderdag 29 februari 2024 22:37 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ze hebben al een dikke middelvinger gehad, dit kunnen ze vast prima verwerken
Dat zal goed meevallen, na de dood is er niks meer en ligt iedereen rustig.quote:Op donderdag 29 februari 2024 20:19 schreef golfer het volgende:
[..]
Gelukkig maar. Hij zal nu een stuk rustiger in zijn graf liggen.
Sorry dat ik iets vind. Zelfs een mening kan hier rekenen op stront uiteraard. Mijn mening blijft staan, ik vind oprecht dat hij zijn nabestaanden en vooral zichzelf te kort heeft gedaan met zijn “meug”.quote:Op donderdag 29 februari 2024 21:07 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Wel een hele veroordelende mening, Jeffrey heeft het op zijn manier gedaan, dat zou ook niet de mijne zijn, maar ieder zijn meug, ik vind het nogal wat om dan te zeggen dat hij steken heeft laten vallen.
Kruip nu niet in een slachtofferrol. Je vindt het zelf nodig om kritiek te leveren op iemand die jong is overleden en kleine kinderen nalaat. Voor hem was zijn gezin het allerbelangrijkst, wat je reacties nog ongevoeliger maakt. En nu zit je te jammeren dat je mening op stront kan rekenen? Want alleen jij mag je scherp uitdrukken?quote:Op donderdag 29 februari 2024 23:11 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Sorry dat ik iets vind. Zelfs een mening kan hier rekenen op stront uiteraard. Mijn mening blijft staan, ik vind oprecht dat hij zijn nabestaanden en vooral zichzelf te kort heeft gedaan met zijn “meug”.
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 06:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kruip nu niet in een slachtofferrol. Je vindt het zelf nodig om kritiek te leveren op iemand die jong is overleden en kleine kinderen nalaat. Voor hem was zijn gezin het allerbelangrijkst, wat je reacties nog ongevoeliger maakt. En nu zit je te jammeren dat je mening op stront kan rekenen? Want alleen jij mag je scherp uitdrukken?
Misschien heeft hij wel veel tijd met zijn gezin doorgebracht wanneer de camera's niet draaiden, dat kan ook hè. Klinkt voor mij ook wel logisch eigenlijk. Samen zijn met je dierbaren wanneer er geen camera op je snufferd gericht staat lijkt me wel wat fijner als dat dat wel het geval is.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.
Maar daar wil ik ook wel iets meer over zeggen om het te verduidelijken. Ik vind dat als je zoveel om je gezin geeft en dan als belangrijkste focus hebt die vloer of die achterpui (dat is wat wij zagen op TV en lazen op Insta) dat je daarmee voorbijgaat aan veel belangrijkere dingen. Zijn gezin interesseert het hoogstwaarschijnlijk geen reet dat die vloer erin ligt of dat hij tot de laatste dag dat het kon zichzelf naar zijn werk gesleept heeft. Net als ik het absurd vind dat zijn kinderen tijdens de uitvaart eerste rij hebben mogen genieten van een dikke middelvinger van hun vader.
Voor mij is het simpel, elke minuut die hij (in mijn ogen) verspild heeft aan werken voor zijn klanten en heeft liggen lijden, zoals we zagen in zijn bed op het laatst, omdat er eerst een vloer of pui in moest is voor mij verloren tijd. Tijd die hij beter had kunnen gebruiken om herinneringen te maken met zijn gezin en ze had mogen besparen dat ze hun geliefde als een natte krant kapot zagen gaan in een bed.
Geef mij maar een persoon als Maaike (die zo ongeveer een wonder meemaakt, wat bijzonder fijn is voor haar!). Haar tijd besteedde ze (deels) aan het maken van herinneringen voor de kinderen met de kaartjes en dat soort zaken. Waardevolle zaken in mijn ogen.
Of Zoë met haar vier het leven feest voor haar dierbaren.
Of Eva met haar bruiloft en later het feest omdat ze het idee had dat het leven nog maar kort zou duren (wat gelukkig niet zo bleek te zijn) en ze die kostbare tijd wilde besteden aan haar dierbaren.
Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.
En dat mogen jullie gerust anders zien. Dat is jullie mening en die respecteer ik ook gewoon.
Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:
Ja, dat is mijn visie op hoe je het leven in zo'n situatie af sluit. Niet met de focus op je werk of een fucking vloer, maar je focus op je dierbaren. En het niet langer laten duren dan menselijk is voor alle partijen.
Dat kan. Maar dat heb ik in het programma niet gezien. En aangezien ik Jeffrey niet ken kan ik mij enkel baseren op wat ik gezien heb in het programma en gelezen heb op Insta.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien heeft hij wel veel tijd met zijn gezin doorgebracht wanneer de camera's niet draaiden, dat kan ook hè. Klinkt voor mij ook wel logisch eigenlijk. Samen zijn met je dierbaren wanneer er geen camera op je snufferd gericht staat lijkt me wel wat fijner als dat dat wel het geval is.
Daarom heb ik ook niets gezegd over of zijn gezin het belangrijkste was, iets wat Claudia mij in de schoenen probeert te schuiven op een sneaky manier. Want je zegt het helemaal correct, ik ben er voor 1000% procent van overtuigd dat zijn dierbaren het belangrijkste waren in zijn leven. Ik heb zoals je helemaal correct opmerkt een mening over de invulling en twijfel niet aan zijn liefde voor zijn dierbaren.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:53 schreef mjan het volgende:
[..]
Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.
Waarom hou jij niet gewoon je mond als je helemaal niet weet hoe dit is voor iemand om mee te maken?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:27 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik heb er duidelijk bij gezet dat het mijn mening is, dat jij het leest als kritiek reken ik mijzelf niet aan. Daarnaast heb ik helemaal niets gezegd over Jeffrey en zijn gezin en of dat het belangrijkste was in zijn leven. Ik twijfel daar geen seconde aan, dat dit zo was. Ik heb alleen gezegd dat ik er een andere invulling aan zou geven. De emotiekaart "jong en kleine kinderen" hoef jet niet op tafel te gooien, het is niet dat een ziekte/overlijden op een andere leeftijd ineens wel tof is.
Maar daar wil ik ook wel iets meer over zeggen om het te verduidelijken. Ik vind dat als je zoveel om je gezin geeft en dan als belangrijkste focus hebt die vloer of die achterpui (dat is wat wij zagen op TV en lazen op Insta) dat je daarmee voorbijgaat aan veel belangrijkere dingen. Zijn gezin interesseert het hoogstwaarschijnlijk geen reet dat die vloer erin ligt of dat hij tot de laatste dag dat het kon zichzelf naar zijn werk gesleept heeft. Net als ik het absurd vind dat zijn kinderen tijdens de uitvaart eerste rij hebben mogen genieten van een dikke middelvinger van hun vader.
Voor mij is het simpel, elke minuut die hij (in mijn ogen) verspild heeft aan werken voor zijn klanten en heeft liggen lijden, zoals we zagen in zijn bed op het laatst, omdat er eerst een vloer of pui in moest is voor mij verloren tijd. Tijd die hij beter had kunnen gebruiken om herinneringen te maken met zijn gezin en ze had mogen besparen dat ze hun geliefde als een natte krant kapot zagen gaan in een bed.
Geef mij maar een persoon als Maaike (die zo ongeveer een wonder meemaakt, wat bijzonder fijn is voor haar!). Haar tijd besteedde ze (deels) aan het maken van herinneringen voor de kinderen met de kaartjes en dat soort zaken. Waardevolle zaken in mijn ogen.
Of Zoë met haar vier het leven feest voor haar dierbaren.
Of Eva met haar bruiloft en later het feest omdat ze het idee had dat het leven nog maar kort zou duren (wat gelukkig niet zo bleek te zijn) en ze die kostbare tijd wilde besteden aan haar dierbaren.
En dat mogen jullie gerust anders zien. Dat is jullie mening en die respecteer ik ook gewoon.
Waarom zou ik dat doen op een openbaar forum waar we een openbaar uitgezonden programma bespreken?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:18 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Waarom hou jij niet gewoon je mond als je helemaal niet weet hoe dit is voor iemand om mee te maken?
Voor mij is een feestje ook niet zaligmakend, maar het past wel beter in mijn beeld van aandacht aan dierbare geven dan krampachtig naar je werk proberen te gaan terwijl je al weet dat het een verloren zaak is. Ik zou het in een andere situatie van deze vreselijke ziekte beter begrijpen, als je in het traject van beter worden zit dan snap ik heel goed dat je op zoek bent naar "normale dingen doen". Als je begrijpt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 12:01 schreef BE het volgende:
Voor mij zouden die feestjes ook niet zaligmakend zijn hoor, ik vind ze meestal nogal geforceerd overkomen.
Normaliter zou ik er sws niks over zeggen, want iedereen moet echt vooral doen wat ze zelf willen maar hierboven wordt een feestje als 'beter' gekwalificeerd dan de diepe wens je gezin goed achter te laten.
Als we alle posts die iets herhalen op FOK! gaan weren dan zijn de postaantallen waarschijnlijker nog droeviger dan ze nu al zijn, dus slecht plan. En wat men ervan vindt, dat moet men zelf weten. Ik geef mijn mening over een publiekelijk uitgezonden programma en vind dat ik meer dan respectvol ben waar nodig (en dit ook aangeef).quote:Een mening is een mening, prima, daar is dit een forum voor, maar het oordeel is wel heel erg sterk en om dat dan vervolgens ook nog meermaals te herhalen wordt gewoon een beetje smakeloos.
Mijn mening is de belangrijkste mening ter wereld. Net als die van jou de belangrijkste is, voor jou.quote:Ik ben helemaal niet van 'over de doden niets dan goeds' maar waarom zou je überhaupt hier hardop willen zeggen dat je Pietje wel leuk vindt en Marietje niet. Daarmee maak je jouw mening wel heel veel belangrijker dan het in werkelijk is.
Hier sluit ik me bij aan. Ontzettend mooi programma, goed gebracht door Tim, maar hier discussiëren we over hoe je het beste de nabestaanden schijnt te moeten achterlaten. Maar dat is een mening en mogen we niks van zeggen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 20:15 schreef Mrmime het volgende:
Jammer te zien welke kant dit topic is op gegaan. Wil graag weer terug naar een respectvolle reflectie op een mooi en integer programma.
Jeffrey was inderdaad alleen bezig om een veilige omgeving te creëren (huis dat af is) om zijn gezin in achter te laten.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 11:53 schreef mjan het volgende:
[..]
Jeffrey was alleen maar bezig met zijn dierbaren. Dat kreeg alleen een andere invulling dan waar jij voor zou hebben gekozen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop