quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:58 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik zie veel pessimisme in dit topic bij sommigen, maar ja dat zijn wel ongeveer dezelfde fokkers die vanaf het begin al pessimistisch en/of doodsbenauwd voor "nukes" waren.
Is het tijd om pessimistisch te zijn? Ik denk dat het best meevalt, wat heeft Putin tenslotte bereikt in de afgelopen twee jaar?
- De NATO is uitgebreid met twee uiterst interessante leden (Zweden/Finland) een hele sterke toevoeging
- NATO Landen besteden substantieel meer geld, veel meer dan Rusland ooit kan, aan defensie
- Europa denkt eindelijk weer eens na over de eigen wapenindustrie en mogelijkheden tot productie hier
- Grote investeringen worden gedaan of zijn in voorbereiding.
- In Oekrane staat het front na wat initile succesjes en succesvol terugduwen al maanden stil
- Oekrane heeft op dit moment even wat gebrek aan met name munitie, maar nieuwe leveranties staan op stapel
- Meer, zwaardere, meer geavanceerde en vooral wapens met een veel grotere actieradius komen in zicht
Kortom, in twee jaar tijd zijn we een eind gekomen en is Rusland nog bijzonder weinig opgeschoten. Levering van tientallen F16 (de teller staat nu op 60+), 800.000 (en meer) artilleriegranaten vanuit Tsjechi (met hulp van Canada), meer lange-afstand ATACMS en heel veel drones is in zicht en zeker dit jaar nog meer op komst.
Zelfs wanneer de oranje clown gekozen wordt zal de hulp niet stoppen, Europa zal tegen die tijd hopelijk een beetje op stoom zijn wanneer het gaat over productie van munitie, drones en andere disposables, het slopen van Russische strijdkrachten kan gewoon doorgaan.
Want 1 ding vergeten onze pessimistische vrienden steeds. Ook al wordt Oekrane een beetje oorlogsmoe, er zijn voor dat land geen alternatieven, de dood of de gladiolen, meer keuzes zijn er niet. Oekrane helpen om zoveel mogelijk Russische strijders om zeep te helpen en de Russische economie zoveel mogelijk te schaden dat is en blijft onze rol. Laten we die met volle overtuiging blijven uitvoeren.
Enige belangrijke blijft dat Oekraine echt moet gaan mobiliseren wel en zo snel mogelijk.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:58 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik zie veel pessimisme in dit topic bij sommigen, maar ja dat zijn wel ongeveer dezelfde fokkers die vanaf het begin al pessimistisch en/of doodsbenauwd voor "nukes" waren.
Is het tijd om pessimistisch te zijn? Ik denk dat het best meevalt, wat heeft Putin tenslotte bereikt in de afgelopen twee jaar?
- De NATO is uitgebreid met twee uiterst interessante leden (Zweden/Finland) een hele sterke toevoeging
- NATO Landen besteden substantieel meer geld, veel meer dan Rusland ooit kan, aan defensie
- Europa denkt eindelijk weer eens na over de eigen wapenindustrie en mogelijkheden tot productie hier
- In Oekrane staat het front na wat initile succesjes en succesvol terugduwen al maanden stil
- Oekrane heeft op dit moment even wat gebrek aan met name munitie, maar nieuwe leveranties staan op stapel
- Meer, zwaardere, meer geavanceerde en vooral wapens met een veel grotere actieradius komen in zicht
Kortom, in twee jaar tijd zijn we een eind gekomen en is Rusland nog bijzonder weinig opgeschoten. Levering van tientallen F16 (de teller staat nu op 60+), 800.000 (en meer) artilleriegranaten vanuit Tsjechi (met hulp van Canada), meer lange-afstand ATACMS en heel veel drones is in zicht en zeker dit jaar nog meer op komst.
Zelfs wanneer de oranje clown gekozen wordt zal de hulp niet stoppen, Europa zal tegen die tijd hopelijk een beetje op stoom zijn wanneer het gaat over productie van munitie, drones en andere disposables, het slopen van Russische strijdkrachten kan gewoon doorgaan.
Want 1 ding vergeten onze pessimistische vrienden steeds. Ook al wordt Oekrane een beetje oorlogsmoe, er zijn voor dat land geen alternatieven, de dood of de gladiolen, meer keuzes zijn er niet. Oekrane helpen om zoveel mogelijk Russische strijders om zeep te helpen en de Russische economie zoveel mogelijk te schaden dat is en blijft onze rol. Laten we die met volle overtuiging blijven uitvoeren.
Het valt me terecht wel tegen dat er niet meer interne onrust is in Rusland. Genoeg afvallige regio's die voorheen in opstand waren. Had daar persoonlijke meer van verwacht.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:58 schreef mcmlxiv het volgende:
Hou er nou maar mee op, met de reactie maak je jezelf belachelijker. Naast laf ben je wss ook gewoon blind voor de realiteit.quote:Op donderdag 22 februari 2024 08:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
genot
leuke theorietjes, in welke categorie schaar je ze zelf?
Ik gok dat de meeste simpelweg ervandoor zijn gegaan. Niet voor niets dat veel Russische software engineers werk zochten in het Westen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:08 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het valt me terecht wel tegen dat er niet meer interne onrust is in Rusland. Genoeg afvallige regio's die voorheen in opstand waren. Had daar persoonlijke meer van verwacht.
Sta je daar dan zonder wapens in de loopgraven. Wat blijkbaar bij Avdiivka al gebeurde en vast daarbuiten ook.quote:Op donderdag 22 februari 2024 13:06 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Enige belangrijke blijft dat Oekraine echt moet gaan mobiliseren wel en zo snel mogelijk.
Dagestanen, Tuvatiers, Tartanen en Tetsjenen zijn niet bepaald software engineers.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ik gok dat de meeste simpelweg ervandoor zijn gegaan. Niet voor niets dat veel Russische software engineers werk zochten in het Westen.
Genoeg rollen om te vervullen binnen het leger.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:28 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Sta je daar dan zonder wapens in de loopgraven. Wat blijkbaar bij Avdiivka al gebeurde en vast daarbuiten ook.
Misschien moet de Oekraiense legerleiding eerst goed kijken wat haar kansen zijn, en daar op acteren. Want wat er bij Adviivka gebeurde slaat nergens op en dat mag best gezegd worden.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:33 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Genoeg rollen om te vervullen binnen het leger.
Bovendien zijn ze niet gelijk inzetbaar, tenminste dat is niet de bedoeling. Je moet ze eerst trainen dus je kan niet snel genoeg beginnen.
Haar kansen zijn onder andere het nemen avn een impopulaire politieke beslissing en verplicht mobiliseren waardoor ze niet met 3000 man, 20.000 man moeten tegen houden. Genoeg kleine wapens beschikbaar.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:37 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Misschien moet de Oekraiense legerleiding eerst goed kijken wat haar kansen zijn, en daar op acteren. Want wat er bij Adviivka gebeurde slaat nergens op en dat mag best gezegd worden.
Ja mee eens. En op tijd terugtrekken zodat je niet honderden man voor dood achterlaat lijkt mij ook wel slim.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:39 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Haar kansen zijn onder andere het nemen avn een impopulaire politieke beslissing en verplicht mobiliseren waardoor ze niet met 3000 man, 20.000 man moeten tegen houden. Genoeg kleine wapens beschikbaar.
Je gaat schrikken hoeveel Russen voor grote Nederlandse bedrijven werken. Ook als software engineer. Veel veelgebruikte libaries etc komen ook uit Rusland.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:33 schreef Ulx het volgende:
En zou je Russen aannemen? Grote kans op security elkende.
De repressie is heel hoog in Rusland. Dat maakt het sowieso lastig maar natuurlijk ook dat mensen amper kans krijgen te mobiliseren enzovoort. Ik had zelf niet veel verwacht van afvallige regio's omdat in al die regio's wel een zetbaas van Poetin zit zoals de Kadirovs. Als Poetin die zetbazen niet meer kan betalen om hun priv leger te financieren dan wordt het wel interessant, maar dan zal hij sowieso flink in de problemen komen omdat hij dan waarschijnlijk ook niet de oproerpolitie niet meer kan betalen. Heb wel is gelezen dat, dat voor Russische begrippen erg goed betaalde banen zijn.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:08 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het valt me terecht wel tegen dat er niet meer interne onrust is in Rusland. Genoeg afvallige regio's die voorheen in opstand waren. Had daar persoonlijke meer van verwacht.
quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:36 schreef StateOfMind het volgende:
Een Tartaar zou ik wel aannemen op de broodjes afdeling of bij de vleeswaren.
Dat zeker, maar hoeveel koks heb je nodig? Het komt er gewoon op aan dat er meat beschikbaar komt voor in de grinder.quote:Op donderdag 22 februari 2024 14:33 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Genoeg rollen om te vervullen binnen het leger.
Bovendien zijn ze niet gelijk inzetbaar, tenminste dat is niet de bedoeling. Je moet ze eerst trainen dus je kan niet snel genoeg beginnen.
Je leveranties zijn leuk maar die zijn broodnodig om de basis berhaupt op orde te krijgen. Anders kun je beter gelijk de witte vlag hijsenquote:Op donderdag 22 februari 2024 12:58 schreef mcmlxiv het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je leveranties zijn leuk maar die zijn broodnodig om de basis berhaupt op orde te krijgen. Anders kun je beter gelijk de witte vlag hijsenWord jij niet moe van jezelf?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Ja, die mensen die bloemen legden bij monument x, eigenlijk als verkapt protest tegen dood navalny, gearresteerd worden, en daarna papiertje krijgen dat ze opgeroepen zijn, melden zich echt ook 'vrijwillig' aan.quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:34 schreef inslagenreuring het volgende:
En dan helpt het niet dat de Russen nog steeds allerlei vrijwillige aanmeldingen krijgen en slecht 1 mobilisatieronde nodig hadden.
Nee, ik word moe van 'gaat allemaal best wel lekker'. Maar goed, wellicht is het niet fair om daar individuele users op aan te pakken. Die mindset zie je namelijk op Reddit, YouTube en allerlei andere media ook.quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Word jij niet moe van jezelf?
In het Russische leger verdien je 5x minimumloon in vergelijk met die talloze bananenrepublieken van de Russische federatie. En dan zijn er ook nog allerlei gelukzoekers uit arme Aziatische landen die wel willen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 15:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, die mensen die bloemen legden bij monument x, eigenlijk als verkapt protest tegen dood navalny, gearresteerd worden, en daarna papiertje krijgen dat ze opgeroepen zijn, melden zich echt ook 'vrijwillig' aan.
In de praktijk is de mobilisatie ronde nooit opgehouden.
Meten met twee maten genot hierquote:Op donderdag 22 februari 2024 15:44 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Word jij niet moe van jezelf?
Maar die zitten hier helemaal niet zoveel. Snap wel wat je bedoelt maar hier niet helemaal op z'n plaats imoquote:Op donderdag 22 februari 2024 16:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nee, ik word moe van 'gaat allemaal best wel lekker'. Maar goed, wellicht is het niet fair om daar individuele users op aan te pakken. Die mindset zie je namelijk op Reddit, YouTube en allerlei andere media ook.
quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Meten met twee maten genot hier
Van jou word ik wel moe. Doodmoe zelfs.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Meten met twee maten genot hier
Hoeft niet hoor.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Van jou word ik wel moe. Doodmoe zelfs.
Huh?quote:Op donderdag 22 februari 2024 10:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tuurlijk, hetzelfde figuur die hier de conspiracy verkondigd dat trump niet aangepakt wordt voor wat die uitgevreten heeft, maar doodleuk stelt dat het politiek is, beschuldigd iemand anders van conspiracies.
quote:
Maar ik snap em, "dat heb je niet gezegd". Ofzo.quote:Op donderdag 22 februari 2024 00:12 schreef aTypisch het volgende:
[..]
zo kun je ook politieke tegenstander uitschakelen
Wat is theorie aan de post die je quote?quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
[..]
Maar ik snap em, "dat heb je niet gezegd". Ofzo.
Ja, voor wie je ook bent, natuurlijk zit er een politieke drijfveer achter.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:35 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Wat is theorie aan de post die je quote?
Oorzaak gevolg niet snappen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:35 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Wat is theorie aan de post die je quote?
Die zitten daar al toch?quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:51 schreef byah het volgende:
Binnenkort little green men in Transnistrie
Mij valt vooral tegen hoe traag/terughoudend wij zijn met wapenleveranties, en het vergroten van de wapenproductie.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:58 schreef mcmlxiv het volgende:
"De markt" wacht liever tot sint juttemis in de hoop dat er zich nog een autofabrikant gaat melden voor nedcar, dus dit zal door de overheid afgedwongen gaan moeten worden. En daarnaast zal men af moeten van allerlei aanbestedingsprocedures voor militair materieel; we hebben in Europa nu vooral veel materieel nodig en niet spul wat voor iedere afzonderlijke krijgsmacht anders geconfigureerd wordt.quote:Op donderdag 22 februari 2024 12:10 schreef BEFEM het volgende:
Ik hoorde gisteren Ollongren op de radio zeggen dat ze gaan kijken of ze Nedcar kunnen omvormen om voor defensie te produceren.
Hopelijk gaat dat verder dan het aan de markt overlaten en stapt de overheid zelf ook in, via een of andere constructie.
Gepensioneerde Ruttequote:Op donderdag 22 februari 2024 11:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Nationale Rutte
Internationale Rutte
maar iedere afzonderlijke krijgsmacht heeft andere eisen voor het materieel omdat ieder afzonderlijke land andere belangen te verdedigen heeftquote:Op donderdag 22 februari 2024 17:57 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
"De markt" wacht liever tot sint juttemis in de hoop dat er zich nog een autofabrikant gaat melden voor nedcar, dus dit zal door de overheid afgedwongen gaan moeten worden. En daarnaast zal men af moeten van allerlei aanbestedingsprocedures voor militair materieel; we hebben in Europa nu vooral veel materieel nodig en niet spul wat voor iedere afzonderlijke krijgsmacht anders geconfigureerd wordt.
Dat te verdedigen belang is voor alle Europese krijgsmachten inmiddels wel duidelijk en ook gelijk; verdediging tegen de Russen.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar iedere afzonderlijke krijgsmacht heeft andere eisen voor het materieel omdat ieder afzonderlijke land andere belangen te verdedigen heeft
afschrikken van de Russenquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:16 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat te verdedigen belang is voor alle Europese krijgsmachten inmiddels wel duidelijk en ook gelijk; verdediging tegen de Russen.
Is dat omdat iedere krijgsmacht tegen 'andere russen' moet kunnen vechten ofzo?quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar iedere afzonderlijke krijgsmacht heeft andere eisen voor het materieel omdat ieder afzonderlijke land andere belangen te verdedigen heeft
Ik vraag me echt af waarom een Nederlandse IFV nou zoveel anders zou moeten zijn als eentje voor de Bundeswehr; ze zullen beiden in hetzelfde terrein actief zijn en dezelfde tegenstander moeten bestrijden wanneer de nood ooit aan de man zou komen. Worden die verschillen niet grotendeels opgedrongen door actief lobbyen van de verschillende nationale leveranciers?quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
afschrikken van de Russen
daarvoor hoeft niet iedereen en zijn moeder in een Renault rond te rijden
niet iedereen is per definitie met de Russen bezigquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Is dat omdat iedere krijgsmacht tegen 'andere russen' moet kunnen vechten ofzo?
Het is precies dat: maar ik ben speciaal, ik kan niet met dat en dat af- wat nodeloos standarisering in de weg staat.
Nederland zoekt de beste IFV voor het beschikbare geld, Duitsland zoekt een Duitse IFVquote:Op donderdag 22 februari 2024 18:33 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af waarom een Nederlandse IFV nou zoveel anders zou moeten zijn als eentje voor de Bundeswehr; ze zullen beiden in hetzelfde terrein actief zijn en dezelfde tegenstander moeten bestrijden wanneer de nood ooit aan de man zou komen. Worden die verschillen niet grotendeels opgedrongen door actief lobbyen van de verschillende nationale leveranciers?
De CV90s die wij hebben zijn wat hoger, en daar heb ik dan wel weer begrip voor. NL'ers zijn aan de lange kant.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:33 schreef spicymchaggis het volgende:
Ik vraag me echt af waarom een Nederlandse IFV nou zoveel anders zou moeten zijn als eentje voor de Bundeswehr
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |