abonnement Unibet Coolblue
pi_212523088
Sinds 5 jaar staan deze oude fruitkisten in mijn moestuin. De bakken komen uit eind jaren 70 en hebben helaas de beste tijd gehad. Het zijn er 20 met afmetingen 100*125*50.





Ik heb dus nieuwe bakken nodig. Omdat het voor ons geen optie is om alles weg te halen, hebben we bedacht om bakken om deze bakken heen te bouwen. Ik heb gekeken naar kunststof of metaal maar dat is moeilijk te vinden en onbetaalbaar. Het zal waarschijnlijk douglas hout worden, met een laag plastic tussen de oude en nieuwe bak. Ik speel ook met het idee om een aantal bakken aan elkaar te maken en op die manier te vergroten.

Vragen:
- heeft een van jullie een beter idee?
- wel of geen plastic tussen de bakken? En juist dampdicht plastic als landbouwfolie of beter ademend worteldoek?
- Wel of niet beitsen? Ik vind beits bij de groente niet zo'n heel aantrekkelijk idee. Ik heb ook gekeken voor milieuvriendelijker beits maar heb nog niets kunnen vinden.
Spoilers!
pi_212523159
Ik weet dat beitsen wordt afgeraden bij je moestuin idd. Is het hout echt op? Of zou je ze nog kunnen verstevigen met metalen hoekstrips oid?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_212523187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:15 schreef Phaidra het volgende:
Ik weet dat beitsen wordt afgeraden bij je moestuin idd. Is het hout echt op? Of zou je ze nog kunnen verstevigen met metalen hoekstrips oid?
Het is echt op. Nog niet alle bakken zijn in slechte staat maar dat kan echt niet lang meer duren.

Iets van strips op de hoeken is voor de nieuwe bakken wel een heel goed idee ^O^
Spoilers!
pi_212523190
Ik zou gewoon worteldoek gaan gebruiken, en verf, beits en dat soort onzin nooit aan beginnen.
Bak om een bak is ook niet erg maar altijd zorgen voor onbehandeld hout, hout gaat nou eenmaal van je af... dat is een gegeven dus zorg dat je alvast wat hout regelt voordat je bakken in elkaar donderen! :)
Just say hi!
pi_212524058
Ik heb geen persoonlijke ervaring hiermee en lees geïnteresseerd mee. Ik vermoed dat je de levensduur van houten bakken verlengt als je de binnenkant bekleedt en als je zorgt dat het hout iets van de grond af staat. Dat kan misschien met een funderinkje van tegels.

Ik heb zelf ook houten bakken overwogen en heb er uiteindelijk van afgezien omdat de levensduur me niet lang genoeg is. Alternatieven zijn inderdaad erg duur. Je zou zoiets kunnen overwegen:



VidaXL heeft deze bijvoorbeeld met een formaat van 152x80x68 cm voor 95 euro:



Geen idee wat de kwaliteit daarvan is.

Je kunt ook iets maken van stapelstenen/muurblokken/betonbanden. Ik vind die bakken zelf vaak niet zo mooi en ik weet niet hoe duur ze zijn, maar ze zijn vast véél duurzamer dan hout.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212524202
Ik wist dat ik ergens in m'n Pinterest ooit een idee had opgeslagen dat misschien ook interessant is voor je. Gevonden! How to make a hypertufa through.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212524537
Misschien zijn er min of meer passende steenschotten te vinden; net achter Breda zit een "grote" die er in handelt: https://www.tuinhoutvoordeel.nl/steenschotten/

Mocht je nog iemand zoeken die het spijkerpistool kan hanteren, of weer gangbaar maken, dan weet ik wel iemand ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_212524721
Zoiets kan ook nog:



@Seven., hadden jullie niet als idee om cellenbeton te gebruiken en af te werken?



[ Bericht 33% gewijzigd door Claudia_x op 21-02-2024 15:07:45 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212525018
Iets als lijnzaadolie in plaats van beits?
pi_212525711
Je kan een bekisting maken en er beton omheen gieten, is een redelijke goedkoper maar arbeidsintensieve optie. Maar beton is wel gewoon lelijk, hout is een mooiere optie.

Ik zou inderdaad lijnzaadolie gebruiken, of de optie van het branden (je kan dan altijd de bakken de schuld geven als iets aangebrand smaakt).
pi_212526228
Hier zitten al goede tips tussen zeg _O_
Spoilers!
pi_212526279
Als je douglas gaat gebruiken, eerst bv betonbandjes er onder
douglas gaat snel rotten op de grens waar het hout de grond raakt, binnenkant idd afdichten met folie anders rot het ook aan de binnenkant weg

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2024 17:13:12 ]
pi_212526570
Die metalen gevallen van Vida XL zijn volgens de mensen van ‘mijn’ moestuingroep op facebook echt dramatisch van kwaliteit.
pi_212526843
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:39 schreef Doedezemaar het volgende:
Die metalen gevallen van Vida XL zijn volgens de mensen van ‘mijn’ moestuingroep op facebook echt dramatisch van kwaliteit.
Volgens mij bijna alles van Vida XL toch?
pi_212526997
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wist dat ik ergens in m'n Pinterest ooit een idee had opgeslagen dat misschien ook interessant is voor je. Gevonden! How to make a hypertufa through.

[ afbeelding ]
Dat is zeker heel interessant! Die metalen bakken hebben ook wel wat. Maar die leiden er allemaal toe dat er 12 kuub aarde verplaatst moet worden en dat kan ik mijn vriend absoluut niet aandoen. Die is al buitengewoon ongelukkig met het werk dat het huidige plan oplevert. Ik ben er ook niet blij mee trouwens.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:49 schreef fietsie het volgende:
Misschien zijn er min of meer passende steenschotten te vinden; net achter Breda zit een "grote" die er in handelt: https://www.tuinhoutvoordeel.nl/steenschotten/

Mocht je nog iemand zoeken die het spijkerpistool kan hanteren, of weer gangbaar maken, dan weet ik wel iemand ;)
Dat leek even een heel toffe oplossing. Maar dat kost 80 euro per bak en ik heb er 20 :X

Trespa is nog duurder. Marktplaats heeft ook geen interessante opties qua steenschot of trespa.

Misschien nemen we je aanbod wel aan. J ziet hier als een berg tegenop, alle hulp is welkom.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:01 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets kan ook nog:

[ afbeelding ]

@:seven., hadden jullie niet als idee om cellenbeton te gebruiken en af te werken?

[ afbeelding ]
Ditt zie ik zeker zitten. Maar om de huidige bakken dit bouwen, gaat niet passen. Dan wordt de doorgang tussen de bakken te klein. En de ondergrond loopt schuin dus dan wordt fundering weer een probleem. Dus dit wordt hem helaas ook niet.
Spoilers!
pi_212527006
quote:
Ik vind dit, i.c.m. dit

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Als je douglas gaat gebruiken, eerst bv betonbandjes er onder
douglas gaat snel rotten op de grens waar het hout de grond raakt, binnenkant idd afdichten met folie anders rot het ook aan de binnenkant weg
het beste plan _O_ Of in elk geval het meest haalbare.

Dampdichte folie? Dat hebben we nog over van de isolatie in huis. En we hebben ook nog schone folie over van een asbestsanering.
Spoilers!
pi_212527149
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat leek even een heel toffe oplossing. Maar dat kost 80 euro per bak en ik heb er 20 :X

Ik zal ff kijken bij de handelaar hier in Wolvega wat die rekent voor die dingen. Daar liggen ze met diepladers tegelijk
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_212528643
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het zal waarschijnlijk douglas hout worden, met een laag plastic tussen de oude en nieuwe bak.
Zou je met een laag plastic tussen de bak en de grond niet juist vocht opsluiten? Dus dat het nog sneller rot. Geen idee of het een optie is om dan nog wat gaas tussen het plastic en het hout te doen zodat het nog iets kan ademen?

Maar ik heb er geen verstand van dus schiet maar als ik onzin praat.
pi_212528749
Kijk eens naar ferrocement, dat is een dunne laag cement op kippengaas. Maar of dat vierkant werkt vraag ik me af, wel leuk om iets over te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocement
pi_212529451
Ken je pallet-randen? Die kan je ook zelf op maat maken. Planken en palletkraagscharnieren.

Direct op de grond misschien beter eerst opsluitband.

Als je hout wil beschermen tegen weersinvloeden maar geen gif, dan kan je eens kijken of dit wat is https://www.hout-olie.nl/productinformatie/werkblad-olie/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212530167
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:19 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zou je met een laag plastic tussen de bak en de grond niet juist vocht opsluiten? Dus dat het nog sneller rot. Geen idee of het een optie is om dan nog wat gaas tussen het plastic en het hout te doen zodat het nog iets kan ademen?

Maar ik heb er geen verstand van dus schiet maar als ik onzin praat.
Geen idee. Ik hoop op een reactie van iemand die er uitsluitsel over kan geven.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:26 schreef Managarm het volgende:
Kijk eens naar ferrocement, dat is een dunne laag cement op kippengaas. Maar of dat vierkant werkt vraag ik me af, wel leuk om iets over te lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocement
Leuk spul is dat inderdaad. Niet voor dit project maar misschien verzin ik ooit eens iets waarbij ik dit kan gebruiken.

quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:17 schreef sigme het volgende:
Ken je pallet-randen? Die kan je ook zelf op maat maken. Planken en palletkraagscharnieren.

Direct op de grond misschien beter eerst opsluitband.

Als je hout wil beschermen tegen weersinvloeden maar geen gif, dan kan je eens kijken of dit wat is https://www.hout-olie.nl/productinformatie/werkblad-olie/
Palletrandkraagscharnieren, dus zo heten die dingen. Wat een woord!

Ik ga de olie bekijken. Dank :)
Spoilers!
pi_212530845
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vind dit, i.c.m. dit
[..]
het beste plan _O_ Of in elk geval het meest haalbare.

Dampdichte folie? Dat hebben we nog over van de isolatie in huis. En we hebben ook nog schone folie over van een asbestsanering.
ik ben niet bekend met folie, wat ik wel kan zeggen is dat ik zelf een hangende plantenbak gemaakt heb van douglas, daar komo vuilniszakken tegen aan heb geniet en dat is 8 jaar later nog steeds niet rot, mijn onbeschermde schuttingpalen waren na 5 jaar wel klaar voor de stort :'(
pi_212531061
Aangezien je voorkeur naar hout uitgaat: ik zou zeker een voering maken van een goede folie. Onderkant openlaten vanwege afwatering. Aan de bovenkant omslaan zodat er geen water tussen hout en folie kan komen. Eventueel maak je daar weer een houten rand op. Het hout bewerken kan dan ook prima, lijkt me, want de aarde staat er niet mee in contact. Plaatsen op opsluitbanden is raadzaam.

Dit is ook nog wel een aardige investering, verwacht ik. Bij Woodblocx zeggen ze dat hun bakken met voering 15 jaar meegaan. En zij gebruiken behandeld grenenhout.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212533033
Misschien een domme vraag, maar waarom moet een moestuin in bakken en kan het niet gewoon in 'open' grond? Wil zelf ook een moestuintje aanleggen namelijk.
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 09:38:23 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_212533121
quote:
5s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:29 schreef Trekvogel het volgende:
Misschien een domme vraag, maar waarom moet een moestuin in bakken en kan het niet gewoon in 'open' grond? Wil zelf ook een moestuintje aanleggen namelijk.
Het werken op hoogte lijkt mij wel een uitkomst eerlijk gezegd.
pi_212533133
quote:
5s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:29 schreef Trekvogel het volgende:
Misschien een domme vraag, maar waarom moet een moestuin in bakken en kan het niet gewoon in 'open' grond? Wil zelf ook een moestuintje aanleggen namelijk.
Omdat ik dat vanwege lichamelijke klachten prettiger vind. Daarnaast heb ik minder last van vorst aan de grond, heb ik meer invloed op de kwaliteit van de aarde en staat er nooit iemand op die aarde zodat het bodemleven zo veel mogelijk intact blijft :)
Spoilers!
pi_212533261
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Het werken op hoogte lijkt mij wel een uitkomst eerlijk gezegd.
Ja oké. Of je gaat natuurlijk gewoon even ouderwets op de knieën in het zand.

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:39 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Omdat ik dat vanwege lichamelijke klachten prettiger vind. Daarnaast heb ik minder last van vorst aan de grond, heb ik meer invloed op de kwaliteit van de aarde en staat er nooit iemand op die aarde zodat het bodemleven zo veel mogelijk intact blijft :)
Begrijpelijke argumenten hoor. Was meer benieuwd of het nou echt een must was, maar begrijp dat het eventueel ook zonder bakken kan, al is dat wellicht wat bewerkelijker allemaal.
pi_212533353
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:51 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Ja oké. Of je gaat natuurlijk gewoon even ouderwets op de knieën in het zand.
[..]
Begrijpelijke argumenten hoor. Was meer benieuwd of het nou echt een must was, maar begrijp dat het eventueel ook zonder bakken kan, al is dat wellicht wat bewerkelijker allemaal.
Nee hoor, is totaal geen must. Iedereen moet lekker tuinieren hoe ze zelf willen :)
Spoilers!
pi_212533376
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:51 schreef Trekvogel het volgende:

[..]
Ja oké. Of je gaat natuurlijk gewoon even ouderwets op de knieën in het zand.
[..]
Begrijpelijke argumenten hoor. Was meer benieuwd of het nou echt een must was, maar begrijp dat het eventueel ook zonder bakken kan, al is dat wellicht wat bewerkelijker allemaal.
Hier geen bakken, maar er komen wel lage randen om de moestuinbedden heen. Wel iets verhoogd dus, vanwege de no-dig methode waarbij je eerst een laag karton neerlegt en daarbovenop allerlei organisch materiaal/compost. De grond in de bak blijft luchtig/los en het bodemleven wordt niet verstoord door spitten.
Op hoogte werken is wel fijn, ik gebruik een tuinkrukje om het zittend te doen.
De hoogte kun je ook zonder hoge bakken creëren door Hügelkultur toe te passen, maar voor mijn geval is dat niet handig, want daar kan ik zittend niet goed dichtbij komen.
pi_212533382
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 23:06 schreef Claudia_x het volgende:
Aangezien je voorkeur naar hout uitgaat: ik zou zeker een voering maken van een goede folie. Onderkant openlaten vanwege afwatering. Aan de bovenkant omslaan zodat er geen water tussen hout en folie kan komen. Eventueel maak je daar weer een houten rand op. Het hout bewerken kan dan ook prima, lijkt me, want de aarde staat er niet mee in contact. Plaatsen op opsluitbanden is raadzaam.

Dit is ook nog wel een aardige investering, verwacht ik. Bij Woodblocx zeggen ze dat hun bakken met voering 15 jaar meegaan. En zij gebruiken behandeld grenenhout.
Ik denk dat het dit het inderdaad wordt. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het blakeren van het hout.
Spoilers!
pi_212533423
Volgende vraag. We wilden palen gebruiken om de hoeken aan elkaar te bevestigen.

Hoe dik zouden jullie die palen nemen als een bak 1,25*300 gaat worden? Palen komen op alle hoeken en halverwege de lange zijde nog een stel. Functioneert een dikkere paal van 9*9 echt beter dan zeg 4*4 in deze situatie?

Ik zal ook nog uitzoeken of de planken op de hoeken beter met zo'n palletscharnier bevestigd kunnen worden.
Spoilers!
pi_212533829
#teampalletscharnier
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212534367
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:28 schreef Claudia_x het volgende:
#teampalletscharnier
Ik ook, ik moest even kijken wat het was maar ik heb ze al in gebruik. Mijn kuikenhok is zo opgebouwd, echt ideaal.

pi_212534786
Ik neig ook naar jullie team.
Spoilers!
pi_212535843
quote:
14s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik neig ook naar jullie team.
Het maakt je ook nog flexibel, je kan ze altijd verhogen/verlagen (wel wat werk maar een stuk minder met een rigide structuur.
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 13:39:30 #37
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_212536502
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:07 schreef Lucky_Strike het volgende:
Volgende vraag. We wilden palen gebruiken om de hoeken aan elkaar te bevestigen.

Hoe dik zouden jullie die palen nemen als een bak 1,25*300 gaat worden? Palen komen op alle hoeken en halverwege de lange zijde nog een stel. Functioneert een dikkere paal van 9*9 echt beter dan zeg 4*4 in deze situatie?

Ik zal ook nog uitzoeken of de planken op de hoeken beter met zo'n palletscharnier bevestigd kunnen worden.
De palen gaan de grond in, lijkt me? Dan zou je hardhouten piketpalen kunnen overwegen van 4x4. (Soms ook wel in 5x5 verkrijgbaar) Maar ik zou dan niet alleen op de hoeken een paaltje zetten, maar op anderhalve meter ook nog wel.

Voor de sterkte hoef je imo niet dikker te nemen in dit geval. Het is allemaal niet zo hoog. Wel makkelijker is natuurlijk dat je wat meer 'vlees' hebt om in te schroeven.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_212536620
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:39 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
De palen gaan de grond in, lijkt me? Dan zou je hardhouten piketpalen kunnen overwegen van 4x4. (Soms ook wel in 5x5 verkrijgbaar) Maar ik zou dan niet alleen op de hoeken een paaltje zetten, maar op anderhalve meter ook nog wel.

Voor de sterkte hoef je imo niet dikker te nemen in dit geval. Het is allemaal niet zo hoog. Wel makkelijker is natuurlijk dat je wat meer 'vlees' hebt om in te schroeven.
We waren niet van plan om ze de grond in te slaan. Dat is bij de huidige bakken ook niet nodig gebleken.

Hardhout is ook wel een goed idee. Maar stel dat we douglas palen doen die niet de grond in gaan, is 4x4 of 5x5 ook voldoende?
Spoilers!
pi_212536741
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
We waren niet van plan om ze de grond in te slaan. Dat is bij de huidige bakken ook niet nodig gebleken.

Hardhout is ook wel een goed idee. Maar stel dat we douglas palen doen die niet de grond in gaan, is 4x4 of 5x5 ook voldoende?
Als je ze toch niet in de grond graaft dan hebben die tussenpalen ook weinig nut. Dan kan je daar wel een panlat of zo voor gebruiken. Hoekpalen van vier bij vier of vijf bij vijf voor de hoeken lijkt mij voldoende voor de sterkte, voor het zicht is het iel.
  Moderator donderdag 22 februari 2024 @ 14:32:50 #40
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_212537203
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
We waren niet van plan om ze de grond in te slaan. Dat is bij de huidige bakken ook niet nodig gebleken.

Hardhout is ook wel een goed idee. Maar stel dat we douglas palen doen die niet de grond in gaan, is 4x4 of 5x5 ook voldoende?
Als je niet de grond in gaat kom je met douglas ook wel weg, denk ik. Zeker als je met folie en olie ook aan de slag gaat.

Staat me alleen niet meer bij of de grote houtboeren douglas aanbieden in 4x4. Vast wel.
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
pi_212537335
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:57 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je ze toch niet in de grond graaft dan hebben die tussenpalen ook weinig nut. Dan kan je daar wel een panlat of zo voor gebruiken. Hoekpalen van vier bij vier of vijf bij vijf voor de hoeken lijkt mij voldoende voor de sterkte, voor het zicht is het iel.
Dat is helemaal waar. Het idee was om er een aantal dwarslatten aan te bevestigen zodat de boel niet naar de buitenkant gaat wijken maar dat had ik hier niet gezegd :+

quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 14:32 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Als je niet de grond in gaat kom je met douglas ook wel weg, denk ik. Zeker als je met folie en olie ook aan de slag gaat.

Staat me alleen niet meer bij of de grote houtboeren douglas aanbieden in 4x4. Vast wel.
Dank voor het meedenken O+
Spoilers!
pi_212537758
Ondertussen wil ik een opzetstuk voor popnagels voor onze compressor. Ziet er handig uit :Y
Spoilers!
pi_212664223
Er zijn wat vorderingen in dit project. We hebben betonstenen gevonden (20*30*10) waar we de bakken van willen maken.

Afgelopen donderdag hebben we 60 stenen opgehaald om mee te knutselen. We willen eerst kijken of het prettig werkt voor we een paar pallets laten bezorgen.

Vandaag heeft mijn vriend de betonbanden rond twee bakken gelegd. De stenen staan er nu los op om even te kijken hoe het staat. De vraag is nu of we 3 lagen stenen of 2 lagen stenen en een laag hout doen. We neigen naar het laatste.

Spoilers!
pi_212664321
We hebben nog een aardige meevaller. We gingen er vanuit dat we een hoop aarde moesten laten bezorgen en versjouwen. Maar de ruimte tussen de twee bakken is al een eind opgevuld met de grond die rondom uitgegraven wordt.

De snippers die op het worteldoek liggen, zijn een eind gecomposteerd. Die kunnen ook in de nieuwe bakken. We willen van dat worteldoek en de snippers af en er gras zaaien. Dat komt nu wel mooi samen.
Spoilers!
pi_212665886
Als er een laag hout op de moestuinbakken komt, overweeg ik deze gekookte lijnolie:

https://www.verfbestelsit(...)lie.html#content=266

We gaan morgen een kapschuur bestellen, dan verven we die ook gelijk met de olie. Hetzelfde geldt voor een mogelijke schutting van wilgentenen.
Spoilers!
pi_212671292
Persoonlijk vind ik alleen beton mooier dan met houten opzetranden maar in deze is alleen jullie mening relevant natuurlijk. Beton lijkt me wel langer mee te gaan en zal ook niet lelijk worden wat hout op den duur wel doet. Ik zou er bij het lijmen wel wat kleine openingen houden voor ontwateren na een stortbui en ook de bodem helemaal open houden voor een betere vochthuishouding.

Lijnolie gekookt is wel bruikbaar. De 'gekookte' variant is niet voedselveilig maar je gaat er ook niet een snijplank van maken of zo. Mijn ervaring is dat je moet beginnen het super te verdunnen met terpentijn (of -tine) om het goed in het hout te laten trekken. Voor een houten peddel deed ik de eerste laag zelfs 50% verdunnen, daarna veel lagen steeds iets minder verdunt. Een goede verf of beits blijft trouwens wel langer zitten dan olie. Tot slot doeken e.d. met olie niet op een hoop gooien maar uithangen want door broei zou het vlam kunnen vatten. Het verwerkt wel weer heel eenvoudig, je kan het er willekeurig op smeren in alle richtingen.

succes. :)
pi_212671376
Ik zou het onderhoudsvrij houden en drie lagen steen doen, wat aarde erbij en je ziet het hout niet meer. Je gaat van twee bakken een bak maken of was dat alleen een test?
pi_212671436
Waarom zou je inderdaad bovenin alsnog hout gebruiken? Nu je toch bezig bent om het onderhoudsarm te maken, zou ook ik doorzetten.

En ik snap goed dat je gras wilt laten groeien in plaats van houtsnippers te gebruiken. Houtsnippers zijn fijn, maar ze composteren snel en je blijft maar bezig met ze aanvullen/vervangen. Ik moet wel zeggen dat Franse boomschors véél langer meegaat. Zelf gebruik ik helemaal geen worteldoek eronder.

Het grote nadeel van gras vind ik weer dat je moet maaien. Je kunt ook halfverharding gebruiken, maar ook dat is niet onderhoudsarm en dan wordt het wel heel stenig. Heb je eigenlijk al een robotmaaier?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212671723
Er bestaat ook niet-stenige halfverharding zoals https://www.nocciolo.nl/ maar volgens mij hangt daar een serieus prijskaartje aan. Ik overweeg het voor onze moestuin ipv snippers, maar moet me er nog wat verder in verdiepen, dus ik denk dat er eerst snippers komen. Ipv gras zou je ook voor klaver kunnen kiezen, dat is goed beloopbaar en heeft ecologische meerwaarde
  zondag 3 maart 2024 @ 09:46:51 #50
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_212671926
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 08:47 schreef qajariaq het volgende:
Persoonlijk vind ik alleen beton mooier dan met houten opzetranden maar in deze is alleen jullie mening relevant natuurlijk. Beton lijkt me wel langer mee te gaan en zal ook niet lelijk worden wat hout op den duur wel doet. Ik zou er bij het lijmen wel wat kleine openingen houden voor ontwateren na een stortbui en ook de bodem helemaal open houden voor een betere vochthuishouding.

succes. :)
Een houten rand zou alleen voor de mooi zijn eigenlijk. En omdat ik mijn zinnen al op die palletranden had gezet :+

Goeie van de openingen voor het ontwateren. De bodem is sowieso open ivm bodemleven. Bedankt voor de tips voor lijnolie. Dat gaan we hier de komende tijd veel gebruiken, ook als we geen houten rand op de moestuinbakken maken.

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 08:55 schreef Managarm het volgende:
Ik zou het onderhoudsvrij houden en drie lagen steen doen, wat aarde erbij en je ziet het hout niet meer. Je gaat van twee bakken een bak maken of was dat alleen een test?
We hebben nu 5 rijen van 4 bakken. We willen de buitenste rijen (misschien) 4 bakken lang maken en de middelste 3 rijen elk 2 bakken.

Nu:
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak

Straks
BakBakBakBak
BakBak BakBak
BakBak BakBak
BakBak BakBak
BakBakBakBak

quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 09:02 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom zou je inderdaad bovenin alsnog hout gebruiken? Nu je toch bezig bent om het onderhoudsarm te maken, zou ook ik doorzetten.

Ik denk dat je gelijk hebt.
quote:
En ik snap goed dat je gras wilt laten groeien in plaats van houtsnippers te gebruiken. Houtsnippers zijn fijn, maar ze composteren snel en je blijft maar bezig met ze aanvullen/vervangen. Ik moet wel zeggen dat Franse boomschors véél langer meegaat. Zelf gebruik ik helemaal geen worteldoek eronder.

Het grote nadeel van gras vind ik weer dat je moet maaien. Je kunt ook halfverharding gebruiken, maar ook dat is niet onderhoudsarm en dan wordt het wel heel stenig. Heb je eigenlijk al een robotmaaier?
Er groeit ook ontzettend veel onkruid op de snippers. We hebben hier veel last van kweek, distels, etc. Dus ook geen onkruid dat je laat zitten. De schijnaardbei die hier ook groeit, mag er wel lekker groeien. Het is lang niet zo onderhoudsarm als het leek. En dat worteldoek er onder zit me ook niet lekker.

Geen robotmaaier hier, die hoop ik ook buiten de deur te houden 8-)

quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 09:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Er bestaat ook niet-stenige halfverharding zoals https://www.nocciolo.nl/ maar volgens mij hangt daar een serieus prijskaartje aan. Ik overweeg het voor onze moestuin ipv snippers, maar moet me er nog wat verder in verdiepen, dus ik denk dat er eerst snippers komen. Ipv gras zou je ook voor klaver kunnen kiezen, dat is goed beloopbaar en heeft ecologische meerwaarde
Klaver is een leuk idee. We hebben in onze achtertuin twee gazonnetjes met een laag wildbloemenmengsel dat eens in de 6-8 weken gemaaid hoeft te worden. Dat is ook nog een overweging waard. Maar goed, dit is nu nog heel even niet aan de orde. Eerst moestuinbakken, dan het moestuinseizoen en dan in etappes iets groens inzaaien. Anders kunnen we nergens klussen en tuinieren.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')