abonnement Unibet Coolblue
pi_212502878
quote:
Lager niveau wiskunde bij nieuwe studenten herkenbaar bij Econometrie

De eindexamens in het vwo bevatten de laatste jaren bijna de helft minder lesstof bij bètavakken en vooral bij wiskunde zijn de ‘moeilijkere’ vragen geschrapt in vergelijking met de jaren negentig. Dat concluderen onderzoekers van adviesbureau McKinsey. Universitaire opleidingen krijgen daardoor te maken met een lager instroomniveau, wat bij een wiskundige opleiding als Econometrie tot problemen kan leiden.


Bij de Erasmus School of Economics (ESE) herkennen docenten het fenomeen. “We zien dat sommige onderdelen van de vwo-examenprogramma’s, zoals meetkunde, zijn geschrapt. Daarnaast is het aantal uren wiskunde op het vwo al vaker verlaagd. Daardoor zijn instromende studenten minder getraind dan vroeger”, constateert docent Christiaan Heij van de opleiding Econometrie. Al sinds 1989 geeft hij Statistiek aan eerstejaarsstudenten.

Niet nieuw
Maar dit is niet iets van de laatste paar jaar, benadrukt Heij. In 2007 veranderde de opleiding al de opbouw van het wiskundeonderwijs vanwege het lagere instroomniveau. “We konden niet beginnen met ons eerste wiskundevak omdat het simpelweg te moeilijk was voor de studenten. Dus toen hebben we er een vak voor gezet, namelijk Basiswiskunde. Dat vak behandelt onderwerpen die vroeger op school werden gegeven.”

Riley Badenbroek is een van de docenten wiskunde bij Economie. Hij ziet een groot niveauverschil tussen de studenten. “Sommigen halen fluitend mijn vak, anderen hebben er veel moeite mee”, vertelt hij.

Als docent probeert hij beide groepen zo goed mogelijk te bedienen. “In de collegezaal is de ruimte beperkt, want je geeft college aan een paar honderd man. Dus daar bespreek ik vooral de opdrachten. Ik probeer stapsgewijs te werk gaan en ik laat ruimte voor vragen, zodat iedereen het kan volgen.”

De theorie bestuderen de studenten vooraf in korte filmpjes. “Het voordeel daarvan is dat studenten de uitleg kunnen terugspoelen en de stof op hun eigen tempo tot zich kunnen nemen”, vertelt hij. “Maar deze manier van werken is niet nieuw, mijn voorganger deed het tien jaar geleden al zo.”

Adviesbeleid
Je kan studenten niet kwalijk nemen dat ze niet het juiste niveau hebben, vindt docent Emö Oldenkamp. Ze verzorgt het wiskundeonderwijs voor eerstejaarsstudenten Econometrie. “Dat vwo-leerlingen minder wiskunde voorgeschoteld krijgen, bepaalt de politiek”, zegt ze. “Maar we moeten studenten wel tijdig laten merken dat hun kennisniveau niet voldoende is en dat ze heel hard moeten werken als ze de studie toch willen doen.”

Vwo-leerlingen moeten een diploma met wiskunde B op zak hebben om de studie Econometrie te mogen volgen. Wanneer ze zich aanmelden, vraagt de opleiding naar hun wiskundecijfer. “Als ze een zeven of lager hebben, krijgen ze een negatief advies”, vertelt Heij. “Grof genomen scoren instromende studenten hier twee punten lager dan op school. Dus heb je voor wiskunde B een acht op school, dan zit je hier op een zesje. Je ziet dat 70 procent van de studenten die een zeven kregen op school, de vakken in het eerste jaar niet haalt.”

Ondersteuning voor studenten
Om nieuwe studenten te ondersteunen biedt die opleiding een online wiskundecursus aan die je kunt volgen voor het begin van je studie. Het cursusprogramma houdt via een instaptoets rekening met het niveau van de student.
Bij Econometrie geven docenten in het eerste blok zo veel mogelijk begeleiding aan studenten, vertelt Oldenkamp. Om deze reden ging het vak Inleiding Analyse bijvoorbeeld een paar jaar geleden van vier naar zes studiepunten met veel meer contactmomenten. “Bij dit vak hebben we zes uur colleges, twee uur tutorials en twee extra vragenuurtjes per week. Zo kunnen ze alles vragen en extra uitleg krijgen”, zegt ze.

Online platform
Instromende studenten met alleen wiskunde B lopen volgens Heij achter bij internationale studenten en Nederlandse studenten die ook wiskunde D hebben gedaan. Om de niveauverschillen bij studenten Econometrie op te vangen ontwikkelen Oldenkamp en Heij momenteel een online platform. “Volgend jaar gaan we videomodules aanbieden. Een paar onderwerpen behandelen we dan niet meer in het college. Studenten moeten in plaats daarvan zelfstudie doen: de video bekijken en online oefeningen maken. Zo hopen we wat extra ondersteuning te kunnen bieden aan studenten die het nodig hebben.”

Dit doen de docenten ook om het vereiste eindniveau te handhaven. “Er is een grens aan het niveau van wiskunde waarmee je kan beginnen, want anders kom je nooit op het eindpunt. Studenten worden opgeleid als econometrist, dus ze moeten aan het eind van de opleiding een bepaald niveau bereikt hebben”, zegt Heij.

Gemotiveerd
De drie docenten zijn vrij optimistisch. “De meeste studenten zijn bereid om hard te gaan werken. Hun wat lagere instroomniveau is niet een onoplosbaar probleem, maar je moet als docent goed kunnen inschatten en begeleiden. Volgens mij loopt het aardig goed”, zegt Heij. “We draaien inderdaad meer uren, de opleiding erkent ook dat het nodig is.”

Oldenkamp beaamt dat. “Degenen die de studie serieus aanpakken halen het ook.” Badenbroek: “We passen ons niveau niet aan aan het niveau van de instroom. Ik leg de lat ergens en ik probeer zo veel mogelijk studenten over die lat heen te trekken. Uiteindelijk is het doel niet om iedereen een voldoende te geven, maar om iedereen de stof goed te laten beheersen.”
Wist niet dat er een 2e kamer (hoe noem je dat) geweest is waarin besloten is om het niveau wiskunde op het VWO te laten zakken? Anyone remember?

[ Bericht 1% gewijzigd door Alpha0 op 19-02-2024 20:57:19 ]
  maandag 19 februari 2024 @ 20:50:34 #2
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_212502900
Omdat iedereen een mooi diploma moet krijgen, anders stel je niks voor.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 19 februari 2024 @ 20:52:33 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212502944
Schokkender is dat het walgelijke McKinsey zich hier blijkbaar ook naar binnen heeft geluld voor zo'n onderzoek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 19 februari 2024 @ 20:54:21 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212502978
Vreselijk vak.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 19 februari 2024 @ 20:55:22 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212502996
In dertig jaar is het aandeel leerlingen op het vwo zo ongeveer verdriedubbeld. Dat is met een reden, hè.

Laten we maar eens beginnen met de GR weer uit het programma donderden, en daar het programma op aanpassen. En als we echt iets willen moeten we accepteren dat we lagere basisschooladviezen en lagere uitstroomniveaus gaan zien, maar daar zullen 'we' wel niet aan willen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212504159
No shit. Mensen kunnen uberhaupt niet meer rekenen maar pakken voor de simpelste dingen de rekenmachine.

Laatst nog een HBO'er moeten uitleggen dat 21% van een prijs inclusief BTW nemen niet leidt tot het juiste bedrag aan BTW.
pi_212504470
Het is om te huilen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_212504520
Wiskunde is echt een geweldig vak, vooral als je wat meer de diepte in gaat, bijvoorbeeld bij een bachelor wo studie.

Best wel sneu dat mensen daar niet veel mee hebben.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_212504630
Eduflatie
Conscience do cost.
  maandag 19 februari 2024 @ 22:52:16 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212504802
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:01 schreef littlemindy het volgende:
No shit. Mensen kunnen uberhaupt niet meer rekenen maar pakken voor de simpelste dingen de rekenmachine.

Laatst nog een HBO'er moeten uitleggen dat 21% van een prijs inclusief BTW nemen niet leidt tot het juiste bedrag aan BTW.
Vroeger heette dat niveau LEAO.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212504835
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:54 schreef Harvest89 het volgende:
Vreselijk vak.
Ik ben er pas veel later in mijn leven achter gekomen dat wiskunde prachtig is, maar op school kreeg men het voor elkaar om het altijd als een niet doorheen te komen brij te presenteren. Die dommige verhaaltjes weermee je steeds moest rekenen vond ik verschrikkelijk, al is dat allicht een persoonlijke preferentie.
pi_212504847
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
In dertig jaar is het aandeel leerlingen op het vwo zo ongeveer verdriedubbeld. Dat is met een reden, hè.

Laten we maar eens beginnen met de GR weer uit het programma donderden, en daar het programma op aanpassen. En als we echt iets willen moeten we accepteren dat we lagere basisschooladviezen en lagere uitstroomniveaus gaan zien, maar daar zullen 'we' wel niet aan willen.
Het huidige VWO is de vroegere HAVO ja, ik las laatst nog een scriptie van mijn vak, bedroevend, maar beloond met een ruime voldoende. :')
Het is koud, het is guur....
pi_212504864
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:01 schreef littlemindy het volgende:
No shit. Mensen kunnen uberhaupt niet meer rekenen maar pakken voor de simpelste dingen de rekenmachine.

Laatst nog een HBO'er moeten uitleggen dat 21% van een prijs inclusief BTW nemen niet leidt tot het juiste bedrag aan BTW.
HBO punniken of vrijetijdskunde neem ik aan? (hoop ik)
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  maandag 19 februari 2024 @ 23:35:05 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505150
quote:
9s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:52 schreef heywoodu het volgende:
Schokkender is dat het walgelijke McKinsey zich hier blijkbaar ook naar binnen heeft geluld voor zo'n onderzoek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat is het probleem met McKinsey eigenlijk?
Resistance is futile.
  maandag 19 februari 2024 @ 23:39:17 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505187
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
In dertig jaar is het aandeel leerlingen op het vwo zo ongeveer verdriedubbeld. Dat is met een reden, hè.

Laten we maar eens beginnen met de GR weer uit het programma donderden, en daar het programma op aanpassen. En als we echt iets willen moeten we accepteren dat we lagere basisschooladviezen en lagere uitstroomniveaus gaan zien, maar daar zullen 'we' wel niet aan willen.
Wat is de GR? :@

En is het dan ook niet tijd dat we praktische uitstroom niveaus beter gaan belonen? Want dat is natuurlijk de kern van het probleem: met het salaris horend bij een gemiddeld IQ, kun je je gezin eigenlijk niet zo heel goed meer onderhouden vandaag de dag.
Resistance is futile.
  maandag 19 februari 2024 @ 23:41:57 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505207
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 22:25 schreef Discombobulate het volgende:
Wiskunde is echt een geweldig vak, vooral als je wat meer de diepte in gaat, bijvoorbeeld bij een bachelor wo studie.

Best wel sneu dat mensen daar niet veel mee hebben.
Wiskunde is een ellendig kutvak. God, wat had ik er een hekel aan. Het leek wel fucking Chinees, ik snapte er echt geen jota van.

Hoofdrekenen ben ik ook superslecht in, dat ervaar ik wel als een gebrek. Maar een business case bouwen draai ik mijn hand dan weer niet voor om.
Resistance is futile.
pi_212505290
quote:
15s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:41 schreef Seven. het volgende:
Wiskunde is een ellendig kutvak. God, wat had ik er een hekel aan. Het leek wel fucking Chinees, ik snapte er echt geen jota van.
Was het dan niet meer als Grieks?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2024 23:53:02 ]
pi_212505403
quote:
15s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:41 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wiskunde is een ellendig kutvak. God, wat had ik er een hekel aan. Het leek wel fucking Chinees, ik snapte er echt geen jota van.

Hoofdrekenen ben ik ook superslecht in, dat ervaar ik wel als een gebrek. Maar een business case bouwen draai ik mijn hand dan weer niet voor om.
Het is vrij simpel en logisch allemaal.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 00:17:01 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505455
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 00:07 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het is vrij simpel en logisch allemaal.
Voor jou misschien. Voor mij niet.
Resistance is futile.
pi_212505615
quote:
5s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is het probleem met McKinsey eigenlijk?
Veel.
Stelletje mooilullers.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212505785
quote:
15s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:49 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Wist niet dat er een 2e kamer (hoe noem je dat) geweest is waarin besloten is om het niveau wiskunde op het VWO te laten zakken? Anyone remember?
Ja ik wel

Ook dat de basisschool te moeilijk was voor de nieuwe import .
Laatste over de mensen uit Oekraïne die het niet bij konden houden

En zo word de onderwijs kompleet afgebroken.

Vroeger stonden we in de top 10 namelijk van de beste onderwijs in de wereld.

Nu zijn we zo ver gezakt dat India nog beter diploma hebben.
pi_212505792
Heb ooit een jaar of 10/15 na mijn middelbareschooltijd een wiskunde toets gedaan van iemand die toen net zn eindtoets had gehad.

Dat was ook echt van niveau kleuterklas vergeleken met die van mij
pi_212505862
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:50 schreef Id_do_her het volgende:
Omdat iedereen een mooi diploma moet krijgen, anders stel je niks voor.
Tegenwoordig heb je dan ook voor alles een diploma nodig.
pi_212505900
quote:
5s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is het probleem met McKinsey eigenlijk?
Ik kan het boek "When McKinsey Comes To Town" aanraden. Nogal mafiose aanpak wel, door eerste pro bono dingetjes te doen, dan tot de conclusie komen dat de beloning voor directie/board veeeel te laag is en de rest van de kosten veeeel te hoog is en zo maximale buy in van directie te hebben om vervolgens met de botte bijl van alles eruit te donderen en zo "winstmaximalisatie" voor shareholders te creëren. Kortom, de ultieme lege huls van het kapitalisme, die geen enkele andere dan papieren welvaart realiseert voor een heel kleine groep.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 06:59:16 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505932
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 01:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Veel.
Stelletje mooilullers.
Die zitten er wel tussen maar ik vind ze eigenlijk heel erg goed.
Resistance is futile.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 07:02:13 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212505946
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 06:48 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
Ik kan het boek "When McKinsey Comes To Town" aanraden. Nogal mafiose aanpak wel, door eerste pro bono dingetjes te doen, dan tot de conclusie komen dat de beloning voor directie/board veeeel te laag is en de rest van de kosten veeeel te hoog is en zo maximale buy in van directie te hebben om vervolgens met de botte bijl van alles eruit te donderen en zo "winstmaximalisatie" voor shareholders te creëren. Kortom, de ultieme lege huls van het kapitalisme, die geen enkele andere dan papieren welvaart realiseert voor een heel kleine groep.
Ja, op zich klopt dit wel. Maar ja, uiteindelijk is dat waar beursgenoteerde bedrijven op draaien. Daar kan McKinsey weinig aan doen. En ze weten blijkbaar hoe ze hun diensten moeten verkopen.
Resistance is futile.
pi_212505952
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 07:02 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ja, op zich klopt dit wel. Maar ja, uiteindelijk is dat waar beursgenoteerde bedrijven op draaien. Daar kan McKinsey weinig aan doen. En ze weten blijkbaar hoe ze hun diensten moeten verkopen.
McKinsey kan er alles aan doen, aangezien zij dat hele model hebben ontwikkeld. Naast corporates vele miljarden aan publiek geld binnentrekken zonder ook maar enige maatschappelijke waarde te leveren. Schouderophalen is een optie.
pi_212505974
Ik hielp laatst mn dochter (2 vwo) met wiskunde maar kreeg nou niet de indruk dat het echt makkelijker was dan in 1996 om eerlijk te zijn.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 20 februari 2024 @ 07:49:13 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212506139
quote:
7s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:39 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is de GR? :@

En is het dan ook niet tijd dat we praktische uitstroom niveaus beter gaan belonen? Want dat is natuurlijk de kern van het probleem: met het salaris horend bij een gemiddeld IQ, kun je je gezin eigenlijk niet zo heel goed meer onderhouden vandaag de dag.
Grafische Rekenmachine. Veel te duur apparaat dat er deels verantwoordelijk voor is dat de algebraïsche vaardigheden veel slechter geworden zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 20 februari 2024 @ 07:51:12 #30
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_212506150
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 07:04 schreef Bugno3 het volgende:

[..]
McKinsey kan er alles aan doen, aangezien zij dat hele model hebben ontwikkeld. Naast corporates vele miljarden aan publiek geld binnentrekken zonder ook maar enige maatschappelijke waarde te leveren. Schouderophalen is een optie.
En al hun werk leveren onder motto's als 'we doen goed voor de wereld', met als voornaamste uitkomst van hun onderzoeken: "Je moet gewoon veel mensen ontslaan, dan komt het goed." Hoppa, miljardje erbij. Maar goed, John Oliver legt het allemaal haarfijn uit, onderwerp voor onderwerp.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_212506267
Mooi vak, Wiskunde. Ik had echt een "knobbel" zoals ze dat noemen.

Tegenwoordig hoef je veel jeugd niet meer te vragen om iets uit hun hoofd te leren...
pi_212506271
Lijkt me logisch. Als je het een verplicht vak maakt, dan daalt het niveau. Oplossing lijkt me duidelijk.

Het belang van wiskunde wordt sowieso enorm overschat.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212506328
Ik vond het op de basisschool vreselijk dat we tafeltjes uit ons hoofd moesten leren en ik vond het onzin dat ze zo veel dingen met pen en papier moesten uitrekenen terwijl we ook gewoon een rekenmachine konden gebruiken, maar wat ben ik achteraf blij dat we dat zo hebben moeten leren, zeg!

Verder is het niveau van onderwijs de afgelopen 30 jaar of zo stapsgewijs steeds slechter geworden. Met bepaalde toetsen kreeg je meer en meer punten per goed antwoord omdat anders niemand meer een voldoende zou krijgen.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212506341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:10 schreef ToT het volgende:
Met bepaalde toetsen kreeg je meer en meer punten per goed antwoord omdat anders niemand meer een voldoende zou krijgen.
Kun je daar eens over uitweiden? Om wat voor toetsen ging dat en hoe nam je die verschuivende normering waar?
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212506358
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:12 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Kun je daar eens over uitweiden? Om wat voor toetsen ging dat en hoe nam je die verschuivende normering waar?
Ik weet het niet meer, het is in de loop der tijd een aantal keren in het nieuws geweest, ook hier op FOK!.
Ik heb op een aantal scholen gewerkt en toen het in het nieuws kwam, was het ook meteen een discussie op die scholen.
Het is behoorlijk wat jaartjes geleden dat ik het allemaal heb meegekregen, dus details heb ik zo helaas echt ff niet meer. :)
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212506433
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:16 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik weet het niet meer, het is in de loop der tijd een aantal keren in het nieuws geweest, ook hier op FOK!.
Ik heb op een aantal scholen gewerkt en toen het in het nieuws kwam, was het ook meteen een discussie op die scholen.
Het is behoorlijk wat jaartjes geleden dat ik het allemaal heb meegekregen, dus details heb ik zo helaas echt ff niet meer. :)
Ik noem het omdat het vaker gezegd wordt, maar onlangs kwam ik een stapel betogen tegen uit vwo-examens van eind jaren '90 en die waren zo onvoorstelbaar slecht... En toch allemaal hoge cijfers. Met dat niveau waren ze tegenwoordig allemaal gezakt. Of breder: neem Engels, biologie, aardrijkskunde. Die eindexamens zijn online terug te vinden en die lijken me geenszins moeilijker dan die van nu. Integendeel.

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat wis- en natuurkunde in de loop der tijd makkelijker zijn geworden (ik weet niet hoe je dat trouwens precies moet zien, is vwo van nu de havo van toen? Hoe meet je dat?), maar dat geldt zeer zeker niet in de volle breedte.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212506435
quote:
15s.gif Op maandag 19 februari 2024 20:49 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Wist niet dat er een 2e kamer (hoe noem je dat) geweest is waarin besloten is om het niveau wiskunde op het VWO te laten zakken? Anyone remember?
Ik kwam laatst een filmpje tegen waarbij een leraar een les had gegeven en aan een kind had uitgelegd dat iets deelbaar was door 0, na een klacht van een ouder beweerde de schooldirecteur hetzelfde

wtf
pi_212506459
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:26 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik noem het omdat het vaker gezegd wordt, maar onlangs kwam ik een stapel betogen tegen uit vwo-examens van eind jaren '90 en die waren zo onvoorstelbaar slecht... En toch allemaal hoge cijfers. Met dat niveau waren ze tegenwoordig allemaal gezakt. Of breder: neem Engels, biologie, aardrijkskunde. Die eindexamens zijn online terug te vinden en die lijken me geenszins moeilijker dan die van nu. Integendeel.

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat wis- en natuurkunde in de loop der tijd makkelijker zijn geworden (ik weet niet hoe je dat trouwens precies moet zien, is vwo van nu de havo van toen? Hoe meet je dat?), maar dat geldt zeer zeker niet in de volle breedte.
Okee, dat had ik nog niet meegekregen! ^O^ Dat is wel goede info! :Y
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212506561
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 03:49 schreef 111210 het volgende:
Heb ooit een jaar of 10/15 na mijn middelbareschooltijd een wiskunde toets gedaan van iemand die toen net zn eindtoets had gehad.

Dat was ook echt van niveau kleuterklas vergeleken met die van mij
Ik heb vorig jaar eens mijn eigen wiskunde examen nog eens gemaakt, dat was volgens mij b2 havo 2005. Maar ik vond die juist belachelijk makkelijk.
pi_212506596
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:43 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ik heb vorig jaar eens mijn eigen wiskunde examen nog eens gemaakt, dat was volgens mij b2 havo 2005. Maar ik vond die juist belachelijk makkelijk.
Ik heb ooit eindexamen in wiskunde A gedaan. Geslaagd met een 9. Ik heb sindsdien altijd geroepen dat elke debiel wiskunde A snapt.

https://www.examenblad.nl(...)VW-1024-a-23-1-o.pdf

Ik was tegenwoordig echt kansloos geweest. Nul punten.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212506779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:47 schreef Blastbeat het volgende:

[..]
Ik heb ooit eindexamen in wiskunde A gedaan. Geslaagd met een 9. Ik heb sindsdien altijd geroepen dat elke debiel wiskunde A snapt.

https://www.examenblad.nl(...)VW-1024-a-23-1-o.pdf

Ik was tegenwoordig echt kansloos geweest. Nul punten.
17 pagina's, WTF :X
pi_212506823
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:09 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
17 pagina's, WTF :X
Ja, wiskunde A heeft altijd zo enorm veel tekst.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 09:17:24 #43
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212506877
quote:
5s.gif Op maandag 19 februari 2024 23:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat is het probleem met McKinsey eigenlijk?
Dat het overbetaalde eikels zijn.

Mensen als Wopke Hoekstra en Eric Wiebes zijn wat dat betreft prima voorbeelden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212507260
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:43 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Ik heb vorig jaar eens mijn eigen wiskunde examen nog eens gemaakt, dat was volgens mij b2 havo 2005. Maar ik vond die juist belachelijk makkelijk.
Ik had b1,2 op het VWO en had daar grote moeite mee. Op de TU vervolgens wel 8ten en 7ens gehaald maar dat niveau lag echt 2x zo hoog. En ook toen al waren er veel klachten over het niveau.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212507889
Mijn goeiste vak is Nederlands.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_212507936
Toen ik 20 jaar geleden aan m'n studie informatica begon mopperden ze er ook al over waarom we dingen nog niet hadden behandeld op school. Kreeg daar in het eerste jaar meer wiskunde dan in de drie jaar ervoor, wat was dat een verschil qua werkdruk en niveau...
pi_212508192
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:09 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
17 pagina's, WTF :X
Interessant, ik zie elementen die bij ons alleen bij wiskunde B gegeven werden (differentiëren bv.), en wat centraal stond bij wiskunde A (kansrekening en statistiek) mist hier weer volledig.
En sowieso werd er niet meer zoveel omheen geluld, dat was iets wat je op de basisschool deed... ok, m.u.v. natuurkunde waar de docent een rijke fantasie had met opgaven met allerlei verhalen over ongelukken als elektrocutie en nijlpaarden die op je vielen etc. _O-
  dinsdag 20 februari 2024 @ 11:54:59 #48
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212508994
Maar feitelijk begint het probleem al op de lagere school, waar (gedreven door de linkse ideeen dat je kinderen basisvaardigheden in taal en rekenen leren fout is, en ze vooral van alles aan softskills moeten worden bijgebracht), zodat de instroom op de middelbare school eerst die basisvaardigheden moet worden bijgebracht. En dat levert dus een dominoeffect op, behoorlijk versterkt door de doorlopende bezuinigingen, en het verlangen van scholen om zoveel mogelijk leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau te laten slagen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:10:40 #49
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212509280
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 11:54 schreef mvdejong het volgende:
Maar feitelijk begint het probleem al op de lagere school, waar (gedreven door de linkse ideeen dat je kinderen basisvaardigheden in taal en rekenen leren fout is, en ze vooral van alles aan softskills moeten worden bijgebracht), zodat de instroom op de middelbare school eerst die basisvaardigheden moet worden bijgebracht. En dat levert dus een dominoeffect op, behoorlijk versterkt door de doorlopende bezuinigingen, en het verlangen van scholen om zoveel mogelijk leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau te laten slagen.
Wil je hier nou serieus een links-rechts ding van maken? :')
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  dinsdag 20 februari 2024 @ 12:18:53 #50
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212509399
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 12:10 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Wil je hier nou serieus een links-rechts ding van maken? :')
Ja. De lagere school is door de "we moeten kinderen niets opdringen, en discipline en zelf-discipline zijn schandalig" mentaliteit van de linkse kant verworden tot een verlengde kleuterschool.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')