abonnement Unibet Coolblue
pi_212443080

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_212443501
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 20:49 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Inderdaad vreemd dat dat percentage meer dan 1,2% kan zijn.
Het weergegeven percentage van de beheerkosten is tussentijds een benadering. Het percentage wordt net als het default percentage (conform de AFM formule) berekend uit:

kosten% = beheerkosten / ontvangen rente * gem. rente op portefeuille

Dit kun je zelf nagaan met de cijfers van CCF. Alleen is de gemiddelde rente op de portefeuille iets wat waarschijnlijk pas exact overeen komt met de ontvangen rente als alle leningen zijn afgerond.

Voorbeeld:

Je begint met 1 direct lening aflossingsvrij van 10%, looptijd 12mnd, 1000 euro inleg. Na een jaar heb je 100 euro rente ontvangen en 12 euro beheerkosten gehad. Kosten% = 12 / 100 * 10 = 1,2%

Na een jaar pak je een 2e lening aflossingsvrij van 20%, looptijd 12 mnd, 1000 euro inleg. Zolang je nog geen rente hebt ontvangen zal het sommetje nu zijn: Kosten% = 12 / 100 * 15 = 1,8%
Pas nadat de 2e lening is afgelost zit je weer op Kosten% = 24 / 300 * 15 = 1,2%

Ik weet natuurlijk niet zeker dat CCF het zo berekent, maar ik vermoed van wel. De oorzaak is dus dat de gemiddelde rente vermoedelijk relatief versimpeld wordt berekend, maar die berekening heb ik nog niet zo snel kunnen reproduceren.
pi_212444040
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ter vergelijking, bij Collin (lopende porto) met 521 projecten nog niet één kansloze default. Een beetje gerommel dat wel, maar dat komt wel goed denk ik door de zekerheden.

Ik heb bij CCF tot nu toe één default (circa 50% terug) en één problematische aflosser. Ik ben in 2016 begonnen en heb in totaal 83 leningen bij CCF van in totaal 231 leningen. Ik ben momenteel mijn crowdfunding portefeuille aan het afbouwen want ik zie meer heil in andere manieren van beleggingen.

De default betrof Het Amsterdamse Proeflokaal. Daar waren we, ergens in 2016, hier nog vrij enthousiast over, niet wetende dat CCF de huidige vermogenspositie van leners bepaalde op basis van belastingaangiften van járen daarvoor.

Wat betreft het problematische geval weet ik niet goed of ik dat probleem bij de aflosser moet zoeken of bij CCF. Het betreft Pr*c*d*e H*ld*ng en komt ook uit 2016. Inmiddels is er al twee keer een veilingtraject van onroerend goed (een kapitale villa) opgestart maar weet de leningnemer CCF al járen aan het lijntje te houden door steeds vlak voor de veiling plaatsvindt, één termijn af te lossen en een paar honderd euro incassokosten te betalen en dan heeft hij (tot nu toe) weer een jaartje uitstel gekocht. Ik neig hierbij dat CCF wel wat steken laat vallen bij het effectief debiteurenbeheer.

Dat laatste is overigens voor mij een reden om mijn portefeuille af te bouwen. Ik merk dat platforms (met name KOM en GVE, en van wat ik hier lees, maar niet zelf kan beoordelen, MAX) een bijzonder inactief debiteurenbeheer voeren. Als er überhaupt al iets wordt beheerd. En op zich is dat logisch want debiteurenbeheer dat kost tijd en vooral geld en daar staan geen (gegarandeerde) inkomsten tegenover. Geen wonder dat platforms tijd willen rekken en hopen dat iets zich vanzelf oplost of het zolang laten duren dat investeerders het opgeven.

[ Bericht 15% gewijzigd door mike79_n op 15-02-2024 23:18:53 ]
pi_212445244
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 21:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met slechts 25 projecten hakken 3 defaults er redelijk zwaar in. Waar Breda (klein verliesje), Maatschap van Laar (iets groter verlies) en de Bijenkoning (bijna 1/3 afgeschreven). Met name die laatste was een leerschooltje.

Ter vergelijking, bij Collin (lopende porto) met 521 projecten nog niet één kansloze default. Een beetje gerommel dat wel, maar dat komt wel goed denk ik door de zekerheden.

Hier totaal slechts 14 projecten bij Capital en tot nu bij 2 flink wat afgeschreven. Broodje Bewust 60% afgeschreven Used Products Veenendaal zelfs 87%.
Bij degene die nu sinds september niet meer betaalt staat nog maar 13% open en dat bedrag is net iets lager dan wat er bij elkaar aan rente is ontvangen. Die valt dus reuze mee. Los van de defaults ben ik gewoon zeer ontevreden over het gebrek aan updates over deze projecten.

Bij Collin totaal 54 projecten waarvan nu 37 lopend heb ik 3 defaults met nu totaal 2,43% afgeboekt. Dat percentage is een stuk hoger geweest, dus hier ben ik al weer best tevreden over.

Het beste resultaat heb ik bij HCN, 72 projecten waarvan 53 nog lopend. Daar heb ik 1 default, 0,07% en gemiddeld netto rendement van net iets boven de 7%.

Los van het slechtere resultaat bij Capital ben ik gewoon zeer ontevreden over het gebrek aan updates over de probleem projecten.
pi_212446426
Ik heb bij Collin trouwens ook eens een project gehad waarbij ik wel maandelijks de rente kreeg maar geen beheerskosten moest betalen. Totdat er een keer een deelaflossing kwam en toen werd het alsnog berekend over de vorige periode. Toen steeg mijn percentage beheervergoeding ineens flink in die maand.
pi_212447324
Ik heb recent kennisgemaakt met de beheersvergoedingen bij NLI. Een project waar ik aan deelneem is deels 57% afgelost. Maar de beheervergoeding is slechts met 23% gedaald. Bij navraag blijkt dat de fee over de GEMIDDELDE uitstaande saldo van de investering gaat. Je kan je voorstellen wat dit met het rendement doet.

Ik ben zelf bezig met het volgende gedachtenexperiment.
Stel dat de leningnemer 87% had afgelost. Dan zal de fee over het gemiddelde uitstaande bedrag gelijk zijn aan de te betalen rente.
Stel nu dat de leningnemer 90% of meer had afgelost. Dan zal de fee hoger zijn dan de te betalen rente. Moet de investeerder er dan op bij leggen?

Bij navraag heeft NLI gezegd: "Wij hebben voor deze werkwijze gekozen om investeerders grosso modo geen fee in rekening te brengen over dat deel van een financiering dat al is afgelost."
pi_212447593
Deze aflossingsvrije lening moet over twee weken afgelost worden. Ik ben benieuwd hoe dit gedaan gaat worden. In de pitch was het plan dat na herontwikkeling gedurende de looptijd units verkocht zouden worden tegen deelroyement. Tot nu toe heeft er geen deelaflossing plaatsgevonden:
https://www.collincrowdfund.nl/sluisjesdijk-104-110-rotterdam/

Dit is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met ontwikkelprojecten
pi_212447791
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Deze aflossingsvrije lening moet over twee weken afgelost worden. Ik ben benieuwd hoe dit gedaan gaat worden. In de pitch was het plan dat na herontwikkeling gedurende de looptijd units verkocht zouden worden tegen deelroyement. Tot nu toe heeft er geen deelaflossing plaatsgevonden:
https://www.collincrowdfund.nl/sluisjesdijk-104-110-rotterdam/

Dit is ook een van de redenen dat ik gestopt ben met ontwikkelprojecten
Ik had voor deze wel al een herfinanciering verwacht op CCF. Dat er niet tussentijds is afgelost vind ik met de 8% rente niet heel erg.
pi_212449119
Stukje achtergrond van het failliete kliniek Elsendael (CCF) (met borgstelling van L*nferink)

https://www.quotenet.nl/z(...)man-hans-van-dansik/
pi_212450357
NIeuwe Collin Home Bake B.V. 2

¤ 1.000.000 | 11,0% rente | 24 maanden

Met derde hypotheek

Er wordt een derde hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.000.000,- op het onroerend goed aan de Keurmeesterstraat 19, 19a en 19b, 2984 BA te Ridderkerk, kadastraal bekend als sectie B nummers 2321 en 2322 te Ridderkerk. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 3.750.000,- met een gelijke openstaande schuld en een tweede inschrijving ten behoeve van de eerdere Collin Crowdfund lening van ¤ 1.500.000,- met een uitstaande schuld van ¤ 1.362.500,-. Op de lening van de tweede hypothecaire inschrijving wordt maandelijks ¤ 12.500,- afgelost. De marktwaarde van het onroerend goed bedraagt ¤ 7.325.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 31 augustus 2022.

_____________

Lekker recente taxatie...
pi_212450414
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:05 schreef Tjalala het volgende:

Lekker recente taxatie...
Gewoon nog dezelfde taxatie als voor de 1e Collin lening.
pi_212450498
Bijzonder beheer CCF. Zou goed moeten komen
quote:
Het oorspronkelijke leenbedrag bedroeg ¤ 50.000,- per mei 2020. Het openstaande leenbedrag bedraagt op dit moment ¤ 14.912,28. De onderstaande zekerheden zijn vermeld in de pitch:

Een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 50.000,- op het woonhuis aan de W*nds*rh*f 29 te D*rdr*cht verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 600.000,- en openstaande schuld van ¤ 585.000,- . De laatste bekende WOZ waarde bedraagt inmiddels per 01-01-2022 ¤ 1.210.000,-.
pi_212451152
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Bijzonder beheer CCF. Zou goed moeten komen
[..]

Eens.
Verwacht hier, behalve vertraging, ook geen problemen mee.
pi_212451752
Nieuwe Collin (verlies) financiering met een 2e hypotheek:

Verena Beheer
¤ 150.000 | 9,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/verena-beheer/
pi_212452105
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:05 schreef Tjalala het volgende:
NIeuwe Collin Home Bake B.V. 2

¤ 1.000.000 | 11,0% rente | 24 maanden

Met derde hypotheek

Er wordt een derde hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.000.000,- op het onroerend goed aan de Keurmeesterstraat 19, 19a en 19b, 2984 BA te Ridderkerk, kadastraal bekend als sectie B nummers 2321 en 2322 te Ridderkerk. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 3.750.000,- met een gelijke openstaande schuld en een tweede inschrijving ten behoeve van de eerdere Collin Crowdfund lening van ¤ 1.500.000,- met een uitstaande schuld van ¤ 1.362.500,-. Op de lening van de tweede hypothecaire inschrijving wordt maandelijks ¤ 12.500,- afgelost. De marktwaarde van het onroerend goed bedraagt ¤ 7.325.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 31 augustus 2022.

_____________

Lekker recente taxatie...
Linkje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212452146
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe Collin (verlies) financiering met een 2e hypotheek:

Verena Beheer
¤ 150.000 | 9,0% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/verena-beheer/
Een werkkapitaal financiering met een slottermijn, flink verlieslatend, veel artikelen uitverkocht (zoals ook staat in de pitch), licht winstgevend o.b.v. prognose. Laatste redmiddel om de woning in te zetten voor een financiering.
Red flags stapelen zich op.
pi_212452986
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:05 schreef Tjalala het volgende:
NIeuwe Collin Home Bake B.V. 2

¤ 1.000.000 | 11,0% rente | 24 maanden

Met derde hypotheek

Er wordt een derde hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 1.000.000,- op het onroerend goed aan de Keurmeesterstraat 19, 19a en 19b, 2984 BA te Ridderkerk, kadastraal bekend als sectie B nummers 2321 en 2322 te Ridderkerk. Het onroerend goed is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 3.750.000,- met een gelijke openstaande schuld en een tweede inschrijving ten behoeve van de eerdere Collin Crowdfund lening van ¤ 1.500.000,- met een uitstaande schuld van ¤ 1.362.500,-. Op de lening van de tweede hypothecaire inschrijving wordt maandelijks ¤ 12.500,- afgelost. De marktwaarde van het onroerend goed bedraagt ¤ 7.325.000,- op basis van een taxatierapport met waarde peildatum 31 augustus 2022.

_____________

Lekker recente taxatie...
Ik zou graag horen wat de meningen hierover zijn. Het is een flink bedrijf met dito omzet en in de basis winstgevend. Tegelijkertijd is het ook zwaar gefinancierd, lijken de marges beperkt en sta je achteraan in de rij als er iets uitgewonnen moet worden met een pand wat wellicht lastig te verkopen is tegen een prijs waarbij ook de derde hypotheek geheel materieel blijft.
pi_212455520
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zou graag horen wat de meningen hierover zijn. Het is een flink bedrijf met dito omzet en in de basis winstgevend. Tegelijkertijd is het ook zwaar gefinancierd, lijken de marges beperkt en sta je achteraan in de rij als er iets uitgewonnen moet worden met een pand wat wellicht lastig te verkopen is tegen een prijs waarbij ook de derde hypotheek geheel materieel blijft.
Te veel plusjes en minnetjes voor mij, ik wacht wel op iets zekerder tegen een lager percentage.
pi_212461978
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zou graag horen wat de meningen hierover zijn. Het is een flink bedrijf met dito omzet en in de basis winstgevend. Tegelijkertijd is het ook zwaar gefinancierd, lijken de marges beperkt en sta je achteraan in de rij als er iets uitgewonnen moet worden met een pand wat wellicht lastig te verkopen is tegen een prijs waarbij ook de derde hypotheek geheel materieel blijft.
Het is een project van slechts 24 maanden waarbij wij als investeerders, het bedrijf door een blijkbaar zware periode moeten slepen; en na 12 maanden wellicht alweer bedankt zijn met een boetevrije aflossing. Als het allemaal goed gaat.
En gaat het niet goed, dan kans op een flinke afschrijving. Ik zie dat pand ook niet voor de taxatiewaarde verkocht worden. Al met al een bijzonder scheve verhouding tussen baten en risico's.

No way dus. Ondanks de zeer charmante lach van Astrid....

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 17-02-2024 01:43:12 ]
Pecunia non olet
pi_212462989
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 01:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het is een project van slechts 24 maanden waarbij wij als investeerders, het bedrijf door een blijkbaar zware periode moeten slepen; en na 12 maanden wellicht alweer bedankt zijn met een boetevrije aflossing. Als het allemaal goed gaat.
En gaat het niet goed, dan kans op een flinke afschrijving. Ik zie dat pand ook niet voor de taxatiewaarde verkocht worden. Al met al een bijzonder scheve verhouding tussen baten en risico's.

No way dus. Ondanks de zeer charmante lach van Astrid....
Uit de pitch:
"Na moeilijke jaren in 2021 en 2022 is in de loop van 2023 het herstel opgetreden doordat aantal grote nieuwe klanten in productie gingen"

Ze produceren dus kennelijk hun eigen klanten, dat is dan wel weer uniek....
pi_212463849
Google meneer Tewari maar eens. Ik blijf weg.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:40:48 #22
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_212465304
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:38 schreef VDF het volgende:
Google meneer Tewari maar eens. Ik blijf weg.
Tewarie.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_212465466
Bij GVE ook nog een nieuw project met incentive


Restaurant Éclusier

Vanaf 19-02-2024 11:00 uur live!

Bedrag
¤ 159.000
Rente
10%
Looptijd
60 mnd.

Met negatieve hypotheekverklaring

- Investeert u ¤ 300 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig een glas champagne voor het hele gezelschap waarmee u bij Éclusier komt eten.
- Investeert u ¤ 1.000 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig 10% korting op een diner bij Éclusier.
- Investeert u ¤ 2.500 of meer? Dan ontvangt u van ons eenmalig 30% korting op een diner bij Éclusier.
pi_212467735
Ik heb zojuist mijn jaaropgave Funding Circle 2023 gedownload en zag tot mijn verbazing dat er op 31-12-23 nog een serieus bedrag bij het saldo staat (waar dus belasting over betaald moet worden). Ik dacht dat de hele portefeuille in oktober was afgewikkeld, bij alle individuele projecten staat dan ook "verkocht". Heeft iemand een verklaring?
pi_212467793
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaaropgave Funding Circle 2023 gedownload en zag tot mijn verbazing dat er op 31-12-23 nog een serieus bedrag bij het saldo staat (waar dus belasting over betaald moet worden). Ik dacht dat de hele portefeuille in oktober was afgewikkeld, bij alle individuele projecten staat dan ook "verkocht". Heeft iemand een verklaring?
Werd laatst ook al opgemerkt, weet niet of er nog mensen zijn die dit hadden en toen contact met ze hebben opgenomen. Bij mij staat alles netjes op 0.
pi_212467794
Bij mij is het FC saldo vooral dat van de afgeboekte en voorziene projecten. En daar hoef je echt geen belasting over te betalen. Tenzij er wonderen gebeuren en het geld opeens terugkomt.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_212468000
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:15 schreef Slingervinger het volgende:
Ik heb zojuist mijn jaaropgave Funding Circle 2023 gedownload en zag tot mijn verbazing dat er op 31-12-23 nog een serieus bedrag bij het saldo staat (waar dus belasting over betaald moet worden). Ik dacht dat de hele portefeuille in oktober was afgewikkeld, bij alle individuele projecten staat dan ook "verkocht". Heeft iemand een verklaring?
Ik heb dit vorige weekend hier ook aangegeven en ik heb FundingCircle vervolgens gevraagd om een jaaropgaaf met de juiste info (of gewoon dat saldo over te maken wat blijkbaar was blijven staan, dat kan ook... :) )
Dus stel de vraag gewoon bij FundingCircle, ik neem aan dat ze wel zullen reageren, al heb ik zelf nog geen reactie ontvangen.
pi_212468060
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:20 schreef VDF het volgende:
Bij mij is het FC saldo vooral dat van de afgeboekte en voorziene projecten. En daar hoef je echt geen belasting over te betalen. Tenzij er wonderen gebeuren en het geld opeens terugkomt.
Er zou dus geen saldo meer kunnen zijn, ook geen afgeboekte of voorziene leningen want afgelopen oktober hebben ze alle investeerders afgekocht tegen finale kwijting.
pi_212468547
Klopt, probeerde enkel de FC logica te duiden.
Jaaropgaaf gewoon negeren. FC saldo is 0.
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_212479090
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:47 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er zou dus geen saldo meer kunnen zijn, ook geen afgeboekte of voorziene leningen want afgelopen oktober hebben ze alle investeerders afgekocht tegen finale kwijting.
Is het niet zo dat dit de saldi zijn die je zou hebben gehad zonder die afkoop? Oftewel de saldi die zij bezig zijn te incasseren voor eigen rekening. Dan weet je meteen of ze een faire afkoopprijs betaald hebben :7
Pecunia non olet
pi_212483474
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Is het niet zo dat dit de saldi zijn die je zou hebben gehad zonder die afkoop? Oftewel de saldi die zij bezig zijn te incasseren voor eigen rekening. Dan weet je meteen of ze een faire afkoopprijs betaald hebben :7
Dat zou een inderdaad een logica kunnen zijn, dat ze de administratie gewoon doorgezet hebben. Dan hadden ze wat mij betreft beter pas per 1/1 kunnen afkopen ;) . Maar dat lijkt me niet helemaal het geval, bij de een is het gelijk aan het afkoopbedrag, bij een andere is het gelijk aan het afkoopbedrag+complete afboeking en bij een ander is het op geen enkele manier terug te rekenen, behalve dan dat het op een (paar) cent na toevallig overeen komt met het rentesaldo wat betaald is. Een paar afgekochte projecten staan er helemaal niet meer op. Voor mij geen logica in te vinden, vandaar dat ik de vraag bij fundingcircle neer heb gelegd en om een juist jaaroverzicht met per 31/12/2023 alle saldo's 0,00 (saldo's 31/12/2022 zijn goed) heb gevraagd.
pi_212483596
Samenwerking OPP
Geplaatst op 16-02-2024 door F. Geurtsen

Crowdrealestate is vanwege de nieuwe Europese vergunning eind vorig jaar een samenwerking aangegaan met Online Payment Platform,

Zie blog

Crowdrealestate heeft eind vorig jaar de Europese vergunning aangevraagd. Deze is volledig ingediend en momenteel in behandeling door de AFM en DNB. Vooruitlopend op de verlening van de vergunning worden bestaande gebruikers binnen enkele weken gefaseerd uitgenodigd om zichzelf te verifiëren via OPP.
pi_212484323
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:21 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat zou een inderdaad een logica kunnen zijn, dat ze de administratie gewoon doorgezet hebben. Dan hadden ze wat mij betreft beter pas per 1/1 kunnen afkopen ;) . Maar dat lijkt me niet helemaal het geval, bij de een is het gelijk aan het afkoopbedrag, bij een andere is het gelijk aan het afkoopbedrag+complete afboeking en bij een ander is het op geen enkele manier terug te rekenen, behalve dan dat het op een (paar) cent na toevallig overeen komt met het rentesaldo wat betaald is. Een paar afgekochte projecten staan er helemaal niet meer op. Voor mij geen logica in te vinden, vandaar dat ik de vraag bij fundingcircle neer heb gelegd en om een juist jaaroverzicht met per 31/12/2023 alle saldo's 0,00 (saldo's 31/12/2022 zijn goed) heb gevraagd.
Blijkbaar heeft het onderwerp geen prioriteit meer voor ze. Het minste wat je zou verwachten is dat de methode overal consistent zou zijn.

Op de Duitse FNC hobbelt alles nog gewoon door. Er staat ook een jaaropgaaf maar die geeft slechts de uitbetaalde rente (vóór kosten) weer, zu versteuernde Zinseinkünfte , blijkbaar in overeenstemming met de Duitse belastingwetgeving.
Maar goed ik ga toch uit van mijn eigen registraties, net als bij alle andere platformen trouwens.
Pecunia non olet
pi_212493378
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:32 schreef Tjalala het volgende:
Samenwerking OPP
Geplaatst op 16-02-2024 door F. Geurtsen

Crowdrealestate is vanwege de nieuwe Europese vergunning eind vorig jaar een samenwerking aangegaan met Online Payment Platform,

Zie blog

Crowdrealestate heeft eind vorig jaar de Europese vergunning aangevraagd. Deze is volledig ingediend en momenteel in behandeling door de AFM en DNB. Vooruitlopend op de verlening van de vergunning worden bestaande gebruikers binnen enkele weken gefaseerd uitgenodigd om zichzelf te verifiëren via OPP.
ik vind zaken maar lang duren bij hen... voel me zelf niet meer zo prettig bij dit platform.

wacht nog steeds op de aflossing van de opslagboxen emmerich en dan ben ik er voorgoed weg...
pi_212494129
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 09:39 schreef cubje het volgende:

[..]
ik vind zaken maar lang duren bij hen... voel me zelf niet meer zo prettig bij dit platform.

wacht nog steeds op de aflossing van de opslagboxen emmerich en dan ben ik er voorgoed weg...
Slechte communicatie en niet-naleven van deadlines is natuurlijk altijd hun pijnpunt geweest. Wel voor mij de laatste keer geweest dat ik bij hun in garageboxen investeer, dat wel. Box-it Erfurt is beloofd dat in Februari zou worden afgelost (normaal begin oktober afgelopen), ik wacht af met een lichtbruin vermoeden dat Februari moeilijk wordt.
pi_212496873
quote:
Woz van beide panden liggen ver onder de taxatiewaardes
pi_212498140
Vervroegde aflossing Collin.

Beste investeerder,
Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van VlaanderenCare met leningnummer 38002.
Wij hebben zojuist de toekomstige termijnen pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven. Onderstaand treft u een bericht van de ondernemer:
Beste investeerder,
VlaanderenCare heeft een herstructurering van de financiering doorgevoerd. De herstructurering bevat ook een alternatieve financiering met gunstigere voorwaarden. Derhalve is ervoor gekozen om de financiering vanuit Collin Crowdfund vroegtijdig af te lossen.
Ik wil u hartelijk danken voor het door u gestelde vertrouwen in mij!
Met vriendelijke groeten,
Esther Vlaanderen
Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.
Met vriendelijke groet,
Bas Denissen
pi_212499117
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 17:34 schreef VDF het volgende:
Klopt, probeerde enkel de FC logica te duiden.
Jaaropgaaf gewoon negeren. FC saldo is 0.
Heeft er hier eigenlijk iemand bezwaar gemaakt tegen die afhandeling? Het blijft wel bijzonder dat ze zomaar eenzijdig besluiten de boel te stoppen en projecten afboeken. Qua recovery heb ik sowieso nooit iets gezien van dit platform en het uitstaande bedrag was ook niet meer zo groot, maar een vordering die voor 0 euro wordt getaxeerd had ik zelf ook wel willen houden. Als in, waarom zou ik die vordering overdragen als er niets tegenover staat?
pi_212499199
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 16:55 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Heeft er hier eigenlijk iemand bezwaar gemaakt tegen die afhandeling? Het blijft wel bijzonder dat ze zomaar eenzijdig besluiten de boel te stoppen en projecten afboeken. Qua recovery heb ik sowieso nooit iets gezien van dit platform en het uitstaande bedrag was ook niet meer zo groot, maar een vordering die voor 0 euro wordt getaxeerd had ik zelf ook wel willen houden. Als in, waarom zou ik die vordering overdragen als er niets tegenover staat?
Ik had eigenlijk alleen nog maar defaults en zo goed als niets ontvangen. Was toch niet de moeite om bezwaar te maken.

Als FC niet was gestopt had ik zeker een hoger bedrag ontvangen dan ik nu heb ontvangen.
pi_212499232
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 16:55 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Heeft er hier eigenlijk iemand bezwaar gemaakt tegen die afhandeling? Het blijft wel bijzonder dat ze zomaar eenzijdig besluiten de boel te stoppen en projecten afboeken. Qua recovery heb ik sowieso nooit iets gezien van dit platform en het uitstaande bedrag was ook niet meer zo groot, maar een vordering die voor 0 euro wordt getaxeerd had ik zelf ook wel willen houden. Als in, waarom zou ik die vordering overdragen als er niets tegenover staat?
Ik begrijp even niet hoe je tot de conclusie komt van een 0 euro taxatie? Door de afkoop zijn ze nu voor de investereders 0 euro waard, maar voor de afkopende partij natuurlijk wel meer, toch?

Ik heb eind vorig jaar de nodige correspondentie met ze gevoerd, samengevat hebben we als geldgevers bij het aangaan van de lening (indirect) een volmacht getekend en daar zijn ze vervolgens mee aan de slag gegaan (en ik denk dat ze ook gokten op een beperkt belang dus beperkte actie). Overigens hebben ze voor zover ik weet geen enkele lening tegen op 0 euro afgekocht maar was het 12% voor de afgeboekte leningen (ook als dat al 2 a 3 jaar het geval was) en lopende leningen hebben ze "gewoon" vervroegd afgelost.
pi_212499639
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 13:48 schreef quepos het volgende:

[..]
Woz van beide panden liggen ver onder de taxatiewaardes
En taxatie vrij van huur, terwijl die verhuurd is ;)
pi_212506659
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 17:39 schreef Thomas88 het volgende:

[..]
En taxatie vrij van huur, terwijl die verhuurd is ;)
Al met al, durf ik toch wel een bijdrage te doen. Dat oude restaurant bestaat al 20 jaar en met beide hypothecaire inschrijvingen zit er genoeg druk op om het verhaal tot een succes te moeten maken.

De B&B ziet er aantrekkelijk uit en de combinatie met een eigen restaurant lijkt me ook slim gekozen.
Pecunia non olet
pi_212506852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 08:56 schreef obligataire het volgende:

[..]
Al met al, durf ik toch wel een bijdrage te doen. Dat oude restaurant bestaat al 20 jaar en met beide hypothecaire inschrijvingen zit er genoeg druk op om het verhaal tot een succes te moeten maken.

De B&B ziet er aantrekkelijk uit en de combinatie met een eigen restaurant lijkt me ook slim gekozen.

T is niet dat er synergie is natuurlijk tussen het restaurant en de B&B gezien hun respectievelijke ligging.
pi_212507141
Boete KNAB (crowdfund) De Telegraaf
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_212507259
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:15 schreef Bieselke het volgende:

[..]
T is niet dat er synergie is natuurlijk tussen het restaurant en de B&B gezien hun respectievelijke ligging.
Dat niet maar het heeft ook wel andere voordelen, gezamenlijke inkoop, eten vooraf bereiden in het restaurant, sowieso is horeca ervaring wel handig bij een B&B. Er zijn er ook die amper een ei kunnen bakken :)
Pecunia non olet
pi_212508179
CCF/Home Bake staat open. Meteen al de helft gevuld. Zonder mij. Ze zoeken maar iemand anders om hun liquiditeitsproblemen op te lossen voor één jaartje hoge rente.
Pecunia non olet
pi_212508194
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 09:39 schreef obligataire het volgende:
Boete KNAB (crowdfund) De Telegraaf
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou dit ook afstralen op Collin? In hoeverre waren de CF organisaties toen al gelieerd?
pi_212508236
Nieuwe Collin lening met een 2e hypotheek:

van der Bruggen Hydrauliek
¤ 200.000 | 9,5% rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/van-der-bruggen-hydrauliek/
pi_212508284
Nieuw SiG 18 maanden transformatieproject:

Varsseveldseweg 118-120 in Doetinchem LIVE 22 februari 2024 om 11.00 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Varsseveldseweg 118-120 in Doetinchem. Je kunt vanaf 22 februari 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 1,5 jaar. De LTV van het pand is 90% van de waarde in onverhuurde staat van ¤ 830.000.

https://investeren.sameni(...)sseveldseweg-118-120
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')