De wetenschap moet zich volgens creationisten aan de Bijbel aanpassen. En laat de creatieve kronkels om dat recht te praten maar over aan Homo christianusquote:Op maandag 19 februari 2024 20:16 schreef Vincent_student het volgende:
Het is toch niet te geloven dit, het is allang aangetoond dat de aarde er miljarden jaren heeft over gedaan om te zijn zoals hij nu is. En dan nog vast houden aan een mythologisch verhaal.
quote:Op maandag 19 februari 2024 20:16 schreef Vincent_student het volgende:
Het is toch niet te geloven dit, het is allang aangetoond dat de aarde er miljarden jaren heeft over gedaan om te zijn zoals hij nu is. En dan nog vast houden aan een mythologisch verhaal.
Dat is dan ook meteen het enige waar ze het over eens zijn.quote:Op maandag 19 februari 2024 17:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waar de geest van God is, is eenheid.
Daarom zijn de meeste kerken het eens over de canon.
Een spirituele manier van complotdenken, dus.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:03 schreef Vincent_student het volgende:
Maar om even weer on-topic te komen: De kern van de boodschap van de bijbel is niet de geschiedenis, maar dat is in de eerste plaats de boodschap van liefde en daarnaast dat er zich een geestelijke wereld bevindt rond onze universa. Een geestelijke wereld die de uiteindelijke macht heeft over wat er gebeurt in die universa. Die macht is denk ik verdeeld. Om daar gestalte aan te geven, wordt onder ons mensen gesproken over goden, engelen en demonen. Hoe dat is gestructureerd, ik durf daar enkel naar te gokken. Maar zeker is dat die macht niet enkel vanuit het goede komt, een oppergod. Dat begint bij de dierenwereld, waarin al het wortel van kwaad tot uiting komt: de natuur is zeer wreed met vleesetende jachtdieren, waar de mens ook één van is.
Een epidemie als de pest die hele families ontwrichtte kon gewoon ongehinderd zijn gang gaan. De vraag is natuurlijk: Hoe kan dat als mensen dit zoiets elkaar niet toewensen, er een god is die dat toch maar laat gebeuren zonder in te grijpen. Dat is een groot raadsel. In Nederland ga je de bak in als je familie laat creperen als je de macht hebt om in te grijpen.
Dit geeft al aan dat de situatie anders is dan het algemene idee van "God kan alles". Dat geeft mij een reden om dat alles vanuit een andere hoek te bekijken. Dan praat ik over meerdere "goden", of "demonen".
Haha, een beetje wel he?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een spirituele manier van complotdenken, dus.
En wat als er nou gewoon te veel mensen zijn?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:03 schreef Vincent_student het volgende:
Een epidemie als de pest die hele families ontwrichtte kon gewoon ongehinderd zijn gang gaan. De vraag is natuurlijk: Hoe kan dat als mensen dit zoiets elkaar niet toewensen, er een god is die dat toch maar laat gebeuren zonder in te grijpen. Dat is een groot raadsel.
Het creationisten antwoord daarop is natuurlijk dat radiometrische methoden niet kloppen. En dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de wet van Brandolini (https://en.wikipedia.org/wiki/Brandolini%27s_law): er worden allerlei bullshit-artikelen gegeven waar je als "naturalist" doorheen moet ploegen, met allerlei technische argumenten die voor een buitenstaander indrukwekkend lijken. En als je daarmee klaar bent, dan staat de volgende stap bullshit alweer te wachten. Het kost veel meer tijd om dit soort drogargumenten te verzinnen dat om ze te debunken.quote:
Hoe kan dat nou bij gebrek aan bewustzijn dat weet wat het mist?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:38 schreef Amerauder het volgende:
Liever geboren worden en een beetje pijn lijden en weer snel dood dan helemaal nooit geboren worden, geen enkel deel hebben aan dit bestaan. Dat lijkt me nog erger dan welke pijn dan ook, niet eens de mogelijkheid hebben pijn te ervaren.
Je kunt niet weten hoe het is om geen bewustzijn te hebben, omdat je bewustzijn nodig hebt om je dat voor te stellen.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe kan dat nou bij gebrek aan bewustzijn dat weet wat het mist?
Wat voor uitspraken deed hij zoal en waarom raakten die kant noch wal volgens jou?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het creationisten antwoord daarop is natuurlijk dat radiometrische methoden niet kloppen. En dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de wet van Brandolini (https://en.wikipedia.org/wiki/Brandolini%27s_law): er worden allerlei bullshit-artikelen gegeven waar je als "naturalist" doorheen moet ploegen, met allerlei technische argumenten die voor een buitenstaander indrukwekkend lijken. En als je daarmee klaar bent, dan staat de volgende stap bullshit alweer te wachten. Het kost veel meer tijd om dit soort drogargumenten te verzinnen dat om ze te debunken.
Ik ben ooit eens naar een lezingenreeks geweest van een christelijke hoogleraar chemie die met emeritaat was. Zelfs hij liet zich sceptisch uit over de natuurkunde achter radiometrie, en hoe er allerlei "aannames" werden gedaan. Na afloop heb ik hem daar op aangesproken: hij heeft een voorbeeldfunctie als hoogleraar, maar buiten zijn vakgebied deed hij toch een aantal stellige uitspraken die kant noch wal raakten, zowel experimenteel als theoretisch gezien. En ik zag dat de mensen om mij heen gretig aantekeningen zaten te maken waarin zijn scepsis werd onderstreept: hij was immers expert. Dat een chemicus dikwijls de ballen verstand heeft van de fundamentele natuurkunde achter bijvoorbeeld radioactiviteit beseft zo'n publiek zich niet of nauwelijks.
Het is vrij simpel toch?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het creationisten antwoord daarop is natuurlijk dat radiometrische methoden niet kloppen. En dan wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de wet van Brandolini (https://en.wikipedia.org/wiki/Brandolini%27s_law): er worden allerlei bullshit-artikelen gegeven waar je als "naturalist" doorheen moet ploegen, met allerlei technische argumenten die voor een buitenstaander indrukwekkend lijken. En als je daarmee klaar bent, dan staat de volgende stap bullshit alweer te wachten. Het kost veel meer tijd om dit soort drogargumenten te verzinnen dat om ze te debunken.
Ik ben ooit eens naar een lezingenreeks geweest van een christelijke hoogleraar chemie die met emeritaat was. Zelfs hij liet zich sceptisch uit over de natuurkunde achter radiometrie, en hoe er allerlei "aannames" werden gedaan. Na afloop heb ik hem daar op aangesproken: hij heeft een voorbeeldfunctie als hoogleraar, maar buiten zijn vakgebied deed hij toch een aantal stellige uitspraken die kant noch wal raakten, zowel experimenteel als theoretisch gezien. En ik zag dat de mensen om mij heen gretig aantekeningen zaten te maken waarin zijn scepsis werd onderstreept: hij was immers expert. Dat een chemicus dikwijls de ballen verstand heeft van de fundamentele natuurkunde achter bijvoorbeeld radioactiviteit beseft zo'n publiek zich niet of nauwelijks.
Dat is nou juist wat het zo verschrikkelijk maakt. Nog erger dan doodgaan is niet eens bestaan te hebben.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:41 schreef Haushofer het volgende:
Hoe kan dat nou bij gebrek aan bewustzijn dat weet wat het mist?
Kijk eens naar de situatie nu...quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:38 schreef Amerauder het volgende:
En wat als er nou gewoon te veel mensen zijn?
Dat we bijvoorbeeld "gewoon aannemen" dat de halveringstijd van radioactieve materialen constant is.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat voor uitspraken deed hij zoal en waarom raakten die kant noch wal volgens jou?
Ik kan dit niet plaatsen en begrijp niet wat je nu precies bedoelt. Bedoel je dat we niet nauwkeurig zaken zoals onze aarde kunnen dateren?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:53 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Het is vrij simpel toch?
Voor de halfwaardetijd van uranium om als een kalender te functioneren zou die halfwaardetijd stabiel moeten zijn.
Dat blijkt niet het geval te zijn. Ergo, de halfwaardetijd van uranium functioneert niet als een kalender aan de hand waarvan we de leeftijd van objecten die we in de grond vinden af kunnen lezen. Zo’n kalender hebben we niet, en we zullen het, nu als altijd, met onze fantasie moeten doen.
Dat is geen relativisme: sommige fantasieën zijn mooier dan andere. Maar het zijn wel allemaal fantasieën, die pas werkelijkheid worden voor zover we er in geloven. Zo was het heel lang geleden, zo is het nu nog steeds, en zo zal het ook altijd blijven. De leeftijd van de Aarde is gewoon een net iets te grote vraag voor ons om tot feitje in een encyclopedie te kunnen reduceren.
En op welke blijkbaar veel stabielere methode is de 6000 uit de bijbel berekend?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:53 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Het is vrij simpel toch?
Voor de halfwaardetijd van uranium om als een kalender te functioneren zou die halfwaardetijd stabiel moeten zijn.
Dat blijkt niet het geval te zijn. Ergo, de halfwaardetijd van uranium functioneert niet als een kalender aan de hand waarvan we de leeftijd van objecten die we in de grond vinden af kunnen lezen. Zo’n kalender hebben we niet, en we zullen het, nu als altijd, met onze fantasie moeten doen.
Dat is geen relativisme: sommige fantasieën zijn mooier dan andere. Maar het zijn wel allemaal fantasieën, die pas werkelijkheid worden voor zover we er in geloven. Zo was het heel lang geleden, zo is het nu nog steeds, en zo zal het ook altijd blijven. De leeftijd van de Aarde is gewoon een net iets te grote vraag voor ons om tot feitje in een encyclopedie te kunnen reduceren.
Ik heb geen enkele negatieve herinnering aan de tijden waarin ik niet bestaan heb.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:58 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat het zo verschrikkelijk maakt. Nog erger dan doodgaan is niet eens bestaan te hebben.
‘Tis better to have loved and lost
Than never to have loved at all.
En dat geldt ook voor het bestaan zelf.
Bijbelse verhalen letterlijk nemen, geslachten tellen en de enorme leeftijden van de aartsvaders daarin verwerken.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:52 schreef dop het volgende:
En op welke blijkbaar veel stabielere methode is de 6000 uit de bijbel berekend?
quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:58 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat het zo verschrikkelijk maakt. Nog erger dan doodgaan is niet eens bestaan te hebben.
‘Tis better to have loved and lost
Than never to have loved at all.
En dat geldt ook voor het bestaan zelf.
Dus in het kort is wat je zegt; dit is onwaar?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 10:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zonder bewustzijn kun je niet genieten van heerlijke wijven.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik heb geen enkele negatieve herinnering aan de tijden waarin ik niet bestaan heb.
Zolang ik bewustzijn heb doe ik dat al.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zonder bewustzijn kun je niet genieten van heerlijke wijven.
Dat wil je toch niet?
Ja, maar als je dood gaat en je bewustzijn sterft samen met je brein dan geniet je nooit meer. Nooit.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zolang ik bewustzijn heb doe ik dat al.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |