abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 februari 2024 @ 10:08:19 #76
545 dop
:copyright: dop
pi_212463551
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 09:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Opnieuw: kwestie van wie je gelooft/vertrouwt: God die je het leven heeft gegeven in een paradijs, of een slang die hem tegenspreekt, in twijfel trekt, en je aanzet om God niet te gehoorzamen.

Wie is betrouwbaar? Dat was uiteindelijk de kwestie. Daarom is rechtvaardiging uit het geloof. God is niet geinteresseerd in gehoorzame trekpoppen, maar in een relatie op basis van vertrouwen. Die vertrouwensbreuk die is ontstaan moet worden hersteld.
Omdat principe te snappen, zul je het toch echt geleerd moeten hebben.

Je doet aan een kant of ze perfecte volwassenen mensen zijn, en aan de andere kant waren ze dat blijkbaar niet, want ze moesten maar aan nemen wat hen werdt vertelt. Ze waren niet zelf in staat dit te beoordelen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212463840
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:08 schreef dop het volgende:

[..]
Omdat principe te snappen, zul je het toch echt geleerd moeten hebben.

Je doet aan een kant of ze perfecte volwassenen mensen zijn, en aan de andere kant waren ze dat blijkbaar niet, want ze moesten maar aan nemen wat hen werdt vertelt. Ze waren niet zelf in staat dit te beoordelen.
"Ze moesten maar aannemen"? Nee, ze hadden geen enkele reden om God niet te vertrouwen of geloven.

En wij nu ook niet, aangezien Jezus Christus, God in mensenvorm, het ultieme voor ons heeft gedaan door zijn leven voor ons te geven.

Dus waar Adam en Eva bewijs genoeg hadden voor de liefde en betrouwbaarheid van God door hen in een paradijs te laten leven en al het goede van de wereld te geven, hebben wij genoeg bewijs van de liefde van God omdat Hij voor ons is gestorven om ons van de dood te redden.

En hiermee is de zaak voor eens en voor altijd besloten: God is geen tiran, maar een liefdevolle God die tot het uiterste voor zijn schepsels gaat, zelfs als zij er per ongeluk voor hebben gekozen om hem de rug toe te keren, zelfs als zij hem negeren, bespotten of mishandelen. God is barmhartig.

Er bllijkt dus geen enkele reden te zijn om te twijfelen aan de liefde van God en zijn goede bedoelingen met ons. Het probleem ligt niet bij God, maar bij ons verduisterde verstand en begrip van God, de manier waarop we Zijn daden interpreteren.

Die twijfel is gezaaid door de eerste rebel tegen God, die er ook in is geslaagd om twijfel bij onze eerste voorouders te zaaien.

Maar nu is er geen enkele reden voor twijfel meer. De schepping en verlossing van God, evenals Zijn geboden, bewijzen Zijn liefde voor de mensheid.

Overigens is dit ook de reden waarom de sabbat centraal staat in de schepping en in de verlossing: de sabbat is rusten in de voltooide werken van God: onze schepping en onze verslossing. Aan beide hebben wij niets bijgedragen, aan beide kunnen wij niets toevoegen of afdoen.

Het is rusten in de wetenschap dat God ons liefheeft met de ultieme liefde die tot het alleruiterste gaat om het leven goed voor ons te maken.

Door de sabbat te vieren, erkennen we dat God ons liefheeft, en rusten we in die liefde.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2024 11:00:32 ]
  zaterdag 17 februari 2024 @ 10:45:04 #78
545 dop
pi_212463898
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
"Ze moesten maar aannemen"? Nee, ze hadden geen enkele reden om God niet te vertrouwen of geloven.

En wij nu ook niet, aangezien Jezus Christus, God in mensenvorm, het ultieme voor ons heeft gedaan door zijn leven voor ons te geven.
heb ik hem niet gevraagd, en hoeft hij ook niet , ik geef mijn eigen leven.
quote:
Dus waar Adam en Eva bewijs genoeg hadden voor de liefde en betrouwbaarheid van God door hen in een paradijs te laten leven en al het goede van de wereld te geven, hebben wij genoeg bewijs van de liefde van God omdat Hij voor ons is gestorven om ons van de dood te redden.

En hiermee is de zaak voor eens en voor altijd besloten: God is geen tiran, maar een liefdevolle God die tot het uiterste voor zijn schepsels gaat, zelfs als zij er per ongeluk voor hebben gekozen om hem de rug toe te keren, zelfs als zij hem negeren, bespotten of mishandelen. God is barmhartig.

Er bllijkt dus geen enkele reden te zijn om te twijfelen aan de liefde van God en zijn goede bedoelingen met ons. Het probleem ligt niet bij God, maar bij ons verduisterde verstand en begrip van God, de manier waarop we Zijn daden interpreteren.

Deze twijfels is gezaaid door de eerste rebel tegen God, die er ook in is geslaagd om twijfel bij onze eerste voorouders te zaaien.

Maar nu is er geen enkele reden voor twijfel meer.
Tja jij gelooft in zwart wit schuld, 100% goed en ik niet.
Ook de dingen die ik soms goed bedoeld doe, hebben soms een negatieve uitwerking.
Maar ik ben goed zo als ik ben, er is geen betere versie van mij.

Ik verwacht vooraf ook dat ik fouten zal maken, maar ik weet dat ik vergeven zal worden om niet.
En ik kan anderen ook vergeven om niet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_212463995
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:45 schreef dop het volgende:

[..]
heb ik hem niet gevraagd, en hoeft hij ook niet , ik geef mijn eigen leven.
Dat is de keuze die je hebt ja. Maar als hij niet voor je was gestorven, had je geen keuze gehad.

quote:
Tja jij gelooft in zwart wit schuld, 100% goed en ik niet.
Ook de dingen die ik soms goed bedoeld doe, hebben soms een negatieve uitwerking.
Maar ik ben goed zo als ik ben, er is geen betere versie van mij.
Vaak zijn dingen die we goed bedoelen in de kern eigenlijk zelfdienend.

Er is een betere versie van iedereen.

quote:
Ik verwacht vooraf ook dat ik fouten zal maken, maar ik weet dat ik vergeven zal worden om niet.
Vergeven door wat of wie?
  zaterdag 17 februari 2024 @ 11:10:56 #80
545 dop
pi_212464143
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is de keuze die je hebt ja. Maar als hij niet voor je was gestorven, had je geen keuze gehad.
dat is je geloof, ik vind het onzin
quote:
[..]
Vaak zijn dingen die we goed bedoelen in de kern eigenlijk zelfdienend.
daar zitten soms onbewuste mechanisme in, heel menselijk
quote:
Er is een betere versie van iedereen.
[..]
we leren allemaal gaandeweg, dat maakt betere keuzes maar niet een ander persoon
quote:
Vergeven door wat of wie?
Door wie dat maar wil.
En daar door zichzelf vrij kan maken van schuld wrok of haat.
pi_212464630
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 11:10 schreef dop het volgende:

[..]
dat is je geloof, ik vind het onzin
[..]
daar zitten soms onbewuste mechanisme in, heel menselijk
Dat is de menselijke aard inderdaad ja. Ze zeggen niet voor niets dat de weg naar de hel met goede bedoelingen is geplaveid.

quote:
we leren allemaal gaandeweg, dat maakt betere keuzes maar niet een ander persoon
God biedt meer dan alleen leren. Sommige dingen kun je niet afleren, die zitten ingebakken.

quote:
Door wie dat maar wil.
En daar door zichzelf vrij kan maken van schuld wrok of haat.
Ben benieuwd wat de ergste dingen zijn waar je ooit iemand voor hebt hoeven te vergeven.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 12:22:56 #82
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212465116
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 18:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, ik ben het gewoon fundamenteel oneens met je idee dat het feit dat God al weet welke keuzes wij maken, zou willen zeggen dat wij eigenlijk geen keuzevrijheid hebben. Wat mij betreft zijn dat twee dingen die totaal los van elkaar staan.
Ik haal maar weer even het voorbeeld van de auto's aan.

Je gaat morgen een nieuwe auto kopen. Jij twijfelt sterk tussen een nieuwe Toyota of een Peugeot. Je komt er maar niet uit.... God weet echter al dat jij morgen met een Toyota thuis komt. Heb jij dan een echte vrije keuze gehad, m.a.w. had jij toch een Peugeot kunnen kiezen?

Dat lijkt mij dus niet.
pi_212465231
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je gaat morgen een nieuwe auto kopen. Jij twijfelt sterk tussen een nieuwe Toyota of een Peugeot. Je komt er maar niet uit.... God weet echter al dat jij morgen met een Toyota thuis komt. Heb jij dan een echte vrije keuze gehad, m.a.w. had jij toch een Peugeot kunnen kiezen?

Dat lijkt mij dus niet.
Als God weet dat jij een Toyota kiest (verstandig), dan wil dat zeggen dat jij de keuze had uit een Toyota en een Peugeot, maar voor een Toyota hebt gekozen.

Het feit dat God al weet dat dingen gaan gebeuren zoals ze gebeuren, wil niet zeggen dat ze chronologisch al gebeurd of gekozen zijn. God heeft er alleen weet van, omdat Hij niet afhankelijk is van de tijd.
pi_212466201
quote:

[..]

Dat lijkt mij dus niet.
Als je kunt kiezen tussen een Toyota en Peugeot, hoe kom je erbij dat je dan niet kunt kiezen?

En zo gaat het altijd in de vrije wil discussie: ''Ik kan kiezen, maar ik heb geen vrije wil'' 8)7

Het verschil tussen de machine en de mens is dat bij de mens de keuze nooit echt vaststaat, ook als de uitkomst vaststaat had je altijd wat anders kunnen doen. Je had wat anders kunnen doen, maar jouw wil is simpelweg om voor A te kiezen in plaats van B. Terwijl een machine nooit iets anders had kunnen doen, omdat een machine bewusteloos is.

De verwarring is dat een vastgestelde uitkomst gelijk staat aan een gebrek aan keuzemogelijkheden. Het is wederom niet hetzelfde. Mijn wil is X betekent niet dat ik niet vrij zou zijn om Y te kiezen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Libertarisch op 17-02-2024 13:55:07 ]
  zaterdag 17 februari 2024 @ 13:58:57 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212466348
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 13:46 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Als je kunt kiezen tussen een Toyota en Peugeot, hoe kom je erbij dat je dan niet kunt kiezen?

En zo gaat het altijd in de vrije wil discussie: ''Ik kan kiezen, maar ik heb geen vrije wil'' 8)7

Het verschil tussen de machine en de mens is dat bij de mens de keuze nooit echt vaststaat, ook als de uitkomst vaststaat had je altijd wat anders kunnen doen. Je had wat anders kunnen doen, maar jouw wil is simpelweg om voor A te kiezen in plaats van B. Terwijl een machine nooit iets anders had kunnen doen, omdat een machine bewusteloos is.

De verwarring is dat een vastgestelde uitkomst gelijk staat aan een gebrek aan keuzemogelijkheden. Het is wederom niet hetzelfde. Mijn wil is X betekent niet dat ik niet vrij zou zijn om Y te kiezen.
Mijn post goed gelezen? Er is een factor die je overslaat.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 14:00:06 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212466361
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 12:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als God weet dat jij een Toyota kiest (verstandig), dan wil dat zeggen dat jij de keuze had uit een Toyota en een Peugeot, maar voor een Toyota hebt gekozen.

Het feit dat God al weet dat dingen gaan gebeuren zoals ze gebeuren, wil niet zeggen dat ze chronologisch al gebeurd of gekozen zijn. God heeft er alleen weet van, omdat Hij niet afhankelijk is van de tijd.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag.

Hoewel het inderdaad een verstandige keuze is. :P
pi_212466494
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 13:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Mijn post goed gelezen? Er is een factor die je overslaat.
Nee, ik begrijp je post. God weet al wat er gaat gebeuren, de uitkomst van al je keuzes staat vast. Maar dat komt niet omdat je niet kunt kiezen. Het staat vast wat je gaat kiezen, omdat dat de uitkomst van jouw wil is. Jij zit simpelweg zo in elkaar dat jij Toyota kiest boven Peugeot, in bepaalde omstandigheden. Jij zou in exact hetzelfde universum in dezelfde omstandigheden elke keer dezelfde keuze maken. Dat ontneemt jou niet de vrije wil.
pi_212467122
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 14:00 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag.

Hoewel het inderdaad een verstandige keuze is. :P
Ik heb wel antwoord op je vraag gegeven, namelijk dat je ook voor een Peugeot had kunnen kiezen. Maar omdat je voor een Toyota kiest, weet God dat je voor een Toyota kiest.

Het een heeft niks met het ander te maken. Het feit dat God weet wat jij in de toekomst kiest, wil niet zeggen dat jij niet zelfstandig hebt gekozen. Want het feit dat God al weet wat jij in de toekomst kiest, wil niet zeggen dat die toekomst zich al heeft afgespeeld of is vastgelegd. Wij leven in de tijd. God staat buiten de tijd. Dus voor ons moeten dingen gewoon chronologisch afspelen voordat ze ook daadwerkelijk gebeuren. God is hier echter niet van afhankelijk. Dus Gods kennis over de toekomst heeft geen invloed over de chronologische gebeurtenissen die nog moeten plaatsvinden. Hij weet gewoon al wat er plaats gaat vinden, omdat Hij niet aan die chronologische tijd gebonden is.

Weet je wat het is. Wij mensen hebben gewoon enorm veel moeite om deze karakteristieken van God te bevatten. Net als concepten als 'eeuwigheid' of 'oneindigheid'. Alles in ons en aan ons is beperkt. Wij beschikken niet over de vaardigheden om dit soort dingen ook daadwerkelijk te 'voelen' of ervaren. Het gaat simpelweg onze pet te boven als mens om je in God te verplaatsen die buiten ruimte en tijd staat, dat je alle kennis in je hebt, van alle tijden, op elk moment. Wij zijn gewoon te beperkt om dat te vatten. wij zullen altijd denken in termen van afstand of tijd. Als je aan 'oneindig' denkt, denk je aan steeds een stapje verder vanaf een beginpunt. Maar 'oneindig' heeft geen begin en geen einde. Hetzelfde voor 'eeuwig': je begint vanaf moment A en gaat dan steeds een stapje verder, verlegt steeds moment B een beetje verder. Maar er is geen moment A en er is geen moment B. Er is eeuwigheid. Onze hersenen beschikken niet over de hardware om dit soort dingen te bevatten. Alles vatten wij in afgebakende stukjes, maar God is daar niet aan onderworpen. Want wij leven in de ruimte en tijd, en God staat daarbuiten. Wij zijn 'hier' en 'nu'. God 'is' simpelweg. God is niet begrensd.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ali_Kannibali op 17-02-2024 15:23:36 ]
pi_212467382
Als je kunt kiezen heb je een zekere mate van vrije wil, zo simpel is het wel denk ik.
  zaterdag 17 februari 2024 @ 15:40:16 #90
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212467405
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 15:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Weet je wat het is. Wij mensen hebben gewoon enorm veel moeite om deze karakteristieken van God te bevatten. Net als concepten als 'eeuwigheid' of 'oneindigheid'. Alles in ons en aan ons is beperkt. Wij beschikken niet over de vaardigheden om dit soort dingen ook daadwerkelijk te 'voelen' of ervaren. Het gaat simpelweg onze pet te boven als mens om je in God te verplaatsen die buiten ruimte en tijd staat, dat je alle kennis in je hebt, van alle tijden, op elk moment. Wij zijn gewoon te beperkt om dat te vatten. wij zullen altijd denken in termen van afstand of tijd. Als je aan 'oneindig' denkt, denk je aan steeds een stapje verder vanaf een beginpunt. Maar 'oneindig' heeft geen begin en geen einde. Hetzelfde voor 'eeuwig': je begint vanaf moment A en gaat dan steeds een stapje verder, verlegt steeds moment B een beetje verder. Maar er is geen moment A en er is geen moment B. Er is eeuwigheid. Onze hersenen beschikken niet over de hardware om dit soort dingen te bevatten. Alles vatten wij in afgebakende stukjes, maar God is daar niet aan onderworpen. Want wij leven in de ruimte en tijd, en God staat daarbuiten. Wij zijn 'hier' en 'nu'. God 'is' simpelweg. God is niet begrensd.
Tuurlijk is het mogelijk om dit soort dingen te bevatten. Niet verstandelijk, nee, dat heeft weinig met "hardware" te maken en meer met een manier van (niet-)denken die dominant is in de moderniteit. Het verkennen en denken van dit soort zaken is altijd al de rol van de filosofie geweest. Daarom is het zo jammer wanneer christenen alle extrarationele zaken vastpinnen op één magische toverentiteit waar je je als kwijlende slaaf toe moet verhouden.
verwijder dit account.
pi_212467468
quote:

Dat lijkt mij dus niet.
Ik citeer nu even dit bericht maar ik reageer daarmee op dit keuzevrijheidsdebat in zijn algemeen:

Vrijheid betekent niet dat je kunt kiezen wat je maar wil. Je kiest uit de beschikbare opties voor de beste. Waarom zou je voor de mindere gaan? (Tenzij daar weer redenen voor zijn, maar dan is het dus niet meer waarlijk de mindere, etc.)

Evenmin betekent het dat als iemand anders kan voorspellen wat je gaat doen, dat je dan niet meer vrij zou zijn. Waarom zou dat er uit volgen?

Als ik mijn fiets expres niet op slot zet, wetende dat mij buurjongen die als gevolg daarvan zal stelen, dan kun je zeggen dat ik die diefstal heb veroorzaakt. Ik heb het uitgelokt, en dat kan zelfs juridische gevolgen hebben. Het is echter onzin om te beweren dat mijn buurjongen onvrij was in zijn keuze om de fiets te stelen, dat ik hem gedwongen zou hebben of iets dergelijks. Dat is natuurlijk iets heel anders: ik had enkel zijn reactie correct voorspeld. Evenzo is het onzin om Gods alwetendheid aan te halen om te beweren dat Adam niet vrij was in zijn keuze – het zijn twee totaal verschillende zaken.

Vrijheid betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor de keuzes die je maakt, dat je jezelf identificeert met dat wat jij als persoon teweeg brengt in de wereld, voor de gevolgen van jouw bestaan. Dat je je daar niet tegen verzet, niet tegen in opstand komt, maar het volledig accepteert voor wat het is.

Dat betekent niet “doen waar je zin in hebt” zoals het begrip heden ten dage nogal eens verstaan wordt. Dat is het gevoel waar luiwammesen en kleine kinderen zich graag door laten leiden, waar de consumentenmaatschappij handig op inspeelt, alsof vrijheid niet meer dan het bevredigen van onze meest basale behoeften zou zijn. Daar moeten we ons niet door laten afleiden.

Ook betekent vrijheid niet: zelf eigenhandig je lot bepalen, onafhankelijk van omstandigheden. Dat kun je niet.

Bekend zijn de experimenten waarbij proefpersonen gevraagd werd keuzes te maken, terwijl tegelijkertijd de elektronische signalen in hun hersenen gemonitord werden. De onderzoekers konden aan de hand van deze metingen van de hersenen eerder dan de proefpersonen zelf vaststellen welke keuze zij zouden gaan maken. Alvorens de proefpersonen bewust waren van de keuze die zij zelf hadden gemaakt, was dit reeds af te lezen aan hun hersenactiviteit. (Om precies te zijn: het was exact te voorspellen op basis van deze hersenactiviteit.)

Dit experiment – en de vele die er op lijken – serieus nemen betekent dat de kinderachtige opvatting van vrijheid – ik ben vrij als ik zelf bewust mijn eigen keuzes maak – niet helemaal kan kloppen. Als dat is wat je met vrijheid bedoelt, dan bestaat vrijheid niet. Voordat jouw bewustzijn van de keuze die je maakt op de hoogte wordt gesteld immers, lijkt de keuze reeds gemaakt te zijn. Dat betekent niet dat vrijheid niet bestaat, maar enkel dat die specifieke kinderachtige vorm van vrijheid niet op die manier bestaat.

Vrijheid bestaat er uit om het maken van de keuze – die dus in feite door je “hogere zelf” gemaakt wordt en niet door dat kleine zelfje dat sommigen denken te zijn – te respecteren, om er respect en ontzag voor te hebben en er verantwoordelijkheid voor te nemen.

Zo kunnen we begrijpen waarom, vanuit het perspectief van de natuurkunde, of vanuit het perspectief van God gedacht, de menselijke handelingen reeds vast liggen en vooraf voorspeld kunnen worden, maar mensen desondanks toch vrij zijn. Vrij zijn betekent niet vrij zijn om God en natuurwetten tegen te spreken, het betekent vrij zijn om daarmee in overeenstemming te handelen.

Het is belangrijk om daarbij niet uit het oog te verliezen dat het perspectief van God en dat van de natuurkunde altijd en per definitie louter theoretisch zijn – in de werkelijkheid komen dat soort perspectieven niet voor. Wat er vanuit die perspectieven te zien is, is onbereikbaar voor ons, we kunnen er enkel over speculeren. Het is om die reden (en geen andere) dat we niet bang hoeven te zijn om als trekpoppen door God of natuurwetten ‘gestuurd’ te worden – wij hebben immers alleen maar ons eigen perspectief en vanuit ons eigen perspectief zijn wij het zelf die onze beslissingen nemen – daar valt niet aan te ontsnappen, zelfs niet als je dat zou willen.

Zouden we de natuurwetten, of de wil van God, inderdaad kunnen kennen, en zouden we ons eigen gedrag perfect kunnen voorspellen, dan zouden we daarmee inderdaad op zombies of trekpoppen beginnen te lijken – maar daarom kan dat dus ook niet en is dat dan ook geen probleem waar we ons zorgen over hoeven te maken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 23:27 schreef Haushofer het volgende:

Stel dat je ook een AI kunt bouwen met kwantumalgoritmen waarvan de uitkomst waarlijk willekeurig is, en je de output als programmeur dus niet kunt voorspellen.

Het is veelzeggend dat je hier nu naar een onmogelijke hypothetische situatie verwijst om je punt te maken. Een machine kan niets onvoorspelbaars doen, en dat is ook de reden waarom, zoals algemeen bekend, een computer geen waarlijk ‘willekeurig’ getal kan produceren. Een AI kan alleen maar doen waar de mens hem toe geprogrammeerd heeft, kan enkel regels opvolgen, en kan als gevolg daarvan dus ook niets doen dat niet te voorspellen is, in oneindig contrast met hoe de mens zelf in elkaar steekt.

Wat je eigenlijk zegt is: “stel je eens voor dat een computer zo complex zou zijn als een mens” – maar dat kan dus niet. Een computer is door de mens gemaakt, en is daarom per definitie minder complex dan de mens. De mens is niet door de mens gemaakt, is zelfs helemaal niet ‘gemaakt’ in die zin van het woord (enkel bij wijze van spreken “gemaakt” door God – dat is een totaal andere wijze van ‘maken’), en is daarom oneindig maal complexer dan iets dat louter gemaakt is.

Hoe dan ook, voorspelbaarheid en vrijheid staan los van elkaar. Dat iemand zijn gedrag te voorspellen is, dat doet niets af aan zijn keuzevrijheid.

Nog even een extreem simpel voorbeeld om af te sluiten: ik vraag jou wat je het liefst bij de koffie eet: een vers gebakken koekje, of een beschimmelde bananenschil. Ik voorspel dat jij voor het koekje kiest. Ben je nu ineens niet meer vrij? Ben je nu een zombie of een trekpop geworden die geen eigen keuzes kan maken? Nee, natuurlijk niet, het een heeft niets met het ander te maken. Dat je vrij bent om een keuze te maken ontkent op geen enkele wijze dat sommige keuzes beter zijn dan andere. Integendeel, dat is juist waar vrijheid om draait: dat keuzes juist niet aan elkaar gelijk zijn, dat je de vrijheid hebt om voor de betere keuze te gaan en niet gedwongen wordt het mindere te kiezen.
pi_212482316
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 08:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jawel, want een AI heeft geen daadwerkelijke agency, de output is het resultaat van vooraf geprogrammeerde algoritmen op basis van kansen.
Nogmaal nogmaals, los van dat dit discutabel is, is dat niet het punt van mijn analogie.
pi_212482421
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 15:45 schreef Amerauder het volgende:

Het is veelzeggend dat je hier nu naar een onmogelijke hypothetische situatie verwijst om je punt te maken. Een machine kan niets onvoorspelbaars doen, en dat is ook de reden waarom, zoals algemeen bekend, een computer geen waarlijk ‘willekeurig’ getal kan produceren. Een AI kan alleen maar doen waar de mens hem toe geprogrammeerd heeft, kan enkel regels opvolgen, en kan als gevolg daarvan dus ook niets doen dat niet te voorspellen is, in oneindig contrast met hoe de mens zelf in elkaar steekt.

Wat je eigenlijk zegt is: “stel je eens voor dat een computer zo complex zou zijn als een mens” – maar dat kan dus niet. Een computer is door de mens gemaakt, en is daarom per definitie minder complex dan de mens. De mens is niet door de mens gemaakt, is zelfs helemaal niet ‘gemaakt’ in die zin van het woord (enkel bij wijze van spreken “gemaakt” door God – dat is een totaal andere wijze van ‘maken’), en is daarom oneindig maal complexer dan iets dat louter gemaakt is.

Hoe dan ook, voorspelbaarheid en vrijheid staan los van elkaar. Dat iemand zijn gedrag te voorspellen is, dat doet niets af aan zijn keuzevrijheid.

Nog even een extreem simpel voorbeeld om af te sluiten: ik vraag jou wat je het liefst bij de koffie eet: een vers gebakken koekje, of een beschimmelde bananenschil. Ik voorspel dat jij voor het koekje kiest. Ben je nu ineens niet meer vrij? Ben je nu een zombie of een trekpop geworden die geen eigen keuzes kan maken? Nee, natuurlijk niet, het een heeft niets met het ander te maken. Dat je vrij bent om een keuze te maken ontkent op geen enkele wijze dat sommige keuzes beter zijn dan andere. Integendeel, dat is juist waar vrijheid om draait: dat keuzes juist niet aan elkaar gelijk zijn, dat je de vrijheid hebt om voor de betere keuze te gaan en niet gedwongen wordt het mindere te kiezen.
Los van dat ik niet zie waarom een machine niks onvoorspelbaars kan doen (wie zich met machinelearning bezighoudt zal het hier niet mee eens zijn) en ik je uitspraken over complexiteit niet kan plaatsen (hoe bepaal je de complexiteit van de mens i.v.m. een algoritme) hebben we het hier met jouw interpretatie dus over een god die moedwillig een mens schept waarvan Hij weet dat het de zondeval zal begaan.
  zondag 18 februari 2024 @ 14:20:08 #94
545 dop
pi_212482531
God kan niet anders, blijkbaar heeft hij geen vrije wil!
pi_212482669
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 14:20 schreef dop het volgende:
God kan niet anders, blijkbaar heeft hij geen vrije wil!
Jawel, Hij kan doen wat Hij wil, hij heeft Absolute Vrijheid.
  zondag 18 februari 2024 @ 19:30:25 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212487223
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jawel, Hij kan doen wat Hij wil, hij heeft Absolute Vrijheid.
Nee hoor.
pi_212490902
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 19:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nee hoor.
Hoe hoger het bewustzijnsniveau, hoe meer vrije wil er is. Een hond heeft minder vrije wil dan een mens, een mens minder dan God. Dit is common sense.
pi_212492205
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 14:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nogmaal nogmaals, los van dat dit discutabel is, is dat niet het punt van mijn analogie.
Dan is je punt niet duidelijk en moet je het beter uitleggen Haushofer. Blijkbaar zijn er meerdere mensen die niet snappen wat nu eigenlijk je punt was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-02-2024 07:30:10 ]
pi_212492247
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 14:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Los van dat ik niet zie waarom een machine niks onvoorspelbaars kan doen (wie zich met machinelearning bezighoudt zal het hier niet mee eens zijn) en ik je uitspraken over complexiteit niet kan plaatsen (hoe bepaal je de complexiteit van de mens i.v.m. een algoritme) hebben we het hier met jouw interpretatie dus over een god die moedwillig een mens schept waarvan Hij weet dat het de zondeval zal begaan.
Dus volgens jou zou God expres wezens scheppen waarvan hij wist dat ze zouden zondigen, alsof hij ook alleen wezens had kunnen scheppen waarvan Hij wist dat ze niet zouden zondigen. En dat zou God dan moreel beter maken.

Het probleem met deze gedachte is dat God zijn voorkennis niet tegen zijn eigen schepsels gebruikt.

God past zijn gedrag in het heden niet aan de toekomstige keuzes van zijn schepsels aan. Anders hadden ze geen daadwerkelijke keuzevrijheid.

Als God weet dat jij over een jaar iets verschrikkelijks doet, gaat God zich niet vandaag met jouw leven bemoeien om je daarvoor te straffen of je voor je toekomstige keuze te laten boeten (door je het leven geheel te ontnemen door je niet geboren te laten worden).

Een God van liefde heeft geen andere keus dan schepsels te maken met de mogelijkheid om zich tegen Hem te keren, of Hij daar nu voorkennis van heeft of niet, want een God van liefde gebruikt Zijn voorkennis niet om de keuzevrijheid van Zijn schepsels te beperken of geheel te ontnemen.

Een God van liefde kiest ervoor om zichzelf op te offeren voor de zonden waarvan Hij weet dat Zijn schepsels ze in de toekomst zullen begaan, om hen van het onvermijdelijke gevolg van die zonden, de dood, te redden.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ali_Kannibali op 19-02-2024 08:59:22 ]
pi_212492258
Knap wat jullie allemaal bij elkaar verzinnen over een god. Je kunt er maar druk mee zijn.

Jammer dat jullie nog niet door hebben dat jullie in een simulatie zitten. 🫠😉
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')