abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 13 februari 2024 @ 22:04:33 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212417639
Ondergetekende moet eind maart een weekendje naar Slovenië en krijgt daarvoor een vaste reiskostenvergoeding en daarnaast een extra bedrag indien niet gevlogen ging worden.

Als ik er wat geld bij deed kon ik een 7 daagse 1e klas Interrail pas kopen. Inmiddels heb al zitplaatsen en hotels gereserveerd en heb ik er echt zin in.

Als voorpret en om tips te krijgen open ik alvast dit topic.

Voorlopig reisplan is
Zaterdag 16 maart
RE15 Haren-Münster
EC9 Münster-Zürich (SBB Panoramawagen O+ )
IC579 Zürich - Chur

Zondag 17 maart
Wat lokale spoorlijnen, waarschijnlijk richting Andermatt, daar beetje rondwandelen en weer terug. Misschien stap ik op het hoogste punt (Oberalp pas). Eind van de dag weer terug naar m'n hotel in Chur

Maandag 18 maart
Zelfde als de dag er voor, maar dan de andere kant op. 's avonds weer naar Chur.

Suggesties voor deze dagen zijn suggesties zeker nog welkom. Ik wil mooi traject met de trein doen, wat lopen op een mooie plek. Uiteraard veel fotograferen ook. Ik zie het niet zitten om op deze dagen met m'n koffers te zeilen. Of zijn op Zwitserse stations bagage kluizen wel vrij algemeen, ook de kleinere? Ik wil uiteindelijk dinsdag de 19e om 8:30 op Zürich HB zijn.

Dinsdag 19 maart:
EC163 Zürich-Graz Transalpin
Waarom neem ik deze trein vanaf Zürich en niet vanaf Buchs? Ik ben ook een beetje een treinenfappert, op het traject Zürich-Buchs zitten er twee BoBo's voor deze trein. Dat zijn voor mij dé Zwitserse locs, inmiddels al meer dan 50 jaar op de baan. Kijk dan hoe schattig

Uiteraard zit ik ook hier weer in het panorama rijtuig O+ Aangezien er een flink stuk met dubbeltractie wordt gereden verwacht ik flinke stijging en mooie uitzichten.

Woensdag 20 maart
IC311 Graz-Budapest. Deze trein erg goedkoop, dus ik heb hiervoor een los ticket voor gekocht. Aankomst rond 14u

Donderdag 21 maart
Budapest

Vrijdag 22 maart
IC246 Budapest-Ljubljana
Helaas alleen maar twee klas rijtuigen in deze trein waarin ik zo'n 8u zit. Ook hier een kaartje voor gekocht, zonde om er een 1e klas Interrail dag aan te spenderen.

Vrijdagavond, zaterdag en zondag m'n verplichtingen in Slovenië

Maandag 25 maart
EC212 Ljubljana-Villach
IC793 Villach-Salzburg
EC216 Salzburg-München
ICE782 München-Hannover

Dinsdag 26 maart
Hannover-Haren (Ems)
Nog geen idee hoe ik dat precies ga doen, allicht met een los ticket of zelfs een NDS ticket. Als ik dat doe, heb ik twee dagen Interrail over en zou ik in april nog een reisje kunnen maken met n overnachting.

Tips en suggesties - vooral voor in Budapest en in Zwitserland zijn welkom, de rest staat wel redelijk vast. Ook tips aangaande Interrail zelf is erg welkom.

Voor mede treinliefhebbers, de meest treinen bestaan uit loc/locs en rijtuigen, op eerst trein na. De ICE van München richting Hannover is een ICE1, daar heb ik nog nooit ingezeten. In feite is deze eerste ICE ook gewoon een aantal rijtuigen rijden twee locs. De IC richting Budapest heeft een locswissel in Graz (komt dan al uit Zagreb) en krijgt dan een dieselloc 8-)

Ik heb er zin an en zal zeker beelden delen hier. Houten dat de moffen niet gaan staken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 13 februari 2024 @ 22:11:11 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212417741
Oh, dat lijkt me een mooie reis!
pi_212417898
Op de foto's na is het reisverslag al klaar. :+
(geintje)
Ik ga het volgen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator woensdag 14 februari 2024 @ 06:51:43 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212419100
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 22:23 schreef golfer het volgende:
Op de foto's na is het reisverslag al klaar. :+
(geintje)
Ik ga het volgen.
Nu is het allemaal nog rozengeur en maneschijn. Gedurende de reis is de kans best reëel dat er steeds meer wordt gescholden op de Duitse spoorwegen.

Met het oog op stakingen nog wel gekeken of in geval van nood via België en Frankrijk naar Zwitserland mogelijk was, maar Frankrijk is kut met Interrail. Zürich-Parijs zou je al ¤70 moeten betalen voor een zitplaats reservering. Gewone intercity rijden volgens mij niet op die trajecten
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212419161
In chur natuurlijk de bernina express nemen. ^O^
pi_212419419
Veel reisplezier Loedjeboiii _O_
  Moderator woensdag 14 februari 2024 @ 09:52:07 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212420397
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 07:15 schreef Basp1 het volgende:
In chur natuurlijk de bernina express nemen. ^O^
Heb ik in m'n achterhoofd, maar die hebben dan als nadeel dat je niet onderweg uit kunt stappen, vandaar de keuze voor regionale treinen die hetzelfde traject rijden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212420482
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 09:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Heb ik in m'n achterhoofd, maar die hebben dan als nadeel dat je niet onderweg uit kunt stappen, vandaar de keuze voor regionale treinen die hetzelfde traject rijden.
uit mijn eigen ervaring die trein heeft een stop halverwege en de 1e klas interrailpas kan daarvoor gebruikt worden. ^O^

Maar een mooi stukje is ook het laatste stukje van die rit in Italië. Het dorpje in Italië dat is dan weer niet zo interessant.
  woensdag 14 februari 2024 @ 10:19:15 #9
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_212420763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 07:15 schreef Basp1 het volgende:
In chur natuurlijk de bernina express nemen. ^O^
Je hoeft niet perse de Bernina Express te nemen. Je kan gewoon de normale trein nemen op dat traject. Het enige verschil zit hem dat de wagens geen panorma glazen hebben, maar reguliere. Die kunnen dan wel open als je foto's wilt nemen zodat je geen reflectie van het glas hebt.

En voor de rest: kluisjes vindt je hier (CH) inderdaad wel op de meeste stations.

Eventueel de Gotthard express is ook wel interessant en dan richting Ticino. Dus wat verder dan Andermatt. De afgelopen weken was het daar al flink lekker weer. Geloof wel dat ze nog bezig zijn met de nieuwe base tunnel bij de Gotthard, dus weet niet of dat zo'n impact heeft.
The more debt, the better
pi_212421784
Interrail is soms heel leuk inderdaad, maar die landen met het moeten reserveren is echt waardeloos. Ben je direct weer tientallen euro's extra kwijt.
Echt veel te duur.

Zwitserland heb ik zelf ook met de trein nog gedaan. Van Geneva naar Zurich toe.
Zal te ver weg zijn, maar ik zou zeggen van Geneve naar Chamonix. Is alleen ver buiten je route en is net Frankrijk.
Bij Chamonix kun je omhoog bij de Mont Blanc met een kabelbaan. Heel erg mooi.

Vanuit Zurich heb ik nog een dagtrip gemaakt richting de 7 peaks view tour.
Een prachtige hike, helaas gedaan op een mistige licht druppelende dag.
Dat was een goede trein rit vanuit Zurich naar een klein station genaamd ''Unterterzen''.
In een dorpje aan de Walensee. Hele mooie route tussen de bergen door.

Ligt denk ik ook aan de rails richting Chur, de Walensee ligt niet al te ver van Chur af.
pi_212421874
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:33 schreef bianconeri het volgende:
Interrail is soms heel leuk inderdaad, maar die landen met het moeten reserveren is echt waardeloos. Ben je direct weer tientallen euro's extra kwijt.
Echt veel te duur.

Waarbij het frappant is dat er per land zoveel verschil in reserveringskosten zitten. Duitsland waarbij je voor de groep voor alle treinen van die dag eenmalig een paar euro kwijt bent, en Italië waarbij je per trein 10 euro per persoon betaald. Maar in italie bij 1e klasse wel gratis koffie geserveerd krijgt.

Ook in italie in dan wel in iets meer dan 4 uur van Milaan naar napels (660 kilomter) kan komen. _O_ Werkende hoge snelheid lijnen tov onze Nederlandse stoptreinen. :')
pi_212422699
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:

Ook in italie in dan wel in iets meer dan 4 uur van Milaan naar napels (660 kilomter) kan komen. _O_ Werkende hoge snelheid lijnen tov onze Nederlandse stoptreinen. :')
Dan ben je te positief over Italie _O-
De HSL lijnen zullen best prima zijn, maar veel te duur.
Als je regionale treinen neemt dan zijn de treinen echt wel prima hoor, alleen je staat op elk station een kwartier stil omdat er weer eens een HSL trein langs moet komen.

Doe mij NL dan maar hoor, waar een IC mss amper sneller is. Maar alle treinen gewoon comfy zijn en op tijd.
pi_212422886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 12:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dan ben je te positief over Italie _O-
De HSL lijnen zullen best prima zijn, maar veel te duur.
Als je regionale treinen neemt dan zijn de treinen echt wel prima hoor, alleen je staat op elk station een kwartier stil omdat er weer eens een HSL trein langs moet komen.

Doe mij NL dan maar hoor, waar een IC mss amper sneller is. Maar alle treinen gewoon comfy zijn en op tijd.
In nl staan de treinen 5 minuten op sommige stations stil zodat eventuele vertragingen ingehaald kunnen worden en de managers hun bonussen krijgen..

Enkele reis Tilburg Nijmegen sta je van 49 minuten reistijd 5 minuten stil in Den Bosch. :')
pi_212493511
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In nl staan de treinen 5 minuten op sommige stations stil zodat eventuele vertragingen ingehaald kunnen worden en de managers hun bonussen krijgen..

Enkele reis Tilburg Nijmegen sta je van 49 minuten reistijd 5 minuten stil in Den Bosch. :')
Ja, omdat die trein even wacht op de trein uit Eindhoven (richting Utrecht) zodat reizigers uit Tilburg kunnen overstappen naar Utrecht en reizigers uit Eindhoven kunnen overstappen naar Nijmegen.

Heeft niets met bonussen te maken, maar ik vermoed dat dit een eigen invulling is?
  Moderator woensdag 21 februari 2024 @ 19:43:57 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212528016
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:19 schreef flyguy het volgende:

[..]
Je hoeft niet perse de Bernina Express te nemen. Je kan gewoon de normale trein nemen op dat traject. Het enige verschil zit hem dat de wagens geen panorma glazen hebben, maar reguliere. Die kunnen dan wel open als je foto's wilt nemen zodat je geen reflectie van het glas hebt.

En voor de rest: kluisjes vindt je hier (CH) inderdaad wel op de meeste stations.

Eventueel de Gotthard express is ook wel interessant en dan richting Ticino. Dus wat verder dan Andermatt. De afgelopen weken was het daar al flink lekker weer. Geloof wel dat ze nog bezig zijn met de nieuwe base tunnel bij de Gotthard, dus weet niet of dat zo'n impact heeft.
Op de dagen dat ik nu heb gekeken vond ik wel een Panorama Express in de planner van DB. Maar ik kan niet reserveren/geen rit vinden op de site van de betreffende vervoerder.

Plan is nu om oa een dag richting St Moritz te gaan. Ik zie een leuk meer en wat kabelbaantjes/funiculaires
Dan ga ik gewoon met een Interregio.

Kaartjes voor zo'n funiculaire, kun je die gewoon kopen voor een enkele rit? Of is dat alleen voor mensen met een ski pas oid? Ik zie dat er twee aansluitende zijn, naar Chantarella en vanuit daar naar Corviglia
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212529112
tvp!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:10:22 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_212530423
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kaartjes voor zo'n funiculaire, kun je die gewoon kopen voor een enkele rit? Of is dat alleen voor mensen met een ski pas oid? Ik zie dat er twee aansluitende zijn, naar Chantarella en vanuit daar naar Corviglia
Die kan je gewoon los kopen. Vaak als je interrail hebt (of halbtax hier) krijg je ook korting, maar dat verschilt per baan.
The more debt, the better
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 06:47:18 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844308
En we zijn los! Of nou eigenlijk nog niet, want de RE15 naar Münster die in het verleden altijd pünktlich was als ik er mee ging, is 15 minuten te laat. Grund dafür sind Bauarbeiten.

Ipv een Westfalenbahn Flirt daarom maar een foto van het technisch vernuft dat Bahnhof Haren (Ems) aan mag sturen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 16 maart 2024 @ 06:49:07 #19
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_212844310
Goede reis *G*
pi_212844437
Veel plezier, en hopelijk niet meer vertragingen..
  zaterdag 16 maart 2024 @ 07:57:58 #21
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212844465
In Budapest adviseer ik je om VOORAAL een flink stuk te wandelen door de stad.
Het is een van de fijnste Europese hoofdsteden wat mij betreft.

Als je into voetbal bent, Ferenc Puskas is begraven in de Sint Stefanus basiliek in Budapest.

Verder is er geschiedkundig zoveel moois over Budapest te vertellen, dat ik je adviseer een guided tour te doen!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 08:36:12 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844670
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:57 schreef Mickytjuh het volgende:
In Budapest adviseer ik je om VOORAAL een flink stuk te wandelen door de stad.
Het is een van de fijnste Europese hoofdsteden wat mij betreft.

Als je into voetbal bent, Ferenc Puskas is begraven in de Sint Stefanus basiliek in Budapest.
Wie? :D

quote:
Verder is er geschiedkundig zoveel moois over Budapest te vertellen, dat ik je adviseer een guided tour te doen!
Dank voor de tip! Ik ken sowieso twee personen die er wonen misschien kunnen die me ook wat laten zien. :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 08:38:29 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844693
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:51 schreef Basp1 het volgende:
Veel plezier, en hopelijk niet meer vertragingen..
Eerste trein in Rheine opgeheven, nu met de IC naar Münster. Van m'n 1:10 overstap is nu nog 15 minuten over. De bedoeling was proviant in te slaan in die tijd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 16 maart 2024 @ 08:41:01 #24
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212844722
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 08:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Wie? :D
[..]
Dank voor de tip! Ik ken sowieso twee personen die er wonen misschien kunnen die me ook wat laten zien. :)
Haha ja dan is dat niet zo interessant voor je.
.de beste voetballer die Hongarije ooit gehad heeft.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212847244
Veel plezier en goede reis :W
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 22:20:18 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212854108
Goed, ondanks de initiële vertraging, een tweetal opgeheven treinen toch volgens plan aangekomen in Chur.

Omdat de RE15 naar Münster dermate vertraagd was, werd deze in Rheine opgeheven en werd iedereen vriendelijk doch dringend verzocht uit te stappen en over te stappen op IC Schwarzwald naar Konstanz. Dan in Münster weer overstappen op de EC naar Zürich. Uiteraard zat ik, nu het nog kan, in de Panoramawagen




Direct les 1, schrijf de volgende trein nog niet op je ticket. Voor de EC9 had ik al enigszins voorzien dat deze misschien niet tot aan Zürich zou komen, maar ja gewoon helemaal niets op.

Een of ander kasteeltje op een eilandje in de Rijn.


De Lorely. Ineens had ik deze in m'n kop




Mooi uitzicht door de grote ramen



Ergens bij Freiburg, we rijden al enige tijd niet meer langs de Rijn


Inmiddels hadden we bijna een uur vertraging, oa als gevolg van wat lui die het bij het verlaten van de trein in Köln Deutz leuk vonden aan de noodrem te trekken. Als gevolg van die vertraging ook een aantal keren achter een S-bahn of RE gezeten, waardoor we geen 200km/u konden rijden. Een uur vertraging betekent ook dat de trein in Basel werd opgeheven. Gelukkig was dat ook het vertrekpunt van de IC579


In tegenstelling tot wat op vagonweb staat, wordt deze trein gereden met een of ander dubbeldeks treinstel. Matig comfort, geen fijne stoelen.


De eerste sneeuw O+

[ Bericht 12% gewijzigd door derLudolf op 16-03-2024 22:33:26 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 22:38:18 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212854322
De enige wintersport die ik beoefenen is zo af en toe schaatsen en verder ben ik daarmee onbekend.

In Düsseldorf stapte de eerste persoon met zo'n soort tas in, iets kleiner. Een visfoedraal, vreemde tijd om weg te gaan om te vissen, best koud ook. Naarmate we Zwitserland naderden werd me duidelijk dat in deze foedralen waarschijnlijk geen vishengels zaten :D

Dank voor het kijken en tot morgen :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212856059
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 22:20 schreef derLudolf het volgende:

Direct les 1, schrijf de volgende trein nog niet op je ticket. Voor de EC9 had ik al enigszins voorzien dat deze misschien niet tot aan Zürich zou komen, maar ja gewoon helemaal niets op.

Gewoon de interrailapp gebruiken dan hoef je niets te schrijven. ;)
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 07:30:13 #29
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212856090
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 07:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Gewoon de interrailapp gebruiken dan hoef je niets te schrijven. ;)
Nee, want
1) Ik vind dit zo leuker en na afloop heb je iets dat je kunt bewaren
2) ik wil niet afhankelijk zijn van m'n telefoon
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212856358
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 07:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Nee, want
1) Ik vind dit zo leuker en na afloop heb je iets dat je kunt bewaren
2) ik wil niet afhankelijk zijn van m'n telefoon
Reizigersromantiek ^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 09:21:19 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212856870
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2024 08:27 schreef sigme het volgende:

[..]
Reizigersromantiek ^O^
Precies, ik vond het ook jammer dat de conducteur van de SBB m'n kaart niet ging knippen :( Even gevraagd en toen alsnog stempeltje gekregen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212856931
quote:
10s.gif Op zondag 17 maart 2024 09:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Precies, ik vond het ook jammer dat de conducteur van de SBB m'n kaart niet ging knippen :( Even gevraagd en toen alsnog stempeltje gekregen
Vanaf nu dan ook een sepia filter over elke foto die je in dit topic plaatst. :P
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 09:41:54 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212857027
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2024 09:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Vanaf nu dan ook een sepia filter over elke foto die je in dit topic plaatst. :P
Sepia verkrijg je met een toner en niet met een filter :{w Maar ik heb nu kleurenfilm in m'n camera's
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212857377
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 09:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Sepia verkrijg je met een toner en niet met een filter :{w Maar ik heb nu kleurenfilm in m'n camera's
Wel fijn dat je dan ook je ontwikkel materiaal en een scanner mee hebt om deze analoge fotos toch bijna net zo snel als digitale hier te kunnen publiceren. ^O^
pi_212858168
Leuk hoor om je treinreis belevenissen mee te lezen.
Zou zo willen instappen. Wel een uitzoekerij zeg. -O-
Gaat het goed met de rug?
Veel plezier!
pi_212858271
^O^
  Moderator zondag 17 maart 2024 @ 11:44:20 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212858315
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2024 11:32 schreef AnneX het volgende:
Leuk hoor om je treinreis belevenissen mee te lezen.
Zou zo willen instappen. Wel een uitzoekerij zeg. -O-
Gaat het goed met de rug?
Veel plezier!
Gister na het vele zitten vernam ik hem wel, dus vanochtend even naproxen genomen maar beweeg vandaag ook wel een stuk meer dus das altijd goed :Y

Het is opzich even uitzoeken ja maar goed dat kan vanuit je luie stoel. En dan ben ik nog steeds niet de beste uitzoeker.

Zo was ik vandaag twee keer dezelfde route van plan naar St Moritz, maar door een kaartje van het netwerk van de Rhätische Bahn die in de trein hing, kwam ik er achter dat ik ook een andere route terug kon nemen. Ga ik ook doen overigens, maar baal wel dat ik dat thuis ook wel had kunnen ontdekken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 18 maart 2024 @ 10:39:40 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212869822
Goed, ik had gisteravond een update willen schrijven maar niet aan toegekomen.

Ik ging een rondje maken, eerst vanuit Chur richting St Moritz, met deze Interregio geduwd door een Re4/4 III
Deze trein rijdt over hetzelfde traject als de Glacier Express maar is zonder reservering met Interrail te gebruiken



Ook deze reguliere treinen hebben grote ramen van waaruit je een mooi uitzicht hebt










Hopjes stond al op me te wachten


Voor 50 franc nog even 700m verder omhoog gegaan met een funiculair







Behalve skiën was er weinig te doen, ik had gehoopt dat je misschien een stuk door de sneeuw kon lopen ofzo maar het was een knooppunt van pistes. Beetje jammer van het geld :D

Even rondje rondom de Moritzersee gelopen




En toen terug naar het station. Of ja, het station ligt aan het meer, dus toen was m'n rondje over.

Op het station stonden wat rijtuigen van diverse dure treinen, is deze van de Bernina Express
Festina Lente, een mooi motto voor "de langzaamste sneltrein ter wereld" maar ja als je zo kunt zitten, is het niet erg als de rit wat langer duurt.






Op de tafels van de RhB staat een kaartje van het netwerk, ik was eerst van plan 2x dezelfde route te nemen, maar zag toen de mogelijkheid om via Landquart terug te gaan. Duurt maar 10 minuten langer en een overstap. Achteraf vond ik de route van de heenweg mooier

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_212869841
@Hopjes 😎
  Moderator maandag 1 april 2024 @ 15:51:53 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213049490
Nadat ik via Landquart terug was gegaan naar Chur heb ik een klein rondje gelopen door Chur.
Er schijnen daar af en toe rare dingen te gebeuren...


... maar snel terug naar het hotel

Toen ik zaterdag aankwam in het hotel, werd me - nadat ik moest bukken voor de deur - gevraagd door de receptioniste of ik toevallig uit Nederland kwam :D Vervolgens werd ik met Nedersaksische tongval begroet door iemand die met een wijntje naast de receptie zat "dag meneer Ludolf uit Dernbach" Hij en z'n vrouw die achter de receptie zat, waren de eigenaren. Hij was Nederlands en zij Zwitsers. Beetje geluld, "waar komt u weg dan?" etc. Leuk welkom. Vervolgens de vraag hoe ik bij dit hotel kwam "uh, ja via booking, was goed geprijsd, vlakbij station, inclusief ontbijt"

Maar blijkbaar had ik het hotel ook ergens anders van kunnen kennen - leverde ook redelijk wat Nederlandse klanten op. Maar dat wist ik niet.


Wat ik ook niet echt (meer) wist, was dat het Italiaans ook één van de officiële talen is in Zwitserland. Het wordt oa in Graubunden waar Chur ligt gesproken. Na al dat Italiaans wat ik had gehoord had ik zin in pizza, deze besteld bij een Italiaans restaurant vlakbij m'n hotel


In stijl maar even afsluiten


En het ontbijt, dikke prima, maar toch iets minder dan wat je kan krijgen bij de meeste Duitse hotels. Maar ach, met twee van deze rondes komen we de eerste uren wel door.



Snel op naar het Bahnhof
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 1 april 2024 @ 16:55:14 #41
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213050159
Zondag de 17e ging ik dus richting St Moritz, op maandag de ander kant op,



Allereerst met de RBB richting Distentis, de trein werd getrokken door deze blinkende oude locomotief.


In Disentis moest ik vervolgens overstappen op dit treinstel van de Matterhorn Gothardbahn. Deze trein heeft op bepaalde stukken tandrad aandrijving.


Het werd al snel wittig





Een flink pak sneeuw op het hoogste punt van het traject. Ik had bedacht dat ik wel even zou uitstappen op het station Oberalp Pass. Echter was dat niet meer dan een halte, leek er verder weinig te zijn en was het weer erg matig. Geen zin om een uur te verkleumen in de kou.

En naar de Oberalppas weer naar beneden



Nog van die mooie ouderwetse treinborden met van de "flapjes" in Andermatt. Helaas was het daar ook matig weer.
Dan maar naar Gosschenen






Op het station zag ik deze bouwwerken, silo's. Ik gok voor portland/grind/zand/andere toevoegingen om beton te maken voor de Gotthard-Scheiteltunnel ofzo?

Plan was die dag om via Zürich terug te gaan naar Chur, want in Zürich zou ik wat gaan drinken met iemand die ik via een uitwisseling had leren kennen. Maar goed, dan was ik daar veel te vroeg. In Gösschenen zag ik een trein naar Locarno op het bord staan. Ik vond het wel Italiaans klinken, wellicht wat het weer daar beter.

Ik kwam tot twee ontdekkingen: het weer wat daar stukken beter, maar het lag nog steeds in Zwitserland. Ken 't skele, 't is vakaaaansie. ( uit: Jelle - Pé Daalemmer & Rooie Rinus)




Na een tijdje in het zonnetje tijd om richting Zürich te gaan


Eerst eens hapje eten bij de markthal naast het station (persoon die ik ging ontmoeten is moslim, moest eerst met z'n familie eten enzo) Keuze uit van alles en nog wat, qua groente, vlees, vis, zeevruchten etc.



Snoekbaars, oftewel Zander op z'n Duits, dat had ik lang niet gehad. Kwam uit Zwitserland stond er, dus ik dacht aan een mooi riviertje waar deze vis was opgegrooid, maar allicht gewoon gekweekt. Smaakte hoe dan ook prima


En na wat bijpraten en een wandeling door het nachtelijke Zürich was het tijd om weer de IC naar Chur te pakken.
Had het hele rijtuig voor me zelf, was best moe en dit rijtuig was echt enorm comfortabel. Maar even de schoentjes uitgedaan en genoten van de fijne stoelen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213050274
Ha, updates ^O^
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 16:55 schreef derLudolf het volgende:
Ken 't skele, 't is vakaaaansie. ( uit: Jelle - Pé Daalemmer & Rooie Rinus)
:D ^O^
Ga Jelle, ga, ga (da's Fries)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 1 april 2024 @ 17:23:44 #43
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213050437
De volgende dag, woensdag de 20e stond in het teken van de EC163 Transalpin - de trein van Zürich naar Graz.
Ik zou in kunnen stappen in Buchs op deze trein, maar besloot de langere reis te maken naar Zürich:
1) de bagageruimte in het panoramarijtuig is beperkt en ik had een flinke koffer bij me
2) Ik wilde graag een foto maken van de twee BoBo's die deze trein naar Buchs zouden trekken.

Dus met dezelfde trein als die ik een uur of 10 eerder vanaf Zürich nam, nu weer richting Zürich. De Zwitsers zijn gek op hun treinen, dus ja dan laat je een loc toch door Pininfarina ontwerpen?


Enige teleurstelling toen ik de trein op het bord verscheen.
Wagen 309 is het panoramarijtuig, maar 1 eerste klas rijtuig dus... Wel blij dat ik vroeg in Zürich was, zodat ik een niet gereserveerde stoel kon claimen in wagen 310.


Teleurstelling 2... maar 1 loc. Schijnt dat er enkel in de weekenden 2 locs voor deze trein zitten. Waarom dat is, geen idee. Misschien is de trein dan langer. Ondanks dat die andere door Pinanfarina is ontworpen is dit voor mij toch een van de mooiste ontwerpen qua railvoertoegen :Y


Zürich schijnt aan een behoorlijk groot meer te liggen


Nog meer meren


Nadat ik bekomen was van de teleurstelling van het ontbreken van de Panowagen was enige uren later en had ik inmiddels honger. Tijd om de overgebleven Zwitserse franken op te maken. Hoewel het restauratierijtuig Oostenrijks was en we in Oostenrijk reden, kon daar nog wel mee worden betaald gelukkig

Mahlzeit!


Restaurant op wielen. Beter dan vliegen

Na ca. 9:30 uur kwam ik aan in Graz, Graz Hbf heeft een fraaie moderne schildering


Ik verbleef in het B+B Hotel Graz Hbf. Weinig bijzonders, gewoon praktisch en goedkoop. Had wel een erg grote kamer voor B+B begrippen





Imgurl doet kut en ik moet nu gourmetten, later meer. Waarschijnlijk :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213051724
^O^
  Moderator maandag 1 april 2024 @ 20:40:09 #45
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_213053336
Leuk verslag!

Ik vond Graz een hele leuke stad, ik ben benieuwd wat jij ervan vond :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  maandag 1 april 2024 @ 21:13:23 #46
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213053912
Tijdens mijn militaire dienst hadden ze die flapjes ook al in Andermatt. :P
Wachten op de trein naar huis.

Leuk topic :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 1 april 2024 @ 21:18:53 #47
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_213054016
Leuk Ludolf! Het meer bij Zürich is idd groot, kun je ook prima in zwemmen in de diverse badi's die er zijn. In maart nog wel wat frisjes :+

Leuke trip hoor, benieuwd naar de rest
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 1 april 2024 @ 21:23:18 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213054084
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2024 20:40 schreef MaJo het volgende:
Leuk verslag!

Ik vond Graz een hele leuke stad, ik ben benieuwd wat jij ervan vond :)
Daarover volgende keer meer

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_213057243
Zürich en het meer van Zürich. Met de auto van een vriend, waar ik logeerde, in een dag omheen gereden. O+
#memories
  Moderator dinsdag 2 april 2024 @ 20:00:51 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_213064983
De volgende ochtend weer op naar het station...
Een kwartiertje voor vertrek kwam deze Alpenstofzuiger binnen met m'n trein


Deze was al een paar uur onderweg


In Graz werd kopgemaakt, aan de andere kant van de trein kwam deze Siemens dieselloc


Voor deze trein had ik een los kaartje gekocht, aangezien dat goedkoper was dan een Interrail dag. Ondanks de dieseltractie ben ik nog steeds erg Umweltschönend bezig


Met mijn auto zou ik overigens het hele traject 30kg uitstoten. Verder weet ik niet met welke bezetting van de trein ze hebben gerekend.


De Hongaarse spoorwegen zouden met deze rijtuigen zo'n beetje in elk Europees land kunnen/mogen rijden. Kom maar op met een verbinding naar Nederland zou ik zeggen :Y


Een kleine 5 uur laten het eindpunt bereikt, Budapest Keleti. De Oostenrijkse dieselloc werd op het eerste station in Hongarije vervangen door een Hongaarse Taurus. Echt hoog lag de snelheid niet op het stuk tussen Graz en Gyor. Pas na Gyor werd er redelijk gas gegeven.


Na aankomst, eerst een kaartje gekocht voor het OV en Boedapest. Dit kost omgerekend zo'n ¤11 voor 72 uur. En het is wel aan te raden, ik denk dat ik in ongeveer de helft van de gevallen dat ik in/uit de metro stapte werd gecontroleerd. Eerst koers gezet richting m'n hotel Bohem Art hotel, alwaar ze een nogal kunstzinnig schoenenpoetsding hadden


Verder niet veel bijzonders gedaan die middag, wat gedronken, wat rondgelopen met een vriendin die in Boedapest woont, wat gedronken.
Oa in het Millenáris park, niet te verwarren met het millenium park, wat aan de andere kant van de Donau ligt op ca. 1 uur afstand


De volgende dag de toerist wat uitgehangen
Oostblok barrels en de markthal van Boedapest






Lunch met een bakkie goulash met op de achtergrond het parlementsgebouw




Tamelijk bruut transformator gebouw. Hoopte daar met m'n camera fotografisch wat leuks mee te doen maar viel tegen. Aan de ene kant teveel auto's, aan de andere kant een hoop onguur volk


In de buurt waar dat gebouw stond waren veel muurschilderingen te zien


Deze schijnt van een bekende Spaanse kunstenaar te zijn ving ik op van een gids die wat mensen aan het rondleiden was :P


Dit was vroeger de ghetto van Boedapest, als in: het gebied waarin alle Joden zich dienden te bevinden. Tegenwoordig is het meer een uitgaansbuurt, hoewel er ook nog een flinke synagoge staat.


Links het transformator station. Het witte gebouw Gentlemansclub Candy, vroeger had het waarschijnlijk een andere functie. De man boven is Carl Lutz, een Zwitserse diplomaat die veel Joden onderkomen en papieren heeft verschaft.


Ik ging voornamelijk voor het transformator gebouw naar deze buurt, maar vond het een interessante buurt (omgeving metrostation Astoria). Aan het eind van de middag ging ik even terug naar m'n hotel, even kakken en m'n cameratas terug brengen. Ik kwam er achter dat die buurt, dezelfde buurt was als waar eerder genoemde vriendin me op had geattendeerd, met enkele populaire bars etc.
Dus daar 's avonds terug naar terug gegaan om bij "First Craft BBQ" wat te eten. Kun je prima eten. Stuk dry aged dode koe, wat pommes en wat drankjes voor een ¤25

Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')