abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 13 februari 2024 @ 22:04:33 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212417639
Ondergetekende moet eind maart een weekendje naar Slovenië en krijgt daarvoor een vaste reiskostenvergoeding en daarnaast een extra bedrag indien niet gevlogen ging worden.

Als ik er wat geld bij deed kon ik een 7 daagse 1e klas Interrail pas kopen. Inmiddels heb al zitplaatsen en hotels gereserveerd en heb ik er echt zin in.

Als voorpret en om tips te krijgen open ik alvast dit topic.

Voorlopig reisplan is
Zaterdag 16 maart
RE15 Haren-Münster
EC9 Münster-Zürich (SBB Panoramawagen O+ )
IC579 Zürich - Chur

Zondag 17 maart
Wat lokale spoorlijnen, waarschijnlijk richting Andermatt, daar beetje rondwandelen en weer terug. Misschien stap ik op het hoogste punt (Oberalp pas). Eind van de dag weer terug naar m'n hotel in Chur

Maandag 18 maart
Zelfde als de dag er voor, maar dan de andere kant op. 's avonds weer naar Chur.

Suggesties voor deze dagen zijn suggesties zeker nog welkom. Ik wil mooi traject met de trein doen, wat lopen op een mooie plek. Uiteraard veel fotograferen ook. Ik zie het niet zitten om op deze dagen met m'n koffers te zeilen. Of zijn op Zwitserse stations bagage kluizen wel vrij algemeen, ook de kleinere? Ik wil uiteindelijk dinsdag de 19e om 8:30 op Zürich HB zijn.

Dinsdag 19 maart:
EC163 Zürich-Graz Transalpin
Waarom neem ik deze trein vanaf Zürich en niet vanaf Buchs? Ik ben ook een beetje een treinenfappert, op het traject Zürich-Buchs zitten er twee BoBo's voor deze trein. Dat zijn voor mij dé Zwitserse locs, inmiddels al meer dan 50 jaar op de baan. Kijk dan hoe schattig

Uiteraard zit ik ook hier weer in het panorama rijtuig O+ Aangezien er een flink stuk met dubbeltractie wordt gereden verwacht ik flinke stijging en mooie uitzichten.

Woensdag 20 maart
IC311 Graz-Budapest. Deze trein erg goedkoop, dus ik heb hiervoor een los ticket voor gekocht. Aankomst rond 14u

Donderdag 21 maart
Budapest

Vrijdag 22 maart
IC246 Budapest-Ljubljana
Helaas alleen maar twee klas rijtuigen in deze trein waarin ik zo'n 8u zit. Ook hier een kaartje voor gekocht, zonde om er een 1e klas Interrail dag aan te spenderen.

Vrijdagavond, zaterdag en zondag m'n verplichtingen in Slovenië

Maandag 25 maart
EC212 Ljubljana-Villach
IC793 Villach-Salzburg
EC216 Salzburg-München
ICE782 München-Hannover

Dinsdag 26 maart
Hannover-Haren (Ems)
Nog geen idee hoe ik dat precies ga doen, allicht met een los ticket of zelfs een NDS ticket. Als ik dat doe, heb ik twee dagen Interrail over en zou ik in april nog een reisje kunnen maken met n overnachting.

Tips en suggesties - vooral voor in Budapest en in Zwitserland zijn welkom, de rest staat wel redelijk vast. Ook tips aangaande Interrail zelf is erg welkom.

Voor mede treinliefhebbers, de meest treinen bestaan uit loc/locs en rijtuigen, op eerst trein na. De ICE van München richting Hannover is een ICE1, daar heb ik nog nooit ingezeten. In feite is deze eerste ICE ook gewoon een aantal rijtuigen rijden twee locs. De IC richting Budapest heeft een locswissel in Graz (komt dan al uit Zagreb) en krijgt dan een dieselloc 8-)

Ik heb er zin an en zal zeker beelden delen hier. Houten dat de moffen niet gaan staken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 13 februari 2024 @ 22:11:11 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_212417741
Oh, dat lijkt me een mooie reis!
pi_212417898
Op de foto's na is het reisverslag al klaar. :+
(geintje)
Ik ga het volgen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator woensdag 14 februari 2024 @ 06:51:43 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212419100
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 22:23 schreef golfer het volgende:
Op de foto's na is het reisverslag al klaar. :+
(geintje)
Ik ga het volgen.
Nu is het allemaal nog rozengeur en maneschijn. Gedurende de reis is de kans best reëel dat er steeds meer wordt gescholden op de Duitse spoorwegen.

Met het oog op stakingen nog wel gekeken of in geval van nood via België en Frankrijk naar Zwitserland mogelijk was, maar Frankrijk is kut met Interrail. Zürich-Parijs zou je al ¤70 moeten betalen voor een zitplaats reservering. Gewone intercity rijden volgens mij niet op die trajecten
pi_212419161
In chur natuurlijk de bernina express nemen. ^O^
pi_212419419
Veel reisplezier Loedjeboiii _O_
Ook in moeilijke tijden.
  Moderator woensdag 14 februari 2024 @ 09:52:07 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212420397
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 07:15 schreef Basp1 het volgende:
Heb ik in m'n achterhoofd, maar die hebben dan als nadeel dat je niet onderweg uit kunt stappen, vandaar de keuze voor regionale treinen die hetzelfde traject rijden.
pi_212420482
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 09:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Heb ik in m'n achterhoofd, maar die hebben dan als nadeel dat je niet onderweg uit kunt stappen, vandaar de keuze voor regionale treinen die hetzelfde traject rijden.
uit mijn eigen ervaring die trein heeft een stop halverwege en de 1e klas interrailpas kan daarvoor gebruikt worden. ^O^

Maar een mooi stukje is ook het laatste stukje van die rit in Italië. Het dorpje in Italië dat is dan weer niet zo interessant.
  woensdag 14 februari 2024 @ 10:19:15 #9
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_212420763
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 07:15 schreef Basp1 het volgende:
Je hoeft niet perse de Bernina Express te nemen. Je kan gewoon de normale trein nemen op dat traject. Het enige verschil zit hem dat de wagens geen panorma glazen hebben, maar reguliere. Die kunnen dan wel open als je foto's wilt nemen zodat je geen reflectie van het glas hebt.

En voor de rest: kluisjes vindt je hier (CH) inderdaad wel op de meeste stations.

Eventueel de Gotthard express is ook wel interessant en dan richting Ticino. Dus wat verder dan Andermatt. De afgelopen weken was het daar al flink lekker weer. Geloof wel dat ze nog bezig zijn met de nieuwe base tunnel bij de Gotthard, dus weet niet of dat zo'n impact heeft.
The more debt, the better
pi_212421784
Interrail is soms heel leuk inderdaad, maar die landen met het moeten reserveren is echt waardeloos. Ben je direct weer tientallen euro's extra kwijt.
Echt veel te duur.

Zwitserland heb ik zelf ook met de trein nog gedaan. Van Geneva naar Zurich toe.
Zal te ver weg zijn, maar ik zou zeggen van Geneve naar Chamonix. Is alleen ver buiten je route en is net Frankrijk.
Bij Chamonix kun je omhoog bij de Mont Blanc met een kabelbaan. Heel erg mooi.

Vanuit Zurich heb ik nog een dagtrip gemaakt richting de 7 peaks view tour.
Een prachtige hike, helaas gedaan op een mistige licht druppelende dag.
Dat was een goede trein rit vanuit Zurich naar een klein station genaamd ''Unterterzen''.
In een dorpje aan de Walensee. Hele mooie route tussen de bergen door.

Ligt denk ik ook aan de rails richting Chur, de Walensee ligt niet al te ver van Chur af.
pi_212421874
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:33 schreef bianconeri het volgende:
Interrail is soms heel leuk inderdaad, maar die landen met het moeten reserveren is echt waardeloos. Ben je direct weer tientallen euro's extra kwijt.
Echt veel te duur.

Waarbij het frappant is dat er per land zoveel verschil in reserveringskosten zitten. Duitsland waarbij je voor de groep voor alle treinen van die dag eenmalig een paar euro kwijt bent, en Italië waarbij je per trein 10 euro per persoon betaald. Maar in italie bij 1e klasse wel gratis koffie geserveerd krijgt.

Ook in italie in dan wel in iets meer dan 4 uur van Milaan naar napels (660 kilomter) kan komen. _O_ Werkende hoge snelheid lijnen tov onze Nederlandse stoptreinen. :')
pi_212422699
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:

Ook in italie in dan wel in iets meer dan 4 uur van Milaan naar napels (660 kilomter) kan komen. _O_ Werkende hoge snelheid lijnen tov onze Nederlandse stoptreinen. :')
Dan ben je te positief over Italie _O-
De HSL lijnen zullen best prima zijn, maar veel te duur.
Als je regionale treinen neemt dan zijn de treinen echt wel prima hoor, alleen je staat op elk station een kwartier stil omdat er weer eens een HSL trein langs moet komen.

Doe mij NL dan maar hoor, waar een IC mss amper sneller is. Maar alle treinen gewoon comfy zijn en op tijd.
pi_212422886
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 12:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dan ben je te positief over Italie _O-
De HSL lijnen zullen best prima zijn, maar veel te duur.
Als je regionale treinen neemt dan zijn de treinen echt wel prima hoor, alleen je staat op elk station een kwartier stil omdat er weer eens een HSL trein langs moet komen.

Doe mij NL dan maar hoor, waar een IC mss amper sneller is. Maar alle treinen gewoon comfy zijn en op tijd.
In nl staan de treinen 5 minuten op sommige stations stil zodat eventuele vertragingen ingehaald kunnen worden en de managers hun bonussen krijgen..

Enkele reis Tilburg Nijmegen sta je van 49 minuten reistijd 5 minuten stil in Den Bosch. :')
pi_212493511
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In nl staan de treinen 5 minuten op sommige stations stil zodat eventuele vertragingen ingehaald kunnen worden en de managers hun bonussen krijgen..

Enkele reis Tilburg Nijmegen sta je van 49 minuten reistijd 5 minuten stil in Den Bosch. :')
Ja, omdat die trein even wacht op de trein uit Eindhoven (richting Utrecht) zodat reizigers uit Tilburg kunnen overstappen naar Utrecht en reizigers uit Eindhoven kunnen overstappen naar Nijmegen.

Heeft niets met bonussen te maken, maar ik vermoed dat dit een eigen invulling is?
  Moderator woensdag 21 februari 2024 @ 19:43:57 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212528016
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:19 schreef flyguy het volgende:

[..]
Je hoeft niet perse de Bernina Express te nemen. Je kan gewoon de normale trein nemen op dat traject. Het enige verschil zit hem dat de wagens geen panorma glazen hebben, maar reguliere. Die kunnen dan wel open als je foto's wilt nemen zodat je geen reflectie van het glas hebt.

En voor de rest: kluisjes vindt je hier (CH) inderdaad wel op de meeste stations.

Eventueel de Gotthard express is ook wel interessant en dan richting Ticino. Dus wat verder dan Andermatt. De afgelopen weken was het daar al flink lekker weer. Geloof wel dat ze nog bezig zijn met de nieuwe base tunnel bij de Gotthard, dus weet niet of dat zo'n impact heeft.
Op de dagen dat ik nu heb gekeken vond ik wel een Panorama Express in de planner van DB. Maar ik kan niet reserveren/geen rit vinden op de site van de betreffende vervoerder.

Plan is nu om oa een dag richting St Moritz te gaan. Ik zie een leuk meer en wat kabelbaantjes/funiculaires
Dan ga ik gewoon met een Interregio.

Kaartjes voor zo'n funiculaire, kun je die gewoon kopen voor een enkele rit? Of is dat alleen voor mensen met een ski pas oid? Ik zie dat er twee aansluitende zijn, naar Chantarella en vanuit daar naar Corviglia
pi_212529112
tvp!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 21 februari 2024 @ 22:10:22 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_212530423
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kaartjes voor zo'n funiculaire, kun je die gewoon kopen voor een enkele rit? Of is dat alleen voor mensen met een ski pas oid? Ik zie dat er twee aansluitende zijn, naar Chantarella en vanuit daar naar Corviglia
Die kan je gewoon los kopen. Vaak als je interrail hebt (of halbtax hier) krijg je ook korting, maar dat verschilt per baan.
The more debt, the better
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 06:47:18 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844308
En we zijn los! Of nou eigenlijk nog niet, want de RE15 naar Münster die in het verleden altijd pünktlich was als ik er mee ging, is 15 minuten te laat. Grund dafür sind Bauarbeiten.

Ipv een Westfalenbahn Flirt daarom maar een foto van het technisch vernuft dat Bahnhof Haren (Ems) aan mag sturen
  Redactie Sport / Supervogel zaterdag 16 maart 2024 @ 06:49:07 #19
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_212844310
Goede reis *G*
pi_212844437
Veel plezier, en hopelijk niet meer vertragingen..
  zaterdag 16 maart 2024 @ 07:57:58 #21
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212844465
In Budapest adviseer ik je om VOORAAL een flink stuk te wandelen door de stad.
Het is een van de fijnste Europese hoofdsteden wat mij betreft.

Als je into voetbal bent, Ferenc Puskas is begraven in de Sint Stefanus basiliek in Budapest.

Verder is er geschiedkundig zoveel moois over Budapest te vertellen, dat ik je adviseer een guided tour te doen!
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 08:36:12 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844670
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:57 schreef Mickytjuh het volgende:
In Budapest adviseer ik je om VOORAAL een flink stuk te wandelen door de stad.
Het is een van de fijnste Europese hoofdsteden wat mij betreft.

Als je into voetbal bent, Ferenc Puskas is begraven in de Sint Stefanus basiliek in Budapest.
Wie? :D

quote:
Verder is er geschiedkundig zoveel moois over Budapest te vertellen, dat ik je adviseer een guided tour te doen!
Dank voor de tip! Ik ken sowieso twee personen die er wonen misschien kunnen die me ook wat laten zien. :)
  Moderator zaterdag 16 maart 2024 @ 08:38:29 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212844693
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 07:51 schreef Basp1 het volgende:
Veel plezier, en hopelijk niet meer vertragingen..
Eerste trein in Rheine opgeheven, nu met de IC naar Münster. Van m'n 1:10 overstap is nu nog 15 minuten over. De bedoeling was proviant in te slaan in die tijd.
  zaterdag 16 maart 2024 @ 08:41:01 #24
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212844722
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 08:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Wie? :D
[..]
Dank voor de tip! Ik ken sowieso twee personen die er wonen misschien kunnen die me ook wat laten zien. :)
Haha ja dan is dat niet zo interessant voor je.
.de beste voetballer die Hongarije ooit gehad heeft.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212847244
Veel plezier en goede reis :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')