De volgende ochtend weer op naar het station...
Een kwartiertje voor vertrek kwam deze Alpenstofzuiger binnen met m'n trein
![YvuSaGl.jpg]()
Deze was al een paar uur onderweg
![ZtVZqs3.jpeg]()
In Graz werd kopgemaakt, aan de andere kant van de trein kwam deze
Siemens dieselloc
![m4qXnGk.jpeg]()
Voor deze trein had ik een los kaartje gekocht, aangezien dat goedkoper was dan een Interrail dag. Ondanks de dieseltractie ben ik nog steeds erg
Umweltschönend bezig
![FIIK2Jh.jpeg]()
Met mijn auto zou ik overigens het hele traject 30kg uitstoten. Verder weet ik niet met welke bezetting van de trein ze hebben gerekend.
![7r4rAkH.jpeg]()
De Hongaarse spoorwegen zouden met deze rijtuigen zo'n beetje in elk Europees land kunnen/mogen rijden. Kom maar op met een verbinding naar Nederland zou ik zeggen

![SwJIH14.jpg]()
Een kleine 5 uur laten het eindpunt bereikt, Budapest Keleti. De Oostenrijkse dieselloc werd op het eerste station in Hongarije vervangen door een Hongaarse Taurus. Echt hoog lag de snelheid niet op het stuk tussen Graz en Gyor. Pas na Gyor werd er redelijk gas gegeven.
![4qfpDeM.jpeg]()
Na aankomst, eerst een kaartje gekocht voor het OV en Boedapest. Dit kost omgerekend zo'n ¤11 voor 72 uur. En het is wel aan te raden, ik denk dat ik in ongeveer de helft van de gevallen dat ik in/uit de metro stapte werd gecontroleerd. Eerst koers gezet richting m'n hotel
Bohem Art hotel, alwaar ze een nogal kunstzinnig schoenenpoetsding hadden
![HccFeIQ.jpg]()
Verder niet veel bijzonders gedaan die middag, wat gedronken, wat rondgelopen met een vriendin die in Boedapest woont, wat gedronken.
Oa in het Millenáris park, niet te verwarren met het millenium park, wat aan de andere kant van de Donau ligt op ca. 1 uur afstand
![MN8lt70.jpg]()
De volgende dag de toerist wat uitgehangen
Oostblok barrels en de markthal van Boedapest
![M12Pxij.jpg]()
![bhWJCvi.jpg]()
![qkyRL9L.jpg]()
Lunch met een bakkie goulash met op de achtergrond het parlementsgebouw
![KdqEOwS.jpg]()
![LCc12sB.jpg]()
Tamelijk bruut transformator gebouw. Hoopte daar met m'n camera fotografisch wat leuks mee te doen maar viel tegen. Aan de ene kant teveel auto's, aan de andere kant een hoop onguur volk
![RVaia2R.jpg]()
In de buurt waar dat gebouw stond waren veel muurschilderingen te zien
![ZPW588h.jpg]()
Deze schijnt van een bekende Spaanse kunstenaar te zijn ving ik op van een gids die wat mensen aan het rondleiden was

![Cg8RQfv.jpeg]()
Dit was vroeger de ghetto van Boedapest, als in: het gebied waarin alle Joden zich dienden te bevinden. Tegenwoordig is het meer een uitgaansbuurt, hoewel er ook nog een flinke synagoge staat.
![Dbw6sP2.jpg]()
Links het transformator station. Het witte gebouw
Gentlemansclub Candy, vroeger had het waarschijnlijk een andere functie. De man boven is Carl Lutz, een Zwitserse diplomaat die veel Joden onderkomen en papieren heeft verschaft.
![AMHqi2h.jpg]()
Ik ging voornamelijk voor het transformator gebouw naar deze buurt, maar vond het een interessante buurt (omgeving metrostation Astoria). Aan het eind van de middag ging ik even terug naar m'n hotel, even kakken en m'n cameratas terug brengen. Ik kwam er achter dat die buurt, dezelfde buurt was als waar eerder genoemde vriendin me op had geattendeerd, met enkele populaire bars etc.
Dus daar 's avonds terug naar terug gegaan om bij "First Craft BBQ" wat te eten. Kun je prima eten. Stuk dry aged dode koe, wat pommes en wat drankjes voor een ¤25