abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 februari 2024 @ 13:50:55 #101
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212450824
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat weet ik, maar ik heb altijd een beetje het idee dat ze er vooral zitten voor de energieleveranciers.
Deels is dat omdat leveranciers qua product (kilowattuur is nu eenmaal een kilowattuur) geen werkelijk onderscheid heeft en hooguit elkaar op de (beeld)vorm daarvan "(be)concurreren". Bij de één een grijze flaptop en bij de ander een groengewassen paneelversie.
//--//
De onderlinge (prijs)verschillen zijn onder de streep, uiteindelijk weinig verschillend. De consumentenprijs van energie wordt immers internationaal onderling "bepaald". Bij elektra/gas bv via de (termijn)veiling waar weinige echte leveranciers hun product zo gunstig mogelijk laten afnemen. De leveranciers aan consumenten verschillen qua gelijk product, hooguit in kleur, werkwijze, uitvoering en condities. Alleen voor dit laatst, de condities, kan de ACM hierin - zeer beperkt - wat betekenen.
De ACM legt wel bv op dat er vaste contracten moeten zijn waarbij zij min of meer tandeloos is op de bedoelde inhoud of die recht doet voor de consument. Een "bedrijf" is uiteindelijk niet te dwingen iets te bieden dat zij (haar) onwelgevallig moet verkopen. Wanneer de bakker verplicht wordt tot verkoop van vis, zal de consument dat ruiken.

Met stadswarmte, waar het netwerk immers ook van de leverancier is, gaat de ACM in regulering nog een stapje verder omdat de consument geen keuze heeft wie levert.
Een energieleverancier mag dan maximaal dan een tarief hanteren als gebaseerd op de warmtewet dat het NMDA principe hanteert. Een gebruikssituatie die uitgaat van energiekosten voor een gemiddeld grote goed geïsoleerde referentiewoning die gasgestookt met een is uitgerust met een matig presterende hoge temperatuur HR-ketel welke in alle opzichten frequent (zorg)onderhoud krijgt. Dat voor een afgelegen woning achter in de windhoek flink meer (anders verloren) warmte nodig is, staat los van het luxere gasreferentietarief.
Kortom niet wat energie voor een doel daadwerkelijk hoeft te kosten, bepaald de prijs van energiegebruik maar wat een selecte groep van leveranciers - onderling 'bepaald' - als "kosten" in rekening kan brengen. Wat dan (on)eerlijk is, is moeilijk aan te geven.

De onderlinge prijsverschillen zijn door (wettelijke) regulering, zeer beperkte marktsector van noodzakelijk producten en directe koppeling met de energieprijs gebaseerd op olie/aardgas, ver te zoeken.
Eventuele bijkomende kosten of "kortingen" op aansluittarieven zijn daarin op papier verkapte stelposten die onvermijdelijk nodig zijn om het product te kunnen laten gebruiken; zoals een "warmte wisselaar", "meter", aansluiting zoals leidingen en/of afleverset etc.etc.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212450889
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:16 schreef investeerdertje het volgende:
Voor mensen die zich afvroegen hoe het modelcontract werkt. Je kan hier het contract vinden met de voorwaarden. Het enige wat men kan doen is een negatieve teruglever vergoeding. Maar zolang je enkel saldeert is dat niet zo relevant.
Van wat ik heb gezien zorgen ze er bij het modelcontract voor dat je hogere tarieven betaalt voor stroom en gas, zoals Menzis doet bij mensen met zonnepanelen. Schiet je in die zin nog niet veel mee op.
pi_212450962
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:57 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Van wat ik heb gezien zorgen ze er bij het modelcontract voor dat je hogere tarieven betaalt voor stroom en gas, zoals Menzis doet bij mensen met zonnepanelen. Schiet je in die zin nog niet veel mee op.
Behalve misschien als je op jaarbasis ongeveer evenveel opwekt dan als je gebruikt?
Als de gastarieven dan ook hoger liggen dan kun je die misschien elders onder brengen?
Of zie ik nu iets over het hoofd?
pi_212451001
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:57 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Doet menzis in elektra?

Maar ik schiet er heel veel mee op, geen terugleverheffing. Wat ik vervolgens zou moeten betalen maakt dus niet uit.
pi_212451010
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Behalve misschien als je op jaarbasis ongeveer evenveel opwekt dan als je gebruikt?
Als de gastarieven dan ook hoger liggen dan kun je die misschien elders onder brengen?
Nope.

Je bent niet verplicht gas en electra op dezelfde plek af te nemen.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:11:59 #106
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_212451071
quote:
Gasprijs zakt naar laagste punt sinds juli door zachte winter en volle opslagen

Handelaren betaalden vrijdagochtend minder dan 25 euro voor een megawattuur gas. Ook eerder deze week was dat het geval. Het is voor het eerst sinds afgelopen zomer dat gas zo goedkoop was.
Zo betaalden handelaren in oktober nog meer dan 50 euro voor een megawattuur. Deze week is de prijs dus gedaald naar minder dan de helft daarvan. Marktpartijen betaalden vrijdagochtend op sommige momenten minder dan 24,75 euro, wat de laagste prijs is sinds juli vorig jaar.

De daling van de afgelopen tijd komt door de relatief zachte winter. De gasvoorraden in Nederland en andere Europese landen zijn daardoor nog goed gevuld.

Zo is de gemiddelde vulgraad van de bergingen in Nederland ongeveer 60 procent. Het gemiddelde in Europa ligt zelfs nog hoger, op 67 procent. Dat blijkt uit cijfers van Gas Infrastructure Europe, de belangenvereniging voor gasopslagbedrijven. De vulniveaus zijn beduidend hoger dan gebruikelijk in deze tijd van het jaar.

Gas was vooral in 2022 ongekend duur

Met een prijs van rond de 25 euro wordt op de handelsmarkt beduidend minder betaald dan in recordjaar 2022. Toen lag de prijs voor een megawattuur lange tijd boven de 100 euro en piekte deze zelfs boven de 300 euro in augustus.

Huishoudens en bedrijven zagen hun energierekening daardoor ongekend hard oplopen, met soms wel honderden euro's per maand. Inmiddels is de rekening wat betaalbaarder geworden, al zijn we nog niet terug op de prijzen van voor de energiecrisis.

Of de recente prijsdaling ook zorgt voor een verdere daling van onze energierekening is even afwachten. Het duurt enige tijd voor dit doorwerkt in de tarieven die leveranciers bij huishoudens in rekening brengen. Ook hangt het af van hun inkoopbeleid.
https://www.nu.nl/economi(...)-volle-opslagen.html

Hopelijk dalen de prijzen nog meer.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_212451182
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Doet menzis in elektra?

Maar ik schiet er heel veel mee op, geen terugleverheffing. Wat ik vervolgens zou moeten betalen maakt dus niet uit.
Bedoelde Essent*
  vrijdag 16 februari 2024 @ 14:20:52 #108
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212451204
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:16 schreef investeerdertje het volgende:
Voor mensen die zich afvroegen hoe het modelcontract werkt. Je kan hier het contract vinden met de voorwaarden. Het enige wat men kan doen is een negatieve teruglever vergoeding. Maar zolang je enkel saldeert is dat niet zo relevant.
Hmmm.. dit overlezend kan een energieleverancier de kosten van (terug)levering, van wat eventueel later zal worden worden gesaldeerd, wel degelijk in rekening brengen cq "beboeten". Ik vermoed dat hier nog lang niet het laatste zal zijn gezegd.
//--//
In de zomerdag levert iemand met zonnepanelen doorgaans meer terug dan zelf gebruikt. Hetgeen via een "slimme" meter eenvoudig (per kwartier !!) wordt geregistreerd. Daarvoor kan/zal de energie leverancier als 'dank', bijbehorende "aanleverkosten" van een "inname" in rekening gaan brengen.
In de winter zal een saldeerder conform 'contract' het jaarlijks aangeleverde terugnemen volgens hetzelfde afnametarief dat staat in zijn (model)contract. Het overschot wordt vergoed conform teruglevertarief.

NB: iemand met een terugdraaiende ferrarismeter met jaarlijkse afrekening in mei draait sws overal langs af en via start. Die hoeft alleen maar te zorgen dat er jaarlijks een aanmelijk, zeg 250kWh, verbruik is. Dat met eigen zonnepanelen, een slimme meterregistratie verplicht is, wordt dan een gemakshalf vergeten detail.

Het verbaasde mij trouwens hogelijk dat diverse paneelbezitters dezelfde, laat staan 3 jaar of langer, exact dezelfde modelcontracten kunnen afsluiten als wordt aangeboden aan niet paneelbezitters.
pi_212451414
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Bedoelde Essent*
Aah ik snap.

Maar een hoger tarief is als je bijvoorbeeld all electric bent niet zo relevant. Zijn ze stiekem toch goed voor de energietransitie 😂

quote:
12s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:20 schreef Vallon het volgende:

[..]
Hmmm.. dit overlezend kan een energieleverancier de kosten van (terug)levering, van wat eventueel later zal worden worden gesaldeerd, wel degelijk in rekening brengen cq "beboeten". Ik vermoed dat hier nog lang niet het laatste zal zijn gezegd.
//--//
In de zomerdag levert iemand met zonnepanelen doorgaans meer terug dan zelf gebruikt. Hetgeen via een "slimme" meter eenvoudig (per kwartier !!) wordt geregistreerd. Daarvoor kan/zal de energie leverancier als 'dank', bijbehorende "aanleverkosten" van een "inname" in rekening gaan brengen.
In de winter zal een saldeerder conform 'contract' het jaarlijks aangeleverde terugnemen volgens hetzelfde afnametarief dat staat in zijn (model)contract. Het overschot wordt vergoed conform teruglevertarief.

NB: iemand met een terugdraaiende ferrarismeter met jaarlijkse afrekening in mei draait sws overal langs af en via start. Die hoeft alleen maar te zorgen dat er jaarlijks een aanmelijk, zeg 250kWh, verbruik is. Dat met eigen zonnepanelen, een slimme meterregistratie verplicht is, wordt dan een gemakshalf vergeten detail.

Het verbaasde mij trouwens hogelijk dat diverse paneelbezitters dezelfde, laat staan 3 jaar of langer, exact dezelfde modelcontracten kunnen afsluiten als wordt aangeboden aan niet paneelbezitters.
Er is pas sprake van teruglevering na salderen. Teruglevering is dat wat je over hebt na salderen.

Verder is het tweede deel van de post weer amper te volgen.
pi_212451565
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:39 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Aah ik snap.

Maar een hoger tarief is als je bijvoorbeeld all electric bent niet zo relevant. Zijn ze stiekem toch goed voor de energietransitie 😂
[..]
Er is pas sprake van teruglevering na salderen. Teruglevering is dat wat je over hebt na salderen.

Bij mij heet het ook op het dagoverzicht al terug leveren. Mijn leverancier telt gewoon per jaar op wat is terug geleverd en wat is geleverd. Doorgeven is per kwartier maar de metingen gaan gewoon contineu want het zijn gescheiden telwerken.
pi_212451611
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Bij mij heet het ook op het dagoverzicht al terug leveren. Mijn leverancier telt gewoon per jaar op wat is terug geleverd en wat is geleverd. Doorgeven is per kwartier maar de metingen gaan gewoon contineu want het zijn gescheiden telwerken.
Het maakt niet uit per welke tijdseenheid iets gemeten is. Het is niet relevant hoe je leverancier het noemt

Salderen is per jaar. De terugleververgoeding geld voor dat wat je overhoudt na salderen. Teruglevering zoals in de post die ik plaats gaat dan ook om de vergoeding zoals gesteld in het modelcontract
  vrijdag 16 februari 2024 @ 15:05:17 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212451669
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:39 schreef investeerdertje het volgende:

Lezen kan moeilijk zijn.

De slimme meter registreert - per kwartier - en cumuleert die per afrekenperiode met hoeveel stroom uit het net was afgenomen en/of daaraan toegevoerd (dwz door gebruiker terug-geleverd).
Wanneer iemand stroom toevoert, dus aanlevert kunnen daarvoor (extra terugleverings) kosten in rekening worden gebracht. Modelcontracten sluiten dat imo niet expliciet uit.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 15:23:05 #113
236264 crew  capricia
pi_212451946
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:05 schreef Vallon het volgende:

[..]
Lezen kan moeilijk zijn.

De slimme meter registreert - per kwartier - en cumuleert die per afrekenperiode met hoeveel stroom uit het net was afgenomen en/of daaraan toegevoerd (dwz door gebruiker terug-geleverd).
Wanneer iemand stroom toevoert, dus aanlevert kunnen daarvoor (extra terugleverings) kosten in rekening worden gebracht. Modelcontracten sluiten dat imo niet expliciet uit.
Worden die terugleverkosten dan voor of na het jaarlijks salderen berekend?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212451949
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:11 schreef jcdragon het volgende:

[..]

We komen niet terug op de prijzen van voor de energiecrisis want de belastingen zijn behoorlijk omhooggegaan.
pi_212451972
quote:

[..]
Lezen kan moeilijk zijn.

Er bestaat geen terugleverheffing in het modelcontract. Een negatieve teruglever vergoeding is mogelijk. Terugleververgoedingen krijg je pas na salderen. Salderen is tot je eigen afname. Alles daarboven is een terugleververgoeding van toepassing.

Begrijpend lezen is als ik je post lees heel moeilijk. De teruglevering uit het modelcontract is niet van toepassing zolang je nog saldeert. overige kosten zijn nadrukkelijk niet toegestaan bij het modelcontract.

Of je dit per kwartier doorgeeft of niet is niet relevant.

En laten we eerlijk zijn. Je post is met alle eufemismen en rare bijzinnen niet perse begrijpelijk geformuleerd.
pi_212451996
quote:

[..]
Lezen kan moeilijk zijn.

Je bepaalt toch zelf hoe vaak de meter wordt uitgelezen?
Jaarlijks, maandelijks, dagelijks, per uur of per kwartier.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 15:26:24 #117
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212452000
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:03 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nee, dit is correct. Dus áls het zo is dat dat modelcontract géén terugleverkosten krijgt, en alle leveranciers gaan werken met terugleverkosten, dan is de theorie dat ik ergens een modelcontract afsluit, want ik lever meer terug dan ik verbruik, dus daarmee omzeil ik dan de terugleverkosten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212452050
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:26 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het is compleet niet relevant hoe vaak men uitleest.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dit is correct. Dus áls het zo is dat dat modelcontract géén terugleverkosten krijgt, en alle leveranciers gaan werken met terugleverkosten, dan is de theorie dat ik ergens een modelcontract afsluit, want ik lever meer terug dan ik verbruik, dus daarmee omzeil ik dan de terugleverkosten.
quote:
Volgens de Autoriteit Consument & Markt is het onder de huidige wetten niet verboden om de kosten door te berekenen. "De ACM vindt het belangrijk dat het bedrijf consumenten wel duidelijk voorlicht over hoe deze extra heffing werkt, zodat klanten bewust kunnen kiezen of ze een contract met een dergelijke heffing willen aangaan", zegt woordvoerder Tjitte Mastenbroek van de ACM. De heffing is ook niet toegestaan in het standaard modelcontract van energieleveranciers.
bron en bron en nog een praktijkvoorbeeld

[ Bericht 8% gewijzigd door investeerdertje op 16-02-2024 15:44:23 ]
pi_212452299
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mijn huidige energiecontract loopt begin oktober af. Tegen die tijd maar eens kijken hoe de vlag er bij hangt. Dit kan t.z.t. weer een (tijdelijke) escape zijn.
Op jaarbasis gebruikt ik namelijk ongeveer evenveel dan ik opwek. De afgelopen 9 jaar zit ik er ieder jaar een paar honderd kw boven of onder op een jaar totaal van ongeveer 6,5 MWh.
pi_212452561
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 14:11 schreef jcdragon het volgende:

[..]

Als ik nu kijk naar het aanbod van Vattenfall voor mij, is het aanbod met de laagste prijs voor stroom ¤0,251620 enkel tarief met 25% Blijven Loont korting. Eerder deze week was dat nog ¤ 0,2601 en nog wat achter de komma en eind januari ¤0,259152. Het is dus weer iets gedaald. Wat gas betreft weet ik het niet, heb geen gascontract meer.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 16:29:04 #121
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212452782
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Mijn huidige energiecontract loopt begin oktober af. Tegen die tijd maar eens kijken hoe de vlag er bij hangt. Dit kan t.z.t. weer een (tijdelijke) escape zijn.
Op jaarbasis gebruikt ik namelijk ongeveer evenveel dan ik opwek. De afgelopen 9 jaar zit ik er ieder jaar een paar honderd kw boven of onder op een jaar totaal van ongeveer 6,5 MWh.
Dat is ook hoe ik het zie, maar voor mij loopt pas volgend jaar mijn contract af, dus dan pas voor mij relevant. Daar zijn dan wel de tarieven hoger in, maar dat is niet relevant want zolang je dus mag salderen maakt de kostprijs per kWh geen fluit uit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212453360
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:24 schreef investeerdertje het volgende:
Terugleververgoedingen krijg je pas na salderen. Salderen is tot je eigen afname. Alles daarboven is een terugleververgoeding van toepassing.
Dat is niet waar. De terugleververgoeding is gelijk aan je leverkosten tot aan de salderingsgrens. Daarboven ist ie een stuk lager. Maar teruglevern is dus alles wat je opwekt en niet direct gebruikt.

Nogmaals. Terugleveren is elke elektron die je huis verlaat. De vergoeding is tot de salderingsgrens hetzelfde als je kosten en daarboven minder.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 17:26:11 #123
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212453474
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Er bestaat geen terugleverheffing in het modelcontract. Een negatieve teruglever vergoeding is mogelijk. Terugleververgoedingen krijg je pas na salderen. Salderen is tot je eigen afname. Alles daarboven is een terugleververgoeding van toepassing.

Begrijpend lezen is als ik je post lees heel moeilijk. De teruglevering uit het modelcontract is niet van toepassing zolang je nog saldeert. overige kosten zijn nadrukkelijk niet toegestaan bij het modelcontract.

Of je dit per kwartier doorgeeft of niet is niet relevant.

En laten we eerlijk zijn. Je post is met alle eufemismen en rare bijzinnen niet perse begrijpelijk geformuleerd.
Ik doe (alle) moeite om te verduidelijken. Wat begrijp jij inhoudelijk niet en wellicht kan ik dat toelichten ?.
Dat iets voor jou onzin, bijzin of iets of anders doet oplichten, is dan aan jou (om te negeren).

Dat 'kwartier' kan wel degelijk relevant ("te maken") zijn wanneer het gaat of hoeveel iemand feitelijk cumulatief teruggeleverd(e). M.a.w. dat de wet uitgaat van jaarlijkse salderingstotaal in kWh's is iets anders dan dat de leverancier dat ook moet doen met (zijn disbalans) "kosten". En ja, ik zoek hier even de randjes van waar het (naartoe) gaat.

Ik kan mij zo maar voorstellen dat het tellertje "terugleveren" in de slimme meter - bij deze en gene - een interessante factor gaat worden om daarmee gerichte "kosten" in rekening te kunnen brengen.
Dit dus los van saldering. Het is sws van de zotte dat iemand energie in het donker gebruikend, de lage prijs van een stralende dag gaat hanteren.

Het modelcontract biedt daarvoor wmb de nodige ruimte onder het kopje "De met u afgesproken leveringskosten bij het afsluiten van het contract". En ja dan gaat iemand met zonnepanelen die zo 100% wil salderen naar een andere leverancier die zo gek is de energie te gaan financieren (over de rug van hun klanten die dat niet doen).
  vrijdag 16 februari 2024 @ 17:31:50 #124
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212453536
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 16:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is ook hoe ik het zie, maar voor mij loopt pas volgend jaar mijn contract af, dus dan pas voor mij relevant. Daar zijn dan wel de tarieven hoger in, maar dat is niet relevant want zolang je dus mag salderen maakt de kostprijs per kWh geen fluit uit.
Exact, zolang je contract loopt en de gebruikssituatie niet verandert, zal er geen spat veranderen in wat daarin is afgesproken.... tenzij er ergens een uitsluiting of clausule van kracht is of geactiveerd gaat worden. Zoals bv sterk gestegen prijzen.

Of omdat er een onvoorziene situatie is onstaan die bij het aangaan van het contract niet bekend was (gemaakt).
Dit laatste voor de mensen die bv hun zonnepanelen niet hebben aangemeld dat imo doorgaans een nieuwe contract(vorm) zal vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 16-02-2024 17:41:19 ]
  vrijdag 16 februari 2024 @ 17:38:35 #125
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212453624
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:26 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
De slimme meter registreert altijd per kwartier en cumuleert dat o.a. op de totaalteller van in -en uit.
Die tellerstand fungeert als basis voor de factuur(periode). Bij de één per jaar, de ander per maand of uur.

De energieleverancier vraagt die tellerstand op bij de netbeheerder en indien niet uitgelezen wordt, moet de gebruiker die eindstanden opgeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')