abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 12:04:22 #51
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212434882
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 11:58 schreef Ericr het volgende:

[..]
En jezelf in de voet schieten als de prijzen ook maar iets omhoog gaan. Hoe dan ook duurder dan meeste andere contracten. Ook al is stroom nu wel iets goedkoper dan jaarcontracten van vorig jaar.
Nou nee want ALS het zo is dat salderen blijft EN je levert meer terug dan je verbruikt EN je hebt daar die terugleveringskosten niet dan maakt het dus niet uit wat de stroom kost.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212434996
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou nee want ALS het zo is dat salderen blijft EN je levert meer terug dan je verbruikt EN je hebt daar die terugleveringskosten niet dan maakt het dus niet uit wat de stroom kost.
De meesten hebben geen zonnefarm natuurlijk. Het is verder vooral de gasprijs die hoger is. Boeit alleen niet als je gasloos bent maar dat is ook maar een kleine groep.
pi_212434999
Je kunt het toch gewoon nog vastzetten? Dan heb je daar geen last van.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212435078
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:12 schreef capricia het volgende:
Nu nog wel, straks alleen nog met kosten voor teruglevering waarschijnlijk.

Mij boeit het verder niet maar uitstellen einde salderen gaat geen grote voordelen opleveren voor zonnepaneelhouders
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 12:34:49 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_212435322
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:11 schreef Ericr het volgende:

[..]
De meesten hebben geen zonnefarm natuurlijk. Het is verder vooral de gasprijs die hoger is. Boeit alleen niet als je gasloos bent maar dat is ook maar een kleine groep.
Nee, maar in die kleine groep val ik wel, en ik lever daadwerkelijk meer terug dan ik verbruik. Dus ik voldoe aan die voorwaarden en ik heb voorlopig nog een contract dus sowieso geen kosten nu maar als het werkelijk zo is dat het modelcontract die kosten er niet in heeft lijkt dat dus the way to go.
pi_212435386
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:18 schreef Ericr het volgende:

[..]
Nu nog wel, straks alleen nog met kosten voor teruglevering waarschijnlijk.

Mij boeit het verder niet maar uitstellen einde salderen gaat geen grote voordelen opleveren voor zonnepaneelhouders
De vreugde over het afwijzen van de wet zal wel van korte duur zijn idd. Over een paar weken komen de leveranciers wel met nieuwe verdienmodellen en stort de hele panelen markt grotendeels in.

Het probleem is natuurlijk dat dit boven de markt blijft hangen en er dus uiteindelijk niemand iets mee opschiet. Maar goed, ik heb een paar maanden terug toch maar voor twee jaar vastgezet dus tot die tijd zit ik nog wel goed. Daarna maar weer verder zien.
pi_212435624
https://solarmagazine.nl/(...)ndpark-kabeljauwbeek

quote:
Eneco gaat 88.000 zonnepanelen installeren bij windpark Kabeljauwbeek
Bizar. Want zelf bouwen ze wel mega zonneparken. En dan de consument opzadelen met terugleverboetes. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212435673
Mensen op flatjes of huurhuizen die om wat voor reden dan ook geen zonnepanelen kunnen nemen gaa 'een paar tientjes per maand' extra gaan betalen omdat het salderen in stand blijft.

En dan willen zogenaamd de lage inkomens te gemoed komen.
blablablabla
pi_212435996
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Bizar. Want zelf bouwen ze wel mega zonneparken. En dan de consument opzadelen met terugleverboetes. :')
Dit is om ook op de dalmomenten genoeg zonnestroom te hebben, grote kans dat deze vanzelf uitschakelen bij de piek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212436038
quote:

[..]
Je hoeft ook geen zonnefarm te hebben om meer terug te leveren dan je verbruikt op jaarbasis. Ik heb 8 panelen liggen, maar verbruik gewoon weinig, dus dan lever ik alsnog meer terug dan ik verbruik.

Ik baal vooral dat er terugleverkosten gaan komen bij meer leveranciers. Afhankelijk van hoe dat gaat uitpakken (of hetzelfde principe en soort bedragen gaat gelden als bij vandebron, en wat de terugleververgoeding gaat doen) kan de situatie zelfs zo worden dat ik met panelen dan duurder uit ben dan zonder. Ik zit huur, en betaal dus maandelijks huur voor de panelen (¤20 ongeveer) en dat bedrag stijgt elk jaar mee met de huurverhoging. Mijn jaarverbruik (zonder panelen) is ongeveer 1300-1500 kWh, dat komt momenteel op ¤34 per maand uitgaande van 1500 kWh en ¤0,2722 per kWh (Eneco prijs). Ik lever op jaarbasis rond de 1000 kWh terug, momenteel tegen ¤0,09 per kWh, dus dat is ¤7.50 per maand. Met die ¤20 die ik al aan huur betaal, zit ik met invoeren terugleverkosten al snel over de ¤41,50 heen die ik per maand verdien/uitspaar (kosten elektra plus terugleververgoeding).

Maargoed, ik las ergens eerder wel ook dat ze geen garanties wilden geven dat dit soort kosten niet zouden komen als de salderingsregeling wel gewoon werd afgebouwd, dus in elk geval is het nu niet van beide kanten extra kosten. Maar had liever afbouw vd regeling gezien en dan geen terugleverkosten overal.

Zou inderdaad wel mooi zijn als het uit de modelcontracten blijft, zit nu tot eind oktober vast maar daarna opnieuw oriënteren waar ik het beste heen kan.
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 13:32:02 #61
16180 crew  CoolGuy
pi_212436078
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:27 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Je hoeft ook geen zonnefarm te hebben om meer terug te leveren dan je verbruikt op jaarbasis. Ik heb 8 panelen liggen, maar verbruik gewoon weinig, dus dan lever ik alsnog meer terug dan ik verbruik.

Ik baal vooral dat er terugleverkosten gaan komen bij meer leveranciers. Afhankelijk van hoe dat gaat uitpakken (of hetzelfde principe en soort bedragen gaat gelden als bij vandebron, en wat de terugleververgoeding gaat doen) kan de situatie zelfs zo worden dat ik met panelen dan duurder uit ben dan zonder. Ik zit huur, en betaal dus maandelijks huur voor de panelen (¤20 ongeveer) en dat bedrag stijgt elk jaar mee met de huurverhoging. Mijn jaarverbruik (zonder panelen) is ongeveer 1300-1500 kWh, dat komt momenteel op ¤34 per maand uitgaande van 1500 kWh en ¤0,2722 per kWh (Eneco prijs). Ik lever op jaarbasis rond de 1000 kWh terug, momenteel tegen ¤0,09 per kWh, dus dat is ¤7.50 per maand. Met die ¤20 die ik al aan huur betaal, zit ik met invoeren terugleverkosten al snel over de ¤41,50 heen die ik per maand verdien/uitspaar (kosten elektra plus terugleververgoeding).

Maargoed, ik las ergens eerder wel ook dat ze geen garanties wilden geven dat dit soort kosten niet zouden komen als de salderingsregeling wel gewoon werd afgebouwd, dus in elk geval is het nu niet van beide kanten extra kosten. Maar had liever afbouw vd regeling gezien en dan geen terugleverkosten overal.

Zou inderdaad wel mooi zijn als het uit de modelcontracten blijft, zit nu tot eind oktober vast maar daarna opnieuw oriënteren waar ik het beste heen kan.
Dat is dus de vraag inderdaad. Want als dat zo is én blijft dan kun je dat altijd doen, maar omdat die loophole dan zou bestaan denk ik dat die wel gedicht wordt.
pi_212436123
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, maar in die kleine groep val ik wel, en ik lever daadwerkelijk meer terug dan ik verbruik. Dus ik voldoe aan die voorwaarden en ik heb voorlopig nog een contract dus sowieso geen kosten nu maar als het werkelijk zo is dat het modelcontract die kosten er niet in heeft lijkt dat dus the way to go.
Er zijn al modelcontracten meen ik waar het wel in zit. Of ja, dat geldt dan ook voor niet zonnepaneelbezitters.. maar ze maken ze gewoon zo onaantrekkelijk. SamenOm had bijvoorbeeld 7 euro per maand aan vaste leveringskosten. Per januari is dit: "vaste leveringskosten ¤ 2,117500 (per dag per aansluiting)".

Die modelcontracten gaan ook eraan vrees ik als de politiek niet ingrijpt.

Ik heb GC drie jaar vastgezet per mei (dan heb ik alles wel weggesaldeerd), ik zie het wel na die drie jaar.

Edit: https://samenom.nl/Tariev(...)%20Modelcontract.pdf
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 13:39:56 #63
16180 crew  CoolGuy
pi_212436173
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:35 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Er zijn al modelcontracten meen ik waar het wel in zit. Of ja, dat geldt dan ook voor niet zonnepaneelbezitters.. maar ze maken ze gewoon zo onaantrekkelijk. SamenOm had bijvoorbeeld 7 euro per maand aan vaste leveringskosten. Per januari is dit: "vaste leveringskosten ¤ 2,117500 (per dag per aansluiting)".

Die modelcontracten gaan ook eraan vrees ik als de politiek niet ingrijpt.

Ik heb GC drie jaar vastgezet per mei (dan heb ik alles wel weggesaldeerd), ik zie het wel na die drie jaar.

Edit: https://samenom.nl/Tariev(...)%20Modelcontract.pdf
Hmmja.

Naja, hoe dan ook, we zouden in mijn geval praten over (volgens die staffel van VDB) iets van 50 euro per maand (jaja, iets minder, 47 ofzo?) wat neerkomt op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug dus zou ik dan in theorie nog 'maar' 200 euro terug krijgen, maar alsnog levert een jaar verbruik me dan dus 200 euro op in plaats van dat het me iets kost.

Maar, die situatie zal van de zomer hier waarschijnlijk veranderen vanwege een EV en dan wordt de staffel waar ik in zou vallen zowiezo een stuk lager. Dus uiteindelijk maakt het niet zo heel erg veel uit (voor mij).
pi_212436205
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hmmja.

Naja, hoe dan ook, we zouden in mijn geval praten over (volgens die staffel van VDB) iets van 50 euro per maand (jaja, iets minder, 47 ofzo?) wat neerkomt op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug dus zou ik dan in theorie nog 'maar' 200 euro terug krijgen, maar alsnog levert een jaar verbruik me dan dus 200 euro op in plaats van dat het me iets kost.

Maar, die situatie zal van de zomer hier waarschijnlijk veranderen vanwege een EV en dan wordt de staffel waar ik in zou vallen zowiezo een stuk lager. Dus uiteindelijk maakt het niet zo heel erg veel uit (voor mij).
Mja, vast zetten voor 3 jaar met een 11.5 ct teruglevering is toch gewoon prima? Blijf je iig de komende jaren weg van het gezeik.
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 13:42:59 #65
16180 crew  CoolGuy
pi_212436214
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:41 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Mja, vast zetten voor 3 jaar met een 11.5 ct teruglevering is toch gewoon prima? Blijf je iig de komende jaren weg van het gezeik.
Oh maar ik zít al vast, maar ja, dat loopt ook weer een keer af he. :P
pi_212436218
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh maar ik zít al vast, maar ja, dat loopt ook weer een keer af he. :P
Oh, dan heb ik niks gezegd :P
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 13:44:56 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_212436239
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:43 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Oh, dan heb ik niks gezegd :P
No worries. :P
pi_212436244
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
No worries. :P
Tip blijft uiteraard wel staan voor ieder die nog niet vast zit :Y
  donderdag 15 februari 2024 @ 14:36:15 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212437081
quote:
14s.gif Op donderdag 15 februari 2024 06:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Salderen is bij veel mensen voorlopig nog een onderdeel van de prijsopbouw dus daar kan je niet omheen en dat staat er los van of je het hier nu wel of niet mee eens bent.
Eensch, salderen is geen onderdeel van een (terug)leveringstarief maar wat iemand zelf per saldo ten koste van anderen, betaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212437310
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 13:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is om ook op de dalmomenten genoeg zonnestroom te hebben, grote kans dat deze vanzelf uitschakelen bij de piek.
Dalmomenten...

Leg mij dan dan eens dat hoog/laag tarief uit.
's Nachts betaal ik minder voor stroom dan overdag.

Zou dat met die overvloed aan zonnestroom overdag in Nederland juist niet andersom ingesteld moeten worden?

Ik klaag niet hoor. Ik profiteer er van. We zetten de vaatwasser altijd juist 'snachts aan. Want dat is goedkoper dan overdag.
Maar vreemd is het wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 14:57:31 #71
16180 crew  CoolGuy
pi_212437470
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 14:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Dalmomenten...

Zou dat met die overvloed aan zonnestroom overdag in Nederland juist niet andersom ingesteld moeten worden?

Ik klaag niet hoor. Ik profiteer er van. We zetten de vaatwasser altijd juist 'snachts aan. Want dat is goedkoper dan overdag.
Maar vreemd is het wel.
Maar...als jij panelen hebt kun je toch beter overdag de vaatwasser aanzetten want die stroom die je dan gebruikt is 'gratis' en dus goedkoper dan in de nacht?
pi_212437499
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 14:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar...als jij panelen hebt kun je toch beter overdag de vaatwasser aanzetten want die stroom die je dan gebruikt is 'gratis' en dus goedkoper dan in de nacht?
Nee, niet. Niet zolang ik kan salderen. Met dubbeltarief heb ik geen incentive om overdag mijn eigen stroom te verbruiken.

Alles wat ik teruglever, ongeacht wanneer, gaat eerst weggestreept worden tegen mijn verbruik in het hoge tarief, en dan tegen mijn verbruik in het lage tarief (Eneco).

Dus snachts stroom verbruiken en niet overdag, is dan slimmer.
Maar krom is dit wel.

[ Bericht 6% gewijzigd door capricia op 15-02-2024 15:05:13 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212437524
quote:
12s.gif Op donderdag 15 februari 2024 14:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Eensch, salderen is geen onderdeel van een (terug)leveringstarief maar wat iemand zelf per saldo ten koste van anderen, betaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-edit: laat de persoonlijke aanvallen maar achterwege-

Probeer het een beetje los te laten daar krijg je een veel fijner leven voor terug ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door Danny op 15-02-2024 22:17:23 ]
pi_212437534
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Denk je dat zij ook gebruik mogen maken van de salderingsregeling? Nee, natuurlijk niet.
Tevens kunnen zij door schaalgrootte en optimale plaatsing veel goedkoper zonne-energie produceren dan een gewone consument.
Als bakker moet je ook niet zeuren als een broodfabriek veel goedkoper brood kan produceren. Je kan dan enkel bestaan door extra kwaliteit toe te voegen, extra service te bieden of een betere marketing.
Het is idd bizar dat ze wettelijk verplicht worden te salderen en de stroom die boven het eigen gebruik tegen betaling af te nemen.
Dit heeft niets met een vrije markt te maken.
pi_212437604
quote:

[..]
Dalmomenten...

Maar vreemd is het wel.
S Nachts is een dalmoment qua verbruik. En het waait 's nachts meestal net iets meer. Dus nee, ook met zonnestroom is een lager tarief voor 's nachts de meeste dagen logischer.

Maar op zeer zonnige dagen schieten de tarieven zelfs ruim onder 0 euro bij verbruik, dan kost opwekken dus stroom en dan zullen deze panelen dus uit staan. Dat doen zelfs particulieren. En er zal ook wel een batterij aan zo'n groot zonneveld zijn verbonden, zoiets: https://nos.nl/artikel/24(...)-genomen-in-lelystad

Op minder zonnige dagen, dat er wel wat wordt geproduceerd maar geen 100%, hebben we deze panelen hard nodig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212437688
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
S Nachts is een dalmoment qua verbruik. En het waait 's nachts meestal net iets meer. Dus nee, ook met zonnestroom is een lager tarief voor 's nachts de meeste dagen logischer.

Maar op zeer zonnige dagen schieten de tarieven zelfs ruim onder 0 euro bij verbruik, dan kost opwekken dus stroom en dan zullen deze panelen dus uit staan. Dat doen zelfs particulieren. En er zal ook wel een batterij aan zo'n groot zonneveld zijn verbonden, zoiets: https://nos.nl/artikel/24(...)-genomen-in-lelystad

Op minder zonnige dagen, dat er wel wat wordt geproduceerd maar geen 100%, hebben we deze panelen hard nodig.
Dat maakt dus dat het voor mij loont om niet mijn eigen zonnestroom overdag te gebruiken. Maar de goedkopere nachtstroom.

Als ik aan het einde van mijn contractjaar (iets) meer verbruikt dan opgewekt heb, reken ik dat af tegen daltarief.

Die adviezen 'gebruik zo veel mogelijk je eigen stroom overdag', hebben door dal- en normaaltarief financieel geen zin.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212437699
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:13 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat maakt dus dat het voor mij loont om niet mijn eigen zonnestroom overdag te gebruiken. Maar de goedkopere nachtstroom.

Als ik aan het einde van mijn contractjaar (iets) meer verbruikt dan opgewekt heb, reken ik dat af tegen daltarief.

Die adviezen 'gebruik zo veel mogelijk je eigen stroom overdag', hebben hier financieel geen zin.
Ik wek meer op dan ik verbruik, dus voor mij heeft het wel zin om mijn eigen stroom zoveel mogelijk te verbruiken.
pi_212437723
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wek meer op dan ik verbruik, dus voor mij heeft het wel zin om mijn eigen stroom zoveel mogelijk te verbruiken.
Dat is inderdaad een andere situatie. Maar leg eens uit wat dat financieel uitmaakt dan..je eigen stroom zoveel mogelijk verbruiken in jouw situatie?
Ik zou zeggen dat dat voor je eindafrekening niets uitmaakt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212437802
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is inderdaad een andere situatie. Maar leg eens uit wat dat financieel uitmaakt dan..je eigen stroom zoveel mogelijk verbruiken in jouw situatie?
Misschien ook wel niet idd met dat salderen. Maar goed, financiën waren niet de hoofdreden voor de zonnepanelen, dus ik gebruik toch liever mijn eigen stroom (en denk hard na over een batterij er naast).
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 15:23:49 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_212437856
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Voor de eindafrekening maakt het ook niet uit in die situatie, en dat is dezelfde situatie als die ik heb. Maar ik doe het wel, en inmiddels is het bijna een sport geworden om zo min mogelijk stroom uit het stopcontact te moeten trekken, dus ook al maakt het niets uit financieel, toch zetten we hier de grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser, droger etc) zo veel mogelijk aan overdag.
pi_212437921
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Misschien ook wel niet idd met dat salderen. Maar goed, financiën waren niet de hoofdreden voor de zonnepanelen, dus ik gebruik toch liever mijn eigen stroom (en denk hard na over een batterij er naast).
Het maakt voor jou dus financieel niet uit of je snachts of overdag je stroom gebruikt.

Hier worden de verschillen steeds groter. Omdat er binnenkort een EV voor de deur komt. Dus die gaan we tegen daltarief snachts opladen. Daar ga ik geen eigen opgewekte zonnestroom alla normaaltarief voor gebruiken.
Snachts stroom verbruiken ipv overdag scheelt ons dan 200 euro per jaar. Dat zijn geen gigantische bedragen.
Maar dat geeft wel aan waarom dat dag/nachttarief niet logisch meer is met de oproep je eigen stroom te gebruiken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212437953
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Voor de eindafrekening maakt het ook niet uit in die situatie, en dat is dezelfde situatie als die ik heb. Maar ik doe het wel, en inmiddels is het bijna een sport geworden om zo min mogelijk stroom uit het stopcontact te moeten trekken, dus ook al maakt het niets uit financieel, toch zetten we hier de grootverbruikers (wasmachine, vaatwasser, droger etc) zo veel mogelijk aan overdag.
Inderdaad, zo min mogelijk ingekochte stroom per maand is voor mij ook veel meer een doel dan zo veel mogelijk geld uit de panelen persen.
pi_212437960
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als het je geen geld scheelt, snap ik dat.
Maar ik ga mezelf daar niet financieel voor in de vingers snijden en profiteer dus van het goedkope nachttarief. Waarom zou ik dure stroom verbruiken overdag als het snachts goedkoper voor ons is. :D

Zie je hoe krom die regeling is?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212437980
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Het maakt voor jou dus financieel niet uit of je snachts of overdag je stroom gebruikt.

Hier worden de verschillen steeds groter. Omdat er binnenkort een EV voor de deur komt. Dus die gaan we tegen daltarief snachts opladen. Daar ga ik geen eigen opgewekte zonnestroom alla normaaltarief voor gebruiken.
Snachts stroom verbruiken ipv overdag scheelt ons dan 200 euro per jaar. Dat zijn geen gigantische bedragen.
Maar dat geeft wel aan waarom dat dag/nachttarief niet logisch meer is met de oproep je eigen stroom te gebruiken.
Blijft toch raar.
In sommige gevallen staat er dus een gas of kolencentrale te draaien terwijl dat geheel niet nodig is.
Terwijl je behoorlijk gesubsidieerd wordt om dat te voorkomen.
pi_212438009
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:32 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Blijft toch raar.
In sommige gevallen staat er dus een gas of kolencentrale te draaien terwijl dat geheel niet nodig is.
Terwijl je behoorlijk gesubsidieerd wordt om dat te voorkomen.
Ja. Het zou logischer zijn dal/normaaltarief om te draaien.
Dan zou ik ook gestimuleerd worden mijn opgewekte stroom overdag te verbruiken.
Nu niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212438031
quote:

[..]
Dalmomenten...

Maar vreemd is het wel.
Bij Eneco is er geen prijsverschil meer tussen normaaltarief en laagtarief. In mijn geval dan, zonder eigen energieopwekking. Ik ben daarom van variabel naar dynamisch gegaan nu, zowel voor stroom als gas. Volgend jaar kijken dan hoe gunstig dat is geweest :s)
  Moderator donderdag 15 februari 2024 @ 15:36:42 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_212438039
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar ik ga mezelf daar niet financieel voor in de vingers snijden en profiteer dus van het goedkope nachttarief.

Ja true, en daar komt dan nog bij dat als ik dus in de nacht zou laden (wat ik niet moeite voor ga doen, dus of overdag of in de nacht, net hoe het uit komt) kost me dat 23ct, maar omdat je in zo'n laadpaal maar 1 tarief kunt opgeven kan (en mag) ik daar dus mijn piektarief opgeven, dus stel ik moet in de nacht 20 kwh bijladen ofzo, dan kóst me dat 20 x 23ct = ¤ 4,60, maar ik mag dan declareren 20 x 30ct, wat neerkomt op ¤ 6, oftewel, dat laden heeft me dan dus 1,40 opgeleverd.

Laad ik overdag diezelfde 20 kWh bij (bij zon in de goede maanden), dan kost me dat 0 euro, maar het levert me dan dus 6 euro op, want die stroom vanaf het dak kosten me 0, maar kan ik declareren en leveren me 6 euro op. Dus er zou dan minder stroom het net op gaan, oftewel dalen mijn terugleverkosten (als ik die dan zou hebben) en ondertussen levert de stroom die naar de auto gaat me gewoon mijn stroomtarief op, wat een stuk hoger is dan de TLV die je krijgt voor alles wat je ná salderen het net op stuurt.
pi_212438100
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:35 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Bij Eneco is er geen prijsverschil meer tussen normaaltarief en laagtarief. In mijn geval dan, zonder eigen energieopwekking. Ik ben daarom van variabel naar dynamisch gegaan nu, zowel voor stroom als gas. Volgend jaar kijken dan hoe gunstig dat is geweest :s)
Hier ook Eneco. Verschil is bijna 6 cent tussen beide tarieven. Van de zomer vastgezet voor 3 jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212438191
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja true, en daar komt dan nog bij dat als ik dus in de nacht zou laden (wat ik niet moeite voor ga doen, dus of overdag of in de nacht, net hoe het uit komt) kost me dat 23ct, maar omdat je in zo'n laadpaal maar 1 tarief kunt opgeven kan (en mag) ik daar dus mijn piektarief opgeven, dus stel ik moet in de nacht 20 kwh bijladen ofzo, dan kóst me dat 20 x 23ct = ¤ 4,60, maar ik mag dan declareren 20 x 30ct, wat neerkomt op ¤ 6, oftewel, dat laden heeft me dan dus 1,40 opgeleverd.

Laad ik overdag diezelfde 20 kWh bij (bij zon in de goede maanden), dan kost me dat 0 euro, maar het levert me dan dus 6 euro op, want die stroom vanaf het dak kosten me 0, maar kan ik declareren en leveren me 6 euro op. Dus er zou dan minder stroom het net op gaan, oftewel dalen mijn terugleverkosten (als ik die dan zou hebben) en ondertussen levert de stroom die naar de auto gaat me gewoon mijn stroomtarief op, wat een stuk hoger is dan de TLV die je krijgt voor alles wat je ná salderen het net op stuurt.
Wat ik als tarief door moet geven is nog een verhaal apart. Hij staat standaard ingesteld op 61 cent ( :') ). Maar daar wil ik dit topic niet voor 'vervuilen'.

Mijn punt is dat dat dag/nachttarief gewoon vreemd is icm 'verbuik je eigen stroom zo veel mogelijk'.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212438235
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:30 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar ik ga mezelf daar niet financieel voor in de vingers snijden en profiteer dus van het goedkope nachttarief. Waarom zou ik dure stroom verbruiken overdag als het snachts goedkoper voor ons is. :D

Als het me wel geld scheelt, doe ik precies hetzelfde. Zoals gezegd: geld was niet de reden om die panelen neer te leggen.

Maar ik heb even gekeken, dag en nacht scheelt mij 4,3 cent per kWh. Een afwasmachine zit ongeveer op 0,8 kWh verbruik, dus nog geen 3,5 cent per keer. Een wasmachine op 1 kWh, dus 4,3 cent. Stel ik zet ze beide elke dag aan (geen van beide draaien ze elke dag, maar goed), dan scheelt nachttarief me 28 euro per jaar tov dagtarief. Die 28 euro heb ik er zeker voor over om overdag mijn eigen opgewekte stroom te gebruiken en goed bezig te zijn voor het milieu en klimaat.

Wasdrogers 's nachts laten draaien doe ik niet, mijn vader werkt namelijk bij de brandafdeling van een verzekeringsbedrijf dus ik weet hoe onverstandig dat is.
pi_212438326
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als het me wel geld scheelt, doe ik precies hetzelfde. Zoals gezegd: geld was niet de reden om die panelen neer te leggen.

Maar ik heb even gekeken, dag en nacht scheelt mij 4,3 cent per kWh. Een afwasmachine zit ongeveer op 0,8 kWh verbruik, dus nog geen 3,5 cent per keer. Een wasmachine op 1 kWh, dus 4,3 cent. Stel ik zet ze beide elke dag aan (geen van beide draaien ze elke dag, maar goed), dan scheelt nachttarief me 28 euro per jaar tov dagtarief. Die 28 euro heb ik er zeker voor over om overdag mijn eigen opgewekte stroom te gebruiken en goed bezig te zijn voor het milieu en klimaat.

Wasdrogers 's nachts laten draaien doe ik niet, mijn vader werkt namelijk bij de brandafdeling van een verzekeringsbedrijf dus ik weet hoe onverstandig dat is.
En als het je 200 euro scheelt, of 2.000 (ik noem maar een bedrag, je snapt mijn punt)? Omdat je één EV hebt (of 2) of weet ik wat. :D
Het gaat om het principe, dat het je dan dus geld kost om je eigen stroom overdag te gebruiken.

Dat is raar.

Dat verschil in dag en nacht is iets wat een overblijfsel van vroeger is. En nu veel slimmer op een andere manier ingezet zou kunnen worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212438358
quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:55 schreef capricia het volgende:

[..]
En als het je 200 euro scheelt, of 2.000? Omdat je een EV hebt (of 2) of weet ik wat. :D
Het gaat om het principe, dat het je dan dus geld kost om je eigen stroom overdag te gebruiken.

Dat is raar.

Dat verschil in dag en nacht is iets wat een overblijfsel van vroeger is. En nu veel slimmer op een andere manier ingezet zou kunnen worden.
Voor je aan 2000 euro zit, geen idee wat je dan moet doen. Een heel bouwbedrijf 's nachts opladen? Dat is 46,5 MWh... Dan zit je in een grootverbruikers regeling en zijn de tarieven heel anders. Bij 200 euro zou ik nog steeds liever mijn eigen energie gebruiken. Zoals ik zeg: die zonnepanelen liggen er vooral voor klimaat en milieu, dan moet je ze wel daar zo effectief mogelijk voor gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 15-02-2024 16:07:23 ]
pi_212440256
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 10:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Want bij een modelcontract gelden die terugleverkosten niet? Serieuze vraag. Daarbij geldt het niet?
Correct. Is het door de acm opgestelde contract waar geen extra voorwaarden aangesteld mogen worden. Hier een halve bron.

quote:
1s.gif Op donderdag 15 februari 2024 12:12 schreef capricia het volgende:
Op het moment 1 jaar.

quote:

[..]
Op het moment dat je het over zo weinig euros kwhs hebt is alle zorg sowieso kleingeld.
  donderdag 15 februari 2024 @ 21:46:47 #94
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212443619
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 15:00 schreef Crowd001 het volgende:
opdemanspeelreactieweg
Dank dat je geen andere argument(en) weet in te brengen dan die op de persoon.

En ja, triest dat we in een wereld leven die er keer op keer op uit is om om bij herhaling gebruik te maken van zij die die daarin geen keuze hebben. Jij zal dat helaas ws anders zien dat het heel normaal is om anderen weg te zetten en zo een fijner leven te kunnen hebben.

[ Bericht 21% gewijzigd door CoolGuy op 16-02-2024 09:47:53 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212447327
Niets dat we nog niet wisten maar misschien toch interessant om te lezen:

Energiebedrijven laten eigenaar zonnepanelen fors betalen, ACM start onderzoek

https://www.destentor.nl/(...)-onderzoek~ae46485a/

[ Bericht 14% gewijzigd door Horsemen op 16-02-2024 08:52:32 ]
pi_212447633
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 08:44 schreef Horsemen het volgende:
Niets dat we nog niet wisten maar misschien toch interessant om te lezen:

Energiebedrijven laten eigenaar zonnepanelen fors betalen, ACM start onderzoek

https://www.destentor.nl/(...)-onderzoek~ae46485a/
Dat de ACM er naar gaat kijken is wel nieuws, goed nieuws zelfs.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 09:58:15 #97
16180 crew  CoolGuy
pi_212448207
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat de ACM er naar gaat kijken is wel nieuws, goed nieuws zelfs.
Mwah, ik gok zomaar dat er niet zo veel gaat veranderen.
pi_212449079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mwah, ik gok zomaar dat er niet zo veel gaat veranderen.
De Autoriteit Consument en Markt is niet een tandeloze leeuw mocht je dat denken.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033132/2020-07-02

Ze zijn gewoon bevoegd tot besluiten en handelen.
pi_212449233
Voor mensen die zich afvroegen hoe het modelcontract werkt. Je kan hier het contract vinden met de voorwaarden. Het enige wat men kan doen is een negatieve teruglever vergoeding. Maar zolang je enkel saldeert is dat niet zo relevant.
  Moderator vrijdag 16 februari 2024 @ 11:18:55 #100
16180 crew  CoolGuy
pi_212449266
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De Autoriteit Consument en Markt is niet een tandeloze leeuw mocht je dat denken.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033132/2020-07-02

Ze zijn gewoon bevoegd tot besluiten en handelen.
Dat weet ik, maar ik heb altijd een beetje het idee dat ze er vooral zitten voor de energieleveranciers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')