Op een god die zowel goed als kwaad is kun je niet aan. Hoe kun je weten dat hij je niet misleidt? Misschien doet hij zich wel goed als voor als je hem ervaart, maar heeft hij eigenlijk kwaad in de zin. Dat kun je niet weten.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:35 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat kan wel. God's essentiele natuur is onvoorwaardelijke liefde, de natuurlijke staat van bewustzijn is onvoorwaardelijke liefde. Maar door de zonde (karma) raakt de essentiele natuur verstoord, waardoor onvoorwaardelijke liefde vervormd wordt als haat. Haat is dus een vervorming van onvoorwaardelijke liefde, veroorzaakt door zonde (karma).
De enige manier om terug te keren naar de essentiele natuur van God is meditatie. Karma dient vernietigd of ontstegen te worden.
Al het kwaad staat ten dienste van het goede; het kwade is een straf op zichzelf waardoor de wereld verder naar het goede beweegt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Op een god die zowel goed als kwaad is kun je niet aan. Hoe kun je weten dat hij je niet misleidt? Misschien doet hij zich wel goed als voor als je hem ervaart, maar heeft hij eigenlijk kwaad in de zin. Dat kun je niet weten.
Dit is iets wat je in de bijbel ook wel tegenkomt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Al het kwaad staat ten dienste van het goede; het kwade is een straf op zichzelf waardoor de wereld verder naar het goede beweegt.
God is onvoorwaardelijke liefde, de 'kwade' gevoelens zijn vervormingen van onvoorwaardelijke liefde veroorzaakt door karma. De natuurlijke staat van bewustzijn is onvoorwaardelijke liefde. Dat weet ik door meditatie.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is iets wat je in de bijbel ook wel tegenkomt.
Maar je verschuift nu de boel van de eigenschappen van God naar 'het kwaad'.
Ik stel de vraag nog een keer:
Als jij 'god' ervaart, hoe weet je dan dat hij je niet misleidt en je je goed/euforisch/liefdevol laat voelen, terwijl hij eigenlijk kwaad in de zin heeft, maar dat niet laat merken?
Een beetje als iemand XTC geven om diegene vervolgens te verkrachten.
Ik concludeer dat je niet kunt vaststellen of je daadwerkelijk onvoorwaardelijke liefde ervaart, of dat je wordt misleid. Immers is zo'n gevoel zuiver subjectief en niet te controleren of falsificeren.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:48 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
God is onvoorwaardelijke liefde, de 'kwade' gevoelens zijn vervormingen van onvoorwaardelijke liefde veroorzaakt door karma. De natuurlijke staat van bewustzijn is onvoorwaardelijke liefde. Dat weet ik door meditatie.
Karma begint als gedachte, daarom is het doel van meditatie het stoppen van gedachtes. In stilte is er geen karma. De wereld is een gedachte in God's geest...quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik concludeer dat je niet kunt vaststellen of je daadwerkelijk onvoorwaardelijke liefde ervaart, of dat je wordt misleid. Immers is zo'n gevoel zuiver subjectief en niet te controleren of falsificeren.
Hoe is karma begonnen?
Totdat je breekt uit het wheel of Samsara, en in Nirvana belandt, zoals in elke religie de vrijheid op dat punt begint, en niet enkel in het christendomquote:Op donderdag 15 februari 2024 09:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je mag zelf kiezen. Maar een slaaf ben en blijf je. Alleen de ene slaaf krijgt volledige vrijheid omdat hij slaaf is van gerechtigheid, en de ander sterft voor zijn ongerechtigheden
Dus gedachten zijn slecht?quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Karma begint als gedachte, daarom is het doel van meditatie het stoppen van gedachtes. In stilte is er geen karma. De wereld is een gedachte in God's geest...
De bijbel heeft het zeer zeker niet over die dingen. Het beschrijft het koninkrijk van God, waarin God als koning heerst en wij zijn vertegenwoordigers zijn. Het beschrijft een wereld met steden, huizen, rivieren, planten, dieren, allemaal puur en perfect, zonder kwaad, zonder ziekte, zonder leed, zonder onrecht. Een daadwerkelijke wereld waarin je leeft, eet, drinkt en met elkaar communiceert. Een grenzeloze wereld .Geen vaag gezweef in de ruimte.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:10 schreef Mijk het volgende:
[..]
Totdat je breekt uit het wheel of Samsara, en in Nirvana belandt, zoals in elke religie de vrijheid op dat punt begint, en niet enkel in het christendomook dit is waar ze het állemaal over hebben, maar met andere termen.
Ja, elke gedachte verstoort het levensgeluk. We zouden allemaal 'meditatie' als belangrijkste vak op school moeten krijgen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus gedachten zijn slecht?
Als gescheiden entiteit ga je dood. Er is uiteindelijk geen Ali_Kannibali. Ali_Kannibali is slechts een bundel aan gedachtes.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Houdt het bestaan niet op als je stopt met denken terwijl de wereld een gedachte is?
Mediteer je jezelf dan niet de vergetelheid in? Oftewel dood?
Klopt, dezelfde kingdom of heaven die within is waar de Egyptenaren het een paar duizend jaar eerder over hadden; "'The kingdom of heaven is within oneself and the person who knows himself shall find it' "', en ook grappig genoeg zeggen ook zij dat je JEZELF moet kennen, en dit is dus bypassing ego, precies dat waar Buddha en Hindu komen met "The Self" (of nonSelf). En dát het Christendom úiteindelijk afstamt uit Egypte is een no-brainer imo.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De bijbel heeft het zeer zeker niet over die dingen. Het beschrijft het koninkrijk van God, waarin God als koning heerst en wij zijn vertegenwoordigers zijn. Het beschrijft een wereld met steden, huizen, rivieren, planten, dieren, allemaal puur en perfect, zonder kwaad, zonder ziekte, zonder leed, zonder onrecht. Een daadwerkelijke wereld waarin je leeft, eet, drinkt en met elkaar communiceert. Een grenzeloze wereld .Geen vaag gezweef in de ruimte.
Als God het einde had voorzien dan was God dus genoodzaakt de zonde te laten gebeuren en daarmee heeft de mens nooit een vrije wil KUNNEN hebben.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God staat buiten ruimte en tijd en is dus niet afhankelijk van de chronologie waarin wij leven. Daarom zegt de bijbel 'het lam dat geslacht was VOOR de grondlegging van de wereld'. Dus de dood van Jezus Christus stond al vast zelfs voordat deze wereld gemaakt was, want God ziet het einde vanaf het begin.
Ik ervaar nu juist het tegenovergestelde. Als ik goed nadenk over dingen, maak ik doorgaans betere keuzes dan wanneer ik dingen doe zonder na te denken. Vervolgens pluk ik (en plukken anderen) daar de vruchten van.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, elke gedachte verstoort het levensgeluk. We zouden allemaal 'meditatie' als belangrijkste vak op school moeten krijgen.
Daar is geen enkele aanwijzing voor.quote:Als gescheiden entiteit ga je dood. Er is uiteindelijk geen Ali_Kannibali. Ali_Kannibali is slechts een bundel aan gedachtes.
Maar als puur bewustzijn ga je verder, tot in de oneindigheid.
"Predestinatie" betekent dat God precies BEPAALT wat er gebeurt.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als God het einde had voorzien dan was God dus genoodzaakt de zonde te laten gebeuren en daarmee heeft de mens nooit een vrije wil KUNNEN hebben.
Ziehier de kronkel van de predestinatie, door dit soort compleet doorgeslagen theologie ontstaan.
Jij bent je bewust van je gedachtes. Dat is een goede eerste stap. Nu gebruik je gedachtes als hulpmiddel, het leven wordt nog beter als je het hulpmiddel kunt laten gaan.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ervaar nu juist het tegenovergestelde. Als ik goed nadenk over dingen, maak ik doorgaans betere keuzes dan wanneer ik dingen doe zonder na te denken. Vervolgens pluk ik (en plukken anderen) daar de vruchten van.
Ik kan jou het werk van Dr. Pim van Lommel aanraden: Eindeloos Bewustzijn. Hij heeft wetenschappelijk bewijs gevonden dat het brein niet het bewustzijn produceert.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Daar is geen enkele aanwijzing voor.
Hoe communiceer je met anderen zonder gedachtes?quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij bent je bewust van je gedachtes. Dat is een goede eerste stap. Nu gebruik je gedachtes als hulpmiddel, het leven wordt nog beter als je het hulpmiddel kunt laten gaan.
Wat jij bedoelt met ''dingen doen zonder na te denken'' is bewusteloosheid (als zombie door het leven gaan).
Wat ik bedoel is als puur bewustzijn door het leven gaan, zonder gedachtes als hulpmiddel te gebruiken.
Gedachtes zijn totaal onnodig
Dat zal wel ja.quote:Ik kan jou het werk van Dr. Pim van Lommel aanraden: Eindeloos Bewustzijn. Hij heeft wetenschappelijk bewijs gevonden dat het brein niet het bewustzijn produceert.
Dat is het onontkoombare gevolg van "God is Alwetend". En dat zeg je wel degelijk want dat was de functie van Jezus, ver voordat de aarde etc etc. Dan is er geen ontkomen aan, zelfs niet voor God zelf.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Predestinatie" betekent dat God precies BEPAALT wat er gebeurt.
Dat neigt naar het mantra "alles is te reduceren tot Lijden". Iets wat overigens zeker geen standaard interpretatie is.quote:Op donderdag 15 februari 2024 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
Ja, elke gedachte verstoort het levensgeluk.
En voor sommigen is lijden een vorm van geluk. Het is zo subjectief als wat.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat neigt naar het mantra "alles is te reduceren tot Lijden". Iets wat overigens zeker geen standaard interpretatie is.
Er zijn genoeg gedachten die mijn levensgeluk helemaal niet verstoren. Zolang je er maar niet aan gaat vastklampen.
Het is typisch voor het soort weinig genuanceerde kreten dat je vaak in New Age kringen hoort.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat neigt naar het mantra "alles is te reduceren tot Lijden". Iets wat overigens zeker geen standaard interpretatie is.
Er zijn genoeg gedachten die mijn levensgeluk helemaal niet verstoren. Zolang je er maar niet aan gaat vastklampen.
Het komt op mij sowieso wat vreemd over, dat meditatie als doel zou moeten hebben om een "gedachtenloze toestand" te bereiken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 14:47 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Het is typisch voor het soort weinig genuanceerde kreten dat je vaak in New Age kringen hoort.
In plaats van een gefetisjiseerde, gedachteloze toestand proberen te bereiken kun je ook het denken gewoon laten stromen wanneer je mediteert. Dit is een opvatting die herhaaldelijk terugkomt in de Westerse filosofie: denken is niet iets dat jij doet ("ik denk, dus ik besta"), maar een zelf-ordenend proces dat zich voltrekt. Zonder een soort minimale denkactiviteit is er überhaupt geen werkelijkheid mogelijk, lijkt mij.
Je snapt het verschil niet tussen iets van tevoren weten en iets van tevoren bepalen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is het onontkoombare gevolg van "God is Alwetend". En dat zeg je wel degelijk want dat was de functie van Jezus, ver voordat de aarde etc etc. Dan is er geen ontkomen aan, zelfs niet voor God zelf.
Wat uiteraard weer in contradictie is met Almacht.
Hoe je het ook wendt of keert, deze logica en dit beeld lopen spaak.
Ja dat denkt die mens alleen maar.quote:Op donderdag 15 februari 2024 15:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je snapt het verschil niet tussen iets van tevoren weten en iets van tevoren bepalen.
God gaf de mens keuzevrijheid maar wist al wat hij ging kiezen.
Dat wil niet zeggen dat de keuze niet door de mens werd gemaakt.
Dit slaat echt nergens op.quote:Op donderdag 15 februari 2024 16:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat denkt die mens alleen maar.
Die kan alleen maar doen wat God al lang van tevoren weet.
Dat is dus geen echt vrije keuze. Het ligt gewoon vast.
Dus eigenlijk zeg je hier met veel woorden;quote:Op donderdag 15 februari 2024 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
"Predestinatie" betekent dat God precies BEPAALT wat er gebeurt.
Dat heb ik niet gezegd.
Wat ik zei is dat God al wist dat de mens zou gaan zondigen.
Maar Hij was ook bereid om daar zelf de ultieme prijs voor te betalen.
Hij had ook een wereld kunnen maken waarin de mens niet kon zondigen.
Dat zou een hoop leed hebben bespaard, maar het zou ons ook hebben gereduceerd tot trekpoppen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |