abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212356059
In de pers is veel te doen over grensoverschrijdend gedrag op werkvloeren. Dat gedrag bestaat vaak al jaren. Mensen die klagen zijn er wel, maar zij worden niet serieus genomen. Op het moment dat er een rapport verschijnt, wordt er schande van gesproken en wordt beterschap beloofd. Ik laat in het midden hoe geloofwaardig ik dat vind.

Intussen vindt er op werkvloeren met een lager shownieuwsgehalte ook onverkwikkelijk gedrag plaats. Aan de koffieautomaat wordt Matthijs van Nieuwkerk de maat genomen terwijl de manager een ondergeplaatste afblaft, er flink wordt geroddeld, collega's worden buitengesloten en er soms zelfs sprake is van pestgedrag. Mensen die onder de werksfeer lijden doen hun beklag en misschien komt er eens een cursus Sociale Veiligheid, maar er verandert niets.

Hoe zit dat op jullie werkvloer? Hoe gebruikelijk is onbetamelijk gedrag? Wat vind je dat we van elkaar te accepteren hebben en waar ligt de grens? Wat zou je doen als je ziet dat een collega lijdt onder een verziekte werksfeer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212356088
Ik ben ondernemer en werkgever geweest en had als adagium: stop je lul nooit in de loonlijst...
  vrijdag 9 februari 2024 @ 09:18:14 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212356109
Ik werk bij een bedrijf dat enorm hamert op inclusiviteit, diversiteit, iedereen moet vooral zichzelf kunnen zijn, veel aandacht aan andere culturen en wat ik maar even de queer community noem. Maar van alle bedrijven waar ik gewerkt heb wordt er nergens zoveel geroddeld over en weer als hier.
pi_212356298
Op mijn vorige werkplek had ik een collega van dezelfde leeftijd en ze was ontzettend jaloers op wat ik had en zij niet (vriend en kinderen). Ze heeft erg nare dingen tegen mij en achter mijn rug om gezegd . Ik heb paar keren melding gemaakt van dingen die ik echt niet vond kunnen en er is niks mee gedaan. Nu praat ik wel over meerdere jaren geleden.

Op mijn huidige werkplek nergens last van. We zijn een klein team waar we elkaar helpen en waar geen misselijk geroddel plaatsvindt. Lieve leidinggevende ook die iedereen met respect behandeld. Ik denk dat een goede leidinggevende zeker wel kan bijdragen aan een goede werksfeer.
pi_212356501
Ik heb bij een bedrijf gewerkt met vrijwel alleen mannelijke werknemers (it'ers), slechts 2 of 3 vrouwen (office manager, boekhouder, projectleider). Daar hing wel een hengstensfeertje. Met name de CEO was een nogal lompe gast met een grote muil, en dat zette de toon wel, binnen de rest van het management maar ook het overige personeel. Er werden (zeker op borrels) regelmatig foute grappen vol seksisme en racisme gemaakt die soms echt over de grens gingen. En de paar vrouwen die er werkten moesten zich ook bijna als man profileren, meelachen om de foute grappen en opmerkingen. Het had zelfs invloed op het aanname-beleid, het stond nog net niet in de functie-eisen, maar het was zeker wel een pro als je als vrouw gewoon "one of the boys" kon zijn. Niet iedereen had daar natuurlijk zin in.

Moet wel zeggen dat er wel langzaam een cultuur-omslag plaatsvond, de CEO zag ook wel in dat er iets moest veranderen (waarschijnlijk na botsingen of klachten), hij heeft daar zichtbaar moeite voor gedaan en de grappen en foute opmerkingen werden wat minder. Maar zo'n sfeer verander je nooit helemaal. Ik ben er inmiddels al een paar jaar weg en eigenlijk ben ik daar wel blij om. Het bedrijf had ook echt goede kanten maar dit was wel een van de dingen die ik zeker niet mis.
pi_212356574
Ik herken die berichten nooit. Heb zelf nooit een onprettige sfeer meegemaakt. Vraag me dan altijd af of ik geluk heb, of dat het er wel is maar ik het niet zie (witte mannelijke privileges en zo), of dat het in sommige werkgebieden minder voorkomt.

De groep van mijn universitaire studie is wel met ruzie uit elkaar gevallen, lol. Ik had nog getwijfeld om een PhD te doen en dan zou ik daar middenin gezeten hebben.
https://www.mareonline.nl(...)atistiek-uiteenviel/
  vrijdag 9 februari 2024 @ 10:10:38 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212356631
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 10:04 schreef Evangelion het volgende:
Ik herken die berichten nooit. Heb zelf nooit een onprettige sfeer meegemaakt. Vraag me dan altijd af of ik geluk heb, of dat het er wel is maar ik het niet zie (witte mannelijke privileges en zo), of dat het in sommige werkgebieden minder voorkomt.

De groep van mijn universitaire studie is wel met ruzie uit elkaar gevallen, lol. Ik had nog getwijfeld om een PhD te doen en dan zou ik daar middenin gezeten hebben.
https://www.mareonline.nl(...)atistiek-uiteenviel/
Dit ga ik na mijn werk eens even lekker doorlezen, klinkt als heerlijk leesvoer.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 10:47:23 #8
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212356994
Gaat wel lekker hier :)
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 10:57:15 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212357099
Bij mijn toenmalige eerste 'serieuse' werkgever wel eens een paar vraagtekentjes gezet bij beleid. Achteraf gezien hadden sommige opmerkingen wel wat genuanceerder gekund. Er werd altijd 'familie' geschetst, dat we het zo goed konden vinden. Maar wanneer ik op mijn strepen stond werd ik afgeschilderd als een zeur en hebbert en zo.

In de pauze werd een spel ontwikkeld 'het SOAspel'. Plaatjes werden afgedrukt met allemaal SOAs en daarmee kon je dan bingo spelen. Onbetamelijk? Nee, misschien niet per se. Maar professioneel ook weer niet.

Al met al onschuldig maar discutabel soms.

Nu bij een grote werkgever, waar je vooral stelletjes ziet tussen de verschillende afdelingen. Er is een korte tijd ophef geweest door iemand die discriminatie ervoer totaan mediation en een ontslagzaak. Maar dat is nimmer bewezen en ik heb niet het idee dat dat speelt.

Dus nee, onbetamelijkheid valt mee. Maar overal is wel iets waarbij het wenkbrauwtje omhoog gaat. Het merendeel wordt wel besproken indien iets niet goed lijkt te gaan.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212357439
Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er ergens wel erg veel negatieve opmerkingen over mijn christen-zijn werden gemaakt, gelijk eigenlijk vanaf dag 1 al (ik zou binnen een paar maanden gaan trouwen en had mijn trouwkaart met bijbeltekst op mijn bureau staan). Maar goed, ik voelde me in die werkomgeving in Den Haag toch echt niet thuis, dus ik heb daar uiteindelijk maar 3 maanden gewerkt. Maar ook zonder die 'Haagse' sfeer had ik het als christen daar denk ik niet lang volgehouden. Ik hoorde later ook van een ander die daar als christen was 'weggepest'.

Het seksuele of geweldadige onbetamelijke gedrag ken ik niet, gelukkig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212358418
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:13 schreef Claudia_x het volgende:

Aan de koffieautomaat wordt Matthijs van Nieuwkerk de maat genomen terwijl de manager een ondergeplaatste afblaft, er flink wordt geroddeld, collega's worden buitengesloten en er soms zelfs sprake is van pestgedrag.

Stom gejank allemaal... mensen moeten is leren om wat harder te worden. Dit soort dingen horen er gewoon bij. Waar mensen zijn, zal er geroddeld worden en zullen er ruzies en onenigheid ontstaan. Natuurlijk moet er over gepraat kunnen worden binnen het bedrijf (zeker in geval van serieus pesten), maar ik vind niet dat zoiets juridisch relevant is of dat het echt tot rechtszaken zou moeten komen. Zeker niet de situaties in bovenstaande posts.
Facts don't care about your feelings
pi_212358788
Ik heb ook op een plek gewerkt waar flink geroddeld werd en waar mensen ook achter je rug liepen te klikken en te lullen bij de baas,
pi_212359140
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:18 schreef herverwijderd het volgende:
Ik werk bij een bedrijf dat enorm hamert op inclusiviteit, diversiteit, iedereen moet vooral zichzelf kunnen zijn, veel aandacht aan andere culturen en wat ik maar even de queer community noem. Maar van alle bedrijven waar ik gewerkt heb wordt er nergens zoveel geroddeld over en weer als hier.
Wat verschrikkelijk :')

Doen wij gelukkig niet aan. Lekker VI sfeertje op kantoor hier en rest van de collega's zijn ook geen sneeuwvlokjes.

Je moet wel een beetje in het team passen want anders is t snel tabee
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  vrijdag 9 februari 2024 @ 14:29:11 #14
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212359397
Gelukkig nog niet meegemaakt, tenminste niet dat ik weet. Maar ook hier een blanke man, dus misschien ervaar ik het minder snel dan iemand anders. We hebben hier procentueel veel mensen met een niet-Nederlandse achtergrond, misschien ervaren die het anders maar dat idee heb ik niet.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_212359521
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 13:29 schreef Cupfighter het volgende:
Ik heb ook op een plek gewerkt waar flink geroddeld werd en waar mensen ook achter je rug liepen te klikken en te lullen bij de baas,
Zoiets meegemaakt in (bijna) alle ziekenhuizen waar ik 7 jaren werkte. Gewoon secretaresses di elkaar wegpestten, artsen die andere collega's onderuit haalden.

Zelfs toen ik al jaren weg was uit die kliniek, heeft een oud-collega nog geprobeerd mij in mijn nieuwe baan te molesteren.

Nu in de el-productie omgeving, hoegenaamd nergens last van. Pestgedrag, racisme en onwelwillende opmerking worden absoluut niet getolereerd, die worden tot de hoogste manager doorgespeeld en actie op ondernomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 9 februari 2024 @ 14:51:41 #16
426493 crew  PippenScottie
pi_212359660
Ik herken het helemaal niet en ik kom al 15 jaar om de paar jaar ergens anders over de vloer. Het zal er vast mee te maken hebben dat ik met IT’ers samenwerk. Heel weinig haantjesgedrag. Weinig vrouwen ook.

Het zal ook meespelen dat ik zelf niet hou van roddelen, racisme of seksisme. Ik begin er niet mee en zou het afkappen als iemand anders iver de scheef gaat
My friends all drive horses
pi_212359770
quote:
Dus dat helpt niks.
Vakman pur sang
pi_212359784
Het is (binnen bepaalde perken) ook gewoon het leven.
Mensen voedt uw kinderen zo op dat ze niet snel van slag zijn en zelfvertrouwen behouden zelfs als. Een leidinggevende eens een snauw geeft.
Thats life.
Vakman pur sang
pi_212359795
Voor tips kijk naar Hans Teeuwen en de kindertekening.
(Mama is groter dan het huis)
Vakman pur sang
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:13:42 #20
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212359902

[ Bericht 100% gewijzigd door Tinkepink op 09-02-2024 16:19:39 ]
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:14:03 #21
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212359905
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 14:05 schreef Solotovski het volgende:
Wat verschrikkelijk
Het is redelijk makkelijk te negeren gelukkig, en soms zelfs hilarisch. Laatst stond er bijvoorbeeld een excuusbericht op intranet: de diversiteitsvlag kon niet gehezen worden die dag omdat de vlaggenmast kapot was. Ik verzin dit niet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dus dat helpt niks.
Nee, je merkt er op de werkvloer heel weinig van.
pi_212359910
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor tips kijk naar Hans Teeuwen en de kindertekening.
(Mama is groter dan het huis)
Papa is groter dan het huis toch ? Mama was kaal....
pi_212360012
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 11:25 schreef Hanca het volgende:
Het enige wat ik ooit heb meegemaakt is dat er ergens wel erg veel negatieve opmerkingen over mijn christen-zijn werden gemaakt, gelijk eigenlijk vanaf dag 1 al (ik zou binnen een paar maanden gaan trouwen en had mijn trouwkaart met bijbeltekst op mijn bureau staan). Maar goed, ik voelde me in die werkomgeving in Den Haag toch echt niet thuis, dus ik heb daar uiteindelijk maar 3 maanden gewerkt. Maar ook zonder die 'Haagse' sfeer had ik het als christen daar denk ik niet lang volgehouden. Ik hoorde later ook van een ander die daar als christen was 'weggepest'.

Het seksuele of geweldadige onbetamelijke gedrag ken ik niet, gelukkig.
SPOILER: beetje off topic want niet grensoverschrijdend
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Lucky_Strike op 09-02-2024 15:50:29 ]
Spoilers!
pi_212360022
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Het is redelijk makkelijk te negeren gelukkig, en soms zelfs hilarisch. Laatst stond er bijvoorbeeld een excuusbericht op intranet: de diversiteitsvlag kon niet gehezen worden die dag omdat de vlaggenmast kapot was. Ik verzin dit niet.
[..]
Amerikaanse werkgever zeker?

Hier op 't bedrijventerrein pik je die Amerikaanse bedrijven er zo uit, daar wappert standaard die queervlag naast al die andere vlaggen
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:26:01 #25
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360040
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:24 schreef Solotovski het volgende:

[..]
Amerikaanse werkgever zeker?

Hier op 't bedrijventerrein pik je die Amerikaanse bedrijven er zo uit, daar wappert standaard die queervlag naast al die andere vlaggen
Zo Nederlands als wat en nog gevestigd in Limburg ook!
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:26:26 #26
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212360048
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:26 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Zo Nederlands als wat en nog gevestigd in Limburg ook!
In b4...
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:28:34 #27
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360074
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:26 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
In b4...
Ja... okee, beetje schot voor open doel.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:42:34 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360207
Jammer dat het begrip ‘onbetamelijk’ wordt gehanteerd. Dat is imo een mildere term dan grensoverschrijdend, en nodigt uit tot blijven hangen in verhalen over roddels.

Ook jammer: de reacties in de trant ‘bij ons gebeurt dat niet’ of ‘ik zie dat niet’. Ik vraag me af of die mensen zich realiseren dat het grensoverschrijdende gedrag zich niet altijd onder je neus hoeft af te spelen en dat wat jij niet ziet wel degelijk aan de orde kan zijn.

En jammer natuurlijk van de te verwachten reacties, die vinden dat je er maar tegen moet kunnen, die het wel prima vinden als hufterig gedrag op de werkvloer nog steeds onder de mat wordt geveegd.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212360230
Ik heb een projectdirecteur gehad die af en toe beeldspraak gebruikte die op het randje was. Persoonlijk vond ik dat eerder positief bijdragen en zou ik die uitspraken niet hebben willen missen. Maar ik was altijd benauwd dat hij een keer zo'n uitspraak in het bijzijn van de verkeerde zou doen.

Verder wil de druk wel eens hoog oplopen in het type projecten waarin ik werk. Het gaat om heel veel geld, grote risico's en een enorm strakke planning. Op sommige momenten kunnen dan (te) harde woorden vallen. Achteraf worden er dan wel altijd weer excuses aangeboden en iedereen lijkt het te accepteren en zich er zelf ook wel eens schuldig aan te maken (ik ook). Maar het zijn wel dingen die je in de huidige tijdsgeest in grote problemen kunnen brengen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:46:31 #30
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360256
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:42 schreef Lienekien het volgende:
Jammer dat het begrip ‘onbetamelijk’ wordt gehanteerd. Dat is imo een mildere term dan grensoverschrijdend, en nodigt uit tot blijven hangen in verhalen over roddels.

Ook jammer: de reacties in de trant ‘bij ons gebeurt dat niet’ of ‘ik zie dat niet’. Ik vraag me af of die mensen zich realiseren dat het grensoverschrijdende gedrag zich niet altijd onder je neus hoeft af te spelen en dat wat jij niet ziet wel degelijk aan de orde kan zijn.

En jammer natuurlijk van de te verwachten reacties, die vinden dat je er maar tegen moet kunnen, die het wel prima vinden als hufterig gedrag op de werkvloer nog steeds onder de mat wordt geveegd.
Hoe is het bij jou op de werkvloer?
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:48:35 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360291
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:46 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Hoe is het bij jou op de werkvloer?
Je vindt dat ik nu zelf maar met voorbeelden moet aankomen?

Mijn kop vrijwillig op het hakblok leggen?

Neuh.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:51:16 #32
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360323
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je vindt dat ik nu zelf maar met voorbeelden moet aankomen?

Mijn kop vrijwillig op het hakblok leggen?

Neuh.
Nou vinden, vinden... ik dacht: laat ik eens interesse tonen.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:55:58 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360379
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:51 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Nou vinden, vinden... ik dacht: laat ik eens interesse tonen.
Dat kan ik dan wel weer waarderen.

Maar nee, dit is geen plek waar ik mijn ervaringen zou willen delen. Wat dat betreft vraag ik me ook af hoe TS dat van tevoren heeft ingeschat. Dit onderwerp gaat over zaken die pijnlijk zijn voor de mensen die het meemaken, die ook meemaken dat collega’s wegkijken, wat het vaak nog moeilijker maakt. Dat zijn geen ervaringen die je even zo open en bloot gooit op een forum als dit, waar er altijd wel een groepje hyena’s ligt te wachten.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 15:57:31 #34
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212360391
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat kan ik dan wel weer waarderen.

Maar nee, dit is geen plek waar ik mijn ervaringen zou willen delen. Wat dat betreft vraag ik me ook af hoe TS dat van tevoren heeft ingeschat. Dit onderwerp gaat over zaken die pijnlijk zijn voor de mensen die het meemaken, die ook meemaken dat collega’s wegkijken, wat het vaak nog moeilijker maakt. Dat zijn geen ervaringen die je even zo open en bloot gooit op een forum als dit, waar er altijd wel een groepje hyena’s ligt te wachten.
En dat begrijp ik dan weer. Ik doe er lollig over omdat het mij nooit overkomen is, maar mijn gedrag is inderdaad niet netjes.
pi_212360500
quote:

Een groot deel ben ik het met je eens, maar zeggen 'ik zie dat niet' is toch niet hetzelfde als zeggen dat het niet plaatsvindt?

Ik heb bij een aantal banen wel dingen gezien dan wel meegemaakt die ik grensoverschrijdend vind (niet seksueel grensoverschrijdend, meer richting schreeuwen oid), maar ook bij een aantal banen niet. Maar daarmee zeg ik niet dat het daar niet heeft plaatsgevonden, ík heb het er alleen niet ervaren of gezien. Misschien anderen wel, misschien niet, dat weet ik niet.
pi_212360524
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:44 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik heb een projectdirecteur gehad die af en toe beeldspraak gebruikte die op het randje was. Persoonlijk vond ik dat eerder positief bijdragen en zou ik die uitspraken niet hebben willen missen. Maar ik was altijd benauwd dat hij een keer zo'n uitspraak in het bijzijn van de verkeerde zou doen.

Verder wil de druk wel eens hoog oplopen in het type projecten waarin ik werk. Het gaat om heel veel geld, grote risico's en een enorm strakke planning. Op sommige momenten kunnen dan (te) harde woorden vallen. Achteraf worden er dan wel altijd weer excuses aangeboden en iedereen lijkt het te accepteren en zich er zelf ook wel eens schuldig aan te maken (ik ook). Maar het zijn wel dingen die je in de huidige tijdsgeest in grote problemen kunnen brengen.
Dat is toch belachelijk? (Dat dat problemen brengt)
Tot op zekere hoogte MOET die spanning oplopen in die mega projecten. En soms overkoken bijhorende bewoordingen in the heat of the game.

Als mensen en veel druk voelen en op eieren gaan lopen gaat het helemaal mis.
Vakman pur sang
pi_212360539
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:13 schreef Tinkepink het volgende:
Heb er nergens ontslag voor genomen, maar bijgaand een kleine bloemlezing:
- “gezellig” collectief porno kijken
- bijna vechtpartijen
- vrouwen die alleen ingezet worden op HR & finance & communicatie en verder als “emotioneel “ worden weggezet
- flirts die over de schreef gaan
- bij nacht en ontij hijgerige appjes ontvangen van klanten
- ranzige opmerkingen over je figuur
- aangenomen worden omdat je “anders” bent, maar daarna wel graag wil dat je je gewoon aanpast
- blote tieten kalender op kantoor
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

“I can stand the heat “ en werk nog steeds in “de keuken” (heb zelfs flink carrière gemaakt). Maar veel van wat er wordt gezegd over grensoverschrijdend gedrag komt wel degelijk regelmatig voor. En ik blijf er mijn mond over open trekken, al moet ik zelf ook echt wel lachen om een vunzige grap.
Als je in een mannenomgeving je al stoort aan een “blote tieten kalender” dan hoor je daar niet (vind ik).
Vakman pur sang
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:18:51 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360566
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:11 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Een groot deel ben ik het met je eens, maar zeggen 'ik zie dat niet' is toch niet hetzelfde als zeggen dat het niet plaatsvindt?

Ik heb bij een aantal banen wel dingen gezien dan wel meegemaakt die ik grensoverschrijdend vind (niet seksueel grensoverschrijdend, meer richting schreeuwen oid), maar ook bij een aantal banen niet. Maar daarmee zeg ik niet dat het daar niet heeft plaatsgevonden, ík heb het er alleen niet ervaren of gezien. Misschien anderen wel, misschien niet, dat weet ik niet.
Ik meen dat ik het zo nauw niet had geformuleerd.
pi_212360579
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als je in een mannenomgeving je al stoort aan een “blote tieten kalender” dan hoor je daar niet (vind ik).
Als je tegenwoordig nog een "blote tieten kalender" op wil hangen op een werkvloer, dan mag je je wel afvragen of je geen 40 jaar achterloopt. Juist die kalender hoort daar niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212360584
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
SPOILER: beetje off topic want niet grensoverschrijdend
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die mensen zijn zo achterbaks als wat.
Ooit eens een vette discussie gehad (nooit gewerkt bij die mensen maar was als klant op bezoek) om het woord “donders”.
Wij maken u hier een donders mooie installatie.
Mijn baas gebeld dat ik de duivel erbij haalde. _O-
Vakman pur sang
pi_212360607
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je tegenwoordig nog een "blote tieten kalender" op wil hangen op een werkvloer, dan mag je je wel afvragen of je geen 40 jaar achterloopt. Juist die kalender hoort daar niet.
Nu zie je dat bijna niet meer, in de techniek kwam Wurth die jaarlijks langsbrengen.
De vrouwen van admin hingen dan als protest een “blote mannen” kalender op.
En uiteindelijk was iedereen blij.
(Behalve die ene man die dan ook bij admin werkt)
Vakman pur sang
pi_212360642
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik meen dat ik het zo nauw niet had geformuleerd.
Dan interpreteerde ik dat misschien verkeerd. Je zei dat je reacties van 'ik zie dat niet' jammer vindt, en direct erna dat je je afvraagt of die mensen zich wel realiseren dat het zich niet altijd onder de neus hoeft af te spelen en dat wat je niet ziet wel degelijk aan de orde kan zijn. Voor mij laat specifiek 'ik zie dat niet' eerder zien dat je je daar juist wél van bewust bent - want anders zeg je wel 'dat gebeurt hier niet'.
pi_212360655
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nu zie je dat bijna niet meer, in de techniek kwam Wurth die jaarlijks langsbrengen.
De vrouwen van admin hingen dan als protest een “blote mannen” kalender op.
En uiteindelijk was iedereen blij.
(Behalve die ene man die dan ook bij admin werkt)
...en de vrouwen in de techniek. En de vrouwen van de administratie die zien dat vleeskeuring normaal wordt gevonden. En alle mannen die helemaal geen behoefte hadden aan het kijken naar blote vrouwen (anders dan hun eigen).

Dat niemand er wat van zei betekende niet dat niemand er problemen mee had. Het betekent dat er niet de vrijheid was om er wat van te zeggen.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:27:50 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360658
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:26 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dan interpreteerde ik dat misschien verkeerd. Je zei dat je reacties van 'ik zie dat niet' jammer vindt, en direct erna dat je je afvraagt of die mensen zich wel realiseren dat het zich niet altijd onder de neus hoeft af te spelen en dat wat je niet ziet wel degelijk aan de orde kan zijn. Voor mij laat specifiek 'ik zie dat niet' eerder zien dat je je daar juist wél van bewust bent - want anders zeg je wel 'dat gebeurt hier niet'.
Mijn formulering is vast voor verbetering vatbaar.
pi_212360684
quote:

Misschien is dat juist het doel van dit topic? Juist iets een iets "luchtigere" manieren proberen dit bespreekbaar te maken. Of juist breder te trekken dan grensoverschrijdend.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_212360702
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mijn formulering is vast voor verbetering vatbaar.
Het was geen aanval, he? Ik ben het juist met het meeste van wat je post eens, en daarom viel dit me op, omdat ik dat juist als enige anders zie. Dus niet bedoeld als formulering mierenneuken, maar begrijpen of jij dat dus wel echt als hetzelfde ziet, omdat het dan best kan zijn dat anderen dat ook zo zien en mijn manier van daar op antwoorden (ik heb het niet gezien/ervaren, juist om niet uit te sluiten dat het buiten mijn gezichtsveld wel is gebeurd) dan juist het tegenovergestelde effect heeft van wat ik daarmee zou willen bereiken.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:33:42 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212360718
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:31 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Misschien is dat juist het doel van dit topic? Juist iets een iets "luchtigere" manieren proberen dit bespreekbaar te maken. Of juist breder te trekken dan grensoverschrijdend.
Ik proef toch een beetje de teneur van ‘het valt allemaal wel mee’. Als het allemaal wel meevalt, dan ga je natuurlijk niet bespreken dat er veranderingen nodig zijn.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:34:25 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212360727
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik stoor me er niet aan, maar vind het niet meer van deze tijd.
pi_212360763
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik proef toch een beetje de teneur van ‘het valt allemaal wel mee’. Als het allemaal wel meevalt, dan ga je natuurlijk niet bespreken dat er veranderingen nodig zijn.
Zou kunnen, maar dat is denk ik interpretatie.

Het is natuurlijk niet zwart/wit, en wat voor de één grensoverschrijdens is, is voor de ander betamelijk en vice versa. Dat maakt het allemaal wel moeilijk.
pi_212360799
Ik werk momenteel bij een organisatie waar de werksfeer heel fijn is. Ik hecht daar heel veel waarde aan, juist omdat ik heb meegemaakt hoe vervelend het is als je in een giftige werksfeer zit.

Na mijn afstuderen ben ik de media gaan werken, waar ik helaas best (aanhoudend) lastige situaties heb meegemaakt. Het werken daar bracht veel spanning en ellende met zich mee, wat me echt heeft beïnvloed in mijn ontwikkeling. Ik was eigenlijk te jong om ertegen opgewassen te zijn, weet ik nu. Het gevoel dat je nooit wat goed doet en altijd wordt afgebrand, of dat er op een bepaalde manier naar je wordt gekeken of wordt gereageerd, is naar en gaat (zo heb ik het ervaren) in je hele lichaam én hoofd zitten. Het is moeilijk te omschrijven, maar het wordt een deel van wie je bent, zelfs buiten werk ging ik aan mezelf twijfelen. Uiteindelijk was mijn werk te veel een identiteit van mezelf, denk ik.

En nog erger vind ik achteraf: ik ging de giftige werksfeer en gedrag van bepaalde collega’s normaliseren. Ging harder werken, mezelf dingen kwalijk nemen, liep mezelf voorbij, accepteerde grensoverschrijdend gedrag maar was dan ‘s avonds wel helemaal kapot/gebroken. Uiteindelijk na jaren de knoop doorgehakt en nu werk ik bij een organisatie waar het heel fijn en open is. Ik zou nooit meer anders willen.

Maar het heeft wel effect gehad: ik vind het nog steeds lastig om mild voor mezelf te zijn in bepaalde situaties. Fouten maken bijvoorbeeld is menselijk, ook op werk, maar ik kan het nog altijd moeilijk naast me neerleggen en ik wacht altijd op een bepaalde negatieve reactie (die niet komt). Mannelijke managers ga ik eerlijk gezegd liever uit de weg, omdat ik niet echt vertrouwen heb. Ik ben jaloers op collega’s die daar super relaxed en vooral gezond mee om kunnen gaan.

Gelukkig heb ik in mijn huidige werk heel fijne collega’s waar ik hecht mee ben die ook weten dat ik daar zo in sta en mij dan ook kunnen geruststellen als ze zien dat ik ergens (te lang) van baal. Het is een proces waarin ik langzaam leer om mezelf niet zo hard te veroordelen en meer begrip voor mezelf te hebben, maar ook vertrouw op mezelf en op anderen.
pi_212360992
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:34 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Ik stoor me er niet aan, maar vind het niet meer van deze tijd.
Dus stoor je je eraan?
Vakman pur sang
pi_212361071
Een voorbeeld van een bedrijf waar ik gewerkt heb, ik had werkzaamheden waarbij ik een lichte verantwoordelijkheid had, daar had ik regelmatig hulp nodig en de baas zei als 1 van de 2 dames klaar is dan haal die er maar bij en geef dan wel even aan welke dame er bij komt dus het was zover dus ik loop naar de baas en zeg ik heb E erbij nu, oh zei die je kiest dus voor de grote tieten, ik stond echt even te kijken huh wat is dit nou voor een opmerking
  vrijdag 9 februari 2024 @ 21:06:09 #53
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212363865
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 16:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dus stoor je je eraan?
Iets niet meer van deze tijd vinden is iets anders dan je er aan storen
  vrijdag 9 februari 2024 @ 21:39:28 #54
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212364283
Nee nooit meegemaakt eigenlijk. Wij hebben een tijd tijdens al die misbruikzaken van RTL(volgens mij) allemaal richtlijnen gekregen met wie je kan benaderen bij wat voor gevallen en hoe je dan hulp kan krijgen en alles. Naar mijn weten is daar nog nooit gebruik van gemaakt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 9 februari 2024 @ 21:53:49 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212364528
Bij ons teken je jaarlijks tegen een verklaring dat je kennis hebt genomen van de code of conduct, inclusief sexual harassment en bullying. En dat klinkt dan wel kinderachtig, maar ik ben wel blij dat mijn werkgever zich echt proactief inzet op voorkomen van incidenten. Hierdoor kun je daadwerkelijk makkelijker afscheid nemen van iemand die denkt dat fatsoensnormen niet van toepassing zijn op hem of haar.

Seksisme is een ander verhaal, daar heb ik in kleine en grote dingen wel eens dingen in meegemaakt. Maar de laatste jaren is dat eigenlijk ook al niet meer zo, ik denk ook dat dat erg samenhangt met het beeld dat mensen sinds een jaar of 5 van mij hebben.
Resistance is futile.
pi_212365288
Die discussies zijn in het verleden ook hier op het forum geweest. Ik ken topics die gingen om advies wat te doen want handtastelijke bazen.

En dan werd het altijd bediscussieerd wat is dan handtastelijk.

Tuurlijk is er een verschil. Maar als iemand voelt of ervaart dat de ander handtastelijk is dan kan het best pijnlijk zijn als men stelt dat het vast mee zal vallen.

Ik heb helaas in het verleden ook te maken gehad met foute machtsverhoudingen op de werkvloer. Alleen ik trok mijn mond open en was er niet van gediend. Maar een hoop andere vrouwen durven dat niet want die waren bang hun baan te verliezen.
Tja dan heb je zelf ook minder power om er iets mee te kunnen. Want zo makkelijk is dat helaas niet in je eentje.
En dan is er nog het verschil tussen die verhoudingen omdat je fysiek aangedaan wordt of mentaal.

Beiden helaas ervaring mee. En beiden trek je als medewerker aan het kortste eind.
pi_212366278
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 21:06 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Iets niet meer van deze tijd vinden is iets anders dan je er aan storen
Dit raakt je ook als iemand een oude klok ophangt?
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 23:50:52 #58
236264 crew  capricia
pi_212366302
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 23:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit raakt je ook als iemand een oude klok ophangt?
Alleen als die zo ver achterloopt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212366358
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 23:50 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen als die zo ver achterloopt.
Als iemand een antieke vaas neer zet,

Bah viespeuk, dat is echt niet van deze tijd!
Vakman pur sang
pi_212366456
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 23:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Als iemand een antieke vaas neer zet,

Bah viespeuk, dat is echt niet van deze tijd!
Waar werk jij? Blote tieten, antieke vazen en oude klokken. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212366593
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Waar werk jij? Blote tieten, antieke vazen en oude klokken. _O-
Ik werk nergens meer. :P
Ja voor mezelf ja.
Vakman pur sang
pi_212366630
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik werk nergens meer. :P
Ja voor mezelf ja.
Ah, dat verklaart alles.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212366683
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah, dat verklaart alles.
Maar Komop. Anno 2024 wordt toch niemand meer anders van wat blote tieten?
Das toch echt zemel gedrag?
Vakman pur sang
pi_212366799
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:20 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar Komop. Anno 2024 wordt toch niemand meer anders van wat blote tieten?
Das toch echt zemel gedrag?
Ik denk dat ik (in een vorige baan) zeker m'n koffertje kon pakken als ik een blote tietenkalender zou ophangen op m'n werkplek :Y
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212366865
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik denk dat ik (in een vorige baan) zeker m'n koffertje kon pakken als ik een blote tietenkalender zou ophangen op m'n werkplek :Y
Dat is toch raar? Diversiteit, drag op het werk, omgebouwden met baart, mannen met grote luiers, tattoos helemaal onder, piercings door het hele gezicht. De bazin die cuck-old speelt met het halve personeelsbestand, praatjes over swingavonden, Marie die haar nieuwe satisfier bespreekt tijdens een broodje ossenworst.

Maar de boerinnen kalender ophangen? Dat gaat te ver jongeman! :{w
Vakman pur sang
pi_212366888
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is toch raar? Diversiteit, drag op het werk, omgebouwden met baart, mannen met grote luiers, tattoos helemaal onder, piercings door het hele gezicht. De bazin die cuck-old speelt met het halve personeelsbestand, praatjes over swingavonden, Marie die haar nieuwe satisfier bespreekt tijdens een broodje ossenworst.

Maar de boerinnen kalender ophangen? Dat gaat te ver jongeman! :{w
Ja. In sommige banen wel ja. Veel van de andere dingen die je noemt trouwens ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door r_one op 10-02-2024 00:56:23 ]
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212367935
quote:
Mijn nichtje is een diversiteit en inclusiviteit-manager. :') Zij krijgt dagelijks allerlei gezeik naar haar kop geslingerd maar zij is wel iemand die haar emoties uit kan zetten en heel zakelijk kan blijven. Als er bijvoorbeeld een kerstboom wordt neergezet staan een dag later gelijk een paar mensen van islamistisch afkomst te klagen dat die boom niet bij hun cultuur past en weg moet. :')

Zij antwoord overigens met "joh we vieren ook het Suikerfeest, Chinees nieuwjaar en meer dus die boom blijft staan".

Het is alleen nog wachten totdat de eerste zwarte persoon bij haar staat om te klagen dat diegene het niet fijn vindt om tussen de blanke mensen te werken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_212368040
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 09:24 schreef HSG het volgende:

[..]
Mijn nichtje is een diversiteit en inclusiviteit-manager. :') Zij krijgt dagelijks allerlei gezeik naar haar kop geslingerd maar zij is wel iemand die haar emoties uit kan zetten en heel zakelijk kan blijven. Als er bijvoorbeeld een kerstboom wordt neergezet staan een dag later gelijk een paar mensen van islamistisch afkomst te klagen dat die boom niet bij hun cultuur past en weg moet. :')

Zij antwoord overigens met "joh we vieren ook het Suikerfeest, Chinees nieuwjaar en meer dus die boom blijft staan".

Het is alleen nog wachten totdat de eerste zwarte persoon bij haar staat om te klagen dat diegene het niet fijn vindt om tussen de blanke mensen te werken.
En dit deelt ze op zo’n manier met mensen buiten haar werk om? Dan is ze niet de juiste persoon op die plek zou ik denken.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 09:37:01 #69
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212368088
Ik ben in mijn inmiddels best lange werkervaring niet echt rare dingen tegengekomen op dit punt.
Eén keer een collega gehad die erg aanrakerig was, waar ik niet van hou. Maar dat was een kwestie van een keertje aangeven en dat stopte toen ook direct.

En ik heb een tijdlang gewerkt bij een klantenservice, waar een paar dominante vrouwen wel heel erg de dienst uitmaakten en anderen de maat namen met toch wel pestgedrag.

Omdat ik zelf op school vroeger gepest ben heb ik me zelf aangeleerd om me volledig buiten dat soort groepjes te houden en me niks aan te trekken van geroddel over mijzelf en ook probeer ik niet mee te doen met roddels over anderen. Dus het deed me persoonlijk niet veel. Ik zag wel hoe anderen er onder leden.

Vanuit daar ben ik naar IT-banen gegaan en heb bijna alleen maar met mannen gewerkt. Dat vind ik fijn. Soms knallende ruzies, maar dan is het ook klaar. Niks dat door blijft etteren. Ik vind het toch nog steeds moeilijker om met vrouwen te werken.

Ik probeer er voor mezelf heel erg voor te waken om te gaan roddelen en zo. Merk dat ik daar zelf ook de neiging toe heb als ik boos ben op iemand of een meningsverschil heb. Dus dan zit ik soms echt op mijn handen. Ik heb wel echt een aversie tegen groepjes en kliekjes. Daar blijf ik heel bewust buiten, dus ik ben wel een eenling.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_212368267
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 09:32 schreef prunus het volgende:

[..]
En dit deelt ze op zo’n manier met mensen buiten haar werk om? Dan is ze niet de juiste persoon op die plek zou ik denken.
Want?
pi_212368539
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 09:24 schreef HSG het volgende:

[..]

Das vaak de ellende met die fanatieke types....wel hun eigen zaken pushen maar zeiken over zaken die hun niet aanstaan.

Of totaal niet geïnteresseerd zijn in andere culturen.

Heb niks met rammadan maar als er iets te vreten is vind ik het wel prima.

Zelfde als met sommige vegans, wil er best rekening mee houden maar ondertussen gaan ze dan wel een heel betoog houden over de impact van mijn speklapjes.
pi_212368877
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 10:11 schreef descon het volgende:

Das vaak de ellende met die fanatieke types....wel hun eigen zaken pushen maar zeiken over zaken die hun niet aanstaan.

Of totaal niet geïnteresseerd zijn in andere culturen.

Heb niks met rammadan maar als er iets te vreten is vind ik het wel prima.

Ik haalde koffie voor al m'n collega's (man/vrouw of 6). Zat ene Rachid A. bij, die niets mocht vanwege die Ramadan. Kreeg ik later van m'n manager op m'n kop omdat ik 'm had gevraagd of ie iets wilde drinken....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212368907
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:16 schreef paardendokter het volgende:
Ik ben ondernemer en werkgever geweest en had als adagium: stop je lul nooit in de loonlijst...
of internationaal gezegd; never put your dick in a company's chick
pi_212369644
Ik heb al heel wat banen gehad. Grootste knelpunt is geroddel, vermoedelijk heb ik zelf ook niet altijd schone handen gehad (iedereen doet het wel tot op zekere hoogte), maar ik heb letterlijk meegemaakt dat geroddel van anderen me m´n baan heeft gekost. 1 keer lag het er heel dik bovenop, en dan nog een keer waar ik twijfel of het heeft meegespeeld.

Verder heb ik de indruk dat het heel erg samenhangt met hoeveel stabiliteit en zekerheid een bedrijf kan bieden. De 2 werkgevers waar ik weg moest vanwege geroddel (verkocht als past niet in het team), konden of wilden dit niet bieden met als gevolg dat men elkaar in de rug ging prikken om maar een contractverlenging te krijgen, om nog maar te zwijgen over promoties en het bieden van vaste contracten. Een 3e werkgever ben ik 2 keer boventallig geworden, maar daar leidde een agressief overnamebeleid ertoe dat ze geen goede organisatiestructuur hadden, wat er weer toe leidde dat ze een hele lange tijd elke 2-3 jaar moesten reorganiseren. Bij de eerste baan bij dat bedrijf zag ik de sfeer langzaam maar zeker inzakken. Er liep iemand met woede aanvallen en dat liep later echt uit de hand. De groep waar ik in zat bij de tweede baan bood opvallend veel weerstand maar is denk ik dan een statistische outlier in dit verhaal.

Mijn huidige werkgever is erg sterk op dit gebied en mensen durven elkaar aan te spreken op fout gedrag, ook naar boven. Ik vind het wel wat ver gaan om bijvoorbeeld iemand te ontslaan op basis van 1 opmerking, maar bij de cases op tv viel op dat er bijna altijd sprake was van een patroon, waarbij dan een incident wordt uitgepikt om een grens te trekken. Dus ik hoop wel dat we niet doorslaan naar de andere kant.

Tot zo ver mijn ervaringen.
pi_212370404
Op mijn huidige werkplek is een goede sfeer, we spreken elkaar aan op ongewenst gedrag. Over collega's praten gebeurt altijd, maar dat gaat voornamelijk over degenen die niet goed hun werk doen. Wel goed je werk doen wordt gezien en beloond, gelukkig.

Heb als bijbaan wel ergens gewerkt waar dat heel anders was. Veel geroddel, slechte sfeer, leidinggevenden die tegen elkaar schreeuwden en foute/seksistische grappen (die je dan op zich wel kon terugketsen, maar het was niet echt vrouwvriendelijk zeg maar). Ben blij dat het nu totaal anders is.
pi_212370533
quote:

[..]
[..]
_O- :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212370553
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 00:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja jezus, wat onprofessioneel. Werken daar allemaal kleuters ofzo?
pi_212370979
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 13:15 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja jezus, wat onprofessioneel. Werken daar allemaal kleuters ofzo?
Ja. En dan letterlijk en niet allemaal.
.
pi_212374616
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 10:40 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik haalde koffie voor al m'n collega's (man/vrouw of 6). Zat ene Rachid A. bij, die niets mocht vanwege die Ramadan. Kreeg ik later van m'n manager op m'n kop omdat ik 'm had gevraagd of ie iets wilde drinken....
Jouw manager is een grote mongool?
Geen koffie? Eruit met Ali, sfwerverperster, Ramadan doe je thuis maar
Vakman pur sang
pi_212375145
Ik heb ergens gewerkt waar de directeur/eigenaar nogal uit de bocht kon vliegen. Hij had de boel net verkocht toen ik er begon, dus ik heb enkel de verhalen. Over ontslag op staande voet door een razende directeur, omdat je een fout gemaakt had in de code of op zijn parkeerplaats stond., waarna je geacht werd dan wel even naar huis te gaan maar de dag erna wel gewoon op kantoor te komen. Daar moesten nieuwelingen wel aan wennen.

Tegenwoordig schijnt hij milder te zijn. Bij z'n nieuwe bedrijf wordt je niet ontslagen maar krijg je een zwaaiende gouden dildo op je bureau als je niet-compilerende code hebt ingecheckt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212375241
Ik heb ergens meegemaakt dat een voor mij onzichtbare maar goed hoorbare collega de zegeningen van Trump luidkeels bezong en en passant met regelmaat 'grapjes' maakte over zijn voor mij eveneens onzichtbare collega die, afgaande op de inhoud van de 'grappen', uit Suriname kwam.

Na een paar weken werd het me echt te gek en wou ik gaan ingrijpen, maar toen kwam er een herindeling en ik heb nooit geweten hoe de Trumpfan en/of de Surinamer er uit zagen, laat staan hun naam, functie of manager oid.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212375437
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 19:43 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jouw manager is een grote mongool?
Heb haar al weggepast. Precies na 6 maanden is ze jankend de poort uitgevlucht.
pi_212376035
Heb ermee te maken gehad. Bullying, door mijn line-manager. Moeilijke vent, hele lange tenen, en kan heel onredelijk zijn, iedereen moet hem altijd met fluwelen handschoenen behandelen, en loopt op zijn tenen in zijn buurt. Had wat contractuele issues die ik bij HR had aangekaart. Die gaven mij volledig gelijk, en daarna sprong hij uit z'n vel. Ik was het niet waard, ik was nog nat achter m'n oren, m'n handje moest vastgehouden worden. Terwijl ik in werkelijkheid met 2 dagen voorbereiding in het diepe was gegooid en meer verantwoordelijkheden had gekregen dan waarvoor ik gehuurd was (daarom kreeg ik dus ook gelijk van HR, en werd met terugwerkende kracht, bijna 3 jaar, in een hogere schaal ingedeeld, met dus uitbetaling van achterstallig loon).
Aangekaart bij het hoofd van het departement. Was de tweede klacht al die week over hem, dus op z'n flikker gekregen en uit zijn rol als voorzitter ED&I committee gezet. Hij doet altijd alsof hij er zo begaan mee is, maar staat zelf in de top van lijsten over mensen wie er klachten zijn geweest door de jaren (en verder: man, blank, in de 60, waarom zou je die uberhaupt als voorzitter ED&I willen hebben?).
Hij is daarna flink ingebonden, excuses gekregen, en we hebben het uitgepraat. Stortte z'n hele hart uit dat hij zo'n moeilijke tijd had gehad. Excuses geaccepteerd en door, maar ik ben wel altijd op m'n hoede met hem.
pi_212376670
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 20:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hij is daarna flink ingebonden, excuses gekregen, en we hebben het uitgepraat. Stortte z'n hele hart uit dat hij zo'n moeilijke tijd had gehad. Excuses geaccepteerd en door, maar ik ben wel altijd op m'n hoede met hem.
Mensen veranderen niet, zoals je van een kip geen konijn kunt maken. Je kan het gedrag beïnvloeden of de scherpe kantjes eraf halen. Maar in essentie is een mens zoals ie is. "Ieder vogeltje zingt zoals ie gebekt is".
  Vis een optie? zaterdag 10 februari 2024 @ 21:47:02 #85
70532 loveli
N
pi_212377371
Veel foute grappen en practical jokes. Zolang de grappen niet vilein op dezelfde collega worden afgevuurd, maar iedereen die het kan hebben zijn deel krijgt, hoop ik dat ze het laten voor wat het is.

Niet alle collega's hebben een goede antenne welke grap ze over/met wie kunnen maken. Een paar van mijn collega's 'mogen' bepaalde grappen tegen/over me maken die ik van een ander niet accepteer. Dat is niet in regels te vangen, ik hoop dat we de vrijheid houden die we nu hebben.

Er gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen, zoals foto's/filmpjes die niet voor collega's bedoeld waren, doorsturen. Dat gebeurde jaren geleden al, toen internet en homo-dating sites nog nieuw waren en men foto's nog doormailde.

De blote kalender in de technische ruimte waar ik ook moet zijn, heb ik afgeplakt tot bikini. Hadden ze hem maar in hun kantoor moeten ophangen en niet op een plek waar alle medewerkers regelmatig moeten zijn.

Het echt nare pestgedrag gebeurt vooral onder de radar en daar kun je heel moeilijk de vinger op leggen.
crap in = crap out
pi_212377419
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 21:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Mensen veranderen niet, zoals je van een kip geen konijn kunt maken. Je kan het gedrag beïnvloeden of de scherpe kantjes eraf halen. Maar in essentie is een mens zoals ie is. "Ieder vogeltje zingt zoals ie gebekt is".
Zeker niet op zijn leeftijd, je zou verwachten dat iemand met zijn ervaring beter zou weten, maar hij lijkt gewend te zijn aan het varen op status die hij jaren geleden verkregen heeft, en nu heeft hij er moeite mee dat hij minder en minder gewaardeerd wordt.
  zaterdag 10 februari 2024 @ 21:51:03 #87
459912 FlippingCoin
pi_212377483
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 20:55 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Heb ermee te maken gehad. Bullying, door mijn line-manager. Moeilijke vent, hele lange tenen, en kan heel onredelijk zijn, iedereen moet hem altijd met fluwelen handschoenen behandelen, en loopt op zijn tenen in zijn buurt. Had wat contractuele issues die ik bij HR had aangekaart. Die gaven mij volledig gelijk, en daarna sprong hij uit z'n vel. Ik was het niet waard, ik was nog nat achter m'n oren, m'n handje moest vastgehouden worden. Terwijl ik in werkelijkheid met 2 dagen voorbereiding in het diepe was gegooid en meer verantwoordelijkheden had gekregen dan waarvoor ik gehuurd was (daarom kreeg ik dus ook gelijk van HR, en werd met terugwerkende kracht, bijna 3 jaar, in een hogere schaal ingedeeld, met dus uitbetaling van achterstallig loon).
Aangekaart bij het hoofd van het departement. Was de tweede klacht al die week over hem, dus op z'n flikker gekregen en uit zijn rol als voorzitter ED&I committee gezet. Hij doet altijd alsof hij er zo begaan mee is, maar staat zelf in de top van lijsten over mensen wie er klachten zijn geweest door de jaren (en verder: man, blank, in de 60, waarom zou je die uberhaupt als voorzitter ED&I willen hebben?).
Smerige racist, ik kots op dit soort sentiment. :r
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_212377622
quote:
16s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 21:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Smerige racist, ik kots op dit soort sentiment. :r
Tja, werd vervangen door een blanke man van in de 40....Ze hadden er niet echt van geleerd schijnbaar. En er werd ook niks over gecommuniceerd, alleen dat er een nieuwe voorzitter was.
pi_212382371
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 09:37 schreef livelink het volgende:
Ik ben in mijn inmiddels best lange werkervaring niet echt rare dingen tegengekomen op dit punt.
Eén keer een collega gehad die erg aanrakerig was, waar ik niet van hou. Maar dat was een kwestie van een keertje aangeven en dat stopte toen ook direct.

En ik heb een tijdlang gewerkt bij een klantenservice, waar een paar dominante vrouwen wel heel erg de dienst uitmaakten en anderen de maat namen met toch wel pestgedrag.

Omdat ik zelf op school vroeger gepest ben heb ik me zelf aangeleerd om me volledig buiten dat soort groepjes te houden en me niks aan te trekken van geroddel over mijzelf en ook probeer ik niet mee te doen met roddels over anderen. Dus het deed me persoonlijk niet veel. Ik zag wel hoe anderen er onder leden.

Vanuit daar ben ik naar IT-banen gegaan en heb bijna alleen maar met mannen gewerkt. Dat vind ik fijn. Soms knallende ruzies, maar dan is het ook klaar. Niks dat door blijft etteren. Ik vind het toch nog steeds moeilijker om met vrouwen te werken.

Ik probeer er voor mezelf heel erg voor te waken om te gaan roddelen en zo. Merk dat ik daar zelf ook de neiging toe heb als ik boos ben op iemand of een meningsverschil heb. Dus dan zit ik soms echt op mijn handen. Ik heb wel echt een aversie tegen groepjes en kliekjes. Daar blijf ik heel bewust buiten, dus ik ben wel een eenling.
Vind je die knallende ruzies normaal? Ik werk ook in de IT en kijk echt op van mensen die zich op de werkvloer niet in kunnen houden. In feite ben je dan emotioneel niet zo stabiel.

Ik ben op mijn werk altijd vriendelijk, meestal vrolijk. Ik vind het belangrijk om mijn werk goed te doen, maar niet belangrijker dan anderen goed behandelen. Van gedoe houd ik niet, want het leven is te kort voor gezeur. Dat maakt dat ik enigszins conflictvermijdend ben.

Wat mij opvalt in dit topic, is dat het weinig gaat over situaties waarin je een ander gebukt ziet gaan onder naar gedrag op de werkvloer en wat je daar dan aan doet. Ik ben zelf recent begonnen met me op een respectvolle manier nadrukkelijker uitspreken, na het lezen van een boek over hoe je dat doet. Dat werkt erg goed. Voor mezelf vind ik dat niet nodig, maar ik kan het moeilijk aanzien als iemand anders ongelukkig is op de werkvloer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Claudia_x op 11-02-2024 07:57:13 ]
pi_212382442
Wat ik lastig vind is de omgang (door collega's en mijzelf) met slecht-functionerende collega's.
Uiteindelijk ben ik altijd vaak degene die de kat de bel aanbindt. Maar daar is dan meestal al maanden van geroddel/gemopper/geëvalueer aan vooraf gegaan. Door en met iedereen behalve met de betrokken slecht functionerende collega.

[ Bericht 1% gewijzigd door sigme op 11-02-2024 08:50:14 ]
pi_212382569
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 07:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat mij opvalt in dit topic, is dat het weinig gaat over situaties waarin je een ander gebukt ziet gaan onder naar gedrag op de werkvloer en wat je daar dan aan doet. Ik ben zelf recent begonnen met me op een respectvolle manier nadrukkelijker uitspreken, na het lezen van een boek over hoe je dat doet. Dat werkt erg goed. Voor mezelf vind ik dat niet nodig, maar ik kan het moeilijk aanzien als iemand anders ongelukkig is op de werkvloer.
Ik heb dit één keer meegemaakt, ik carpoolde een week met een collega voor een opdracht bij een klant en die collega zat elke ochtend huilend in de auto, omdat ze niet wilde werken onder de leidinggevende die er op die opdracht stond. Ze was echt bang voor hem, terwijl ze op het punt stond hetzelfde diploma te halen als die leidinggevende. We waren met zijn drieën (ik als jongste, pas mijn 3e opdracht buiten de deur).

Ik heb het toen niet goed aangepakt: ik heb knallende ruzie gemaakt met die leidinggevende bij een klant waarbij die klant het kon horen: er brak gedurende die week op een gegeven moment iets in mij, waardoor ik het er uit knalde. Als 19 jarige jongste hulp, tegen de leidinggevende. Mede omdat de klant het dus kon horen kon ik de volgende dag bij de directie komen om het uit te leggen, al toonde die zich nog verrassend begripvol. En het had wel effect: deze collega en die leidinggevende hebben nooit meer samengewerkt. En volgens mij is die leidinggevende ook aangesproken op zijn gedrag, maar dat weet ik niet zeker.

Hier lag het er dik bovenop dat die collega ongelukkig was met de situatie, dat is vaak natuurlijk minder zo.
pi_212382645
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 21:47 schreef loveli het volgende:
Niet alle collega's hebben een goede antenne welke grap ze over/met wie kunnen maken. Een paar van mijn collega's 'mogen' bepaalde grappen tegen/over me maken die ik van een ander niet accepteer. Dat is niet in regels te vangen, ik hoop dat we de vrijheid houden die we nu hebben.
Dat is dus het punt: een bericht kan anders overkomen dan bedoeld. Humor (en 't gevoel daarvoor) is ook subjectief.
pi_212383098
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 10:57 schreef Rene het volgende:
In de pauze werd een spel ontwikkeld 'het SOAspel'. Plaatjes werden afgedrukt met allemaal SOAs en daarmee kon je dan bingo spelen. Onbetamelijk? Nee, misschien niet per se. Maar professioneel ook weer niet.
Was dit op een middelbare school of je ´echte´ werk?
pi_212383117
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:12 schreef sigme het volgende:
Wat ik lastig vind is de omgang (door collega's en mijzelf) met slecht-functionerende collega's.
Uiteindelijk ben ik altijd vaak degene die de kat de bel aanbindt. Maar daar is dan meestal al maanden van geroddel/gemopper/geëvalueer aan vooraf gegaan. Door en met iedereen behalve met de betrokken slecht functionerende collega.
Overlaten aan je manager tenzij je manager bent, dan ben je een slechte manager.
pi_212383308
quote:
Waarom niet tegen de slecht functionerende collega zeggen of eerder naar een leidinggevende stappen? Zo krijgt die slecht functionerende persoon ook de kans om in te zien wat er niet goed gaat en om daaraan te werken lijkt me.
pi_212383348
quote:
Dat vind ik ook moeilijk, vooral omdat mensen bij de semi-overheid vrijwel nooit worden ontslagen. Je moet er dus maar het beste van maken. Ik probeer altijd eerst met de collega zelf erover te praten. Tweede stap is delen met mijn leidinggevende, niet om te klagen maar om te informeren en eventueel advies te vragen. Derde stap is nadrukkelijker duidelijk maken aan mijn leidinggevende dat de samenwerking moeilijk gaat.

Op een bepaald moment ben ik in gaan zien dat mensen allemaal anders reageren op en in een onveilig werkklimaat. De een wordt confronterend, gaat schreeuwen en kan intimiderend zijn. De ander klapt dicht, trekt zich terug, vermijdt samenwerking en klaagt. Het heeft me geholpen om te beseffen dat het vaak symptomen van hetzelfde onderliggende probleem zijn en dat de oplossing (of in ieder geval een poging ertoe) identiek is: pijnlijke zaken op een directe maar ook respectvolle manier bespreekbaar maken.

@Hanca, in jouw geval zou ik zeggen dat de keuze om naar je manager te stappen juist was, maar dat je met een andere aanpak effectiever was geweest.
pi_212383373
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
Dat vind ik ook moeilijk, vooral omdat mensen bij de semi-overheid vrijwel nooit worden ontslagen. Je moet er dus maar het beste van maken. Ik probeer altijd eerst met de collega zelf erover te praten. Tweede stap is delen met mijn leidinggevende, niet om te klagen maar om te informeren en eventueel advies te vragen. Derde stap is nadrukkelijker duidelijk maken aan mijn leidinggevende dat de samenwerking moeilijk gaat.
Maak je stap 4 wel eens mee?
pi_212383385
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:06 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Maak je stap 4 wel eens mee?
Je bedoelt dat het daadwerkelijk tot een officiële klacht komt of dat ik zou weigeren met iemand samen te werken?
pi_212383409
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Je bedoelt dat het daadwerkelijk tot een officiële klacht komt of dat ik zou weigeren met iemand samen te werken?
Dat een manager uiteindelijk ook inziet dat collega slecht functioneert en ook laat zien naar b.v. jou dat hij/zij er iets aan gaat doen.
pi_212383486
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:08 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dat een manager uiteindelijk ook inziet dat collega slecht functioneert en ook laat zien naar b.v. jou dat hij/zij er iets aan gaat doen.
Ik heb het één keer meegemaakt. Er is toen een officieel traject gestart en de desbetreffende collega heeft ervoor gekozen om ergens anders te gaan werken.

Wat ik lastig vond, is dat die manager erg laat ingreep en bovendien een groot deel van de verantwoordelijkheid bij mij legde. De manager adviseerde mij bijvoorbeeld een cursus effectief communiceren te doen. Ik zie iets soortgelijks bij mijn kinderen gebeuren: zij zijn beiden gemakkelijk en prettig om mee samen te werken en dus worden ze steevast door leerkrachten opgescheept met andere kinderen in die klas die niet goed meekomen of moeilijk in de omgang zijn. Maar ogenschijnlijk gemoedelijke mensen hebben ook hun grenzen; het risico is dat ze imploderen.
  zondag 11 februari 2024 @ 10:16:24 #101
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_212383496
quote:

[..]
Vind je die knallende ruzies normaal? Ik werk ook in de IT en kijk echt op van mensen die zich op de werkvloer niet in kunnen houden. In feite ben je dan emotioneel niet zo stabiel.

Nee, ik vind dat niet normaal en het gebeurt tegenwoordig ook nauwelijks meer. Wellicht ook omdat we steeds meer niet-Nederlandse collega's krijgen. Het lijkt toch iets typisch Nederlands te zijn. Ik vond het wel een verademing in vergelijking met de niet uitgesproken en doorsluimerende conflicten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 11 februari 2024 @ 10:24:32 #102
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212383577
In het verleden wel een leidinggevende meegemaakt die haar teamleden in een vergadering te kakken zetten, even negatieve feedback ertegenaan waar iedereen bij was. Ze stond bekend als de dictator en haar wil was wet, iedereen die tegen haar in ging vertrok of ze zorgde wel dat je over werd geplaatst naar een andere afdeling. Heeft ze bij mij ook gedaan.

Dit is alweer wat jaren geleden en zou nu ook echt niet meer kunnen denk ik, de organisatie zelf is ook een stuk professioneler geworden en ook duidelijker waar je moet zijn als je met dit soort zaken op je werk te maken krijgt.

Zij is uiteindelijk ontslagen, het hele team is in opstand gekomen tegen haar en er zijn meldingen gemaakt van haar intimiderende gedrag. Dat voelt wel weer fijn, uiteindelijk is dat ook wat ze heeft verdiend. :)
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212383672
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb het één keer meegemaakt. Er is toen een officieel traject gestart en de desbetreffende collega heeft ervoor gekozen om ergens anders te gaan werken.

Wat ik lastig vond, is dat die manager erg laat ingreep en bovendien een groot deel van de verantwoordelijkheid bij mij legde. De manager adviseerde mij bijvoorbeeld een cursus effectief communiceren te doen. Ik zie iets soortgelijks bij mijn kinderen gebeuren: zij zijn beiden gemakkelijk en prettig om mee samen te werken en dus worden ze steevast door leerkrachten opgescheept met andere kinderen in die klas die niet goed meekomen of moeilijk in de omgang zijn. Maar ogenschijnlijk gemoedelijke mensen hebben ook hun grenzen; het risico is dat ze imploderen.
Zoiets dacht ik al, jammer dat het probleem dan eerst nog een keer bij jou gelegd wordt terwijl jij eigenlijk iets van de manager verwacht. Vooral omdat zij voor dit soort dingen betaald worden en jij niet. Ook alsof het jouw schuld is dat een collega slecht functioneert. Ik zie het zo vaak gebeuren.
pi_212383698
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:24 schreef MissButterflyy het volgende:
In het verleden wel een leidinggevende meegemaakt die haar teamleden in een vergadering te kakken zetten, even negatieve feedback ertegenaan waar iedereen bij was. Ze stond bekend als de dictator en haar wil was wet, iedereen die tegen haar in ging vertrok of ze zorgde wel dat je over werd geplaatst naar een andere afdeling. Heeft ze bij mij ook gedaan.

Dit is alweer wat jaren geleden en zou nu ook echt niet meer kunnen denk ik, de organisatie zelf is ook een stuk professioneler geworden en ook duidelijker waar je moet zijn als je met dit soort zaken op je werk te maken krijgt.

Zij is uiteindelijk ontslagen, het hele team is in opstand gekomen tegen haar en er zijn meldingen gemaakt van haar intimiderende gedrag. Dat voelt wel weer fijn, uiteindelijk is dat ook wat ze heeft verdiend. :)
Veel vrouwelijke voorbeelden in het topic. Zouden (sommige) vrouwen slechter om kunnen gaan met macht? Heb in het verleden ook meegemaakt “de koningin” en “de heks”.
Vakman pur sang
pi_212383728
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Veel vrouwelijke voorbeelden in het topic. Zouden (sommige) vrouwen slechter om kunnen gaan met macht? Heb in het verleden ook meegemaakt “de koningin” en “de heks”.
Ik hoorde wel laatst een vrouwelijke collega zeggen dat ze liever met mannen samenwerkt want vrouwen zijn zo achterbaks. Mannen kunnen soms hard zijn (b.v. met grappen) maar dat schept ook duidelijkheid vond ze.
pi_212383848
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:40 schreef Jeroboam het volgende:
Ik hoorde wel laatst een vrouwelijke collega zeggen dat ze liever met mannen samenwerkt want vrouwen zijn zo achterbaks. Mannen kunnen soms hard zijn (b.v. met grappen) maar dat schept ook duidelijkheid vond ze.
Heb ooit met (merendeel) vrouwen "samengewerkt". Was gewoon één grote roddel- en pestclub.

Blij dat ik weer tussen/met 75% mannen werk.
  zondag 11 februari 2024 @ 11:17:06 #107
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_212384107
Poah, in het verleden bij een bedrijf gewerkt waar intimidatie door de CEO, elkaar voor de bus gooien in het MT, collega’s die vreemdgaan met MT-leden en zo nog veel meer zaken niet gek waren.

Niet zo gek dat het verloop binnen het bedrijf enorm hoog was. Zelf ook niet zo lang volgehouden trouwens.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 11:46:02 #108
441859 crew  Lenny77
pi_212384567
quote:

[..]
Of is het eerder dat het als 'normaal' wordt bekeken als een man zo doet en fout als een vrouw net hetzelfde doet? Hysterie/bitch/manwijf...

Los daarvan werk ik ook liever met mannen hoor :X
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 11 februari 2024 @ 11:48:50 #109
438527 MissButterflyy
pi_212384624
quote:

[..]
Geen idee, denk dat het wat complexer in elkaar zit en niet alleen aan de teamleiding ligt maar ook de teamleden. Hoe ligt de dynamiek daar, zijn daar veel kartrekkers of meer meegaande types enz.
En dan het samenspel daarin.
  zondag 11 februari 2024 @ 11:53:39 #110
438527 MissButterflyy
pi_212384725
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat bedoel je met imploderen? Dat je je in stilte dood ergert?
Je mag je teamleider zeggen dat hij of zij het gesprek met de collega aan moet gaan en dat jij dat niet gaat doen, je zou bv wel de cursus die ze aanbiedt aan je om te gaan doen met beide handen aangrijpen, iets erbij leren is altijd handig.

En je kinderen mogen ook nee zeggen als ze steeds met klasgenootjes opgescheept worden die niet goed meekomen. Zou het zelf denk ik ook persoonlijk tegen de leerkracht zeggen.
Lijkt me toch sterk dat ze daar dan geen rekening mee houden.
pi_212385082
quote:

[..]

@:hanca, in jouw geval zou ik zeggen dat de keuze om naar je manager te stappen juist was, maar dat je met een andere aanpak effectiever was geweest.
Het was niet echt naar die manager stappen, maar echt ter plekke ontploffen omdat hij mijn collega letterlijk op dat moment aan het huilen bracht waar ik bij stond. Ik zou het nu, 17 jaar ouder, wel anders doen, maar ben toch wel blij dat ik dat niet voorbij liet gaan. Al was ik 19 en een assistent en mijn leidinggevende bijna 40.
Het deed me wel de ogen openen dat veel mensen blijkbaar vanalles over zich heen laten komen als het van een leidinggevende is en dat blijkbaar weinig mensen voor hun collega opkomen: dit was namelijk lang niet de eerste klant waarbij dit gebeurde. Mijn collega was ook de eerste dag dat we carpoolden al bang voor die leidinggevende.

Daarom denk ik ook nu wel als je al die verhalen hoort: ja, die persoon was misschien erg, maar in veel gevallen waren er ook mensen bij die er niks van zeiden. Misschien blij dat zij niet het slachtoffer waren? In elk geval is daar ook veel te winnen, collega's en zelfs leidinggevenden aanspreken op hun gedrag zou normaal moeten zijn, ook als jij niet het slachtoffer bent. Juist opkomen voor iemand als je zelf niet het slachtoffer bent heeft vaak meer effect.
pi_212385518
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:02 schreef prunus het volgende:

[..]
Waarom niet tegen de slecht functionerende collega zeggen of eerder naar een leidinggevende stappen? Zo krijgt die slecht functionerende persoon ook de kans om in te zien wat er niet goed gaat en om daaraan te werken lijkt me.
Ik ben hun moeder niet, ik ben hun coach niet, ik ben hun leidinggevende niet.
pi_212385529
quote:
Hier betrof het een aantal keer een externe, en dan is de uitweg makkelijk. Maar ook dan is er dus eerst een fase vol ergernissen en uiteindelijk moet er ook door iemand (of een groepje) geëscaleerd worden.
Internen vind ik in een aantal opzichten makkelijker, daarbij vind ik het makkelijker om mij erbij neer te leggen en ook tegen anderen uit te spreken dat kneusjes er nu eenmaal ook bij horen.
pi_212385559
Ik vind het juist vervelend als er mensen zijn die hun werk constant niet goed doen en ook niet weten dat ze het niet goed doen. Zo verbetert er nooit wat. Daarom stap ik dan op een gegeven moment wel naar een leidinggevende, zodat een persoon daarin ook beter feedback kan krijgen en hopelijk kan verbeteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 13:10:45 ]
  Vis een optie? zondag 11 februari 2024 @ 13:10:41 #115
70532 loveli
N
pi_212385560
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Heb ooit met (merendeel) vrouwen "samengewerkt". Was gewoon één grote roddel- en pestclub.

Blij dat ik weer tussen/met 75% mannen werk.
Sinds ik met voornamelijk mannen werk, denk ik echt niet meer dat vrouwen veel roddelen. Man man man, wat kunnen die mannen roddelen.
crap in = crap out
  zondag 11 februari 2024 @ 13:55:20 #116
438527 MissButterflyy
pi_212386043
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:10 schreef prunus het volgende:
Ik vind het juist vervelend als er mensen zijn die hun werk constant niet goed doen en ook niet weten dat ze het niet goed doen. Zo verbetert er nooit wat. Daarom stap ik dan op een gegeven moment wel naar een leidinggevende, zodat een persoon daarin ook beter feedback kan krijgen en hopelijk kan verbeteren.
Snap ik, maar je gaat eerst zelf het gesprek aan lijkt me. Als je er dan niet uit komt stap je naar je leidinggevende.
pi_212386083
De infra is een apart wereldje:
Vrijwel het hele personeelsbestand in het veld is man, blank, PVV-stemmer, racistisch en maakt zich schuldig aan vleeskeuring, er staan zeker tientallen jaren reclassering, onderbewindgestelden en misbruik van middelen (inclusief alcohol) op. Misschien niet het meest representatieve personeel, maargoed, ik zit er ook maar tussen...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_212386143
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Snap ik, maar je gaat eerst zelf het gesprek aan lijkt me. Als je er dan niet uit komt stap je naar je leidinggevende.
Ik zou niet weten waarom.
Natuurlijk zal ik eerst proberen te helpen, maar als iemand ongeschikt is voor z'n functie zie ik geen taak voor mij om dat eerst met die persoon te bespreken. Daar ben ik niet voor gekwalificeerd en waarschijnlijk ook helemaal niet goed in. Bovendien mag ik als ik pech heb nog jaren met die persoon in een hok doorbrengen, dus ik kijk wel link uit bij het verstoren van onderlinge verhoudingen (desondanks doe ik dat wel, maar toch).
  zondag 11 februari 2024 @ 14:18:31 #119
438527 MissButterflyy
pi_212386285
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:03 schreef sigme het volgende:

[..]
Natuurlijk zal ik eerst proberen te helpen, maar als iemand ongeschikt is voor z'n functie zie ik geen taak voor mij om dat eerst met die persoon te bespreken. Daar ben ik niet voor gekwalificeerd en waarschijnlijk ook helemaal niet goed in. Bovendien mag ik als ik pech heb nog jaren met die persoon in een hok doorbrengen, dus ik kijk wel link uit bij het verstoren van onderlinge verhoudingen (desondanks doe ik dat wel, maar toch).
Je hoeft niet iemand te vertellen dat die ongeschikt is voor de functie, maar je geeft toch feedback, of niet dan?
pi_212386415
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:18 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je hoeft niet iemand te vertellen dat die ongeschikt is voor de functie, maar je geeft toch feedback, of niet dan?
Nee, niet per se, en per se niet wanneer iemand volstrekt ongeschikt is voor z'n functie en ik er mee opgescheept zit. Hooguit leg ik dingen nog een keertje uit. Maar als iemand de uitleg niet oppikt, nee, dan is het niet mijn pakkie 'an om diegene onder het mom van 'feedback' te vertellen dat ie er niks van snapt.

Ik weet trouwens niet wat jij je voorstelt bij feedback voor iemand die ongeschikt is voor z'n functie zonder die persoon te vertellen dat die ongeschikt is voor z'n functie.

PS: ik heb wel eens nieuwelingen onder mijn hoede; dat heb ik een andere rol dan 'gewoon collega' en dan laat ik wel weten wat ik vind van iemand geschiktheid voor de functie. In die rol heb ik ook wel eens iemand als 'ongeschikt' beoordeeld en dat samen met die pupil afgehandeld. Die heeft nu een veel leukere functie (voor hem dan, niks voor mij :D).
pi_212386424
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:03 schreef sigme het volgende:

[..]
Er zit een verschil tussen zeggen dat iemand ongeschikt is en iemand helpen zijn of haar werk beter te doen.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:33:47 #122
459912 FlippingCoin
pi_212386470
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Nee, niet per se, en per se niet wanneer iemand volstrekt ongeschikt is voor z'n functie en ik er mee opgescheept zit. Hooguit leg ik dingen nog een keertje uit. Maar als iemand de uitleg niet oppikt, nee, dan is het niet mijn pakkie 'an om diegene onder het mom van 'feedback' te vertellen dat ie er niks van snapt.

Ik weet trouwens niet wat jij je voorstelt bij feedback voor iemand die ongeschikt is voor z'n functie zonder die persoon te vertellen dat die ongeschikt is voor z'n functie.

PS: ik heb wel eens nieuwelingen onder mijn hoede; dat heb ik een andere rol dan 'gewoon collega' en dan laat ik wel weten wat ik vind van iemand geschiktheid voor de functie. In die rol heb ik ook wel eens iemand als 'ongeschikt' beoordeeld en dat samen met die pupil afgehandeld. Die heeft nu een veel leukere functie (voor hem dan, niks voor mij :D).
Waarom denk jij eigenlijk te kunnen bepalen dat iemand ongeschikt is?
  zondag 11 februari 2024 @ 14:35:18 #123
438527 MissButterflyy
pi_212386484
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan ben je geen leuke collega. Ik zou het graag horen als ik mij werk niet goed doe, inplaats van dat er meteen naar de leidinggevende wordt gestapt. Vind ik wat achterbaks overkomen eigenlijk. Je probeert er eerst samen uit te komen.

Het is normaal dat als je met iemand samen werkt dat je ook bespreekt hoe je vindt dat het die dag is gegaan, en hoe de samenwerking verloopt. Zo geef je iemand de kans zich te verbeteren.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 15:25:50 #124
236264 crew  capricia
pi_212387160
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:35 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dan ben je geen leuke collega. Ik zou het graag horen als ik mij werk niet goed doe, inplaats van dat er meteen naar de leidinggevende wordt gestapt. Vind ik wat achterbaks overkomen eigenlijk. Je probeert er eerst samen uit te komen.

Het is normaal dat als je met iemand samen werkt dat je ook bespreekt hoe je vindt dat het die dag is gegaan, en hoe de samenwerking verloopt. Zo geef je iemand de kans zich te verbeteren.
Oh, ik zie dat juist anders. Het is niet aan mij om een gelijke, mijn peer, hardop te beoordelen of ie iets wel of niet goed gedaan heeft.
Ik zou dat ook niet van gelijke collega's accepteren. Het is hun taak niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212387285
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:46 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Of is het eerder dat het als 'normaal' wordt bekeken als een man zo doet en fout als een vrouw net hetzelfde doet? Hysterie/bitch/manwijf...

Los daarvan werk ik ook liever met mannen hoor :X
Nee absoluut niet gewoon objectief gezien, iemand is gewoon tof en relaxed of vinnig en achterbaks
Vakman pur sang
pi_212387354
quote:

[..]
[..]
Volgens mij werken wij in hetzelfde bedrijf.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:54:27 #127
438527 MissButterflyy
pi_212387667
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh, ik zie dat juist anders. Het is niet aan mij om een gelijke, mijn peer, hardop te beoordelen of ie iets wel of niet goed gedaan heeft.
Ik zou dat ook niet van gelijke collega's accepteren. Het is hun taak niet.
Je zult wel heel ander soort werk doen. Minder afhankelijk van je collega’s misschien.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 16:20:29 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212388087
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:46 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Was dit op een middelbare school of je ´echte´ werk?
Echte werk :') !!!!
pi_212388618
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, althans: ik probeer iemand te helpen en feedback te geven. Ik verwacht dat andersom ook van collega’s als er bij mij iets niet goed loopt.

Maar als iets echt constant niet zo goed loopt dan trek ik wel bij mijn leidinggevende aan de bel. Maar ik zie dat ook niet als iets verkeerds. Dan kan er gekeken worden, samen met de persoon, naar wat iemand nodig heeft om wel beter te functioneren.

Maar goed ik vind het zelf niks om over mensen te roddelen dat ze hun werk zo fout doen, maar vervolgens ook niet tegen de mensen zelf aangeven wát er dan beter kan. Zo hebben mensen niet eens de kans om aan zichzelf te werken.
pi_212388636
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:20 schreef Rene het volgende:

[..]
Echte werk :') !!!!
Wat is er?
pi_212388764
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:53 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat bedoel je met imploderen? Dat je je in stilte dood ergert?
Je mag je teamleider zeggen dat hij of zij het gesprek met de collega aan moet gaan en dat jij dat niet gaat doen, je zou bv wel de cursus die ze aanbiedt aan je om te gaan doen met beide handen aangrijpen, iets erbij leren is altijd handig.

En je kinderen mogen ook nee zeggen als ze steeds met klasgenootjes opgescheept worden die niet goed meekomen. Zou het zelf denk ik ook persoonlijk tegen de leerkracht zeggen.
Lijkt me toch sterk dat ze daar dan geen rekening mee houden.
Dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor volwassenen kan het al moeilijk zijn zich uit te spreken tegen een leidinggevende. Moet je je voorstellen hoe dat is voor een kind bij een leerkracht, vooral een kind dat van nature braaf is en doet wat wordt verwacht. Vanzelfsprekend hebben wij het er ook - vergeefs - over gehad.

Met imploderen bedoel ik niet zozeer je dood ergeren, al is dat de vorm die het kan krijgen. Het vraagt veel energie en is weinig motiverend om samen te werken met mensen die moeilijk in de omgang zijn of de kantjes ervan aflopen. En dat kan aan je vreten. Mijn dochter werd in de loop van groep 8 doodongelukkig vanwege een leerkracht die niet haar luisterde. Ik denk dat ik zelf ook een depressie in zou glijden, ware het niet dat ik assertief genoeg ben om er wat aan te doen voor het zover komt. Maar laten we wel wezen: vrijwel iedereen werkt toch liever samen met aardige, competente mensen?

Ik heb zelf overigens indertijd die cursus gevolgd, inderdaad omdat het me wel leerzaam leek. Maar het signaal dat een leidinggevende op deze manier afgeeft, vind ik niet oké. Het is van de orde 'de werkdruk is te hoog, dus we sturen onze mensen op een cursus tijdmanagement'.
pi_212388922
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:10 schreef loveli het volgende:

[..]
Sinds ik met voornamelijk mannen werk, denk ik echt niet meer dat vrouwen veel roddelen. Man man man, wat kunnen die mannen roddelen.
Haha, so true.

Ik houd er vooral van om samen te werken met slimme, gemotiveerde mensen. Het maakt mij niet zo uit of dat mannen of vrouwen zijn.
pi_212389053
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:35 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Ik vind de houding van @sigme juist verfrissend. Mijn lief is net zo en het is een uitstekende manier om zo min mogelijk gezeik op het werk te hebben. Ik ben zelf het tegenovergestelde en daardoor neem ik veel vaker mijn werk mee naar huis en blijf ik malen over werkverhoudingen (terwijl ik er strikt genomen niet verantwoordelijk ben).
  zondag 11 februari 2024 @ 17:12:44 #134
438527 MissButterflyy
pi_212389111
Je zult altijd mensen/collega’s tegenkomen waarmee het niet klikt, die er de kantjes aflopen en dom of ongemotiveerd zijn. Ook lastige mensen zul je altijd tegenkomen. Ze gaan niet veranderen, je kunt alleen veranderen hoe je er zelf mee omgaat.

Grensoverschrijdend gedrag is natuurlijk wat anders en moet wel aangepakt worden.

Ik vind het zelf heel belangrijk om met m’n collega’s te kunnen lachen en ook ontspannende gesprekken te kunnen voeren, over koetjes en kalfjes. Voor mij hoeft het niet altijd over werk te gaan.
En zo heeft iedereen wat anders dat hij/zij belangrijk vindt om het werk met plezier te kunnen doen.
Met dictators of heel dominante figuren bots ik snel, maar ook die zal ik m’n hele leven tegen blijven komen. Soms ga je elkaar dan maar een beetje uit de weg, dat werkt nog het beste.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:14:44 #135
438527 MissButterflyy
pi_212389140
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:08 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik vind de houding van @:sigme juist verfrissend. Mijn lief is net zo en het is een uitstekende manier om zo min mogelijk gezeik op het werk te hebben. Ik ben zelf het tegenovergestelde en daardoor neem ik veel vaker mijn werk mee naar huis en blijf ik malen over werkverhoudingen (terwijl ik er strikt genomen niet verantwoordelijk ben).
Ik denk echt dat het aan het soort werk ligt wat je doet, en hoe men in het team hiermee omgaat.
Ik werk direct samen met mijn collega’s en zit niet achter een bureau de hele dag, we zijn echt een team. Dan los je het eerst zelf op met elkaar, lukt dit niet stap ik naar de leidinggevende. Werkt prima.
pi_212389449
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Haha, so true.

Ik houd er vooral van om samen te werken met slimme, gemotiveerde mensen. Het maakt mij niet zo uit of dat mannen of vrouwen zijn.
Heel (heel!) lang geleden werkte ik in een kantoorbaar bij de PTT/KPN. Veel vrouwen. Onnoemelijk veel gezeik.
Ik stapte over naar de IT. Veel mannen. Oneindig veel minder gezeik.
Ik heb lang gedacht dat dat kwam door de man/vrouw-verhouding en lang aangehouden dat ik niet meer dan 30% vrouw wil in een team waarvan ik deel uitmaak. Maar de praktijk leert dat IT-vrouwen (vermoedelijk ook IT-mannen) een ander slag zijn dan wat ik eerder zag, en dat ik binnen de IT best een veel hoger vrouwpercentage verdraag.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 17:53:31 #137
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212389730
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:49 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Wat is er?
Het was bij mn echte werk en geen studententent of zo
pi_212389772
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:53 schreef Rene het volgende:

[..]
Het was bij mn echte werk en geen studententent of zo
Ja, dat maakt het des te schokkender.
pi_212391791
quote:

[..]

Ik ben op mijn werk altijd vriendelijk, meestal vrolijk. Ik vind het belangrijk om mijn werk goed te doen, maar niet belangrijker dan anderen goed behandelen. Van gedoe houd ik niet, want het leven is te kort voor gezeur. Dat maakt dat ik enigszins conflictvermijdend ben.

Bestaan er dan werkomgevingen waar er nooit eens een keer iemand uit zijn plaat gaat? Ik ben dat nog nooit tegengekomen eigenlijk en plekken waar dit wel zo leek was er sprake van veel geroddel. Als het regelmatig gebeurt, zou ik dat anders zien, maar helemaal nooit? Soms moet je nu eenmaal met de vuist op tafel slaan om iemand wakker te schudden.

Voor anderen opkomen kan ook behoorlijk backfiren is mijn ervaring, ik kreeg er een geef ze een hand en ze nemen je arm effect van. Enige positieve uitzondering hierop is dat we recentelijk een collega hebben aangenomen die bij een andere afdeling een geschiedenis had. Ik ben toen aangewezen als haar buddy en ik heb continu aan mensen die geen vertrouwen hadden gevraagd waarom ze er dan ook bij onze afdeling een zooitje van zou maken. Pas recent begint men dat een beetje los te laten.
pi_212391988
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor volwassenen kan het al moeilijk zijn zich uit te spreken tegen een leidinggevende. Moet je je voorstellen hoe dat is voor een kind bij een leerkracht, vooral een kind dat van nature braaf is en doet wat wordt verwacht. Vanzelfsprekend hebben wij het er ook - vergeefs - over gehad.

Met imploderen bedoel ik niet zozeer je dood ergeren, al is dat de vorm die het kan krijgen. Het vraagt veel energie en is weinig motiverend om samen te werken met mensen die moeilijk in de omgang zijn of de kantjes ervan aflopen. En dat kan aan je vreten. Mijn dochter werd in de loop van groep 8 doodongelukkig vanwege een leerkracht die niet haar luisterde. Ik denk dat ik zelf ook een depressie in zou glijden, ware het niet dat ik assertief genoeg ben om er wat aan te doen voor het zover komt. Maar laten we wel wezen: vrijwel iedereen werkt toch liever samen met aardige, competente mensen?

Ik heb zelf overigens indertijd die cursus gevolgd, inderdaad omdat het me wel leerzaam leek. Maar het signaal dat een leidinggevende op deze manier afgeeft, vind ik niet oké. Het is van de orde 'de werkdruk is te hoog, dus we sturen onze mensen op een cursus tijdmanagement'.
Ik ben best een harde leermeester, hoorde weleens van personeel dat ze me niet makkelijk vinden. Maar wel een goede leermeester en belangrijker nog een goede luisteraar en ik kan niet tegen onrecht.
Voorbeeld na overname liepen de spanningen in de top hoog op omdat er meer marge en blabla nodig was. De regiodirecteur blafte eens openlijk een werknemer van mijn team af, dat heeft die geweten, die heb ik bijna een kantoor ingesleurd en ze hebben tot ver daar buiten nog wel gehoord wat er gaande was.
Het mooie is het gebeurt dan ook niet weer.

Heb een tip als leidinggevende: wees nooit bang om ontslagen te worden als het gaat om onrecht recht te zetten. Dat win je altijd, of je wint of je wordt ontslagen maar das ook een win want dan past de organisatie niet meer.
Vakman pur sang
pi_212393321
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:58 schreef Ridocar het volgende:
Vrijwel het hele personeelsbestand in het veld is man, blank, PVV-stemmer, racistisch en maakt zich schuldig aan vleeskeuring, er staan zeker tientallen jaren reclassering, onderbewindgestelden en misbruik van middelen (inclusief alcohol) op. Misschien niet het meest representatieve personeel, maargoed, ik zit er ook maar tussen...
Je beschuldigt je collega's van vanalles, maar je zit er toch tussen, weet je zeker dat je zelf niet net zo bent?
  zondag 11 februari 2024 @ 23:01:47 #142
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212394441
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Je beschuldigt je collega's van vanalles, maar je zit er toch tussen, weet je zeker dat je zelf niet net zo bent?
Noem je hem nou een fokker.
pi_212394605
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:35 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
Ja, dat weet ik zeker.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_212397790
Ik had vroegah toen ik een jaar of 20 was een bijbaantje als manager bij een grote fastfood keten. Daar heb ik wel meerdere grietjes van 18/19 gehad waar ik "leiding" aan gaf. Dat waren nog eens tijden.
pi_212408730
Op de werkvloer niet mee te maken gehad. Maar de meeste mensen kennen elkaar vrij goed, lopen ook vaak privé wel lijntjes. Dan heb je dat toch wel wat minder, denk ik.
pi_212408896
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je zult wel heel ander soort werk doen. Minder afhankelijk van je collega’s misschien.
Weet eerlijk gezegd niet of dat uit zou moeten maken, wat voor soort werk het is (maar zou kunnen dat ikzelf even niks kan verzinnen waar het uitmaakt).

Vakkenvuller: dan mag je best je mede-vakkenvuller erop wijzen dat het spiegelen wel wat netter kan.
Stratenmaker: dan mag je best je collega-stratenmaker erop wijzen dat de stoeptegels scheef gelegd zijn.
Verpleger: dan mag je best je collega-verpleger erop wijzen dat hij/zij wat aardiger of minder nors mag doen.
Kantoorbaan: dan mag je best je collega zeggen dat hij/zij misschien net wat preciezer te werk kan gaan.

Ben het met je eerdere post eens. Zolang de kritiek/feedback opbouwend is, moet je dat kunnen geven. Of het ook goed ontvangen wordt is natuurlijk de vraag.
pi_212408994
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:58 schreef Ridocar het volgende:
Stratenmakers en grondwerkers zijn over het algemeen natuurlijk vrij simpel. De reden dat ze "racistisch" zijn is vaak ook logisch. Er zitten ook zat buitenlanders (Turken e.d. met name) in de infra en daar word je ook niet vrolijk van. Heb ze hun uitvoerder ook vaak genoeg zien uitschelden (alleen als ze blank zijn) en hebben 0 respect. En waarbij je op normaal niveau nog een beetje kan communiceren gaat dat in de onderste lagen van de bevolking niet en is het veel makkelijker om elkaar maar gewoon te haten.

Drank en drugs is standaard. Deed ook een keer een klusje en iemand ging af en toeschijten in een dixie en kwam er strak eruit. Daarom ook bijna geen vrouwen, die houden het daar echt niet uit.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 10:38:21 #148
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212409124
Wij hadden een enorm ijdele leidinggevende. Oostenrijker die ook nog eens heel paranoia was.
Collega’s mochten onderling geen Nederlands praten: ‘English only!!! I’ve told you this before!!’ heeft hij meermaals gebruld vanuit zijn kantoor naar het aangrenzende secretariaat.
En zo zijn er zó veel voorbeelden…
(Hij was ook eigenlijk net iets te klef… :X Hij is best een aantrekkelijke man (denk Richard Gere) als je daarvoor valt en dat wist hij heel goed. Genoeg soppende bibliothecaresses die daarvoor vielen. :Y )
(Als iemand echt nieuwsgierig is, dm maar, foto’s genoeg van deze ijdeltuit. Voorgaande CEO’s stonden meestal aan de zijkant bij foto’s van de board, maar hij niet hoor, altijd pontificaal in het midden als het even kon. :’) ).

Mij liet hij meestal met rust, maar ik heb ook ooit een keer een aanvaring met hem gehad omdat ik hem tijdens een vergadering met een van de commissies tegensprak, dat hij daar niet van gediend was. Toen heb ik hem te verstaan gegeven dat ik er niet van gediend was dat hij zo tegen mij sprak. Ik was totaal over de rooie en toen mocht ik niet van zijn kamer af tot ik gekalmeerd was, want niemand mocht dat zien.
En ik bleef nog zitten ook. 8)7 :{
Maar goed, iedereen had ons horen schreeuwen, dus mijn collega’s wisten toch wel dat er iets aan de hand was.

Uiteindelijk is hij 2 jaar geleden eindelijk ‘met wederzijds goedvinden’ vertrokken nadat het bestuur eindelijk wilde luisteren naar de talloze klachten van collega’s, hij heeft dat heel lang weten af te houden oa. door affaires met vrouwelijke presidenten van de organisatie.

In 4 jaar tijd 26 collega’s die opstapten in een team van 13 is natuurlijk wel een tikje bizar…

(Ik was toen al weg, niet alleen om hem trouwens.)

[ Bericht 4% gewijzigd door BE op 13-02-2024 10:55:02 ]
pi_212409619
Ik maak dat hier bij ons op de werkvloer niet mee. Geen woedeuitbarstingen en seksuele opmerkingen. Nu werkt er hier ook maar 1 vrouw en voor de rest alleen mannen, maar mede daardoor is iedereen denk ik extra alert op zijn taalgebruik en grapjes.

Hier wordt natuurlijk ook weleens geroddeld maar denk dat het in een bedrijf met voornamelijk mannen er rustiger aan toe gaat. Bij veel vrouwen op de werkvloer gaat dat vaak gepaard met geroddel, karaktermoord en psychologische oorlogsvoering.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 13 februari 2024 @ 17:09:41 #150
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212413012
We moeten niet denken dat er met allerlei campagnes vóór diversiteit en inclusiviteit dit gedrag gaat veranderen op de werkvloeren, of waar dan ook.

Zo is de mens nu eenmaal.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 18:16:59 #151
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212414037
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 17:09 schreef Mubassie het volgende:
We moeten niet denken dat er met allerlei campagnes vóór diversiteit en inclusiviteit dit gedrag gaat veranderen op de werkvloeren, of waar dan ook.

Zo is de mens nu eenmaal.
Oneens. Het feit dat we er nu over praten is al een teken dat het verandert. Misschien (te) langzaam, maar veranderen doet het.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 19:03:55 #152
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212414765
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 18:16 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Oneens. Het feit dat we er nu over praten is al een teken dat het verandert. Misschien (te) langzaam, maar veranderen doet het.
Maar praatjes vullen (nog) geen gaatjes. En dat blijkt ook wel. Het ene na het andere riool wordt geopend.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 19:49:26 #153
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212415539
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Maar praatjes vullen (nog) geen gaatjes
Dat klopt. Maar constateren dat er gaatjes zijn is al een stap in de goede richting.

quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:03 schreef Mubassie het volgende:
En dat blijkt ook wel. Het ene na het andere riool wordt geopend.
Het is me even niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. Kun je iets meer specifiek zijn? Een voorbeeld wellicht?
pi_212415638
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 10:38 schreef BE het volgende:
Wij hadden een enorm ijdele leidinggevende. Oostenrijker die ook nog eens heel paranoia was.
Collega’s mochten onderling geen Nederlands praten: ‘English only!!! I’ve told you this before!!’ heeft hij meermaals gebruld vanuit zijn kantoor naar het aangrenzende secretariaat.
En zo zijn er zó veel voorbeelden…
(Hij was ook eigenlijk net iets te klef… :X Hij is best een aantrekkelijke man (denk Richard Gere) als je daarvoor valt en dat wist hij heel goed. Genoeg soppende bibliothecaresses die daarvoor vielen. :Y )
(Als iemand echt nieuwsgierig is, dm maar, foto’s genoeg van deze ijdeltuit. Voorgaande CEO’s stonden meestal aan de zijkant bij foto’s van de board, maar hij niet hoor, altijd pontificaal in het midden als het even kon. :’) ).

Mij liet hij meestal met rust, maar ik heb ook ooit een keer een aanvaring met hem gehad omdat ik hem tijdens een vergadering met een van de commissies tegensprak, dat hij daar niet van gediend was. Toen heb ik hem te verstaan gegeven dat ik er niet van gediend was dat hij zo tegen mij sprak. Ik was totaal over de rooie en toen mocht ik niet van zijn kamer af tot ik gekalmeerd was, want niemand mocht dat zien.
En ik bleef nog zitten ook. 8)7 :{
Maar goed, iedereen had ons horen schreeuwen, dus mijn collega’s wisten toch wel dat er iets aan de hand was.

Uiteindelijk is hij 2 jaar geleden eindelijk ‘met wederzijds goedvinden’ vertrokken nadat het bestuur eindelijk wilde luisteren naar de talloze klachten van collega’s, hij heeft dat heel lang weten af te houden oa. door affaires met vrouwelijke presidenten van de organisatie.

In 4 jaar tijd 26 collega’s die opstapten in een team van 13 is natuurlijk wel een tikje bizar…

(Ik was toen al weg, niet alleen om hem trouwens.)
Ik vind het altijd zo bijzonder dat je er kennelijk helemaal klaar mee was, daardoor weg bent gegaan maar daarna wel nieuwsgierig blijft of en wanneer de baas zelf moest vertrekken en dat je ook nog precies weet onder welke omstandigheden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 19:59:56 #155
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_212415712
quote:
Ik heb tot voor kort bij de gemeente Amsterdam gewerkt, die er ook enorm veel aandacht aan besteden (je wordt er bijna dagelijks mee doodgegooid). Als het ergens (totaal) niet op orde is, is het daar wel 8)7
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:08:22 #156
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212415844
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:55 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Ik vind het altijd zo bijzonder dat je er kennelijk helemaal klaar mee was, daardoor weg bent gegaan maar daarna wel nieuwsgierig blijft of en wanneer de baas zelf moest vertrekken en dat je ook nog precies weet onder welke omstandigheden.
Ik heb daar 20 jaar gewerkt, dat laat je niet zomaar los… je blijft nieuwsgierig naar het welzijn van je collega’s.
Daarnaast is dit alles vrij breeduit gemeten in de vakbladen dus het was heel goed te volgen. ;)
pi_212415983
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:08 schreef BE het volgende:

[..]
Ik heb daar 20 jaar gewerkt, dat laat je niet zomaar los… je blijft nieuwsgierig naar het welzijn van je collega’s.
Daarnaast is dit alles vrij breeduit gemeten in de vakbladen dus het was heel goed te volgen. ;)
Haha, dan is zo´n man wel heel ijdel geweest want dat had ie zelf ook kunnen bedenken toch?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:53:01 #158
459912 FlippingCoin
pi_212416604
quote:

Want overal komt dat voor of zo? :? Wat een rare post joh.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57:11 #159
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212416656
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:49 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar constateren dat er gaatjes zijn is al een stap in de goede richting.
[..]
Het is me even niet duidelijk wat je hiermee bedoelt. Kun je iets meer specifiek zijn? Een voorbeeld wellicht?
Zeker waar.

Ik bedoel dat er momenteel overal beerputten opengaan over onveilige werkplekken mbt ongewenst gedrag.

Ziekenhuizen, televisieland, BN'ers, zelfs het ministerie van Volksgezondheid.

Erover praten is zeker een goed iets maar of dat verbetering gaat brengen laat ik graag in het midden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:57:58 #160
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_212416666
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 19:59 schreef Hondenfluitje het volgende:

[..]
Ik heb tot voor kort bij de gemeente Amsterdam gewerkt, die er ook enorm veel aandacht aan besteden (je wordt er bijna dagelijks mee doodgegooid). Als het ergens (totaal) niet op orde is, is het daar wel 8)7
Dat bedoel ik dus ;)
  dinsdag 13 februari 2024 @ 20:58:49 #161
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212416681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:16 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Haha, dan is zo´n man wel heel ijdel geweest want dat had ie zelf ook kunnen bedenken toch?
Tsja... ik heb zelden mensen gezien die zo arrogant waren en er nog mee weg kwamen ook. Maar het bakvisgehalte is ook echt nog steeds heel hoog bij de menopauze generatie. :X ;(
pi_212416693
Het is misschien geen toeval dat er meer grensoverschrijdend gedrag lijkt te zijn sinds mannen en vrouwen meer samenwerken op de werkvloer.

Hoe je het ook wendt of keert, doorgaans leven deze twee geslachten in een totaal andere wereld. Het is verder een onomkeerbaar proces, maar bedrijven doen er goed aan hier wat kritischer naar te kijken.
pi_212416871

[ Bericht 100% gewijzigd door ArnosL op 14-02-2024 07:02:29 ]
pi_212418070
Toen jonge George nog niet naar de jungle was vertrokken, maar in en rond Den Haag rondliep, werkte ik eens een zomer in een slagerij-groothandel. Lekker in een koele ruimte tijdens een hittegolf, een bak vlees mee aan het einde van de week, en het betaalde beter dan komkommers snijden of tomaten plukken in de kassen.
Maar die gasten die daar vast werkten behandelden elkaar niet echt met fluwelen handschoentjes. George was wel wat schelden gewerkt maar daar liep het echt de spuigaten uit.
"Hey Sjaak, gvd, heb je nog steeds niet die k*****zooi opgeruimd t****jong. Beter ga je dat gelijk doen of ik trek dat ch*****hoofd van die vetklep van je lijf af."
Zo ging dat de hele dag door. Kon ik wel hebben, ik was wel wat gewend, en het was niks persoonlijks.
Na een paar weken was een nieuw iemand, voor mij. Maar die bleek niet nieuw, maar een vaste werknemer, die ziek thuis had gezeten door al het gescheld en nu weer terug was. Ik vond het al vreemd dat iemand inees riep of Arie, "mocht hij er tijd voor hebben, alsjeblieft die paar pallets nog even op de goede plek wilde zetten".
pi_212420856
achja.. ik herken de IT verhalen hier wel..
ik zit zelf ook in een bedrijf waar diversiteit en inclusiviteit zeer hoog in het vaandel staan.. als in, maandelijkse verplichte trainingen en online " groepsgesprekken" geleid door de sectie directeur..
soms interessante materie maar meestal van het niveau "als je met een collega samenwerkt in een rolstoel moet je geen fysieke meetings inplannen in een gebouw zonder lift" . of "puur omdat iemand een andere huidskleur heeft moet je ze niet anders behandelen". het is teletubbie niveau in een bedrijf waar het overgrote gedeelte van de functies niet zonder enige intellectuele bagage uitgevoerd kan worden..

ik verbaas me er vaak over.. maargoed net zoals de waarschuwing "hot coffee is hot" op koffie automaten staat bij sommige bedrijven waar ik kwam, zal ook hier wel een reden voor zijn..

wat mij wel altijd opvalt ius dat het een hoog do as i say don't do as i do gehalte heeft. heb een ontzettend toxische collega in mijn team zitten die consequent vrouwen niet laat uitpraten, over iedereen heen praat, enkel in een schoolmeester toontje andere de les leest, nooit naar andere luistert qua feedback of input en alles draait altijd om hem en zijn werk. ik zie dat, de teamleden zien het, de groepen die wij aansturen en bedienen gaan zover dat de meeste vrouwen weigeren met hem samen te werken, maargoed, hij heeft een niet blanke huidskleur en dat zorgt blijkbaar ervoor dat management huiverig wordt voor maatregelen.. oftewel hij gaat al jarenlang zijn gang en ondanks alle diversiteits en inclusiviteits training veranderd er niets..

ik vind het gedrag niet eens onbetamelijk, het is onbeschoft en hoort niet.. het vernederd collegas en zorgt voor frictie.. maar ik merk meer en meer dat, zeker bij internationale en beursgenoteerde bedrijven, er vrijkaarten voor dit gedrag wordt gegeven aan vrouwen en , laten we het minderheden noemen.
ikzelf nooit issues gehad, maar wel directe collegas die officiele waarschuwingen kregen omdat ze een sollicitant op huidskleur hadden afgewezen, aldus sollicitant. saillant detail, sollicitant was inderdaad getint, collega was blank maar sollicitant kwam bij geen van de interviews opdagen, is daarom afgewezen, was lomp in de communicatie en geen der beiden partijen heeft elkaar ooit gezien, ook niet op foto of video. mijn collega werd bij HR geroepen, van racisme beticht, hij had geluk dat hij niet op staande voet werd ontslagen en heeft meerdere verplichte inclusiviteits cursussen moeten volgen.. onacceptabel gedrag op de werkvloer. het argument "maar ik heb hem nooit gezien, ik wist dit niet eens, in de afwijzing staat duidelijk, sollicitant kwam niet opdagen in interviews, was onbeschoft in mails inclusief kopietjes van emails" werd afgewezen.

bizar. geen beter woord ervoor.

dus onbetamelijk.. onbeschoft .. ongepast gedrag. ja hoor.. je ziet het.. maar ik zie het steeds meer bij de groepen waar het bij wordt getolereerd want het zijn minderheden en HR en management vreest voor represailles..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212420873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 20:58 schreef BE het volgende:
Maar het bakvisgehalte is ook echt nog steeds heel hoog bij de menopauze generatie.
Prima toch, als oudere vrouwen zich nog wel jong willen voelen?
pi_212420906
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:27 schreef freak1 het volgende:
ikzelf nooit issues gehad, maar wel directe collegas die officiele waarschuwingen kregen omdat ze een sollicitant op huidskleur hadden afgewezen, aldus sollicitant. saillant detail, sollicitant was inderdaad getint, collega was blank maar sollicitant kwam bij geen van de interviews opdagen, is daarom afgewezen, was lomp in de communicatie en geen der beiden partijen heeft elkaar ooit gezien, ook niet op foto of video. mijn collega werd bij HR geroepen, van racisme beticht, hij had geluk dat hij niet op staande voet werd ontslagen en heeft meerdere verplichte inclusiviteits cursussen moeten volgen.. onacceptabel gedrag op de werkvloer. het argument "maar ik heb hem nooit gezien, ik wist dit niet eens, in de afwijzing staat duidelijk, sollicitant kwam niet opdagen in interviews, was onbeschoft in mails inclusief kopietjes van emails" werd afgewezen.

dus onbetamelijk.. onbeschoft .. ongepast gedrag. ja hoor.. je ziet het.. maar ik zie het steeds meer bij de groepen waar het bij wordt getolereerd want het zijn minderheden en HR en management vreest voor represailles..
:')

Heeft die collega geen principes dan, daar wil je (of jij misschien wel) toch niet werken?
pi_212421298
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:31 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
:')

Heeft die collega geen principes dan, daar wil je (of jij misschien wel) toch niet werken?
money is an interesting motivator.
en mbt collega, is een 60er, dik salaris, aandelenpakket. tja. principes zijn te koop.
mbt mezelf, ik negeer het gezeik. ik heb mensen nooit anders behandeld vanwege huidskleur en ga daar niet mee starten.

[ Bericht 14% gewijzigd door freak1 op 14-02-2024 11:03:37 ]
en dank u meneer Dood,
pi_212421556
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 10:57 schreef freak1 het volgende:

ik heb mensen nooit anders behandeld vanwege huidskleur en ga daar niet mee starten.
Die collega ook niet en tóch wordt hem dat aangewreven, ondanks de valide tegenargumenten.

Ik liet me dat ab-so-luut niet welgevallen en een officiële waarschuwing zéker niet :N
(een staandevoetje was volstrekt kansloos geweest en de wg weet dat ook wel)

Iets met ruggengraat enzo ...
.
pi_212421719
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:14 schreef r_one het volgende:

[..]
Die collega ook niet en tóch wordt hem dat aangewreven, ondanks de valide tegenargumenten.

Ik liet me dat ab-so-luut niet welgevallen en een officiële waarschuwing zéker niet :N
(een staandevoetje was volstrekt kansloos geweest en de wg weet dat ook wel)

Iets met ruggengraat enzo ...
tja, snap je punt, maar beetje makkelijk praten.
ik herhaal, collega is 60+, zit een paar jaar van pensioen af en komt dus nergens anders voor dezelfde voorwaarden aan de bak. ik overigens ook niet daar niet van.
verdiend een vorstelijk salaris, heeft een zeer riant aandelenpakket wat jaarlijks vrijkomt.
je krijgt een officieele reprimande waar je het niet mee eens bent. dan heb je 2 opties;
1)daar ga je tegenin. hard. HR heeft duidelijk gemaakt wat haar standpunt is dus dat wordt er intern een zaak van maken. hoogstwaarschijnlijke uitkomst : verstoorde werkrelatie en einde werkrelatie. of je bent heel principieel en je zegt, dit pik ik niet en je vertrekt zelf. financieele uitkomst in beide gevallen is dat je tonnen achterlaat. letterlijk. je loopt dan weg van tonnen.
2)je maakt je standpunt meerdere malen helder. peuterd aan het verstand van HR dat er geen moer van klopt. meld het aan je manager. het wordt genoteerd maar de waarschuwing blijft staan. je kijkt nog een keer naar je salaris, je kijkt nog een keer naar je aandelenpakket, je ziet dat je nog maar een jaar of 4 "moet" en je denkt, het zal wel en gaat verder tot de order van de dag.

ik neem hem optie 2 geen seconde kwalijk.
je moet wel heel veel ruggengraat hebben en een heel principieele ruggengraat als je voor een kutactie van HR waar onderaan de streep je verder geen last van hebt je tonnen laat liggen.
en dank u meneer Dood,
pi_212421922
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:28 schreef freak1 het volgende:

[..]
tja, snap je punt, maar beetje makkelijk praten.
ik herhaal, collega is 60+, zit een paar jaar van pensioen af en komt dus nergens anders voor dezelfde voorwaarden aan de bak. ik overigens ook niet daar niet van.
verdiend een vorstelijk salaris, heeft een zeer riant aandelenpakket wat jaarlijks vrijkomt.
je krijgt een officieele reprimande waar je het niet mee eens bent. dan heb je 2 opties;
1)daar ga je tegenin. hard. HR heeft duidelijk gemaakt wat haar standpunt is dus dat wordt er intern een zaak van maken. hoogstwaarschijnlijke uitkomst : verstoorde werkrelatie en einde werkrelatie. of je bent heel principieel en je zegt, dit pik ik niet en je vertrekt zelf. financieele uitkomst in beide gevallen is dat je tonnen achterlaat. letterlijk. je loopt dan weg van tonnen.
2)je maakt je standpunt meerdere malen helder. peuterd aan het verstand van HR dat er geen moer van klopt. meld het aan je manager. het wordt genoteerd maar de waarschuwing blijft staan. je kijkt nog een keer naar je salaris, je kijkt nog een keer naar je aandelenpakket, je ziet dat je nog maar een jaar of 4 "moet" en je denkt, het zal wel en gaat verder tot de order van de dag.

ik neem hem optie 2 geen seconde kwalijk.
je moet wel heel veel ruggengraat hebben en een heel principieele ruggengraat als je voor een kutactie van HR waar onderaan de streep je verder geen last van hebt je tonnen laat liggen.
Als je voor optie 2 kiest, wordt je zo chantabel als de pest. Ben benieuwd hoeveel zo iemand dan slikt en of hij überhaupt een grens heeft, als je aandelenpakket je zoveel waard is dat je je eigen normen, waarden en integriteit ervoor opgeeft.

En het is ondermijnend voor de vertrouwensbasis.

SPOILER
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 11:46:25 #172
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212421937
Ik had een collega die elke (single) vrouw als potentieel neukbaar object zag en ook in het rond flirtte. Zo erg zelfs dat hij zich niet meer als collega kon opstellen en het eigenlijk alleen nog maar over seks wilde hebben.
Vele slachtoffers gemaakt, maar niemand durfde er in eerste instantie wat op uit te doen. Tot dat hij een dame ging appen met overschrijdende appjes. Toen was hij zo weg. We missen hem nog elke dag :N
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_212422527
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:44 schreef r_one het volgende:

[..]
Als je voor optie 2 kiest, wordt je zo chantabel als de pest. Ben benieuwd hoeveel zo iemand dan slikt en of hij überhaupt een grens heeft, als je aandelenpakket je zoveel waard is dat je je eigen normen, waarden en integriteit ervoor opgeeft.

En het is ondermijnend voor de vertrouwensbasis.

SPOILER
ben het er niet mee eens., zeker niet met je voorbeeld in spoiler.
ja, ben het eens met het stuk dat het incasseringsvermogen van mensen in die positie zeker omhoog gaat en dat men meer accepteerd waar je in andere situaties zou zeggen, dat pik ik niet.
ik vind niet dat de normen waarden en integriteit opgegeven zijn, maar denk dat mensen flexibeler worden erin. er wordt meer getolereerd. de collega in kwestie heeft aangegeven het er niet mee eens te zijn en de volgende stappen zijn juridisch in dit geval en dat was het hem niet waard.

ik zie het meer als een overwogen keuze over wat je accepteerd en wat een dergelijke waarschuwing je waard is. ik snap zijn keus wel.

om je spoiler te respecteren zal ik geen feedback geven over wat daar in staat maar vind dat wel een heel andere..
en dank u meneer Dood,
pi_212423689
quote:

Sollicitant komt niet opdagen bij meerdere interviews en wordt afgewezen, en de interviewer is dus een racist volgens HR 8)7

De zogenaamde discussies over inclusiviteit en diversiteit zijn vaak zo toxisch, dat ik meer en meer merk dat mensen liever hun mond houden. Ik zie ook meer en meer dat inclusiviteit en diversiteit bijna belangrijker wordt gevonden dan het daadwerkelijke onderwerp of doel van de organisatie.
En de diversiteits-quota maken solliciteren af en toe wel lastig ja, de laatste 4 of 5x dat ik heb gesolliciteerd naar iets werd er genoemd dat men diversiteit belangrijk vond. Ergo, in alle gevallen werden alleen maar vrouwen geinterviewd.
pi_212423756
quote:
achja.. ik herken de IT verhalen hier wel..
ik zit zelf ook in een bedrijf waar diversiteit en inclusiviteit zeer hoog in het vaandel staan.. als in, maandelijkse verplichte trainingen en online " groepsgesprekken" geleid door de sectie directeur..
soms interessante materie maar meestal van het niveau "als je met een collega samenwerkt in een rolstoel moet je geen fysieke meetings inplannen in een gebouw zonder lift" . of "puur omdat iemand een andere huidskleur heeft moet je ze niet anders behandelen". het is teletubbie niveau in een bedrijf waar het overgrote gedeelte van de functies niet zonder enige intellectuele bagage uitgevoerd kan worden..

ik verbaas me er vaak over.. maargoed net zoals de waarschuwing "hot coffee is hot" op koffie automaten staat bij sommige bedrijven waar ik kwam, zal ook hier wel een reden voor zijn..

wat mij wel altijd opvalt ius dat het een hoog do as i say don't do as i do gehalte heeft. heb een ontzettend toxische collega in mijn team zitten die consequent vrouwen niet laat uitpraten, over iedereen heen praat, enkel in een schoolmeester toontje andere de les leest, nooit naar andere luistert qua feedback of input en alles draait altijd om hem en zijn werk. ik zie dat, de teamleden zien het, de groepen die wij aansturen en bedienen gaan zover dat de meeste vrouwen weigeren met hem samen te werken, maargoed, hij heeft een niet blanke huidskleur en dat zorgt blijkbaar ervoor dat management huiverig wordt voor maatregelen.. oftewel hij gaat al jarenlang zijn gang en ondanks alle diversiteits en inclusiviteits training veranderd er niets..

ik vind het gedrag niet eens onbetamelijk, het is onbeschoft en hoort niet.. het vernederd collegas en zorgt voor frictie.. maar ik merk meer en meer dat, zeker bij internationale en beursgenoteerde bedrijven, er vrijkaarten voor dit gedrag wordt gegeven aan vrouwen en , laten we het minderheden noemen.

Ik mag toch hopen dat die collega ze de vinger gegeven heeft en ander werk heeft gezocht.

Ik zou het absoluut onacceptabel vinden als ik zo werd behandeld :{w :r
A murky, forgotten land.
pi_212424197
quote:

Hahaha bij een klant ook eens gehad. Sollicitante inderdaad zwart, maar praatte gebrekkig Nederlands en kwam niet representatief over (vacature voor promotiemedewerker) dus niet voor gekozen. Toen werden ze gebeld door een stichting tegen discriminatie ofzo :') waarom ze racisten zijn en ze er werk van gingen maken. In dat soort tijden leven we...
pi_212424780
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 12:28 schreef freak1 het volgende:

om je spoiler te respecteren zal ik geen feedback geven over wat daar in staat maar vind dat wel een heel andere..
Mag je gerust doen, er staat geen herleidbare informatie in.

Ja, het is van een andere orde maar ik poneerde 'm om aan te geven dat je chantabel bent (en daarmee morele grenzen flinterdun worden). De persoon in kwestie heeft ongetwijfeld eerder al van een lichter "vergrijp" de schuld op zich genomen (want dat is de consequentie van een officiële waarschuwing). Dan wordt het op een gegeven moment wel erg moeilijk om een zwaarder vergrijp te weigeren; je geheugen wordt dan wel even fijntjes opgefrist wat je al op je kerfstok hebt.

En zie daar, de glijdende schaal.
.
pi_212425058
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 15:17 schreef r_one het volgende:

[..]
Mag je gerust doen, er staat geen herleidbare informatie in.

Ja, het is van een andere orde maar ik poneerde 'm om aan te geven dat je chantabel bent (en daarmee morele grenzen flinterdun worden). De persoon in kwestie heeft ongetwijfeld eerder al van een lichter "vergrijp" de schuld op zich genomen (want dat is de consequentie van een officiële waarschuwing). Dan wordt het op een gegeven moment wel erg moeilijk om een zwaarder vergrijp te weigeren; je geheugen wordt dan wel even fijntjes opgefrist wat je al op je kerfstok hebt.

En zie daar, de glijdende schaal.
ik vind niet dat het je chantabel maakt.. vind het toch 2 zeer losstaande zaken..
ik geef een voorbeeld van een collega die geslachtofferd wordt door HR om als bedrijf een inclusiviteits pluimpje te halen. "de collega is gestraft, wij zijn niet racistisch!" (persoon heeft overigens een functie aangeboden gekregen, er is in een team waar de functie reeds vervuld was nogmaals een rol gecreerd, alles om maar niet van racisme beticht te worden). de collega in kwestie heeft na protest tegen de waarschuwing te hebben gemaakt afgezien van verdere stappen om niet het gevaar te lopen om in de laatste jaren van zijn loopbaan zijn baan en geld kwijt te raken ivm verstoorde werkrelatie.
daar zie ik weinig chantabels aan..

in jouw voorbeeld wordt er druk op een manager uitgeoefend om discutabele beslissingen te nemen en de manager voert dat klakkeloos uit zodat zijn baan niet op de tocht komt te staan. dat vind ik een duidelijk voorbeeld van chantage. mijn collega koos meer eieren voor zijn geld..

ik zie mijn werkgever niet ineens zeggen , joh de vorige keer heb je de juridische weg niet gekozen, doe nu X want anders...
en dank u meneer Dood,
pi_212425268
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 15:47 schreef freak1 het volgende:

[..]

ik zie mijn werkgever niet ineens zeggen , joh de vorige keer heb je de juridische weg niet gekozen, doe nu X want anders...
Ik wel. Niet expliciet zo maar wel in bedekte termen, gelardeerd met insinuaties, intimidaties en gaslighting.
(been there, done that)

Misschien dat daar ons verschil van inzicht uit voortkomt.
.
pi_212425352
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 11:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik had een collega die elke (single) vrouw als potentieel neukbaar object zag en ook in het rond flirtte. Zo erg zelfs dat hij zich niet meer als collega kon opstellen en het eigenlijk alleen nog maar over seks wilde hebben.
Vele slachtoffers gemaakt, maar niemand durfde er in eerste instantie wat op uit te doen. Tot dat hij een dame ging appen met overschrijdende appjes. Toen was hij zo weg. We missen hem nog elke dag :N
Slachtoffers als in hij had een hoge succes ratio?
  woensdag 14 februari 2024 @ 16:13:51 #181
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212425369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 16:11 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Slachtoffers als in hij had een hoge succes ratio?
Vrouwen die lastig gevalt werden fysiek, gesprek of app.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_212425570
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 16:13 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Vrouwen die lastig gevalt werden fysiek, gesprek of app.
Wel bijzonder dat hij zoveel slachtoffers heeft kunnen maken.
  Vis een optie? woensdag 14 februari 2024 @ 17:13:31 #183
70532 loveli
N
pi_212426016
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 16:28 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Wel bijzonder dat hij zoveel slachtoffers heeft kunnen maken.
Haan Vos in het kippenhok.
crap in = crap out
pi_212426137
Mijn vrouw (toen nog vriendin) had een keer een congres van werk waarbij ze met collega's in een hotel zat. Aan het eind vd dag gingen ze borrelen en uiteindelijk bleef ze met 1 (getrouwde) collega/ sr manager over van in de 50 (zij was 25) en die stelde voor naar zijn kamer te gaan.
Was ze niet zo van gediend, ze heeft het verder aan niemand verteld , was ook nog voor het hele me too gebeuren.
pi_212426486
Ik heb ook wel eens een manager gehad die bij een bedrijfsuitje (inclusief overnachting) veeeeeeel te dronken werd en nog emotioneel incontinenter werd dan normaal. Een van de meer senior heren heeft haar naar bed gebracht.
Dat was wel onbetamelijk maar weinig schadelijk.
pi_212426526
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:23 schreef Sport_Life het volgende:
Mijn vrouw (toen nog vriendin) had een keer een congres van werk waarbij ze met collega's in een hotel zat. Aan het eind vd dag gingen ze borrelen en uiteindelijk bleef ze met 1 (getrouwde) collega/ sr manager over van in de 50 (zij was 25) en die stelde voor naar zijn kamer te gaan.
Was ze niet zo van gediend, ze heeft het verder aan niemand verteld , was ook nog voor het hele me too gebeuren.
Stelde voor of eiste / oefende druk uit?
.
pi_212426570
Bij mijn vorige werkgever was een bedrijfsuitje flink uit de hand gelopen (was er zelf niet bij).

Een collega, die normaliter een groot gedeelte van het jaar in Dubai zat, daar dan in dat 7 sterren hotel verbleef, en regelmatig contact had met de sjeiks, en een zeer goed salaris had, had teveel gedronken en had diverse vrouwelijke medewerkers betast en gezoend :')

Hoop stennis en toestanden, is op staande voet ontslagen, en zijn huwelijk was ook meteen voorbij.
A murky, forgotten land.
pi_212426621
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:54 schreef r_one het volgende:

[..]
Stelde voor of eiste / oefende druk uit?
Het was een voorstel, verder geen druk of zo. Maar voor haar niet prettig.
pi_212426760
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:02 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Het was een voorstel, verder geen druk of zo. Maar voor haar niet prettig.
Ze had dus alle ruimte om hem af te wijzen (en heeft dat ongetwijfeld ook gedaan).
Wellicht onprettig zo'n voorstel maar niet onbetamelijk of grensoverschrijdend / #metoo.

Zolang iemand "nee = nee" respecteert, zie ik het probleem niet. Voor hetzelfde geld was iemand wel 'in the mood', vooral na een informele borrel.
.
pi_212426787
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:13 schreef r_one het volgende:

[..]
Ze had dus alle ruimte om hem af te wijzen (en heeft dat ongetwijfeld ook gedaan).
Wellicht onprettig zo'n voorstel maar niet onbetamelijk of grensoverschrijdend / #metoo.

Zolang iemand "nee = nee" respecteert, zie ik het probleem niet. Voor hetzelfde geld was iemand wel 'in the mood', vooral na een informele borrel.
Ik vind er wel degelijk iets mis mee dat een 50-jarige senior manager dat voorstelt aan een 25-jarige werkneemster. Niet iedere 25-jarige zou in zo'n geval de ruimte voelen om hem af te wijzen. Juist door het verschil in machtspositie.
pi_212426869
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:15 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Ik vind er wel degelijk iets mis mee dat een 50-jarige senior manager dat voorstelt aan een 25-jarige werkneemster. Niet iedere 25-jarige zou in zo'n geval de ruimte voelen om hem af te wijzen. Juist door het verschil in machtspositie.
Met 25 ben je al 7 jaar volwassen en er was geen sprake van druk "of zo". Niet dat het een 18-jarige stagiaire was of zo die even haar beoordeling moest veiligstellen.

Het is niet zo professioneel (van die manager) maar als we dit ook al onder grensoverschrijdend gaan scharen, is het einde zoek.
.
pi_212426930
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:23 schreef r_one het volgende:

[..]
Met 25 ben je al 7 jaar volwassen en er was geen sprake van druk "of zo". Niet dat het een 18-jarige stagiaire was of zo die even haar beoordeling moest veiligstellen.

Het is niet zo professioneel (van die manager) maar als we dit ook al onder grensoverschrijdend gaan scharen, is het einde zoek.
Dat er niet bewust druk uitgeoefend werd, betekent niet per definitie ook dat de andere partij geen druk ervaart. Misschien dat in deze situatie de 25-jarige dat niet ervaarde, maar dat zal niet voor elke persoon gelden.
En volgens jou is dus als je >18 en geen stagiaire bent, nooit sprake van grensoverschrijdend gedrag want je bent al volwassen? Wat een onzin. Ook een 25-jarige heeft iemand die diens prestaties beoordeelt, he. De machtsverhoudingen maken het voor mij per definitie niet oke, want ook zonder vervelende intenties, weet je gewoon niet zeker of degene met de 'lagere positie' zich écht volledig vrij voelt om nee te zeggen. De vriendin in kwestie voelde zich er niet voor niks onprettig bij.
pi_212426940
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:23 schreef r_one het volgende:
Que? Een ondergeschikte bij een werkgerelateerde bijeenkomst vragen of ze zin hebben naar jouw hotelkamer te komen is nogal grensoverschrijdend, daar is niks 'einde zoek' aan, dat is gewoon ongeveer regel nummer 1.
Gij zult ondergeschikten geen seksueel getinte voorstellen doen tijdens werkgerelateerde bijeenkomsten.
pi_212427070
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:31 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Dat er niet bewust druk uitgeoefend werd, betekent niet per definitie ook dat de andere partij geen druk ervaart. Misschien dat in deze situatie de 25-jarige dat niet ervaarde, maar dat zal niet voor elke persoon gelden.
En volgens jou is dus als je >18 en geen stagiaire bent, nooit sprake van grensoverschrijdend gedrag want je bent al volwassen? Wat een onzin. Ook een 25-jarige heeft iemand die diens prestaties beoordeelt, he. De machtsverhoudingen maken het voor mij per definitie niet oke, want ook zonder vervelende intenties, weet je gewoon niet zeker of degene met de 'lagere positie' zich écht volledig vrij voelt om nee te zeggen. De vriendin in kwestie voelde zich er niet voor niks onprettig bij.
En met welke leeftijd is het volgens jou dan wel 'done'?
Of zit het 'm puur in de hogere positie?

Ik vind 'onprettig' nou niet echt een kwalificatie die het criterium 'grensoverschrijdend' rechtvaardigt. Als het de getrouwde buurman van 50 (of 45, of 40, of 35) was geweest, zou ik het als 25-jarige ook 'niet prettig' vinden.
.
pi_212427079
quote:
10s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:32 schreef sigme het volgende:

[..]
Que? Een ondergeschikte bij een werkgerelateerde bijeenkomst vragen of ze zin hebben naar jouw hotelkamer te komen is nogal grensoverschrijdend, daar is niks 'einde zoek' aan, dat is gewoon ongeveer regel nummer 1.
Gij zult ondergeschikten geen seksueel getinte voorstellen doen tijdens werkgerelateerde bijeenkomsten.
Ho effe ... waar lees jij dat er expliciet seksuele voorstellen zijn gedaan?
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 18:52:31 #196
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_212427110
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Hallo, waar denk je dat voor werd mee gevraagd? Om sudoku's te gaan oplossen?
pi_212427113
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:49 schreef r_one het volgende:

[..]
Nergens. Het is niet expliciet. Dat is het zelden. En dat doet niks af aan de regel, dat het voorstel niet expliciet is.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:23 schreef Sport_Life het volgende:
[hij] stelde voor naar zijn kamer te gaan
Voor zover dit niet expliciet is, is het ook weinig verhuld hoor.

Ik zei overigens ook niet dat het expliciet moest zijn, dat maak jij er van. Seksueel getint laat juist veel ruimte voor niet expliciet. Waarbij dit nogal weinig ' grensgeval' is.
pi_212427145
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:52 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
Hallo, waar denk je dat voor werd mee gevraagd? Om sudoku's te gaan oplossen?
quote:
10s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:52 schreef sigme het volgende:

[..]
Nergens. Het is niet expliciet. Dat is het zelden. En dat doet niks af aan de regel, dat het voorstel niet expliciet is.
[..]
Voor zover dit niet expliciet is, is het ook weinig verhuld hoor.
Dan zou er dus TOCH sprake zijn van druk.
"Of zo".

Maar dat was er NIET, aldus Sport_Life.

Nooit nog een afzakkertje gedronken met een collega? Of met een direct leidinggevende?
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 19:04:29 #199
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_212427236
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]

Nooit nog een afzakkertje gedronken met een collega? Of met een direct leidinggevende?
jawel, maar nooit op iemands hotelkamer
pi_212427253
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:04 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]
jawel, maar nooit op iemands hotelkamer
Sudoku's oplossen wel?
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 19:11:31 #201
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212427309
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 17:57 schreef StateOfMind het volgende:
Bij mijn vorige werkgever was een bedrijfsuitje flink uit de hand gelopen (was er zelf niet bij).

Een collega, die normaliter een groot gedeelte van het jaar in Dubai zat, daar dan in dat 7 sterren hotel verbleef, en regelmatig contact had met de sjeiks, en een zeer goed salaris had, had teveel gedronken en had diverse vrouwelijke medewerkers betast en gezoend :')

Hoop stennis en toestanden, is op staande voet ontslagen, en zijn huwelijk was ook meteen voorbij.
En daarom dus gewoon nooit, maar dan ook nooit drinken bij werk-uitjes. :N
Het is geen feestje met vrienden, het is en blijft je werk.
pi_212427321
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:11 schreef BE het volgende:

[..]
Het voorkomt veel gezeik ja :Y
.
pi_212427405
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:48 schreef r_one het volgende:

[..]
En met welke leeftijd is het volgens jou dan wel 'done'?
Of zit het 'm puur in de hogere positie?

Ik vind 'onprettig' nou niet echt een kwalificatie die het criterium 'grensoverschrijdend' rechtvaardigt. Als het de getrouwde buurman van 50 (of 45, of 40, of 35) was geweest, zou ik het als 25-jarige ook 'niet prettig' vinden.
Wat mij betreft in principe sowieso niet bij ongelijke machtsposities.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 18:55 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]
Dan zou er dus TOCH sprake zijn van druk.
"Of zo".

Maar dat was er NIET, aldus Sport_Life.

Nogmaals: dat er niet expliciet druk uitgeoefend werd, of de vriendin van Sport_Life die niet ervaren heeft, betekent niet dat deze druk niet gevoeld kan worden. Juist door die machtspositie. Ook als iemand er niet bij zegt 'en als je niet meegaat, wordt je tijdelijke contract over twee maanden niet verlengd', kan het nog steeds wel zo voelen alsof dat een consequentie is van nee zeggen. Als voorbeeld, he, vast nog allerlei meer voorbeelden te bedenken wat ervoor zou kunnen zorgen dat je geen nee durft te zeggen tegen iemand in een hogere machtspositie. Ongeacht of de 'voorsteller' die intentie heeft of niet.

Daarom dus gewoon niet doen bij ongelijke machtsposities.
pi_212427432
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:19 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Wat mij betreft in principe sowieso niet bij ongelijke machtsposities.
[..]

Daarom dus gewoon niet doen bij ongelijke machtsposities.
Oftewel: onprofessioneel. Eens.

Neemt overigens niet weg dat er ook wel eens serieuze relaties zijn voortgekomen tussen collega?s, zelfs tussen leidinggevende en ondergeschikte.

[ Bericht 6% gewijzigd door r_one op 14-02-2024 19:28:47 ]
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 19:24:02 #205
438527 MissButterflyy
pi_212427477
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:21 schreef r_one het volgende:

[..]
En grensoverschrijdend. Als we aannemen dat zijn vraag vanuit het niets kwam en ze niet waren aan het flirten met elkaar.
pi_212427511
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:24 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En grensoverschrijdend. Als we aannemen dat zijn vraag vanuit het niets kwam en ze niet waren aan het flirten met elkaar.
Dat is jouw aanname. Ik lees dat ze samen op een borrel na werktijd waren.
.
  woensdag 14 februari 2024 @ 20:20:17 #207
438527 MissButterflyy
pi_212428441
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:26 schreef r_one het volgende:

[..]
Dat is jouw aanname. Ik lees dat ze samen op een borrel na werktijd waren.
Wat maakt dat uit?
pi_212428482
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:21 schreef r_one het volgende:

[..]

Neemt overigens niet weg dat er ook wel eens serieuze relaties zijn voortgekomen tussen collega?s, zelfs tussen leidinggevende en ondergeschikte.
Nee, niet alleen onprofessioneel. Grensoverschrijdend.

En ja, ik heb wel eens een borrel gedronken met collega's inclusief een leidinggevende. Ik ben echter (gelukkig) nog nooit meegevraagd naar een hotelkamer in zo'n situatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door vlindertje89 op 14-02-2024 21:12:55 ]
pi_212428655
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:20 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat maakt dat uit?
Moet ik dit serieus uitleggen?
.
pi_212428778
Kom toevallig net dit artikel tegen. Misschien dat als je het daar in besproken voorbeeld leest, je snapt waarom het grensoverschrijdend is.
pi_212428861
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:23 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Nee, niet alleen professioneel. Grensoverschrijdend.
Nee. Wel als hij avances had gemaakt.
quote:
En ja, ik heb wel eens een borrel gedronken met collega's inclusief een leidinggevende. Ik ben echter (gelukkig) nog nooit meegevraagd naar een hotelkamer in zo'n situatie.
Ik wel. En niks bijzonders gebeurd (geen sudoku´s maar ook geen geneuk), gewoon nog een afzakkertje, gezellig wat anekdotes aangehaald en vervolgens m'n eigen kamer opgezocht. Boeieh .....

Waar komt toch die perceptie vandaan dat er de facto geneukt moet worden? :?
.
pi_212428965
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:42 schreef vlindertje89 het volgende:
Kom toevallig net dit artikel tegen. Misschien dat als je het daar in besproken voorbeeld leest, je snapt waarom het grensoverschrijdend is.
Ja duh, confirmation bias:
quote:
psychologenpraktijk ForLight, de enige psychologenpraktijk in Nederland waar ze uitsluitend plegers van grensoverschrijdend gedrag behandelen.
.
pi_212429164
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:50 schreef r_one het volgende:

[..]
Nee. Wel als hij avances had gemaakt.
[..]
Ik wel. En niks bijzonders gebeurd (geen sudoku´s maar ook geen geneuk), gewoon nog een afzakkertje, gezellig wat anekdotes aangehaald en vervolgens m'n eigen kamer opgezocht. Boeieh .....

Waar komt toch die perceptie vandaan dat er de facto geneukt moet worden? :?
Er is gevraagd om mee te gaan naar de hotelkamer. Dat vind jij niet onder de noemer avances maken vallen?

quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 20:59 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja duh, confirmation bias:
[..]

Ehm, heb je het artikel verder ook gelezen? Het ging me erom dat ook als iemand zelf totaal geen verkeerde bedoelingen heeft, en bv denkt gewoon een vrijblijvend voorstel te doen, de andere partij, zeker bij ongelijke machtsverhoudingen, dat heel anders kan ervaren. Daarvan staat er een uitstekend voorbeeld in het artikel.

Maargoed, ik denk niet dat we het eens gaan worden, en wel dat ik heel duidelijk heb aangegeven waarom ik het wél grensoverschrijdend vind, dus ik laat het hierbij.
pi_212429270
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:11 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Er is gevraagd om mee te gaan naar de hotelkamer. Dat is grensoverschrijdend.
Nee. Gewoon nee.
quote:
[..]
Ehm, heb je het artikel verder ook gelezen?
Ja.
Jij ook?

Ik lees over flirterige opmerkingen, te persoonlijke verhalen delen, grensoverschrijdende appjes in de avonduren, opmerkingen zoals over eigen seksuele ervaringen.

Ja hallo, dát gaat inderdaad wel wat verder dan alleen 'onprofessioneel' en ja, dát vind ook ik grensoverschrijdend.

Dat "Jasper" dat zelf niet doorhad, doet daar niet aan af (maar dat is bijna altijd zo bij plegers).

Maar wellicht doel jij ergens anders op.
quote:
Maargoed, ik denk niet dat we het eens gaan worden, en wel dat ik heel duidelijk heb aangegeven waarom ik het wél grensoverschrijdend vind, dus ik laat het hierbij.
Prima.
.
pi_212429315
Ze werd niet gedwongen, maar de intenties waren vrij duidelijk.

Er was ook verder helemaal geen aanleiding, ze flirtte in die tijd wel een beetje in de kroeg met dertigers als ze op stap ging (gewoon voor de lol een beetje), maar zeker niet met zo'n onaantrekkelijke man.
pi_212429352
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:22 schreef Sport_Life het volgende:
Ze werd niet gedwongen, maar de intenties waren vrij duidelijk.
Als de intenties vrij duidelijk waren, snap ik je eerdere "of zo" niet.
quote:
Er was ook verder helemaal geen aanleiding, ze flirtte in die tijd wel een beetje in de kroeg met dertigers als ze op stap ging (gewoon voor de lol een beetje), maar zeker niet met zo'n onaantrekkelijke man.
Dan snap ik één ding niet:

Als zij zich werkelijk zo onconfortabel voelt met die kerel of de situatie creepy, wáárom vertrok ze dan niet samen met de laatste collega? Waarom blijft ze met hem 'hangen' dan?

Ik snap dat dus serieus niet.
.
pi_212429417
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:25 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]

Als zij zich werkelijk zo onconfortabel voelt met die kerel of de situatie creepy, wáárom vertrok ze dan niet samen met de laatste collega? Waarom blijft ze met hem 'hangen' dan?

Waarschijnlijk omdat ze zich pas oncomfortabel voelde toen hij voorstelde om naar zijn hotelkamer te gaan, en ze die vraag niet aan zag komen, want waarom zou je die vraag verwachten van je collega?
pi_212429501
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:25 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]

Ze had zo'n opmerking nooit verwacht natuurlijk, er hing ook niks in de lucht.
Wel beide wat wijn op, daar is m.i. niks mis mee. Er was niks aan de hand tot die opmerking kwam.
pi_212429515
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:31 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Waarschijnlijk omdat ze zich pas oncomfortabel voelde toen hij voorstelde om naar zijn hotelkamer te gaan, en ze die vraag niet aan zag komen,
Ik zou me al oncomfortabel voelen als ik alleen achterbleef met een onaantrekkelijk iemand die dubbel zo oud is.
quote:
want waarom zou je die vraag verwachten van je collega?
Zie mijn post #211 eerder.
.
pi_212429652
quote:
0s.gif Op woensdag 14 februari 2024 21:38 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ze had zo'n opmerking nooit verwacht natuurlijk, er hing ook niks in de lucht.
Wel beide wat wijn op, daar is m.i. niks mis mee. Er was niks aan de hand tot die opmerking kwam.
Dus het was puur alleen die ene uitnodiging (waar ze 'nee bedankt' op kon zeggen en wat ze ook gedaan heeft)?

Dus geen flirterige opmerkingen, geen te persoonlijke verhalen, geen grensoverschrijdende appjes in de avonduren, geen opmerkingen zoals over eigen seksuele ervaringen?

Voor mijn beeldvorming: heeft ze na die afwijzing nog represailles ervaren of was met haar 'nee' de kous af?
.
pi_212430154
quote:
1s.gif Op woensdag 14 februari 2024 19:11 schreef BE het volgende:

[..]
Een ex van me zat in de opleiding tot anesthesist en die vertelde wel eens verhalen van uitjes met hun afdeling. Daar werd hard gefeest, mensen wisten van voren niet meer wat ze van achteren deden, letterlijk een bed onderschijten bijv.
  donderdag 15 februari 2024 @ 11:22:20 #222
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_212434303
Ik heb een tijdje met mijn partner bij dezelfde werkgever gewerkt.
Zij werkte voor de pech hulp van een automerk en deed ook ploegen diensten daardoor.
Ik werkte in een totaal andere discipline maar zij werkte ook in dezelfde kantoortuin dus als ik dan weg ging en zij begon aan haar avond dienst zagen we elkaar.

Nu was er 1, laten we zeggen boomer, die altijd tegendraads was.
Nachtdiensten was hij altijd ziek en met carnaval en kerst was er altijd 1 vrij, 3x raden.
Oke dat kan.
Nu maakte hij, volgens mijn partner, ook vaak seksueel getinte opmerkingen (ook naar anderen).

Tot 1 middag ik weg ging en hoi ging zeggen tegen mn partner.
Hij zat er naast en wist mij te vertellen dat hij mijn partner in die meeting ruimte (wijzend) daar eens over het knietje ging leggen.
Ik was nogal verbaasd, ik vertrouw mijn partner wel want ze had zijn dochter kunnen zijn.
En ik weet ook wel dat hij het als grap bedoelde.

Maar mijn partner is wel naar de teammanager gegaan hierover.
Nooit meer wat van gehoord maar ook niet van die grappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door nils7 op 15-02-2024 11:28:33 ]
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_212718589
Ik heb als studentje (ik ben man) juist veel dubbelzinnige opmerkingen gekregen op een afdeling met veel vrouwen.

Ik ben niet per se aantrekkelijk denk ik, maar in die tijd ging ik veel naar de sportschool en verzorgde ik mijn uiterlijk goed (vaak naar de kapper, baard altijd netjes getrimd). Werkte op een afdeling met veel vrouwen tussen de 45-50. Daar kreeg ik opmerkingen als 'ik weet zeker dat jij lekker kan zoenen' en 'mag ik de hele middag aan jouw kont zitten?' naar mijn hoofd geslingerd. Ook gingen ze een keer met elkaar in discussie over het feit dat ze mij op wilden splitsen en wie dan de onderkant kreeg en wie de bovenkant. Een van die vrouwen had wat rode uitslag, ook op haar borsten en liet dat toen we alleen waren ook heel expliciet zien. Werd ook gevraagd hoe ervaren ik op seksueel gebied was en dergelijke.

Niet dat het allemaal zo'n ramp was, zeker in die tijd niet, maar als mannen dit bij een achttienjarige meid zouden doen waren de reacties wel anders. Ik vond het ook niet zo'n probleem, juist wel een compliment. Maar dat is als man toch anders. In die tijd verder nooit over nagedacht, hoorde erbij. En ik denk nu ook als een kerel; zaten er echt wel twee bij die je even op had kunnen schrijven. Maar ja, te bleu hè.
  woensdag 6 maart 2024 @ 20:41:32 #224
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_212721054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:41 schreef ISVV het volgende:
En ik denk nu ook als een kerel; zaten er echt wel twee bij die je even op had kunnen schrijven. Maar ja, te bleu hè.
Herkenbaar dit _O- Ik had een hele tijd een bijbaan in een verzorgingstehuis, als soort van klusjesman. Ik was zo'n beetje de enige man tussen een hele hoop knappe stagiaires en medewerkers. Menig opmerking naar m'n hoofd geslingerd gekregen, maar durfde nooit een move te maken (achteraf denk je, had er gebruik van gemaakt drol). Heb het nooit als grensoverschrijdend ervaren, maar andersom kan het idd een heel ander verhaal zijn.

Heb vanuit mijn vorige baan wel ervaring met grensoverschrijdend gedrag, daar heerste naar mijn idee echt een angstcultuur. Collega's durfden zich niet eerlijk uit te spreken omdat de leidinggevende enorm rancuneus was en geen tegenspraak duldde, dat kon je echt je carrière kosten. Omdat hij mij vertrouwde kreeg ik regelmatig te horen dat hij de collega waar hij graag van af wilde weer eens aan het janken had gekregen. Collega's die door hem heen prikten en zich eerlijk durfden te blijven uitspreken, zijn allemaal binnen anderhalf jaar vertrokken.

Zelf ben ik uiteindelijk ook niet eerlijk behandeld, dan kon je naar een vertrouwenspersoon werd er gezegd maar dat vertrouwde ik voor geen meter. Ben op goede voet weggegaan (je weet nooit waar je elkaar in de toekomst weer tegenkomt) en heb nu een hele prettige leidinggevende.
  woensdag 6 maart 2024 @ 21:45:17 #225
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_212722187
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 09:13 schreef Claudia_x het volgende:
In de pers is veel te doen over grensoverschrijdend gedrag op werkvloeren. Dat gedrag bestaat vaak al jaren. Mensen die klagen zijn er wel, maar zij worden niet serieus genomen. Op het moment dat er een rapport verschijnt, wordt er schande van gesproken en wordt beterschap beloofd. Ik laat in het midden hoe geloofwaardig ik dat vind.

Intussen vindt er op werkvloeren met een lager shownieuwsgehalte ook onverkwikkelijk gedrag plaats. Aan de koffieautomaat wordt Matthijs van Nieuwkerk de maat genomen terwijl de manager een ondergeplaatste afblaft, er flink wordt geroddeld, collega's worden buitengesloten en er soms zelfs sprake is van pestgedrag. Mensen die onder de werksfeer lijden doen hun beklag en misschien komt er eens een cursus Sociale Veiligheid, maar er verandert niets.

Hoe zit dat op jullie werkvloer? Hoe gebruikelijk is onbetamelijk gedrag? Wat vind je dat we van elkaar te accepteren hebben en waar ligt de grens? Wat zou je doen als je ziet dat een collega lijdt onder een verziekte werksfeer?
Ik ram er gewoon op los als iemand denkt een zeikpaal van me te maken.
pi_212724214
Trouwens laatst deed iemand op kantoor zo'n vinger in m'n oor. Is dat technisch gezien geen verkrachting? Je treed het lichaam binnen toch?
pi_212725312
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:41 schreef ISVV het volgende:
Ik heb als studentje (ik ben man) juist veel dubbelzinnige opmerkingen gekregen op een afdeling met veel vrouwen.

Ik ben niet per se aantrekkelijk denk ik, maar in die tijd ging ik veel naar de sportschool en verzorgde ik mijn uiterlijk goed (vaak naar de kapper, baard altijd netjes getrimd). Werkte op een afdeling met veel vrouwen tussen de 45-50. Daar kreeg ik opmerkingen als 'ik weet zeker dat jij lekker kan zoenen' en 'mag ik de hele middag aan jouw kont zitten?' naar mijn hoofd geslingerd. Ook gingen ze een keer met elkaar in discussie over het feit dat ze mij op wilden splitsen en wie dan de onderkant kreeg en wie de bovenkant. Een van die vrouwen had wat rode uitslag, ook op haar borsten en liet dat toen we alleen waren ook heel expliciet zien. Werd ook gevraagd hoe ervaren ik op seksueel gebied was en dergelijke.

Niet dat het allemaal zo'n ramp was, zeker in die tijd niet, maar als mannen dit bij een achttienjarige meid zouden doen waren de reacties wel anders. Ik vond het ook niet zo'n probleem, juist wel een compliment. Maar dat is als man toch anders. In die tijd verder nooit over nagedacht, hoorde erbij. En ik denk nu ook als een kerel; zaten er echt wel twee bij die je even op had kunnen schrijven. Maar ja, te bleu hè.
Naar mannen toe telt niet. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')