quote:BERNARD VOGELSANG
Aangepast: Vandaag, 09:42 Vandaag, 06:45 in GELD
AMSTERDAM - Een klant van ABN Amro vindt dat hij tekort is gedaan bij een geldstorting. Hij stelt ¤2300 te hebben gestort bij een geldautomaat in november 2023. Maar er is slechts ¤1300 bijgeschreven op zijn bankrekening.© ANP/HH
Volgens de man heeft de geldautomaat vijf biljetten van ¤200 niet meegeteld. De achttien biljetten van ¤50 en vier biljetten van ¤100 die hij ook in het apparaat heeft gestopt, zijn wel correct verwerkt.
Beklag ¤1000 te weinig gestort
De klant doet daarna zijn beklag bij ABN Amro. Hij eist dat de bank de ontbrekende ¤1000 alsnog op zijn rekening stort. Maar als ABN Amro daar niet mee akkoord gaat, stapt hij naar klachtenbeoordelaar Kifid.
Op verzoek van het Kifid overlegt ABN Amro eerst de zogenoemde logrol van de geldautomaat. Daaruit blijkt dat de klant een storting van ¤1300 heeft gedaan. Ook komt daaruit naar voren dat er op het moment van de storting geen storing was. De transactiegegevens en kasopmaak van de geldautomaat laten eveneens geen verschil van ¤1000 zien.
Bewijs
Het Kifid stelt dat ABN Amro daarmee voldoende bewijs heeft geleverd dat de klant slechts ¤1300 heeft gestort. Op basis van de wet is het dan aan de klant om aan te tonen dat hij wel degelijk ¤2300 in de geldautomaat heeft gestopt. Maar dat bewijs kan hij niet leveren. Daarom wijst het Kifid zijn klacht af.
„Dit wil overigens niet zeggen dat aan de stellingen van de bank meer waarde wordt gehecht dan aan de stellingen van de consument”, schrijft het Kifid in zijn maandag verschenen uitspraak. „Maar uitsluitend dat de consument er niet in is geslaagd om te bewijzen wat hij moet bewijzen.”
Dat hebben ze gedaan:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Dit kunnen ze toch gewoon fysiek checken? gek dat ze dat niet gedaan hebben
ze weten exact hoeveel er in de automaat zit, dan moet er toch kasverschil zijn?
Die machines werken sowieso dusdanig onfeilbaar dat die vent hoogstwaarschijnlijk uit zijn nek lult en er een slaatje uit wil slaan.quote:Op verzoek van het Kifid overlegt ABN Amro eerst de zogenoemde logrol van de geldautomaat. Daaruit blijkt dat de klant een storting van ¤1300 heeft gedaan. Ook komt daaruit naar voren dat er op het moment van de storting geen storing was. De transactiegegevens en kasopmaak van de geldautomaat laten eveneens geen verschil van ¤1000 zien.
Welk loket? Ik zou geen geen enkele bank met een filiaal waar je binnen kunt stappen kunnen noemen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:10 schreef ZanneG het volgende:
Tja die man kan zoveel zeggen maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk die 2300 euro heeft gestort.
Hij kan de boel ook proberen op te lichten.
Als het om veel geld zou gaan dan zou ik het sowieso niet in een geldstort machine stoppen maar bij het loket vd bank langs brengen zodat er nooit misverstanden over bestaan.
Maar goed ik heb dan ook nooit zoveel contant geld op zak dat ik het moet storten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 06-02-2024 15:27:33 ]-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
Gewoon een bonnetje na de storting?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:01 schreef BillDauterive het volgende:
Hoe zou de klant dit moeten bewijzen dan? Moet je dan maar in de toekomst met een camera geld gaan storten?
Daar heb je weinig aan als het apparaat "verkeerd telt"quote:
Het is fysiek gecontroleerd en er was geen geld teveel, conclusie die vent lult uit zijn nek.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Daar heb je weinig aan als het apparaat "verkeerd telt"
Overigens zie je toch of hij je briefjes van ¤200 slikt. Als hij dat niet doet dan duw je er toch niet nog eens 4 achteraan?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:10 schreef ZanneG het volgende:
Tja die man kan zoveel zeggen maar dat wil nog niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk die 2300 euro heeft gestort.
Als het om veel geld zou gaan dan zou ik het sowieso niet in een geldstort machine stoppen maar bij het loket vd bank langs brengen zodat er nooit misverstanden over bestaan.
Maar goed ik heb dan ook nooit zoveel contant geld op zak dat ik het moet storten.
Ik zeg niet dat die vent gelijk had. Ik zeg dat je niks aan een bonnetjes hebt als bewijs in zo'n geval..quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is fysiek gecontroleerd en er was geen geld teveel, conclusie die vent lult uit zijn nek.
Je doet het er niet briefje voor briefje in, dus je ziet alleen iemand een stapel biljetten naar binnen schuiven. En het schuifje is niet zichtbaar op de camera (want dan zou iemand's pincode intoetsen ook zichtbaar zijn).quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Zijn er geen camerabeelden van de storting? Daarop valt wellicht nog te zien dat de man daadwerkelijk 5 * 200¤ extra heeft gestort.
We weten alleen dat er geregistreerd is dat er geen geld te veel was. Of het in de bedrijfsprocessen van de bank/transporteur mogelijk is dat er geld achterover gedrukt wordt door de medewerkers die moeten tellen weten we niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is fysiek gecontroleerd en er was geen geld teveel, conclusie die vent lult uit zijn nek.
Dat weet je alleen als een feilen goed vastgesteld zou worden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:00 schreef GerryDV het volgende:
Die dingen zijn inderdaad onfeilbaar. Beetje kansloze poging tot oplichting dit.
Ja hoor de transporteur drukt geld achteroverquote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:01 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
We weten alleen dat er geregistreerd is dat er geen geld te veel was. Of het in de bedrijfsprocessen van de bank/transporteur mogelijk is dat er geld achterover gedrukt wordt door de medewerkers die moeten tellen weten we niet.
Wijze les voor iedereen die wel eens geld stort: even filmen wat je precies stort.
Ik heb zelf onderhoud en implementatie gedaan aan automaten waar je kan storten en opnemen, vandaar dat ik beroepsmatig weet hoe het mechanisme werkt dat biljetten pakt, telt en registreerd. Daarom weet ik ook dat de kans op non-registratie nihil is. Zou je me een manier kunnen vertellen waarop dit fout zou kunnen gaan? Dan kan ik hem wellicht weerleggen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat weet je alleen als een feilen goed vastgesteld zou worden.
Zou niet voor het eerst zijn, genoeg voorbeelden van transportmedewerkers die betrokken zijn bij een overval of even een koffer meenemen. Er zomaar vanuit gaan dat bedrijven hun interne processen allemaal op orde hebben is nogal wat.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja hoor de transporteur drukt geld achteroverDan was dat vast niet uit het interne onderzoek gebleken
![]()
Die klant is gewoon een fantast uit op doekoe vind ik een aannemelijkere theorie.
Een hele koffer ja, dat valt dan ook direct op. De transporteur kan niet bij losse contanten komen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:13 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Zou niet voor het eerst zijn, genoeg voorbeelden van transportmedewerkers die betrokken zijn bij een overval of even een koffer meenemen. Er zomaar vanuit gaan dat bedrijven hun interne processen allemaal op orde hebben is nogal wat.
Hoewel de kans dat het bij de klant ligt natuurlijk wel iets waarschijnlijker is.
Dat is een aanname. Edoch, het kan zeker wel een actie van deze aard geweest zijn. Geen vreemde veronderstelling dus.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:15 schreef Confetti het volgende:
Zoveel geld storten is doorgaans zwart. Zwart geld dat gestort wordt wordt vaak door tokkies gedaan.
Tokkies liegen wel vaker.
En zo is de cirkel rond.
Wat is dit voor dom gelul.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:15 schreef Confetti het volgende:
Zoveel geld storten is doorgaans zwart. Zwart geld dat gestort wordt wordt vaak door tokkies gedaan.
Tokkies liegen wel vaker.
En zo is de cirkel rond.
Dat is bewust hè, contant geld ontmoedigenquote:Op dinsdag 6 februari 2024 14:59 schreef Gunner het volgende:
Ik heb zoiets wel eens gehad in het verleden, ook bij ABN AMRO. maar dat ging niet om zo'n bedrag. Kreeg het toen "vanwege de klantrelatie" alsnog terug.
Maar sowieso... met de komst van Geldmaat is het er niet beter op geworden. Hoe vaak je die dingen buiten gebruik ziet niet normaal.
Het gaat niet bepaald om veel geld. Met een eigen bedrijf loop je om de paar weken met veel meer natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 15:10 schreef ZanneG het volgende:
Volgens mij heb ik dit wel ns meegemaakt en ging toen gewoon de klep weer open en lag het biljet dat niet was meegeteld er in. Ik heb heel dom gekeken en t biljet er uit gepakt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het gaat niet bepaald om veel geld. Met een eigen bedrijf loop je om de paar weken met veel meer natuurlijk.
Maar dat zal ook wel schelen. Ik kan me niet voorstellen dat als je dit stelselmatig maandelijks doet en nooit problemen hebt, ze je dan die ene keer niet geloven. Als je dit incidenteel doet en dan is er meteen wat mis terwijl de apparaten zeggen van niet, dan krijg je het voordeel van de twijfel niet zo snel.
Als je geld stort en hij pakt een paar briefjes niet, krijg je die terug in die bak, ik vraag me nu wel af of je door kan gaan als dat geld er nog in ligt. Wie weet is het gewoon blijven liggen en heeft ie dat niet doorgehad.
Zet je hoedje maar vast opquote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:23 schreef Chinless het volgende:
[..]
Dat is bewust hè, contant geld ontmoedigen
Maar wat gebeurt er als je dat niet doorhebt en het erin blijft liggenquote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:35 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik dit wel ns meegemaakt en ging toen gewoon de klep weer open en lag het biljet dat niet was meegeteld er in. Ik heb heel dom gekeken en t biljet er uit gepakt.
Dan wordt dat weer ingeslikt en natuurlijk is dat dan terug te vinden. Je moet dan wel datum en tijd onthouden en ff met je bank bellen en ook de locatie van de geldmaat doorgeven. Dan kijken ze het voor je na. Natuurlijk is er een registratie van geld dat terug is genomen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:36 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er als je dat niet doorhebt en het erin blijft liggen
En zou iemand na hem het in eigen zak gestoken kunnen hebben?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 18:32 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Het gaat niet bepaald om veel geld. Met een eigen bedrijf loop je om de paar weken met veel meer natuurlijk.
Maar dat zal ook wel schelen. Ik kan me niet voorstellen dat als je dit stelselmatig maandelijks doet en nooit problemen hebt, ze je dan die ene keer niet geloven. Als je dit incidenteel doet en dan is er meteen wat mis terwijl de apparaten zeggen van niet, dan krijg je het voordeel van de twijfel niet zo snel.
Als je geld stort en hij pakt een paar briefjes niet, krijg je die terug in die bak, ik vraag me nu wel af of je door kan gaan als dat geld er nog in ligt. Wie weet is het gewoon blijven liggen en heeft ie dat niet doorgehad.
Dan zou het verschil aan de kant van de bank zitten en niet bij de klant.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:01 schreef MichaelScott het volgende:
We weten alleen dat er geregistreerd is dat er geen geld te veel was. Of het in de bedrijfsprocessen van de bank/transporteur mogelijk is dat er geld achterover gedrukt wordt door de medewerkers die moeten tellen weten we niet.
Wijze les voor iedereen die wel eens geld stort: even filmen wat je precies stort.
Aan het einde komt gewoon de vraag of je akkoord gaat met het getelde bedrag. Dit tezamen met het niet hebben van een bon en dat bij het natellen er geen 1000 overschot was riekt naar bedrog.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 16:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Je doet het er niet briefje voor briefje in, dus je ziet alleen iemand een stapel biljetten naar binnen schuiven. En het schuifje is niet zichtbaar op de camera (want dan zou iemand's pincode intoetsen ook zichtbaar zijn).
Dus dan moet je voortaan maar even wapperen met je flappen voor je gezicht, dan is het (goed) in beeld.
De regels zijn tegenwoordig behoorlijk streng, maar is het tegenwoordig echt zo streng dat vijf biljetten van 200 euro bij de FIU gemeld moeten worden? Of is de bank hier strenger dan de overheid?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 23:27 schreef Alaianaya het volgende:
Mocht hij die vijf coupures van ¤200 wel hebben gestort, wat ik ten zeerste betwijfel, werd hij meteen gemeld bij FIU conform het cash beleid van de bank. Geluk bij een ongeluk dus.
Dat doen ze al heel wat jaren niet meer, ABN iig niet. Die sturen je gewoon naar de automaat. Als je al een kantoor kan vindenquote:Op woensdag 7 februari 2024 14:30 schreef Evangelion het volgende:
Kan dat niet bij een balie? Vind 2300 wat veel om zo'n machine op te vertrouwen.
Het kan per bank verschillen, maar ik weet van ten minste één grootbank dat zij dat als beleid hanteren. Bij ondernemingen gaat dit om 20 biljetten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 14:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De regels zijn tegenwoordig behoorlijk streng, maar is het tegenwoordig echt zo streng dat vijf biljetten van 200 euro bij de FIU gemeld moeten worden? Of is de bank hier strenger dan de overheid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |