https://www.nu.nl/buitenl(...)dentsverkiezing.htmlquote:Javier Milei wordt de president van Argentinië. Tegenkandidaat Sergio Massa heeft zijn nederlaag zondag toegegeven. Volgens voorlopige uitslagen heeft de libertaire outsider Milei 56 procent van de stemmen gekregen.
"De resultaten zijn duidelijk niet wat we hadden gehoopt", zei Massa, de huidige minister van Economische Zaken. "Ik heb Javier Milei gesproken om hem te feliciteren en hem het beste te wensen. Want hij is de president die de meerderheid van de Argentijnen heeft gekozen voor de komende vier jaar."
De 53-jarige Milei wil met radicale ideeën de hevige economische problemen oplossen. Het land gaat gebukt onder torenhoge inflatie en groeiende armoede.
Milei is een econoom uit de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Hij noemt zichzelf een 'anarchokapitalist', een combinatie van een anarchist en kapitalist. Hij is een nieuwkomer in de politiek en viel tijdens de campagne op door bijvoorbeeld met een kettingzaag op bijeenkomsten te verschijnen. Zo wilde hij zijn plannen voor bezuinigingen kracht bijzetten. Sommige analisten vergeleken zijn aanpak met die van de Amerikaanse oud-president Donald Trump.
Na het nieuws over zijn overwinning verzamelden zich duizenden aanhangers bij zijn campagnekantoor. De feestende menigte zwaaide met vlaggen en scandeerde "vrijheid". Milei wil de inflatie bestrijden door de noodlijdende Argentijnse munt in te ruilen voor de Amerikaanse dollar en de centrale bank van het land op te heffen. Ook heeft hij gedreigd de banden met belangrijke handelspartners China en buurland Brazilië te verbreken. Daarnaast beledigde hij de uit Argentinië afkomstige paus Franciscus.
Milei zei tijdens zijn campagne onder meer dat hij een aantal publieke diensten wil afschaffen, net als de ministeries van Volksgezondheid, Onderwijs en Milieu. Hij is tegen abortus en wil de aanschaf van vuurwapens gemakkelijker maken.
Omliggende landen reageren verschillend op overwinning
De linkse president Luiz Inácio Lula da Silva van buurland Brazilië reageerde terughoudend op de verkiezing van Milei. Hij wenste de nieuwgekozen regering van Argentinië veel geluk en succes, maar noemde Milei daarbij niet bij naam. Tijdens zijn campagne had Milei de Braziliaanse president stevig bekritiseerd en hem onder meer een "boze communist" genoemd.
De eveneens linkse Colombiaanse president Gustavo Petro reageerde ronduit negatief op de uitslag. "Extreemrechts heeft gewonnen in Argentinië. Het is de keuze van dat land. Triest voor Latijns-Amerika, we zullen zien..."
Maar de Amerikaanse oud-president Trump reageerde verheugd op het nieuws. "De hele wereld keek toe! Ik ben erg trots op je. Je zal je land veranderen en Argentinië weer echt geweldig maken", schreef hij op zijn platform Truth Social.
Ook de Braziliaanse ex-president Jair Bolsonaro is blij met de winst van Milei. "Er gloort weer hoop in Zuid-Amerika", stelde hij in een reactie.
Soms moeten de mouwen opgestroopt worden. Dat beseffen ze daar ook heel goed denk ik.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:48 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja in die wet geeft het parlement zijn macht gelijk maar even weg.
Geen enkele goede reden om de democratie uit te gaan hollen natuurlijk.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:51 schreef dimmak het volgende:
[..]
Soms moeten de mouwen opgestroopt worden. Dat beseffen ze daar ook heel goed denk ik.
quote:Op maandag 5 februari 2024 09:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkele goede reden om de democratie uit te gaan hollen natuurlijk.
En heeft een controlerende macht tegenover zich die ook op een democratische manier gekozen is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 19:45 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Heb jij ergens wel een take op waar je niet pleit voor grotere en machtigere overheden?
Er is net iemand gekozen op een democratische manier.
quote:Since its arrival to power, Milei's Casa Rosada has had a frenetic activity of announcements, reforms and cuts. Now, what is the balance of the start of this government? What goals dominate the agenda of the Casa Rosada for 2024? Are Argentines seeing the light at the end of the tunnel?
Tsja, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Het land is al flink gedollariseerd maar er zijn nog niet voldoende dollars voorhanden om ook de ambtenaren en semi-ambtenaren ermee te kunnen betalen. Omdat meer dan de helft van de 'werkenden' ambtenaar of semi-ambtenaar was, zal daar ook flink in gesneden moeten worden vrees ik.quote:Honderdduizenden Argentijnen de straat op tegen onderwijsbezuinigingen
Honderdduizenden Argentijnen zijn in meerdere steden de straat op gegaan om te protesteren tegen de bezuinigingen op de gratis openbare universiteiten in het land door de regering van president Milei.
Alleen in hoofdstad Buenos Aires protesteerden al zeker zo'n 100.000 mensen, liet de politie weten. Volgens de organisatoren van de protesten waren er een half miljoen mensen op de been. Een lerarenvakbond meldde dat in het hele land door een miljoen mensen werd geprotesteerd.
Milei voerde na zijn aantreden in december forse bezuinigingen door op allerlei gebieden, en ook op het hoger onderwijs. Zo werden budgetten niet aangepast of verlaagd, ondanks de enorme inflatie.
Daardoor zitten tal van universiteiten nu in financiële nood; universiteiten zeggen nog maar enkele maanden te kunnen functioneren, omdat het geld daarna simpelweg op is. Volgens een recent onderzoek studeren ongeveer 2,2 miljoen mensen aan de openbare universiteiten in het land.
Milei: we zijn over de helft
Milei beweerde gisteren in een speech nog dat zijn beleid juist positief uitpakt voor Argentinië; hij meldde dat zijn land voor het eerst in vijftien jaar een kwartaaloverschot op de begroting kon melden. Dat was volgens Milei een mijlpaal om trots op te zijn.
Ook zei hij tegen "alle Argentijnen" dat hij begrip had voor de "lastige situatie". Milei: "Maar ik wil ook zeggen dat we al over de helft zijn. Dit is de laatste fase van een heroïsche inspanning die wij Argentijnen leveren, en voor het eerst in lange tijd zal deze inspanning de moeite waard zijn."
Argentina’s Monthly CPI to Fall Below 10% in April, Milei Saysquote:Op woensdag 24 april 2024 14:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, de laatste loodjes wegen het zwaarst. Het land is al flink gedollariseerd maar er zijn nog niet voldoende dollars voorhanden om ook de ambtenaren en semi-ambtenaren ermee te kunnen betalen. Omdat meer dan de helft van de 'werkenden' ambtenaar of semi-ambtenaar was, zal daar ook flink in gesneden moeten worden vrees ik.
In Argentina, 55% of all registered workers are employed by government
Het kan wel even duren voordat men in Argentinië een verbetering van de welvaart gaat ervaren. Als eigendomsrechten decennia lang nauwelijks gerespecteerd worden kan je geen wonderen verwachten. Het vertrouwen gaat te paard en komt te voet. Voordat men bereidt is tot investeringen in zo'n land, mensen is het nu eenmaal eigen de kat uit de boom te kijkenquote:Senaat Argentinië akkoord met ingrijpende hervormingen van president Milei
De Argentijnse senaat heeft een ingrijpend economisch hervormingsplan goedgekeurd dat was voorgesteld door president Javier Milei. De stemmen waren met 36 tegen 36 aanvankelijk gelijk verdeeld, waarop vicepresident Victoria Villarruel als voorzitter van de senaat de beslissende stem gaf.
De zogeheten omnibuswet zorgt voor hervormingen zoals de privatisering van overheidsbedrijven en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Verder omvat de wet onder meer het uitroepen van een economische noodtoestand, het verlagen van de pensioenen en het afzwakken van de arbeidsrechten.
De omnibuswet werd eerder dit jaar al eens aan het parlement voorgelegd, maar kreeg toen geen meerderheid. Sindsdien zijn verschillende maatregelen aangepast of uit het wetsvoorstel verwijderd.
De in december aangetreden Milei wil met wat hij "schoktherapie" noemt de Argentijnse economie herstellen. Eerder werd de munt gedevalueerd, werden prijzen vrijgelaten, kwam er een einde aan subsidies voor transport of energie en werd het aantal ministeries gehalveerd.
Het leidde tot een afname van het begrotingstekort, maar ook tot een drastische daling van consumptie en economische activiteit in het land.
Hierna hoeft de wet alleen nog goedgekeurd te worden door het Lagerhuis in Argentinië.
Grote protesten hard neergeslagen
Eerder op woensdag werden grote straatprotesten gehouden terwijl in de senaat werd gedebatteerd over de wet.
Volgens de politie probeerden demonstranten een politiekordon rond het parlementsgebouw te doorbreken. De politie zette daarop traangas in. Meerdere mensen, onder wie ook volksvertegenwoordigers, moesten naar het ziekenhuis voor verzorging.
Er werden door de demonstranten ook wagens in brand gestoken en er werd met projectielen gegooid. De politie vuurde rubberen kogels af, zette waterkanonnen in en pakte diverse demonstranten op.
Het land was al verkwanselt, maar een slecht doordachte en uitgevoerde privatisering gaat daar inderdaad geen verbetering in brengen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 18:57 schreef Knipoogje het volgende:
Privatisering van overheidsbedrijven. De vriendjes van de president kijken verlekkerd toe. Die gaan miljarden verdienen.
Later gaan we hier diepte artikelen over teruglezen hoe het land verkwanseld werd aan de Argentijnse oligarchen.
Dat was voornamelijk door Menem gebeurd, van 1989 tot en met 1999. Die naar goed Argentijns gebruik later is aangeklaagd (en veroordeeld als ik me niet vergis) voor fraude en corruptie.quote:Op woensdag 19 juni 2024 19:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het land was al verkwanselt, maar een slecht doordachte en uitgevoerde privatisering gaat daar inderdaad geen verbetering in brengen.
Tja, we lezen sinds de komst van Milei al zulke claims van gefrustreerde linkse users. Maar ondertussen is het toch juist dit progressief linkse gedachtegoed (in combinatie corruptie) geweest dat Argentinië in de huidige situatie heeft gebracht. Milei weet tot op heden vooral vele verbeteringen te brengen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 18:57 schreef Knipoogje het volgende:
Privatisering van overheidsbedrijven. De vriendjes van de president kijken verlekkerd toe. Die gaan miljarden verdienen.
Later gaan we hier diepte artikelen over teruglezen hoe het land verkwanseld werd aan de Argentijnse oligarchen.
quote:Milei loodst ingrijpend hervormingsplan door Argentijns parlement
Het is de Argentijnse president Javier Milei gelukt zijn plannen voor een ingrijpende hervorming van de economie door het parlement te loodsen. Nadat de senaat eerder deze maand akkoord was gegaan met een afgezwakt wetsvoorstel, gaat nu ook een ruime meerderheid in het Huis van Afgevaardigden akkoord. Het wetsvoorstel leidde tot grote en felle protesten in Argentinië.
Milei won vorig jaar de presidentsverkiezingen met de belofte de Argentijnse economie flink te liberaliseren. De zogeheten omnibuswet die nu is goedgekeurd, geeft Milei onder andere ruime bevoegdheden de economische crisis in zijn land te lijf te gaan. Ook gaat de wet over het dereguleren van de olie- en gasindustrie. Nu heeft deze sector nog te maken met strenge exportquota.
Werkgevers kunnen gemakkelijker werknemers ontslaan. Het Huis van Afgevaardigden ging ook akkoord met een begrotingsvoorstel waardoor veel meer personeel inkomstenbelasting moet betalen. De vorige regering had de drempel juist zodanig verhoogd dat werknemers praktisch vrijgesteld waren van die belasting.
Schoktherapie
Eerder deze maand en ook in april werd in diverse steden in Argentinië op grote schaal gedemonstreerd tegen de hervormings- en bezuinigingsplannen van Milei. De in december aangetreden president wil met wat hij een ‘schoktherapie’ noemt de Argentijnse economie herstellen. Eerder werd de munt gedevalueerd, werden prijzen vrijgelaten, kwam er een einde aan subsidies voor transport of energie en werd het aantal ministeries gehalveerd. Het leidde tot een afname van het begrotingstekort, maar ook tot een drastische daling van consumptie en economische activiteit in het land.
Eind vorige maand gelastte een rechtbank in Argentinië de regering om ‘onmiddellijk’ weer over te gaan tot het verstrekken van gratis voedsel aan arme mensen. Terwijl meer dan de helft van de Argentijnen onder de armoedegrens leeft, werd de voedselhulp in december opgeschort, kort nadat Milei aan de macht was gekomen. De regering wilde eerst de sociale organisaties die de voedselverstrekking organiseren doorlichten. Volgens de nieuwe regering was er sprake van corruptie en zou er veel geld in verkeerde zakken verdwijnen.
Afuera!quote:Op woensdag 13 november 2024 17:20 schreef flipsen het volgende:
Hij heeft zelfs de Belastingdienst (AFIP) opgeheven
Uiteraard is er een vervanger, maar een handige manier om veel nietsnutten met veel te hoge salarissen te kunnen wippen
Hij is wel in Mar-a-Lago.quote:Op woensdag 13 november 2024 17:33 schreef HSG het volgende:
Het gaat niet over Donald Trump dus niet interessant.
Maar het gaat geweldig goed hoor, het is al bijgesteld naar 49%, minder dan de helftquote:Op vrijdag 15 november 2024 09:51 schreef Boca_Raton het volgende:
“Terwijl meer dan de helft van de Argentijnen onder de armoedegrens leeft […]”
De helft
Denk je dat Milei goed voor het land is?quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Maar het gaat geweldig goed hoor, het is al bijgesteld naar 49%, minder dan de helft
Ah, en ex presidenta Fernandez de Kirchner heeft weer 6 jaar gevangenisstraf aan haar broek(rok) wegens corruptie
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Denk je dat Milei goed voor het land is?
Oeff. Dat is nogal wat. Ik hoop dat dat snel voor die arme mensen beter wordt.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.
Er is altijd wel een groep laagopgeleiden en kansarmen die beter af denken te zijn met herverdelen. Als bijna iedereen arm is ben je ook geen minderheid meer. Je kunt naast welvaart ook prima armoede verdelen. Cuba en Venezuela zijn daar zeer succesvol in. In Argentinië probeert men nu het schip te keren, maar dat zal zeer moeilijk blijken. Vooral de decencia lange erosie van eigendomsrechten heeft ernstig wantrouwen opgeleverd bij potentiële investeerders. Het vertrouwen gaat te paard en komt te voet, een proces van lange adem zal nodig zijn, of de resterende bevolking dat uithoudt blijft de grote vraag.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Denk je dat Milei goed voor het land is?
Dat is natuurlijk niet de schuld van Milei maar van het beleid de jaren ervoor.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.
Ik vermoed tot alles volledig is gedollariseerd, dat gaat nog wel ff duren.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar de inflatie zou nu onderhand toch moeten gaan dalen volgens de predikers van een economisch libertarisme. Hoe lang moeten de arme Argentijnen daar nu nog op wachten?
Ondertussen onder de 3% (op maand basis welliswaar):quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar de inflatie zou nu onderhand toch moeten gaan dalen volgens de predikers van een economisch libertarisme. Hoe lang moeten de arme Argentijnen daar nu nog op wachten?
De inflatie is de afgelopen maanden ook gedaald? Artikel van twee dagen geleden:quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
quote:BUENOS AIRES, Argentina (AP) — Argentina’s inflation slowed to 2.7% in October, the lowest level in three years in a win for the libertarian government of President Javier Milei who came to power almost a year ago promising to pull Argentina out of a dire economic crisis.
Bron
Mocht ook wel natuurlijk, hij heeft nog wel een aardige weg te gaan:quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:18 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ondertussen onder de 3% (op maand basis welliswaar):
https://www.bloomberg.com(...)ed-to-2-7-in-october
quote:Javier Milei was appointed as President in December 2023 at a time when Argentina was facing ECONOMIC MELTDOWN. Over the past 12 months he has introduced a variety of controversial policies - are they starting to bear fruit or making the situation worse?
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.quote:Op zondag 1 december 2024 21:49 schreef Hexagon het volgende:
De ene extreme ideologie inruilen voor de andere. En dan denken dat het beter gaat.
Thanks voor de link. Blijft buitengewoon interessant, vooral de mix van theorie en praktijk.quote:Op zondag 1 december 2024 22:54 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.
Heb laatst een interview van hem gekeken bij Lex Fridman, hij lijkt in ieder geval te weten wat hij doet en heeft de juiste credentials. Dat kun je lang niet van iedere populist (links of rechts) zeggen. Het interview is het bekijken waard wat mij betreft.
Bekijk deze YouTube-video
De vraag is inderdaad of het volk het vol houdt en niet weer op de volgende geldverdelinde en bijprintende populist gaat stemmen.
Pff..quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Het blijft lastig om het van een afstandje te volgen. Je updates zijn heel welkom, @flipsen . Ik volg naast Milei zelf (goed voor m'n Spaans) ook wat mensen uit Argentinië. Ik maak daaruit op dat de bevolking het nog altijd zwaar heeft, maar de steun voor Milieu vooralsnog groot is. Komt dat ook overeen met jouw beeld?quote:The left detests him and the Trumpian right embraces him, but he truly belongs to neither group. He has shown that the continual expansion of the state is not inevitable. And he is a principled rebuke to opportunistic populism, of the sort practised by Donald Trump. Mr Milei believes in free trade and free markets, not protectionism; fiscal discipline, not reckless borrowing; and, instead of spinning popular fantasies, brutal public truth-telling.
(...)
The results are encouraging. Inflation has fallen from 13% month on month to 3%. Investors’ assessment of the risk of default has halved. A battered economy is showing signs of recovery.
Er is in Argentinië eigenlijk sinds Perón al geen middenweg meer helaas, het is altijd een uiterste. Beetje het Amerikaanse systeem, kiezen tussen 2 kwaden. Nederlanders klagen graag, maar als je als land vooruit wil en niet van de ene naar de andere kant wil zwalken, dan is het Nederlandse systeem 100x beter dan een tweepartijenstelsel zoals hier (ok, er zijn wel meer partijen, maar bij de uiteindelijk beslissende stemronde mag er maar tussen 2 partijen worden gekozen). En dat is bijna altijd populistisch links of (behoorlijk extreem) rechts.quote:Op zondag 1 december 2024 22:54 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.
Tja, goeie vraag. Voorlopig heeft hij nog 3 jaar te gaan, ik kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen. Als er inderdaad buitenlandse investeringen komen voor die olie- en gasvelden (en ook de lithium-mijnen), dan kan het opeens hard de goede kant opgaan met de economie. Aan de andere kant, Venezuela heeft ook grote olievelden dus dat zegt ook niet alles en het zal er vanaf hangen hoe men daarmee om gaat.quote:De vraag is inderdaad of het volk het vol houdt en niet weer op de volgende geldverdelinde en bijprintende populist gaat stemmen.
Ik vraag me af of de steun groot is, ik denk het eigenlijk niet. Maar goed, hij zit er voorlopig nog 3 jaar langer en heeft tijd om zich te bewijzen. De echt grote protesten vallen vooralsnog mee, we hebben pas 2 landelijke stakingen gehad geloof ikquote:Op maandag 2 december 2024 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
Dit stuk vanThe Economist is naast de podcast het vermelden waard:
[ afbeelding ]
Eindelijk eens een regulier nieuwsmedium dat het fenomeen op een open manier probeert te bekijken.
[..]
Het blijft lastig om het van een afstandje te volgen. Je updates zijn heel welkom, @:flipsen . Ik volg naast Milei zelf (goed voor m'n Spaans) ook wat mensen uit Argentinië. Ik maak daaruit op dat de bevolking het nog altijd zwaar heeft, maar de steun voor Milieu vooralsnog groot is. Komt dat ook overeen met jouw beeld?
Ik begrijp dat hij van Argentinië een exportland wilt maken ipv een importland en dat hij daar druk mee bezig is. Dat is natuurlijk niet zo leuk voor de klimaatmensen, maar in een hoop landen zijn er belangrijkere dingen te doen dan werken aan klimaatbeleid.quote:Op maandag 2 december 2024 12:52 schreef flipsen het volgende:
[..]
Er is in Argentinië eigenlijk sinds Perón al geen middenweg meer helaas, het is altijd een uiterste. Beetje het Amerikaanse systeem, kiezen tussen 2 kwaden. Nederlanders klagen graag, maar als je als land vooruit wil en niet van de ene naar de andere kant wil zwalken, dan is het Nederlandse systeem 100x beter dan een tweepartijenstelsel zoals hier (ok, er zijn wel meer partijen, maar bij de uiteindelijk beslissende stemronde mag er maar tussen 2 partijen worden gekozen). En dat is bijna altijd populistisch links of (behoorlijk extreem) rechts.
[..]
Tja, goeie vraag. Voorlopig heeft hij nog 3 jaar te gaan, ik kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen. Als er inderdaad buitenlandse investeringen komen voor die olie- en gasvelden (en ook de lithium-mijnen), dan kan het opeens hard de goede kant opgaan met de economie. Aan de andere kant, Venezuela heeft ook grote olievelden dus dat zegt ook niet alles en het zal er vanaf hangen hoe men daarmee om gaat.
In ieder geval is de inflatie op voedsel geremd naar 3% geloof ik ipv 30% of zo. Dat is in ieder geval iets tastbaars waar hij mee kan schermen.quote:Op maandag 2 december 2024 12:54 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de steun groot is, ik denk het eigenlijk niet. Maar goed, hij zit er voorlopig nog 3 jaar langer en heeft tijd om zich te bewijzen. De echt grote protesten vallen vooralsnog mee, we hebben pas 2 landelijke stakingen gehad geloof ik
Theorieën (en dan vooral de extremere) aan de praktijk proberen op te leggen blijft wel een recept voor ellende natuurlijk…quote:Op zondag 1 december 2024 23:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Thanks voor de link. Blijft buitengewoon interessant, vooral de mix van theorie en praktijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |