Maar het gaat geweldig goed hoor, het is al bijgesteld naar 49%, minder dan de helftquote:Op vrijdag 15 november 2024 09:51 schreef Boca_Raton het volgende:
“Terwijl meer dan de helft van de Argentijnen onder de armoedegrens leeft […]”
De helft
Denk je dat Milei goed voor het land is?quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:55 schreef flipsen het volgende:
[..]
Maar het gaat geweldig goed hoor, het is al bijgesteld naar 49%, minder dan de helft![]()
Ah, en ex presidenta Fernandez de Kirchner heeft weer 6 jaar gevangenisstraf aan haar broek(rok) wegens corruptie
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Denk je dat Milei goed voor het land is?
Oeff. Dat is nogal wat. Ik hoop dat dat snel voor die arme mensen beter wordt.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.
Er is altijd wel een groep laagopgeleiden en kansarmen die beter af denken te zijn met herverdelen. Als bijna iedereen arm is ben je ook geen minderheid meer. Je kunt naast welvaart ook prima armoede verdelen. Cuba en Venezuela zijn daar zeer succesvol in. In Argentinië probeert men nu het schip te keren, maar dat zal zeer moeilijk blijken. Vooral de decencia lange erosie van eigendomsrechten heeft ernstig wantrouwen opgeleverd bij potentiële investeerders. Het vertrouwen gaat te paard en komt te voet, een proces van lange adem zal nodig zijn, of de resterende bevolking dat uithoudt blijft de grote vraag.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Denk je dat Milei goed voor het land is?
Dat is natuurlijk niet de schuld van Milei maar van het beleid de jaren ervoor.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:05 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja en nee. Veel van mijn Argentijnse vrienden vinden het allemaal geweldig, maar die hebben makkelijk praten, want goede inkomsten. En hij is niet bang voor het nemen van impopulaire of drastische maatregelen. Maar voor de armere bevolking is het zwaar, erg zwaar. Als ik een Uber naar de stad neem, kost me dat rond de 5 euro. Voor een rit van een half uur is dat voor Nederlandse begrippen erg goedkoop. Maar onze schoonmaakster moet daar ruim een uur voor werken. En wij betalen onze schoonmaakster goed en geven regelmatig iets extra´s (en 20 uur werk per week). Maar ik vraag me echt af hoe andere mensen in de "mindere delen" van de stad hun hoofd boven water kunnen houden.
Ik vermoed tot alles volledig is gedollariseerd, dat gaat nog wel ff duren.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar de inflatie zou nu onderhand toch moeten gaan dalen volgens de predikers van een economisch libertarisme. Hoe lang moeten de arme Argentijnen daar nu nog op wachten?
Ondertussen onder de 3% (op maand basis welliswaar):quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar de inflatie zou nu onderhand toch moeten gaan dalen volgens de predikers van een economisch libertarisme. Hoe lang moeten de arme Argentijnen daar nu nog op wachten?
De inflatie is de afgelopen maanden ook gedaald? Artikel van twee dagen geleden:quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
quote:BUENOS AIRES, Argentina (AP) — Argentina’s inflation slowed to 2.7% in October, the lowest level in three years in a win for the libertarian government of President Javier Milei who came to power almost a year ago promising to pull Argentina out of a dire economic crisis.
Bron
Mocht ook wel natuurlijk, hij heeft nog wel een aardige weg te gaan:quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:18 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ondertussen onder de 3% (op maand basis welliswaar):
https://www.bloomberg.com(...)ed-to-2-7-in-october
quote:Javier Milei was appointed as President in December 2023 at a time when Argentina was facing ECONOMIC MELTDOWN. Over the past 12 months he has introduced a variety of controversial policies - are they starting to bear fruit or making the situation worse?
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.quote:Op zondag 1 december 2024 21:49 schreef Hexagon het volgende:
De ene extreme ideologie inruilen voor de andere. En dan denken dat het beter gaat.
Thanks voor de link. Blijft buitengewoon interessant, vooral de mix van theorie en praktijk.quote:Op zondag 1 december 2024 22:54 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.
Heb laatst een interview van hem gekeken bij Lex Fridman, hij lijkt in ieder geval te weten wat hij doet en heeft de juiste credentials. Dat kun je lang niet van iedere populist (links of rechts) zeggen. Het interview is het bekijken waard wat mij betreft.
Bekijk deze YouTube-video
De vraag is inderdaad of het volk het vol houdt en niet weer op de volgende geldverdelinde en bijprintende populist gaat stemmen.
Pff..quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:23 schreef Basp1 het volgende:
Het blijft lastig om het van een afstandje te volgen. Je updates zijn heel welkom, @flipsen . Ik volg naast Milei zelf (goed voor m'n Spaans) ook wat mensen uit Argentinië. Ik maak daaruit op dat de bevolking het nog altijd zwaar heeft, maar de steun voor Milieu vooralsnog groot is. Komt dat ook overeen met jouw beeld?quote:The left detests him and the Trumpian right embraces him, but he truly belongs to neither group. He has shown that the continual expansion of the state is not inevitable. And he is a principled rebuke to opportunistic populism, of the sort practised by Donald Trump. Mr Milei believes in free trade and free markets, not protectionism; fiscal discipline, not reckless borrowing; and, instead of spinning popular fantasies, brutal public truth-telling.
(...)
The results are encouraging. Inflation has fallen from 13% month on month to 3%. Investors’ assessment of the risk of default has halved. A battered economy is showing signs of recovery.
Er is in Argentinië eigenlijk sinds Perón al geen middenweg meer helaas, het is altijd een uiterste. Beetje het Amerikaanse systeem, kiezen tussen 2 kwaden. Nederlanders klagen graag, maar als je als land vooruit wil en niet van de ene naar de andere kant wil zwalken, dan is het Nederlandse systeem 100x beter dan een tweepartijenstelsel zoals hier (ok, er zijn wel meer partijen, maar bij de uiteindelijk beslissende stemronde mag er maar tussen 2 partijen worden gekozen). En dat is bijna altijd populistisch links of (behoorlijk extreem) rechts.quote:Op zondag 1 december 2024 22:54 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Soms is de (corrupte) middenweg niet goed genoeg meer. Het is nog steeds huilen met de pet op voor het plebs, maar het is in ieder geval een plan dat iets van vruchten lijkt af te werpen vreemd genoeg. Het is een heel interessant experiment in real life.
Tja, goeie vraag. Voorlopig heeft hij nog 3 jaar te gaan, ik kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen. Als er inderdaad buitenlandse investeringen komen voor die olie- en gasvelden (en ook de lithium-mijnen), dan kan het opeens hard de goede kant opgaan met de economie. Aan de andere kant, Venezuela heeft ook grote olieveldenquote:De vraag is inderdaad of het volk het vol houdt en niet weer op de volgende geldverdelinde en bijprintende populist gaat stemmen.
Ik vraag me af of de steun groot is, ik denk het eigenlijk niet. Maar goed, hij zit er voorlopig nog 3 jaar langer en heeft tijd om zich te bewijzen. De echt grote protesten vallen vooralsnog mee, we hebben pas 2 landelijke stakingen gehad geloof ikquote:Op maandag 2 december 2024 12:37 schreef Claudia_x het volgende:
Dit stuk vanThe Economist is naast de podcast het vermelden waard:
[ afbeelding ]
Eindelijk eens een regulier nieuwsmedium dat het fenomeen op een open manier probeert te bekijken.
[..]
Het blijft lastig om het van een afstandje te volgen. Je updates zijn heel welkom, @:flipsen . Ik volg naast Milei zelf (goed voor m'n Spaans) ook wat mensen uit Argentinië. Ik maak daaruit op dat de bevolking het nog altijd zwaar heeft, maar de steun voor Milieu vooralsnog groot is. Komt dat ook overeen met jouw beeld?
Ik begrijp dat hij van Argentinië een exportland wilt maken ipv een importland en dat hij daar druk mee bezig is. Dat is natuurlijk niet zo leuk voor de klimaatmensen, maar in een hoop landen zijn er belangrijkere dingen te doen dan werken aan klimaatbeleid.quote:Op maandag 2 december 2024 12:52 schreef flipsen het volgende:
[..]
Er is in Argentinië eigenlijk sinds Perón al geen middenweg meer helaas, het is altijd een uiterste. Beetje het Amerikaanse systeem, kiezen tussen 2 kwaden. Nederlanders klagen graag, maar als je als land vooruit wil en niet van de ene naar de andere kant wil zwalken, dan is het Nederlandse systeem 100x beter dan een tweepartijenstelsel zoals hier (ok, er zijn wel meer partijen, maar bij de uiteindelijk beslissende stemronde mag er maar tussen 2 partijen worden gekozen). En dat is bijna altijd populistisch links of (behoorlijk extreem) rechts.
[..]
Tja, goeie vraag. Voorlopig heeft hij nog 3 jaar te gaan, ik kan er nu nog geen zinnig woord over zeggen. Als er inderdaad buitenlandse investeringen komen voor die olie- en gasvelden (en ook de lithium-mijnen), dan kan het opeens hard de goede kant opgaan met de economie. Aan de andere kant, Venezuela heeft ook grote olieveldendus dat zegt ook niet alles en het zal er vanaf hangen hoe men daarmee om gaat.
In ieder geval is de inflatie op voedsel geremd naar 3% geloof ik ipv 30% of zo. Dat is in ieder geval iets tastbaars waar hij mee kan schermen.quote:Op maandag 2 december 2024 12:54 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de steun groot is, ik denk het eigenlijk niet. Maar goed, hij zit er voorlopig nog 3 jaar langer en heeft tijd om zich te bewijzen. De echt grote protesten vallen vooralsnog mee, we hebben pas 2 landelijke stakingen gehad geloof ik
Theorieën (en dan vooral de extremere) aan de praktijk proberen op te leggen blijft wel een recept voor ellende natuurlijk…quote:Op zondag 1 december 2024 23:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Thanks voor de link. Blijft buitengewoon interessant, vooral de mix van theorie en praktijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |