Rechts stemmen als je benedenmodaal verdient, is sowieso niet echt heel handig. De enige reden dat ik ergens een beetje hoop dat dit kabinet er toch komt, is zodat iedereen eens mee kan maken hoe hardrechts beleid voelt.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:26 schreef -XOR- het volgende:
[..]
1/3e is gewoon te achterlijk, dat kon je wel zien na dat VI-debat. Er wordt een vrouw opgevoerd die haar eigen bijdrage zorgverzekering niet kon betalen, Timmermans komt met een heel genuanceerd verhaal dat hij die vrouw graag zou helpen en dat dat met hun maatregelenpakket ook zou gebeuren maar dat dat niet nu meteen kon, Wilders stond te schreeuwen dat het meteen morgen geregeld moest worden en dat Frans Timmermans niet van deze wereld was als hij niet inzag dat die vrouw niet langer kon wachten. Het stompzinnige klootjesvolk stond erbij te joelen en vond het prachtig, Wilders was hun man, die ging het regelen. Vervolgens wordt er een motie daarover ingediend en weigert de PVV deze gewoon te steunen.
Je kunt nog zo je best doen maar naast je staat er eentje die gratis bier belooft en ook nog eens lekker racistisch loopt te fulmineren zodat alle simpletons een fijne zondebok hebben om hun eigen falen op af te wentelen dan heeft het allemaal niet zoveel zin.
Ik snap dat ook nooit maar er zijn dus echt een hoop mensen die denken dat rechts betekent: "Voor het gewone volk opkomen".quote:Op zondag 4 februari 2024 14:32 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Rechts stemmen als je benedenmodaal verdient, is sowieso niet echt heel handig. De enige reden dat ik ergens een beetje hoop dat dit kabinet er toch komt, is zodat iedereen eens mee kan maken hoe hardrechts beleid voelt.
Het mist Timmermans dus gewoon duidelijk aan de debatvaardigheden die voor zo'n debat nodig zijn. Kan je ook zelf je lering uit trekken natuurlijk, in plaats van het te gooien op dat 1/3 van de Nederlanders gewoon te achterlijk is. Om je vervolgens af te vragen waarom je toch zo'n elitair imago hebt.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:26 schreef -XOR- het volgende:
1/3e is gewoon te achterlijk, dat kon je wel zien na dat VI-debat. Er wordt een vrouw opgevoerd die haar eigen bijdrage zorgverzekering niet kon betalen, Timmermans komt met een heel genuanceerd verhaal dat hij die vrouw graag zou helpen en dat dat met hun maatregelenpakket ook zou gebeuren maar dat dat niet nu meteen kon, Wilders stond te schreeuwen dat het meteen morgen geregeld moest worden en dat Frans Timmermans niet van deze wereld was als hij niet inzag dat die vrouw niet langer kon wachten. Het stompzinnige klootjesvolk stond erbij te joelen en vond het prachtig, Wilders was hun man, die ging het regelen.
Stemmen met je eigen portemonnee als uitgangspunt in plaats vanuit een conceptuele overtuiging is pas simpel.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:32 schreef Blastbeat het volgende:
Rechts stemmen als je benedenmodaal verdient, is sowieso niet echt heel handig.
Timmermans was inderdaad geen ideale lijsttrekker maar als groene PvdA'er een soort compromis en als man van statuur iemand van wie je erop aankon dat hij de nieuwe fusiepartij niet compleet zou laten imploderen. Verder zit het tij gewoon tegen en is extreem rechts overal in Europa aan het scoren.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Het mist Timmermans dus gewoon duidelijk aan de debatvaardigheden die voor zo'n debat nodig zijn. Kan je ook zelf je lering uit trekken natuurlijk, in plaats van het gooien op dat 1/3 van de Nederlanders gewoon te achterlijk is. Om je vervolgens af te vragen waarom je toch zo'n elitair imago hebt.
Het is gelukkig heel lang geleden dat ik benedenmodaal verdiende, maar was dat wel zo, dan zou dat beslist van invloed zijn op mijn stemgedrag. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zo weinig te besteden hebben en dan best nog wel wat willen inleveren.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Stemmen met je eigen portemonnee als uitgangspunt in plaats vanuit een conceptuele overtuiging is pas simpel.
Bovendien denken veel slechtverdienende rechtsstemmers dat ze financieel ook daadwerkelijk beter af zouden zijn bij een guurrechtse coalitie.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het is gelukkig heel lang geleden dat ik benedenmodaal verdiende, maar was dat wel zo, dan zou dat beslist van invloed zijn op mijn stemgedrag. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zo weinig te besteden hebben en dan best nog wel wat willen inleveren.
Alleen ga je er niet op achteruit bij de VVD als je benedenmodaal verdient:quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef Blastbeat het volgende:
Het is gelukkig heel lang geleden dat ik benedenmodaal verdiende, maar was dat wel zo, dan zou dat beslist van invloed zijn op mijn stemgedrag. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel mensen zijn die zo weinig te besteden hebben en dan best nog wel wat willen inleveren.
Alleen ga je er als armere bij LinkseWolk harder op vooruit:quote:Op zondag 4 februari 2024 14:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Alleen ga je er niet op achteruit bij de VVD als je benedenmodaal verdient:
[ afbeelding ]
Nou daar heb ik de afgelopen 13 jaar niks van gemerktquote:Op zondag 4 februari 2024 14:49 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat klopt, maar dat was zijn stelling niet. Die was dat je er op achteruit zou gaan als je als benedenmodaal-verdiener op rechts zou stemmen, wat dus niet zo is. Dat is dus geen reden om niet op rechts te stemmen. Daarbij blijf ik erbij dat het nog simpeler is om op een partij te stemmen die een heel land moet besturen met als bovenliggende motivatie dat jijzelf 50 euro netto meer overhoudt dan om de redenen die het merendeel van de PVV-stemmers hebben om op de PVV te stemmen. Daar zit in ieder geval een stuk bredere motivatie achter dan alleen dat individuele belang, waar rechts toch zo om verguisd wordt door de stemmers die daar blijkbaar intrinsiek zelf vooral door gemotiveerd worden.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:56 schreef -XOR- het volgende:
Alleen ga je er als armere bij LinkseWolk harder op vooruit:
Behalve als die 50 euro heel veel verschil voor je maakt maar dat geldt inderdaad maar voor een heel beperkte hoeveelheid mensen en ideologisch gemotiveerd stemmen heeft ook mijn voorkeur.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:15 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dat was zijn stelling niet. Die was dat je er op achteruit zou gaan als je als benedenmodaal-verdiener op rechts zou stemmen, wat dus niet zo is. Dat is dus geen reden om niet op rechts te stemmen. Daarbij blijf ik erbij dat het nog simpeler is om op een partij te stemmen die een heel land moet besturen met als bovenliggende motivatie dat jijzelf 50 euro netto meer overhoudt dan om de redenen die het merendeel van de PVV-stemmers hebben om op de PVV te stemmen. Daar zit in ieder geval een stuk bredere motivatie achter dan alleen dat individuele belang, waar rechts toch zo om verguisd wordt door de stemmers die daar blijkbaar intrinsiek zelf vooral door gemotiveerd worden.
Wees gerust. Dit topic is niet voor vergaderingen over politieke strategie en het is ook mijn rol helemaal niet. Het is mijn blik als toeschouwer.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Zolang dat de pavlov-reactie van links is op het succes van Wilders, zal zijn voedingsbodem alleen maar toenemen. Je ziet nu ook dat het enige dat links nog rest is: "laat het ze alsjeblieft zo proberen, dan zijn we er straks weer vanaf". Ongekend gebrek aan zelfreflectie, dat zelfs in een tijd waarin sociaal-democraten ultiem zouden moeten kunnen floreren, dat nog het enige is dat hen rest.
Dank voor de correctie.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:49 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De belangrijkste as waar we partijen op afmeten is gewoon aan het veranderen: van sociaal-economisch naar sociaal-cultureel. Een stem op PVV is sociaal-cultureel kneiterrechts, maar sociaal-economisch best wel links. Als je beneden-modaal verdient is het best aantrekkelijk dat bijvoorbeeld het eigen risico wordt afgeschaft of de huurtoeslag wordt verhoogd.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Een tijdje geleden heeft een website (ik dacht De Correspondent) eens nagelopen in hoeverre dat beeld klopte met het stemgedrag van de PVV in de Kamer. Toen bleek dat linkse er nauwelijks te zijn en stemde de PVV op economisch vlak zelfs regelmatig rechtser dan de VVD. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat nu is.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:27 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De belangrijkste as waar we partijen op afmeten is gewoon aan het veranderen: van sociaal-economisch naar sociaal-cultureel. Een stem op PVV is sociaal-cultureel kneiterrechts, maar sociaal-economisch best wel links. Als je beneden-modaal verdient is het best aantrekkelijk dat bijvoorbeeld het eigen risico wordt afgeschaft of de huurtoeslag wordt verhoogd.
PVV is sociaal ook niet kneiterlinks. Dat beweren ze wel in hun verkiezingsprogramma's. Maar dat blijkt niet uit hun stemgedrag in de TK.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:27 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De belangrijkste as waar we partijen op afmeten is gewoon aan het veranderen: van sociaal-economisch naar sociaal-cultureel. Een stem op PVV is sociaal-cultureel kneiterrechts, maar sociaal-economisch best wel links. Als je beneden-modaal verdient is het best aantrekkelijk dat bijvoorbeeld het eigen risico wordt afgeschaft of de huurtoeslag wordt verhoogd.
Mja, dat stuk heb ik toen gelezen. Was wel vrij selectief in wat dan ‘links’ was. De PVV is bijvoorbeeld voorstander van het beperken van bijstand voor boerkadragers en het stopzetten van uitkeringen bij fraudeurs. Dat werd in dat stuk aangedragen als argument dat ze helemaal niet zo economisch-links waren (want: beperken van uitkeringen). Maar zo zal de achterban dat zeker niet zien.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:36 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Een tijdje geleden heeft een website (ik dacht De Correspondent) eens nagelopen in hoeverre dat beeld klopte met het stemgedrag van de PVV in de Kamer. Toen bleek dat linkse er nauwelijks te zijn en stemde de PVV op economisch vlak zelfs regelmatig rechtser dan de VVD. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat nu is.
Zie ook: beweren in het verkiezingsprogramma dat je het eigen risico wil afschaffen en vervolgens wanneer het in de Tweede Kamer wordt behandeld tegen stemmen.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:36 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Een tijdje geleden heeft een website (ik dacht De Correspondent) eens nagelopen in hoeverre dat beeld klopte met het stemgedrag van de PVV in de Kamer. Toen bleek dat linkse er nauwelijks te zijn en stemde de PVV op economisch vlak zelfs regelmatig rechtser dan de VVD. Het zou interessant zijn om te zien hoe dat nu is.
Dit is wel een aardige website:quote:Op zondag 4 februari 2024 15:50 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mja, dat stuk heb ik toen gelezen. Was wel vrij selectief in wat dan ‘links’ was. De PVV is bijvoorbeeld voorstander van het beperken van bijstand voor boerkadragers en het stopzetten van uitkeringen bij fraudeurs. Dat werd in dat stuk aangedragen als argument dat ze helemaal niet zo economisch-links waren (want: beperken van uitkeringen). Maar zo zal de achterban dat zeker niet zien.
Dat wordt ook telkens maar herhaald, maar blijkt reuze mee te vallen:quote:Op zondag 4 februari 2024 15:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
PVV is sociaal ook niet kneiterlinks. Dat beweren ze wel in hun verkiezingsprogramma's. Maar dat blijkt niet uit hun stemgedrag in de TK.
Bekijken we het vanaf de andere kant dan zien we dat de PvdA veel dichter bij de SP staat op genoemde thema's en PVV en VVD vrij dichtbij elkaar .quote:Op zondag 4 februari 2024 15:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat wordt ook telkens maar herhaald, maar blijkt reuze mee te vallen:
[ afbeelding ]
Dus op Financiën (57%), Economie (60%), Sociale Zekerheid (55%) en Zorg & Gezondheid (52%) valt dat meestemgedrag met de VVD wel mee.
In vergelijking met het stemgedrag van de PvdA, die respectievelijk 62%, 60%, 63% en 63% scoort:
[ afbeelding ]
Die zijn er genoeg natuurlijk. Bijvoorbeeld verhogen van minimumloon https://www.tweedekamer.n(...)07843&did=2022D15897 Of moties tot verhogen van salaris zorgmedewerkers, allerlei moties rondom het afschaffen van het eigen risico, moties tot verhoging toeslagen, noem maar op.quote:Op zondag 4 februari 2024 16:25 schreef Blastbeat het volgende:
Ik kan eigenlijk geen enkele economisch linkse motie vinden waar de PVV voor stemde. Wel tientallen waar de PVV tegen stemde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |