Biij Munt wel inderdaad, maar omdat de ECB heeft aangekondigd dat de renteverlagingen pas in de zomer plaatsvinden lijkt het me onwaarschijnlijk dat er voor eind april nog echt iets af gaat van de huidige 3,8.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:05 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is het niet zo dat het rente percentage, indien de rente is gezakt op passage datum deze rente lager wordt vastgezet?
Ik verwacht ook niet dat de rente zakt naar 1,5% in april, vandaar dat ik het voor 1 jaar vast wil zetten, omdat er best een reële kans lijkt te zijn dat de rente binnen een jaar aanzienlijk gaat zakken gezien de berichten van de ECB.quote:Op maandag 22 januari 2024 22:33 schreef snabbi het volgende:
Wat ik vooral lees is een complexe lening doordat er diverse leningdelen zitten over meerdere aanbieders en dat dit nog geen gezeik oplevert over de onderliggende onderpandsconstructies moet je als een zegen zien. Ik snap je wens om zo min mogelijk te betalen, maar ik vind ook dat je een risico neemt door afhankelijk te zijn van dezelfde leningverstrekker die dan opnieuw 'ja' moet zeggen terwijl zij extra kosten moeten maken voor het opnieuw doorlopen van het offerteproces. Wat als die partij nee zegt, heb je voldoende vertrouwen in de alternatieven?
Die 'verwachting' dat het zakt naar 1,5% is niet reeel als je kijkt naar je overdracht in april. Dan zou je dus die hele constructie doen voor 0,1 tot misschien zelfs 0,2%punt.
Ik mis de mogelijkheid tot tussentijdse rentemiddeling; zit dat bij 1 van die aanbiedingen?? Dat zou bij de verwachte rentedaling, ook een optie zijn. Anderzijds, als je bij Munt onbeperkt kunt aflossen, zou je bij 5 jaar vast, tussentijds een nieuwe hypotheek bij een andere hypotheeknemer kunnen afsluiten.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:55 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik verwacht ook niet dat de rente zakt naar 1,5% in april, vandaar dat ik het voor 1 jaar vast wil zetten, omdat er best een reële kans lijkt te zijn dat de rente binnen een jaar aanzienlijk gaat zakken gezien de berichten van de ECB.
Munt heeft dat geval al ja gezegd tegen een hypotheek mbt onze financiële situatie (die alleen maar beter wordt gedurende de komende maanden) dus dan kunnen we weer terugkeren als Aegon nee zegt. Enige wat er dan moet gebeuren is toch administratieve rompslomp? We hebben nog 3 maanden de tijd dus de hypotheek moet wel rondkomen denk ik. We hebben 53% van de hypotheeksom nodig dus ik denk dat dat wel goedkomt (moet ook wel want we hebben zonder voorbehoud van financiering geboden).
En de hypotheek is niet zo ingewikkeld, misschien leg ik het niet duidelijk uit. Bij Munt hebben we 2 leningdelen; 90.000 voor 3% en de rest op 3,91. In het geval we voor Aegon zouden kiezen betalen we voor 1 jaar vast 4,2% en kunnen we 50.000 euro op 2,64% zetten. Mijn oude hypotheek liep via Aegon en die van mijn partner bij Munt. We kunnen dus kiezen.
Je bent niet op aarde om je hypotheekadviseur blij te maken, lees: z'n zakken te vullen.quote:Op maandag 22 januari 2024 21:22 schreef Laila1 het volgende:
Weet ook niet of mijn hypotheekadviseur hier blij mee gaat zijn, want die is net bezig met de aanvraag bij Munt. Ik kan natuurlijk ook zelf een aanvraag indienen, er is voldoende tijd.
Dat zijn de bestaande hypotheken van TS resp. partner. Het idee om hypotheken bij verschillende hypotheeknemers af te sluiten, kan je vergetenquote:Op maandag 22 januari 2024 22:33 schreef snabbi het volgende:
Wat ik vooral lees is een complexe lening doordat er diverse leningdelen zitten over meerdere aanbieders en dat dit nog geen gezeik oplevert over de onderliggende onderpandsconstructies moet je als een zegen zien.
Dat kan, hangt van de offerte af.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:05 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is het niet zo dat het rente percentage, indien de rente is gezakt op passage datum deze rente lager wordt vastgezet?
Hoe vaak ik hier geen topics lees waarin advies wordt gevraagd over het advies van de hypotheekadviseur .....quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:20 schreef paardendokter het volgende:
Maar wacht eens even. Voor dit soort adviezen is nu juist de hypotheekadviseur de aangewezen persoon. Die heeft de opleiding, de rekentools en de ervaring. Daar betaal je voor. Hij/zij kan ook uitleggen dat en waarom de hypotheekrente ALTIJD hoger zal zijn dan de ECB-rente. Gewoon naar je partner luisteren !
Of te wel, zie post 2quote:Op maandag 22 januari 2024 21:52 schreef Drekkoning het volgende:
Nee maar even serieus, als de rente omhoog gaat kan je beter langer vastzetten. Als hij daalt, kan je beter kort vastzetten.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:31 schreef Hanca het volgende:
De hypotheekrente volgt lang niet altijd de ECB. De ECB heeft haar rente in 2023 van 2 naar 4% verhoogd, maar de meeste hypotheken zijn veel minder gestegen. Waarschijnlijk ook met het idee om minder te dalen als de ECB de rente omlaag doet.
Kijk anders ook even naar de verwachtingen van de hypotheekverstrekkers:
https://www.vanbruggen.nl(...)nte-verwachting-2024
https://www.abnamro.nl/nl(...)-hypotheekrente.html
https://www.hypotheker.nl(...)hypotheekrente-2024/
https://www.homefinance.n(...)izenmarkt-voor-2024/
Allemaal hebben ze de verwachting dat gedurende 2024 de hypotheekrente ongeveer een half procentpunt daalt. Je moet zelf inschatten of je dat de moeite waard vindt.
En dan heb je nog kans dat een escalatie van het Midden-Oosten conflict en bijbehorende prijsstijgingen van olie en dus veel andere producten de rentes weer gaan opdrijven.
Afgezien van wat de ECB evt in juni ( of eerder) doet zijn de hypotheekrentes de laatste weken al in een dalende trend en dat kan zomaar nog even doorgaan . Ik weet niet hoe oud jouw offerte is maar wellicht pak je al een leuk stuk mee.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:36 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Biij Munt wel inderdaad, maar omdat de ECB heeft aangekondigd dat de renteverlagingen pas in de zomer plaatsvinden lijkt het me onwaarschijnlijk dat er voor eind april nog echt iets af gaat van de huidige 3,8.
Daarmee laat je ¤50000 op 2,64% bij Aegon los.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:18 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Persoonlijk zou ik, in deze situatie, aan deze offerte vasthouden.
Wat niet heel raar is. Heb tot nu toe 3 huizen gekocht en met 4 of 5 adviseurs te maken gehad waarvan ik er over 1 echt tevreden was.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe vaak ik hier geen topics lees waarin advies wordt gevraagd over het advies van de hypotheekadviseur .....![]()
803300, waarvan we 430.000 euro aan hypotheek nodig hebben. Van de 430.000 is 90.000 euro op 3%.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 04:33 schreef MaximumRush het volgende:
Hoeveel is je totale hypotheek? Ben gewoon benieuwd waarvoor je allemaal zo moeilijk zit te doen.
Mee eens.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:22 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Wat niet heel raar is. Heb tot nu toe 3 huizen gekocht en met 4 of 5 adviseurs te maken gehad waarvan ik er over 1 echt tevreden was.
Dat ga ik ook zeker doen. Was gewoon benieuwd of er mensen in dezelfde situatie zitten bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:45 schreef Stepperoller het volgende:
Ik zou je hypotheekadviseur je vraag voorleggen. Die kun je namelijk ook advies vragen zonder gelijk opdracht te geven tot de aanvraag elders te doen.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:14 schreef Laila1 het volgende:
[..]
803300, waarvan we 430.000 euro aan hypotheek nodig hebben. Van de 430.000 is 90.000 euro op 3%.
Niet echt 'n koopsom voor de gemiddelde bezoeker hierquote:Op dinsdag 23 januari 2024 14:33 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Dat ga ik ook zeker doen. Was gewoon benieuwd of er mensen in dezelfde situatie zitten bijvoorbeeld.
Oh?quote:Op woensdag 24 januari 2024 21:54 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Niet echt 'n koopsom voor de gemiddelde bezoeker hier
Inderdaad. Het is de range waar ik ook in rond kijkquote:Op woensdag 24 januari 2024 22:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh?
Volgens mij zitten hier (zeker in WGR) meerdere users met koopsommen in die range (en hoger).
Zzzzzzquote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:20 schreef paardendokter het volgende:
Maar wacht eens even. Voor dit soort adviezen is nu juist de hypotheekadviseur de aangewezen persoon. Die heeft de opleiding, de rekentools en de ervaring. Daar betaal je voor. Hij/zij kan ook uitleggen dat en waarom de hypotheekrente ALTIJD hoger zal zijn dan de ECB-rente. Gewoon naar je partner luisteren !
Precies dit, de kapitaalmarktrente is niets meer of minder dan een lange termijn prognose van de rente.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:39 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
De ECB bepaalt de geldmarktrente, de hypotheekrente is (bij langer dan 1 jr. RVP) afhankelijk van de kapitaalmarktrente. Dat zijn twee verschillende "markten".
In die zin heb je alleen met de kapitaalmarktrente te maken, zolang je geen variabele hypotheekrente kiest.
Naja, correleert daar fors mee, maar er zit risico-opslag in van primair veranderende rente / inflatie.quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:39 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Precies dit, de kapitaalmarktrente is niets meer of minder dan een lange termijn prognose van de rente.
Ik lees daar ook bijna altijd geen topics over.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe vaak ik hier geen topics lees waarin advies wordt gevraagd over het advies van de hypotheekadviseur .....![]()
Marktrente is vooral gewoon de 'prijs' van krediet ... en zoals in alle markten is het ook sterk afhankelijk van vraag en aanbod.quote:Op woensdag 24 januari 2024 22:39 schreef Faraday01 het volgende:
Precies dit, de kapitaalmarktrente is niets meer of minder dan een lange termijn prognose van de rente.
Denk dat heel wat mensen maar wat graag de rente in 2020 -'21 30 jaar hadden vastgezet, gezien de recente stijging:quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:45 schreef RM-rf het volgende:
Imho is het ook fout te gaan 'spelen' met de looptijd om rente vast te leggen vanuit een persoonlijke 'verwachting' van de middelange toekomst...
Het gaat om (het verschil tussen) de geldmarkt en de kapitaalmarkt. Die eerste wordt bepaald door de ECB-rentes, de tweede door de handel in aanbieders en vraag, zoals hypotheeknemers en overheden die hun kredieten willen financieren.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:45 schreef RM-rf het volgende:
Marktrente is vooral gewoon de 'prijs' van krediet ... en zoals in alle markten is het ook sterk afhankelijk van vraag en aanbod.
Vraag me overigens wel af, als een Rabobank zegt dat je zonder problemen 10k mag aflossen per jaar, en je verwacht 50k extra af te lossen over 5 jaar ofzo, waarom dan 50k langer dan 5 jaar vastzetten?quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:45 schreef RM-rf het volgende:
De keuze voor hoe lang je je rente wilt vastleggen is altijd een afweging hoeveel risico op toekomstige rentestijgingen je zelf kunt dragen, of je je juist tegen moet indekken.
Toch was de markt dan gewoon "inefficiënt" gezien ze totaal gefaald hebben in hun toekomstige renteverwachtingen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:45 schreef RM-rf het volgende:
De keuze voor hoe lang je je rente wilt vastleggen is altijd een afweging hoeveel risico op toekomstige rentestijgingen je zelf kunt dragen, of je je juist tegen moet indekken.
De kans op rente-stijgingen is natuurlijk wat hoger als de rente zeer laag staat en kredietgevers al lang ingespeeld hebben op een langdurende kapitaal-overvloed (zoals tot 2021 de rente idd extreem laag was gaan staan doordat de kapitaalmarkt een geld-overschot kenden, veel centrale rentes als de Fed en ECB negatieve rentes berekenenden, inflatie laag was en economische stabiliteit hoog)
Ook dat is maar een momentopname en zegt verder niks of de mensen die dat gedaan hebben, er uiteindelijk voordeel van hebben over de volledige looptijd tot 2050...quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat heel wat mensen maar wat graag de rente in 2020 -'21 30 jaar hadden vastgezet, gezien de recente stijging:
https://www.hypotheekshop.nl/rente/historische-hypotheekrente/
Je lijkt mn post niet begrepen te hebben...quote:Op donderdag 25 januari 2024 16:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Toch was de markt dan gewoon "inefficiënt" gezien ze totaal gefaald hebben in hun toekomstige renteverwachtingen.
quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:33 schreef RM-rf het volgende:
De markt doet niet aan 'verwachtingen' (of zelfs voorspellingen en/of natte-vingerwerk)
Als jij geld uitleent voor 30 jaar, tegen 1%, en de rente stijgt naar 4%, sta je dik in het rood, en na 30 jaar is de reële waarde van die financiering ook minder dan op moment 0. Dat is een dure hobbie.quote:Maar je moet niet denken dat kredietgevers die bv een krediet voor een rente van 1% aangegaan zijn twee jaar terug, daar verder echt verlies op lijden.
Die maken altijd winst (deels omdat ze zelf ook doorfinancieren)
quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:33 schreef RM-rf het volgende:
De markt doet niet aan 'verwachtingen'
quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:45 schreef RM-rf het volgende:
De kans op rente-stijgingen is natuurlijk wat hoger als de rente zeer laag staat
Omdat bijvoorbeeld oogsten kunnen mislukken, etc bestaan er al heeeeeel lang contracten omdat gewoon vast te zetten. Juist om een toekomstige prijs nu vast te kunnen zetten.quote:Op donderdag 25 januari 2024 18:33 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je lijkt mn post niet begrepen te hebben...
De markt doet niet aan 'verwachtingen' (of zelfs voorspellingen en/of natte-vingerwerk)
Als jij bij een boer aardappelen koopt, moet je ook de prijs van dat moment betalen en helpt het niks te beginnen erover "dat volgend jaar de prijs veel lager zal zijn"
Zelfde principe overigens, het verleggen van risico's.quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:23 schreef flyguy het volgende:
[..]
Omdat bijvoorbeeld oogsten kunnen mislukken, etc bestaan er al heeeeeel lang contracten omdat gewoon vast te zetten. Juist om een toekomstige prijs nu vast te kunnen zetten.
En dat heeft helemaal niks te maken met voorspellen....quote:Op donderdag 25 januari 2024 21:23 schreef flyguy het volgende:
[..]
Omdat bijvoorbeeld oogsten kunnen mislukken, etc bestaan er al heeeeeel lang contracten omdat gewoon vast te zetten. Juist om een toekomstige prijs nu vast te kunnen zetten.
Kan het weer gewoon over de hypotheekrente gaan?quote:Op donderdag 25 januari 2024 23:22 schreef RM-rf het volgende:
Denk maar eens na over het verschil.
Voorspellen doet een waarzegger, paragnost of iemand die aan de roulettetafel inzet op zwart of rood.
Risico's afdekken is iets dat bv een verzekering doet.
Kansberekeningen die er juist vanuit gaan dat mits je maar een brede spreiding van risico's hebt en ook potentiele verliezen op deelgebieden kunt opvangen, over de grote massa juist een winstmarge te behalen is.
Och defacto is het kennis hoe dat principe werkt van rente nu en rente in de toekomst.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan het weer gewoon over de hypotheekrente gaan?
Misschien begrijpen jullie niet goed wat ik uitleg.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
RM-f praat over kansberekening alsof menselijk handelen te vergelijken is met een dobbelsteen, en doet alsof de markt voor hypotheekrentes te vergelijken is met die van aardappels.
Het is natuurlijk een risicoafweging. Met wat financiële ruimte kun je de gok wagen. Maar het is natuurlijk wel een vrij riskante bedoeling, zeker omdat je de markt niet kunt voorspellen. Als je nu inzet op 1 jaar hypotheek omdat je verwacht dat de hypotheek over een jaar een procentpunt lager zou zijn, en er dan over een jaar achter komt dat de hypotheekrentes een procentpunt zijn gestegen. Wat ga je dan doen? Weer ¤1500 advieskosten betalen en weer een jaar vastzetten?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Misschien begrijpen jullie niet goed wat ik uitleg.
Dit topic gaat over iemand die voor de keuze van de periode waarop deze zijn/haar rente wil laten vastleggen.
Daarover spreek ik.
Ik leg uit dat de rentestand _nu_ helemaal niks (of relatief) zegt over wat de rente over een of twee jaar gaat doen.
Ook is het erg dom die beslissing te baseren op een "ik denk dat de rente over een half jaar wel eens kan dalen" en dan eerst voor een zeer kortlopende rente te kiezen en kennelijk een jaar later plots wél deze lang vast te leggen.
Wat ik wél aanraad die keuze te bepalen op het afwegen van meerdere scenarios, zowel positieve als negatieve.
Als iemand best het risico kan dragen dat de rente binnen een jaar met een of zelfs twee procent fluctueert, is het meestal een goede keuze niet lang vast te leggen... Over lange periodes (10 jaar en meer) blijkt het praktisch _altijd_ gunstiger dit te doen, zelfs als in die tijd ook een periode van rentestijging zit.
Eigenlijk is het dan eerder twijfelachtig waarom je dan over een jaar plots wél lang wil vastleggen, de kans dat je daar over de gehele looptikd een voordeel mee haalt is zeer gering.
Iemand noemde hiervvoor ook het voorbeeld dat iemand in 2021 net voor de rente-sprong voor dertig jaar vastgelegd zou hebben en dat dat dan wel enorm winstgevend zou moeten zijn.
Imho is dat een foute gedachte omdat je dat pas in 2050 zal kunnen berekenen en de kans eerder relatief gering is dat dan niet een keuze voor een kortere looptijd gunstiger zal blijken te zijn geweest.
Maar, als iemand gewoon een probleem heeft als zijn rentelast op de korte termijn enorm stijgt omdat hij dan niet kan terugvallen op wat financiele speelruimte, dan moet je zeker nu niet het risico gaan nemen vanuit een 'voorspelling' dat de rente wel zal gaan dalen.
Zelfs al verwacht ik wel dat de kans op het scenario van een rentedaling duidelijk groter is, kun je zeker ook niet uitsluiten dat de rente door nu onvoorziene ontwikkelingen toch 1 of zelfs 2 procentpunten gaat stijgen.
Kiezen voor een korte looptijd moet je niet doen op basis van één voorspelling, maar op een afweging hoeveel speelruimte je hebt.
Maar de keuze voor een lange RVP (20 - 30 jaar) bij 1,5% rente is objectief gezien, een zeer goede keuze.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:50 schreef RM-rf het volgende:
Iemand noemde hiervvoor ook het voorbeeld dat iemand in 2021 net voor de rente-sprong voor dertig jaar vastgelegd zou hebben en dat dat dan wel enorm winstgevend zou moeten zijn.
Imho is dat een foute gedachte omdat je dat pas in 2050 zal kunnen berekenen en de kans eerder relatief gering is dat dan niet een keuze voor een kortere looptijd gunstiger zal blijken te zijn geweest.
Maar, als iemand gewoon een probleem heeft als zijn rentelast op de korte termijn enorm stijgt omdat hij dan niet kan terugvallen op wat financiele speelruimte, dan moet je zeker nu niet het risico gaan nemen vanuit een 'voorspelling' dat de rente wel zal gaan dalen.
Zelfs al verwacht ik wel dat de kans op het scenario van een rentedaling duidelijk groter is, kun je zeker ook niet uitsluiten dat de rente door nu onvoorziene ontwikkelingen toch 1 of zelfs 2 procentpunten gaat stijgen.
Kiezen voor een korte looptijd moet je niet doen op basis van één voorspelling, maar op een afweging hoeveel speelruimte je hebt.
Dat dus.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
Als je nu inzet op 1 jaar hypotheek omdat je verwacht dat de hypotheek over een jaar een procentpunt lager zou zijn, en er dan over een jaar achter komt dat de hypotheekrentes een procentpunt zijn gestegen. Wat ga je dan doen? Weer ¤1500 advieskosten betalen en weer een jaar vastzetten?
Als je naar de huidige hypotheekrentes kijkt zijn ze nog steeds enorm laag en de marge naar boven is een stuk groter dan de marge omlaag.
Variabel is ook nog een optie.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 11:11 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een risicoafweging. Met wat financiële ruimte kun je de gok wagen. Maar het is natuurlijk wel een vrij riskante bedoeling, zeker omdat je de markt niet kunt voorspellen. Als je nu inzet op 1 jaar hypotheek omdat je verwacht dat de hypotheek over een jaar een procentpunt lager zou zijn, en er dan over een jaar achter komt dat de hypotheekrentes een procentpunt zijn gestegen. Wat ga je dan doen? Weer ¤1500 advieskosten betalen en weer een jaar vastzetten?
Als je naar de huidige hypotheekrentes kijkt zijn ze nog steeds enorm laag en de marge naar boven is een stuk groter dan de marge omlaag.
De vraag is ook niet om de rente te voorspellen, de vraag is wat anderen zouden doen in deze situatie.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:39 schreef Ludachrist het volgende:
Als ik je exact kon vertellen wat de rente ging doen de komende jaren zou ik niet meer op Fok zitten.
In reële termen is de waarde van de hypotheek gewoon gezakt, cq, je had 3ton schuld en in reele waarde is dat 2 ton geworden.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:50 schreef RM-rf het volgende:
Lijkt me inderdaad verstandig je risico's af te dekken.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 10:50 schreef RM-rf het volgende:
Dat is een afweging die wij niet voor jou kunnen maken en die vraag beantwoorden hangt af van de situatie en je risicoafwegingen. Wij kunnen niet op jullie bankrekening kijken.quote:
Ik, als niet-econoom, kan hier toch bijzonder weinig houvast aan hebben. De wereld staat momenteel wat op spanning en er hoeft maar 1 kwartje de verkeerde kant op te vallen en t kan weer helemaal misgaan.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:40 schreef Laila1 het volgende:
Hier is het artikel wat ik had gelezen trouwens van het FD (betaalmuur).
De inflatie is hard aan het dalen en de cyclus aan renteverhogingen lijkt voorbij. De markten richten zich daarom nu op de vraag wanneer de Europese Centrale Bank zijn eerste renteverlaging doorvoert. Volgens handelaren is de kans groot dat dat zo snel als april gebeurt, maar analisten gokken op juni. Uit een peiling van financieel persbureau Bloomberg bleek vrijdag dat economen dit jaar vier renteverlagingen van een kwart procentpunt verwachten en volgend jaar drie.
De beleidsmakers van de centrale bank komen vanaf woensdag bijeen in Frankfurt, en nemen donderdagmiddag een besluit over het monetaire beleid. Sinds de vorige vergadering, afgelopen maand, is er op economisch vlak weinig veranderd. De inflatie steeg weliswaar van 2,4% in november naar 2,9% in december, maar dat was beter dan de 3,0% die werd verwacht. Er zijn ook geen nieuwe economische prognoses beschikbaar voor de beleidsmakers, die komen pas in maart.
Niemand verwacht dat de ECB donderdag iets aan zijn beleid wijzigt. Dat betekent dat de depositorente, die banken krijgen over hun overtollige reserves bij de centrale bank, op 4% blijft, en dat het voornemen om het pandemie-opkoopprogramma langzaam af te bouwen in de tweede helft van dit jaar, wordt bevestigd.
Eerste verlaging
De persconferentie na de bekendmaking van het besluit zal dan ook geheel in het teken staan van de vraag wanneer de eerste verlaging komt. Om het monetaire beleid strak te houden, moet de rente bij een dalende inflatie een keer mee dalen. Aan het begin van dit jaar gingen handelaren ervan uit dat de rente al in april met minstens 25 basispunten zou worden verlaagd. Maar inmiddels zit zo’n stap niet meer geheel in de prijzen van rentederivaten verwerkt, waardoor juni een mogelijkheid begint te worden. Op een enkele uitzondering na, gaan ook analisten die de ECB volgen voor juni.
Die verschuiving is te danken aan de beleidsmakers, die de afgelopen tijd stevig ingingen tegen de, in hun ogen, overspannen verwachtingen van de financiële markten. De inflatie ligt nog ruim boven de doelstelling van 2%, en vrijwel elke beleidsmaker acht het daarom te vroeg om zelfs maar na te denken over verlagingen. Dat wil de ECB pas als de overtuiging er is dat de geldontwaarding duurzaam richting de doelstelling beweegt. Daarvoor is meer bevestiging nodig.
Een belangrijke component daarvan is de ontwikkeling van de lonen. Die stegen hard in 2023, maar dat was vooral een inhaalslag vanwege de torenhoge inflatie. De ECB wil zien dat de lonen zich in 2024 in lijn met de inflatiedoelstelling ontwikkelen, maar dat is pas dit voorjaar duidelijk. als de meeste collectieve arbeidsovereenkomsten zijn afgesloten.
Contraproductief
Een andere reden dat de markt nu uitgaat van een latere renteverhoging, is dat beleidsmakers expliciet aangaven dat verwachtingen daarover contraproductief zijn. ECB-president Christine Lagarde hield het er nog op dat die verwachtingen ‘niet hielpen’, maar president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank suggereerde juist dat ze een renteverlaging in de weg kunnen staan. Of andersom. Door renteverlagingen al eerder in te prijzen, is het voor de centrale bank geen echte noodzaak meer om er daadwerkelijk toe over te gaan, stelt ING-econoom Carsten Brzeski in zijn voorbeschouwing op de vergadering van donderdag. De markt heeft de financiële omstandigheden dan al losser gemaakt.
Afgelopen woensdag, de dag voordat de zogeheten stille periode inging waarin ECB-beleidsmakers zich niet over het beleid mogen uitspreken, gaf Lagarde zelf het laatste zetje. Het is volgens haar ‘waarschijnlijk’ dat de rente in de zomer omlaag kan. Vaag genoeg, want ook juli is dan een mogelijkheid, maar de markten vatten het op als ‘juni’. Lagarde hield wel een slag om de arm: er moet niets onvoorziens plaatsvinden.
‘De lat voor een eerdere verlaging ligt erg hoog’, zegt Nick Kounis, verantwoordelijk voor het macro-economisch onderzoek bij ABN Amro. Volgens hem moeten dan de economische activiteit en de inflatie hard inzakken. Hij verwacht dat de eerste verlaging in juni volgt, en dat de ECB uiteindelijk naar een beleidsrente van 1,50% zal verlagen.
Goldman Sachs houdt vast aan april. Gezien de economische activiteit en de inflatie acht de Amerikaanse zakenbank renteverlagingen nu al nodig, om de risico’s voor het ECB-mandaat - prijsstabiliteit - in balans te brengen. Zelfs een eerdere start, in maart, sluit Goldman Sachs niet helemaal uit. En ook niet dat de ECB op een geven moment met stappen van 50 basispunten zal moeten verlagen.
https://fd.nl/financiele-...aarschijnlijk-in-juni-mee
Dit gaat niet over de hypotheekrente. Over de hypotheekrente heb ik je op pagina 1 4 recente voorspellingen gegeven die allemaal uit gaan van een daling van rond de 0,5 procentpunt in 2024. Ik zie geen reden waarom die voorspellingen nu zouden afwijken. En daar zit de info uit dit artikel al in verwerkt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:40 schreef Laila1 het volgende:
Ja, en wat wil je hier nu mee?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 12:40 schreef Laila1 het volgende:
De inflatie is hard aan het dalen en de cyclus aan renteverhogingen lijkt voorbij. De markten richten zich daarom nu op de vraag wanneer de Europese Centrale Bank zijn eerste renteverlaging doorvoert. Volgens handelaren is de kans groot dat dat zo snel als april gebeurt, maar analisten gokken op juni. Uit een peiling van financieel persbureau Bloomberg bleek vrijdag dat economen dit jaar vier renteverlagingen van een kwart procentpunt verwachten en volgend jaar drie.
De beleidsmakers van de centrale bank komen vanaf woensdag bijeen in Frankfurt, en nemen donderdagmiddag een besluit over het monetaire beleid. Sinds de vorige vergadering, afgelopen maand, is er op economisch vlak weinig veranderd. De inflatie steeg weliswaar van 2,4% in november naar 2,9% in december, maar dat was beter dan de 3,0% die werd verwacht. Er zijn ook geen nieuwe economische prognoses beschikbaar voor de beleidsmakers, die komen pas in maart.
Niemand verwacht dat de ECB donderdag iets aan zijn beleid wijzigt. Dat betekent dat de depositorente, die banken krijgen over hun overtollige reserves bij de centrale bank, op 4% blijft, en dat het voornemen om het pandemie-opkoopprogramma langzaam af te bouwen in de tweede helft van dit jaar, wordt bevestigd.
Eerste verlaging
De persconferentie na de bekendmaking van het besluit zal dan ook geheel in het teken staan van de vraag wanneer de eerste verlaging komt. Om het monetaire beleid strak te houden, moet de rente bij een dalende inflatie een keer mee dalen. Aan het begin van dit jaar gingen handelaren ervan uit dat de rente al in april met minstens 25 basispunten zou worden verlaagd. Maar inmiddels zit zo’n stap niet meer geheel in de prijzen van rentederivaten verwerkt, waardoor juni een mogelijkheid begint te worden. Op een enkele uitzondering na, gaan ook analisten die de ECB volgen voor juni.
Die verschuiving is te danken aan de beleidsmakers, die de afgelopen tijd stevig ingingen tegen de, in hun ogen, overspannen verwachtingen van de financiële markten. De inflatie ligt nog ruim boven de doelstelling van 2%, en vrijwel elke beleidsmaker acht het daarom te vroeg om zelfs maar na te denken over verlagingen. Dat wil de ECB pas als de overtuiging er is dat de geldontwaarding duurzaam richting de doelstelling beweegt. Daarvoor is meer bevestiging nodig.
Een belangrijke component daarvan is de ontwikkeling van de lonen. Die stegen hard in 2023, maar dat was vooral een inhaalslag vanwege de torenhoge inflatie. De ECB wil zien dat de lonen zich in 2024 in lijn met de inflatiedoelstelling ontwikkelen, maar dat is pas dit voorjaar duidelijk. als de meeste collectieve arbeidsovereenkomsten zijn afgesloten.
Contraproductief
Een andere reden dat de markt nu uitgaat van een latere renteverhoging, is dat beleidsmakers expliciet aangaven dat verwachtingen daarover contraproductief zijn. ECB-president Christine Lagarde hield het er nog op dat die verwachtingen ‘niet hielpen’, maar president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank suggereerde juist dat ze een renteverlaging in de weg kunnen staan. Of andersom. Door renteverlagingen al eerder in te prijzen, is het voor de centrale bank geen echte noodzaak meer om er daadwerkelijk toe over te gaan, stelt ING-econoom Carsten Brzeski in zijn voorbeschouwing op de vergadering van donderdag. De markt heeft de financiële omstandigheden dan al losser gemaakt.
Afgelopen woensdag, de dag voordat de zogeheten stille periode inging waarin ECB-beleidsmakers zich niet over het beleid mogen uitspreken, gaf Lagarde zelf het laatste zetje. Het is volgens haar ‘waarschijnlijk’ dat de rente in de zomer omlaag kan. Vaag genoeg, want ook juli is dan een mogelijkheid, maar de markten vatten het op als ‘juni’. Lagarde hield wel een slag om de arm: er moet niets onvoorziens plaatsvinden.
‘De lat voor een eerdere verlaging ligt erg hoog’, zegt Nick Kounis, verantwoordelijk voor het macro-economisch onderzoek bij ABN Amro. Volgens hem moeten dan de economische activiteit en de inflatie hard inzakken. Hij verwacht dat de eerste verlaging in juni volgt, en dat de ECB uiteindelijk naar een beleidsrente van 1,50% zal verlagen.
Goldman Sachs houdt vast aan april. Gezien de economische activiteit en de inflatie acht de Amerikaanse zakenbank renteverlagingen nu al nodig, om de risico’s voor het ECB-mandaat - prijsstabiliteit - in balans te brengen. Zelfs een eerdere start, in maart, sluit Goldman Sachs niet helemaal uit. En ook niet dat de ECB op een geven moment met stappen van 50 basispunten zal moeten verlagen.
Ooit raadde mijn (eerste) hypotheekadviseur de variabele rente aan, i.v.m. een verhaal over de economische situatie (handels- en begrotingstekort) in Amerika. Wat dat nou met de Nederlandse rente van doen had....maar goed, ik geloofde de hypotheekadviseur als zijnde deskundige.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 13:52 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik hou er liever van dat ik weet wat ik de komende 20 jaar maandelijks moet betalen. En is dat ¤50 per maand meer dan heb ik daar geen moeite mee. dat komt dan neer op 12.000 euro verspreid over 20 jaar. Ik maak de keuze dat ik dat bedrag (en zelfs nog wat hoger) het wel waard vind ten opzicht van het risico dat je neemt. Dat risico werkt namelijk twee kanten op. Op de lange termijn denk ik dat het zoveel niet uit zal maken en daarbij wat ik aangeef, de weg naar beneden is wat lastiger dan de weg omhoog.
De USA leeft al 50 jaar boven zijn stand. In leven gehouden door de toenemende globalisering.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:16 schreef blomke het volgende:
Ooit raadde mijn (eerste) hypotheekadviseur de variabele rente aan, i.v.m. een verhaal over de economische situatie (handels- en begrotingstekort) in Amerika. Wat dat nou met de Nederlandse rente van doen had....maar goed, ik geloofde de hypotheekadviseur als zijnde deskundige.
Dat is natuurlijk één kant van het verhaal en de andere kant kan nét zo goed voorkomen. Maar met de huidige spanningen in de wereld zou ik er niet zo zeker van zijn dat de rentes dermate gaan zakken dat je financieel beter van wordt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit raadde mijn (eerste) hypotheekadviseur de variabele rente aan, i.v.m. een verhaal over de economische situatie (handels- en begrotingstekort) in Amerika. Wat dat nou met de Nederlandse rente van doen had....maar goed, ik geloofde de hypotheekadviseur als zijnde deskundige.
Jaren spijt van gehad toen die rente van 5 -> 9% schoot. Heb daarna i.d.d. weer tijd moeten wachten tot de rente <5% kwam. En daarna verder zakte.....
Dat is dus precies wat ik meemaakte, alleen op een hoger niveau. 5% was toen "laag".quote:Op vrijdag 26 januari 2024 14:34 schreef Vliegbaard het volgende:
Dit grafiekje laat duidelijk zien wat ik bedoel. Het heeft 6 jaar geduurd voordat de rente is gezakt van 4% naar circa 1%. van 1% terug naar 4% duurde een half jaartje.
Wat is in de huidige wereld dan realistisch te verwachten? een daling naar 3% zie ik zo snel niet gebeuren als je kijkt naar de huidige wereldproblematiek.
Als bijvoorbeeld door het conflict in het Midden Oosten de olieprijs stijgt of de Houthi's echt de handel stil leggen, stijgt de inflatie. Dan zal de ECB haar rente omhoog gooien en dan is er best kans dat de hypotheekrente stijgt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik meemaakte, alleen op een hoger niveau. 5% was toen "laag".
Overigens noem je steeds de mondiale spanningen en conflicten als bron voor rentestijgingen. In mijn perceptie, zijn dergelijke (sluimerende) conflicten slecht voor de wereldhandel en -economie en daarmee een rem op de inflatie en kapitaalvraag. Netto dus neerwaartse druk op de kapitaalrente
Sinds 7-10 is de olieprijs alleen maar gedaald.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:47 schreef Hanca het volgende:
Als bijvoorbeeld door het conflict in het Midden Oosten de olieprijs stijgt of de Houthi's echt de handel stil leggen, stijgt de inflatie.
Als 1 van de conflicten een stevige koersval veroorzaakt op de beurzen dan zal de ECB de rente in ieder geval niet verlagen. Op dit moment is een lange periode van financiële rust op de markten nodig om de hypotheekrentes te zodanig te laten zakken dat je er een significant voordeel mee kan halen. Ik acht de kans dat een van de conflicten uitmond in een crisis en daarmee een koerswijziging aannemelijker dan rust op de markt.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik meemaakte, alleen op een hoger niveau. 5% was toen "laag".
Overigens noem je steeds de mondiale spanningen en conflicten als bron voor rentestijgingen. In mijn perceptie, zijn dergelijke (sluimerende) conflicten slecht voor de wereldhandel en -economie en daarmee een rem op de inflatie en kapitaalvraag. Netto dus neerwaartse druk op de kapitaalrente
Ja, maar blijft dat zo als een olieland als Jemen (weliswaar nog klein qua productie, maar wel groeiende) in het conflict gezogen wordt? Je zag rondom de aanval op de Houthi's dat de olieprijs wel steeg.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Sinds 7-10 is de olieprijs alleen maar gedaald.
Welke logica gaat daar achter schuil?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:53 schreef Vliegbaard het volgende:
Als 1 van de conflicten een stevige koersval veroorzaakt op de beurzen dan zal de ECB de rente in ieder geval niet verlagen.
? Als alles slecht voor handen wordt gaat de inflatie juist omhoog.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 15:41 schreef blomke het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |