Biij Munt wel inderdaad, maar omdat de ECB heeft aangekondigd dat de renteverlagingen pas in de zomer plaatsvinden lijkt het me onwaarschijnlijk dat er voor eind april nog echt iets af gaat van de huidige 3,8.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:05 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is het niet zo dat het rente percentage, indien de rente is gezakt op passage datum deze rente lager wordt vastgezet?
Ik verwacht ook niet dat de rente zakt naar 1,5% in april, vandaar dat ik het voor 1 jaar vast wil zetten, omdat er best een reële kans lijkt te zijn dat de rente binnen een jaar aanzienlijk gaat zakken gezien de berichten van de ECB.quote:Op maandag 22 januari 2024 22:33 schreef snabbi het volgende:
Wat ik vooral lees is een complexe lening doordat er diverse leningdelen zitten over meerdere aanbieders en dat dit nog geen gezeik oplevert over de onderliggende onderpandsconstructies moet je als een zegen zien. Ik snap je wens om zo min mogelijk te betalen, maar ik vind ook dat je een risico neemt door afhankelijk te zijn van dezelfde leningverstrekker die dan opnieuw 'ja' moet zeggen terwijl zij extra kosten moeten maken voor het opnieuw doorlopen van het offerteproces. Wat als die partij nee zegt, heb je voldoende vertrouwen in de alternatieven?
Die 'verwachting' dat het zakt naar 1,5% is niet reeel als je kijkt naar je overdracht in april. Dan zou je dus die hele constructie doen voor 0,1 tot misschien zelfs 0,2%punt.
Ik mis de mogelijkheid tot tussentijdse rentemiddeling; zit dat bij 1 van die aanbiedingen?? Dat zou bij de verwachte rentedaling, ook een optie zijn. Anderzijds, als je bij Munt onbeperkt kunt aflossen, zou je bij 5 jaar vast, tussentijds een nieuwe hypotheek bij een andere hypotheeknemer kunnen afsluiten.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:55 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Ik verwacht ook niet dat de rente zakt naar 1,5% in april, vandaar dat ik het voor 1 jaar vast wil zetten, omdat er best een reële kans lijkt te zijn dat de rente binnen een jaar aanzienlijk gaat zakken gezien de berichten van de ECB.
Munt heeft dat geval al ja gezegd tegen een hypotheek mbt onze financiële situatie (die alleen maar beter wordt gedurende de komende maanden) dus dan kunnen we weer terugkeren als Aegon nee zegt. Enige wat er dan moet gebeuren is toch administratieve rompslomp? We hebben nog 3 maanden de tijd dus de hypotheek moet wel rondkomen denk ik. We hebben 53% van de hypotheeksom nodig dus ik denk dat dat wel goedkomt (moet ook wel want we hebben zonder voorbehoud van financiering geboden).
En de hypotheek is niet zo ingewikkeld, misschien leg ik het niet duidelijk uit. Bij Munt hebben we 2 leningdelen; 90.000 voor 3% en de rest op 3,91. In het geval we voor Aegon zouden kiezen betalen we voor 1 jaar vast 4,2% en kunnen we 50.000 euro op 2,64% zetten. Mijn oude hypotheek liep via Aegon en die van mijn partner bij Munt. We kunnen dus kiezen.
Je bent niet op aarde om je hypotheekadviseur blij te maken, lees: z'n zakken te vullen.quote:Op maandag 22 januari 2024 21:22 schreef Laila1 het volgende:
Weet ook niet of mijn hypotheekadviseur hier blij mee gaat zijn, want die is net bezig met de aanvraag bij Munt. Ik kan natuurlijk ook zelf een aanvraag indienen, er is voldoende tijd.
Dat zijn de bestaande hypotheken van TS resp. partner. Het idee om hypotheken bij verschillende hypotheeknemers af te sluiten, kan je vergetenquote:Op maandag 22 januari 2024 22:33 schreef snabbi het volgende:
Wat ik vooral lees is een complexe lening doordat er diverse leningdelen zitten over meerdere aanbieders en dat dit nog geen gezeik oplevert over de onderliggende onderpandsconstructies moet je als een zegen zien.
Dat kan, hangt van de offerte af.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:05 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Is het niet zo dat het rente percentage, indien de rente is gezakt op passage datum deze rente lager wordt vastgezet?
Hoe vaak ik hier geen topics lees waarin advies wordt gevraagd over het advies van de hypotheekadviseur .....quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:20 schreef paardendokter het volgende:
Maar wacht eens even. Voor dit soort adviezen is nu juist de hypotheekadviseur de aangewezen persoon. Die heeft de opleiding, de rekentools en de ervaring. Daar betaal je voor. Hij/zij kan ook uitleggen dat en waarom de hypotheekrente ALTIJD hoger zal zijn dan de ECB-rente. Gewoon naar je partner luisteren !
Of te wel, zie post 2quote:Op maandag 22 januari 2024 21:52 schreef Drekkoning het volgende:
Nee maar even serieus, als de rente omhoog gaat kan je beter langer vastzetten. Als hij daalt, kan je beter kort vastzetten.
quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:31 schreef Hanca het volgende:
De hypotheekrente volgt lang niet altijd de ECB. De ECB heeft haar rente in 2023 van 2 naar 4% verhoogd, maar de meeste hypotheken zijn veel minder gestegen. Waarschijnlijk ook met het idee om minder te dalen als de ECB de rente omlaag doet.
Kijk anders ook even naar de verwachtingen van de hypotheekverstrekkers:
https://www.vanbruggen.nl(...)nte-verwachting-2024
https://www.abnamro.nl/nl(...)-hypotheekrente.html
https://www.hypotheker.nl(...)hypotheekrente-2024/
https://www.homefinance.n(...)izenmarkt-voor-2024/
Allemaal hebben ze de verwachting dat gedurende 2024 de hypotheekrente ongeveer een half procentpunt daalt. Je moet zelf inschatten of je dat de moeite waard vindt.
En dan heb je nog kans dat een escalatie van het Midden-Oosten conflict en bijbehorende prijsstijgingen van olie en dus veel andere producten de rentes weer gaan opdrijven.
Afgezien van wat de ECB evt in juni ( of eerder) doet zijn de hypotheekrentes de laatste weken al in een dalende trend en dat kan zomaar nog even doorgaan . Ik weet niet hoe oud jouw offerte is maar wellicht pak je al een leuk stuk mee.quote:Op maandag 22 januari 2024 23:36 schreef Laila1 het volgende:
[..]
Biij Munt wel inderdaad, maar omdat de ECB heeft aangekondigd dat de renteverlagingen pas in de zomer plaatsvinden lijkt het me onwaarschijnlijk dat er voor eind april nog echt iets af gaat van de huidige 3,8.
Daarmee laat je ¤50000 op 2,64% bij Aegon los.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:18 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Persoonlijk zou ik, in deze situatie, aan deze offerte vasthouden.
Wat niet heel raar is. Heb tot nu toe 3 huizen gekocht en met 4 of 5 adviseurs te maken gehad waarvan ik er over 1 echt tevreden was.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe vaak ik hier geen topics lees waarin advies wordt gevraagd over het advies van de hypotheekadviseur .....![]()
803300, waarvan we 430.000 euro aan hypotheek nodig hebben. Van de 430.000 is 90.000 euro op 3%.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 04:33 schreef MaximumRush het volgende:
Hoeveel is je totale hypotheek? Ben gewoon benieuwd waarvoor je allemaal zo moeilijk zit te doen.
Mee eens.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 09:22 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Wat niet heel raar is. Heb tot nu toe 3 huizen gekocht en met 4 of 5 adviseurs te maken gehad waarvan ik er over 1 echt tevreden was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |