abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212101761
Beste FOK!ers,

Eindelijk een huisje gekocht en nu raakt mijn vrouw haar baan eind maart kwijt (bedrijf stopt ermee)...

Bindend hypotheekaanbod is volledig getekend (hypotheek is helemaal rond). Bankgarantie geregeld.
Nu alleen dus nog begin april naar de notaris voor de overdracht.

Komen er in de tussentijd nog andere (financiële) checks?
Kijkt de notaris nog naar haar werksituatie?

Oftewel, zitten we safe of kan dit nog voor problemen gaan zorgen?

Eventueel zou ik de notaris naar eind maart kunnen verplaatsen (dan heeft mijn vrouw dus nog een lopend dienstverband), voor een datum verandering vraagt de notaris wel ¤350( :') ), dus ik vroeg me af of dit nog nodig is...
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:24:04 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_212102215
Of voor eind maart een nieuwe baan zoeken?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:25:32 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212102228
Hypotheek check is door de hypotheekverstrekker en niet door de notaris.

Dit is rond dus is prima.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 12:26:19 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212102232
Imo is de vraag of je de hypotheek kunt betalen. Als dat zo is, zou ik de overdracht door laten gaan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212102286
wat is het probleem? er is tijd genoeg om ander werk aan te nemen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212102333
Als je met de WW van je vrouw de hypotheek kunt betalen, prima. Volgens mij komt er nu geen financiële check meer vanuit anderen.
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 12:47:59 #7
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212102413
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:38 schreef PotjeSambal het volgende:
Als je met de WW van je vrouw de hypotheek kunt betalen, prima. Volgens mij komt er nu geen financiële check meer vanuit anderen.
Dat dus.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212102414
Allereerst, wat een beroerde timing zeg!

Naast de vraag of men er voor of tijdens het passeren achter komt en of je de hypotheek kunt betalen (vermoedelijk nee en ja), zou ik de voorwaarden van de bank even doorspitten.

Als je deze situatie volgens de voorwaarden moet melden dan is door de overtreding in theorie de lening direct opeisbaar geworden. Geen enkel probleem natuurlijk zo lang niemand er achter komt en je netjes betaalt, maar als dat beide in de toekomst anders wordt dan zou de bank wel eens wat minder coulant kunnen zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 20-01-2024 12:53:58 ]
  Moderator zaterdag 20 januari 2024 @ 13:46:50 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212102964
Ja dat klopt. Openheid is aan de ene kant een goed idee. Maar aan de andere kant is er wel een slapend hondje die je dan wakker maakt. Solliciteren als de bliksem :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_212103001
Wij hadden ongeveer hetzelfde, 2015.
Heel soms checkt de hypotheeknemer of de voorwaarden hetzelfde zijn gebleven. Vertelde de hypotheekadviseur op onze vraag of het wisselen van baan voor problemen kon zorgen.

Ik zou geen slapende hond wakker maken
pi_212103070
De checks zijn geweest. Ik zou niks melden, je gaat het ook niet zeggen als je 2 weken na verhuizen werkloos raakt. Zolang je de hypotheek kunt betalen, heeft niemand er verder wat mee te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 20 januari 2024 @ 14:39:45 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_212103515
Als de hypotheek rond is zit je formeel safe. Lang geleden hebben ze bij mij nog een x gecheckt of de intentieverklaring daadwerkelijk een vast contract was geworden (moest precies in die periode waarin de financiering rond werd gemaakt) en dat was niet het geval (weer een jaarcontract). Gelukkig kon het via een andere constructie (want mijn deel voor de hypotheek ging een dikke streep doorheen) en kwam het alsnog goed maar dat viel wel rauw op ons dak (sindsdien doe ik richting anderen ook niet meer zo luchtig over "komt wel goed met een intentieverklaring").

De vraag is alleen of jullie het kunnen betalen maar aangezien je daad verder niks over zegt denk ik dat dat geen probleem moet zijn.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_212103648
Het heet een bindend aanbod dus ja, safe. Enige dat een geldverstrekker nog kan checken is het bkr voor transport (geen nieuwe leningen afsluiten in de tussentijd)
pi_212104161
Dat ik de TT las had ik eerder verwacht dat de vraag zou zijn of je nog van de koop en hypotheek af kon zien.

Ik zou zeker open zijn want evt boetes aflossen kost je een half leven met extra schulden.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:15:12 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104569
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 15:38 schreef qajariaq het volgende:
Dat ik de TT las had ik eerder verwacht dat de vraag zou zijn of je nog van de koop en hypotheek af kon zien.

Ik zou zeker open zijn want evt boetes aflossen kost je een half leven met extra schulden.
Welke boetes bedoel je?
pi_212104699
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Welke boetes bedoel je?
Het niet door laten gaan van de koop bijvoorbeeld. Is dacht ik 10% van de waarde.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:35:46 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104712
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het niet door laten gaan van de koop bijvoorbeeld. Is dacht ik 10% van de waarde.
Dan kun je dus beter de koop door laten gaan, gesteld dat je wel aan de betalingsverplichtingen denkt te kunnen voldoen.
pi_212104758
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dan kun je dus beter de koop door laten gaan, gesteld dat je wel aan de betalingsverplichtingen denkt te kunnen voldoen.
Je kan beter aan b.v. de notaris vragen wat de consequenties zijn van deze gebeurtenis. Die man (m/v) is nu net de persoon die de wet en andere regelingen hoort te kennen en in de gaten moet houden of het wordt nageleefd.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:44:25 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104786
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je kan beter aan b.v. de notaris vragen wat de consequenties zijn van deze gebeurtenis. Die man (m/v) is nu net de persoon die de wet en andere regelingen hoort te kennen en in de gaten moet houden of het wordt nageleefd.
De hypotheek is een overeenkomst tussen koper en bank. De overeenkomst is getekend. Wat moet de notaris daar dan nog van vinden?
pi_212104835
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De hypotheek is een overeenkomst tussen koper en bank. De overeenkomst is getekend. Wat moet de notaris daar dan nog van vinden?
Net wat ik zeg, die controleert of aan alle voorwaarden voor de koop is voldaan. En anders vraag je aan de bank of ze moeilijk gaan doen.

Afgaan op wat meningen op Fok lijkt mij nou niet de manier om een dergelijke gok te nemen.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 16:55:40 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212104909
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:48 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Net wat ik zeg, die controleert of aan alle voorwaarden voor de koop is voldaan. En anders vraag je aan de bank of ze moeilijk gaan doen.

Afgaan op wat meningen op Fok lijkt mij nou niet de manier om een dergelijke gok te nemen.
En wat als je je nou juist ellende op de hals haalt als je wel de bank op de hoogte stelt?

Ik snap je wel, maar soms kun je beter je mond houden.
pi_212105455
Notaris kijkt gewoon of er voldoende centjes op de rekening staan om de overdracht door te laten gaan. Niks aan het handje dus.
pi_212105879
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 16:41 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als ze een onafhankelijke hypotheekadviseur hebben, zou TS deze even kunnen benaderen als TS bang is dat ze de hypotheek tzt niet kunnen betalen of checken of hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen bij 1 inkomen. Notarissen doen niets met deze situatie. Juridisch is er een geldige overeenkomst.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 18:48:38 #24
338319 ZarB
Piña colada
pi_212105919
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:44 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als ze een onafhankelijke hypotheekadviseur hebben, zou TS deze even kunnen benaderen als TS bang is dat ze de hypotheek tzt niet kunnen betalen of checken of hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen bij 1 inkomen. Notarissen doen niets met deze situatie. Juridisch is er een geldige overeenkomst.
Als ts het het niet op 1 inkomen kan betalen (formeel gezien) dan is hij mooi de sjaak als hij het bij de hypotheekadviseur gaat aankaarten. Die kijkt naar je financiele situatie en dat geeft ie door aan de geldverstrekker. Dus als ts met dit verhaal aankomt zegt onafhankelijke hypotheekadviseur: goed, we passen de gegevens even aan...
pi_212106147
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:48 schreef ZarB het volgende:

[..]
Als ts het het niet op 1 inkomen kan betalen (formeel gezien) dan is hij mooi de sjaak als hij het bij de hypotheekadviseur gaat aankaarten. Die kijkt naar je financiele situatie en dat geeft ie door aan de geldverstrekker. Dus als ts met dit verhaal aankomt zegt onafhankelijke hypotheekadviseur: goed, we passen de gegevens even aan...
Het is toch jouw adviseur, niet van de bank? Waarom zou deze het zo der jouw toestemming doorgeven? Het is puur een informerende vraag.
pi_212106257
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:26 schreef Lienekien het volgende:
Imo is de vraag of je de hypotheek kunt betalen. Als dat zo is, zou ik de overdracht door laten gaan.
Omdat het financieringsvoorbehoud zal zijn verlopen, is het waarschijnlijk sowieso geen goede optie (tenzij je 10% van de koopprijs als boete wil accepteren) om de verkoop niet door te laten gaan.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 20:05:30 #27
338319 ZarB
Piña colada
pi_212106999
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 19:08 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het is toch jouw adviseur, niet van de bank? Waarom zou deze het zo der jouw toestemming doorgeven? Het is puur een informerende vraag.
En als de adviseur zegt: je kunt het niet betalen dus je hypotheek kan niet doorgaan?
pi_212107877
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 20:05 schreef ZarB het volgende:

[..]
En als de adviseur zegt: je kunt het niet betalen dus je hypotheek kan niet doorgaan?
Dan vraag je hem advies wat te doen en neem je hierna zelf een besluit wat te doen aan de hand van de gegeven opties.
pi_212108355
Als je niet echt tot het alleruiterste bent gegaan qua hypotheek, moet het toch voorlopig wel draagbaar zijn op salaris+WW? Als dat het geval is, gewoon kopen en kijken of je zo snel mogelijk weer werk kunt vinden. Lukt dat niet, kun je altijd nog een half jaar voor de WW afloopt oid verkopen.

Al zul je ook in dat geval ergens moeten wonen. Ik neem aan dat je je huidige woning ook al kwijt bent, toch?

Het meest ideaal is natuurlijk: vind tussen nu en april een baan. In veel sectoren is dat nog wel te doen, momenteel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212108852
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 11:50 schreef KawaZ het volgende:
Beste FOK!ers,

Eindelijk een huisje gekocht en nu raakt mijn vrouw haar baan eind maart kwijt (bedrijf stopt ermee)...

Bindend hypotheekaanbod is volledig getekend (hypotheek is helemaal rond). Bankgarantie geregeld.

Eventueel zou ik de notaris naar eind maart kunnen verplaatsen (dan heeft mijn vrouw dus nog een lopend dienstverband), voor een datum verandering vraagt de notaris wel ¤350( :') ), dus ik vroeg me af of dit nog nodig is...
Het kan voor problemen zorgen.
Mijn hypotheek was ook rond, ruim voor de passeerdatum al, maar kort voor de passeerdatum kreeg ik vanuit mijn hypotheekadviseur nog het bericht dat de hypotheekverstrekker nu officieel groen licht had gegeven en dat de afspraak met de notaris officieel ingepland kon worden. Onofficieel stond die afspraak al even vast.
Weinig verrassend aangezien er in mijn situatie niets veranderd was, maar hypotheekadviseur gaf tijdens de gesprekken wel aan dat hypotheekverstrekkers tot aan de passeerdatum kunnen en mogen toetsen op wijzigingen in bijvoorbeeld werk of leningen of wat dan ook waardoor een financiële situatie is gewijzigd, met mogelijk gevolgen voor de hypotheek.
  zaterdag 20 januari 2024 @ 21:50:00 #31
338319 ZarB
Piña colada
pi_212109547
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 20:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dan vraag je hem advies wat te doen en neem je hierna zelf een besluit wat te doen aan de hand van de gegeven opties.
Maar ik neem aan dat ts zelf wel weet of ze het nu kunnen/mogen betalen. Vaak mag je een stuk minder lenen dan wat je in de maand kunt betalen. Dus stel, ts en partner kunnen het prima even dragen op 1 inkomen, maar formeel zouden ze geen hypotheek meer kunnen krijgen dan vraag ik me af of de hypotheker daar moeilijk over gaat doen. Of althans, de gegevens moet(?) aanpassen waardoor de geldverstrekker de boel kan intrekken.

In ons geval was dat namelijk wel zo. Net als de reactie hierboven.
pi_212112013
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 11:50 schreef KawaZ het volgende:
Beste FOK!ers,

Denk je in ieder geval aan de tranisitevergoeding / VSO?
pi_212112978
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 21:00 schreef Hanca het volgende:
Als je niet echt tot het alleruiterste bent gegaan qua hypotheek, moet het toch voorlopig wel draagbaar zijn op salaris+WW? Als dat het geval is, gewoon kopen en kijken of je zo snel mogelijk weer werk kunt vinden. Lukt dat niet, kun je altijd nog een half jaar voor de WW afloopt oid verkopen.

Al zul je ook in dat geval ergens moeten wonen. Ik neem aan dat je je huidige woning ook al kwijt bent, toch?

Het meest ideaal is natuurlijk: vind tussen nu en april een baan. In veel sectoren is dat nog wel te doen, momenteel.
Idealiter hebben ze een buffertje om even te overbruggen tot ze een nieuwe baan heeft.
pi_212113175
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 12:48 schreef Wiedanwel het volgende:
Allereerst, wat een beroerde timing zeg!

Naast de vraag of men er voor of tijdens het passeren achter komt en of je de hypotheek kunt betalen (vermoedelijk nee en ja), zou ik de voorwaarden van de bank even doorspitten.

Als je deze situatie volgens de voorwaarden moet melden dan is door de overtreding in theorie de lening direct opeisbaar geworden. Geen enkel probleem natuurlijk zo lang niemand er achter komt en je netjes betaalt, maar als dat beide in de toekomst anders wordt dan zou de bank wel eens wat minder coulant kunnen zijn...
Dit dus, in mijn hypotheek offerte staat de volgende zin:
- de gegevens en informatie die ik heb aangeleverd en ingevuld zijn juist en volledig. Als er wijzigingen zijn in deze
gegevens of informatie breng ik 'bank' hier onmiddellijk van op de hoogte. Dit doe ik uiterlijk
voor of op de datum van passeren van de lening of de datum dat mijn lening verandert;

Check dus goed de voorwaarden.
  zondag 21 januari 2024 @ 09:30:18 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212113432
De kernvraag is eigenlijk, kunnen jullie de hypotheek de eerste tijd betalen van 1 inkomen?
Toen wij dit huis kochten waren we bij de bank voor een hypotheek. Eerste wat de "Adviseur" zei dat we bij ons gemeenschappelijke inkomen veel en veel meer konden lenen. Dat we dat niet wilden en het huis wat we op het oog hadden voldeed, snapte de man niet. Ja maar, je kan veel mooier en groter wonen.
Veel te veel mensen trappen hier in
pi_212113535
Wie heeft er nou eigenlijk belang bij indien de koop niet doorgaat door de overgang naar de WW?

1) Notaris niet; die vangt z'n transport- en overdrachtsvergoeding voor huis resp. hypotheek. Daarna zal 't 'm 'n een zorg zijn.
2) Hypotheekadviseur: vangt z'n provisie en klaar,
3) Bank: kans dat ze met een klant te maken hebben die z'n woonlasten niet kan betalen? Kleine kans en dan is het huis er als onderpand,
4) TS/koper: die wil gewoon graag dat huis kopen en misschien wel goedkoper wonen dan nu?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212114068
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 09:39 schreef blomke het volgende:
Wie heeft er nou eigenlijk belang bij indien de koop niet doorgaat door de overgang naar de WW?

1) Notaris niet; die vangt z'n transport- en overdrachtsvergoeding voor huis resp. hypotheek. Daarna zal 't 'm 'n een zorg zijn.
2) Hypotheekadviseur: vangt z'n provisie en klaar,
3) Bank: kans dat ze met een klant te maken hebben die z'n woonlasten niet kan betalen? Kleine kans en dan is het huis er als onderpand,
4) TS/koper: die wil gewoon graag dat huis kopen en misschien wel goedkoper wonen dan nu?
daarnaast is er tijd zat om een andere baan te kiezen en aan te nemen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_212114209
Dank voor de reacties.

Om 100% safe te zitten is het dus het veiligst om de overdracht naar maart te verplaatsten?
Dan heeft mijn vrouw immers nog een lopend contract.

Hypotheek is te dragen op 1 salaris, zeker in combinatie met wat ZZP werk wat mijn vrouw nu ook buiten haar vaste baan doet en WW.

De reistijd voor woon- werk van mijn vrouw zou bij de nieuwe woning al aan de hoge kan worden, dus dit geeft wel de kans om zodra wij daar wonen in de regio van de nieuwe woning een baan te zoeken.
pi_212114254
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 10:35 schreef KawaZ het volgende:
Om 100% safe te zitten is het dus het veiligst om de overdracht naar maart te verplaatsten?
dat haal ik uit geen enkele reactie.....

Ik zou als verkoper nooit een overdrachtdatum veranderen, want je verhuizing wordt daarop afgestemd en die vervroegen zou ik nooit doen.
  zondag 21 januari 2024 @ 12:16:57 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212115680
quote:
Dank voor de reacties.

Hypotheek is te dragen op 1 salaris, zeker in combinatie met wat ZZP werk wat mijn vrouw nu ook buiten haar vaste baan doet en WW.

De reistijd voor woon- werk van mijn vrouw zou bij de nieuwe woning al aan de hoge kan worden, dus dit geeft wel de kans om zodra wij daar wonen in de regio van de nieuwe woning een baan te zoeken.
Als je 100% safe wil zitten, oftewel volkomen eerlijk wilt zijn, bel je maandag de bank om te zeggen dat je vrouw haar baan kwijt is.

Met het verplaatsen van de overdrachtsdatum verander je er niks aan dat je nu een akkoord hebt op een hypotheek die mede is gebaseerd op een vast contract van je vrouw, terwijl je inmiddels dus weet dat dat contract gaat stoppen.
  zondag 21 januari 2024 @ 13:03:31 #41
3542 Gia
User under construction
pi_212116466
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 08:17 schreef Halcon het volgende:

[..]
Idealiter hebben ze een buffertje om even te overbruggen tot ze een nieuwe baan heeft.
Dat hoeft niet zo lang te duren. Ze zitten in veel sectoren om mensen te springen. Is dan misschien niet meteen de baan die je had en nog steeds ambieert, maar solliciteren vanuit een werkpositie komt voor toekomstige werkgevers wel goed over.
  zondag 21 januari 2024 @ 14:00:22 #42
338319 ZarB
Piña colada
pi_212117453
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 09:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De kernvraag is eigenlijk, kunnen jullie de hypotheek de eerste tijd betalen van 1 inkomen?
Toen wij dit huis kochten waren we bij de bank voor een hypotheek. Eerste wat de "Adviseur" zei dat we bij ons gemeenschappelijke inkomen veel en veel meer konden lenen. Dat we dat niet wilden en het huis wat we op het oog hadden voldeed, snapte de man niet. Ja maar, je kan veel mooier en groter wonen.
Veel te veel mensen trappen hier in
Dat deed ie bij ons ook. En als je al die cijfertjes ziet denk je wauw. Niet in meegegaan natuurlijk, wij kwamen bij hem omdat we al een huis op t oog hadden. Rekenen konden we zelf ook wel. Maar idd ik denk een lokkertje voor een heel grote groep mensen.
  zondag 21 januari 2024 @ 14:22:56 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212117758
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 14:00 schreef ZarB het volgende:

[..]
Dat deed ie bij ons ook. En als je al die cijfertjes ziet denk je wauw. Niet in meegegaan natuurlijk, wij kwamen bij hem omdat we al een huis op t oog hadden. Rekenen konden we zelf ook wel. Maar idd ik denk een lokkertje voor een heel grote groep mensen.
Ja, ben blij dat wij niet zo naïef waren en er beide hetzelfde over denken.
pi_212118292
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als je 100% safe wil zitten, oftewel volkomen eerlijk wilt zijn, bel je maandag de bank om te zeggen dat je vrouw haar baan kwijt is.

Met het verplaatsen van de overdrachtsdatum verander je er niks aan dat je nu een akkoord hebt op een hypotheek die mede is gebaseerd op een vast contract van je vrouw, terwijl je inmiddels dus weet dat dat contract gaat stoppen.
Maar veel mensen die verhuizen hebben een contract op basis van een inkomen dat stopt met de verhuizing, omdat ze in de buurt van hun nieuwe huis een nieuwe baan zoeken. Heb ik nog nooit een bank moeilijk over horen doen. Heb ik ook twee keer meegemaakt: de eerste keer toen we ons eerste huis kochten en ik van baan ging wisselen omdat werken in Nijkerk en wonen in Alphen aan den Rijn geen optie was, dat had de bank ook wel door. Toch met intentieverklaring van bedrijf in Nijkerk een hypotheek. En later verhuisden wij van Alphen aan den Rijn naar Hoogezand, zowel hypotheekadviseur als bank wisten dat mijn vrouw echt niet in Bodegraven zou blijven werken (dit keer ook specifiek gemeld), toch was voor de hypotheek een intentieverklaring van de werkgever in Bodegraven nodig en niet van de nieuwe werkgever in Hoogezand. Zelfs niet toen wij navroegen of dat wel klopte.

En dit komt echt heel veel voor, dat iemand bij verhuizen dus een andere situatie krijgt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat bij de bank heeft gemeld of dat er wat mee werd gedaan.
  zondag 21 januari 2024 @ 15:21:49 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212118578
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar veel mensen die verhuizen hebben een contract op basis van een inkomen dat stopt met de verhuizing, omdat ze in de buurt van hun nieuwe huis een nieuwe baan zoeken. Heb ik nog nooit een bank moeilijk over horen doen. Heb ik ook twee keer meegemaakt: de eerste keer toen we ons eerste huis kochten en ik van baan ging wisselen omdat werken in Nijkerk en wonen in Alphen aan den Rijn geen optie was, dat had de bank ook wel door. Toch met intentieverklaring van bedrijf in Nijkerk een hypotheek. En later verhuisden wij van Alphen aan den Rijn naar Hoogezand, zowel hypotheekadviseur als bank wisten dat mijn vrouw echt niet in Bodegraven zou blijven werken (dit keer ook specifiek gemeld), toch was voor de hypotheek een intentieverklaring van de werkgever in Bodegraven nodig en niet van de nieuwe werkgever in Hoogezand. Zelfs niet toen wij navroegen of dat wel klopte.

En dit komt echt heel veel voor, dat iemand bij verhuizen dus een andere situatie krijgt. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat bij de bank heeft gemeld of dat er wat mee werd gedaan.
Het is ook niet mijn advies aan TS, zie mijn eerdere berichten in dit topic.

TS spreekt n.a.v. wat gepost is over ‘100% safe’ en denkt dat hij dat bereikt door de overdracht te verplaatsen.
pi_212118810
quote:
Dank voor de reacties.

Ik zou dan helemaal niks doen richting de bank. Sterker: best kans dat de mensen bij de bank als ze zich er druk over zouden maken ook zouden verwachten dat je vrouw dus bij verhuizing van baan wisselt.

Het enige wat ik wel zou doen: nu zo snel mogelijk gaan solliciteren. Er is nu nog een enorm personeelstekort, maar ook een licht oplopende werkloosheid. Als je maanden wacht en pas in april gaat beginnen, kun je daar tegen die tijd wel eens heel veel spijt van hebben.
Of ze dan pas in april of al eerder met die nieuwe baan begint, dat zie je wel weer als je een werkgever gevonden hebt.
pi_212119195
quote:
Nou, kijk eens aan, de bekende 2 vliegen in 1 klap.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212119227
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 12:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Doe toch niet zo ongelofelijk naïef. Niemand heeft daar toch wat aan. Zelfs de bank is dan mogelijk een klant kwijt.
pi_212119254
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 14:00 schreef ZarB het volgende:

[..]
Bij ons ook. Maar dan de overwaarde in aandelen stouwen. Voor zijn max. provisie.
pi_212119308
quote:
1s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:01 schreef Hanca het volgende:

Van Arnhem naar Alkmaar hier: 150 km. Nou, koopcontract getekend en ik had een tijdelijk contract (i.o.). Geen mens deed moeilijk overd e hypotheek (behalve de "d-o-h-a").

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 21-01-2024 16:16:55 ]
pi_212119673
Als het goed is ontvangt je vrouw een transitievergoeding+ plus WW (zie www.berekenhet.nl) voor transitievergoeding /duur ww / bruto-netto uitkering. Plus begrijp ik ruimte in de liquiditeit daar je niet tot de limiet hoefde te gaan voor de aankoop vh huis.

Je kan dus een cashflow overzicht maken van voorlopige ontvangsten/uitgaven hetgeen je inzicht geeft. Aandachtspunt is het zoeken van een nw baan voor je partner. Een nieuwe baan kan ook een hoger salaris brengen en een "besparing" op de reiskosten woon/werk die ze zou hebben gehad met haar oude werkgever. Maw je kan er ook gewoon op vooruit gaan. Hoop & verwacht dat jullie een buffer hebben voor evt "aanpassingen" in het nieuwe huis, ook daar kan je mee "spelen".

Gewoon naar de nieuwe hut. laat de boel lekker doorgaan. WW is tegenwoordig iets waarvoor je niet hoeft te schamen en wordt niet meer gezien als een drama. Bedrijfssluitingen reorganisaties zijn van alle dag ook bij oa banken. Zie het positief en zie het als een kans om er beter uit te komen. En in de evt ww-periode heeft je vrouw de mogelijkheid om de hut keurig in te richten.

Kijk vast rond en leg contacten voor naar een nieuwe job en je zal zien dat je waarschijnlijk kunt kiezen.
Leerpuntje voor ons allen, het hebben van een ¤buffer geeft comfort.
pi_212119978
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 15:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou dan helemaal niks doen richting de bank. Sterker: best kans dat de mensen bij de bank als ze zich er druk over zouden maken ook zouden verwachten dat je vrouw dus bij verhuizing van baan wisselt.

Het enige wat ik wel zou doen: nu zo snel mogelijk gaan solliciteren. Er is nu nog een enorm personeelstekort, maar ook een licht oplopende werkloosheid. Als je maanden wacht en pas in april gaat beginnen, kun je daar tegen die tijd wel eens heel veel spijt van hebben.
Of ze dan pas in april of al eerder met die nieuwe baan begint, dat zie je wel weer als je een werkgever gevonden hebt.
Beetje onzin dat werkloosheidsverhaal. Er zijn heel weinig indicatoren dat de werkloosheid snel zal gaan oplopen.
pi_212120962
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 16:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Beetje onzin dat werkloosheidsverhaal. Er zijn heel weinig indicatoren dat de werkloosheid snel zal gaan oplopen.
Dat is wel vaker plotseling gebeurd. Ik verwacht het ook niet direct, maar de stijgende werkloosheid is wel een feit en dan zou ik nu niet willen wachten. We weten nooit zeker hoe het over 4 maanden is.
pi_212122943
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 17:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel vaker plotseling gebeurd. Ik verwacht het ook niet direct, maar de stijgende werkloosheid is wel een feit en dan zou ik nu niet willen wachten. We weten nooit zeker hoe het over 4 maanden is.
Ik denk dat het te allen tijde een goed advies is om zo snel mogelijk een nieuwe baan te gaan zoeken in ieder geval. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')