Nee. Dat zeg ik: als je je moraliteit laat afhangen aan 'ach, zolang we niet martelen en amputeren' is het snel klaar.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Want een slipje over je hoofd trekken is net zo erg als masaverkrachting met marteling en amputatie?
Dat is ook onzin natuurlijk maar scheer het allemaal even over 1 kam met je moraliteit.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Dat zeg ik: als je je moraliteit laat afhangen aan 'ach, zolang we niet martelen en amputeren' is het snel klaar.
Het was niet mijn bedoeling je boos te maken. Excuus. Nu niet je agressie op je dierbare afreageren.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is ook onzin natuurlijk maar scheer het allemaal even over 1 kam met je moraliteit.
Boos? Het is gewoon een discussie, ben het niet met je eens hierover, niets meer niets minder, niks persoonlijks verder.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het was niet mijn bedoeling je boos te maken. Excuus. Nu niet je agressie op je dierbare afreageren.
Het is fok maar, pop
Volgens mij is het bijzonder simpel. Burger is alles onder de 18 of vrouw. De rest wordt gerekend als Hamas. Die cijfers kwamen eind november overeen met het IDFquote:Op zondag 21 januari 2024 12:24 schreef HowardRoark het volgende:
Minder dan een derde zal wel niet in zo'n klein gebied. Het is vooral ook de vraag, wie wordt er als burger en wie als terrorist gerekend aangezien elke terrorist een gewone burger is. Als je bijvoorbeeld als die video's ziet van individuen die raketten afschieten richting Israël, dat zijn mensen in gewone burgerkleding.
Dit toont maar weer eens het probleem met Wikipedia aan.quote:
Dit had hij twee maanden terug toch ook al eens gezegd?quote:
Zou het oprecht niet wetenquote:Op zondag 21 januari 2024 13:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Dit had hij twee maanden terug toch ook al eens gezegd?
Dit slaat helemaal nergens op en je gebruikt alweer extremen. Hou daar nou eens mee op!quote:Op zondag 21 januari 2024 12:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens mij is het bijzonder simpel. Burger is alles onder de 18 of vrouw. De rest wordt gerekend als Hamas.
Volgens IDF zijn er ~9.000 terroristen uitgeschakeld en dat is ongeveer hetzelfde nummer als het aantal volwassen mannen dat volgens de autoriteiten van Gaza omgekomen is. Wat is die extreme volgens jou?quote:Op zondag 21 januari 2024 13:47 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Dit slaat helemaal nergens op en je gebruikt alweer extremen. Hou daar nou eens mee op!
Gelukkig.quote:Op zondag 21 januari 2024 12:29 schreef Tarado het volgende:
[..]
Boos? Het is gewoon een discussie, ben het niet met je eens hierover, niets meer niets minder, niks persoonlijks verder.
Palestina supporters buiten Palestijns gebied, vooral in het westen maken van een vrij neutraal iemand als ik een kahanist.quote:
Dat volgt er niet uit. Jij legt die link (cum hoc ergo propter hoc) en concludeert vervolgens dat Israël iedereen die volwassen is als terrorist beschouwt (non sequitur).quote:Op zondag 21 januari 2024 14:17 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Volgens IDF zijn er ~9.000 terroristen uitgeschakeld en dat is ongeveer hetzelfde nummer als het aantal volwassen mannen dat volgens de autoriteiten van Gaza omgekomen is.
Alles, de rest, iedereen, niemand, nul, honderd, zwart, wit.quote:Wat is die extreme volgens jou?
"In case you wonder what 1.5 billion Muslims get to read in Arabic on Wikipedia"quote:
Ik deel je verbazing dat het aantal gedode volwassen mannen dezelfde lijn volgt als het IDF over het aantal gedode Hamas terroristen.quote:Op zondag 21 januari 2024 15:00 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Dat volgt er niet uit. Jij legt die link (cum hoc ergo propter hoc) en concludeert vervolgens dat Israël iedereen die volwassen is als terrorist beschouwt (non sequitur).
[..]
Alles, de rest, iedereen, niemand, nul, honderd, zwart, wit.
Dit is hoe het merendeel van de moslims en arabieren het ziet. Veel westerlingen snappen dit niet. Die denken bij zichzelf: hoe kan iemand de terreur van hamas ontkennen of goedpraten? Daar is iedereen het toch over eens?quote:
Als iemand met een sterke afkeer van Hamas, maar ook zeer kritisch is op Netanyahu en zijn kabinet ben ik niet ontevreden over het gros van de media (op die blunder van het Al-Ahli ziekenhuis na dan).quote:Op vrijdag 19 januari 2024 16:54 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Er moet veel meer aandacht voor komen in de media, vind ik. Het narratief dat de Palestijnen onschuldige mensen zijn die door externe invloeden bij een gruwelijke oorlog betrokken worden, is gewoon niet correct. Hamas, net als Islamic(!) Jihad en die andere terreurgroepen, komen voort uit de Palestijnen. Ze zijn niet uit een gat in de grond gespro...
... okee, slecht voorbeeld.
Net als wij Duitsland en Japan als naties verantwoordelijk houden voor de gruweldaden in de Tweede Wereldoorlog (waarbij vooral Japan een hele hoge mate van steun vanuit de bevolking had), moeten we dat in Gaza ook doen. Niet alleen Hamas wil alle joden dood hebben. Het merendeel van de Palestijnen wil dat.
Dat betekent niet dat ze allemaal op hun beurt maar dood moeten, integendeel. Laat ze hun hoop maar in rook opvliegen en deradicaliseren, net als de Duitsers en tot op zekere hoogte de Japanners. Kijk maar hoe die er momenteel aan toe zijn; die willen zich niet eens meer in oorlog mengen.
Dat komt omdat jij ook een vrij neutrale toeschouwer bent in dit conflict.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Als iemand met een sterke afkeer van Hamas, maar ook zeer kritisch is op Netanyahu en zijn kabinet ben ik niet ontevreden over het gros van de media (op die blunder van het Al-Ahli ziekenhuis na dan).
Waarom zouden we hier in Nederland niet neutraal zijn?quote:Op zondag 21 januari 2024 22:26 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij ook een vrij neutrale toeschouwer bent in dit conflict.
In andere delen van de wereld denken ze hoe kan iemand de terreur van Israël ontkennen of goed praten? Daar is iedereen het toch over eens?quote:Op zondag 21 januari 2024 19:15 schreef oblo het volgende:
[..]
Dit is hoe het merendeel van de moslims en arabieren het ziet. Veel westerlingen snappen dit niet. Die denken bij zichzelf: hoe kan iemand de terreur van hamas ontkennen of goedpraten? Daar is iedereen het toch over eens?
Ik deel je mening maar ik wordt niet als neutraal gezien. Als iemand met een sterke afkeer van de bezetting, maar ook ben ik zeer kritisch op Hamas.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Als iemand met een sterke afkeer van Hamas, maar ook zeer kritisch is op Netanyahu en zijn kabinet ben ik niet ontevreden over het gros van de media (op die blunder van het Al-Ahli ziekenhuis na dan).
Ze besteden veel te weinig aandacht aan de (imho) hoofdoorzaak van dat conflict: de Palestijnse haat tegen de bewoners van Israël en wat dat met de Palestijnse (en uiteraard Israëlische) samenleving heeft gedaan.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
En de enige die eerlijk toegaf dat conclusies te snel getrokken waren was nu.nl.quote:Op zondag 21 januari 2024 20:36 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De schrijver van het stuk is Owen Jones - een "left wing activist"quote:Op maandag 22 januari 2024 07:45 schreef Cuendillar het volgende:
(The Guardian) The west’s complete contempt for the lives of Palestinians will not be forgotten
https://www.theguardian.c(...)-gaza-politics-media
Jezus mina, Guardian...
The Guardian is het zat. Ze snappen niets van het feit dat de Westerse wereld niet meer waarde hecht aan Palestsijnse levens en dat gaat felle consequenties voor ons hebben!
https://en.wikipedia.org/wiki/Owen_Jonesquote:Owen Jones (born 8 August 1984)[2] is a British newspaper columnist, political commentator, journalist, author, and left-wing activist.
Precies, jij begrijpt mijn punt. Het bestaan van Israel is voor de meesten al een soort terreur. Alle Joden die daar niet voor de eerste helft van de 20e eeuw waren zijn bezetters. Hun droom is om die Joden te verdrijven.quote:Op maandag 22 januari 2024 06:49 schreef Chadi het volgende:
[..]
In andere delen van de wereld denken ze hoe kan iemand de terreur van Israël ontkennen of goed praten? Daar is iedereen het toch over eens?
Hij heeft een punt maar door de hyperbolen, drammerigheid en het hoge emo-gehalte haken veel mensen die niet behoorlijk links zijn af. Zonde. Wanneer leert links nou eens normaal zijn punten te maken waardoor het een grotere groep mensen aanspreekt i.p.v. wegjaagt?quote:Op maandag 22 januari 2024 07:45 schreef Cuendillar het volgende:
(The Guardian) The west’s complete contempt for the lives of Palestinians will not be forgotten
Jezus mina, Guardian...
The Guardian is het zat. Ze snappen niets van het feit dat de Westerse wereld niet meer waarde hecht aan Palestsijnse levens en dat gaat felle consequenties voor ons hebben!
Dat gehijg van Israëlische kant dat Hamas het specifiek op burgers had gemunt boeit niemand (of het nu waar is of niet). Laten we eerlijk zijn; Hamas viel iedereen aan die het tegen kwam. Niet specifiek soldaten en niet specifiek burgers... gewoon iedereen die ze tegen kwamen. Het was verschrikkelijk linksom of rechtsom. Maar dat gehijg om dat specifieke punt te maken is puur propaganda én het valselijk vergoeilijken van eigen handelen.quote:
"Dat gehijg van Palestijnse kant dat Israël het specifiek op burgers heeft gemunt boeit niemand"quote:Op maandag 22 januari 2024 09:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat gehijg van Israëlische kant dat Hamas het specifiek op burgers had gemunt boeit niemand (of het nu waar is of niet). Laten we eerlijk zijn; Hamas viel iedereen aan die het tegen kwam. Niet specifiek soldaten en niet specifiek burgers... gewoon iedereen die ze tegen kwamen. Het was verschrikkelijk linksom of rechtsom. Maar dat gehijg om dat specifieke punt te maken is puur propaganda én het valselijk vergoeilijken van eigen handelen
Tsja, hij heeft ook wel wat goede punten, al kijk ik heel anders naar de zaak.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:45 schreef Cuendillar het volgende:
Jezus mina, Guardian...
De één is een terreurgroep en de ander een nationaal leger. Van de één verwacht je weinig en van de ander verwacht je meer. Ook zit er een verschil tussen een eenmalige of periodieke aanslag en een maandenlange militaire campagne. Be better. Do better.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Dat gehijg van Palestijnse kant dat Israël het specifiek op burgers heeft gemunt boeit niemand"
Toch wel hè?
Je reactie is helemaal niet genuanceerd, eerder het tegenovergestelde. Hamas had specifieke plannen om bepaalde kibbutzim en steden te veroveren, bloedbaden aan te richten en burgers te gijzelen. Er zijn kaarten, instructies en gopro videos gevonden op de lichamen van terroristen. Dat is niet pech/toeval/geluk whatever..quote:Op maandag 22 januari 2024 09:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat gehijg van Israëlische kant dat Hamas het specifiek op burgers had gemunt boeit niemand (of het nu waar is of niet). Laten we eerlijk zijn; Hamas viel iedereen aan die het tegen kwam. Niet specifiek soldaten en niet specifiek burgers... gewoon iedereen die ze tegen kwamen. Het was verschrikkelijk linksom of rechtsom. Maar dat gehijg om dat specifieke punt te maken is puur propaganda én het valselijk vergoeilijken van eigen handelen.
Dat er op 7 oktober zoveel burgers sneuvelden kwam overigens door een combinatie van factoren. Deels door de gekozen feestdag waardoor er minder snel meer soldaten konden worden opgetrommeld (specifiek gekozen door Hamas). Deels door de ligging van kibboetsen pal naast Gaza (toeval/pech). Deels door de Israëlische regering die bezuinigd had op bescherming tegen Gaza ter faveure van bescherming in de Westelijke Jordaanoever (blunder Israëlische regering/Netanyahu) en de Hannibal-richtlijn (IDF). Maar ja.. dat is veel te genuanceerd natuurlijk.... Hamas kwaadaardig monster en Israël moreel baken van goedheid verkoopt beter.
Dat is het ook, hoofdzakelijk. De argumenten en constateringen zijn grotendeels dezelfde, maar de oorzaken en conclusies worden anders gemaakt.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
Tsja, hij heeft ook wel wat goede punten, al kijk ik heel anders naar de zaak.
Dat vind ik juist gehuil, en bovendien gebrek aan zelfkritiek. Hij constateert onverschilligheid om oorlogsslachtoffers; iets wat haaks staat op de normale westerse normen en waarden. Dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: of het westen is inderdaad onverschillig, of er klopt iets niet aan het argument.quote:Wat ik interessant vind is wat hij zegt over het verliezen van morele autoriteit van het westen, in de rest van de wereld, maar ook intern en vooral bij jongeren.
Inderdaad! Maar ik heb het idee dat dat aan het voorbij gaan is. Vooral Afghanistan en de Afghang (lol) van het westen daar, heeft volgens mij een ommezwaai in dat denken veroorzaakt.quote:Over de rest van de wereld.. ik zie dat wel inderdaad, de acties van het westen zijn niet altijd in overeenstemming met de woorden, belangen gaan meestal boven principes. Dat is natuurlijk altijd de normale gang van zaken geweest in de geopolitiek. Dat we na de tweede wereldoorlog een systeem hebben opgezet dat dat allemaal wat meer rechtvaardig zou moeten maken is een dappere en idealistische poging geweest, maar ik denk gedoemd te mislukken. Ik zie het een beetje als proberen onze normen en waarden globaal op te dringen, die niet globaal gedeeld worden.
Ik denk inderdaad dat deze twee werelden tezamen komen in het verenigde doel (anti-Israël).quote:Intern en bij jongeren zie ik twee trends, jongeren zijn sowieso idealistischer en onervaren. Die hebben niet altijd door dat onze welvaart komt door het keihard verdedigen van onze belangen. Zijn sneller onder de indruk van de beelden van dood en vernietiging en meer sympathie voor wat ze zien als de underdog. Sociale media mikken op hun emoties en die zijn bij veel jongeren leidend over hun verstand. Tweede ding is de toegenomen proportie jongeren met een islamitische achtergrond die met een heel ander idee over deze kwestie zijn opgevoed dan autochtone jongeren.
Misschien klink ik nu als de klassieke oude zak, maar ik hoop maar dat deze generatie jongeren ook meer hun verstand gaan gebruiken naarmate ze ouder worden en zorgen dat onze belangen beschermd blijven zodat we onze samenleving goed kunnen houden.
Het maakt voor mij het resultaat niet erger, en door er zo op te hameren komt het steeds meer over als een deflectie. Hamas bad, dat weten we. Ga zelf eens beter handelen Israël.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:38 schreef oblo het volgende:
[..]
Je reactie is helemaal niet genuanceerd, eerder het tegenovergestelde. Hamas had specifieke plannen om bepaalde kibbutzim en steden te veroveren, bloedbaden aan te richten en burgers te gijzelen. Er zijn kaarten, instructies en gopro videos gevonden op de lichamen van terroristen. Dat is niet pech/toeval/geluk whatever..
Ow, dat worden ze wel hoor.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:17 schreef nixxx het volgende:
Ik zie het een beetje als proberen onze normen en waarden globaal op te dringen, die niet globaal gedeeld worden.
Je hebt zo'n filmpje waar al dat fijn-domme pro hamas volk door een interviewer het handvest van hamas voorgehouden wordt.quote:Misschien klink ik nu als de klassieke oude zak, maar ik hoop maar dat deze generatie jongeren ook meer hun verstand gaan gebruiken naarmate ze ouder worden en zorgen dat onze belangen beschermd blijven zodat we onze samenleving goed kunnen houden.
Mensen stemmen met hun voeten voor welvaart en veiligheid. Niet perse voor democratie, vrijheid en individuele rechten. Ik heb zelf ook een tijdje in het MO gewoond, en dat was echt puur voor het geldquote:Op maandag 22 januari 2024 10:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, dat worden ze wel hoor.
Er is een gezegde: mensen stemmen met hun voeten.
Hoeveel mensen kloppen er dagelijks op de deuren van china en rusland, en al die andere dictaturen?
En hoeveel op de deuren van het westen?
Wat de resp. dicators doen en willen, heeft bitter weinig met de resp. volkswillen te maken.
[..]
Je hebt zo'n filmpje waar al dat fijn-domme pro hamas volk door een interviewer het handvest van hamas voorgehouden wordt.
En dan krijg je alleen maar: Nee, als ze daar voor staan, steun ik ze niet.
Die positie valt enerzijds te verklaren door bewust sturen van het sentiment door china, tiktok, anderzijds omdat het gewoon leuk en modieus is.
Dat soort mensen neigt meestal wel bij te draaien, als ze de campus en pappa en mamma's huis verlaten.
Ja, je hebt idd aardig wat mensen die deze 2 magisch ontkoppelen. (Ik zeg niet dat jij dat doetquote:Op maandag 22 januari 2024 11:38 schreef nixxx het volgende:
Mensen stemmen met hun voeten voor welvaart en veiligheid. Niet perse voor democratie, vrijheid en individuele rechten.
Wie is we? Voor velen is hamas niet bad en/of weten die niet wat hamas gedaan heeft. Wie is we in jouw ogen?quote:Op maandag 22 januari 2024 10:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het maakt voor mij het resultaat niet erger, en door er zo op te hameren komt het steeds meer over als een deflectie. Hamas bad, dat weten we. Ga zelf eens beter handelen Israël.
We als in iedereen op een klein plukje extreem-links en moslim-extremisten na.quote:Op maandag 22 januari 2024 12:01 schreef oblo het volgende:
[..]
Wie is we? Voor velen is hamas niet bad en/of weten die niet wat hamas gedaan heeft. Wie is we in jouw ogen?
Het is belangrijk om de feiten en de waarheid te blijven benadrukken in de zee van propaganda, anders gaat het verloren.. het duurde maanden voor de VN Israelische slachtoffers van verkrachting wou aanhoren. Dat feit alleen al laat zien dat het hard nodig is om er zo op door te blijven hameren.
Dat is wel heel erg naïef. Heb je weleens een arabisch of palestijns nieuws programma, krant of website bekeken?quote:Op maandag 22 januari 2024 12:50 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
We als in iedereen op een klein plukje extreem-links en moslim-extremisten na.
Ja. Laat jij je misschien niet teveel beinvloeden door selectieve foto's en filmpjes, social media en vage rechtse bronnen?quote:Op maandag 22 januari 2024 13:11 schreef oblo het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg naïef. Heb je weleens een arabisch of palestijns nieuws programma, krant of website bekeken?
Kijkend naar de aantallen slachtoffers is dat ook wel logisch inmiddels.quote:Op maandag 22 januari 2024 09:12 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Dat gehijg van Palestijnse kant dat Israël het specifiek op burgers heeft gemunt boeit niemand"
Toch wel hè?
Echt?quote:
De hoofdzaak is de bezetting. Al het andere is een bijzaak.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:25 schreef Cuendillar het volgende:
[..]
Ze besteden veel te weinig aandacht aan de (imho) hoofdoorzaak van dat conflict: de Palestijnse haat tegen de bewoners van Israël en wat dat met de Palestijnse (en uiteraard Israëlische) samenleving heeft gedaan.
Dat vind ik gebrekkig.
Nou die ging ook gewoon in het verhaal hoor. Later toen er op BN news weken de spot werd gedreven met deze vent en zijn kalender kwam het hier ook door.quote:Op maandag 22 januari 2024 07:43 schreef HSG het volgende:
[..]
En de enige die eerlijk toegaf dat conclusies te snel getrokken waren was nu.nl.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |