En voor het geval je echt denkt dat ik ongelijk heb.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:31 schreef Hunter het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Woonwagenbewoner
Woonwagenbewoners hebben niets met Roma en Sinti te maken
quote:I - Inleiding
Deze factsheet gaat in op de achtergronden en de maatschappelijke positie van Sinti en Roma in
Nederland. Sinti en Roma worden in de volksmond Zigeuners genoemd. Sinti en Roma verwerpen zelf
de term Zigeuner. Zij noemen zichzelf Sinti of Roma.
In deze factsheet wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de aanduiding Sinti en Roma.
Sinti en Roma zijn van oudsher nomadische groepen. Vele Sinti en Roma wonen nog in een
woonwagen. Maar niet alle woonwagenbewoners in Nederland zijn Sinti en Roma. Sinti en Roma
hebben hun eigen taal en hun voorouders zijn niet afkomstig uit Nederland. De groep mensen die met
woonwagenbewoners wordt aangeduid zijn nakomelingen van autochtone Nederlanders die in eind
19de eeuw en begin 20ste eeuw besloten om een zwervend bestaan te leiden. Groepen hebben veel
met elkaar gemeen door een gemeenschappelijke manier van leven en door het beleid van
Nederlandse overheid. Zij hebben ook veel gemeen door hun problematische relatie met de
Nederlandse overheid en de Nederlandse samenleving ( de ‘burgersamenleving’) in haar geheel.
Over het aantal Sinti en Roma in Nederland zijn er geen precieze cijfers. Het CBS geeft een getal van
3.500 Sinti en Roma in 2000 (Van Keij 2000). Lalla Weiss en Marcia Rooker hebben het over 5.300
Sinti en Roma in Nederland, waarvan het grootste deel Sinti zijn (Weiss en Rooker 1999). In een
andere publicatie wordt gesteld dat er 4.000 Sinti zijn in Nederland en 2.000 Roma (Van Meurs 2002).
In deze laatste publicatie wordt daaraan toegevoegd dat deze getallen een onderschatting zijn.
In heel Europa wordt het aantal Roma, Sinti en aanverwante groepen geschat op tussen de zeven en
tien miljoen. Veruit de meeste van hen leven in Midden- en Oost-Europa.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik moest even interessant doen
heerlijk olie erop smeren met wat zoutquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:41 schreef Ebinas het volgende:
Ondertussen in de keuken
[ afbeelding ]
Kijkt ze omhoog of naar de zijkantquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:41 schreef Schakeltopia het volgende:
is sonja weer verhalen aan het verzinnen?
quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:42 schreef greysbones het volgende:
[..]![]()
Mijn dochter zegt
Ygrecse Y
Vind ze gewoon leuk om te doen
Degene voor je noemt een land.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:41 schreef mario390 het volgende:
[..]
nee oostenrijk beginnt met o
oslo beginnt en eind met o
Ik zeg meestal ypsilon maar ken griekse y ookquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:37 schreef greysbones het volgende:
[..]
Voor de Belgen onder ons
Kennen jullie Griekse Y of zeggen jullie allemaal ypsilon
Dan moet de zomer (veel slippers & open sandalen & zelfs blote voeten) de hel zijn voor jou en zodeju!...quote:
Y-Greque wordt ook gezegd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:37 schreef greysbones het volgende:
[..]
Voor de Belgen onder ons
Kennen jullie Griekse Y of zeggen jullie allemaal ypsilon
okequote:Op donderdag 18 januari 2024 18:43 schreef Ebinas het volgende:
[..]
Degene voor je noemt een land.
De letter waar dat land op eindigt, wordt de eerste letter voor jouw land
Ik vind voeten viesquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:43 schreef Epicouros het volgende:
[..]
Dan moet de zomer (veel slippers & open sandalen & zelfs blote voeten) de hel zijn voor jou en zodeju!...
Geldt dat ook voor jullie eigen voeten? Dan moet schoen/sokken/kousen aan-& uitdoen een marteling zijn...
inderdaad dat dat ik ook al, de zomer met blote voetenquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:43 schreef Epicouros het volgende:
[..]
Dan moet de zomer (veel slippers & open sandalen & zelfs blote voeten) de hel zijn voor jou en zodeju!...
Geldt dat ook voor jullie eigen voeten? Dan moet schoen/sokken/kousen aan-& uitdoen een marteling zijn...
Lekker voor je nierenquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:44 schreef Lillibet het volgende:
haha en ze, karin, doet er nog eens zout overheen![]()
![]()
'dus er is nog geen zout over gedaan'
ze stond er net met haar neus bij toen het erover werd gedaan
alice ook nog eens een handje zout
Da's wel zondequote:Op donderdag 18 januari 2024 18:44 schreef Lillibet het volgende:
haha en ze, karin, doet er nog eens zout overheen![]()
![]()
'dus er is nog geen zout over gedaan'
ze stond er net met haar neus bij toen het erover werd gedaan
alice ook nog eens een handje zout
quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:41 schreef mario390 het volgende:
[..]
nee oostenrijk beginnt met o
oslo beginnt en eind met o
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |