Nu doet hij het eromquote:Op donderdag 18 januari 2024 21:19 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Deze man is echt de schaamte voorbij hè?
Klopt. Ik vind ceremonies kut en vind een mogelijkheid van vrijheid van een privé agenda een echte vrijheid. Maar als monarch lever je al dat soort vrijheden in voor al die ellenlange ceremonies. Er bestaat geen verschil tussen werk en privé.quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:24 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik vind dat zo’n genuil van jaloerse sloebers. Dat het koningshuis belasting moet betalen.
Ze worden compleet uit de staatskas betaald.
En hebben zo gaar geen leven in die veel te grote statige gebouwen om als een soort van slaven van het nederlandsche volk de hele dag te knikken op tal van congressen en buitenlandse diplomatieke bijeenkomsten.
En dan komt Gerrie de werkloze en Harry de afgekeurde stukadoor klagen: ja wij moeien belasting betaluh dan moeien die lui op plusche dat ook.
en wat als je iemand als koning krijgt die absoluut niet geschikt is, kijk naar UK of Spanje...quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vind dat het koningshuis meer goed dan slecht doet.
Het is ook het enige stabiele in de politiek (ook al heb die niks te zeggen) nu met al die demissionaire kabinetten.
NL heeft altijd die koning die het buitenland vertegenwoordigt als het moet.
Dat gejank op de begroting.
Denk dat 1 goed gelopen bezoek in het buitenland de kosten er al uit heeft. Waar praat je over? Wat miljoenen
Koning Charles blijkt uitermate geschikt, ik weet dus niet waarom je naar het UK wijst. Sowieso is dit soort als-dan vragen voorlopig helemaal niet aan de orde en hebben we juist enorm veel baat bij de internationale uitstraling van ons koningshuis en de binnenlandse verbindende factor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
en wat als je iemand als koning krijgt die absoluut niet geschikt is, kijk naar UK of Spanje...
Zie je daar echt het nut niet in? Ik denk dat (wanneer dit kabinet er komt) dit het kabinet van de symbool politiek wordt. Lekker laaghangend fruit plukken, het volk wil vermaak….quote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Koning Charles blijkt uitermate geschikt, ik weet dus niet waarom je naar het UK wijst. Sowieso is dit soort als-dan vragen voorlopig helemaal niet aan de orde en hebben we juist enorm veel baat bij de internationale uitstraling van ons koningshuis en de binnenlandse verbindende factor.
Nu voor veel geld en met veel moeite een wet optuigen die uiteindelijk geen cent oplevert (voor het omlaag brengen van het inkomen van de koning is geen meerderheid te vinden, het huidige netto bedrag zal dus gelijk blijven), ik zie echt het nut totaal niet.
Klopt. Koningshuis is achter de schermen gewoon ons visitekaartje naar de wereld toe. Moeten we niet gaan opgeven. Het enige wat niet links of rechts is maar gewoon een stabiele factor.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:23 schreef Lospedrosa het volgende:
Vind dat het koningshuis meer goed dan slecht doet.
Het is ook het enige stabiele in de politiek (ook al heb die niks te zeggen) nu met al die demissionaire kabinetten.
NL heeft altijd die koning die het buitenland vertegenwoordigt als het moet.
Dat gejank op de begroting.
Denk dat 1 goed gelopen bezoek in het buitenland de kosten er al uit heeft. Waar praat je over? Wat miljoenen
Welke politieke macht?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vind het niet correct dat mensen politieke macht hebben door waar ze geboren zijn.
Haha, ik ook!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:31 schreef Hexagon het volgende:
Hee ik ben het gewoon een keer eens met Lospedrosa
Bijvoorbeeld het vertegenwoordigen van NL in het Buitenland waar hierboven zo over bejubeld wordtquote:
Dat is geen politieke macht. Dat is representatie en de Koning mag in principe alleen het beleid van de gekozen regering uit dragen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld het vertegenwoordigen van NL in het Buitenland waar hierboven zo over bejubeld wordt
Gejubeld.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld het vertegenwoordigen van NL in het Buitenland waar hierboven zo over bejubeld wordt
En wat als je iemand als koning krijgt die absoluut niet geschikt is?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:18 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gejubeld.
Maar het ontgaat me hoe dat "politieke macht" is. Het is puur visitekaartje spelen en volkomen ceremonieel.
Het is ook niet eerlijk. Maar feit is ook dat er veel landen op de wereld erg onder de indruk zijn van een koning. Dus het is gewoon een voordeel om zo iemand te hebben. Pragmatisch gezien is het alleen maar gunstig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het geld interesseert mij nietquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is ook niet eerlijk. Maar feit is ook dat er veel landen op de wereld erg onder de indruk zijn van een koning. Dus het is gewoon een voordeel om zo iemand te hebben. Pragmatisch gezien is het alleen maar gunstig.
En ja, het kost wat geld. Maar laten we niet doen alsof een president niks kost. En op de hele rijksbegroting stelt het natuurlijk niks voor. Dus ja, waar gaat het nou helemaal over? Eigenlijk niks.
Dat is juist het mooie van het koningshuis: omdat je al precies weet wie het gaat worden, wordt zo iemand van jongs af aan op die rol voorbereid. De kans dat we met een ongeschikte vorst opgescheept komen te zitten is daardoor een stuk kleiner dan een gekozen staatshoofd, want dan kan elke halfgare populist een gooi naar die rol doen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wat als je iemand als koning krijgt die absoluut niet geschikt is?
Wat heeft dat met het al dan niet "politieke macht" van de koning(in) hebben te maken?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wat als je iemand als koning krijgt die absoluut niet geschikt is?
Nou en? We hebben geen dictator, we hebben een koning zonder daadwerkelijke macht die zich laat inzetten voor PR-doeleinden. Ik ben er van overtuigd dat het per saldo meer oplevert dan het kost, zeker omdat ons koningshuis ook enorm klein is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het geld interesseert mij niet
En in veel landen in de wereld is men ook onder de indruk van een dictator met veel blik op zijn borst
Inderdaad, als we een presidentsverkiezing gaan houden gok ik dat een prins carnaval wint. En voorlopig zitten we qua koning nog goed, Willem-Alexander is helemaal zo slecht niet (zeker niet in combinatie met de wereldwijd enorm populaire Maxima) en Amalia lijkt ook al prima. Wat we gaan doen als haar kinderen ongeschikt blijken ziet de generatie die dan aan de beurt is maar.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is juist het mooie van het koningshuis: omdat je al precies weet wie het gaat worden, wordt zo iemand van jongs af aan op die rol voorbereid. De kans dat we met een ongeschikte vorst opgescheept komen te zitten is daardoor een stuk kleiner dan een gekozen staatshoofd, want dan kan elke halfgare populist een gooi naar die rol doen.
Het is geen argument bedoel ikquote:
Vind het ook geen drama, maar principieel niet correct, net zoals benoemde burgermeesters.quote:Natuurlijk kun je er principieel op tegen zijn en ik snap de argumenten ook wel. Maar pragmatisch gezien denk ik dat we ons als land alleen maar in de voet schieten door het af te schaffen.
Precies dat. Ik heb er principieel ook wel een mening over. Maar wat niet kapot is moet je ook niet willen repareren.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou en? We hebben geen dictator, we hebben een koning zonder daadwerkelijke macht die zich laat inzetten voor PR-doeleinden. Ik ben er van overtuigd dat het per saldo meer oplevert dan het kost, zeker omdat ons koningshuis ook enorm klein is.
Natuurlijk kun je er principieel op tegen zijn en ik snap de argumenten ook wel. Maar pragmatisch gezien denk ik dat we ons als land alleen maar in de voet schieten door het af te schaffen.
Net als al die andere sprookjes die de politiek je verteld bedoel je?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:28 schreef Hexagon het volgende:
Mensen willen een sprookje. We geven mensen een sprookje.
Ja, en ik denk dat ze bij het koningshuis ook wel door hebben dat wanneer ze met een ongeschikte vorst aankomen, het snel voorbij is met dat instituut. Dus die zetten zich maximaal in om dat te voorkomen, wat in de praktijk zorgt voor vorsten die boven de partijen staan en vooral een verbindende rol hebben. Dat zie ik niet zo snel gebeuren met gekozen staatshoofden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, als we een presidentsverkiezing gaan houden gok ik dat een prins carnaval wint. En voorlopig zitten we qua koning nog goed, Willem-Alexander is helemaal zo slecht niet (zeker niet in combinatie met de wereldwijd enorm populaire Maxima) en Amalia lijkt ook al prima. Wat we gaan doen als haar kinderen ongeschikt blijken ziet de generatie die dan aan de beurt is maar.
Waarom is dat problematisch? Die burgemeester wordt toch gewoon democratisch gecontroleerd (en de facto gekozen) door de gemeenteraad? Waarin wijkt een burgemeester dan af van een wethouder, politiecommissaris, rechter of hondenvanger?quote:
Gekozen rechters of hoofd van politie vind ik ook geen slecht idee,quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom is dat problematisch? Die burgemeester wordt toch gewoon democratisch gecontroleerd (en de facto gekozen) door de gemeenteraad? Waarin wijkt een burgemeester dan af van een wethouder, politiecommissaris, rechter of hondenvanger?
Dan krijg je dus mensen die doen wat populair is, in plaats van wat juist is. Kun je voor zijn natuurlijk, maar ik vind het persoonlijk beter dat die mensen niet zijn overgeleverd aan de grillen van het volk.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gekozen rechters of hoofd van politie vind ik ook geen slecht idee,
Hele democratie maar afschaffen dan?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inderdaad, als we een presidentsverkiezing gaan houden gok ik dat een prins carnaval wint.
Oh. Dan raadt ik een onderzoekje aan naar de praktijk in de VSquote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is een prima argument tegen de parlementaire democratie.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan krijg je dus mensen die doen wat populair is, in plaats van wat juist is. Kun je voor zijn natuurlijk, maar ik vind het persoonlijk beter dat die mensen niet zijn overgeleverd aan de grillen van het volk.
Nee, een mix van benoemde mensen op cruciale plaatsen en een volksvertegenwoordiging om hun werk te controleren. Dat is het beste compromis.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hele democratie maar afschaffen dan?
Gelukkig hebben we in NL dan ook geen juridische dwalingen, tunnelvisie of onschuldig veroordeelden. (Sarcasme)quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:36 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh. Dan raadt ik een onderzoekje aan naar de praktijk in de VSDat is echt een gruwel. Je krijgt incompetente figuren die meer bezig zijn met hun herverkiezing dan met wat rechtvaardig is.
Bovendien zit de invloed van de democratie natuurlijk ook bij het vaststellen van de regeld waar die benoemde figuren hun werk binnen moeten doen. Daarin ligt het primaat echt bij de volksvertegenwoordiging. Zowel lokaal als nationaal. Trias politica, checks and balances…quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, een mix van benoemde mensen op cruciale plaatsen en een volksvertegenwoordiging om hun werk te controleren. Dat is het beste compromis.
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, maar dat is echt iets anders dan een situatie waarin de rechterlijke onafhankelijkheid schade lijdt.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we in NL dan ook geen juridische dwalingen, tunnelvisie of onschuldig veroordeelden. (Sarcasme)
Waar mensen aan het werk zijn, zullen fouten worden gemaakt. Er is geen systeem dat dat kan voorkomen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we in NL dan ook geen juridische dwalingen, tunnelvisie of onschuldig veroordeelden. (Sarcasme)
En denk je dat het in de VS veel meer verkeerd gaat dan in NL? Ze hebben in de VS keltisch recht, jury, en in NL romeins recht. We kennen in NL net als in de VS jurisprudentie, in D weer veel minder tot niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, maar dat is echt iets anders dan een situatie waarin de rechterlijke onafhankelijkheid schade lijdt.
Het probleem van een mp als staatshoofd zie ik nooit zozeer. Als 'uitverkoren' staatshoofden alleen nog in Afrika zouden voorkomen zouden we het een bizar en archaïsch stukje traditie vinden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:30 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dat. Ik heb er principieel ook wel een mening over. Maar wat niet kapot is moet je ook niet willen repareren.
Bovendien, wat is het alternatief? Ga je dan het hele staatsbestel op de kop zetten of maken we de MP staatshoofd? Wat natuurlijk op zichzelf al weer consequenties heeft.
MP als Staatshoofd? Of een President zoals in F of D?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het probleem van een mp als staatshoofd zie ik nooit zozeer.
Dat is juist een zeer slecht idee. Als het hoofd van de politie of een rechter alleen maar aan zijn of haar populariteit moet denken om de volgende verkiezingen te halen, dan gaat de kwaliteit echt hard achteruit. De gekozen vertegenwoordigers die we hebben, hebben juist ook zulke ongekozen kwalitatief goede mensen nodig om op terug te vallen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
MP, een president hoeft niet eens.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
MP als Staatshoofd? Of een President zoals in F of D?
Ik wel. Een buitengewoon slecht idee zelfs. Zie de VS.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |