quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:36 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Hey! Ik geloof dat toen jij poste, ik al wel zwanger was, maar nog niet zelf meeposte in het zwangertopic. Ik meen me wel te herinneren, dat jij net als ikHee, wat grappig! Ik woon in Oostenrijk!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[..]
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 18:39 schreef alpeko het volgende:
Stef is gepromoveerd naar het dreumes topic vandaag al blijf ik hier ook nog wel even komen.Gefeliciteerd!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja het was een heerlijke dag. Voor ons en voor hem. Beetje aangepast want mama is nog steeds herstellende maar die dag konden we dat prima even vergeten.quote:Op zondag 21 januari 2024 11:29 schreef Debsterr het volgende:
Gefeliciteerd @:alpeko! Heeft ie een leuke verjaardag gehad?
@:margaretha_01 welkom terug! Klinkt als een fijne oplossing zeg qua thuisblijven bij de kleine.
Dankje!quote:Op zondag 21 januari 2024 11:29 schreef Debsterr het volgende:
Gefeliciteerd @:alpeko! Heeft ie een leuke verjaardag gehad?
@:margaretha_01 welkom terug! Klinkt als een fijne oplossing zeg qua thuisblijven bij de kleine.
Ja herkenbaarquote:Op maandag 22 januari 2024 10:35 schreef Lokasenna het volgende:
schuren maakt te veel lawaai om te doen als de kleine slaapt en als ze wakker is heb ik geen tijd
Hoera voor het lakentjequote:Op maandag 22 januari 2024 06:37 schreef Piles het volgende:
Hier sindskort een Nunki-lakentje. Wat een uitvinding (voor ons)![]()
Ik zeg niet dat de nachten perfect zijn, maar zoveeeel beter zonder dat geschop en gedraai.
Nadeel iswel dat we overdag ff terug zijn naar de half uurtjes, maar alles voor de nachtrust![]()
Hapjes gaan wel super, hij eet fruit en groente, en eet zo 70gr weg (deze week wordt ie 6 maanden). Fles gaat daardoor weer moeizamer, dus binnenkort ook maar met wat water beginnen om voldoende vocht binnen te krijgen.
Donderdag gaan we verhuizen en gaat ie op zn eigen kamer, met een eenpersoonsmatras er naast. Kijken hoe dat gaat en of we dan heel langzaam kunnen afbouwen.
Klussen en verhuizen met een baby: zwaar onderschat. Dus @:Anne: regel qlle hulp die je kan vinden, huur mensen in etc. Hadden wij ook meer moeten doen
Wat leuk! En wel bijzonder ja, die volgordequote:Op dinsdag 30 januari 2024 17:30 schreef margaretha_01 het volgende:
Ons highlight van vandaag: T. kan zichzelf optrekken en staan!![]()
Wel grappig, want hij kan nog niet kruipen, alleen tijgeren, en ook niet vanuit zichzelf zitten! :p
Ik hoop voor je dat die snel komt!quote:Op maandag 5 februari 2024 20:45 schreef Debsterr het volgende:
Pfff, zijn sinds dit weekend geswitcht naar een slaapzakje maar het slapen wordt er niet beter op zeg. Na de eerste slaapcyclus vaak weer even wakker, en nog steeds 2/3x per nacht een voeding. Vind het maar pittig zo, verlang terug naar de tijd dat ze 1x kwam ‘s nachts.
Dat sowieso! Leuk al die boeken, maar de praktijk is altijd andersquote:
Haha, gefeliciteerd met het rollen. Verschonen is een acrobatische uitdaging met die feature geworden hier 😂.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Dat sowieso! Leuk al die boeken, maar de praktijk is altijd anders
Gisteren ging mama weer werken na verhuisverlof. Had ik weer eens een dag met z'n 2en
Had R. even op z'n rug in de box gelegd toen mama de deur uit ging. Kom ik 2 minuten later terug, ligt meneer op z'n buik. Hoe dan?En waarom precies als we allebei niet kijken
Overigens blijven de slaapjes overdag hier max 45 minuten, maar 90% is 30 minuten (of soms maar 20-25). Maar daar zouden we niet over klagen als de nachten goed gaanMaar toch, het is wel pittig want door die korte slaapjes (en het zeurderige door tandjes) zijn het wel drukke dagen
Haha ja B. zit nu ook in die fase. Binnen 3 weken leren tijgeren, kruipen, zittend spelen en gaan staan bij de salontafel etc. Maar haar evenwicht kan nog niet alles bijbenen dus staan eindigt vaak in een smak op de grond. Zeker als ze weer wil gaan zitten vanuit staan, ze snapt ze nog niet hoe ze dat motorisch moet doen.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:57 schreef Bienelientjee het volgende:
E heeft haar eerste twee tandjes!
En ze kruipt nu een beetje! Maar vindt het helaas ook prachtig om overal tegen aan te hangen op haar knietjes en nieuwe, hoge dingen te ontdekken, soms zelfs proberen op te staan maar nog weinig balans en riskeert telkens te pletter te vallen! Yikes!
Niet veilig meer! Haha!
Ja, zelfs baby ibuprofen gegeven een uur van tevoren als uitprobeersel. Niets hielp. We zitten nu ineens weer in 1,5 dag goed en ze drinkt weer flessen leeg. Erg verwarrend die meid!quote:Op zondag 18 februari 2024 13:13 schreef Tink89 het volgende:
Als ze echt gaat liggen kauwen, gok ik toch op tandjes. Heb je al eens dentinox geprobeerd?
Ja het is heel gek (en leuk) hoe snel baby's zich ontwikkelen! Opeens is ze overdag niet meer weg te leggen in de box, slapen doet ze alleen nog maar in bed. Sowieso is die box niet echt favoriet op het moment, wij mogen haar de hele tijd vermaken. Af en toe is ze tevreden met de babygym, maar meestal niet.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:59 schreef Anne het volgende:
Dat laatste is zo waar.
Hier gaat het slapen de ene nacht wel goed, de andere nacht weer helemaal ruk.
Ik heb nog een slaapcoach overwogen, maar nee.. we rollen toch de ene fase, sprongetje, tandjes, verkoudheid, koorts, regeldagen, regressie, gedoe in en de andere weer uit. Het is gewoon even door de zure appel heen bijten.
De ontwikkelingen gaan wel snel he!
Volgens mij kan baby (7 maanden) elke week wel weer iets nieuws. Zitten is nu eindelijk favoriet (ipv staan) en hij pakt veel dingen (waaronder eten) met zijn wijsvingertje en duimpje aan, weet hoe een bal te rollen en ook de echte klankjes beginnen nu eindelijk te komen ("pah!" horen we op dit moment de hele dag door).
Ook heeft ie door hoe ie kan protesteren (grommen of gillen it is).
Nu voel ik mij weer even zoals ditquote:Op dinsdag 27 februari 2024 14:53 schreef Debsterr het volgende:
Slapen.. tsjaa, ik denk met weemoed terug aan de eerste 4 maanden. Nu is 3 nachtvoedingen geen uitzondering en zelfstandig in slaap vallen al helemaal geen optie meer. Ik twijfel daardoor de laatste weken wel echt vaak aan mezelf, voelt regelmatig alsof ik kneiterhard faal in het ouderschap en weet soms echt niet meer welke methode of richting we nou het beste kunnen aanhouden.
Hij wil waarschijnlijk gewoon bij jou zijn. Slaapt beter naast jou dan alleen in zijn eigen bedje.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 01:30 schreef Anne het volgende:
[..]
Nu voel ik mij weer even zoals dit.
Het is weer elk uur raak en ik lig inmiddels maar beneden met hem op de bank.. daar waar ie wel snel en relaxed gaat slapen. Had ik dan toch wel moeten volhouden boven in zijn bedje? Komt dit ooit wel goed? Moet ik toch wel hulp vragen?
🤯😅
Wat mij helpt op die momenten: ooit verlang je terug naar toen ie nog zo graag bij dicht je wilde zijn en wilde knuffelenquote:Op vrijdag 1 maart 2024 01:30 schreef Anne het volgende:
[..]
Het is weer elk uur raak en ik lig inmiddels maar beneden met hem op de bank.. daar waar ie wel snel en relaxed gaat slapen. Had ik dan toch wel moeten volhouden boven in zijn bedje? Komt dit ooit wel goed? Moet ik toch wel hulp vragen?
🤯😅
Oh ik durfde dat nooit, samen op de bank gaan liggen in de nacht. Te bang dat ik zelf in slaap zou vallen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 01:30 schreef Anne het volgende:
[..]
🤯😅
Herkenbaar dat je aan jezelf gaat twijfelen. Het ouderschap doet dingen met je waarop je je simpelweg niet kunt voorbereiden. Dat zijn gevoelens waar ouders weinig over praten met anderen totdat je er zelf over begint.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 14:53 schreef Debsterr het volgende:
Slapen.. tsjaa, ik denk met weemoed terug aan de eerste 4 maanden. Nu is 3 nachtvoedingen geen uitzondering en zelfstandig in slaap vallen al helemaal geen optie meer. Ik twijfel daardoor de laatste weken wel echt vaak aan mezelf, voelt regelmatig alsof ik kneiterhard faal in het ouderschap en weet soms echt niet meer welke methode of richting we nou het beste kunnen aanhouden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je faalt niet als je het zwaar vindt want het is soms ook gewoon loodzwaar. En wat de ene keer werkt, werkt de andere keer niet en dat kan je erg onzeker maken. Zeker dat eerste jaar en dan de winter in. En je vergeet ook weer heel snel. Wat we nu een zware week vinden was bij ons gewoon lang gewoon een normale week. Daar heb je nu niks aan natuurlijk. Ik kan je alleen meegeven dat gevoelens van onzekerheid en het idee dat je faalt juist aangeven dat je geeft om je kindje en dát is het enige dat hij/zij nodig heeft. Liefde. Wees ook lief voor jezelf![]()
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 09:07 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Wat mij helpt op die momenten: ooit verlang je terug naar toen ie nog zo graag bij dicht je wilde zijn en wilde knuffelen. Jij bent veiligheid!
Ik zou jullie echt willen gelovenquote:Op vrijdag 1 maart 2024 02:48 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hij wil waarschijnlijk gewoon bij jou zijn. Slaapt beter naast jou dan alleen in zijn eigen bedje.
Hoe oud is je baby?quote:Op vrijdag 1 maart 2024 15:27 schreef Anne het volgende:
[..]
[..]
Ik zou jullie echt willen gelovenMaar ik weet niet zeker of dat het is.. Ik heb namelijk ook naast zijn bedje gezeten, zijn handje vastgehouden, op een gegeven moment zelfs uit bedje en in mijn armen gewiegd en dat werkte de eerste twee keer, maar was de derde en vierde keer niet meer genoeg (en eenmaal beneden, op de bank, niet op mij maar in een nestje, sliep ie meteen en dat dus 2x, zelfs zonder speentje).
Vind het echt lastig te achterhalen wat het nou is. Ik ga in ieder geval eens kijken of ik een nachtlampje kan regelen. Want het enige échte verschil met boven en beneden is de temperatuur, dat ik een lampje aan had en dat ie wat 'knusser' ligt.
Qua temperatuur heb ik hem in stapjes al steeds wat warmer gekleed, om te zien of dat wat deed en inmiddels durf ik hem niet nog warmer te kleden. Ik zit al ver boven hetgeen wat aanbevolen wordt, dus ik denk ook niet dat dat het is. Hem knusser in bed leggen kan niet.. zou niet weten hoe.
Dus dan blijft alleen het lampje over. Kan mij haast niet voorstellen dat het (ineens) zoiets knulligs is, maar omdat het zo knullig is, wel het proberen waard.
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:06 schreef alpeko het volgende:
[..]
Herkenbaar dat je aan jezelf gaat twijfelen. Het ouderschap doet dingen met je waarop je je simpelweg niet kunt voorbereiden. Dat zijn gevoelens waar ouders weinig over praten met anderen totdat je er zelf over begint.
Zowel mijn vriendin als ik hebben periodes gehad waarin we soms dingen riepen die ik hier niet zal herhalen. Niks roze wolk. Voor mij persoonlijk hakken de afgelopen maanden er enorm in. Het zorgen voor de kleine en mijn vriendin die nog altijd herstellende is van de rugoperatie in dec is gewoon heel pittig. Veel dagen thuis. Regen. Donker. Vaak ziek dus dan meerdere slechte nachten achter elkaar. Het is met tijden heel pittig. Zeker ook nog i.c.m. werk en een perfectionistisch karakter. Een kind dat niet te troosten is of slecht eet/drinkt, zie ik falen van mezelf. Zeker als mijn vriendin dat dan vaak wel lukt maar ja die kan dat fysiek nog niet volledig aan. Ik wil haar alles uit handen nemen, voor hem alles doen wat nodig is... maar vergeet mezelf.Fijn dat er eindelijk een lichtpuntje zichtbaar is voor jullieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je faalt niet als je het zwaar vindt want het is soms ook gewoon loodzwaar. En wat de ene keer werkt, werkt de andere keer niet en dat kan je erg onzeker maken. Zeker dat eerste jaar en dan de winter in. En je vergeet ook weer heel snel. Wat we nu een zware week vinden was bij ons gewoon lang gewoon een normale week. Daar heb je nu niks aan natuurlijk. Ik kan je alleen meegeven dat gevoelens van onzekerheid en het idee dat je faalt juist aangeven dat je geeft om je kindje en dát is het enige dat hij/zij nodig heeft. Liefde. Wees ook lief voor jezelf. En dank je wel voor je lieve woorden.
Once in a while, I just wanna dance and feel good
De lente komt eraan, probeer optimaal te genieten van de eerste zonnige dagen.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 10:06 schreef alpeko het volgende:
[..]
Herkenbaar dat je aan jezelf gaat twijfelen. Het ouderschap doet dingen met je waarop je je simpelweg niet kunt voorbereiden. Dat zijn gevoelens waar ouders weinig over praten met anderen totdat je er zelf over begint.
Zowel mijn vriendin als ik hebben periodes gehad waarin we soms dingen riepen die ik hier niet zal herhalen. Niks roze wolk. Voor mij persoonlijk hakken de afgelopen maanden er enorm in. Het zorgen voor de kleine en mijn vriendin die nog altijd herstellende is van de rugoperatie in dec is gewoon heel pittig. Veel dagen thuis. Regen. Donker. Vaak ziek dus dan meerdere slechte nachten achter elkaar. Het is met tijden heel pittig. Zeker ook nog i.c.m. werk en een perfectionistisch karakter. Een kind dat niet te troosten is of slecht eet/drinkt, zie ik falen van mezelf. Zeker als mijn vriendin dat dan vaak wel lukt maar ja die kan dat fysiek nog niet volledig aan. Ik wil haar alles uit handen nemen, voor hem alles doen wat nodig is... maar vergeet mezelf.
Ze wordt een maand en kan nu al praten?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 08:28 schreef Kreator het volgende:
Morge. Even een korte vraag. Onze dochter wordt vrijdag een maand en we hadden beloofd dat ze dan iets uit mocht zoeken.
Nu vroeg ze om een stap fiets, maar heb het idee dat de fontanel nog vrij zacht is. Is dit een goed idee?
Ik zou met 1 maand zo'n elektrische baby-BMW doen, worden ze ook niet moe.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 08:28 schreef Kreator het volgende:
Morge. Even een korte vraag. Onze dochter wordt vrijdag een maand en we hadden beloofd dat ze dan iets uit mocht zoeken.
Nu vroeg ze om een stap fiets, maar heb het idee dat de fontanel nog vrij zacht is. Is dit een goed idee?
Tevens gaat alles eigenlijk wel goed. Beetje droge huid, af en toe wat kortere lontjes bij ons door slaapgebrek of misverstand, maar moet zeggen dat we mazzel hebben. Ze slaapt al vaak door, huilt zelden en sinds we zijn overgestapt van te weinig borstvoeding naar ruim genoeg Nutrilon komt ze goed aan.
Hopelijk gaat mijn vriendin ook weer wat meer bewegen, die heeft nog steeds best veel last van de keizersnee.
Ligt het aan mij of begrijp ik het totaal niet? Een fiets voor een baby?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 08:28 schreef Kreator het volgende:
Tevens gaat alles eigenlijk wel goed. Beetje droge huid, af en toe wat kortere lontjes bij ons door slaapgebrek of misverstand, maar moet zeggen dat we mazzel hebben. Ze slaapt al vaak door, huilt zelden en sinds we zijn overgestapt van te weinig borstvoeding naar ruim genoeg Nutrilon komt ze goed aan.
Hopelijk gaat mijn vriendin ook weer wat meer bewegen, die heeft nog steeds best veel last van de keizersnee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Once in a while, I just wanna dance and feel good
quote:Op dinsdag 5 maart 2024 10:28 schreef Debsterr het volgende:
Kom op mensen, zo weinig slaap hebben we toch ook weer niet?
Ik heb sowieso een excuusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij 39 weken zwangerschap moet je niets intelligents van mij verwachten
Haha vooruitquote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:04 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb sowieso een excuus
Bij 39 weken zwangerschap moet je niets intelligents van mij verwachten
Ja, goeie vraag... hij dacht dat het niet zo lang zou duren om haar weer in slaap te krijgen. Gebaseerd op wat, geen idee want het is niet de makkelijkste meid meer sinds ze ouder is dan 4 maandenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:05 schreef _Lily_ het volgende:
@:debster: waarom kwam hij na het plassen niet terug? Dat zou ik ook niet waarderen
Misschien zit je hier niet op te wachten, maar waarom niet voeden? Dit klinkt als een hoop gedoe om je kind te laten wennen aan iets waar ze misschien nog niet klaar voor is?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:10 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ja, goeie vraag... hij dacht dat het niet zo lang zou duren om haar weer in slaap te krijgen. Gebaseerd op wat, geen idee want het is niet de makkelijkste meid meer sinds ze ouder is dan 4 maanden.
Omdat ik vermoed dat het voeden juist de gewoonte is geworden die wellicht niet nodig wasquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:29 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Misschien zit je hier niet op te wachten, maar waarom niet voeden? Dit klinkt als een hoop gedoe om je kind te laten wennen aan iets waar ze misschien nog niet klaar voor is?
Jullie hebben allebei een punt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:46 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Omdat ik vermoed dat het voeden juist de gewoonte is geworden die wellicht niet nodig was. En omdat ik na een ruime 2 maanden 2 - 3 nachtvoedingen i.c.m. 4 dagen werken wel een beetje op begin te raken en de hoop heb/had dat dit wellicht even doorbijten zou zijn. Maar eerlijk, ik weet het ook allemaal niet...
Haha dat zijn smoesjes van hemquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:10 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ja, goeie vraag... hij dacht dat het niet zo lang zou duren om haar weer in slaap te krijgen. Gebaseerd op wat, geen idee want het is niet de makkelijkste meid meer sinds ze ouder is dan 4 maanden.
Dit was precies ook waarom ik het zeker de eerste periode dat ik ging werken niet gek vond dat ze vaker kwam. Minder contact overdag resulteert logischerwijs in meer contact 's nachts, want dan ben ik beschikbaar(der). Maar ik werk relatief veel thuis, dus voed nog veel live, en heb nu wel echt het idee dat er een slaap afhankelijkheid aan het groeien is die ik liever doorbreek. Het is ook het stukje gemakzucht voor mezelf -> baby doet moeilijk, na tiet slaapt ze sowieso snel. Maar ze mag ook leren dat er andere vormen van troost en geborgenheid zijn, zonder die voeding. Zodat ook man haar vaker 's nachts kalm kan krijgen (als 'ie niet terug naar bed gaat hahahaha).quote:Op dinsdag 5 maart 2024 16:05 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jullie hebben allebei een punt.
Een baby van die leeftijd kan nog best behoefte hebben aan meerdere nachtvoedingen aan de borst. En dan niet eens altijd vanwege honger, maar ook troost, geborgenheid, zeg maar babygedrag.
Dus Tink heeft zeker een punt, maar ik vind het te kort door de bocht om dit te scharen onder “een hoop gedoe”
In de huidige maatschappij is het niet altijd chill om dit zo met werk te combineren en dus wordt het volgens mij eerder een kwestie van keuzes maken dan de baby proberen te doorgronden.
Dus daarin vind ik Debster ook een punt hebben —> het is heel normaal om je af te vragen met borstvoeding: hoe ver ga je?
Ikzelf was wel bereid tijdelijk een “hoop gedoe” te ondergaan om de borstvoeding compatibel te maken met mn werk. Het is wat t is (in mijn geval dan), baby moest er gewoon mee dealen
Dit sowieso. Mijn baby moest het gewoon leren. Ik was voor het eerst 7 nachten achter elkaar van huis voor nachtdienst toen hij 6 maanden oud was. Dan is er een week lang geen tiet ‘s nachts en hij at nog nauwelijks vast voedselquote:Op dinsdag 5 maart 2024 16:21 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Dit was precies ook waarom ik het zeker de eerste periode dat ik ging werken niet gek vond dat ze vaker kwam. Minder contact overdag resulteert logischerwijs in meer contact 's nachts, want dan ben ik beschikbaar(der). Maar ik werk relatief veel thuis, dus voed nog veel live, en heb nu wel echt het idee dat er een slaap afhankelijkheid aan het groeien is die ik liever doorbreek. Het is ook het stukje gemakzucht voor mezelf -> baby doet moeilijk, na tiet slaapt ze sowieso snel. Maar ze mag ook leren dat er andere vormen van troost en geborgenheid zijn, zonder die voeding. Zodat ook man haar vaker 's nachts kalm kan krijgen (als 'ie niet terug naar bed gaat hahahaha).
Ach, wij hebben een paar maanden op elk uur wakker gedraaidquote:Op dinsdag 5 maart 2024 16:39 schreef Smart_ass het volgende:
Sowieso breken 2 à 3 nachtvoedingen terwijl je 4 dagen in de week werkt je toch gewoon op? Dat lijkt mij in elk geval niet vol te houden.
Dat weet ik en dat zeg ik toch ook nergens. Ik zeg alleen dat ik me kan voorstellen dat het je op den duur op breekt en dat het mij zou opbreken, dus ik snap dat Debsterr misschien het een en ander wil uitproberen om te kijken wat werkt.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 19:09 schreef Clubsoda het volgende:
Maar aan wakker worden kan je ook niet alles veranderen toch? Ik dacht bij mijn oudste dat het aan mijn pedagogische kwaliteiten lag dat hij doorsliep maar ik weet nu wel beter![]()
Net als met eten, makkelijke eters zijn ook heus niet zo omdat hun ouders het 'goed' doen
Tenzij ‘ie ineens heel vaak moet plassenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:09 schreef Lokasenna het volgende:
Als het niet werkt en baby blijft alsnog even veel wakker worden, kun je het in elk geval wel vaker op man afschuiven
Nouja dat dus. Want mijn baby vroeg niet zozeer om nachtvoedingen, maar werd wel wakker ‘s nachts. Man heeft altijd meegeholpenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:09 schreef Lokasenna het volgende:
Als het niet werkt en baby blijft alsnog even veel wakker worden, kun je het in elk geval wel vaker op man afschuiven
Nouja dat dus. Want mijn baby vroeg niet zozeer om nachtvoedingen, maar werd wel wakker ‘s nachts. Man heeft altijd meegeholpenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:09 schreef Lokasenna het volgende:
De weg van de minste weerstand is als man het oplost haha.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:27 schreef Tink89 het volgende:
Ik begrijp heel heel goed dat je je kleintje minder afhankelijk zou willen maken van de borst om te slapen, als je weinig slaapt, is het helemaal logisch dat je eens een andere aanpak probeert om te kijken of dat helpt. Ik heb bij beide kinderen geen nacht doorgeslapen tot ze 1,5 en ruim 2 waren. Ik ging voor de weg van de minste weerstand. Vijf minuten voeden (en dan lekkerder in slaap vallen door de oxytocine) ging beter dan sussen en troosten en wiegen enz... Ik wilde alleen zeggen: het is geen gek gedrag van je baby om 2-3 keer per nacht om een voeding te vragen op die leeftijd. Dus werkt het doorbreken van de afhankelijkheid niet, dan zou je kunnen overwegen om die tien minuten voeden voor lief te nemen.
Fijn! Nu hopen dat het vaker zo gaat of nog beter.quote:Op woensdag 6 maart 2024 08:34 schreef Debsterr het volgende:
1 nachtvoeding om 2 uur (man had het al 40 minuten geprobeerd) en 1x even vastgehouden rond 4 uur, teruggelegd en meteen doorgeslapen. Ik ben blij.
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:15 schreef Piles het volgende:
Als ik een boek over baby's & slapen moet schrijven wordt dat een hele korte: hou vol, het wordt ooit beter!
Wellicht ten overvloede: je hebt recht op 1/4 van je werktijd aan kolftijd he. Dus niks in de pauze, ze roosteren je maar een half uur vrij ofzo. En ja, dat is lastig op scholen (ik werk voor een gigantische VO-stichting in het zuiden), maar eens binnenlopen bij de roostermaker en je issues/wensen voorleggen, kan echt helpen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 06:01 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Fijn! Nu hopen dat het vaker zo gaat of nog beter.
Ik vind jullie discussie hier stiekem wel een geruststelling om te lezen. Ik ben weer aan het werk en m'n baby komt in de nacht gerust 3 a 4x voor drinken. En ik vind dit zo ongelooflijk slopend. Op mijn werk moet ik weer volledig m'n aandacht op m'n leerlingen hebben, lessen voorbereid hebben etc. Daarnaast heb ik het gevoel altijd haast te hebben, omdat ik nog moet kolven in één of andere te korte pauze. Ik weet nog even niet zo goed, of en hoe ik dit vol ga houden.
In hoe vaak hij komt in de nacht heeft nooit echt een ritme in gezeten, maar er zijn wel tijden geweest dat hij 4 a 5 uur achter elkaar kon slapen. Dat lukt nu echt niet meer.
Maar ach, zoals Piles hierboven al zei:
[..]
aaah met een onderwijs job lijkt het me helemaal pittig, ik kan nog tussen afspraken in even lekker voor me uit staren of zelfs even een dutje doen of vrij nemen. In jouw functie al helemaal lastig!quote:Op donderdag 7 maart 2024 06:01 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Ik vind jullie discussie hier stiekem wel een geruststelling om te lezen. Ik ben weer aan het werk en m'n baby komt in de nacht gerust 3 a 4x voor drinken. En ik vind dit zo ongelooflijk slopend. Op mijn werk moet ik weer volledig m'n aandacht op m'n leerlingen hebben, lessen voorbereid hebben etc. Daarnaast heb ik het gevoel altijd haast te hebben, omdat ik nog moet kolven in één of andere te korte pauze. Ik weet nog even niet zo goed, of en hoe ik dit vol ga houden.
In hoe vaak hij komt in de nacht heeft nooit echt een ritme in gezeten, maar er zijn wel tijden geweest dat hij 4 a 5 uur achter elkaar kon slapen. Dat lukt nu echt niet meer.
[..]
Krijg jij geen kolfuren? Ik heb tijdens mijn verlof laten weten dat ik gebruik wil maken van het kolfrecht en ik heb blokkades in mijn rooster (ik mocht zelfs kiezen op welke uren ik blokkades wilde). Of heb je meer kolfmomenten nodig?quote:Op donderdag 7 maart 2024 06:01 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
[..]
quote:Op donderdag 7 maart 2024 09:41 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wellicht ten overvloede: je hebt recht op 1/4 van je werktijd aan kolftijd he. Dus niks in de pauze, ze roosteren je maar een half uur vrij ofzo. En ja, dat is lastig op scholen (ik werk voor een gigantische VO-stichting in het zuiden), maar eens binnenlopen bij de roostermaker en je issues/wensen voorleggen, kan echt helpen.
Kolfrecht valt en staat met je leidinggevende denk ik. Mijn leidinggevende heeft zelf twee jaar borstvoeding gegeven en weet hoe kostbaar de tijd is. Het helpt ook dat het vergoed wordt.quote:Op donderdag 7 maart 2024 10:21 schreef Debsterr het volgende:
[..]
aaah met een onderwijs job lijkt het me helemaal pittig, ik kan nog tussen afspraken in even lekker voor me uit staren of zelfs even een dutje doen of vrij nemen. In jouw functie al helemaal lastig!
Ook kolfrecht lijkt me moeilijk toe te passen, je hebt natuurlijk wettelijk wel recht op kolven in plaats van werken maar ja... praktisch gezien zal dat anders liggen.voor jou en dat je het toch probeert!
Ja absoluut, ik kan me ook zeker voorstellen dat het in sommige sectoren nou eenmaal niet zo plat te stellen is als de wet het voorschrijft. Aan de andere kant, als we daar als voedende moeder niet voor op de barricade gaan staan... bestaat die wet over een tijdje dan nog wel? Zelfde m.b.t. fatsoenlijke kolfruimtes.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:44 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
[..]
Kolfrecht valt en staat met je leidinggevende denk ik. Mijn leidinggevende heeft zelf twee jaar borstvoeding gegeven en weet hoe kostbaar de tijd is. Het helpt ook dat het vergoed wordt.
Ik heb genoeg verhalen gehoord over de kolfruimtes inderdaad. Op mijn werk is het voornamelijk heel koud, maar ik hoef niet op de wc (zoals een collega bij haar vorige baan in een groot ziekenhuis) of in een bezemkast te kolven.quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:45 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ja absoluut, ik kan me ook zeker voorstellen dat het in sommige sectoren nou eenmaal niet zo plat te stellen is als de wet het voorschrijft. Aan de andere kant, als we daar als voedende moeder niet voor op de barricade gaan staan... bestaat die wet over een tijdje dan nog wel? Zelfde m.b.t. fatsoenlijke kolfruimtes.
In 'ons' ziekenhuis kolfden de moeders op de kraamafdeling. Mochten daar ook flesjes, de ziekenhuispomp (wel met eigen slangetset enzo) en alles wat ze verder nodig hadden, gebruiken. Vond ik zo mooi toen :-D Onze vpk zei toen een keer 'en al die huilende babytjes helpen een hoop, halllllo toeschietreflex!'quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:57 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Ik heb genoeg verhalen gehoord over de kolfruimtes inderdaad. Op mijn werk is het voornamelijk heel koud, maar ik hoef niet op de wc (zoals een collega bij haar vorige baan in een groot ziekenhuis) of in een bezemkast te kolven.
Ik heb tot nu toe qua score op verschillende kantoorlocaties van mijn werkgever: de inpandige bruine kroeg, een ruimte met alleen een stoel maar geen tafeltje of koelkast of andere voorzieningen, een ruimte met een goede stoel en keukenblokje maar geen raambekleding, een ruimte met een koelkast en een gewone vergaderstoel. Ach, het is in ieder geval allemaal afsluitbaar van binnenuit...quote:Op donderdag 7 maart 2024 11:57 schreef DevilsWhore het volgende:
[..]
Ik heb genoeg verhalen gehoord over de kolfruimtes inderdaad. Op mijn werk is het voornamelijk heel koud, maar ik hoef niet op de wc (zoals een collega bij haar vorige baan in een groot ziekenhuis) of in een bezemkast te kolven.
Volg momenteel een training en daar zoek ik idd het meest gunstige moment uit en dan loop ik gewoon de ruimte uit. Meestal liggen de motoren op tafel omdat ik die niet bij m'n koel elementen wil hebben, nou die vinden mannen dan weer interessant ineensquote:Op donderdag 7 maart 2024 14:53 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb gewoon meegedeeld dat ik mij kolfrecht volledig in ging zettengemeld dat ik een half uur later ging beginnen en een half uur eerder stoppen en samen met mij teammanager gekeken wanneer ik 2x 30 minuten vrijgeroosterd kon worden. We hebben vast een kolfruimte ergens maar ik heb een eigen kamer die op slot kan met een bezet-bordje dus ik blijf mooi zitten.
Ik zit nu op een (voor werk verplichte) cursus te kolven, ook zonder kolfrecht. Naar de trainer toegestapt met de mededeling dat ik ga kolven en of zij voorkeur heeft voor een bepaald moment in het programma. Ik merk dat ik dat soort dingen niet meer vraag ofzo, ik leg neer wat ik wil en nodig heb. En daar kreeg ik nooit rare reacties op, maar dat kan ook goed aan mijn werkveld liggen.
Komende dinsdag wordt ie precies 8 maanden.quote:
Fijn dat we niet de enige zijn! Op het internet lees je alleen maar gevaarlijk, blabla, warmtestuwing.quote:Op vrijdag 1 maart 2024 17:03 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn baby heb ik altijd veel meer aan moeten trekken dan op de instructies van de slaapzakken stond. Die wilde gewoon toasty zijn.
Niet dat dat het wondermiddel was hoor, want slapen ging niet. Maar ze huilde dan wel minder.
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:15 schreef Piles het volgende:
Als ik een boek over baby's & slapen moet schrijven wordt dat een hele korte: hou vol, het wordt ooit beter!
quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:46 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Omdat ik vermoed dat het voeden juist de gewoonte is geworden die wellicht niet nodig was. En omdat ik na een ruime 2 maanden 2 - 3 nachtvoedingen i.c.m. 4 dagen werken wel een beetje op begin te raken en de hoop heb/had dat dit wellicht even doorbijten zou zijn. Maar eerlijk, ik weet het ook allemaal niet...
Jullie ook sterkte!!quote:Op donderdag 7 maart 2024 06:01 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
[..]
Fijn dat het goed gegaan isquote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:32 schreef Anne het volgende:
@:Piles De verhuizing is goed gegaan! Alleen meteen de week daarna werd baby ziek, 39,6 graden koorts, kortademig, helemaal vol snot, naar de huisarts, op de spoed beland maar uiteindelijk gelukkig relatief snel weer naar huis en de rest van de week uitgeziekt. Toen was baby inderdaad ook een zielig hoopje wat vier dagen lang 24/7 op mij heeft gehangen. Daardoor niet kunnen doen wat we wilden doen, dozen uitpakken is nog steeds aan de orde.
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:47 schreef Anne het volgende:
We hebben trouwens ook een nieuwe mijlpaal bereikt:
Hij kan zelf gaan staan. Dus het is de héle dag.. zelf staan.
[ afbeelding ]
Aangezien ie ook al stapjes probeert te zetten, denk ik echt dat we het kruipen over gaan slaan.
Komt er weer een nieuwe fasequote:Op vrijdag 8 maart 2024 11:53 schreef Piles het volgende:
[..]
Fijn dat het goed gegaan isEn veel doen met een baby is idd niet te doen, zeker niet als ie ziek is. Klinkt als hetzelfde virus als R. Wij zijn zondag ook naar de HAP gegaan (en maandag weer huisarts). Dinsdag was het opeens over en kreeg ie weer praatjes.
Enige probleem nu is dat ie overdag z'n flessen niet wil. We denken een 3e tandje wat doorkomt. Ik hoop het maar, dan is het tijdelijk. Want nu zitten we weer met 2 flessen 's nachts. Net toen ik dacht dat die fase voorbij was
Ook nog geen kruiper dus?quote:![]()
Hier wordt vooral gerold en gepivoteerd om ergens te komen. Staan doet ie met hulp, maar dan wel op z'n tenen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. geboren. De bevalling ging niet vlekkeloos, maar uiteindelijk is ze zonder hulpmiddelen ter wereld gekomen. Verslag staat nog wel ergens in het zwangerschapstopic
We wisten niet of het een jongentje of meisje zou worden, dus dat was wel echt leuk!
Ik zal na nog geen week wel veel te vroeg juichen maar tot nu toe vind ik het een vrij makkelijke baby. Ze huilt vrijwel nooit, ook niet met een volle luier of als ze honger heeft. Alleen toen ze de eerste krampjes kreeg toen de darmpjes gingen werken was ze wat huilerig. Bij het voedingsmoment in de nacht is ze ook niet echt heel erg goed wakker te krijgen, het liefst zou ze doorslapen. Meestal komt ze rond 5:00 zelf wel overigens.
Luiers verschonen vind ik ook niet zo'n probleem, maar ze heeft nog meconium dus ik zal m'n mening nog wel eens geven als ze "echte" poep krijgten over vieze dingen gesproken, de navelstreng begint nu los te komen en nondeju wat meurt dat zeg
Borstvoeding gaat ok, al vindt ze aanhappen soms moeilijk. Ze was 3660 gram bij geboorte en gisteren 3260 dus ze kreeg ook nog eens te weinig binnen. Ik ben gelijk een kolfapparaat gaan halen en we zijn kunstvoeding gaan bijgeven. Vandaag was ze dan ook alweer 3380
Verder doet ze het gewoon heel goed. Ze is heel alert als ze wakker is en neemt alles goed in haar op.
Mijn vriendin is overigens zelf verloskundige en haar moeder (gepensioneerd) kraamverzorgster met 45 jaar ervaring, dus vooral dat laatste is best wel handig somsmaar natuurlijk is ze in eerste instantie oma, dus we hebben ook wel een eigen kraamverzorgster.
En over het klussen/verhuizen waarover ik in het begin van het topic las, mijn vriendin en ik woonden nog niet eens samen.. In oktober hebben we de sleutel van een eigen huis gekregen en in januari zijn we erin gegaan, helemaal af. Ben blij dat we nog even samen hebben kunnen genieten van ons huis, want het was echt niet zo leuk die race tegen de klok...
In ieder geval lang verhaal kort, ik ben nu papa van een klein meisje en helemaal verliefd![]()
Ja pap, fruit, brood en warm eten gaat er prima in. En wat slokjes water. Maar geen fles dus, ook niet uit een bekertje of met een lepel.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:07 schreef Anne het volgende:
Wil R. overdag verder ook geen hapjes of eventueel pap?
Nog niet, maar vandaag werd er bijna getijgerd! Dus dat zal binnenkort wel gaan gebeuren.quote:Ook nog geen kruiper dus?.
Je hebt het waarschijnlijk al gecheckt maar zit de speen van de fles niet verstopt? Bij mijn oudste hebben we ook eens gehad dat hij niet wilde drinken maar toen bleek dat ie de melk er gewoon niet uit kreeg omdat dat gaatje dicht zat.quote:Op zondag 10 maart 2024 20:23 schreef Piles het volgende:
Vandaag heeft R. precies 0 flessen op. Om moedeloos van te worden.
[..]
Ja pap, fruit, brood en warm eten gaat er prima in. En wat slokjes water. Maar geen fles dus, ook niet uit een bekertje of met een lepel.
Z'n fopspeen wil ie wel, dus lijkt aan de melk te liggen
[..]
Nog niet, maar vandaag werd er bijna getijgerd! Dus dat zal binnenkort wel gaan gebeuren.
Nee, zover komen we niet eens: hij begint niet eens aan zn fles, maar houdt zn lippen stijf op elkaar. Na enig aandringen wordt ie boos en jankenquote:Op zondag 10 maart 2024 20:37 schreef eponine het volgende:
[..]
Je hebt het waarschijnlijk al gecheckt maar zit de speen van de fles niet verstopt? Bij mijn oudste hebben we ook eens gehad dat hij niet wilde drinken maar toen bleek dat ie de melk er gewoon niet uit kreeg omdat dat gaatje dicht zat.
En mijn jongste werd op een bepaald moment een weigeraar als de melk niet exact de juiste temperatuur had. Te warm of te koud wilde ze gewoon niet drinken. Dus dat zou het ook nog kunnen zijn misschien.
Oh dat is ook fijn ja, lekker eigenwijs dus…quote:Op zondag 10 maart 2024 20:38 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, zover komen we niet eens: hij begint niet eens aan zn fles, maar houdt zn lippen stijf op elkaar. Na enig aandringen wordt ie boos en janken
Eigenlijk zei de verloskundige zelfs 80, maar de flesjes Nutrilon zijn 70 dus dat is wat handigerquote:Op maandag 11 maart 2024 22:02 schreef Bami het volgende:
70cc naast de voedingen? Heftig.Maar fijn dat het allemaal weer de goede kant op lijkt te gaan!
Ik vind het ook heel veel. Maar goed, als dit voor jullie werkt, is het prima toch?quote:Op maandag 11 maart 2024 23:00 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Eigenlijk zei de verloskundige zelfs 80, maar de flesjes Nutrilon zijn 70 dus dat is wat handiger
En het leek ons sowieso wel veel inderdaad naast de voedingen (al krijgt ze daar dus weinig uit binnen). Dus na wat overleg tussen m'n vriendin en haar moeder besloten tot 70. Best handig als je zelf verstand er van hebt
Ik heb volgens mij de eerste 2 weken heel enthousiast alles zelf gemaakt, veel ingevoren ook (wat ik nu nog wel eens gebruik) maar daarna ben ik ook gewoon potjes peer, appel en pompoen gaan kopen (de potjes vanaf 4 maanden zijn geen mixjes), want dat was toch wel erg makkelijk (maar wel duur natuurlijk).quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:12 schreef Kreator het volgende:
Wij moesten na twee weken overstappen op Nutrilon om die reden. Te weinig melk en de baby viel teveel af.
Nu is ze in korte tijd een kilo aangekomen en klokt ze 120ml weg alsof het pils is.
Als het niet werkt, dan werkt het niet.
Overigens zit ik eraan te denken om straks met de.voeding alles zelf te.gaan maken zodat ze de smaken echr proeft ipv die mix potjes. Hoe denken jullie daarover? Gedaan? Veel werk?
https://www.ah.nl/product(...)ariatie-voor-yoghurtquote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:36 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij de eerste 2 weken heel enthousiast alles zelf gemaakt, veel ingevoren ook (wat ik nu nog wel eens gebruik) maar daarna ben ik ook gewoon potjes peer, appel en pompoen gaan kopen (de potjes vanaf 4 maanden zijn geen mixjes), want dat was toch wel erg makkelijk (maar wel duur natuurlijk).
Nu sinds een aantal weken kook ik gewoon wat beetjes van wat wij eten apart (gisteren bijvoorbeeld sperzieboontjes, rundvlees en een aardappeltje), maar ik heb ook gewoon nog steeds wat potjes in huis, voor het geval niemand zin heeft om te koken.
Heb ik ook meteen een vraag! Ik moet soja introduceren, maar als ik dan de etiketten lees in de supermarkt is er aan vrijwel elke soja yoghurt zout, suikers, zuren of andere shit toegevoegd. Iemand enig idee welke ik het beste kan kopen? Volgens mij moet ik zoiets hebben, maar dat hebben ze zeker niet in de reguliere supermarkten?
https://www.ekoplaza.nl/n(...)-ongezoet-0001006527
quote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:58 schreef Tink89 het volgende:
https://www.ah.nl/product(...)ariatie-voor-yoghurt
Een ongezoet alternatief voor yoghurt hebben ze in elke supermarkt wel. Van huismerken, maar vaak ook van alpro (de mild en creamy is lekker, is ook een ongezoete versie van) of van Oatly. Er zit wel een pietsiebeetje zout in, maar da's per 100 gram 0,18 gram. Voor die paar lepeltjes die je baby ervan eet, zou ik dat geen punt vinden, maar da's natuurlijk heel persoonlijk.
Top, bedankt voor jullie reacties! Dan wordt dat hemquote:Op dinsdag 12 maart 2024 09:00 schreef Clubsoda het volgende:
Als je de soja kwark van Albert Heijn huismerk bekijkt, dan zit daar ook niets extra's in. Maar je kan natuurlijk ook gewoon tofu door de groente pureren.
Maar inderdaad vind ik 0.08 gram zout per 100 gram ook niet noemenswaardig.
Kan primaquote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:12 schreef Kreator het volgende:
Overigens zit ik eraan te denken om straks met de.voeding alles zelf te.gaan maken zodat ze de smaken echr proeft ipv die mix potjes. Hoe denken jullie daarover? Gedaan? Veel werk?
Zo doe ik het ook en vind het weinig extra moeite. Het lijstje wat ze echt niet mogen is niet zo lang:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:49 schreef Bienelientjee het volgende:
E vindt puree helemaal niets, dus wij deden al snel rapley methode. Ze wilt het zelf doen. Zelfs rijst uit het knuistje, haha! Nu eet ze vaak gewoon met ons mee. Gesneden en aangepast natuurlijk. Ik kook zelden met zout, dus dat is makkelijk. En extra kleine porties pasta saus enzo invriezen als ze niet met ons mee kan eten.
Maandenlang gedaan, was niet veel werkquote:Op dinsdag 12 maart 2024 08:12 schreef Kreator het volgende:
Wij moesten na twee weken overstappen op Nutrilon om die reden. Te weinig melk en de baby viel teveel af.
Nu is ze in korte tijd een kilo aangekomen en klokt ze 120ml weg alsof het pils is.
Als het niet werkt, dan werkt het niet.
Er is niet zoiets als niet-baby-geschikte groente of eet je bij die gerechten helemaal geen groente?quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:48 schreef Kreator het volgende:
"groente die we zelf ook eten"
Ja leuk en aardig maar dat werkt toch ook niet elke dag. Soms eten we kip tandoori of pizza of lasagna of salade of risotto of weetikveel. De dagen dat wij baby-geschikte groenten eten zijn veruit in de minderheid.
Eet je dan elke dag groente, vlees en aardappelen? Lijkt me zo saai.
Oh nee, zeker niet.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:48 schreef Kreator het volgende:
Ja leuk en aardig maar dat werkt toch ook niet elke dag. Soms eten we kip tandoori of pizza of lasagna of salade of risotto of weetikveel. De dagen dat wij baby-geschikte groenten eten zijn veruit in de minderheid.
Ik kookte telkens 1 ding, vroor dat in blokjes in en koos daaruit voor zoon.quote:Op woensdag 13 maart 2024 07:48 schreef Kreator het volgende:
Tja, dat is inderdaad je mannenbrein. M'n vriendin heeft vorig jaar ook wekenlang moeilijk gedaan, 100% gekolfd, gehuild, wanhopig geweest, lactatiekundige, bijna laten klieven... Alles om borstvoeding maar te laten lukken.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Het zal mijn mannenbrein dan wel zijn, maar wat is de big deal met die borstvoeding?
Tsja dat weet ik ook niet, ik sta er hetzelfde in als jij.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
De borstvoeding is nog wat lastig. Het komt niet echt lekker op gang allemaal (we zitten nu op dag 9) en J krijgt nog een 80cc fles kunstvoeding er achteraan die ze gewoon leeg drinkt zonder moeite. Maar m'n vriendin vindt dat maar niks, haar moeder (die kraamverzorgster is) vindt het niks en wil die fles eraf, de kraamzorgster is er niet erg over te spreken, er zijn lactatiekundigen ingeschakeld en m'n vriendin kolft zich helemaal suf....
Het zal mijn mannenbrein dan wel zijn, maar wat is de big deal met die borstvoeding?![]()
Ik zie met die flesvoeding achterop een hele tevreden baby die genoeg binnen krijgt en lekker slaapt, terwijl ze met alleen borstvoeding gewoon niet content is. Ik wil gewoon dat ze genoeg binnen krijgt en of dat uit een borst komt, een fles komt, gebracht wordt door thuisbezorgd: het zal me een worst wezen. Ik durf dat gevoel alleen niet zo goed te delen, aangezien mijn vriendin zelf verloskundige is en haar moeder dus kraamverzorgster.
Overigens zat ik er vorig jaar hetzelfde in als jij. Als je wil weten hoe dat hier ging moet je even vanaf hier lezen: Piles in OUD / Het babytopic (0-1 jaar) Deel 806quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Het zal mijn mannenbrein dan wel zijn, maar wat is de big deal met die borstvoeding?![]()
Wel beetje confronterend om terug te lezen hoe het toen ging. Man man man, wat een intense tijd was datquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Overigens zat ik er vorig jaar hetzelfde in als jij. Als je wil weten hoe dat hier ging moet je even vanaf hier lezen: Piles in OUD / Het babytopic (0-1 jaar) Deel 806
Ik heb dit eens even gelezen en pak even wat zaken uit je verhaal. Ik vind 6 weken prutsen met borstvoeding helemaal niet lang. Je moest eens weten wat wij hier thuis hebben meegemaakt met borstvoeding en dat terwijl ik bereid was de handdoek in de ring te gooien (en ook weleens heb gedaan).quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Overigens zat ik er vorig jaar hetzelfde in als jij. Als je wil weten hoe dat hier ging moet je even vanaf hier lezen: Piles in OUD / Het babytopic (0-1 jaar) Deel 806
Ja flikker ff lekker op je met je wijsheden achteraf zegquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb dit eens even gelezen en pak even wat zaken uit je verhaal. Ik vind 6 weken prutsen met borstvoeding helemaal niet lang. Je moest eens weten wat wij hier thuis hebben meegemaakt met borstvoeding en dat terwijl ik bereid was de handdoek in de ring te gooien (en ook weleens heb gedaan).
Daarnaast lees ik veel over kolfspullen schoonmaken en alleen maar voeden. Dat is normaal zo klein hè. De man kan de kolfspullen ook schoonmaken, heeft zij meer tijd.
En ik vind dat je ook snel weer aan het werk bent gegaan. Niet dat dat iets verkeerds is, maar het is wel redelijk krap als je rekening moet houden met zaken als borstvoeding.
Mijn man was 4 maanden thuis bij de oudste en wij waren pas na 3-3.5 maand als gezin weer boven water.
Dus ik lees vooral dat jij als man/vader in huis heel veel wilde (en vooral ook veel rationele efficiënte keuzes) terwijl de natuur van een pas bevallen vrouw gewoon anders is.
Daar mag meer begrip voor komen, of anders moet je de problemen accepteren
Ik reageer gewoon op je verhaal en hoe het op mij overkomtquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:57 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja flikker ff lekker op je met je wijsheden achteraf zeg
Mijn god, we zijn 8 maanden verder en dregt een hele kudde ouwe koeien uit sloot.
Mijn advies is om dat ook niet te delen met haar. Borstvoeding ligt vaak heel gevoelig en bovendien is je vriendin enorm hormonaal in de war en dat plaatst alles in een ander perspectief. Dus tenzij je denkt dat zij (of jij ) er écht aan onder doorgaat of de gezondheid van je baby in gevaar is helpt het haar waarschijnlijk het meeste als je haar ondersteunt. Zowel emotioneel als praktisch.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
De borstvoeding is nog wat lastig. Het komt niet echt lekker op gang allemaal (we zitten nu op dag 9) en J krijgt nog een 80cc fles kunstvoeding er achteraan die ze gewoon leeg drinkt zonder moeite. Maar m'n vriendin vindt dat maar niks, haar moeder (die kraamverzorgster is) vindt het niks en wil die fles eraf, de kraamzorgster is er niet erg over te spreken, er zijn lactatiekundigen ingeschakeld en m'n vriendin kolft zich helemaal suf....
Ik zie met die flesvoeding achterop een hele tevreden baby die genoeg binnen krijgt en lekker slaapt, terwijl ze met alleen borstvoeding gewoon niet content is. Ik wil gewoon dat ze genoeg binnen krijgt en of dat uit een borst komt, een fles komt, gebracht wordt door thuisbezorgd: het zal me een worst wezen. Ik durf dat gevoel alleen niet zo goed te delen, aangezien mijn vriendin zelf verloskundige is en haar moeder dus kraamverzorgster.
Ah, even te laat om deze post mee te nemen in m'n antwoord van daarnetquote:Op woensdag 13 maart 2024 12:06 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Mijn advies is om dat ook niet te delen met haar. Borstvoeding ligt vaak heel gevoelig en bovendien is je vriendin enorm hormonaal in de war en dat plaatst alles in een ander perspectief. Dus tenzij je denkt dat zij (of jij ) er écht aan onder doorgaat of de gezondheid van je baby in gevaar is helpt het haar waarschijnlijk het meeste als je haar ondersteunt. Zowel emotioneel als praktisch.
Dus geen vragen stelt bij haar keuzes, maar haar volgt. En haar de ruimte geeft om te voeden, kolven, uit te rusten, goed te eten etc.
Borstvoeding is hard werken en (de eerste keer) werd het bij mij in ieder geval pas na een week of zes makkelijk en ontspannen.
Tips van de "vrouwelijke" kant. Ik heb soortgelijke situatie meegemaakt. Kolven, twijfels over genoeg voeding, bijgeven met de fles. Nu 6 maanden later is mijn baby van een heel klein geboortegewicht gegroeid naar ruim boven gemiddeld, na de eerste weken kv bijgeven heb ik daarna alleen bv gegeven.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:26 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ah, even te laat om deze post mee te nemen in m'n antwoord van daarnet
Ik snap dat ook wel allemaal ja. Ik vind het gewoon een lastige kwestie, maar voor mijn gevoel wordt er teveel waarde aan gehecht ofzo. Maar dat is gewoon te rationeel. We zitten pas op dag 9, dus dan heeft dat nog tijd nodig denk ik.
Net als dat ik het raar vond dat je bij borstvoeding allerlei vitamines moet bijgeven maar bij kunstvoeding niet omdat het er al in zit. Dat deed mij ook afvragen waarom je geen kunstvoeding zou doen. Maar daar heb ik inmiddels antwoord op
Even nog iets genuanceerder nog. Ik denk dat het prima is om jou visie erop te bespreken of haar vragen te stellen. Dus vragen hoe zij erin staat, wat borstvoeding voor haar belangrijk maakt, of ze een grens in haar hoofd heeft etc. En wat er in jou omgaat, dat je zorgen maakt om haar welzijn of dat van je dochter, dat het een wissel trekt op jou etc.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:26 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ah, even te laat om deze post mee te nemen in m'n antwoord van daarnet
Ik snap dat ook wel allemaal ja. Ik vind het gewoon een lastige kwestie, maar voor mijn gevoel wordt er teveel waarde aan gehecht ofzo. Maar dat is gewoon te rationeel. We zitten pas op dag 9, dus dan heeft dat nog tijd nodig denk ik.
Net als dat ik het raar vond dat je bij borstvoeding allerlei vitamines moet bijgeven maar bij kunstvoeding niet omdat het er al in zit. Dat deed mij ook afvragen waarom je geen kunstvoeding zou doen. Maar daar heb ik inmiddels antwoord op
Quote het dan zelf nietquote:Op woensdag 13 maart 2024 11:57 schreef Piles het volgende:
[..]
Ja flikker ff lekker op je met je wijsheden achteraf zeg
Mijn god, we zijn 8 maanden verder en dregt een hele kudde ouwe koeien uit sloot.
Ik zou ook de fles er af willen, de eerste 6 weken is het echt aanpoten, en wat een kind wegdrinkt erna staat niet per direct in verhouding tot de honger die een baby heeft, ook is het heel normaal dat een kind echt lang of vaak aan de borst wil zitten en zolang dat redelijk gaat zonder pijn is dat echt een aanrader. Het brengt de melk enorm op gang.quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Warm bad hè, dat OUDquote:
Ja voor Irritatie100 om terug te lezen. Niet om de discussie over mijn situatie opnieuw te voerenquote:Op woensdag 13 maart 2024 14:37 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Quote het dan zelf niet. Je geeft zelf de voorzet hoor.
Dan stuur je het de volgende keer lekker in een dm-etjequote:Op woensdag 13 maart 2024 14:41 schreef Piles het volgende:
[..]
Warm bad hè, dat OUD
[..]
Ja voor Irritatie100 om terug te lezen. Niet om de discussie over mijn situatie opnieuw te voeren
Dat kun je moeilijk voorkomen. Als je geen meningen wilt, moet je het simpelweg niet delen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 14:41 schreef Piles het volgende:
[..]
Warm bad hè, dat OUD
[..]
Ja voor Irritatie100 om terug te lezen. Niet om de discussie over mijn situatie opnieuw te voeren
Maar zo simpel is het ook gewoon niet. te weinig voeding is echt iets wat de uitzondering op de regel is.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:10 schreef Kreator het volgende:
Het komt heel erg over alsof als je er maar moeite voor doet dat het dat wel gaat met borstvoeding. Dat gold in elk geval niet voor mijn vriendin. Gewoon te weinig voeding. Dat kan natuurlijk ook, daarom denk ik dat het beter is om adviezen hierover aan professionals over te laten.
En toch zijn over "te weinig voeding" de meningen ook heel erg verdeeld, of dat dat wel echt voorkomt of dat het vaak zo lijkt omdat er te snel ingegrepen wordt.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:10 schreef Kreator het volgende:
Het komt heel erg over alsof als je er maar moeite voor doet dat het dat wel gaat met borstvoeding. Dat gold in elk geval niet voor mijn vriendin. Gewoon te weinig voeding. Dat kan natuurlijk ook, daarom denk ik dat het beter is om adviezen hierover aan professionals over te laten.
Vergeet ook niet de baby'squote:Op woensdag 13 maart 2024 15:51 schreef Clubsoda het volgende:
Maar er is zeker een groep vrouwen met problemen in het klierweefsel (aangeboren of door operatie etc) voor dat niet geldt.
Je moet vooral even horen hoe zij erin staat, dat weten we niet. Ik kan me voorstellen dat het voor haar moeilijk is als zij wil doorzetten en haar man iets zegt in de trant van: lieverd, het is erg zwaar misschien moeten we stoppen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Bedankt beiden, ik zal toch het gesprek eens aangaan dan. Ik snap dat mijn vriendin met haar hormonen zit momenteel, maar ik denk dat ook haar moeder niet echt zit te wachten op iemand die zegt "laat maar zitten", die kan ook best resoluut zien wat dit betreft. En ik vind het gewoon extra lastig omdat ze allebei zelf professionals op dit gebied zien. Dan ben ik al gauw geneigd om te zeggen "oh ja, laten we het doen zoals zij zeggen". Maar goed, dat is een ander verhaal
Er zijn zeker ook baby's die moeite hebben met de borst maar dan kun je nog wel borstvoeding gevenquote:Op woensdag 13 maart 2024 16:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de baby'sMijn vriendin had meer dan voldoende productie, maar R. wilde niet goed drinken. Terwijl uit de fles prima ging. Uiteindelijk was onze conclusie: geen borstvoeding-baby (of platter: geen tietenman
).
En als je dan dit leest: Tongriem baby's 'te vaak en onnodig' doorgeknipt
Dan denk ik dat er soms te lang / te veel wordt geprobeerd.
Ze zeggen dat te weinig productie uitzondering is, niet de norm.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:19 schreef Debsterr het volgende:
[..]
En toch zijn over "te weinig voeding" de meningen ook heel erg verdeeld, of dat dat wel echt voorkomt of dat het vaak zo lijkt omdat er te snel ingegrepen wordt.
Maar ook dat is bijvoorbeeld iets waar voor heel veel omheen te werken valt, uit een standaard fles drinken is een hele andere techniek. En des te meer een baby uit een standaard fles gaat drinken des te lastiger is een borst.quote:Op woensdag 13 maart 2024 16:02 schreef Piles het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de baby'sMijn vriendin had meer dan voldoende productie, maar R. wilde niet goed drinken. Terwijl uit de fles prima ging. Uiteindelijk was onze conclusie: geen borstvoeding-baby (of platter: geen tietenman
).
En als je dan dit leest: Tongriem baby's 'te vaak en onnodig' doorgeknipt
Dan denk ik dat er soms te lang / te veel wordt geprobeerd.
En toch merkwaardig dat je hier min of meer onze situatie in twijfel trekt. Je hebt geen idee wat wij geprobeerd hebben of wie wij gesproken hebben of dat er te snel werd ingegrepen. Beetje dom.quote:Op woensdag 13 maart 2024 15:19 schreef Debsterr het volgende:
[..]
En toch zijn over "te weinig voeding" de meningen ook heel erg verdeeld, of dat dat wel echt voorkomt of dat het vaak zo lijkt omdat er te snel ingegrepen wordt.
Ik trek je situatie niet in twijfel, ik leg uit dat "gewoon niet genoeg melk" niet zo gewoon is.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
En toch merkwaardig dat je hier min of meer onze situatie in twijfel trekt. Je hebt geen idee wat wij geprobeerd hebben of wie wij gesproken hebben of dat er te snel werd ingegrepen. Beetje dom.
Geldt ook voor @:Budabuddumbam
Nee hoor. Dan had ik wel gezegd dat jij als er man niks vanaf weet en dat te weinig melk een slap excuus is en jullie te weinig je best hebben gedaan.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
En toch merkwaardig dat je hier min of meer onze situatie in twijfel trekt. Je hebt geen idee wat wij geprobeerd hebben of wie wij gesproken hebben of dat er te snel werd ingegrepen. Beetje dom.
Geldt ook voor @:Budabuddumbam
Fijn! Met minder KV gaat je vriendin hopelijk meer melk aanmaken omdat baby een grotere hoeveelheid uit de borst drinkt (of vaker)quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:12 schreef Irritatie100 het volgende:
Bedankt voor alle inzichten en posts allemaal! Voor de duidelijkheid, ik wil niet per se dat ze stopt ofzo. Zeker niet nu al als ik lees dat het pas na een week of 6 allemaal pas een beetje goed op gang is. Ik ben alleen een beetje bang dat met de manier waarop het nu gaat en wat er allemaal gezegd wordt dat borstvoeding TE centraal komt te staan en mijn vriendin mentaal te veel last krijgt als het dan alsnog mislukt. Ik wil gewoon dat ze zich niet over de kop werkt om borstvoeding koste wat kost te laten slagen.
Ik heb het in ieder geval bespreekbaar gemaakt, aangegeven dat ik het lastig vind om te zeggen maar dat ik me zorgen maak of ze het mentaal gaat trekken als het allemaal niet lukt en of het niet te centraal is gaan staan. Dus we hebben daar een fijn gesprek over kunnen voeren en ze snapte mijn gevoel ook heel goed.
Wat betreft J, na het vorige voedingsmoment om 13:30 hebben we 50cc nagegeven ipv 80 (op advies van de lactatiekundige) en daarop reageerde ze eigenlijk hetzelfde als op 80. Ze viel tevreden in slaap en voor het voedingsmoment van daarnet hebben we haar moeten wekken. Bij dat voedingsmoment hebben we alleen de borst gegeven en niks achteraf, dat komt bij de volgende voeding en voor de nacht weer. We gaan eens kijken hoe ze daar op reageert en of ze nu wel zelf eerder komt.
Mijn idee van vriezervoedsel is dat het alleen nog opgewarmd hoeft te worden, dus ik vries niks rauw in. Maar mijn kinderen kregen ook vaak een gekookt of gebakken eitje ofzo erbij, dus niet per se vis of kip.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:28 schreef Anne het volgende:
Voor de foodpreppers;
Hoe fiksen jullie dat met kip en vis?
Bakken en dan ook in miniporties de vriezer in? Of juist in miniporties rauw de vriezer in?
Dat, en dan alles bij elkaar opwarmen (aardappel/rijst/pasta + groente + vlees/vis). Rauw invriezen is alsnog gedoe (want bakken ipv magntron). En ongewenst, om iets wat half ontdooit is opnieuw in te vriezen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 10:28 schreef Anne het volgende:
Bakken en dan ook in miniporties de vriezer in?
Gefeliciteerd!! Hoe gaat het met je?quote:Op donderdag 14 maart 2024 19:26 schreef _Lily_ het volgende:
Nou, in die hele borstvoedingsdiscussie van gister ga ik me ook maar weer mengen.
Vanochtend een verse baby geworpen (nr 2 voor ons) dus ik ga weer een poging wagen.
Vooralsnog is de baby niet enthousiast lol
En bizar hoe dit gaat met een 2e lol. De peuter is bij opa en oma ondergebracht en nadat de kraamzorg weg was hebben we de baby in z’n bedje gelegd en zitten man en ik allebei afzonderlijk tv te kijken :’)
Heb wel vandaag een paar uur huid op huid contact gedaan, hij wilde niet drinken
Gefeliciteerd! En wat een heerlijk droog berichtje, verre van alle 'wat is mijn baby toch schattig'- berichten die ik meestal leesquote:Op donderdag 14 maart 2024 19:26 schreef _Lily_ het volgende:
Nou, in die hele borstvoedingsdiscussie van gister ga ik me ook maar weer mengen.
Vanochtend een verse baby geworpen (nr 2 voor ons) dus ik ga weer een poging wagen.
Vooralsnog is de baby niet enthousiast lol
En bizar hoe dit gaat met een 2e lol. De peuter is bij opa en oma ondergebracht en nadat de kraamzorg weg was hebben we de baby in z’n bedje gelegd en zitten man en ik allebei afzonderlijk tv te kijken :’)
Heb wel vandaag een paar uur huid op huid contact gedaan, hij wilde niet drinken
Thanks! Beurs en pijnlijk, maar ik mag echt niet klagen. Het is allemaal erg goed gegaan gelukkigquote:Op donderdag 14 maart 2024 19:42 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!! Hoe gaat het met je?
Mijn moeder zei dat ook altijd: "Ik had gewoon niet genoeg melk". Maar dan hoor je vervolgens dat er strikt op de klok gevoed moest worden en ze minimaal 4 uur tussen de voedingen moest laten. Tja, dan stimuleer je te weinig om de melkproductie goed op gang te kunnen brengen.quote:Op woensdag 13 maart 2024 17:33 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Ik trek je situatie niet in twijfel, ik leg uit dat "gewoon niet genoeg melk" niet zo gewoon is.
De kans is groter dat er gewoon niets aan de hand is. En dat idd je heel veel moeite er voor kan doen zonder een goede uitkomst.
J vindt zijn broertje echt heel lief! Lijkt niet jaloers al is hij een tijdje boos geweest op mij. Dat vond ik moeilijk, hij moest niets van mij hebben. Gaat nu weer beter en vooral omdat ik langzaam weer dingen met hem kan doen zonder pijn.quote:Op donderdag 21 maart 2024 12:06 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Gefeliciteerd nog, Lily! Hoe vindt J. het met zijn broertje?
Balen dat het weer zoeken is qua opstarten met de BV. Zet ‘m op!
Raar, niet per se.. maar waarschijnlijk weinig zinvol - tweetalig opvoeden lukt volgens mij alleen goed als 1 van de ouders consequent de andere taal gebruikt en deze ook echt 100% machtig is. Af en toe een beetje Engels zal geen zoden aan de dijk zetten en wellicht nu alleen maar verwarring bij je baby gevenquote:Op donderdag 21 maart 2024 20:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Gefeliciteerd nog Lily!
Hier gaat de borstvoeding steeds beter. J krijgt alleen voordat we naar bed gaan 30cc afgekolfde melk bijgevoed, verder de hele dag alleen borstvoeding. Ze groeit er ook goed op, vandaag (dag 17) 70 gram meer dan gisteren. Alleen m'n vriendin kolft nog steeds heel weinig en tijdens een voedingsmoment kan het zomaar eens 1,5 uur duren voordat J eens tevreden is. Ze ligt ook heel veel te sabbelen in plaats van echt te drinken en valt ook regelmatig in slaap zodra die tepel erin zit.
Vandaag ook voor het eerst onder geplast, ik wist niet eens dat meisjes dat kondengelukkig moest ik nog douchen
Oh en misschien een gekke vraaggezien de internationale samenleving van tegenwoordig praat ik ook wel eens Engels tegen J, maar m'n vriendin kijkt me altijd aan alsof ik gek ben
Is het zo raar dat ik dat wel eens doe?
We hebben hier die combi niet lang volgehouden. Maar wel ook dezelfde ervaring. Aan de borst ging ie uren lang clusteren. Met een fles niet. Sneller voldaan en voor moeder minder intensief. Moet de kleine wel mee om kunnen gaan. Die vond de fles uiteindelijk beter dan de borst.quote:Op zondag 24 maart 2024 20:11 schreef _Lily_ het volgende:
Interessant hoe borst en fles kunnen verschillen.
L krijgt borstvoeding op verzoek. Maar hij meldt zich niet altijd dus als hij dat niet doet wek ik hem na 3 uur voor een voeding. Hij is 10 dagen oud.
BV dus op verzoek maar soms heb ik geen zin of komt t niet uit en dan krijgt hij een flesje afgekolfde melk van 90ml
Nu heb ik gemerkt dat hij bij een flesje van 90ml erg regelmatig drinkt. Meldt zich uit zichzelf na 3u voor de volgende voeding, ‘s nachts na 4u
Aan de borst drinkt hij veel “rommeliger”. Komt dan soms na 1,5u alweer. Alles tussen de 1-3 uur kan, geen peil op te trekken. Drinkt soms veel, soms alleen een paar slokken. Drinkt wel ook meer frequent dan met de fles.
Nou ik weet t goed gemaakt. ‘s nachts krijgt hij mooi de fles, dan hoeven we er maar 1x uit en slaapt hij 4 uur achter elkaar
Ik hoop dat t goed gaat. Bij m’n oudste ging het in ieder geval prima. En anders is t wat het is…. Als ik weer ga werken zal hij namelijk het grootste deel van de week continu de fles krijgenquote:Op zondag 24 maart 2024 20:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
We hebben hier die combi niet lang volgehouden. Maar wel ook dezelfde ervaring. Aan de borst ging ie uren lang clusteren. Met een fles niet. Sneller voldaan en voor moeder minder intensief. Moet de kleine wel mee om kunnen gaan. Die vond de fles uiteindelijk beter dan de borst.
Helpt het om eerst haar luier te verschonen?quote:Op woensdag 27 maart 2024 19:42 schreef Myraela het volgende:
Ik mag ook naar dit topic doorschuiven.Onze Millie is morgen een week oud. Die week is voorbij gevlogen, de helft van de tijd heb ik geen idee welke dag het is, maar vraag me hoe lang het nog is tot de volgende ronde voeding en ik heb het helemaal scherp.
We hebben echt geweldige kraamhulp gehad, maar ik ben stiekem ook wel blij als we na morgen gewoon lekker met z'n drietjes zijn.
Voor de discussie: Hier ook borstvoeding met flesvoeding erbij. Daar zijn we eigenlijk al snel mee begonnen. Ze was groot bij geboorte, had een eerste lage suikerwaarde en heeft wat geelzucht. Dus toen ze in het begin even iets te hard afviel, durfde ik het niet af te wachten. De grootste struggle met borstvoeding vind ik, los van dat ik nog niet genoeg aanmaak, ook dat we een diepe slaapster hebben. Ik krijg haar op sommige momenten gewoon niet goed wakker om aan te happen.
Ik heb 4 dagen fulltime gekolfd (dag 2 t/m dag 6), dat heeft de tepelkloven geheeld.quote:Op woensdag 27 maart 2024 15:31 schreef Spirit82 het volgende:
Wij hadden ook zoveel gedoe met live voeden, veel verslikken en spugen, slecht aankomen, plus veel fysiek ongemak bij mij, dat ik fulltime ben gaan kolven. Echt pittig, maar het gaf zoveel rust. En dat is ook de enige reden dat ik met bijna 5 maanden nog borstvoeding kan geven (het einde is nu wel in zicht). Met live voeden had ik het echt nooit zo lang volgehouden. Misschien dat (tijdelijk) fulltime kolven jullie ook wat rust kan geven?
Edit: sorrrrryyyy voor de spuit 11 reactie.. had even niet door dat er al een hele discussie aan vooraf ging
Zag je dat ook in het gewicht, of groeide ze wel gewoon?quote:Op woensdag 27 maart 2024 19:58 schreef Kreator het volgende:
Bij ons was het diepe slapen en weinig wakker een teken dat ze te weinig voeding kreeg (merkten we vooral achteraf toen ze genoeg Nutrilon (tm) kreeg).
Soms helpt dat, maar ze kan ook prima meteen weer in dutten zodra ze in mijn armen ligt. Een slokje uit de fles en dan weer aan de borst helpt soms ook.quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:26 schreef _Lily_ het volgende:
Helpt het om eerst haar luier te verschonen?
Dat maakt die van mij zo boos dat hij wel wakker is
Wat fijn dat je een manier hebt gevonden die werkt! Het live voeden werd mij echt te stressvol. Die gekke baby van ons dronk keurig uit een fles, maar de borst was stress voor iedereen. Gek hoe je jezelf en elkaar zo in de weg kunt zitten met iets waarvan je denkt dat het zo natuurlijk en “eenvoudig” hoort te gaan 🙈quote:Op woensdag 27 maart 2024 20:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik heb 4 dagen fulltime gekolfd (dag 2 t/m dag 6), dat heeft de tepelkloven geheeld.
En nu doen we een mix van kolven/live voeden.
Hij neemt 7 voedingen per dag, 4 doe ik live en 3 kolf.
Kolven doe ik:
- de eerste ochtend voeding. Teveel stuwing om me comfortabel te voelen met aanleggen
- de voeding ‘s nachts. Omdat ik dan moe ben
- de voeding rond etenstijd. Ik moet al m’n aandacht bij het live voeden hebben en rond etenstijd is het hier spitsuur met boze hongerige peuter die van de opvang komt en moet eten/slapen/aandacht etc. Dus die kolf ik ook.
De andere 4 voedingen overdag doe ik live met adviezen van een lactatiekundige
Er is een scala aan problemen, waaronder een kleine mond bij L, overproductie bij mij (had ik bij de eerste ook) en daardoor verslikken, huilen, slecht aanhappen, slechte drinktechniek, te gestuwde borst en de lijst gaat maar door.
Ieder huisje heeft zijn kruisje…. Ik heb erg veel geluk gehad met beide kinderen op het gebied van zwangerschap, bevalling en kraamtijd. En mijn beproeving is met stip op 1 die borstvoeding. Beide keren.
Oorontsteking verloopt bij onze kleine altijd zonder vuiligheid. Dus dat zegt niks. Beterschap!quote:Op zaterdag 30 maart 2024 08:12 schreef Bienelientjee het volgende:
E heeft weer iets heftigs te pakken. Flink snot, flink koorts (39,7 zojuist) en hangerig en extreem verdrietig. Oren zijn schoon, dus geen idee wat het is.
Arme meid. Waren pas net weer wat beter van vorige koudje
Herkenbaar. Dat naar-hotel-moment had ik gisternachtquote:Op zaterdag 30 maart 2024 07:55 schreef Anne het volgende:
https://liefdevaneenmoede(...)-9-10-11-12-maanden/
Voor alle ouders die het ook even heel zwaar hebben (![]()
![]()
) rond de 8-9 maanden.
Hier hetzelfde. Nog langs huisarts geweest ivm oorontsteking, maar dat was het niet. Wel weer zwaar verkouden idd. Zal blij zijn als het wat mooier weer wordt en de virussen een beetje uitdoven. Zit tenminste mn gezicht niet meer onder de snot elke keerquote:Op zaterdag 30 maart 2024 08:12 schreef Bienelientjee het volgende:
E heeft weer iets heftigs te pakken. Flink snot, flink koorts (39,7 zojuist) en hangerig en extreem verdrietig. Oren zijn schoon, dus geen idee wat het is.
Arme meid. Waren pas net weer wat beter van vorige koudje
Ik elke nachtquote:Op zondag 31 maart 2024 10:06 schreef Piles het volgende:
[..]
Herkenbaar. Dat naar-hotel-moment had ik gisternacht
Wacht maar tot het zure melk wordt wat eruit komtquote:Op zaterdag 30 maart 2024 11:07 schreef Kreator het volgende:
Mmmmmmmm. Lekker weeiig, die zoete spuugmelk. Alles ruikt ernaar..
Potjes rijst, spinazie, witvisquote:Op zondag 31 maart 2024 12:33 schreef Anne het volgende:
[..]
Wacht maar tot het zure melk wordt wat eruit komt.
Zo typisch hoe snel je kunt wennen aan betere nachten he? En dat dan de slechte nachten weer extra zwaar vallen.quote:Op zondag 31 maart 2024 12:29 schreef Anne het volgende:
[..]
Ik elke nacht.
Nee grapje. Maar ik heb deze blog deze week al wel een keer of drie gelezen, om mezelf weer een oppepper te geven. Het ging namelijk 6 nachten heel erg goed! Dacht dat we het niet slapen eindelijk achter ons konden laten (voorlopig), maar helaas. Het is alweer anderhalve week ruk, naar bed gaan is zelfs weer een uur durende strijd, alleen speentje erin bij het nachtbraken is ook niet meer voldoende en deze deceptie valt ineens heel zwaar.
Hier zijn we ook sinds begin februari ziek. Helpt met slapen ook allemaal niet mee. En het was eindigend, maar eergisteren zijn baby en ik opnieuw begonnen (weer met hoesten vooral). Zou zelfs bijna zeggen dat het kinkhoest is, gezien de symptomen en gezien hoe lang we al aanklooien.
Die geven wij alleen mee naar de opvang.quote:Op zondag 31 maart 2024 13:03 schreef Piles het volgende:
[..]
Potjes rijst, spinazie, witvis
Goor in het potje, goor om te geven (hij stinkt echt tot ie in bad geweest is) en goor als het er de volgende ochtend uit komt
Nou ja, even zo vaak als dat ze hem actief uitspuugt vindt ze hem WEL lekker en helpt het goed met in slaap vallen. Dan is het toch wel prettig.quote:Op woensdag 3 april 2024 17:27 schreef Tink89 het volgende:
Dat speentje hoeft niet hé, genoeg kinderen die er weinig aan vinden.
Goede tip! We letten vooral op de mondhoeken, maar die plooien vergeet je snel ja...quote:Op woensdag 3 april 2024 21:33 schreef Debsterr het volgende:
Een happy spitter als ik het zo hoor @:irritatie100, die hadden we hier tot een maand of 6 ook… af en toe moedeloos qua hoeveelheid was maar gelukkig verder weinig problemen mee. Let wel goed op de nek en oorplooien, het druipt vaak verder dan je doorhebt en smet plekjes zijn zo ontstaan is onze ervaring.
Wij hadden ook zo'n spuger in de eerste maanden. Dachten op een gegeven moment dat ze hevige uitslag achter haar oren had. Bleken het afkrabbare dikke melkkorsten te zijn. 😜quote:Op woensdag 3 april 2024 21:33 schreef Debsterr het volgende:
Een happy spitter als ik het zo hoor @:irritatie100, die hadden we hier tot een maand of 6 ook… af en toe moedeloos qua hoeveelheid was maar gelukkig verder weinig problemen mee. Let wel goed op de nek en oorplooien, het druipt vaak verder dan je doorhebt en smet plekjes zijn zo ontstaan is onze ervaring.
Yup, hier precies hetzelfde gehad 😂. Ondertussen staan haar oren dusdanig op standje flapper dat het makkelijk schoon te houden is, maar ik voelde me toen schuldigquote:Op donderdag 4 april 2024 21:38 schreef archito het volgende:
[..]
Wij hadden ook zo'n spuger in de eerste maanden. Dachten op een gegeven moment dat ze hevige uitslag achter haar oren had. Bleken het afkrabbare dikke melkkorsten te zijn. 😜
Ach, ik denk dat elke ouder met een spuger het wel herkent. Hier ook smetplekken in de nekplooien als we even niet opletten. En van alle leuke kleertjes zie je niks omdat we haar altijd grote slabbers omdoen en in hydrofielen wikkelen. Ze ziet eruit alsof ze elk moment op een kameel de woestijn in kan trekkenquote:Op vrijdag 5 april 2024 10:39 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Yup, hier precies hetzelfde gehad 😂. Ondertussen staan haar oren dusdanig op standje flapper dat het makkelijk schoon te houden is, maar ik voelde me toen schuldig.
Haha zoooo herkenbaar! Gelukkig is het spugen hier eindelijk voorbijquote:Op maandag 8 april 2024 03:28 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Ach, ik denk dat elke ouder met een spuger het wel herkent. Hier ook smetplekken in de nekplooien als we even niet opletten. En van alle leuke kleertjes zie je niks omdat we haar altijd grote slabbers omdoen en in hydrofielen wikkelen. Ze ziet eruit alsof ze elk moment op een kameel de woestijn in kan trekken
Fijn tochquote:Op maandag 8 april 2024 11:43 schreef _Lily_ het volgende:
Ik heb geen spugers als ik de verhalen zo lees
Mijn oudste spuugde nooit, waardoor mijn man nu zijn wenkbrauwen optrekt als de jongste van 3 weken oud een incidenteel mondje melk terug geeft
Van harte gefeliciteerdquote:Op maandag 8 april 2024 23:19 schreef margaretha_01 het volgende:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar dit is nu de laatste keer in dit topic! Morgenochtend om 05:02 is T. precies een jaar oud! Kan niet geloven dat ie dan geen baby meer is.
Iedereen zegt altijd dat de tijd voorbij vliegt als ze zo klein zijn… en het klopt echt!
Ben super trots op onze kleine man als ik zie hoe hij zich heeft ontwikkeld. Alles op zijn eigen gemak, gestimuleerd door zijn eigen sterke willetje.
Gefeliciteerdquote:Op maandag 8 april 2024 23:19 schreef margaretha_01 het volgende:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost heb, maar dit is nu de laatste keer in dit topic! Morgenochtend om 05:02 is T. precies een jaar oud! Kan niet geloven dat ie dan geen baby meer is.
Iedereen zegt altijd dat de tijd voorbij vliegt als ze zo klein zijn… en het klopt echt!
Ben super trots op onze kleine man als ik zie hoe hij zich heeft ontwikkeld. Alles op zijn eigen gemak, gestimuleerd door zijn eigen sterke willetje.
Ja, bizar.. het lijkt nu veel zwaarder dan in het begin, terwijl we in het begin 24/7 om de drie uur wakker waren. Maar denk dat het meespeelt dat je weet waar je aan toe bent; dat is nu dus helemaal niet.quote:Op dinsdag 2 april 2024 19:58 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Zo typisch hoe snel je kunt wennen aan betere nachten he? En dat dan de slechte nachten weer extra zwaar vallen.
Ik blijf duimen voor betere tijden. En weet je, kijk oprecht eens of je elkaar kunt ontlasten door inderdaad in je eentje een hotelnacht te doen. Want waarom eigenlijk niet?
Nou hè! Jij had ook een speciale spuugbroek toch?quote:Op dinsdag 9 april 2024 08:56 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Fijn toch? Haha had me heeeeerlijk geleken!
We gaan inderdaad aardig gelijk op!quote:Op zondag 31 maart 2024 13:01 schreef Piles het volgende:
Wij zitten exact in dezelfde situatie lijkt het Anne...
R. heeft al weken nare hoest. Naar bed lukt prima om 19.00u (zonder protest in slaap), maar stipt 21.00u begint de ellende. Paar nachten geleden om 3.00u klaar wakker en amper in slaap te krijgen. Uiteindelijk rustig gekregen met fles. En toen de fles op was begon het weer![]()
Gisteren de Oei ik groei er maar weer eens bijgepakt, en we zitten dus midden in sprong 6 lijkt het.
Met daarbij een goed ontwikkelende verlatingsangst, feest![]()
Over 2 weken gaat ie wel voor het eerst logeren![]()
Positief ding: overdag op stap is geen probleem. Dat is wel fijn. Afgelopen week 3 dagen op stap geweest zonder gedoe. Beetje leven terug
Dankjewel!quote:
Jaaaa, en nu is het dan een kleine dreumes!quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:33 schreef Anne het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
En het is inderdaad heel cliché, time flies.
Leukquote:Op woensdag 10 april 2024 07:11 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
Dankjewel!we hebben het gister gezellig met zijn drietjes gevierd en komend weekend dan een klein feestje!
Aaah, dat gaat wellicht al helpen ja, als je thuis een "uitwijk" mogelijkheid hebt!quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:37 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, bizar.. het lijkt nu veel zwaarder dan in het begin, terwijl we in het begin 24/7 om de drie uur wakker waren. Maar denk dat het meespeelt dat je weet waar je aan toe bent; dat is nu dus helemaal niet.
En dankje. Het is een beetje wisselvallig op dit moment. Maar heel eerlijk; ik slaap thuis toch wel echt het fijnste. Ik merk ook dat wanneer ik een nacht 'moet' slapen (omdat ik de kans heb op een goede nacht), het juist dan helemaal niet goed gaat. We gaan binnenkort wel even de zolder opruimen en daar een extra slaapplek creëren, voor als het nodig is.
Volgende maand is mijn vriend een keer 4 dagen weg. Vind ik wel spannend![]()
. Maar komt wel goed.
Nou, niks, maar we hadden het nooit zo intensief geprobeerd.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:42 schreef Anne het volgende:
[..]
We gaan inderdaad aardig gelijk op!
Had naar aanleiding van jouw post het sprongetje even opgezocht en zou zomaar kunnen.
Vervelend dat voorheen wel gedoe was overdag. Wat ging er dan mis?
Matigquote:En hoe gaat het nu inmiddels?
Plan is uit eten, maar nu de nachten zo beroerd gaan kijken we er niet erg naar uit. Maar maken we ons vooral zorgen of schoonmoeder m rustig krijgt. Of dat ik m midden in de nacht kan gaan halen...quote:En wat gaan jullie doen als ie (komende week?) gaat logeren?
Groot gelijkquote:Op woensdag 10 april 2024 10:14 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Aaah, dat gaat wellicht al helpen ja, als je thuis een "uitwijk" mogelijkheid hebt!
Dat is zeker spannend! Mijn man is misschien begin mei een weekendje weg (2 nachten) en dan vlucht ik denk ik richting mijn ouders haha, maar goed we hebben sowieso ook nog een hond dus dat is best gedoe dan qua uitlaten, zeker in de avond. Trek toch niet heel gerust de deur dicht als Knorrie boven ligt te slapen.
Momenteel noemen we Knorrie trouwens vooral Egeltje.. haar haar is weer aan het groeien en staat lekker pluizig allemaal omhoog. En sinds gisteren lijkt ze pogingen tot kruipen te doen! Het brabbelen neemt ook ineens weer heel andere klanken aan.. kleine meid, ze groeit ze hard.
Oef, balen.. Hou vol, hou vol, hou volquote:Op woensdag 10 april 2024 19:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Nou, niks, maar we hadden het nooit zo intensief geprobeerd.
[..]
Matig
Nachtelijke krijssessies, weer 2x per nacht een fles etc. Dus allebei weer even op het tandvlees
[..]
Plan is uit eten, maar nu de nachten zo beroerd gaan kijken we er niet erg naar uit. Maar maken we ons vooral zorgen of schoonmoeder m rustig krijgt. Of dat ik m midden in de nacht kan gaan halen...
Ojee pas op myraelaquote:Op woensdag 10 april 2024 18:50 schreef Myraela het volgende:
Hoe is m'n dochter al bijna 3 weken. Wat gaat dat snel. Niet te snel overigens, zo sentimenteel ben ik niet over deze periode.Kom maar door met wat meer reactie en interactie.
Het enige wat wel veel te snel eraan komt, is de opvang. Okay, ik heb nog 2.5 maand, maar van de gedachte dat ik haar gewoon een hele dag moet achterlaten krijg ik nu al de zenuwen. Hoe hebben we dit bedacht.
Waarom moeten we werken om het leven te betalen.
Als tante met een maandelijkse logeerpartij hier: maak je daar niet al teveel zorgen over. Ze doen elders soms heel anders dan thuis, en als het wat langer duurt om rustig te krijgen dan overleeft je schoonmoeder (en baby) dat ook wel. Ik heb ook wel eens een halfuur met nichtje rondgelopen na fles om 2u 's nachts tot ze rustig was en weer in slaap kon vallen, en ik daarna nog half uur wakker lag van de adrenaline. Ja, da's niet ideaal, maar ja, de volgende dag kun je baby weer 'inleveren' en dan lekker bed in duiken voor een middagdutje, dus dat haal je wel weer in. Ik heb als tiener jarenlang opgepast, en ook tijdens studie en nu bij buren regelmatig tot laat oppassen, en dus nichtje regelmatig te logeren, en het is nog nooit gebeurd dat ik een kind dat wakker werd niet rustig heb kunnen krijgen. Voor zover ik weet ben ik geen super human ofzo, dus dat gaat je schoonmoeder vast ook lukken als nodig!quote:Op woensdag 10 april 2024 19:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Plan is uit eten, maar nu de nachten zo beroerd gaan kijken we er niet erg naar uit. Maar maken we ons vooral zorgen of schoonmoeder m rustig krijgt. Of dat ik m midden in de nacht kan gaan halen...
Damn, ik dacht dat die van ons hard groeidequote:
Ja, dat is wel waar. M'n schoonmoeder heeft ook heel lang niet geloofd dat ie overdag maar 30 minuten sliep. Omdat ie bij haar 2 keer langer heeft geslapenquote:Op vrijdag 12 april 2024 21:45 schreef vlindertje89 het volgende:
Ze doen elders soms heel anders dan thuis,
Nou, hij is toevallig wel een beetje klein voor zijn leeftijd! Welke maat heeft R? Ik ben baby 74 aan het aantrekken, maar eigenlijk verzuipt ie erinquote:Op zaterdag 13 april 2024 14:18 schreef Piles het volgende:
[..]
Damn, ik dacht dat die van ons hard groeide
Wat een verschil dan hè, per baby. Sommige van deze leeftijd tijgeren nog niet eens, die van jou staat
[..]
Ja, dat is wel waar. M'n schoonmoeder heeft ook heel lang niet geloofd dat ie overdag maar 30 minuten sliep. Omdat ie bij haar 2 keer langer heeft geslapen![]()
Maar goed, ze overleeft het idd vast wel. Als de temperatuur van R. een beetje zakt, want die heeft weer verhoging
Leukquote:Op zaterdag 13 april 2024 17:12 schreef Irritatie100 het volgende:
Hier gaat nog steeds alles goed met J. Aanstaande dinsdag alweer 6 weken oud, de tijd vliegt! Inmiddels begint ze ons te herkennen en ze lacht inmiddels ook
Officieel moet het voor de zorg ook, een ID-bewijs (dus ID-kaart of paspoort). Ik vind het zoiets debielsquote:Moraal van het verhaal, gewoon lekker binnen Nederland blijven zolang je baby nog niet zelfstandig kan zitten
Oh, das bij R. wel andersquote:Op zondag 14 april 2024 07:33 schreef Anne het volgende:
[..]
Nou, hij is toevallig wel een beetje klein voor zijn leeftijd! Welke maat heeft R? Ik ben baby 74 aan het aantrekken, maar eigenlijk verzuipt ie erin. Voor zijn lange benen heeft ie het nodig, maar ik moet dan wel iets met touwtjes hebben, want alles zakt van die kleine billen af. En in shirt kan ie zelfs 62 nog aan, maar ook daar koop ik tegenwoordig alles in 74, want meneer vreet. Dus ik denk dat het groeien nu misschien echt gaat beginnen!
quote:Enne, ik durf het nu bijna niet te zeggen, maar het staat niet alleen. Het loopt, aan de hand, box of bed, maar het loopt. En hard en stevig ook. Vaak al met één handje. Denk dat het niet lang meer duurt!
Ja, hij gaat zo naar omaquote:Is de temperatuur bij R. alweer wat gezakt? Tandjes? Maar ook met wat verhoging kan ie uit logeren hè. Al snap ik dat je dat voor je eigen gemoedsrust niet wil doen.
Wij hadden laatst wel een mail van onze gemeente dat paspoorten/id-kaarten momenteel langer duren. Dus ik zou niet tot de laatste week wachten ;-)quote:Op maandag 15 april 2024 10:41 schreef Nolita het volgende:
Hoe is het logeren gegaan piles? En hoe was het voor jullie?![]()
Oh pasfoto's moeten wij ook inderdaad voor de zomervakantie. Ik probeer het maar zolang mogelijk uit te stellen.
Myraela, gelukkig heb je nog 2,5 maand. Wie weet hoe je er dan tegenaan kijkt.
Ik heb mezelf wel 'getrakteerd' op verlof tot 1 september. Ik vond het de vorige keren echt te kort (de standaard weken), het is onze laatste baby, de zomervakantie van de oudste komt erbij en daarna moet de middelste voor het eerst naar school. Dus als school begint heb ik nog 2 weekjes om zelf ook naar het werk toe te leven.
We zijn dit weekend naar de camping geweest in de buurt (gratis kamperen voor inwoners van de gemeente). Dat was heerlijk met dit weer. Wel thuis geslapen met J. De eerste nacht was slopend (2,5 uur wakker). De tweede nacht ging prima. Zoals normaal eigenlijk dus, de ene nacht gaat goed en dan weer een nacht niet zo.
Hopelijk komt het mooie weer snel weer terug!
Maar wat is langer? Toen we het een maand geleden navroegen zeiden ze twee weken..quote:Op maandag 15 april 2024 10:46 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Wij hadden laatst wel een mail van onze gemeente dat paspoorten/id-kaarten momenteel langer duren. Dus ik zou niet tot de laatste week wachten ;-)
Ja! In het ziekenhuis vroegen ze inderdaad om zijn paspoort. Sinds ik mij niet meer meld bij de registratiebalie, maar gewoon meteen doorloop naar de afdeling waar ik moet zijn, kraait er geen haan meer naar.quote:Op zondag 14 april 2024 10:14 schreef Piles het volgende:
[..]
LeukFijn dat het allemaal goed gaat!
[..]
Officieel moet het voor de zorg ook, een ID-bewijs (dus ID-kaart of paspoort). Ik vind het zoiets debiels
Ja, het is wel snel! Ik denk daarom ook dat ie niet zo hard groeit; verbruikt zijn energie aardig veel, want hij was met alles aardig vroeg (hoofdje omhoog houden, omrollen, etcetera).quote:Oh, das bij R. wel andersDie past nog nét in 74, maar we gaan nu meestal voor 80 omdat dat wat makkelijker aantrekt
En past ook prima.
[..]Damn... Hier zitten we al een week in spanning of ie nou écht gaat kruipen (de beweging is er af en toe, maar nog niet helemaal). Maar dit is wel next level
[
Dan komt er vast nu echt een tandje aan. Hier ook pas 1 klein tandje sinds een weekjequote:Ja, hij gaat zo naar oma![]()
En tandjes, ja, dat roepen we al weken gezien de hoeveelheid kwijl, het geknaag op álles en de bobbeltjes in z'n tandvlees. Maar ze komen maar nietMaar vanochtend ook de gore zure gele luiers erbij, dus misschien nu eindelijk...
Het wisselt blijkbaar. In het ziekenhuis in Breda is er nog nooit naar gevraagd. En we zijn er toch wel een keer of 4 geweest. Huisarts vraagt er ook nooit om. Gister (helaas) nog weer geweest. Wij hebben dan ook gewacht totdat hij enigszins kon zitten. Zeker voor een dagje Belgie zou ik het niet doen. Dan heb ik zelf vaak ook niks bij.quote:Op maandag 15 april 2024 20:50 schreef Tink89 het volgende:
Mijn zoon is ook in het ziekenhuis geboren en dochter ook, maar wij kregen toch echt na een paar maanden keer op keer de boodschap dat de id-kaart een keiharde eis was. En ook de assistente van de huisarts vroeg erom toen ik daar voor het eerst met m'n zoon was.
Bedankt voor deze bemoedigende woordenquote:Op dinsdag 16 april 2024 10:16 schreef alpeko het volgende:
[..]
Het wisselt blijkbaar. In het ziekenhuis in Breda is er nog nooit naar gevraagd. En we zijn er toch wel een keer of 4 geweest. Huisarts vraagt er ook nooit om. Gister (helaas) nog weer geweest. Wij hebben dan ook gewacht totdat hij enigszins kon zitten. Zeker voor een dagje Belgie zou ik het niet doen. Dan heb ik zelf vaak ook niks bij.
Het is hier wel levendiger dan in het dreumes topic. Hoop snel meerdere van jullie daar te mogen verwelkomen. Zijn eerste maanden als dreumes zijn zwaarder dan de laatste maanden als baby. We zit er al een beetje dichtbij de eerste verjaardag?
Oh joh, das ideaal! Aan ons werd verteld dat een bewerkte foto ook op zou vallen.... Maar goed, in ons geval is dat vingertopje echt nauwelijks zichtbaar en het lijkt een plaatje op haar shirt te zijn, dus we hopen maar dat het goed wordt gekeurd.quote:Op dinsdag 16 april 2024 09:19 schreef Debsterr het volgende:
Hier zat er ook een vingertopje in de foto. Die heeft de fotograaf er meteen uitgeshopt.
Ja gek allemaal he? Wij hadden de ID kaart sowieso nodig i.v.m. vakantie naar Malaga in meiquote:Op dinsdag 16 april 2024 11:36 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Oh joh, das ideaal! Aan ons werd verteld dat een bewerkte foto ook op zou vallen.... Maar goed, in ons geval is dat vingertopje echt nauwelijks zichtbaar en het lijkt een plaatje op haar shirt te zijn, dus we hopen maar dat het goed wordt gekeurd.
We hebben nu ook een DigID voor haar aangevraagd, bizar eigenlijk hoe snel dat soort papieren dingen allemaal al moeten...
quote:Op dinsdag 16 april 2024 11:16 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Bedankt voor deze bemoedigende woorden.
Vervelend, ook wel herkenbaar hoor, maar maak het inderdaad wel (op tijd) bespreekbaar. Je moet het immers samen doen (al zijn er een paar uitzonderingen op de regel die daar anders over denkenquote:Op dinsdag 16 april 2024 12:04 schreef Debsterr het volgende:
Ik vind het momenteel ook maar weer pittig. Door werkschema van man en mij, is er maar 1 dag gezamenlijk weekend. En afgelopen weekenddag gebruikte man die voor een dag motorrijden (wat 'ie vooral ook moet doen). Maar ik merk dat ik echt nergens het gevoel heb dat ik zelf even kan opladen.
Tevens blijft huishouden en de verdeling daarvan wel echt een ding... voor mijn gevoel ben ik op mijn thuisdagen constant bezig met wassen, opruimen, proberen wat schoon te maken. En dat opruimen mag ik ook doen als ik niet thuis ben geweest die dag, en als we allebei thuis zijn ben ik voor mijn gevoel ook de enige die het doet. Word er soms zo doodmoe van...
Denk vooral door pech. Vaak en lang ziek. Meer in mrt en april dan in nov/dec bijv. I.c.m. de sprong van leren lopen. Weinig rustige weken gehad met afgelopen 4 weken als zwaarste. Dit weekendquote:Op dinsdag 16 april 2024 11:52 schreef Anne het volgende:
Nu ben ik wel benieuwd wat er zwaar valt, @:alpeko!
Mijn ervaring is dat mannen dat helemaal niet door hebbenquote:Op dinsdag 16 april 2024 12:17 schreef Lemijn het volgende:
En heb je een (al dan niet aangekondigde) staking al overwogen?
Achgossie. Dat is inderdaad net pech. Wij hadden zo'n periode dan weer van december tot aan april.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:26 schreef alpeko het volgende:
[..]
Denk vooral door pech. Vaak en lang ziek. Meer in mrt en april dan in nov/dec bijv. I.c.m. de sprong van leren lopen. Weinig rustige weken gehad met afgelopen 4 weken als zwaarste. Dit weekendHij buikgriep. Daarna volgende wij. En voor hem vervolgens meteen een fikse verkoudheid er bovenop waardoor hij nog steeds slecht eet, drinkt en slaapt.
Niet wassen en niet koken hebben huisgenoten doorgaans wel door toch?quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:26 schreef Anne het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat mannen dat helemaal niet door hebben(of dat ik sowieso wat kritischer ben qua huishouding).
Nee, ik vond het wel prima in de zin van "we hebben allebei tijd nodig voor onszelf". Alleen ben ik heel slecht in mijn eigen tijd claimen en uitvoeren.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:17 schreef Lemijn het volgende:
Wat zwaar Debsterr. Kun je het wel met hem bespreken? En heb je een (al dan niet aangekondigde) staking al overwogen? Gewoonweg stoppen met al die gezamenlijke taken.
En zo te horen vond je het helemaal niet prima dat hij die dag ging motorrijden, want daardoor had jij geen eigen tijd. Is er wel echt overleg over iedereens belangen? Als je wordt gezien, is het makkelijker geven en nemen.
Ik heb ergens geen recht van spreken want hier woont de vader in een ander huis, maar ik denk wel echt: accepteer het niet, en maak het huishouden weer een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Zo hebben wij sommige kindtaken verdeeld. Hij doet oa de tandarts. Anders doe ik automatisch alles en daar heb ik geen zin in.
Jullie hebben helemaal gelijk, ik ga eens kijken of we vanavond even rustig een gesprek kunnen voeren hierover.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:26 schreef Anne het volgende:
[..]
Vervelend, ook wel herkenbaar hoor, maar maak het inderdaad wel (op tijd) bespreekbaar. Je moet het immers samen doen (al zijn er een paar uitzonderingen op de regel die daar anders over denken).
En het is ook wel fijn om af en toe geen mama te (hoeven) zijn. Al is het maar een paar uurtjes in de week.
Dat mag wel gezegd! Koken hoef ik niets aan te doen doorgaans.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:30 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Niet wassen en niet koken hebben huisgenoten doorgaans wel door toch?
Dat eerste weet ik zo net nog nietquote:Op dinsdag 16 april 2024 12:30 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Niet wassen en niet koken hebben huisgenoten doorgaans wel door toch?
Dat is ook lastig en ontzettend wennen. Het wordt beter maar het is ook goed om nu na te denken wat wel kan. Ik merk dat ik het uit kleine dingen moet halen. Ik zorg dat ik vanmiddag klaar sta met mijn hardloopschoenen aan zodat ik direct een rondje kan hollen zodra mijn vrouw uit haar werk komt en voor we moeten eten en de grote naar sport moet en de dreumes naar bed. Dat vind ik niet per se 'leuk' maar het is wel even een half uurtje voor mij, zonder gepluk aan mijn lijf en geklets aan mijn hoofd.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:59 schreef Debsterr het volgende:
Ik weet niet, ik merk ook gewoon regelmatig dat ik het lastig vind dat ik eigenlijk nooit meer "op mezelf" ben zeg maar.
Het gevoel dat dat overlast geeft, dat ik het niet verdien want andere zaken niet op orde die ik ergens in mijn hoofd toch vooral mijn taak vind, niet veeleisend willen zijn... en heel eerlijk, toch soms ook wel dat ik het al een paar keer heb aangegeven voor mijn gevoel en dus niet zo gehoord wordt. En daarmee onderstreep voor mezelf dat ik er "minder toe doe".quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:47 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is ook lastig en ontzettend wennen. Het wordt beter maar het is ook goed om nu na te denken wat wel kan. Ik merk dat ik het uit kleine dingen moet halen. Ik zorg dat ik vanmiddag klaar sta met mijn hardloopschoenen aan zodat ik direct een rondje kan hollen zodra mijn vrouw uit haar werk komt en voor we moeten eten en de grote naar sport moet en de dreumes naar bed. Dat vind ik niet per se 'leuk' maar het is wel even een half uurtje voor mij, zonder gepluk aan mijn lijf en geklets aan mijn hoofd.
Wat maakt dat je het lastig vindt om die tijd voor jezelf te nemen?
Hup hup, het is net zo goed zijn gezin en jouw welzijn is ook belangrijk. Lijkt me heel verstandig om hem dan nog een keer duidelijk te maken. En jezelf dan ook onder de komt te schoppen, er zijn belangrijkere dingen dan een schoon huis en rust is een noodzaak, geen beloning. Sterkte!quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:59 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Het gevoel dat dat overlast geeft, dat ik het niet verdien want andere zaken niet op orde die ik ergens in mijn hoofd toch vooral mijn taak vind, niet veeleisend willen zijn... en heel eerlijk, toch soms ook wel dat ik het al een paar keer heb aangegeven voor mijn gevoel en dus niet zo gehoord wordt. En daarmee onderstreep voor mezelf dat ik er "minder toe doe".
Ja, er wordt al weken flink gekletst (en geschreeuwd). Heel gezellig, zeker als ie 's ochtends wakker wordt en ligt te kwebbelenquote:Op maandag 15 april 2024 14:33 schreef Anne het volgende:
Brabbelt R wel veel? Want dat is hier dan weer niet echt aan de orde. Pas sinds een weekje of twee "Que?" en "DaDa en JaJa en PahPah". Dat was het wel.
Hier zijn tandje 3 en 4 onderweg denk ik. 2 ondertanden heeft ie al een hele tijd, en nu lijken er 2 boventanden te komen.quote:Dan komt er vast nu echt een tandje aan. Hier ook pas 1 klein tandje sinds een weekje.
quote:Maar hoe is het logeren inderdaad gegaan? Voor herhaling vatbaar hoop ik!
Logeren ging goed! Oma had het heel leuk gehad. Weinig geslapen wel, want hij ligt bij haar op de kamer. En baby's maken fucking veel herrie, ook als ze slapenquote:Op maandag 15 april 2024 10:41 schreef Nolita het volgende:
Hoe is het logeren gegaan piles? En hoe was het voor jullie?![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Herkenbaar. Was houdt nooit op, opruimen ook niet. Elke keer weer die flessen schoonmaken. Schoonmaken is even snel tussendoor.quote:Op dinsdag 16 april 2024 12:04 schreef Debsterr het volgende:
Tevens blijft huishouden en de verdeling daarvan wel echt een ding... voor mijn gevoel ben ik op mijn thuisdagen constant bezig met wassen, opruimen, proberen wat schoon te maken. En dat opruimen mag ik ook doen als ik niet thuis ben geweest die dag, en als we allebei thuis zijn ben ik voor mijn gevoel ook de enige die het doet. Word er soms zo doodmoe van...
Overigens heb ik juist het gevoel dat ik meer doe dan zij qua huishouden. Maar zij doet meer met R. (wat ik dan weer even prima vind.). Dus we hebben er een soort verdeling in, alleen misbruik ik het huishouden soms een beetje als vluchtgedragMaar goed, zij 'misbruikt' R. om minder in het huishouden te moeten doen
![]()
En vooral datquote:Op woensdag 17 april 2024 10:57 schreef alpeko het volgende:
Ik hoop echt dat we snel alle ellende van rug, sprongetjes, kinderziektes achter ons gaan laten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |