Deze Israël discussie is denk ik onvermijdelijk op dit punt gezien de score in Italië. Ik kan moeilijk alles gaan vegen omtrent dit onderwerp.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:53 schreef Nexum het volgende:
[..]
Prima, maar dan vind ik ook dat we deze gehele discussie niet hier hoeven te voeren.
Als je in het woordenboek "whataboutism" opzoekt krijg je bovenstaande als definitie.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:42 schreef Andromache het volgende:
Als je eerlijk bent, stel je regels op dat er geen landen in actieve oorlog mogen deelnemen. Dus geen Rusland, geen Israël, geen Libanon, maar dan ook geen Oekraïne. En dan ook accepteren dat half Europa niet mag meedoen tijdens de oorlogen tegen IS en de Taliban. Maar nee, alleen Israël moet boeten. Ik trek me de haren uit mijn hoofd om zo veel hypocrisie en klassenjustitie.
What the fuck doet Azerbeidzjan dit jaar dan op het ESF als je zo tegen vermeende etnische zuivering bent? Waarom wordt er gejuicht voor Ertab Serener terwijl Turkije heel vuile dingen in Syrië doet? Waarom mag Frankrijk meedoen terwijl dat land nog steeds veel invloed heeft in Francafrique?
Mijn bubbel is behoorlijk joods en wat ik vooral zie is angst. Men is zo ontzettend bang dat kinderen op school in elkaar worden geslagen of erger, neergestoken. Er zijn mensen die overwegen om te gaan verhuizen, zodat op de nieuwe plek niemand zal weten dat ze joods zijn. De angst zit in de bubbel ongelooflijk diep. Het zijn tegelijkertijd waarschijnlijk ook wel de mensen die vanuit Nederland al hun 20 stemmen op Eden uitgebracht hebben.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Ligt net aan je bubbel, sentiment in Nederland is volgens mij redelijk 50-50.
Ze plegen wel oorlogsmisdaden, alleen in veel mindere mate. Iedereen betrokken in oorlog voortaan uitsluiten. Geen sympathiestemmen meer voor welke kant in welk gewapend conflict dan ook. Maar dan ook de andere consequenties aanvaarden.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 12:50 schreef Nexum het volgende:
[..]
Oekraïne voert geen actieve genocide jegens een gehele bevolkingsgroep. Wat een belachelijke vergelijking
Een beetje een kwetsende post.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 11:42 schreef Andromache het volgende:
Als je eerlijk bent, stel je regels op dat er geen landen in actieve oorlog mogen deelnemen. Dus geen Rusland, geen Israël, geen Libanon, maar dan ook geen Oekraïne. En dan ook accepteren dat half Europa niet mag meedoen tijdens de oorlogen tegen IS en de Taliban. Maar nee, alleen Israël moet boeten. Ik trek me de haren uit mijn hoofd om zo veel hypocrisie en klassenjustitie.
What the fuck doet Azerbeidzjan dit jaar dan op het ESF als je zo tegen vermeende etnische zuivering bent? Waarom wordt er gejuicht voor Ertab Serener terwijl Turkije heel vuile dingen in Syrië doet? Waarom mag Frankrijk meedoen terwijl dat land nog steeds veel invloed heeft in Francafrique?
Maar daar staan de desbetreffende landen in Afrika tegenwoordig wat negatiever in.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 23:55 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Een beetje een kwetsende post.
Frankrijk heeft vrijwel alle steden in Noord Afrika gebouwd (Algiers, Casablanca, Rabat, Tunis).
Heeft ongelofelijk veel infrastructuur de regio ingebracht, en helpt landen in Afrika om het terrorisme te bestrijden.
Frankrijk doet beslist niets verkeerd in Afrika, wellicht vroeger maar nu helpen ze alleen.
Nee.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:44 schreef aarontje112 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Morgen de hele dag het nummer streamen?
Totaal geen gebaar vanuit Nederland.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:58 schreef Eagles89 het volgende:
Maar vooral trots op Nederland, een duidelijk signaal!
En de vakjury van Nederland laat zich enorm kennen, wat alles over de sfeer binnen die kringen zegt natuurlijk. Genant.quote:Op zondag 12 mei 2024 01:58 schreef Eagles89 het volgende:
De maximale 12 punten vanuit Nederland en ook België, en nog veel meer landen want 337(?) punten krijg je niet zomaar, dan moeten er heel veel landen (maximale) punten hebben gegeven.
Maar vooral trots op Nederland, een duidelijk signaal!
Was een prachtige zuiver gezongen uitvoering van een mooi lied en onder zulke enorme druk zo’n performance geven dan heb je mijn stem meer dan verdiend! Ik denk dat die Zwitserse figuur volledig door een mental breakdown was gegaan onder die giga druk die er op dat 20 jarig meisje stond.
Jammer dat ze niet gewonnen hebben, en om vervolgens alle reacties daarna te zien, maar toch wel geslaagde avond vanwege de maximale punten uit Nederland.
Buiten het feit dat het een behoorlijk matig liedje is, en je zou kunnen stellen dat de jury dat met even wat beter door had en zich niet heeft laten verblinden door de situatie in Israël en omstreken.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
En de vakjury van Nederland laat zich enorm kennen, wat alles over de sfeer binnen die kringen zegt natuurlijk. Genant.
[ afbeelding ]
Daar wel mee eens, het was geen bijzonder nummer, maar er waren ook slechtere nummers.quote:Op zondag 12 mei 2024 11:33 schreef Andromache het volgende:
Ik heb niet perse moeite met een plekje 11-15 voor dit liedje bij de vakjury. Ik heb er wel serieus moeite mee als zou blijken dat alle juryleden dit lied op plek 26 gezet hebben. Even afwachten wanneer de voleldige splitjuryscores bekend worden.
De Armeniërs voelen zich verraden door de Israëlische steun aan Azerbeidzjan voor de inname van N'gorno Karabach.quote:Op zondag 12 mei 2024 12:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
De cognitieve dissonantie momenteel gaande op oa. Reddit en Twitter is van een compleet andere orde.
Een greep uit reacties/verklaringen:
• Botfarms zijn in werking gesteld.
• Rijke Joden hebben massaal internationaal afgesproken om honderden telefoons te kopen om te stemmen.
• Wekenlange wereldwijde campagne vanuit de Israëlische staat om de televote te winnen.
• Europees brede kaping vanuit conservatieve hoek om deze uitkomst voor elkaar te krijgen.
• Door de ophef rond het festival dit jaar heeft maar een heel klein deel van de gebruikelijke base gekeken.
quote:Op zondag 12 mei 2024 12:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
De cognitieve dissonantie momenteel gaande op oa. Reddit en Twitter is van een compleet andere orde.
• Rijke Joden hebben massaal internationaal afgesproken om honderden telefoons te kopen om te stemmen.
• Wekenlange wereldwijde campagne vanuit de Israëlische staat om de televote te winnen.
• Europees brede kaping vanuit conservatieve hoek om deze uitkomst voor elkaar te krijgen.
• Door de ophef rond het festival dit jaar heeft maar een heel klein deel van de gebruikelijke base gekeken.
De Kroaten hebben niet op Israël gestemd (om hun inzending meer kans te laten maken ? )quote:Op zondag 12 mei 2024 12:22 schreef Momo het volgende:
Ik weet waarom mensen zo bezig zijn met `het volk heeft gesproken´ . Kroatie heeft meer televote punten gekregen gisteren zonder enige politieke context of oproepen van politici.
Ohja dat zal het zijn jaquote:Op zondag 12 mei 2024 12:24 schreef Idisrom het volgende:
[..]
De Kroaten hebben niet op Israël gestemd (om hun inzending meer kans te laten maken ? )
En uit Nederland slaagde Armenië er in het verleden regelmatig in met 0,05% van de bevolking de Nederlandse 10 of 12 punten te pakken. Je kan op het ESF nu eenmaal alleen voor iets stemmen en niet tegen, dus dan heb je aan een klein groepje fanatiekelingen genoeg om een uitslag te krijgen die niet noodzakelijkerwijs breed gedragen wordtquote:Op zondag 12 mei 2024 12:22 schreef Momo het volgende:
Ik weet waarom mensen zo bezig zijn met `het volk heeft gesproken´ . Kroatie heeft meer televote punten gekregen gisteren zonder enige politieke context of oproepen van politici.
Hier snap ik echt helemaal niets van. Dus een jury van 4 of 5 mensen die totaal geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving zijn kunnen een beter signaal geven dan de 2-3 miljoen TV kijkers uit Nederland die uit alle lagen van de samenleving komen? Net als de miljoenen kijkers uit Spanje, Portugal, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, VK, België en nog een hele rits landen die allemaal 12 punten aan Israel gaven? Israel won op een haar na zelfs de popular vote, en jij vindt dat signaal van een paar jury leden uit een zeer niche beroepsgroep een beter statement? Sorry, ik snap er nog steeds helemaal niets van en vraag me af of ik iets totaal over het hoofd zie.quote:Op zondag 12 mei 2024 07:52 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Totaal geen gebaar vanuit Nederland.Italië heeft ons bewust donderdagavond al gewaarschuwd voor de stemvervalsing, want daar komt het op neer. Het overduidelijke signaal vanuit Nederland en bijna alle andere landen van Europa is dat ze als jury stuk voor stuk nul punten gaven aan Israël. Dát is een gebaar. Europees broederschap.
Het is een zionistisch complot…Maar dit is volkomen verklaarbaar als je ziet wat voor rechtse wind er momenteel door Europa waait, Zweden, Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland, België…allemaal (mega) winst voor rechtse partijen, en verklaart heel goed dat mensen dan bij een ESF voor Israel stemmen.quote:Op zondag 12 mei 2024 12:18 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
• Rijke Joden hebben massaal internationaal afgesproken om ieder honderden telefoons te kopen om te stemmen.
Het lied van Kroatië was dan ook 10x(!!) meer favoriet bij de bookmakers dan Israel (voor de uitslag op donderdagavond bekend werd van Italië), terwijl ze slechts iets meer televote stemmen kregen. Dus in dat licht is het wél een heel duidelijk signaal van een factor tien.quote:Op zondag 12 mei 2024 12:22 schreef Momo het volgende:
Absoluut al denk ik wel dat dit ten koste is gegaan van Kroatië. Zal deels natuurlijk ook een tactische keuze geweest zijn om massaal op Zwitserland te stemmen.quote:Op zondag 12 mei 2024 08:49 schreef laxus13 het volgende:
Terecht niet gewonnen natuurlijk! Blij met de vakjury's deze keer
De vakjury kijkt meer naar het gehele plaatje, niet allen zang maar ook choreografie, belichting, beoordelen het nujmmer op mogelijkheid om op de radio te draaien, etc.quote:Op maandag 13 mei 2024 01:50 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Hier snap ik echt helemaal niets van. Dus een jury van 4 of 5 mensen die totaal geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving zijn kunnen een beter signaal geven dan de 2-3 miljoen TV kijkers uit Nederland die uit alle lagen van de samenleving komen? Net als de miljoenen kijkers uit Spanje, Portugal, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, VK, België en nog een hele rits landen die allemaal 12 punten aan Israel gaven? Israel won op een haar na zelfs de popular vote, en jij vindt dat signaal van een paar jury leden uit een zeer niche beroepsgroep een beter statement? Sorry, ik snap er nog steeds helemaal niets van en vraag me af of ik iets totaal over het hoofd zie.
Het was ontzettend goed gezongen, mooi emotioneel lied ook, en onder die enorme druk en met een joelende boeroepende menigte barbaren binnen én buiten de zaal en onder een enorme dreiging en met beveiliging van 100 politie agenten, ben ik benieuwd welke andere van de 37 landen zo’n performance had weten te leveren. Ik las vandaag dat die zanger die na Israel kwam het de ergste ervaring van zn leven vond, omdat het boegeroep nog naklonk en hij had gehoopt dat die daardoor had gehoopt na de halve finale naar huis had gemogen, en dat was dus het optreden ná Israel…Waar gaat het allemaal nog overquote:Op maandag 13 mei 2024 02:46 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De vakjury kijkt meer naar het gehele plaatje, niet allen zang maar ook choreografie, belichting, beoordelen het nujmmer op mogelijkheid om op de radio te draaien, etc.
wat dat betreft hebben de vakjury's zich wel flink ingehouden en lijken ze toch wel een statement hebben willen maken.
Ik had zelf het geluid uit staan maar ik begreep dat het zuiver gezongen was.
Het lied is alleen (ook met aangepastte tekst) nog wel politiek geladen en dus niet een nummer wat men makkelijk op de radio kan draaien.
En aan de andere kant kan je ook stellen dat je publieksjury juist op israël hebben gestemd vanwege de controverse eromheen, dat heb je zelf ook gedaan begreep ik uit eerdere posts.
Geert en Caroline net zo, die hebben mogelijk niet eens geluisterd naar de andere nummers.
Gelukkig had Zwitserland een sterk nummer, was ook al bij de bookies een van de kanshebbers.
Makkelijk nummer voor de radio (met positieve boodschap) ook, goede show met dat draaiplateau.
Alle controverse (en zelfs complottheorien (waar je blijkbaar zelf ook in gelooft)) daargelaten, goede winnaar.
Er was wel meer politie aanwezig maar dat was vooral voor de zekerheid.quote:Op maandag 13 mei 2024 03:05 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Het was ontzettend goed gezongen, mooi emotioneel lied ook, en onder die enorme druk en met een joelende boeroepende menigte barbaren binnen én buiten de zaal en onder een enorme dreiging en met beveiliging van 100 politie agenten, ben ik benieuwd welke andere van de 37 landen zo’n performance had weten te leveren. Ik las vandaag dat die zanger die na Israel kwam het de ergste ervaring van zn leven vond, omdat het boegeroep nog naklonk en hij had gehoopt dat die daardoor had gehoopt na de halve finale naar huis had gemogen, en dat was dus het optreden ná Israel…Waar gaat het allemaal nog over
De mensen die altijd het hardst janken dat Eurovision allemaal politiek is, hebben nu massaal om een politieke reden gestemd.quote:Op maandag 13 mei 2024 10:28 schreef VoMy het volgende:
Fascinerend dat mensen die duidelijk aangeven op Israel te hebben gestemd om politieke redenen, alvast boos zijn op de jury omdat deze te weinig punten zou hebben gegeven om politieke redenen.
Het is ook niet zo dat Geert Wilders, Caroline van der Plas, en dergelijke, hun politiek gemotiveerde stem onder stoelen of banken hebben gestoken. Maar de echte schande is natuurlijk dat de anderen iets om onmuzikale gronden gedaan zouden hebben!
Het calimero-gedrag van hatend rechts is weer eens off the charts.
Nee, een signaal van de gehele Europese jury. De televote is vele gemakkelijke grootschalig te manipuleren. Niet-kijkers en niet-fans zijn massaal opgeroepen om op Israël te stemmen. Daar valt weinig aan te doen door de andere 95% van de kijkers die daar niet aan meedoen.quote:Op maandag 13 mei 2024 01:50 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Hier snap ik echt helemaal niets van. Dus een jury van 4 of 5 mensen die totaal geen afspiegeling van de Nederlandse samenleving zijn kunnen een beter signaal geven dan de 2-3 miljoen TV kijkers uit Nederland die uit alle lagen van de samenleving komen? Net als de miljoenen kijkers uit Spanje, Portugal, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, VK, België en nog een hele rits landen die allemaal 12 punten aan Israel gaven? Israel won op een haar na zelfs de popular vote, en jij vindt dat signaal van een paar jury leden uit een zeer niche beroepsgroep een beter statement? Sorry, ik snap er nog steeds helemaal niets van en vraag me af of ik iets totaal over het hoofd zie.
Dat de jury een signaal wil afgeven (als dat zo was) is al onprofessioneel gedrag; die zouden juist neutraal moeten zijn. Zo maakt de jury het alsnog politiek geladen.quote:Op maandag 13 mei 2024 12:32 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Nee, een signaal van de gehele Europese jury. De televote is vele gemakkelijke grootschalig te manipuleren. Niet-kijkers en niet-fans zijn massaal opgeroepen om op Israël te stemmen. Daar valt weinig aan te doen door de andere 95% van de kijkers die daar niet aan meedoen.
Ja hoor, "heel West- , Zuid- en Midden-Europa is corrupt".quote:Op maandag 13 mei 2024 12:32 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Nee, een signaal van de gehele Europese jury. De televote is vele gemakkelijke grootschalig te manipuleren. Niet-kijkers en niet-fans zijn massaal opgeroepen om op Israël te stemmen. Daar valt weinig aan te doen door de andere 95% van de kijkers die daar niet aan meedoen.
Een duidelijker signaal dan het live boegeroep uit de zaal bestaat er niet. De mening van de échte kijker en de échte fan.
Die twaalf punten kwamen niet van de gebruikelijke tv-kijker dus dat is absoluut geen signaal vanuit de kijker thuis. Dat zijn gekaapte stemmen.
En verder valt het mij van jou tegen dat jij mij hierop persoonlijk probeert aan te vallen. Erg jammer.
Dat was zeer zeker politiek. Jammer dat het politiek heeft moeten worden, maar dat komt niet door de jury. De EBU en de Israëlische delegatie en zelfs de Israëlische regering hebben dit jaar uiterst politiek gemaakt.quote:Op maandag 13 mei 2024 14:15 schreef musicmaker92 het volgende:
[..]
Dat de jury een signaal wil afgeven (als dat zo was) is al onprofessioneel gedrag; die zouden juist neutraal moeten zijn. Zo maakt de jury het alsnog politiek geladen.
Precies niet wat ik gezegd heb of wat uit mijn post valt te concluderen. 🙂quote:Op maandag 13 mei 2024 14:41 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ja hoor, heel West- , Zuid- en Midden-Europa is corrupt.Ga toch weg. Het opgehitste publiek in Malmö is niet de stem van de kijker.
Was gewoon het allerbeste nummer, en het best gezongen!quote:Op maandag 13 mei 2024 12:24 schreef Em31 het volgende:
[ x ]
De nummer 2 in de televote ontbreekt, apart voor zo’n populair nummer.
Ach, dat doet toch iedereen op Youtube en andere platforms met 'ROBBED'?quote:Op zondag 19 mei 2024 14:06 schreef TheVulture het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)festatie-in-tel-aviv
Die tweet er ook bij "Should have won Eurovision"
De EBU:quote:Op vrijdag 24 mei 2024 05:12 schreef Nashipeer het volgende:
De EBU zou dit vast ook wel prima vinden![]()
[ x ]
Israël werd 19e bij de Poolse jury (18e na het wegvallen van hun nummer 10 Nederland), met één jurylid dat Israël op 8 zette en de andere 4 die het allemaal in de achterhoede plaatsten.quote:The artist awarded the most points to the Swiss representative, Nemo. When asked about the performance of the Israeli representative, Eden Golan,Natalia did not beat around the bush. She pointed out that despite Eden's vocal skills, she did not give her high marks.
"I thought for a long time what to do in this situation, but I decided to rate it low to show my opposition. In my opinion, it shouldn't have happened, but I didn't want to hurt this girl so much and I didn't give her last place, but I gave her one "of the last ones”
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |