Zelenski heeft het over geheime langeafstandswapens. En ATACMS waren toen toch al niet geheim meer? En nu helemaal al niet meer.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat lijkt me gewoon die aanval inderdaad. Waarschijnlijk met ATACMS.
https://www.theguardian.c(...)s-missiles-zelenskiyquote:Allies have provided Ukrainian forces with long-range weapons that cannot be discussed yet.
(17 oktober, dus dag van aanval op vliegvelden)quote:Ukraine deploys US-supplied ATACMS missiles for first time, Zelenskiy says
Er werd pas na de aanvallen op die helikopters gezegd dat ze al een tijdje ATACMS hadden. De halve wereld stond nog te schuimbekken dat Biden ze niet gaf en ineens BOEM. Had de VS ze stiekem wel geleverd.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:38 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Zelenski heeft het over geheime langeafstandswapens. En ATACMS waren toen toch al niet geheim meer? En nu helemaal al niet meer.
[..]
Klopt. Maar die waren toen al geen geheim meer. En nu heeft hij het over geheime langeafstandswapens die die helikopters en vliegtuigen vernietigd hebben. Dus zou Oekraïne al beschikken over andere wapens waar we nu nog van zeggen dat die zo snel mogelijk geleverd moeten worden, en die dus stiekem geleverd zijn. (bijvoorbeeld de F-16, of de Taurus, of zo iets).quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Er werd pas na de aanvallen op die helikopters gezegd dat ze al een tijdje ATACMS hadden. De halve wereld stond nog te schuimbekken dat Biden ze niet gaf en ineens BOEM. Had de VS ze stiekem wel geleverd.
Bedankt hansquote:Op donderdag 11 januari 2024 23:56 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dit is een Nederlands forum, waarom gebruik je Engelse termen?
Kan ie mooi Tiktok filmpjes over maken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:36 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ze worden er niet enthousiaster op, die Russen.
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?quote:Op donderdag 11 januari 2024 23:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit? Oekraïne heeft zich duidelijk uitgesproken over de voorwaarden wat betreft het winnen van die oorlog. Daar zijn ze ver van verwijderd. Natuurlijk hadden de Russen meer willen hebben, maar met wat ze nu in handen hebben kunnen ze thuis het prima slijten als een win.
Jullie kunnen nu allemaal dingen gaan noemen waar de Russen vast van zullen balen, maar ik denk niet dat het zo werkt bij de Russen. Ook dat heeft die 2 jaar nog eens uitgewezen.
Het lijkt me eerder een gevalletje lost in translation.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:46 schreef Delenlill het volgende:
. Maar op de manier waarop hij het zegt laat mij denken dat er meer aan de hand kan zijn.
Nieuwe typen Iris XLT? Er is een versie in ontwikkeling die moet wedijveren met de patriot qua afstand.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:44 schreef Delenlill het volgende:
https://newsukraine.rbc.u(...)pons-1705000014.html
[..]
Iemand enig idee wanneer and waar dit gebeurd is? Ging dit om die aanvallen op vliegvelden waarbij al die helikopters vernietigd werden? Afgelopen oktober in Berdyansk dus? Of is het iets meer recent waar wij nog niks over gehoord hebben?
Of gaat het toch misschien om F-16s die in het geheim al eerder geleverd zijn?
Zijn in elk geval mooie nummers.
Dat zou inderdaad een mooie zijn. Als zij die al hebben en het nog geheim is. Dat zij al daadwerkelijk een heleboel vliegtuigen en helikopters hiermee de lucht uit geschoten hebben.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nieuwe typen Iris XLT? Er is een versie in ontwikkeling die moet wedijveren met de patriot qua afstand.
Die aanval was toch wat langer geleden?quote:
Het artikel geeft ook niet aan dat de helikopters uit de lucht geschoten zijn. Maar de 12 vliegtuigen wel. Allemaal tegelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:27 schreef Ulx het volgende:
Ik betwijfel of er zonder dat het in het nieuws was ineens 28 andere helikopters uit de lucht zijn geschoten. Het kàn, maar heel waarschijnlijk lijkt het me gewoon niet.
De video's van Tsetjenen van de afgelopen dagen met hun benen eraf waren nog minder enthousiast.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:36 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ze worden er niet enthousiaster op, die Russen.
Uiteraard is dit lichtelijk overdreven. Het echte getal, gebaseerd op satelietbeelden en russische bronnen, was lager.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:27 schreef Ulx het volgende:
Ik betwijfel of er zonder dat het in het nieuws was ineens 28 andere helikopters uit de lucht zijn geschoten. Het kàn, maar heel waarschijnlijk lijkt het me gewoon niet.
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder. En hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat die mensen niet meer teruggaan. Zit je met een groot gedeelte van oudjes achter want de vrouwen zijn weg en de mannen in het leger.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?
Je bent echt te verwend geraakt met die moderne Amerikaanse invallen waarbij hele landen in 3 weken opgerold worden. Een beetje moderne industriële oorlog duurt gewoon jaren.
En laten we niet vergeten dat Oekraine ook gewoon een populatie van 44 miljoen heeft. Het is geen Moldavie.
Dat moet wel zijn want als ze er 26 gesloopt hebben in eens dan had je dat allang ergens gehoord.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het lijkt me eerder een gevalletje lost in translation.
Maar Oekraïne heeft zelf een behoorlijk capabele defensie industrie. Dat ze zelf iets hebben gebouwd kan ook zomaar.
Dat is niet wat de statistieksites zeggen maar er zijn idd behoorlijk wat vluchtelingen die misschien meegenomen zijn. Het ging ook meer om de grootte van het land niet de populatie opbouw.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder. En hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat die mensen niet meer teruggaan. Zit je met een groot gedeelte van oudjes achter want de vrouwen zijn weg en de mannen in het leger.
Omdat 2 jaar vol in de oorlog een hele lange tijd is. Ik denk helemaal niet aan Amerikaanse invallen bij deze oorlog.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?
Je bent echt te verwend geraakt met die moderne Amerikaanse invallen waarbij hele landen in 3 weken opgerold worden. Een beetje moderne industriële oorlog duurt gewoon jaren.
En laten we niet vergeten dat Oekraine ook gewoon een populatie van 44 miljoen heeft. Het is geen Moldavie.
En de oorlogsmoeheid die erin sluipt bij Rusland. De verliezen aan Russische zijde zijn echt enorm. Verliezen die betaald worden in mensenlevens en economische schade. Economische schade die langzaam maar zeker steeds pijnlijker wordt voor de gemiddelde Rus.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Omdat 2 jaar vol in de oorlog een hele lange tijd is. Ik denk helemaal niet aan Amerikaanse invallen bij deze oorlog.
Ik weet wel dat 2 jaar vol in de oorlog enorme strepen trekt in een land. We hebben het hier al eens gehad over de oorlogsmoeheid die erin sluipt bij Oekraïne.
Ik denk dat niemand kan voorspellen of er dit jaar, of volgend jaar, nog dingen geforceerd worden.quote:Ding is wel dat het front aardig stil ligt en als dat lang duurt wordt het doorbreken alleen maar lastiger gezien de verdediging die doorgebouwd wordt. Dan wegen de kosten van aanvallen niet meer op tegen het verdedigen van wat je hebt. Als men dit jaar niets forceert, gebeurt dat volgend jaar ook niet.
Dat klopt bij gelijkblijvende omstandigheden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ding is wel dat het front aardig stil ligt en als dat lang duurt wordt het doorbreken alleen maar lastiger gezien de verdediging die doorgebouwd wordt. Dan wegen de kosten van aanvallen niet meer op tegen het verdedigen van wat je hebt. Als men dit jaar niets forceert, gebeurt dat volgend jaar ook niet.
Er zijn 4.2 miljoen oekrainse vluchtelingen buiten Oekraïne op 28 september 2023. Bevolking loopt al tientallen jaren terug.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is niet wat de statistieksites zeggen maar er zijn idd behoorlijk wat vluchtelingen die misschien meegenomen zijn. Het ging ook meer om de grootte van het land niet de populatie opbouw.
Dat is irrelevant. Zelfs een land als Nederland kan een leger van 1 miljoen man in stand houden, met ieder jaar 100.000+ gesneuvelden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |