Zelenski heeft het over geheime langeafstandswapens. En ATACMS waren toen toch al niet geheim meer? En nu helemaal al niet meer.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:34 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat lijkt me gewoon die aanval inderdaad. Waarschijnlijk met ATACMS.
https://www.theguardian.c(...)s-missiles-zelenskiyquote:Allies have provided Ukrainian forces with long-range weapons that cannot be discussed yet.
(17 oktober, dus dag van aanval op vliegvelden)quote:Ukraine deploys US-supplied ATACMS missiles for first time, Zelenskiy says
Er werd pas na de aanvallen op die helikopters gezegd dat ze al een tijdje ATACMS hadden. De halve wereld stond nog te schuimbekken dat Biden ze niet gaf en ineens BOEM. Had de VS ze stiekem wel geleverd.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:38 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Zelenski heeft het over geheime langeafstandswapens. En ATACMS waren toen toch al niet geheim meer? En nu helemaal al niet meer.
[..]
Klopt. Maar die waren toen al geen geheim meer. En nu heeft hij het over geheime langeafstandswapens die die helikopters en vliegtuigen vernietigd hebben. Dus zou Oekraïne al beschikken over andere wapens waar we nu nog van zeggen dat die zo snel mogelijk geleverd moeten worden, en die dus stiekem geleverd zijn. (bijvoorbeeld de F-16, of de Taurus, of zo iets).quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Er werd pas na de aanvallen op die helikopters gezegd dat ze al een tijdje ATACMS hadden. De halve wereld stond nog te schuimbekken dat Biden ze niet gaf en ineens BOEM. Had de VS ze stiekem wel geleverd.
Bedankt hansquote:Op donderdag 11 januari 2024 23:56 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dit is een Nederlands forum, waarom gebruik je Engelse termen?
Kan ie mooi Tiktok filmpjes over maken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:36 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ze worden er niet enthousiaster op, die Russen.
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?quote:Op donderdag 11 januari 2024 23:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Wat maakt dat uit? Oekraïne heeft zich duidelijk uitgesproken over de voorwaarden wat betreft het winnen van die oorlog. Daar zijn ze ver van verwijderd. Natuurlijk hadden de Russen meer willen hebben, maar met wat ze nu in handen hebben kunnen ze thuis het prima slijten als een win.
Jullie kunnen nu allemaal dingen gaan noemen waar de Russen vast van zullen balen, maar ik denk niet dat het zo werkt bij de Russen. Ook dat heeft die 2 jaar nog eens uitgewezen.
Het lijkt me eerder een gevalletje lost in translation.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:46 schreef Delenlill het volgende:
. Maar op de manier waarop hij het zegt laat mij denken dat er meer aan de hand kan zijn.
Nieuwe typen Iris XLT? Er is een versie in ontwikkeling die moet wedijveren met de patriot qua afstand.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:44 schreef Delenlill het volgende:
https://newsukraine.rbc.u(...)pons-1705000014.html
[..]
Iemand enig idee wanneer and waar dit gebeurd is? Ging dit om die aanvallen op vliegvelden waarbij al die helikopters vernietigd werden? Afgelopen oktober in Berdyansk dus? Of is het iets meer recent waar wij nog niks over gehoord hebben?
Of gaat het toch misschien om F-16s die in het geheim al eerder geleverd zijn?
Zijn in elk geval mooie nummers.
Dat zou inderdaad een mooie zijn. Als zij die al hebben en het nog geheim is. Dat zij al daadwerkelijk een heleboel vliegtuigen en helikopters hiermee de lucht uit geschoten hebben.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nieuwe typen Iris XLT? Er is een versie in ontwikkeling die moet wedijveren met de patriot qua afstand.
Die aanval was toch wat langer geleden?quote:
Het artikel geeft ook niet aan dat de helikopters uit de lucht geschoten zijn. Maar de 12 vliegtuigen wel. Allemaal tegelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:27 schreef Ulx het volgende:
Ik betwijfel of er zonder dat het in het nieuws was ineens 28 andere helikopters uit de lucht zijn geschoten. Het kàn, maar heel waarschijnlijk lijkt het me gewoon niet.
De video's van Tsetjenen van de afgelopen dagen met hun benen eraf waren nog minder enthousiast.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:36 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ze worden er niet enthousiaster op, die Russen.
Uiteraard is dit lichtelijk overdreven. Het echte getal, gebaseerd op satelietbeelden en russische bronnen, was lager.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:27 schreef Ulx het volgende:
Ik betwijfel of er zonder dat het in het nieuws was ineens 28 andere helikopters uit de lucht zijn geschoten. Het kàn, maar heel waarschijnlijk lijkt het me gewoon niet.
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder. En hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat die mensen niet meer teruggaan. Zit je met een groot gedeelte van oudjes achter want de vrouwen zijn weg en de mannen in het leger.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?
Je bent echt te verwend geraakt met die moderne Amerikaanse invallen waarbij hele landen in 3 weken opgerold worden. Een beetje moderne industriële oorlog duurt gewoon jaren.
En laten we niet vergeten dat Oekraine ook gewoon een populatie van 44 miljoen heeft. Het is geen Moldavie.
Dat moet wel zijn want als ze er 26 gesloopt hebben in eens dan had je dat allang ergens gehoord.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:57 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het lijkt me eerder een gevalletje lost in translation.
Maar Oekraïne heeft zelf een behoorlijk capabele defensie industrie. Dat ze zelf iets hebben gebouwd kan ook zomaar.
Dat is niet wat de statistieksites zeggen maar er zijn idd behoorlijk wat vluchtelingen die misschien meegenomen zijn. Het ging ook meer om de grootte van het land niet de populatie opbouw.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder. En hoe langer het duurt hoe groter de kans is dat die mensen niet meer teruggaan. Zit je met een groot gedeelte van oudjes achter want de vrouwen zijn weg en de mannen in het leger.
Omdat 2 jaar vol in de oorlog een hele lange tijd is. Ik denk helemaal niet aan Amerikaanse invallen bij deze oorlog.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat 2 jaar een lange periode is?
Je bent echt te verwend geraakt met die moderne Amerikaanse invallen waarbij hele landen in 3 weken opgerold worden. Een beetje moderne industriële oorlog duurt gewoon jaren.
En laten we niet vergeten dat Oekraine ook gewoon een populatie van 44 miljoen heeft. Het is geen Moldavie.
En de oorlogsmoeheid die erin sluipt bij Rusland. De verliezen aan Russische zijde zijn echt enorm. Verliezen die betaald worden in mensenlevens en economische schade. Economische schade die langzaam maar zeker steeds pijnlijker wordt voor de gemiddelde Rus.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Omdat 2 jaar vol in de oorlog een hele lange tijd is. Ik denk helemaal niet aan Amerikaanse invallen bij deze oorlog.
Ik weet wel dat 2 jaar vol in de oorlog enorme strepen trekt in een land. We hebben het hier al eens gehad over de oorlogsmoeheid die erin sluipt bij Oekraïne.
Ik denk dat niemand kan voorspellen of er dit jaar, of volgend jaar, nog dingen geforceerd worden.quote:Ding is wel dat het front aardig stil ligt en als dat lang duurt wordt het doorbreken alleen maar lastiger gezien de verdediging die doorgebouwd wordt. Dan wegen de kosten van aanvallen niet meer op tegen het verdedigen van wat je hebt. Als men dit jaar niets forceert, gebeurt dat volgend jaar ook niet.
Dat klopt bij gelijkblijvende omstandigheden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Ding is wel dat het front aardig stil ligt en als dat lang duurt wordt het doorbreken alleen maar lastiger gezien de verdediging die doorgebouwd wordt. Dan wegen de kosten van aanvallen niet meer op tegen het verdedigen van wat je hebt. Als men dit jaar niets forceert, gebeurt dat volgend jaar ook niet.
Er zijn 4.2 miljoen oekrainse vluchtelingen buiten Oekraïne op 28 september 2023. Bevolking loopt al tientallen jaren terug.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is niet wat de statistieksites zeggen maar er zijn idd behoorlijk wat vluchtelingen die misschien meegenomen zijn. Het ging ook meer om de grootte van het land niet de populatie opbouw.
Dat is irrelevant. Zelfs een land als Nederland kan een leger van 1 miljoen man in stand houden, met ieder jaar 100.000+ gesneuvelden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze hebben er geen 44 miljoen maar een heel stuk minder.
Het is goed voor Oekraïne als het bij de EU en NAVO komt. Als we dan toch de oorlog buiten beschouwing houden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:01 schreef BEFEM het volgende:
Het gaat niet over oorlog of wat dan ook, het gaat er over wat goed is voor Oekraïne. Het is echt niet goed voor zo'n groot land als de bevolking zo hard krimpt. En dat probleem wordt alleen maar groter.
Navo ja, EU nee. Dag dat ze bij de EU komen stroomt het land nog verder leeg. EU moet ze gewoon steunen en mee handelen zonder ze bij de EU te laten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:02 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Het is goed voor Oekraïne als het bij de EU en NAVO komt. Als we dan toch de oorlog buiten beschouwing houden.
Dat bevolkingskrimp niet goed is voor een land, prima. Maar daar heeft het hele oosten last van.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:01 schreef BEFEM het volgende:
Het gaat niet over oorlog of wat dan ook, het gaat er over wat goed is voor Oekraïne. Het is echt niet goed voor zo'n groot land als de bevolking zo hard krimpt. En dat probleem wordt alleen maar groter.
Dat klopt. En toetreding tot de EU heeft daar niet bij geholpen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:09 schreef oheng het volgende:
[..]
Dat bevolkingskrimp niet goed is voor een land, prima. Maar daar heeft het hele oosten last van.
Gezien andere industriële oorlogen valt dat wel mee.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Omdat 2 jaar vol in de oorlog een hele lange tijd is. Ik denk helemaal niet aan Amerikaanse invallen bij deze oorlog.
Werkt twee richtingen op. Oekraine vecht voor zijn bestaan en de veiligheid van zijn gezin. De Russen vechten voor ... ?quote:Ik weet wel dat 2 jaar vol in de oorlog enorme strepen trekt in een land. We hebben het hier al eens gehad over de oorlogsmoeheid die erin sluipt bij Oekraïne.
Klopt maar dat kan snel veranderen. Levert de VS een paar 100 ATACMS dan zijn de Russen nergens meer veilig in de bezette gebieden. En zo zijn er veel meer wildcards. 1914-1918 laat dat ook wel mooi zien.quote:Ik weet ook vrij zeker dat ik hier bij de users hoor, die enigszins realistisch denkt over het verloop en de duur van de oorlog.
Ding is wel dat het front aardig stil ligt en als dat lang duurt wordt het doorbreken alleen maar lastiger gezien de verdediging die doorgebouwd wordt. Dan wegen de kosten van aanvallen niet meer op tegen het verdedigen van wat je hebt. Als men dit jaar niets forceert, gebeurt dat volgend jaar ook niet.
Ik denk juist dat het omgekeerde gaat gebeuren wanneer de oorlog voorbij is.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Navo ja, EU nee. Dag dat ze bij de EU komen stroomt het land nog verder leeg. EU moet ze gewoon steunen en mee handelen zonder ze bij de EU te laten.
Alleen als ze niet bij de EU komen. Als ze wel bij de EU komen kan je in Nederland als bouwvakker 2500 netto verdienen of 800 euro in Oekraïne. Dan loopt het leeg.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:11 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het omgekeerde gaat gebeuren wanneer de oorlog voorbij is.
Oekraine moet opnieuw opgebouwd gaan worden. En er zal een overvloed aan vrijgezelle vrouwen aanwezig zijn in het land en zoals na elke grote oorlog zal er een geboortegolf volgen. Vanuit het westen zal er heel veel geld naar Oekraine gaan voor het opbouwen ervan. En dan komt er ook nog herstelbetalingen vanuit Rusland bij (als alles goed gaat).
Dus er zal een heel groot aantal banen gecreëerd worden, de lonen zullen omhoog gaan en er zullen vrouwen aanwezig zijn om een familie mee te starten. Dat lijkt mij toch een goede indicatie op een immigranten stroom van rondgelegen Oost-Europese landen naar Oekraïne toe.
Als dat inderdaad zo is. Waarom hebben wij nog steeds grote tekorten aan personeel in bijna elke beroepsgroep inclusief de bouw. Waarom is heel Oost-Europa (het gedeelte bij de EU) nog niet leeggestroomd?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:43 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Alleen als ze niet bij de EU komen. Als ze wel bij de EU komen kan je in Nederland als bouwvakker 2500 netto verdienen of 800 euro in Oekraïne. Dan loopt het leeg.
Ik weet niet of je het nieuws volgt betreffende arbeidsmigratiequote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:03 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Als dat inderdaad zo is. Waarom hebben wij nog steeds grote tekorten aan personeel in bijna elke beroepsgroep inclusief de bouw. Waarom is heel Oost-Europa (het gedeelte bij de EU) nog niet leeggestroomd?
Het is erg moeilijke om hier betaalbare woningen te vinden, ook zijn de vaste lasten erg hoog. Weinig Nederlandse vrouwen zullen geïnteresseerd zijn om een familie te starten met een Oost-Europeaanse man. (taal barriere, cultuur verschillen enzovoort). De gemiddelde Oost-Europeaan spreekt geen Engels, laat staan Nederlands. Dus communicatie is ook niet echt gemakkelijk. Ook zijn wij het land van regeltjes, waar ik zelfs soms gek van wordt.
Laten we het hopen. Maar aan woorden hebben ze niks, oekraine heeft wapens nodig.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:12 schreef Cilantro het volgende:
[ twitter ]
Zoals ik al dacht. Milders is nu pro-Oekraïne. Net als Meloni toen zij de verkiezingen won.
Dat zal gewoon blijven doorgaan. De partijen waar hij mee wil samenwerken zijn allemaal voor militaire en financiële steun.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Maar aan woorden hebben ze niks, oekraine heeft wapens nodig.
Het zijn de republikeinen die hier de oorzaak van zijn, en je raad nooit naar wie veel van die republikeinen luisteren, Trump inderdaad.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:15 schreef epicbeardman het volgende:
US stops arms supplies to Ukraine -- White House
https://www.sundaymail.co(...)upplies-have-stopped
Maar dat zou Trump toch doen als hij wint dit jaar? waarom nu al Bidenneke?
Behalve wat ik hier op Fok tegenkom niet echt. Maar het is een feit dat wij een groot tekort hebben aan arbeidskrachten in de meeste beroepsgroepen. Dus blijkbaar zijn wij niet paradijselijk genoeg voor Oost-Europeaanse arbeidsmigranten. En het CBS heeft nog geen cijfers over 2023.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:11 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik weet niet of je het nieuws volgt betreffende arbeidsmigratie
Dat noem ik in elk geval geen massale immigratie als ik kijk naar het immigratie saldo. Het klopt dat het elk jaar omhoog gaat. Maar zoals ik al zei Oost-Europe loopt nog niet leeg om hier aan het werk te gaan.quote:In 2022 immigreerden 403 108 personen naar Nederland. Dat waren er 150 580 meer dan dan in 2021. Daarnaast emigreerden 179 310 personen uit Nederland, 33 980 meer dan een jaar eerder. In totaal migreerden er in 2022 meer personen naar Nederland dan dat er vertrokken. Het migratiesaldo (de immigratie minus de emigratie) bedroeg 223 798 personen.
De Trumpisten zijn daarvoor verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:15 schreef epicbeardman het volgende:
De Nederlandse bevolking groeit snel door immigratie. Het grootste deel daarvan zijn arbeiders van binnen de EU (3x raden uit welke streek die komen). Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Duitsland en voor de Brexit het VK. Bevolking van Oost Europese landen daalt overal, op Polen na.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:27 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Behalve wat ik hier op Fok tegenkom niet echt. Maar het is een feit dat wij een groot tekort hebben aan arbeidskrachten in de meeste beroepsgroepen. Dus blijkbaar zijn wij niet paradijselijk genoeg voor Oost-Europeaanse arbeidsmigranten. En het CBS heeft nog geen cijfers over 2023.
Politieke poppenkast voor het klootjesvolk. Het pompen van geld in het militair-industriele complex gaat gewoon door (zie steun van Democraten tijdens Trump's regeer periode). En Oekraïne is het grootste conflict sinds de Koreaanse Oorlog. Dat willen ze niet missen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:15 schreef epicbeardman het volgende:
Bevolkingskrimp geldt voor de Russen net zo hard en daarbij komt nog dat Rusland door hun peperdure oorlog, verhoging van het defensiebudget en westerse sancties langzaam maar zeker door het putje gaat, terwijl Oekraïne juist economisch gesteund wordt door het westen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Er zijn 4.2 miljoen oekrainse vluchtelingen buiten Oekraïne op 28 september 2023. Bevolking loopt al tientallen jaren terug.
Hoe langer de oorlog duurt hoe uitzichtlozer het wordt voor Oekraïne. Ze hebben helemaal geen 10 jaar de tijd om te hopen dat Rusland eens gaat instorten.
Een 'ja maar Rusland heeft ook een krimpende bevolking' is niet echt een argument waarom dat het geen probleem voor oekraine zou zijn hé.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:36 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Bevolkingskrimp geldt voor de Russen net zo hard en daarbij komt nog dat Rusland door hun peperdure oorlog, verhoging van het defensiebudget en westerse sancties langzaam maar zeker door het putje gaat, terwijl Oekraïne juist economisch gesteund wordt door het westen.
Overigens dienen de westerse sancties veel zwaarder te worden; de Russen moet de mogelijkheden ontnomen worden om zelf (voldoende hoeveelheden) voedsel te produceren, net zoals er een boycot op de export van medicijnen en medische apparatuur naar Rusland in het leven geroepen hoort te worden. Het Russische volk wordt nog altijd te veel ontzien.
Ja en als ik een miljoen win kan ik een mooi droomhuis kopen..quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat klopt bij gelijkblijvende omstandigheden.
Zou het bv lukken om luchtoverwicht te verkrijgen, bombardeer je moeiteloos al die rus stellingen weg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |