Als er geen uren zijn, kan je ze ook niet werken. Klinkt mij als een probleem van de werkgever.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:22 schreef krijtlijk het volgende:
Hai,
Ik heb een vast contract voor een aantal uren per week, maar ik kom vaak niet aan dat aantal uren omdat er te weinig werk is, als ik vroeg klaar ben vraag ik of ik nog iets kan doen maar werkgever zegt vaak van niet en ik kan naar huis. Ik heb nu behoorlijk wat min uren, deze inhalen wordt lastig aangezien er weinig werk is. Ik wil met mijn werkgever hierover wel in gesprek, maar ik ben zelf niet zo mondig en weet niet goed hoe het allemaal zit en wil niet zomaar iets toezeggen, moet ik op een of andere manier die uren inhalen of heeft werkgever pech want ik ben wel gewoon beschikbaar tijdens de uren die in mijn contract staan. Weet iemand hier meer over?
Dat is ook een beetje wat ik denk, ik zit er over te denken om een keer wat anders te zoeken aangezien ik het niet heel erg naar mijn zin heb. Maar ik weet niet hoe dat dan zit met mijn min uren, of dat dan verekend wordt met mijn loon, of weet ik veel wat.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als er geen uren zijn, kan je ze ook niet werken. Klinkt mij als een probleem van de werkgever.
Ik zou je vakbond hierover bellen en daarna per 1 maart ergens anders gaan werken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:34 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje wat ik denk, ik zit er over te denken om een keer wat anders te zoeken aangezien ik het niet heel erg naar mijn zin heb. Maar ik weet niet hoe dat dan zit met mijn min uren, of dat dan verekend wordt met mijn loon, of weet ik veel wat.
Of benoem ik het dan verkeerd misschien? Ik sta bijv.ingepland tot 5 uur maar om 2 uur mag ik al naar huis. Maar er zijn soms dagen dat ik een uur langer blijf als er wel wat te doen is..Ik heb niet zoveel ervaring met dit soort dingen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Als er geen werk is krijg je ook geen minuren.
Minuren krijg je als je meer vakantie opneemt dan dat je vakantieuren hebt
Ligt wel aan de cao. Het kan zijn dat je bv. 40 uur per week werkt per x periode.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou steeds op papier eisen dat je niet door eigen toedoen minder uren maakt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:48 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Of benoem ik het dan verkeerd misschien? Ik sta bijv.ingepland tot 5 uur maar om 2 uur mag ik al naar huis. Maar er zijn soms dagen dat ik een uur langer blijf als er wel wat te doen is..Ik heb niet zoveel ervaring met dit soort dingen.
Dat hangt van de cao af.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:48 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Of benoem ik het dan verkeerd misschien? Ik sta bijv.ingepland tot 5 uur maar om 2 uur mag ik al naar huis. Maar er zijn soms dagen dat ik een uur langer blijf als er wel wat te doen is..Ik heb niet zoveel ervaring met dit soort dingen.
Worden die uren die in je contract staan gewoon iedere maand betaald?quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:22 schreef krijtlijk het volgende:
Hai,
Ik heb een vast contract voor een aantal uren per week, maar ik kom vaak niet aan dat aantal uren omdat er te weinig werk is, als ik vroeg klaar ben vraag ik of ik nog iets kan doen maar werkgever zegt vaak van niet en ik kan naar huis.
Je weet toch wel of je uren betaald worden of niet? Kijk eens op je loonstrookquote:Op donderdag 11 januari 2024 18:02 schreef krijtlijk het volgende:
Dank voor de reacties zover, ik ga morgen uitzoeken hoe het zit met de cao, als ik daar niet uitkom dan is de vakbond stap nr 2? Mijn werkgever is best oke hoor, maar ik wil graag even weten hoe het zit, ik voel me soms snel overrompeld en zeg dan soms te snel ja op iets.
Ik krijg een vast bedrag en loonspecificatie voor het aantal uren dat in mijn contract staat, maar in de praktijk werk ik dus minder uren.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Worden die uren die in je contract staan gewoon iedere maand betaald?
Zo niet zou ik
1- Een andere baan zoeken
2- Een advocaat in de arm nemen en die niet betaalde contract uren opeisen, plus kosten advocaat
Dit is gewoon een hamerstuk voor een rechter, of jij wat te doen hebt is niet relevant, je hebt X uren in je contract, dan moeten die X uren gewoon betaald worden.
Je geeft aan dat je het verder sowieso niet naar je zin hebt, dan zou ik sowieso wat anders zoeken.
Wat is dan het probleem?quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:06 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik krijg een vast bedrag en loonspecificatie voor het aantal uren dat in mijn contract staat, maar in de praktijk werk ik dus minder uren.
Nr1 is de vakbond, daar betaal je ze voor. Nr2 is ander werk aannemen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:02 schreef krijtlijk het volgende:
Dank voor de reacties zover, ik ga morgen uitzoeken hoe het zit met de cao, als ik daar niet uitkom dan is de vakbond stap nr 2? Mijn werkgever is best oke hoor, maar ik wil graag even weten hoe het zit, ik voel me soms snel overrompeld en zeg dan soms te snel ja op iets.
Ik weet het even niet, ik ga er morgen even voor zitten en alles uitzoeken wat jullie hebben benoemd.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:18 schreef investeerdertje het volgende:
@:krijtlijk welke cao zit je
Waarom ben je lid an de vakbond als je het liever zelf doet?quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:23 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik weet het even niet, ik ga er morgen even voor zitten en alles uitzoeken wat jullie hebben benoemd.
Ik heb hier werkelijk geen kaas van gegeten, en weet niet eens of ik überhaupt lid ben van een vakbond, ik moet dit morgen allemaal gaan uitzoeken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom ben je lid an de vakbond als je het liever zelf doet?
Nee. Als je een jaarcontract hebt voor 1900 uur, de werkgever 1700 uur werk heeft, maar jij 1900 uur beschikbaar bent. Betaald de werkgever je 1900. Het is niet jouw fout dat er geen werk is. Helemaal als ze je weg sturen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:57 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Wat voor werk gaat het om?
Ik heb nog nergens meegemaakt dat je minder uren kan maken dan volgens het contract zonder consequenties, maar misschien heerst er bij jouw bedrijf wel een relaxte laat-maar-gaan cultuur.
Bij uitzendwerk ben ik ook weleens wat eerder weg gegaan als er geen werk was en gaf dan ook gewoon minder uren door aan het uitzendbureau (en kreeg ik dus ook minder uitbetaald). Daar werd dan niet moeilijk over gedaan (zolang het incidenteel bleef vermoedelijk). Bij een tijdelijk/vast contract kon het alleen door de tijd later weer in te halen of door vakantie-uren op te nemen. Een kwartiertje wordt vaak niet zo moeilijk over gedaan maar als het om uren gaat dan alleen in overleg.
Vaak genoeg meegemaakt dat er niets te doen is. Je kunt de vloer maar zo vaak aanvegen voordat het doelloos wordt en dan begint salaris op aanwezigheidspremie te lijken en worden de dagen erg lang.
Niet helemaal, als ik klaar ben dan ga ik naar huis en ga geen onnodige dingen doen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ze moeten een betere planner in dienst nemen. Beter inschatten hoeveel mensen er nodig zijn tot 13uur en hoeveel tot 17uur.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:48 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik denk dat wij in verschillende bedrijfstakken werkzaam zijn. Als er geen werk is betekent dat niet dat ik zomaar naar huis mag gaan. Beschikbaar zijn is bij ons hetzelfde als aanwezig zijn.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Als je een jaarcontract hebt voor 1900 uur, de werkgever 1700 uur werk heeft, maar jij 1900 uur beschikbaar bent. Betaald de werkgever je 1900. Het is niet jouw fout dat er geen werk is. Helemaal als ze je weg sturen.
Als je een kantoorbaantje hebt kan ik me daar iets bij voorstellen maar aanvegen hoort bij mijn werk. Normaliter op vrijdagmiddag aan het eind van de dag maar als er niks te doen is dan een keer vaker, dan nog een keer onder de werkbanken en stellingen door, misschien wat extra opruimen maar op laatst ben je er wel een keer klaar mee.quote:Daarbij, als iemand mij stelt de vloer aan te moeten gaan vegen dan lach ik diegene heel erg hard uit.
oh dat verwachten ze hier ook. Maar ik ga geen vloeren aanvegen, kunnen ze mooi vergeten.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:11 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Ik denk dat wij in verschillende bedrijfstakken werkzaam zijn. Als er geen werk is betekent dat niet dat ik zomaar naar huis mag gaan. Beschikbaar zijn is bij ons hetzelfde als aanwezig zijn.
tja, als het schoon is is het schoon. Dan heeft vegen geen nut. Op het moment dat iets als kut klus bestempelt kan worden ligt er voor mij de grens. Of het is inhoud van mijn functie, of je hebt gewoon geen werk voor mij.quote:[..]
Als je een kantoorbaantje hebt kan ik me daar iets bij voorstellen maar aanvegen hoort bij mijn werk. Normaliter op vrijdagmiddag aan het eind van de dag maar als er niks te doen is dan een keer vaker, dan nog een keer onder de werkbanken en stellingen door, misschien wat extra opruimen maar op laatst ben je er wel een keer klaar mee.
Vaak komt het erop neer dat je bezig bent te doen alsof je ergens mee bezig bent zodat managers zich niet geroepen voelen allemaal zinloze kutklussen te bedenken om je bezig te houden. De meesten hebben het wel door en dan geldt de stilzwijgende afspraak dat zij niet zeuren over dat je niks nuttigs doet als jij niet zeurt over dat er geen F te doen is.
Nadeel van geen kantoorbaan is dat je niet de hele dag op Fok rond kunt hangen.
Ts word naar huis gestuurd. Werkgever kiest hier voor. Ts heeft niets in te halen als het volgens zijn cao niet in de periode valt.quote:Maar terug naar TS.
TS moet bespreken met de baas over wat er verwacht wordt als ze eerder naar huis gaat en minder uren maakt dan volgens het contract.
of
TS wacht gewoon af en maakt geen slapende honden wakker. Mogelijk gebeurt er niks, mogelijk mag TS op gesprek komen en moeten de min-uren verrekend of ingehaald worden.
Hi TS.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:22 schreef krijtlijk het volgende:
Hai,
Ik heb een vast contract voor een aantal uren per week, maar ik kom vaak niet aan dat aantal uren omdat er te weinig werk is, als ik vroeg klaar ben vraag ik of ik nog iets kan doen maar werkgever zegt vaak van niet en ik kan naar huis. Ik heb nu behoorlijk wat min uren, deze inhalen wordt lastig aangezien er weinig werk is. Ik wil met mijn werkgever hierover wel in gesprek, maar ik ben zelf niet zo mondig en weet niet goed hoe het allemaal zit en wil niet zomaar iets toezeggen, moet ik op een of andere manier die uren inhalen of heeft werkgever pech want ik ben wel gewoon beschikbaar tijdens de uren die in mijn contract staan. Weet iemand hier meer over?
Er is weinig mis met advies inwinnen. Maar je hebt belang bij hoe de cao is, niet hoe een werkgever hem uitlegt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:43 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Hi TS.
Ik lees dat je wel elke maand hetzelfde bedrag uitbetaald krijgt, dat zullen waarschijnlijk je contractueel overeengekomen uren zijn. Ik lees dat je het over minuren hebt, zijn dat dan de uren die je eerder naar huis kan indien er geen werk meer is? Dat zou vreemd zijn, in principe ben je beschikbaar voor de bedongen arbeid als er geen werk meer is. Zegt de werkgever dan "ga maar naar huis", of kies er zelf voor om dan te vertrekken?
Mijn advies zou zijn om eerst het gesprek open aan te gaan, je wilt niets anders dan het begrijpen dus een conflict hoeft hier nog helemaal niet aan de orde te zijn. Mocht het later uitlopen op een discussie en kom je er niet uit met je werkgever, dan kan je altijd nog aan de vakbond denken.
Niet iedere werkgever valt onder een cao. Ik zelf ken ook geen cao waarin de situatie zoals door TS omschreven geregeld is. Maar laten we het afwachten, dan kunnen we het uitzoeken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 21:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er is weinig mis met advies inwinnen. Maar je hebt belang bij hoe de cao is, niet hoe een werkgever hem uitlegt.
Ik vermoed zo dat ts onder een cao valt. Anders was dit soort geneuzel niet zo een ding.quote:Op donderdag 11 januari 2024 21:54 schreef Hou-m-Nat het volgende:
[..]
Niet iedere werkgever valt onder een cao. Ik zelf ken ook geen cao waarin de situatie zoals door TS omschreven geregeld is. Maar laten we het afwachten, dan kunnen we het uitzoeken.
Tenzij de werkgever het op papier zet.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:00 schreef ieniminimuis het volgende:
Mocht TS met een jaarurennorm werken dan kan het zijn dat TS een deel van de uren moet inhalen met max 45 uur werken in de week voor een max aantal weken. De rest is dan voor de baas.
Zou het wel goed nakijken/vragen. Bij andere bedrijven moet je minuren aftikken met je vrije uren.
Tevens nooit vertrouwen als een leidinggevende zegt dat je naar huis kan gaan als je dit soort afspraken niet weet.
Allereerst is dit niet jouw probleem maar van je werkgever.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:22 schreef krijtlijk het volgende:
Hai,
Waarom zou werkgever dan minuren schrijven, dat insinueert dat het elders gecorrigeerd gaat worden. Dat kan niet zomaar.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:47 schreef r_one het volgende:
Wat een boel aannames en voorbarige conclusies. Ik lees nergens dat de werkgever verrekening van de 'minuren' verwacht of eist. Pas als-ie dat wél doet, is het vroeg genoeg om contact op te nemen met een vakbond of juridisch loket voor advies of rechtsbijstand.
Tot die tijd moet het ervoor gehouden worden dat werkgever te weinig werk heeft voor de contracturen van TS. Volledig rekening en risico werkgever. Klaar. Next. Over tot de orde van de dag.
Dit dus. Zat ook met verbazing dit topic te lezenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:47 schreef r_one het volgende:
Wat een boel aannames en voorbarige conclusies. Ik lees nergens dat de werkgever verrekening van de 'minuren' verwacht of eist. Pas als-ie dat wél doet, is het vroeg genoeg om contact op te nemen met een vakbond of juridisch loket voor advies of rechtsbijstand.
Tot die tijd moet het ervoor gehouden worden dat werkgever te weinig werk heeft voor de contracturen van TS. Volledig rekening en risico werkgever. Klaar. Next. Over tot de orde van de dag.
Maar doet werkgever dat ook? Of is TS zelf een bestandje gaan bijhouden waarin hij ziet dat de uren die hij werk heeft verricht minder zijn dan de vaste betaalde uren volgens loonstrook?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom zou werkgever dan minuren schrijven, dat insinueert dat het elders gecorrigeerd gaat worden. Dat kan niet zomaar.
Maar inderdaad, daar moet TS meer duidelijkheid over geven.
Dat is dus precies mijn punt: wáár blijkt dat uit, dat werkgever dat ook daadwerkelijk doet???quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom zou werkgever dan minuren schrijven, dat insinueert dat het elders gecorrigeerd gaat worden.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat is dus precies mijn punt: wáár blijkt dat uit, dat werkgever dat ook daadwerkelijk doet???
Nergens uit!
Althans, ik lees het niet.
't Is meer dat TS bang is dat werkgever dat misschien gaat doen.
Maar zolang het niet gebeurt (en bij angst en "stel dat" blijft), is het allemaal paniekvoetbal.
Er is dus een administratie. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand daadwerkelijk zelf dit thuis gaat zitten bijhouden. Maar we zullen op TS moeten wachten.quote:Ik heb nu behoorlijk wat min uren, deze inhalen wordt lastig aangezien er weinig werk is.
TS heeft -daar nog- een andere perceptie van "min-uren". Dat blijkt ook uit de posts erna.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
Er is dus een administratie. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand daadwerkelijk zelf dit thuis gaat zitten bijhouden. Maar we zullen op TS moeten wachten.
Dat hangt echt van je CAO af. In de zorg heb je bijvoorbeeld een jaarurenmodel, dan kun je best een aantal maanden in de min staan om dat de andere maanden meer te moeten werken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoe kun je nou niet weten of je lid bent van een vakbond? Je betaalt als je lid bent maandelijks contributie.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:36 schreef krijtlijk het volgende:
[..]
Ik heb hier werkelijk geen kaas van gegeten, en weet niet eens of ik überhaupt lid ben van een vakbond, ik moet dit morgen allemaal gaan uitzoeken.
60 uur.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:00 schreef ieniminimuis het volgende:
Mocht TS met een jaarurennorm werken dan kan het zijn dat TS een deel van de uren moet inhalen met max 45 uur werken in de week voor een max aantal weken. De rest is dan voor de baas.
Zou het wel goed nakijken/vragen. Bij andere bedrijven moet je minuren aftikken met je vrije uren.
Tevens nooit vertrouwen als een leidinggevende zegt dat je naar huis kan gaan als je dit soort afspraken niet weet.
Mooi dom 🤣quote:Op donderdag 11 januari 2024 17:52 schreef Gia het volgende:
Mijn zoon werkt in de horeca en komt nu, laagseizoen, ook niet aan zijn uren, maar hij krijgt gewoon zijn salaris doorbetaald. De afspraak daar is dat je in de zomer die uren wel weer inhaalt. Sowieso wordt daar vanaf april een dag in de week meer gewerkt. Hij houdt zelf, ook thuis, zijn uren bij in een excel bestandje.
Niks dom. De horeca CAO staat dit toe. Min uren en plus uren mogen, binnen een bepaald tijdsbestek, met elkaar verrekend worden.quote:Op zondag 14 januari 2024 19:07 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Mooi dom 🤣
In de zomer keihard werken voor t zelfde salaris.
Eerlijk is nu de contracturen betaald krijgen en in de zomer ook de overuren.
Dat dikgedrukte is verboden, in elk geval voor de wettelijke verlofuren. Die moet je vrij kunnen besteden, volledig naar eigen inzicht. Voor bovenwettelijke uren en als je onder een CAO valt voor een deel van de wettelijke uren kunnen soms wel collectieve verlofdagen/weken worden vastgesteld. Maar die dagen moeten dan wel voor aanvang van het nieuwe kalenderjaar voor het hele kalenderjaar bekend worden gemaakt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:00 schreef ieniminimuis het volgende:
Ligt ook aan cao, welke afspraken gemaakt zijn en of er valt te discussiëren of werknemer of vrijwillige basis naar huis is gegaan.quote:Op zondag 14 januari 2024 19:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat dikgedrukte is verboden, in elk geval voor de wettelijke verlofuren. Die moet je vrij kunnen besteden, volledig naar eigen inzicht. Voor bovenwettelijke uren en als je onder een CAO valt voor een deel van de wettelijke uren kunnen soms wel collectieve verlofdagen/weken worden vastgesteld. Maar die dagen moeten dan wel voor aanvang van het nieuwe kalenderjaar voor het hele kalenderjaar bekend worden gemaakt.
Minuren mogen wel verrekend worden met ATV (of ADV) uren en als dat in de TVT-regeling van het bedrijf of de branche is opgenomen mogen de min-uren ook met reeds opgebouwde tvt-uren verrekend worden.
Los van bovenstaande: ben je van 8 tot 17 ingeroosterd, dan moet je van 8 tot 17 betaald worden (minus pauzes volgens de gebruikelijke regeling bij het bedrijf). En gaat het dus sowieso niet van je opgebouwde overuren of wat dan ook af wanneer het werk eerder klaar is en de werkgever zegt dat je naar huis mag gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |