quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind dit geloof ik aardig, van de website van L'Orangerie. Lijkt van Aluxe te zijn, een Duitse fabrikant. En RAL9005 (de kleur van onze kozijnen) zit in het standaardassortiment.
Het lijkt er bovendien op dat ze overkappingen leveren die 7 meter breed kunnen zijn terwijl je maar 2 staanders hebt. Zie bijv. de Ultraline Style (die alleen een recht dak heeft).
En ik vind het aardig dat ze ook een variant hebben zonder voorlijst, wat bij m'n voorkeur voor minimalisme past:
Wat vind jij van die van Aluxe? Minimale uitval is 3 meter, dus die valt ook af. Blijft weinig over zo.quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:02 schreef yinu het volgende:
Ja die Cube had ik ook al ergens gezien maar die vind ik inderdaad behoorlijk massief ogen waardoor het voordeel van geen staanders wat mij betreft weer verloren gaat.
Wat een top-OP weer trouwens!
Ik heb even gemist welke diepte je op het oog had. Minder dan 3 meter is namelijk misschien best wel weinig als je er lekker onder wilt kunnen zetten met wat mensen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 18:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat vind jij van die van Aluxe? Minimale uitval is 3 meter, dus die valt ook af. Blijft weinig over zo.
2,5 meter. Dat verschil lijkt triviaal, maar het looppad eromheen is bij 3 meter uitval niet meer royaal en dat heb ik wel nodig voor bijvoorbeeld de kruiwagen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:10 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Ik heb even gemist welke diepte je op het oog had. Minder dan 3 meter is namelijk misschien best wel weinig als je er lekker onder wilt kunnen zetten met wat mensen?
Nee, niet drammerig! Heel fijn juist. Ik ga kijken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:50 schreef mjan het volgende:
Met de mogelijkheid drammerig over te komen (niet de bedoeling), gooi ik het er dan toch nog een keer in: wat vind je van de glazen overkappingen van Solarlux? Met name de SDL Atrium plus en de SDL Alerio lijken aan je wensen te voldoen?
Hier een folder van de Atrium plus.
Bekeken. Zo'n serre is eigenlijk meer dan ik nodig heb. Niet dat dat op zich een probleem is, maar ik vrees de kosten - en ook de hitte trouwens, waardoor ik eveneens terughoudend ben t.a.v. muurkassen/-serres.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:50 schreef mjan het volgende:
Met de mogelijkheid drammerig over te komen (niet de bedoeling), gooi ik het er dan toch nog een keer in: wat vind je van de glazen overkappingen van Solarlux? Met name de SDL Atrium plus en de SDL Alerio lijken aan je wensen te voldoen?
Hier een folder van de Atrium plus.
Even laten sudderen, kijken wat je synapsen er over een paar dagen van maken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 08:34 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit even in een overkappingdip: zoveel uitgezocht en nu weet ik echt geen goede optie meer. Gisteravond zat ik weer naar Douglashout en polycarbonaat te kijken.
Leg een balk of plank neer op die 3 meter, of een rijtje dakpannen.quote:Op donderdag 11 januari 2024 15:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb nog even zitten meten en een terras van drie meter diep zou misschien net kunnen. We houden dan loopruimte van 76 cm over. Dat is niet ruim, maar net breed genoeg voor bijv. een kliko. (En we hebben ook andere looproutes, maar toch.)
Laten maken van hout is zeker een optie. Ik kwam net eindelijk eens een voorbeeld van een (mooie) aluminium overkapping tegen met een prijsindicatie: vanaf 18k inclusief montage, maar dan heb je nog geen zijwand of zonwering. Dat wordt me te gek.quote:Op donderdag 11 januari 2024 16:02 schreef Cathmar het volgende:
En een luifel/afdak/overkapping laten maken Claudia? Hout icm lichtskoepel(s). Kan zo lang of breed als je wil. Vrienden hebben het laten doen op zo’n manier dat er later nog schuifdeuren in gemaakt kunnen worden.
Het dak komt dan net te hoog om door te trekken naar de schuur, helaas.quote:Op donderdag 11 januari 2024 16:56 schreef Debuteer het volgende:
Ik zou een overkapping van hout maken met plat dak en die helemaal doortrekken tot tegen je schuur. Eventueel het schuine muurtje wegbreken en er een haakse hoek van maken. Mooi geschilderde boeidelen. Vind die aluminium overkappingen altijd zo goedkoop staan. Beetje zoals onderstaand plaatje, maar zonder de kleine ruitjes. [ afbeelding ]
Jammer! Het leek me ook geen goedkope optie, maar ik had juist de indruk dat er wel veel open geschoven kon worden, en dat de hitte mee zou vallen als er maar één zijwand met glas ingezet zou worden. Helaas, dan heb ik ook geen mooie oplossing.quote:Op donderdag 11 januari 2024 14:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bekeken. Zo'n serre is eigenlijk meer dan ik nodig heb. Niet dat dat op zich een probleem is, maar ik vrees de kosten - en ook de hitte trouwens, waardoor ik eveneens terughoudend ben t.a.v. muurkassen/-serres.
Heb je zelf zo'n serre van Solarlux?
Wat lief.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:12 schreef mjan het volgende:
[..]
Jammer! Het leek me ook geen goedkope optie, maar ik had juist de indruk dat er wel veel open geschoven kon worden, en dat de hitte mee zou vallen als er maar één zijwand met glas ingezet zou worden. Helaas, dan heb ik ook geen mooie oplossing.
En nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. Vond het gewoon leuk om wat mee te zoeken als afleiding en lees je topic graag.
Toevallig vanmiddag voor het eerst op gezocht! En ook op zonneschermen en pergola’s met alleen een scherm. Voor al die zaken geldt dat ze in een deel van de wensen voorzien. Dan moeten we dus bepalen wat we kunnen laten vallen. Zo denk ik er al een tijdje over na of we niet een luifel (met zijwand) boven een van de andere deuren kunnen maken om o.a. laarzen droog neer te kunnen zetten. Dan wordt het belang van permanente overkapping aan de achterkant van het huis kleiner.quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:35 schreef Hineni het volgende:
In de horeca maken ze naast terrasoverkappingen veel gebruik van windbrekers. Heb je al eens op dat trefwoord gezocht?
Maar dan in een mooiere uitvoering. Als we eerst de oprit doen, hebben we daar de ruimte voor bij de voordeur. Want het idee voor de oprit is om de halfverharding door te trekken en een scheiding tussen ons deel en het deel van de buren te maken (de buurvrouw is daar ook enthousiast over):quote:Op donderdag 11 januari 2024 18:51 schreef yinu het volgende:
[..]
Dat vind ik best een goede oplossing eigenlijk!
Totaal verbruik van de warmtepomp blijkt uiteindelijk 2533 kWh te zijn: 2099 kWh (83%) voor verwarming en 434 kWh (17%) voor warm water.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
Het leek me trouwens een aardig moment om een warmtepompupdate te geven, aangezien de verwarming niet meer aan gaat. We hebben er nog geen jaar opzitten, maar het lijkt erop dat we afstevenen op een jaarlijks verbruik van 2900 kWh voor verwarming (2400 kWh) en warm water (500 kWh). Voorheen zaten we op een verbruik van 1600 m3 gas per jaar. We zijn vooralsnog erg tevreden met de warmtepomp!
Leuk he, cijfertjes.quote:Op zondag 14 januari 2024 19:35 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb net m'n administratie voor 2023 bijgewerkt en moet onderstaande bijstellen:
[..]
Totaal verbruik van de warmtepomp blijkt uiteindelijk 2533 kWh te zijn: 2099 kWh (83%) voor verwarming en 434 kWh (17%) voor warm water.
En we hebben 6310 kWh opgewekt, waarvan 4578 kWh is teruggeleverd en 1732 kWh (27%) direct is verbruikt. Ik had (vrij conservatief) verwacht dat we 5848 kWh op zouden wekken, dus dat is een mooie meevaller. Elke Wp heeft ons afgelopen jaar 0,92 kWh opgeleverd.
Na salderen hebben we circa 400 kWh afgenomen. Geen nul-op-de-meterwoning dus, maar wel heel tevreden mee.
Wat niet helpt is dat die lompe poten precies op de hoek staan en dat die kolommen en liggers allemaal dezelfde dikte hebben en op elkaar aansluiten. Daarmee wordt het echt zo'n doos.quote:Op woensdag 10 januari 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie nu dat de Cube van Verasol ook maar twee staanders heeft. Jammer dat 't geheel dan zo grof wordt. Hmf, dilemma.
[ afbeelding ]
Die derde is waanzinnig, met de poten wat uit het midden. Maar ik heb inmiddels wel geleerd dat je niet in elk aspect van het huis veel geld moet (of hoeft te) stoppen. Ik ben allang blij als het er niet armoedig uitziet.quote:Op zondag 14 januari 2024 21:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Wat niet helpt is dat die lompe poten precies op de hoek staan en dat die kolommen en liggers allemaal dezelfde dikte hebben en op elkaar aansluiten. Daarmee wordt het echt zo'n doos.
Het gaat me niet om deze exacte ontwerpen, maar meer om de ideeën die erachter zitten waardoor het niet zo'n doos wordt. Gewoon wat nieuwe (?) referenties. Ook al zal het misschien te duur zijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hout + polycarbonaat:
[ afbeelding ]
Zeker. En ik blijf het cool vinden dat het ons als leken met een oud huis is gelukt om de energiekosten flink te doen slinken. De introductie van de warmtepomp vond ik misschien wel het spannendst - niet lang geleden was ik een scepticus - maar dat ding heeft zich vooralsnog wel bewezen.quote:
Heb je een groot huis?quote:Op woensdag 7 februari 2024 21:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ben wel jaloers op jouw verbruik.
Ik denk dat we met onze warmtepomp uitkomen op 4.500kwh.
Voor mij is dat reusachtig. Ik heb iets meer dan de helft. Het verklaart het verschil.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 19:30 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja wat is groot. 260m2.
Wel goed geïsoleerd.
En jullie huis is naar NL maatstaven eigenlijk ook behoorlijk groot.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 23:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor mij is dat reusachtig. Ik heb iets meer dan de helft. Het verklaart het verschil.
Het hangt ervan af hoe je ernaar kijkt. Een woning is in Nederland gemiddeld 120 m2 groot. Huizen zijn groter met een gemiddelde van 137 m2 woonoppervlakte. In onze regio zijn ze gemiddeld het kleinst met 124 m2; in Limburg is dat 151 m2.quote:Op zaterdag 10 februari 2024 08:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
En jullie huis is naar NL maatstaven eigenlijk ook behoorlijk groot.
Het is heel bevreemdend om jarenlang met de oude situatie te leven en nu ineens alles netjes te hebben. We kunnen oud papier eenvoudiger naar de garage brengen, we kunnen makkelijker met de fietsen de garage uit, we hebben geen nare afstappen meer, ik hoef met de kruiwagen niet meer overal omheen te laveren, we hoeven niet meer over plassen heen te springen (al was het het laatste jaar meer een groot zwembad). Zó fijn!quote:Op zaterdag 16 november 2024 16:17 schreef Viv het volgende:
Wat een grote klus, mooi resultaat @:Claudia_x !
Oh ja! Dit topic is pas af als die muur een definitieve kleur heeft.quote:Op zaterdag 16 november 2024 17:13 schreef mrien het volgende:
Mooi Claudia! Leuke update <3
Bevalt de kleur van de muur nog steeds ?
Nee, niet echt. Maar de kleur is niet het probleem, want ik vind die kleur op de deur wel mooi. Het zijn lelijke stenen. Ik heb dus geen plannen om de muur in een andere kleur te schilderen. Afbreken en iets nieuws maken in combinatie met een overkapping is een optie. Als ik er zin in heb, ga ik me daar weer in verdiepen.quote:Op zaterdag 16 november 2024 17:13 schreef mrien het volgende:
Mooi Claudia! Leuke update <3
Bevalt de kleur van de muur nog steeds ?
quote:Op zaterdag 16 november 2024 15:48 schreef Claudia_x het volgende:
Dit wordt denk ik mijn laatste update in het topic.
Gek genoeg heb ik geen behoefte aan een nieuw huis. Ik breek met de K&W-trend.quote:Op zaterdag 16 november 2024 20:45 schreef bleiblei het volgende:
[..]dat kan toch niet? Als het klaar is dan is het tijd voor een nieuw huis
.
Maar mooi project wel!! Eindresultaat is ook tof.
Bijna! We hebben het huis ruim 6 jaar geleden gekocht.quote:Op zaterdag 16 november 2024 20:58 schreef Leandra het volgende:
Daar was ik al even bang voor toen ik "laatste update" las.... dat er weer een volgend huis zou komen 🤐
Is het al 7 jaar? 🫣
Armoedig is het juiste woord. Ik moet zeggen dat ik in de nabije omgeving weinig lichtende voorbeelden zie. Een nieuwe oprit ziet er even mooi uit en gaat dan al gauw verzakken. In het dorp zit op één plek een soort sinkhole waar vaak de straat open moet om de inzakking te herstellen. Het is een groot probleem en klaarblijkelijk is er geen goed antwoord op. Onderheien, dat is het enige wat je kunt doen. De gemeente geeft daar bij onze opritten geen toestemming voor.quote:Op zaterdag 16 november 2024 22:03 schreef Seven. het volgende:
Wat een verschil! Het zag er een beetje armoedig uit met alle verzakkingen, dit is echt een enorme verbetering. En vermoedelijk ook veel beter in het onderhoud.
Wilde ik ook, nu heb ik een 12 volt accu met een 100W zonnepaneel, genoeg om licht aan te doen en een pompje te laten draaien. Als je niet teveel elektriciteit wilt is dat een makkelijke oplossing.quote:
Het lijkt me echt een demotiverende klus. Er moet iets gebeuren, dat gaat een hoop geld kosten maar het is nooit een blijvende oplossing.quote:Op zondag 17 november 2024 06:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Armoedig is het juiste woord. Ik moet zeggen dat ik in de nabije omgeving weinig lichtende voorbeelden zie. Een nieuwe oprit ziet er even mooi uit en gaat dan al gauw verzakken. In het dorp zit op één plek een soort sinkhole waar vaak de straat open moet om de inzakking te herstellen. Het is een groot probleem en klaarblijkelijk is er geen goed antwoord op. Onderheien, dat is het enige wat je kunt doen. De gemeente geeft daar bij onze opritten geen toestemming voor.
Onze oprit kunnen we nu in ieder geval elke x jaar zelf ophogen.
Linkje?quote:Op zondag 17 november 2024 07:02 schreef Claudia_x het volgende:
Oh en een fun fact voor de mensen van het eerste uur: we hadden eerst een ander huis gekocht en die aankoop ging op het laatst niet door omdat de verkopers zich bedachten. Dat huis staat op dit moment weer te koop.
Wauw, jij hebt echt een goed geheugen.quote:Op zondag 17 november 2024 08:03 schreef BE het volgende:
Oh echt? Dat was toch ook ergens met veel water en had het huis niet heel veel hout?
Ja ach, je moet ook elke x jaar houten kozijnen verven en houtsnippers aanvullen/vervangen. Wat ik vooral fijn vind is dat we het nu zelf kunnen doen. En eventueel hogen we alleen de belangrijkste plekken op (bij de garage en de opstapjes).quote:Op zondag 17 november 2024 11:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het lijkt me echt een demotiverende klus. Er moet iets gebeuren, dat gaat een hoop geld kosten maar het is nooit een blijvende oplossing.
Zelf kunnen onderhouden is al echt veel winst. Dan hou je toch een groot deel van de ellende zelf in de hand.
Ik wacht nog even anderhalf jaar af dan, ik las in topic 1 van deze reeks dat het bij jou een 7½ year itch isquote:Op zondag 17 november 2024 06:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bijna! We hebben het huis ruim 6 jaar geleden gekocht.
Al die jaren heb ik de markt nauwlettend in de gaten gehouden en ik heb in ons zoekgebied geen betere mogelijkheid gezien dan onze huidige woning. De huizen zijn verschrikkelijk duur, veel huizen zijn er niet slecht genoeg aan toe om helemaal naar mijn zin te kunnen verbouwen en die huizen die er wel slecht aan toe zijn, zijn geen verbetering. Nieuwbouwhuizen zijn sowieso geen optie. Die worden hier op heel kleine percelen gebouwd, vaak op locaties die niet zo gunstig zijn.
We kunnen pas echt om ons heen gaan kijken als de kinderen klaar zijn met de middelbare school. Friesland zou een optie kunnen zijn. Misschien verkopen we het huis niet eens, maar kopen we er t.z.t een huis bij. Het is hier gewoon zo verdomd aangenaam. Ik ben dol op het dorp en de korte afstand tot Amsterdam is een groot voordeel.
Er waren verlichting en stopcontacten in de kas aanwezig, maar die deden het niet meer. Ik denk dat we dat helemaal zouden moeten laten vervangen. Nu heb ik elektra daar niet hard nodig. Op een bepaald moment gaan we de volière vervangen. Daar wil ik tuingereedschap in kwijt en op kunnen laden. Ik laat dan meteen doortrekken naar de kas, denk ik.quote:Op zondag 17 november 2024 08:14 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wilde ik ook, nu heb ik een 12 volt accu met een 100W zonnepaneel, genoeg om licht aan te doen en een pompje te laten draaien. Als je niet teveel elektriciteit wilt is dat een makkelijke oplossing.
quote:Op zondag 17 november 2024 13:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik wacht nog even anderhalf jaar af dan, ik las in topic 1 van deze reeks dat het bij jou een 7½ year itch is
Die vind ik heel mooi!quote:Op zondag 17 november 2024 13:35 schreef Claudia_x het volgende:
Elke keer als ik hier kom posten, wil ik m'n roze muurtje schilderen. Deze kleur had ik ook nog in gedachten:
[ afbeelding ]
Als het goed is, is dat Farrow & Ball Inchyra Blue.
Wie weet, misschien in het voorjaar.quote:
Wel mooi maar ik blijf fan van het roze muurtjequote:Op zondag 17 november 2024 13:35 schreef Claudia_x het volgende:
Elke keer als ik hier kom posten, wil ik m'n roze muurtje schilderen. Deze kleur had ik ook nog in gedachten:
[ afbeelding ]
Je bent de tweede.quote:Op zondag 17 november 2024 14:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel mooi maar ik blijf fan van het roze muurtje
Mooi!!quote:Op zondag 17 november 2024 13:35 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |