Kromme vergelijking, ben btw niet voor een verbod. Maar 120db is echt te gekquote:Op donderdag 4 januari 2024 20:07 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ja kan inderdaad. Ouderen op een EBike kunnen ook ernstig letsel oplopen.
Kan er meteen ook een algeheel vliegvakantieverbod komen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat de fijnstofuitstoot van 7% op het jaartotaal juist een enorme aanjager is van het totaalverbod met de huidige klimaatmaatregelen.
Wees gerust, er komen nog meer dan genoeg verboden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
dat vuurwerkverbod moet er gewoon komen. ookal ben ik ook niet voor een verbod, er mag al zoveel niet in dit land.
voer maar in dat vuurwerkverbod.
Oogartsen roepen het al jaren en sinds enkele jaren ook de hulpverleners waaronder de politie.
onbegrijpelijk dat de politiek zo'n verzoek doodleuk blijft weglachen. en er moet nog 17,4 miljoen worden bezuinigd bij de politie.
maargoed, geen vuurwerkverbod dus. de komende maanden kunnen alle opgeblazen bushokjes en prullenbakken weer worden vervangen om dan later dit jaar weer te worden opgeblazen.
Ik vraag me dan wel af welk, op dit moment legaal vuurwerk, 120db maakt. En op welke hoogte. Als zo'n box iets lanceert dat op 40 meter hoogte 120db maakt dan is dat natuurlijk geen probleem, behalve als je hem op zijn kant zet en naar de buren gaat schieten. Maar legaal vuurwerk op de verkeerde manier gebruiken is natuurlijk ook illegaal.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Kromme vergelijking, ben btw niet voor een verbod. Maar 120db is echt te gek.
Die prullenbakken worden opgeblazen met vuurwerk dat al verboden is.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
maargoed, geen vuurwerkverbod dus. de komende maanden kunnen alle opgeblazen bushokjes en prullenbakken weer worden vervangen om dan later dit jaar weer te worden opgeblazen.
Volledig mee eens.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kan er meteen ook een algeheel vliegvakantieverbod komen.
Het is vijf voor twaalf, immers.
Ontmoedigen met hogere prijzen en stevig investeren in de spoorwegen door heel Europa zie ik wel zitten.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kan er meteen ook een algeheel vliegvakantieverbod komen.
Het is vijf voor twaalf, immers.
Ontmoedigen? Gewoon verbieden. Vliegvakantie in 2024 kan echt niet meer.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ontmoedigen met hogere prijzen en stevig investeren in de spoorwegen door heel Europa zie ik wel zitten.
Dat laten de cijfers niet zien. Wel is er elk jaar meer media-aandacht die de excessen benadrukt en uitvergroot en is er een lobby op de been die veel aandacht opeist.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
het is helaas niet anders. de goede moeten onder de kwade lijden.
er is geen mogelijkheid om legaal vuurwerk afsteken toe te staan en dan specifiek alleen het illegale vuurwerk aan te pakken. jammer, maar de maatschappij is aan het veranderen.
elk jaar is de schade groter en zijn er meer excessen.
Die aannames kan ik gewoon terug kaatsen. Hulpdiensten en burgemeesters roepen zelf om een verbod omdat dit zaken makkelijker maakt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:26 schreef tja77 het volgende:
[..]
Erop klatsen zodra je ze betrapt?![]()
Aanname, waarom nu wel? Rellen zullen er ook niet meer zijn natuurlijk.![]()
Minder geaccepteerd worden door de buurt? Aanname.
Carbid is aan banden te leggen? Caliumcarbide is een middel dat de boer gebruikt, dat wil jij gaan verbieden omdat je een verbod wil op consumentenvuurwerk?
Jij slaat echt door.
Legaal vuurwerk illegaal gebruiken is makkelijker dan illegaal spul kopen. En je weet dat het gebeurt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af welk, op dit moment legaal vuurwerk, 120db maakt. En op welke hoogte. Als zo'n box iets lanceert dat op 40 meter hoogte 120db maakt dan is dat natuurlijk geen probleem, behalve als je hem op zijn kant zet en naar de buren gaat schieten. Maar legaal vuurwerk op de verkeerde manier gebruiken is natuurlijk ook illegaal.
[..]
Die prullenbakken worden opgeblazen met vuurwerk dat al verboden is.
Uitsterven, volgens mij heb je het dan over buitendam.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je negeert informatie uit dat artikel dat het tegendeel van je punt bewijst, terwijl jouw tabellen niet per se die informatie tegen spreken. Dat is geen discussie, dat is je zin door drammen. Je hebt nog geen enkele keer uitgelegd waarom jouw tabellen betere informatie geven dan de tabel die 20% zegt.
Wij hadden het over de invloed van een algemeen verbod, en ook daar laat je na om op de tegenargumenten in te gaan. Je hebt gewoon je stokstaartje (uitsterven), maar hebt nog geen enkele keer de moeite genomen om op mijn tegenpunten in te gaan. Nee, dan ben ik er uiteindelijk ook wel klaar mee, discussies zijn niet eenrichtingsverkeer.
Dat zal vast niet gebeurd zijn door knalerwten of sterretjes.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Grappig wel, kende dat niet.
Maar daar is inderdaad geen beginnen aan omdat die kinderen hun idolen (vloggers etc) constant vuurwerk verheerlijken en heel TikTok vol staat met allerlei illegale zooi .
We hebben het ook niet over zelf debiele bommen in elkaar flansen maar gewoon zooi wat ze zo kunnen kopen of erger nog vinden, daar moet links of rechtsom een einde aan komen z.s.m.
Hier ook weer een triest verhaal waarbij nota bene 11-jarig jochie verder moet zonder hand.
https://www.omroepwest.nl(...)-kwijt-door-vuurwerk
Er staat een ongeluk, toen ik hier 1 januari ging vegen kwam ik ook een cobta tegen die niet was afgegaan. Gelukkig drijf nat geregend maar vaak zat zie je jonge jochies op 1 januari vuurwerk zoeken dat nog niet is afgegaan en dat lekker alsnog gaan afsteken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zal vast niet gebeurd zijn door knalerwten of sterretjes.
Moet haast wel illegaal vuurwerk zijn als de hele hand eraf knalt. Er ligt overal (illegaal) vuurwerk. Zal ook best wel vuurwerk zijn dat niet is afgegaan.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Er staat een ongeluk, toen ik hier 1 januari ging vegen kwam ik ook een cobta tegen die niet was afgegaan. Gelukkig drijf nat geregend maar vaak zat zie je je jonge jochies op 1 januari vuurwerk zoeken dat nog niet is afgegaan en dat lekker gaan afsteken.
Superstom natuurlijk maar dat is wat jochies in die leeftijdscategorie doen. Daarom weg met die bende van de NL straten.
Kan ook nog een shell zijn geweest, eigenlijk misdadig om dat soort klappers onbeheerd achter te laten.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Moet haast wel illegaal vuurwerk zijn als de hele hand eraf knalt. Er ligt overal (illegaal) vuurwerk. Zal ook best wel vuurwerk zijn dat niet is afgegaan.
En sommig illegaal vuurwerk heeft ook schietlont. Dus dan hoef je niet eens een weigeraar te hebben om het fout te kunnen laten lopen.
Ja, maar ook wel link om als 'ie niet afgaat te gaan kijken wat er aan de hand is. Je zou 'm eigenlijk onschadelijk moeten maken, bijvoorbeeld met veel water, maar kiddo's in het park hebben geen tuinslang bij de hand.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Kan ook nog een shell zijn geweest, eigenlijk misdadig om dat soort klappers onbeheerd achter te laten.
Echte cobra's zijn van uitstekende kwaliteit overigens, daar zitten maar heel zelden weigeraars tussen.
Die Ruben van Xtremerides claimt dat hij er inmiddels duizenden heeft afgestoken en nog er nog nooit eentje geweigerd heeft.
Het is me allemaal wat meid. Dus weer in plaats van opvoeden en iets leren gaan we maar over op een verbod.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Er staat een ongeluk, toen ik hier 1 januari ging vegen kwam ik ook een cobta tegen die niet was afgegaan. Gelukkig drijf nat geregend maar vaak zat zie je jonge jochies op 1 januari vuurwerk zoeken dat nog niet is afgegaan en dat lekker alsnog gaan afsteken.
Superstom natuurlijk maar dat is wat jochies in die leeftijdscategorie doen. Daarom weg met die bende van de NL straten.
Omdat hun erom roepen is dat per definitie een feit? Dat verbod was er (tijdens Covid), het aantal vuurwerkslachtoffers zakte wat maar er werd niet beter of meer gehandhaaft. Sterker nog, tijdens de tweede jaarwisseling met een verbod, nam het aantal incidenten met vuurwerk juist toe. Niet alleen de rellen tegen hulpverleners maar ook het aantal mensen op de SEH met verwondingen. Die jaarwisselingen werd er in heel Nederland geen oudejaarsvuurwerk verkocht, wat het handhaven dus volgens jouw redenatie makkelijk zou moeten maken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die aannames kan ik gewoon terug kaatsen. Hulpdiensten en burgemeesters roepen zelf om een verbod omdat dit zaken makkelijker maakt.
Volgens mij is dat dan professioneel gebruik van het spul. Dat is wat anders dan ermee lopen knallen.
Het is een illusie om te denken dat een verbod direct effect heeft. Dat werkt alleen op de lange termijn omdat je vuurwerk ermee denormaliseert.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:04 schreef tja77 het volgende:
[..]
Omdat hun erom roepen is dat per definitie een feit? Dat verbod was er (tijdens Covid), het aantal vuurwerkslachtoffers zakte wat maar er werd niet beter of meer gehandhaaft. Sterker nog, tijdens de tweede jaarwisseling met een verbod, nam het aantal incidenten met vuurwerk juist toe. Niet alleen de rellen tegen hulpverleners maar ook het aantal mensen op de SEH met verwondingen. Die jaarwisselingen werd er in heel Nederland geen oudejaarsvuurwerk verkocht, wat het handhaven dus volgens jouw redenatie makkelijk zou moeten maken.
Ook in steden waar een afsteekverbod was de afgelopen jaren, waren rellen met illegaal vuurwerk. Dat er in die steden wel vuurwerk verkocht mocht worden, doet daar niks aan af. Kijk maar naar de tweede jaarwisseling onder Covid (2021-2022).
Professioneel gebruik van carbid ja, maar wil je het bezit ervan dan ook gaan verbieden? En denk je dat carbid het enige is waarmee je kunt knallen? Mensen gaan dingen proberen en experimenteren. Schaffen een klaphamer (o.i.d.) aan, of knutselen zelf wat in elkaar. En dat terwijl er relatief veilige alternatieven zijn. Die worden welliswaar misbruikt, maar je hebt 0 garantie dat die alternatieven NIET worden misbruikt.
Een vergelijking met Covid jaarwisseling is daarom juist geen onzin. Want het toont dus precies aan dat de roep om een totaalverbod juist ALLEEN nut heeft wanneer er nog een hoop andere zaken veranderen. En dus ook zaken waar wij in Nederland geen vat hebben. Waarom zouden onze zuiderburen en oosterburen iets moeten veranderen aan hun wet- en regelgeving omdat wij onze zaken niet op orde hebben?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:12 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het is een illusie om te denken dat een verbod direct effect heeft. Dat werkt alleen op de lange termijn omdat je vuurwerk ermee denormaliseert.
En dan nog helpt het alleen als je daar in Europa, of in elk geval met je buurlanden, afspraken over maakt.
Ik ben absoluut voor een totaalverbod en dat om verschillende redenen, maar een verbod betekent niet dat daarmee de problemen direct zijn opgelost. Het draagt hooguit bij aan de lange termijn oplossing.
Dus de vergelijking met de Covid jaarwisselingen is onzin, omdat het directe effect van een totaalverbod in Nederland zeer beperkt is.
Op denormaliseren heb je wel vat. En in Europees verband zie je ook buiten Nederland verschuivingen. Het is dus een kwestie van lange adem, ook voor wat betreft cat. 1.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:42 schreef tja77 het volgende:
[..]
Een vergelijking met Covid jaarwisseling is daarom juist geen onzin. Want het toont dus precies aan dat de roep om een totaalverbod juist ALLEEN nut heeft wanneer er nog een hoop andere zaken veranderen. En dus ook zaken waar wij in Nederland geen vat hebben. Waarom zouden onze zuiderburen en oosterburen iets moeten veranderen aan hun wet- en regelgeving omdat wij onze zaken niet op orde hebben?
Daarnaast is cat. 1 niet te verbieden, dat is Europees geregeld en daarom kon en mocht dat tijdens de Covid jaarwisselingen ook gewoon afgestoken worden.
Het gaat hier om spul wat knalletjes veroorzaakt en ter vermaak is en dat dus ook als primair doel heeft. Er zijn legio zaken die veel ernstiger zijn en als doel hebben schade toe te brengen, wapens, drugs enz. dat is ook niet tegen te houden zelfs ook al is dat in onze buurlanden ook verboden. Logischerwijs dat politie en justitie hun focus ook meer leggen op drugs en wapens, dat eist veel meer slachtoffers en daar gaat VEEL meer geld in om.
Iedere dode of gewonde door vuurwerk is er 1 teveel. Maar maak vuurwerk (en de overlast) ajb niet groter dan dat het is.
Vuurwerk afsteken gaat verdwijnen omdat het een debiele gewoonte is? Goede onderbouwing welquote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:59 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Op denormaliseren heb je wel vat. En in Europees verband zie je ook buiten Nederland verschuivingen. Het is dus een kwestie van lange adem, ook voor wat betreft cat. 1.
Het is onzinnig tijdverdrijf en op heel veel manieren belastend voor mens en dier. Het zal lang duren, maar uiteindelijk zal dit gewoon verdwijnen omdat het een debiele gewoonte is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |