quote:De problemen op de Rode Zee stapelen zich op. De Deense rederij Maersk besloot vandaag opnieuw om de belangrijke zeeroute stop te zetten nadat een van zijn schepen was aangevallen door Houthi-rebellen. De NOS sprak met een politieke vertegenwoordiger van de Houthi's. Hij vindt aanvallen op schepen geoorloofd om een einde af te dwingen aan de oorlog in Gaza.
De Houthi's zeggen dat ze met deze reeks aanvallen de Palestijnen willen steunen. Ze hebben daarmee de oorlog tussen Isral en Hamas op een internationaal niveau gebracht. "De agressie tegen Gaza moet stoppen. Mensen daar moeten voedsel, water, medicijnen en brandstof krijgen. Dat zijn humane eisen", zegt Mohammed al Houthi, een politieke leider van de Houthi's, in een interview met de NOS. "Zodra die eisen worden ingewilligd, zal er geen schip meer aangevallen worden. Niet in de Rode Zee, niet in de Golf van Aden, niet in de Arabische zee en niet in de zeestraat Bab el Mandeb."
Met de aanhoudende aanvallen raken de Houthi's, formeel bekend als Ansar Allah ('aanhangers van God'), een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld. Ze laten de wereld zien dat ze de commercile scheepvaart in de Rode Zee kunnen benvloeden met alle economische gevolgen van dien.
De aanvallen, uitgevoerd met drones en raketten, vinden plaats ten noorden van Bab el Mandeb. Dat is de nauwe zeestraat tussen Djibouti en Jemen die de Rode Zee met de Golf van Aden verbindt. Omvaren duurt rond de tien dagen langer dan de route door het Suezkanaal en kost dus meer brandstof. Dat maakt het vervoer van containers een stuk duurder. Zo'n 12 procent van de wereldhandel kiest normaal gesproken de route via het Suezkanaal.
https://nos.nl/artikel/25(...)zee-kunnen-saboteren
Iedereen die Isral steunt is doelwit.quote:Rederij Maersk stopt tijdelijk met varen door Rode Zee na aanval op vrachtschip
Het Deense scheepvaartbedrijf Maersk heeft de doorvaart door de Rode Zee 48 uur stopgezet nadat een van zijn schepen was aangevallen door Houthi-rebellen.
Het schip, de Maersk Hangzhou, werd gisteravond aangevallen. De Amerikaanse marine, die in het gebied patrouilleert, heeft gemeld dat het drie van de vier boten van de rebellen tot zinken heeft gebracht. Tien Jemenitische Houthi-strijders zouden zijn gedood en twee anderen raakten gewond bij een Amerikaanse luchtaanval.
De aanval volgde op een noodoproep van het vrachtschip van Maersk, dat was geraakt door een raket. Volgens de Amerikanen was het de 23e aanval van de Jemenitische Houthi-beweging op de internationale scheepvaart sinds 19 november.
Maersk had een aantal dagen geleden nog besloten om bijna al zijn schepen weer door het gebied te laten varen, nadat bekend was geworden dat de VS een multinationale veiligheidsoperatie gaat leiden in het gebied. Daaraan nemen ook Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Canada, Frankrijk, Itali, Noorwegen, Spanje, Bahrein en de Seychellen deel.
Iran verantwoordelijk
De Houthi's hebben nauwe banden met Iran en de Amerikaanse regering is er zeker van dat Iran de Houthi-rebellen van wapens voorziet en traint. Dankzij Iran beschikken ze over een groot raket- en drone-arsenaal, waarmee ze doelen tot honderden kilometers ver kunnen raken.
Ook de Britse minister van Buitenlandse Zaken, David Cameron, legt de link tussen Iran en de Houthi's en zegt op X met zijn ambtgenoot uit Iran te hebben gesproken. "Ik heb duidelijk gemaakt dat Iran de verantwoordelijkheid draagt voor het voorkomen van deze aanvallen, gezien de langdurige steun aan de Houthi's", aldus Cameron.
https://nos.nl/artikel/25(...)anval-op-vrachtschip
Dat wel ja, maar de Saudi’s zijn in het algemeen nogal incompetent en Saudische binnenlandse politiek en stammenstructuur is erg ingewikkeld. Je kunt er dus ook niet vanuit gaan dat iedereen die erbij betrokken is hetzelfde doel heeft, ergo Houthis vernietigen. Sommigen zullen dat waarschijnlijk zelfs tegenwerken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:
Toch ergens wel bijzonder hoe die Houthi's opereren. Saudi-Arabi probeert ze al jaren vergeefs met grof geweld (leve de westerse wapenexport naar dit soort schurkenstaten) op de knien te krijgen. Het valt zelfs zo tegen dat ze maar een wapenstilstand proberen te zoeken…
Allicht maar ze hebben echt voor vele miljarden aan bommen en granaten die kant op gestuurd met echt verdomde weinig effect…quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:34 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat wel ja, maar de Saudi’s zijn in het algemeen nogal incompetent en Saudische binnenlandse politiek en stammenstructuur is erg ingewikkeld. Je kunt er dus ook niet vanuit gaan dat iedereen die erbij betrokken is hetzelfde doel heeft, ergo Houthis vernietigen. Sommigen zullen dat waarschijnlijk zelfs tegenwerken.
Jemen is een tweede Afghanistan, erg bergachtig gebied waar de Amerikanen en Saoedi's kansloos zijn. Ze kunnen een paar bergen bombarderen, meer niet. Noord-Jemen werd voor 1065 jaar door geloofsgenoten van de Houthi's geregeerd die nu een minderheid van 35% in Jemen vormen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:
Allicht maar ze hebben echt voor vele miljarden aan bommen en granaten die kant op gestuurd met echt verdomde weinig effect…
Verder heb ik weinig verstand van SA dus ik geloof je analyse zeker.
Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan moet je wel wat regels over oorlogsvoering etc en humanitair recht gaan negeren. Alles wat beweegt of een infrarood signatuur groter dan een kat heeft kapot dronen zonder te checken of het een militair doel is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:02 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
Jemen is een tweede Afghanistan, erg bergachtig gebied waar de Amerikanen en Saoedi's kansloos zijn. Ze kunnen een paar bergen bombarderen, meer niet. Noord-Jemen werd voor 1065 jaar door geloofsgenoten van de Houthi's geregeerd die nu een minderheid van 35% in Jemen vormen.
Heb niet het idee dat SA zich iets aan humanitair recht en dergelijke gelegen laat liggen…quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:10 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan moet je wel wat regels over oorlogsvoering etc en humanitair recht gaan negeren. Alles wat beweegt of een infrarood signatuur groter dan een kat heeft kapot dronen zonder te checken of het een militair doel is.
Mee eens maar dat ligt waarschijnlijk niet aan het wapentuig.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Allicht maar ze hebben echt voor vele miljarden aan bommen en granaten die kant op gestuurd met echt verdomde weinig effect…
Verder heb ik weinig verstand van SA dus ik geloof je analyse zeker.
Daarom is sa daar ook bezig en de vs nietquote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:10 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel kan hoor, maar dan moet je wel wat regels over oorlogsvoering etc en humanitair recht gaan negeren. Alles wat beweegt of een infrarood signatuur groter dan een kat heeft kapot dronen zonder te checken of het een militair doel is.
Zo te zien is er al een coalition of the willing om de Hoeties een stukje platter te maken.quote:Op woensdag 3 januari 2024 20:30 schreef Scorpie het volgende:
Nou hup al die Houthi’s naar hun moeder terug bombarderen.
Ja. Blijft bijzonder dat het westen (wat SA support qua wapenleveringen) niet zegt dat die tacktiek weinig efficient is om de houthi's te bestrijden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:22 schreef HSG het volgende:
Saoedi-Arabi heeft wel een prima oplossing. Gewoon een paar burgerdoelen zoals kinderziekenhuizen of winkelcentra in Jemen bombarderen.
Intelligent wel. Om zo met je materiaal om te gaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 19:10 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nope...men heeft het te druk met Isral want dat durven ze wel.quote:Op donderdag 4 januari 2024 07:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja. Blijft bijzonder dat het westen (wat SA support qua wapenleveringen) niet zegt dat die tacktiek weinig efficient is om de houthi's te bestrijden.
Israel en SA hebben ook uitstekende banden, hoor.quote:Op donderdag 4 januari 2024 08:30 schreef HSG het volgende:
[..]
Nope...men heeft het te druk met Isral want dat durven ze wel.
Heeft niks met mijn post te maken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:56 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Israel en SA hebben ook uitstekende banden, hoor.
Geopolitiek werkt niet zo eendimensionaal.
De situatie is daar volgens mij vrij complex. Ik zou zelf niet weten of het “officile” regime (gesteund door Saoedi-Arabi) daar nou meer of meer radicaal is dan de Houthi's die door Iran gesteund worden. En zijn ze intrinsiek radicaal of om hun broodheer te dienen?quote:Op donderdag 11 januari 2024 23:01 schreef Hathor het volgende:
Yemen is hard op weg een tweede Afghanistan te worden, waar radicalen de dienst uitmaken.
Genot.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:55 schreef Cilantro het volgende:
Diverse berichten nu dat het vannacht losgaat.
[ twitter ]
Dat worden een hoop Houthi legpuzzelsquote:
ja he-he militaire vliegtuigen zitten niet op conventionele kanalen.quote:
Daar houden ze echt wel rekening mee.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 00:04 schreef Ali_boo het volgende:
Dit kan vrij snel escaleren als ik de berichten moet geloven
[ twitter ]
quote:Op donderdag 11 januari 2024 23:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De situatie is daar volgens mij vrij complex. Ik zou zelf niet weten of het “officile” regime (gesteund door Saoedi-Arabi) daar nou meer of meer radicaal is dan de Houthi's die door Iran gesteund worden. En zijn ze intrinsiek radicaal of om hun broodheer te dienen?
Foto uit 2015.quote:
quote:Huge plumes of smoke rise above buildings during airstrikes allegedly carried out by the Saudi-led alliance on a weapons storage depot in Sanaa, Yemen, March 30, 2015. [Photo/IC]
Die vragen weer om een pak slaag.quote:
Het gaat tijd worden om Iran uit te schakelen.quote:
Idd een kwestie van tijd maar dat zal tegelijk moeten met een revolutie van binnenuit.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 01:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het gaat tijd worden om Iran uit te schakelen.
Zekers, niet geaarzeld en meteen maarliefst 50% van zijn militaire potentieel aldaar (zijnde twee stafofficieren) ingezetquote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mooi dat Nederland genoemd wordt. Goed gedaan kabinet!
quote:Rusland roept Veiligheidsraad bijeen
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74649774
Rusland roept de Veiligheidsraad bijeen om de aanval op Jemen te bespreken. Rusland wil dat dat vandaag nog gebeurt.
Afgelopen woensdag nam de Veiligheidsraad een resolutie aan waarin werd geist dat de Houthi's zouden stoppen met hun aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee. Rusland en China onthielden zich toen van de stemming.
Weet je zeker dat het niet de schuld is van de VVD?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:22 schreef KNAK het volgende:
Toch fijn dat die demissionaire flapdrol nog even wat last-minute oorlogje mag spelen.
Ach is goed voor zijn toekomstige NAVO baan.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:22 schreef KNAK het volgende:
Toch fijn dat die demissionaire flapdrol nog even wat last-minute oorlogje mag spelen.
Die waren waarschijnlijk al aan boord als uitwisseling.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:54 schreef kibo het volgende:
[..]
Zekers, niet geaarzeld en meteen maarliefst 50% van zijn militaire potentieel aldaar (zijnde twee stafofficieren) ingezet![]()
quote:
Jaquote:
Doemdenken is wel lekker retroquote:
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:22 schreef KNAK het volgende:
Het zal volgens mij vooral moeten gaan om die revolutie van binnenuit. Bommen verwijderen het bestaande boosaardige regime daar echt niet…quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:49 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Idd een kwestie van tijd maar dat zal tegelijk moeten met een revolutie van binnenuit.
Ja ze hebben de afgelopen weken ook gewoon Amerikaanse marine schepen aangevallen dus dan kun je wel een reactie verwachten. Naast natuurlijk de aanvallen op de burger scheepvaart.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:44 schreef Scorpie het volgende:
Houthi’s fucked around and found out zou een betere TT zijn.
Dat zal wel meevallen. Er zijn serieuze dreigingen, maar WOIII wordt niet ontvlamd door een aanval op de fucking Houthi's.quote:
Wo1 begon ook met iets kleinsquote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Er zijn serieuze dreigingen, maar WOIII wordt niet ontvlamd door een aanval op de fucking Houthi's.
Die gasten vallen ongewapende schepen aan en worden nu geconfronteerd met een gepaste tegenreactie. Lijkt mij op het eerste gezicht weinig mis mee.
Bedankt, Hans.quote:
Humor heeft ie wel.quote:Houthi-leider veroordeelt 'barbaarse terroristische agressie' VS en VK
Het borrelt op allerlei fronten. Mocht WOIII losbarsten, dan zal dit vermoedelijk niet de aanleiding zijn.quote:
Standaard reactie ook he, bij elk geopolitiek issuequote:
Ondanks dat de geopolitieke spanningen steeds hoger oplopen lijkt me dit inderdaad niet een directe trigger.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:07 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Standaard reactie ook he, bij elk geopolitiek issueDe afgelopen 10 jaar zou echt al 30 keer WO3 moeten zijn losgebarsten.
Sorry?quote:
Ik denk dat China stiekem dolblij is dat het westen nu de hete kolen uit het vuur haalt daar. China heeft vanwege de handel met Europa immers ook veel te verliezen als de Houthi's het voor elkaar zouden krijgen dat het Suezkanaal niet meer gebruikt zou worden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ondanks dat de geopolitieke spanningen steeds hoger oplopen lijkt me dit inderdaad niet een directe trigger.
Rusland en China zouden ook mokerdom zijn als ze hierom iets gaan aanvallen, die hadden alleen dat standpunt in de hoop dat het westen geen kloot zou doen.
Moment, ik vraag het even na bij het WEF-hoofdkantoor.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:18 schreef byah het volgende:
Is dit de derde proxy oorlog tussen het westen en de Axis?
Eens en eerlijk gezegd worden ze al jaren platgebombardeerd met Amerikaanse steun…quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Er zijn serieuze dreigingen, maar WOIII wordt niet ontvlamd door een aanval op de fucking Houthi's.
Die gasten vallen ongewapende schepen aan en worden nu geconfronteerd met een gepaste tegenreactie. Lijkt mij op het eerste gezicht weinig mis mee.
Precies.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 01:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
En, wanneer komt dat 'directe' antwoord? Ze zijn laat....quote:
Decennialang plan wordt eindelijk in werking gesteld?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 01:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Houthi het of Houthi het nietquote:
Ja al wordt gesuggereerd dat dat niet geheel de aanleiding was. De druppel misschien, maar die oorlog zou hoe dan ook beginnen. Met of zonder Ferdinand. Maargoe, offtopicquote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sorry?
De kroonprins van een van de machtigste landen in Europa werd vermoord als daad van verzet van een land/regio wat onafhankelijk wilde worden en welke openlijk werd gesteund door een grote vijand. En dat terwijl er al jaren een hele vijandige sfeer hing tussen landen onderling.
Nee, niet bepaald klein.
Verschil is dat de Russen noeks hebben, en die geitenfokkers nietquote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:56 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja al wordt gesuggereerd dat dat niet geheel de aanleiding was. De druppel misschien, maar die oorlog zou hoe dan ook beginnen. Met of zonder Ferdinand. Maargoe, offtopic
Die Amerikanen gaan er wel meteen vol op... Terwijl ze met Oekrane nogal terughoudend zijn
Europa: "Hold my beer."quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:58 schreef LaDaDiDa het volgende:
Waarom is het zo moeilijk voor Arabische landen om vreedzaam hun eigen land te ontwikkelen...
In die tijd was dat niet iets kleinsquote:
In Noord-Afrika soort van een vierde. Straks Taiwan nog en iets bij Venezuela ofzo.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:18 schreef byah het volgende:
Is dit de derde proxy oorlog tussen het westen en de Axis?
Ja voor zeetransport zijn die triggerhappy Iran-pijpers geen feestje.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:05 schreef Simmertje het volgende:
Pak ze aan. Ben de logistieke problemen zat op mijn werk. Moeten verdomme om Zuid Afrika heen momenteel.
Je begint je langzaam af te vragen met alle ellende in de wereld of het nog wel zo rendabel is om je productie in Azi te houden. Eerst corona, toen Suez kanaal ellende en nu dit weer. Derde keer in een korte periode dat we enorme hinder ondervinden qua logistiek. Kost je gewoon klanten op lange termijn.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja voor zeetransport zijn die triggerhappy Iran-pijpers geen feestje.
Ik neem aan dat Sleepy Joe er na deze post wel vaart in zetquote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:05 schreef Simmertje het volgende:
Pak ze aan. Ben de logistieke problemen zat op mijn werk. Moeten verdomme om Zuid Afrika heen momenteel.
Toepasselijkquote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Sleepy Joe er na deze post wel vaart in zet
Na zijn middagdutje komt hij direct in actie.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:10 schreef Caland het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Sleepy Joe er na deze post wel vaart in zet
Korrekt, Rusland wilde een warme haven en was op expansie koers.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het borrelt op allerlei fronten. Mocht WOIII losbarsten, dan zal dit vermoedelijk niet de aanleiding zijn.
Overigens was de moord op Franz Ferdinand niet iets kleins, zeker gezien de oplopende geopolitieke spanningen in die periode.
En de Russen vallen geen Amerikanen aan (ja, een paar die zich vrijwillig hebben aangesloten bij het Oekraense leger). Die geitenneukers vonden het leuk om op Amerikaanse burgerschepen te schieten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Verschil is dat de Russen noeks hebben, en die geitenfokkers niet
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:26 schreef Cheeseburgert het volgende:
Iets met fuck around and find out
Als ze daar in ZA maar niet hetzelfde doen, na hun aanklachten..quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:05 schreef Simmertje het volgende:
Het is zeker de casus belli, drupppel, vonk of hoe je het wil noemen. Zonder twijfel.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:56 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ja al wordt gesuggereerd dat dat niet geheel de aanleiding was.
Daar zijn historici het dus echt niet over eens. Heb redelijk wat gelezen, gehoord, bekeken en zelf ook bezocht qua De Grote Oorlog en er is geen eenzijdig verhaal. Sommige beweren inderdaad 'hoe dan ook' en andere beweren weer dat de aanslag op FF precies op het meest slechte moment kwam. 3 weken daarvoor had het niet uit de hand gelopen zoals het deed en 3 weken daarna ook niet.quote:De druppel misschien, maar die oorlog zou hoe dan ook beginnen. Met of zonder Ferdinand. Maargoe, offtopic
quote:Die Amerikanen gaan er wel meteen vol op... Terwijl ze met Oekrane nogal terughoudend zijn
Fijne bondgenoot! Wat een sukkel is die Erdogan toch.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:20 schreef Aether het volgende:
Erdogan: 'VS en VK veranderen Rode Zee in zee van bloed'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74660016
De Turkse president Erdogan heeft de aanvallen op de Houthi's veroordeeld. "Groot-Brittanni en de Verenigde Staten proberen de Rode Zee te veranderen in een zee van bloed", aldus Erdogan. De Turkse president zegt dat de Houthi's met een succesvolle reactie zullen komen tegen beide landen.
Iran is groot en gevaarlijk dus dat doen ze niet.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:12 schreef Confetti het volgende:
Je kan beter Iran in naam van de mensheid met wortel en al vernietigen voordat ze straks nukes hebben. De rest is symptoombestrijding totdat het straks te laat is.
Dat is ie toch echt nog wel.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:45 schreef Idisrom het volgende:
De Amerikanen en de Britten voeren dus luchtaanvallen uit op die Houthi's met steun van Rutte.
Maar laat dat ongeleide projectiel Rutte niet zeggen dat het namens Nederland is. Rutte doet nu waar ie zelf in zit, zonder de ballast van een kabinet meer te hebben, maar ik vind hem geen vertegenwoordiger meer van ons volk.
Erdogan op het internationale toneel :quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:20 schreef Aether het volgende:
De Turkse president Erdogan heeft de aanvallen op de Houthi's veroordeeld. "Groot-Brittanni en de Verenigde Staten proberen de Rode Zee te veranderen in een zee van bloed", aldus Erdogan. De Turkse president zegt dat de Houthi's met een succesvolle reactie zullen komen tegen beide landen.
Wat mankeert die kerel toch.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:20 schreef Aether het volgende:
Grootheidswaanzin.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat mankeert die kerel toch.
Erdolfje wil zelf graag de grote man van het Midden Oosten zijn.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Omdat we na de val van het Ottomaanse rijk niet naar Lawrence van Arabi wilden luisteren en er door onze westerse leiders toen wat arbitraire land verdelingen gemaakt zijn daar. Die arbitraire verdeling is ook in Afrika het geval.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:58 schreef LaDaDiDa het volgende:
Waarom is het zo moeilijk voor Arabische landen om vreedzaam hun eigen land te ontwikkelen...
Oorlog!quote:
Daar is Wagner in Syrie trouwens ook wel een keer achter gekomen. Vielen wat SF van de VS aan en meteen werd er een luchtmacht naar gedelegeerd waarop ongeveer elk land jaloers is. Die gingen eventje een paar uurtjes prijsschieten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:26 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
En de Russen vallen geen Amerikanen aan (ja, een paar die zich vrijwillig hebben aangesloten bij het Oekraense leger). Die geitenneukers vonden het leuk om op Amerikaanse burgerschepen te schieten.
Iets met fuck around and find out
Nee, maar het kan helpen om het regime de controle te laten verliezen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het zal volgens mij vooral moeten gaan om die revolutie van binnenuit. Bommen verwijderen het bestaande boosaardige regime daar echt niet…
Geweld, territoriale gierigheid en agressie zijn diep verweven in de Arabische en Islamtische culturen. Dat is in de hele regio daar terug te zien. Het is instabiliteit alom en bijna iedereen is triggerhappy. Om een land vreedzaam te kunnen ontwikkelen, moet je dat achter je laten. Dat lukt men niet daar.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 09:58 schreef LaDaDiDa het volgende:
Grenzen zijn per definitie arbitrair, dat is dus niet alleen in het Midden-Oosten of Afrika zo.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat we na de val van het Ottomaanse rijk niet naar Lawrence van Arabi wilden luisteren en er door onze westerse leiders toen wat arbitraire land verdelingen gemaakt zijn daar. Die arbitraire verdeling is ook in Afrika het geval.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar is Wagner in Syrie trouwens ook wel een keer achter gekomen. Vielen wat SF van de VS aan en meteen werd er een luchtmacht naar gedelegeerd waarop ongeveer elk land jaloers is. Die gingen eventje een paar uurtjes prijsschieten.
Iran herkent dat trouwens zelf ook wel uit de jaren 80.
De natievorming met grens bepaling zoals wij dat in Europa en ook stukjes Azi hebben meegemaakt is een stuk minder arbitrair in het ontstaan als de arbitraire verdeling die de westerse landen na dekolonisatie in die regionen maakten op basis van de grootste mond en niet op basis van bevolkingsgroepen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Grenzen zijn per definitie arbitrair, dat is dus niet alleen in het Midden-Oosten of Afrika zo.
Jeetje, de Britten en Amerikanen zullen wel sidderend onder hun bed liggen nu.quote:
Nou ja uitdagen: tientallen drones en raketten op oorlogsschepen schieten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 14:54 schreef Blastbeat het volgende:
Wordt je land eerst jarenlang gesloopt door Saoedi-Arabi en dan besluit je Amerika maar flink uit de dagen zodat binnenkort ook de laatste paar stenen niet meer op elkaar staan.
Maar goed, de wapenindustrie verdient er weer lekker aan. Verder alleen maar ellende weer.
Hoe dan ook: het is behoorlijk sucidaal om het met je rebellengroep tegen het Amerikaanse leger op te nemen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Nou ja uitdagen: tientallen drones en raketten op oorlogsschepen schieten.
Mogelijk maar het kan net zo goed aanleiding zijn om de grip en terreur juist te versterken…quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:04 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Nee, maar het kan helpen om het regime de controle te laten verliezen.
Leuk geprobeerde trolpoging wel.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef epicbeardman het volgende:
Oorlogsgeile democraten onder bewind van Biden weer bezig
Net zo gestoord als dat mens, kijk eens wat er met een prachtland zoals Libie sinds de inval van de democraten is gebeurd.
Ach je krijgt voor het gevaar wel wat terug. Geld, macht en de eeuwige roem als je het langer overleefd dan de Amerikanen zin hebben geld in je bodemloze put te gooien.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:35 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Hoe dan ook: het is behoorlijk sucidaal om het met je rebellengroep tegen het Amerikaanse leger op te nemen.
Dat geeft wel weer hoezeer die belangen verstrengeld zijn tussen de Russen, Iran en diverse terroristen groeperingen zoals Hamas.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nou ja uitdagen: tientallen drones en raketten op oorlogsschepen schieten.
En dan Rusland over de pis dat de Amerikanen terugschieten. Blijkbaar mogen we dus ook de Russische vloot beschieten zonder gevolgen.
Fijn dat je het weer opneemt voor die massaverkrachter. Echt heel erg om te lachen om zijn dood.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:33 schreef epicbeardman het volgende:
Oorlogsgeile democraten onder bewind van Biden weer bezig
Net zo gestoord als dat mens, kijk eens wat er met een prachtland zoals Libie sinds de inval van de democraten is gebeurd.
Ik snap die Russen hierin echt niet. Geloofsgekken steunen die graag andere landen willen nuken. Vraag de VS eens hoe dat gaat als de ander niet eens nucleaire ambities heeft.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat geeft wel weer hoezeer die belangen verstrengeld zijn tussen de Russen, Iran en diverse terroristen groeperingen zoals Hamas.
Hmm, nee. Het vormen van landen is in Europa niet veel anders gegaan. Daarom zijn er overal allerlei minderheden. Etnische Hongaren in Roemeni, etnische Duitsers die tot de Tweede Wereldoorlog overal verspreid in Centraal en Oost-Europa zaten. Heel het voormalige Joegoslavi was een mengelmoes. Etnische Grieken rond de Zwarte Zee in Oekrane en Rusland.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De natievorming met grens bepaling zoals wij dat in Europa en ook stukjes Azi hebben meegemaakt is een stuk minder arbitrair in het ontstaan als de arbitraire verdeling die de westerse landen na dekolonisatie in die regionen maakten op basis van de grootste mond en niet op basis van bevolkingsgroepen.
Denk niet dat dat heel erg ingewikkeld is. In de ogen van Rusland moet het westen kapot en is alles wat het westen doet des duivels, want zelf zijn de Russen de vredes en onschuld zelve.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik snap die Russen hierin echt niet. Geloofsgekken steunen die graag andere landen willen nuken. Vraag de VS eens hoe dat gaat als de ander niet eens nucleaire ambities heeft.
Zelfs dan zou ik uit puur eigenbelang van de religekken wegblijven. Het is een boomerang die altijd terugkomt.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk niet dat dat heel erg ingewikkeld is. In de ogen van Rusland moet het westen kapot en is alles wat het westen doet des duivels, want zelf zijn de Russen de vredes en onschuld zelve.
Als je ziet hoe Rusland in Oekrane of Syri tekeer gaat/ging denk ik niet dat Rusland zich erg druk maakt om de gekte van religekte.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:49 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zelfs dan zou ik uit puur eigenbelang van de religekken wegblijven. Het is een boomerang die altijd terugkomt.
In Rusland heerst er gewoon een sterke territoriale gierigheid. Hun idee van 'Rusland' omvat een (flink) deel van Oost-Europa, de Kaukasus en Centraal-Azi. De hekel aan het Westen komt omdat die dit tegenwerken en inmiddels onafhankelijke landen in vooral Oost-Europa in bescherming nemen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:45 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Denk niet dat dat heel erg ingewikkeld is. In de ogen van Rusland moet het westen kapot en is alles wat het westen doet des duivels, want zelf zijn de Russen de vredes en onschuld zelve.
Het vormen van landen in Europa heeft eeuwen tijd gekost in Afrika en het middenoosten zijn ze ingetekend na de dekolonisatie en het vallen van het Ottomaanse rijk. Daar zit toch een erg groot verschil.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:42 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, nee. Het vormen van landen is in Europa niet veel anders gegaan. Daarom zijn er overal allerlei minderheden. Etnische Hongaren in Roemeni, etnische Duitsers die tot de Tweede Wereldoorlog overal verspreid in Centraal en Oost-Europa zaten. Heel het voormalige Joegoslavi was een mengelmoes. Etnische Grieken rond de Zwarte Zee in Oekrane en Rusland.
Of denk eens aan Spanje, dat een samenraapsel is van verschillende volkeren, waarvan de Basken en de Catalanen nog maar al te graag een eigen land willen. Om nog maar te zwijgen over alle andere volkeren die geen land hebben, Moravirs, Roethenen, Samen, Tataren en Silezirs zijn hier slechts een paar voorbeelden van.
De landsgrenzen in Europa zijn ook meestal tot stand gekomen via oorlogen en conflicten en echt niet op de millimeter netjes uitgestippeld langs etnisch en culturele lijnen.
In de Jemenitische hoofdstad Sanaa zijn tienduizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen de aanvallen van de VS en het VK op locaties in Jemen van de Houthi's. Het aan de Houthi's gelieerde televisiestation Al-Masirah toonde beelden van de menigte boze demonstranten. "We laten ons niet ontmoedigen. Laat er een grote wereldoorlog komen", schreeuwden ze.quote:
Oproepen tot een wereldoorlog, het blijft moeilijk om zo een positiever beeld te krijgen van moslims met dit soort massa demonstraties, tevens worden we wel een conflict mee ingezogen door Isral en hun oorlog tegen Gaza.quote:
Klopt, en door al die conflicten die vooral afspelen in het Midden Oosten krijgt Europa waarschijnlijk nog meer vluchtelingen die vaak ook weer anti-westers zijn, en zo hebben ze ons tweemaal te pakken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:54 schreef C.L.Werner het volgende:
Logisch gevolg van wat er allemaal gebeurt. Echter zitten we wel in de hoek, want deze tactische overwinning zal bijdrage aan een strategisch verlies.Het lastige is dat we onszelf in een hoek hebben gemanoeuvreerd op politiek niveau waarin je niet anders kan. Echter gaat ook deze actie weer bijdrage in de afbrokkeling van steun van 'the global south' voor het Westen. En dat is, mijn inziens, precies de strategie van de as China-Rusland-Iran-Noord-Korea. Let op, zij plannen niet voor een regeerperiode o.i.d. En ze spreken het nog uit ook. Op allerlei bijeenkomsten hebben ze aangegeven bondgenoten te zijn t.b.v. de verbouwing van de wereldorde. Nou, daar zijn alle oorlogen van hen en hun proxy's gewoon een tactisch middel toe.
Wel echt niveautje kleuterschoolrijm.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:31 schreef Eriksson666 het volgende:
Er is iemand op YT die zich De Deen noemt en Houthi-liederen vertaalt, vage jongens die Houthis
Nou ja, zonder mensen te willen beledigen... Ze zijn natuurlijk nogal religieus daar. Als je de Koran weleens doorgebladerd hebt, dan herken je dat niveau ook wel een beetje. Het is heel knullig en irritant geformuleerd. Dus ik kan me voorstellen dat er daar enig verband tussen bestaat.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:31 schreef Eriksson666 het volgende:
Er is iemand op YT die zich De Deen noemt en Houthi-liederen vertaalt, vage jongens die Houthis
Kunnen die mensen niet beter eens aan het werk gaan en de Middeleeuwen afsluitenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:04 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
In de Jemenitische hoofdstad Sanaa zijn tienduizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen de aanvallen van de VS en het VK op locaties in Jemen van de Houthi's. Het aan de Houthi's gelieerde televisiestation Al-Masirah toonde beelden van de menigte boze demonstranten. "We laten ons niet ontmoedigen. Laat er een grote wereldoorlog komen", schreeuwden ze.
https://nos.nl/liveblog/2(...)in-gaza-opnieuw-plat
Temperamentvol kutvolk.. achterlijke qat-kauwers.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:04 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
In de Jemenitische hoofdstad Sanaa zijn tienduizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen de aanvallen van de VS en het VK op locaties in Jemen van de Houthi's. Het aan de Houthi's gelieerde televisiestation Al-Masirah toonde beelden van de menigte boze demonstranten. "We laten ons niet ontmoedigen. Laat er een grote wereldoorlog komen", schreeuwden ze.
Die mensen hebben toch niks te verliezen. Een grote bende daar.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:04 schreef Eriksson666 het volgende:
[..]
Qat is echt best lekker hoor.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Temperamentvol kutvolk.. achterlijke qat-kauwers.
Bij wereld in wereldoorlog denken ze waarschijnlijk aan een volgende stam een stuk woestijn verderop waar geen familie van hen inzit en waarmee ze dus niet kunnen trouwen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Kunnen die mensen niet beter eens aan het werk gaan en de Middeleeuwen afsluiten
Een groot shithole daar.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Kunnen die mensen niet beter eens aan het werk gaan en de Middeleeuwen afsluiten
Dat is omdat ze zich verwant voelen aan Hamas en de Houthi's.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:05 schreef GerryDV het volgende:
Ik snap de wereld niet meer.Als je vroeger wat flikte en er daarna van langs kreeg zei iedereen ‘je hebt het er zelf naar gemaakt, niet achteraf janken’.
Nu zie je dat Hamas aangepakt wordt om wat ze geflikt hebben en vervolgens Isral zich moet verantwoorden. En die kut Houthi’s lopen schepen aan te vallen, US/UK straft dit keihard af en vervolgens jankt de halve wereld met die Houthi’s mee.
Bij een strijd tussen moslims en niet-moslims kiezen moslims partij voor moslims. Hij volgt de publieke opinie in deze.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat principe werkt natuurlijk prima zolang de straffende partijen niet zelf ook vanalles flikken.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:05 schreef GerryDV het volgende:
Ik snap de wereld niet meer.Als je vroeger wat flikte en er daarna van langs kreeg zei iedereen ‘je hebt het er zelf naar gemaakt, niet achteraf janken’.
Nu zie je dat Hamas aangepakt wordt om wat ze geflikt hebben en vervolgens Isral zich moet verantwoorden. En die kut Houthi’s lopen schepen aan te vallen, US/UK straft dit keihard af en vervolgens jankt de halve wereld met die Houthi’s mee.
Kan je mij die memo toesturen?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bij een strijd tussen moslims en niet-moslims kiezen moslims partij voor moslims. Hij volgt de publieke opinie in deze.
We spelen bij nagenoeg elk conflict in het Midden-Oosten een rol. Kunnen we anderen wegzetten als conflictzoekers, maar als we even kijken naar de afgelopen 40 jaar (tot nu) dan mogen we ons wel even achter de oren krabben.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 17:16 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Oproepen tot een wereldoorlog, het blijft moeilijk om zo een positiever beeld te krijgen van moslims met dit soort massa demonstraties, tevens worden we wel een conflict mee ingezogen door Isral en hun oorlog tegen Gaza.
Komt mede door de anti-Westen sentiment overal te wereld dat ook goed vertegenwoordigd is in Europa zelf. Waarom denk je dat de Afrikaanse en landen uit Midden-Oosten zo weinig moeite doen om de gelukzoekers richting Europa tegen te houden? Zo verzwak je ongezien en ongemerkt de eensgezindheid in Europa door hun cultuur te ridiculiseren en met omgekeerde racisme een schuldgevoel aan te praten.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:05 schreef GerryDV het volgende:
Trouwens, een van zijn eerste vrienden die Nelson Mandela bij zijn premierschap bezocht.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 15:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Fijn dat je het weer opneemt voor die massaverkrachter. Echt heel erg om te lachen om zijn dood.
Niet in alle gevallen uiteraard, maar men is uiteraard eerder geneigd om partijen uit de eigen geloofsgemeenschap te steunen. Dat is verder ook logisch en biologisch verklaarbaar.quote:
Nelson had wel meer dubieuze relaties.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 21:22 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Trouwens, een van zijn eerste vrienden die Nelson Mandela bij zijn premierschap bezocht.
Ben vooral verbaast dat ze daar nog verbaast over zijn.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:37 schreef Aether het volgende:
Verbazing in Tweede Kamer over luchtaanvallen zonder 'vooroverleg'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74668791
In de Tweede Kamer reageert een aantal partijen verbaasd op de steun van Nederland aan de luchtaanvallen op Houthi-doelen. De partijen, waaronder NSC, SP en Forum voor Democratie, vinden dat het demissionaire kabinet de Tweede Kamer vooraf had moeten informeren over hun betrokkenheid bij de aanval. In principe moet het kabinet dit ook doen via een zogenoemde artikel 100-brief, tenzij er een dwingende reden is om vooraf geen informatie te geven.
Elke tanker die Russische olie vervoert zou sowieso een legitiem doelwit moeten zijn.quote:
Volgens mij ligt het probleem idd bij jou.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:05 schreef GerryDV het volgende:
Dit is ironisch genoeg best wel een navocentrische gedachte. Alsof er in de Arabische wereld geen besef en initiatief bestaat, maar er uitsluitend gereageerd wordt op Westerse acties.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef bianconeri het volgende:
De wereld is wel heel hypocriet.
De Westerse wereld met name.
Daarin snap je de Arabische wereld wel.
Zodra er in Europa iets gebeurt dan duikt heel het Westen er direct op.
Gebeurt er iets wat het Westen economisch raakt? Net zo.
Of een vriendje? Net zo.
Oftewel Oekraine krijgt verdediging. Isral mag de gruwelijkste oorlogsmisdaden plegen. En de Houthi's krijgen direct bommen op de kop.
Gebeurt er echter iets tegen Arabieren? Geen Westers land die ook maar een vinger uitsteekt.
Bijna 25.000 onschuldige burgerdoden? Ach, jammer joh. Morgen weer beter.
Hoe zou het toch komen dat de Arabische wereld het Westen zo haat en ons hypocriet vindt? Hoe wil je de nieuwe terroristen kweken?
Doet het Westen toch echt zelf.
Mooi gedichtquote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef bianconeri het volgende:
Of een vriendje? Net zo.
Ach dit jankverhaal weer. Grijp je wel in ben je een klootzak en als je het niet doet ook. En wat heeft het westen nou ooit voor Arabieren gedaan? Behalve slavernij afschaffen, Palestijnen al decennia miljarden per jaar geven, ISIS verslaan, tientallen miljoenen in Europa opnemen als volwaardige burgers enz enz. Wat krijg ik daar voor terug? De doodstraf in een hele lijst Arabische landen, omdat ik ongelovig ben.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef bianconeri het volgende:
Of een vriendje? Net zo.
Oftewel Oekraine krijgt verdediging. Isral mag de gruwelijkste oorlogsmisdaden plegen. En de Houthi's krijgen direct bommen op de kop.
Gebeurt er echter iets tegen Arabieren? Geen Westers land die ook maar een vinger uitsteekt.
Hoe zou het toch komen dat de Arabische wereld het Westen zo haat en ons hypocriet vindt? Hoe wil je de nieuwe terroristen kweken?
Lieve mensjes toch weer. Van mij mogen ze allemaal uitgeroeid worden met een motto als deze.quote:Slogan of the Houthi movement (top-to-bottom):
God is the Greatest
Death to America
Death to Israel
A Curse Upon the Jews
Victory to Islam
Dat hebben hun (net zo geloofsgemeenschap) Saoedische buren jaren geprobeerd. Was bepaald geen succes…quote:Op zaterdag 13 januari 2024 01:04 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Lieve mensjes toch weer. Van mij mogen ze allemaal uitgeroeid worden met een motto als deze.
Je moet DEATH TO AMERICA in context zien?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 01:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat hebben hun (net zo geloofsgemeenschap) Saoedische buren jaren geprobeerd. Was bepaald geen succes…
Het is allemaal niet zo simpel of zwart/wit.
De Arabische wereld krijgt al jaren alle ruimte van de wereld om dat Houthi probleem op te lossen, dat lukt ze niet en nu raakt het ons en moet we het zelf maar doenquote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef bianconeri het volgende:
Of een vriendje? Net zo.
Ja, Rusland is natuurlijk ook echt wel een autoriteit op het gebied van militaire proportionaliteit.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 05:36 schreef Aether het volgende:
Rusland: aanval op Houthi's niet proportioneel
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74676174
Houthi’s fucked around and found out.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 05:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Arabische wereld krijgt al jaren alle ruimte van de wereld om dat Houthi probleem op te lossen, dat lukt ze niet en nu raakt het ons en moet we het zelf maar doen
Hypocriet is nu gaan klagen dat die gasten bommen op hun kop krijgen omdat ze ondanks verschillende waarschuwingen de civiele scheepvaart bestoken met raketten en shit terwijl je de afgelopen jaren stil was
Ok manquote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Houthi’s fucked around and found out.
Zo simpel is het. Dat dan hersendode simpele zielen alles weer proberen op de conto van het Westen te schrijven is hilarisch als het niet zo dieptriest simplistisch zou zijn.
Gek genoeg hoor ik mensen als jij nooit over de westelijke sahara, de misdaden van Hamas tegen hun eigen bevolking, tegen Israel, over de slachtoffers van de fundamentele islam in Noord Afrika, etc etcquote:Op vrijdag 12 januari 2024 23:13 schreef bianconeri het volgende:
Of een vriendje? Net zo.
Tja, het zijn vaak of Islamisten of woke-isten die dit doen. Beide groepen hebben namelijk een hekel aan het Westen. Ook in New York waren deze mafklappers al bezig na de tegenaanvallen van de VS en het VK:quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zo simpel is het. Dat dan hersendode simpele zielen alles weer proberen op de conto van het Westen te schrijven is hilarisch als het niet zo dieptriest simplistisch zou zijn.
Haha, wat een tyfushonden.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, het zijn vaak of Islamisten of woke-isten die dit doen. Beide groepen hebben namelijk een hekel aan het Westen. Ook in New York waren deze mafklappers al bezig na de tegenaanvallen van de VS en het VK:
[ twitter ]
Het Westen kan heel hypocriet zijn maar hier is niets hypocriets aan. Het Westen staat al weer een paar eeuwen achter het Nederlandse idee van de mare liberum, de vrij zee met vrije koopvaart. Dat staat tegenover het 'recht van de sterkste' van de piraten en andere koopvaartbelagers. Dus wat er nu gebeurt is dat de Houthi's het recht van de sterkste inroepen, om vervolgens helemaal niet de sterkste te zijn, dat is het Westen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 07:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ze bedreigen de internationale scheepvaart, niks doen is dan geen optie natuurlijk.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:48 schreef Eriksson666 het volgende:
De Houthis worden al meer dan 10 jaar gebombardeerd, ze zijn hierop voorbereid, Jemen is een groot bergachtig land, een paar speldenprikjes gaan echt niets veranderen. De Amerikanen hebben zichzelf in de voeten geschoten want nu moeten ze langdurig blijven bombarderen als de Houthis straks vrolijk verder gaan met schepen bestoken. Er wordt hier en daar al zelfs gesproken over Amerikaanse boots on the ground. Twee videos om tegenwicht te bieden aan de veelal simplistische kortzichtige comments.
Het Westen zou ook stukken meedogenlozer moeten zijn, groeperingen die etteren en terreur plegen maar verstaanbaar zijn, gewoon zonder enige pardon uit de weg ruimen. Maar dat doet men niet, men buigt liever voor zulke groepen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het Westen kan heel hypocriet zijn maar hier is niets hypocriets aan. Het Westen staat al weer een paar eeuwen achter het Nederlandse idee van de mare liberum, de vrij zee met vrije koopvaart. Dat staat tegenover het 'recht van de sterkste' van de piraten en andere koopvaartbelagers. Dus wat er nu gebeurt is dat de Houthi's het recht van de sterkste inroepen, om vervolgens helemaal niet de sterkste te zijn, dat is het Westen.
Daarin zit juist een enorme hypocrisie, een dubbele standaard. Niemand geeft om die levens, inclusief zij zelf niet, maar zodra ze binnen zichtafstand van een westerling zijn is hun leven heilig.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Westen zou ook stukken meedogenlozer moeten zijn, groeperingen die etteren en terreur plegen maar verstaanbaar zijn, gewoon zonder enige pardon uit de weg ruimen. Maar dat doet men niet, men buigt liever voor zulke groepen.
Het is weer het resultaat van allerlei nieuwe dogma's binnen bepaalde Westerse kringen, waardoor niet-Westerse mensen vooral niet te hard mogen worden veroordeeld of aangepakt.
Tsja, ik zou geen greintje medelijden hebben met een groepering die als motto 'dood aan Amerika, dood aan Israel' heeft. Als je dan zo gebrand bent op geweld dan kun je het krijgen ook.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het Westen zou ook stukken meedogenlozer moeten zijn, groeperingen die etteren en terreur plegen maar verstaanbaar zijn, gewoon zonder enige pardon uit de weg ruimen. Maar dat doet men niet, men buigt liever voor zulke groepen.
Het is weer het resultaat van allerlei nieuwe dogma's binnen bepaalde Westerse kringen, waardoor niet-Westerse mensen vooral niet te hard mogen worden veroordeeld of aangepakt.
Daar hoor je inderdaad niet veel meer van, of houden ze zich gewoon een tijdje koest?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarin zit juist een enorme hypocrisie, een dubbele standaard. Niemand geeft om die levens, inclusief zij zelf niet, maar zodra ze binnen zichtafstand van een westerling zijn is hun leven heilig.
Met die Somalische piraten was het ook al zo'n ingewikkeld gedoe met marineschepen erheen om ze te arresteren en naar een Europese gevangenis met 3 halalmaaltijden per dag over te brengen, die Russen schoten ze gewoon lek.
Over heel klein denken gesproken.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 05:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
De Arabische wereld krijgt al jaren alle ruimte van de wereld om dat Houthi probleem op te lossen, dat lukt ze niet en nu raakt het ons en moet we het zelf maar doen
Hypocriet is nu gaan klagen dat die gasten bommen op hun kop krijgen omdat ze ondanks verschillende waarschuwingen de civiele scheepvaart bestoken met raketten en shit terwijl je de afgelopen jaren stil was
volgens mij viel dat nog wel mee hoor maar okquote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Over heel klein denken gesproken.
Je gaat wel heel specifiek 1 dingetje eruit pikken, typisch.
eerste raakt ons wel, tweede raakt ons nietquote:Maar niet verder kijken naar de redenen waarom het Westen hypocriet is.
Want waarom wel ingrijpen als het de commercie raakt?
En niet ingrijpen als burgers in Gaza compleet afgeslacht worden, alles daar platgegooid wordt.
Jammer dat die Russen nukes hebben want die verdienen ook wel een proportionele aanval.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 05:36 schreef Aether het volgende:
Rusland: aanval op Houthi's niet proportioneel
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74676174
Of je het ooit goed kunt doen is verhaal twee.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 00:50 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ach dit jankverhaal weer. Grijp je wel in ben je een klootzak en als je het niet doet ook. En wat heeft het westen nou ooit voor Arabieren gedaan? Behalve slavernij afschaffen, Palestijnen al decennia miljarden per jaar geven, ISIS verslaan, tientallen miljoenen in Europa opnemen als volwaardige burgers enz enz. Wat krijg ik daar voor terug? De doodstraf in een hele lijst Arabische landen, omdat ik ongelovig ben.
Rusland dat Oekrane binnenvalt raakt ons ook niet.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:58 schreef sp3c het volgende:
eerste raakt ons wel, tweede raakt ons niet
dat heeft met hypocrisie weinig te maken
nee hoorquote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of je het ooit goed kunt doen is verhaal twee.
Maar het is hypocriet om het bij de ene wel te doen en bij de ander niet. Zeker als het alleen maar gaat om wat materie (commerciele scheepvaart), terwijl je bij het andere (afslachting van burgers in Gaza) een oogje dichtknijpt omdat het een vriend is.
oekraine hebben we ook nog niet ingegrepenquote:En als datzelfde in een land gebeurt wat wel wat dichterbij staat (Oekraine) dan grijp je wel ineens in.
je begon zelf over de Arabische wereld hequote:Owh en niemand zegt dat de Arabische landen het wel goed doen, maar je moet eerst naar jezelf kijken ipv te janken over de ander.
maar we verdigen Oekraine niet tegen een agressorquote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Rusland dat Oekrane binnenvalt raakt ons ook niet.
Dus beetje raar Oekrane dan wel te verdedigen tegen een agressor en Gaza aan het lot over te laten.
Dan snap je zelf toch ook wel dat dat hypocriet is en voor Arabieren slecht voelt?
Stel een vriend helpt constant wel een ander uit je omgeving uit de brand en laat jou constant in de kou zitten, hoe zou jij je dan voelen? Ga je niet blij van worden.
Correct.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daarin zit juist een enorme hypocrisie, een dubbele standaard. Niemand geeft om die levens, inclusief zij zelf niet, maar zodra ze binnen zichtafstand van een westerling zijn is hun leven heilig.
Met die Somalische piraten was het ook al zo'n ingewikkeld gedoe met marineschepen erheen om ze te arresteren en naar een Europese gevangenis met 3 halalmaaltijden per dag over te brengen, die Russen schoten ze gewoon lek.
Nederland/Het Westen doet inderdaad niets om Oekraine te verdedigen *kuch kuch kuch*quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar we verdigen Oekraine niet tegen een agressor
en de Palestijnen zijn niet onze vrienden
Rusland is de aggressor in de oorlog met Oekrane en de Palestijnen zijn (al decennia) de aggressor in het conflict met Isral.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Rusland dat Oekrane binnenvalt raakt ons ook niet.
Dus beetje raar Oekrane dan wel te verdedigen tegen een agressor en Gaza aan het lot over te laten.
Dan snap je zelf toch ook wel dat dat hypocriet is en voor Arabieren slecht voelt?
Stel een vriend helpt constant wel een ander uit je omgeving uit de brand en laat jou constant in de kou zitten, hoe zou jij je dan voelen? Ga je niet blij van worden.
Helaas denken genoeg mensen in het Westen hier anders over.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar we verdigen Oekraine niet tegen een agressor
en de Palestijnen zijn niet onze vrienden
nopequote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nederland/Het Westen doet inderdaad niets om Oekraine te verdedigen *kuch kuch kuch*
ik zie er geen hypocrisie in hoorquote:Iedereen zou je vriend moeten zijn als land. En zelfs al vind jij dat niet persoonlijk, die illustratie laat wel heel duidelijk zien hoe hypocriet het is.
betwijfel ikquote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Helaas denken genoeg mensen in het Westen hier anders over.
Wat maar weer eens aantoont dat we onze defensie zwaar hebben verwaarloost.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:12 schreef sp3c het volgende:
de houthi's beschieten schepen in internationale wateren, wij schieten terug ... naja de Amerikanen want we hebben zelf ff geen schip beschikbaar
ja dat is al langer bekendquote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat maar weer eens aantoont dat we onze defensie zwaar hebben verwaarloost.
Nederland heeft met de Havens van Rotterdam en Amsterdam, een enorm economisch belang bij veilige scheepvaart.
Dit geval laat zien dat Iran en Rusland schaak spelen op een ander niveau. Het is geen toeval dat de aanvallen in Gaza en de Rode Zee nu gebeuren door Ruslands vriendje Iran haar vazallen,quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat is al langer bekend
maar in dit geval is de timing vooral heel ongelukkig
lijkt me wat vergezochtquote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dit geval laat zien dat Iran en Rusland schaak spelen op een ander niveau. Het is geen toeval dat de aanvallen in Gaza en de Rode Zee nu gebeuren door Ruslands vriendje Iran haar vazallen,
Dat is gewoon een feitquote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me wat vergezocht
maar dat die figuren wapens van Iran krijgen geloof ik wel
Palestijnen zijn niet per se de agressor. Isral is dat net zo goed.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:10 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Rusland is de aggressor in de oorlog met Oekrane en de Palestijnen zijn (al decennia) de aggressor in het conflict met Isral.
Wat is er mis met de gemiddelde Palestijn?quote:Helaas denken genoeg mensen in het Westen hier anders over.
Er worden inderdaad geen wapens en materialen gestuurd nope *kuch kuch kuch*quote:
Ene partij wel helpen en de andere partij in dezelfde situatie niet helpen is hypocriet.quote:ik zie er geen hypocrisie in hoor
de houthi's beschieten schepen in internationale wateren, wij schieten terug ... naja de Amerikanen want we hebben zelf ff geen schip beschikbaar
dat is echt een compleet andere situatie dan wat er in Gaza gebeurt
Dat is inderdaad totaal niet wat ik zeg *rochel reutel rochel*quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Palestijnen zijn niet per se de agressor. Isral is dat net zo goed.
[..]
Wat is er mis met de gemiddelde Palestijn?
Over racisme en discriminatie gesproken.
[..]
Er worden inderdaad geen wapens en materialen gestuurd nope *kuch kuch kuch*
Maar er is geen sprake van dezelfde situatiequote:[..]
Ene partij wel helpen en de andere partij in dezelfde situatie niet helpen is hypocriet.
Palestijnen zijn niet perse de agressor? Hoe wilde je 7/11 omschrijven dan?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 17:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Palestijnen zijn niet per se de agressor. Isral is dat net zo goed.
[..]
Wat is er mis met de gemiddelde Palestijn?
Over racisme en discriminatie gesproken.
[..]
Er worden inderdaad geen wapens en materialen gestuurd nope *kuch kuch kuch*
[..]
Ene partij wel helpen en de andere partij in dezelfde situatie niet helpen is hypocriet.
Ben je vergeten wat er al tientallen daar aan de hand is?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 22:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Palestijnen zijn niet perse de agressor? Hoe wilde je 7/11 omschrijven dan?
Gesproken als een ware fan van de Irak invasie. Heb je ook Bush fotos boven je bed?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:59 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of je het ooit goed kunt doen is verhaal twee.
Maar het is hypocriet om het bij de ene wel te doen en bij de ander niet. Zeker als het alleen maar gaat om wat materie (commerciele scheepvaart), terwijl je bij het andere (afslachting van burgers in Gaza) een oogje dichtknijpt omdat het een vriend is.
En als datzelfde in een land gebeurt wat wel wat dichterbij staat (Oekraine) dan grijp je wel ineens in.
Owh en niemand zegt dat de Arabische landen het wel goed doen, maar je moet eerst naar jezelf kijken ipv te janken over de ander.
Ben jij vergeten hoe de joden vanaf het begin behandeld werden door de Arabieren?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 23:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ben je vergeten wat er al tientallen daar aan de hand is?
Alsof dit allemaal komt door 7/11
Vroeger smeten we een vijfde colonne in tijden van oorlog gewoon in interneringskampen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, het zijn vaak of Islamisten of woke-isten die dit doen. Beide groepen hebben namelijk een hekel aan het Westen. Ook in New York waren deze mafklappers al bezig na de tegenaanvallen van de VS en het VK:
[ twitter ]
Daar hebben ze het dan ook zelf naar gemaakt.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Over heel klein denken gesproken.
Je gaat wel heel specifiek 1 dingetje eruit pikken, typisch.
Maar niet verder kijken naar de redenen waarom het Westen hypocriet is.
Want waarom wel ingrijpen als het de commercie raakt?
En niet ingrijpen als burgers in Gaza compleet afgeslacht worden, alles daar platgegooid wordt.
Ha die Arabieren toch. Vroeger tijdens ISIS waren er ook heel wat filmpjes van lui die vergelijkbare dingen riepen. We gaan zo aanvallen en weer stoppen pas zodra we dood of in Jeruzalem zijn. Bla bla bla. 10 minuten later zag je ze met de start tussen de benen hun gewone kameraden achterlaten in hun vlucht.quote:Op zondag 14 januari 2024 06:27 schreef Eriksson666 het volgende:
YEMENI HOUTHI LEADER OFFICIAL STATEMENT
“Do the American, British, and zionist expect that any aggressive act against Yemen will distract us from defending Gaza?
We swear, even if we turned into atoms scattered in the air, we will not leave Gaza. We will continue to target zionist ships and those going to the zionist entity. We will confront America, make it kneel, burn its warships, all its bases, and anyone who cooperates with it.
No matter what it costs us, we will not leave Gaza. Let the great war ignite, for we are its people and its men.
To our people, our brothers, our sons, and our fathers in Gaza, we are with you. You are not alone. Our blood for you is cheap, and we are with you until our last breath.
God refuses for us to be submissive and humiliated while your blood is spilled. What will God say to us when we meet Him?
You have let down Gaza.
No, by God, we will not let her down, no matter what it costs us.
The world must prepare to hear of America's defeat. I say this with all pride, we will trample America under our feet. The battlefield will teach those who do not know us about our might and severity.
We will not warn nor threaten. Wait for what will heal your hearts.
By God.
We will burn the region.”
[ twitter ]
tja, een mop uit de golfoorlogquote:Op zondag 14 januari 2024 08:39 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ha die Arabieren toch. Vroeger tijdens ISIS waren er ook heel wat filmpjes van lui die vergelijkbare dingen riepen. We gaan zo aanvallen en weer stoppen pas zodra we dood of in Jeruzalem zijn. Bla bla bla. 10 minuten later zag je ze met de start tussen de benen hun gewone kameraden achterlaten in hun vlucht.
Nou nee, dat vind ik niet.quote:
Wat vind jij eigenlijk wel? Zie je alleen maar een beetje ageren, maar denk jij niet dat schepen veilig door de rode zee moeten kunnen varen?quote:
Dom en naefquote:
Holle kreten en een hele hoop blah blah blah, precies zoals we de Arabieren ondertussen kennen.quote:Op zondag 14 januari 2024 06:27 schreef Eriksson666 het volgende:
YEMENI HOUTHI LEADER OFFICIAL STATEMENT
“Do the American, British, and zionist expect that any aggressive act against Yemen will distract us from defending Gaza?
We swear, even if we turned into atoms scattered in the air, we will not leave Gaza. We will continue to target zionist ships and those going to the zionist entity. We will confront America, make it kneel, burn its warships, all its bases, and anyone who cooperates with it.
No matter what it costs us, we will not leave Gaza. Let the great war ignite, for we are its people and its men.
To our people, our brothers, our sons, and our fathers in Gaza, we are with you. You are not alone. Our blood for you is cheap, and we are with you until our last breath.
God refuses for us to be submissive and humiliated while your blood is spilled. What will God say to us when we meet Him?
You have let down Gaza.
No, by God, we will not let her down, no matter what it costs us.
The world must prepare to hear of America's defeat. I say this with all pride, we will trample America under our feet. The battlefield will teach those who do not know us about our might and severity.
We will not warn nor threaten. Wait for what will heal your hearts.
By God.
We will burn the region.”
[ twitter ]
Ik lach me rot als daar een paar Chinese schepen geraakt worden, net als die Russische Tankerquote:Op zondag 14 januari 2024 09:31 schreef Peligrosso het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe China zich gaat opstellen. Die hebben natuurlijk groot belang bij een rustige Rode Zee, maar steunen Iran.
Schepen moeten veilig de door semi slaven gemaakte kleding en Chinese troep kunnen vervoeren. Dat om onze wegwerpeconomie maar in stand te houden en ons te laten denken dat we etisch goed bezig zijn met onze aanvallen omdat de houthis boos op ons zijn.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat vind jij eigenlijk wel? Zie je alleen maar een beetje ageren, maar denk jij niet dat schepen veilig door de rode zee moeten kunnen varen?
Dan wordt de nood om iets te doen nog groter inderdaad.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik lach me rot als daar een paar Chinese schepen geraakt worden, net als die Russische Tanker
Dat is een huilbui, geen antwoord op de vraag.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Schepen moeten veilig de door semi slaven gemaakte kleding en Chinese troep kunnen vervoeren. Dat om onze wegwerpeconomie maar in stand te houden en ons te laten denken dat we etisch goed bezig zijn met onze aanvallen omdat de houthis boos op ons zijn.
Het klinkt als een spiegelend antwoord waarbij je na je huilbui in je eigen boosheid wat onbeduinde zaken noemt die geen noemsenwaardige volumes van vervoer vormen in het seuz kanaal. Vooral om maar niet verder over de scheve verdeling van welvaart en de daarbij horende mensenrechten schendingen in de wereld hoeft na te denken. Alles wordt erbij verzonnen om onze goedkope wegwerpeconomie maar in stand te houden.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is een huilbui, geen antwoord op de vraag.
Buiten dat, Japanse Auto's, Olie, Australisch IJzererts, Nieuw Zeelandse landbouw producten, Onze export in die richting.
Jij post gewoon een vals dilemma, een rethorische truuk om de vraag niet te beantwoorden hoeven, waarschijnlijk vooral voor jezelf om er niet verder over na te denken
Nog steeds geen antwoord, gewoon lekker ergens anders over beginnen.quote:Op zondag 14 januari 2024 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het klinkt als een spiegelend antwoord waarbij je na je huilbui in je eigen boosheid wat onbeduinde zaken noemt die geen noemsenwaardige volumes van vervoer vormen in het seuz kanaal. Vooral om maar niet verder over de scheve verdeling van welvaart en de daarbij horende mensenrechten schendingen in de wereld hoeft na te denken. Alles wordt erbij verzonnen om onze goedkope wegwerpeconomie maar in stand te houden.
Een twee drie vier Houthi van Houthi vanquote:Op zondag 14 januari 2024 08:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tja, een mop uit de golfoorlog
What is the Saudi National Anthem?
"Onward, Christian Soldiers"
We hebben daar net voor honderden miljoenen een olieramp en de daarop volgende hongersnood voorkomen. De mensen in Yemen hadden namelijk zelf een tijdbom voor hun kust gezet en waren vervolgens gestopt met onderhoud. Onder anderen Nederland heeft het voor ze opgelost.quote:Op zondag 14 januari 2024 09:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik lach me rot als daar een paar Chinese schepen geraakt worden, net als die Russische Tanker
Tja, dat sentiment komt natuurlijk weer uit een bepaalde hoek h. Dat zijn de mensen die waarschijnlijk denken dat we de Houthi's vooral moeten 'begrijpen' en de situatie 'descalerend' benaderen.quote:Op zondag 14 januari 2024 12:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We hebben daar net voor honderden miljoenen een olieramp en de daarop volgende hongersnood voorkomen. De mensen in Yemen hadden namelijk zelf een tijdbom voor hun kust gezet en waren vervolgens gestopt met onderhoud. Onder anderen Nederland heeft het voor ze opgelost.
En dan krijg je als bedankje ballistische raketten op olieschepen. En domme debielen die vragen waarom we berhaupt terugschieten.
Chineese Olietankers in de Rode Zee??quote:Op zondag 14 januari 2024 12:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
We hebben daar net voor honderden miljoenen een olieramp en de daarop volgende hongersnood voorkomen. De mensen in Yemen hadden namelijk zelf een tijdbom voor hun kust gezet en waren vervolgens gestopt met onderhoud. Onder anderen Nederland heeft het voor ze opgelost.
En dan krijg je als bedankje ballistische raketten op olieschepen. En domme debielen die vragen waarom we berhaupt terugschieten.
Wat heb jij gerookt?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Chineese Olietankers in de Rode Zee??
Je bent duidelijk niet zo slim als je denkt dat je bent.
Zelfs als ik wat gerookt had, weet ik nog steeds dat Chinese olietankers in de Persische Golf varen en niet in de Rode Zee.quote:
Waar schreef ik dat Chinese tankers op de Rode Zee varen?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zelfs als ik wat gerookt had, weet ik nog steeds dat Chinese olietankers in de Persische Golf varen en niet in de Rode Zee.
Ik had het over dat ik zou lachen bij een aanval op Chinese schepen, toen begon jij over een olieramp. Wellicht dat jij wat gerookt hebt?quote:Op zondag 14 januari 2024 13:36 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waar schreef ik dat Chinese tankers op de Rode Zee varen?
Maar zelfs al had ik dat geschreven: is het echt zo gek om te denken dat Chinese schepen af en toe ook richting Europa gaan?
Je hebt een nogal grote mond over niet zo slim zijn voor iemand die niet kan lezen.
China haalt haar olie uit de golf en uit Rusland.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:32 schreef sp3c het volgende:
Ze zijn niet afhankelijk van de rode Zee maar ze gebruiken het wel afaik
Voor olie uit Nigeria of Liberia oid ga je iig sowieso niet door de persische golf
https://africa-oilweek.co(...)estment-in-african-oquote:Africa is the second largest region to supply oil and gas to China, after the Middle East, with more than 25% of its total oil and gas imported into China.
Je had het ook over tankers en we hebben daar net voor de kust een kapotte tanker leeggepompt.quote:Op zondag 14 januari 2024 13:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik had het over dat ik zou lachen bij een aanval op Chinese schepen, toen begon jij over een olieramp. Wellicht dat jij wat gerookt hebt?
ze zijn niet afhankelijk van de rode zee nee maar ze gebruiken het wel degelijkquote:Op zondag 14 januari 2024 13:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Voor een klein deel, en dat gaat niet via de rode zee
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |