Puur op basis daarvan kun je het niet stellen nee.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat je dit woord 'zwaard' ('machairan') waarschijnlijk symbolisch moet lezen, maar het ontbreken van het lidwoord maakt zo'n symbolische lezing niet waarschijnlijker dan een letterlijke lezing, lijkt me.
De oorspronkelijke betekenis is zo vaak herschreven en vertaald, misschien bedoelde hij in eerste instantie '''de dildo'' in plaats van ''een zwaard''quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En "het zwaard" is volgens jou de vertaling van "a sword"? Spreek je een beetje Engels?
Zelfs de zeer belabberde NIV-vertaling gebruikt het onbepaalde lidwoord.
Geef mij één goede reden waarom ik jou nog serieus zou moeten nemen in een discussie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De oorspronkelijke betekenis is zo vaak herschreven en vertaald, misschien bedoelde hij in eerste instantie '''de dildo'' in plaats van ''een zwaard''
Jij verdedigd het christendom, een achterlijke mythe uit het midden oosten. Waarom zou ik jou serieus moeten nemen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geef mij één goede reden waarom ik jou nog serieus zou moeten nemen in een discussie.
Omdat Jezus de weg, de waarheid en het leven is.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij verdedigd het christendom, een achterlijke mythe uit het midden oosten. Waarom zou ik jou serieus moeten nemen?
Ja, in je dromen klopt dat. Sommigen zijn echt met de waarheid bezig, de mediteerders in India bijvoorbeeld. De mensen die de echte God (ons eigen bewustzijn) aanbidden. Het bewustzijn is de enige echte God, de rest is fantasie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat Jezus de weg, de waarheid en het leven is.
Tijd om mijn zwaard erbij te pakken.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, in je dromen klopt dat. Sommigen zijn echt met de waarheid bezig, de mediteerders in India bijvoorbeeld. De mensen die de echte God (ons eigen bewustzijn) aanbidden. Het bewustzijn is de enige echte God, de rest is fantasie.
Nee, geweld is voor chimpanseesquote:Op woensdag 7 februari 2024 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tijd om mijn zwaard erbij te pakken.
Uit alles blijkt dat Jezus tegen geweld was.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:07 schreef Vincent_student het volgende:
Verdorie, weer overheen gelezen, het is een zwaard. Maar hoe het ook zij, de discussie over dat, een, zwaard is er nu wel.
Waarom staat de hele christelijke geschiedenis dan vol met geweld, als Jezus zelf zo duidelijk tegen geweld is?quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Uit alles blijkt dat Jezus tegen geweld was.
Toen Hij zelf ten onrechte werd veroordeeld en aan een kruis gehangen, gaf hij nog steeds geen krimp. Hij werd "als een lam naar het slachthuis gebracht". Hij zei "als iemand je op de linkerwang slaat, geef hem dan ook de rechterwang". "Als iemand je tas steelt, geef hem dan ook je mantel". Enzovoorts.
En dan zouden zijn volgelingen, die Hij de opdracht geeft om zelf "hun kruis op te nemen en Hem te volgen", anderen met wapens te lijf moeten gaan als ze Jezus niet volgen?
Iedereen met 2 hersencellen begrijpt dat dit nergens op slaat.
Omdat mensen van nature gewelddadig zijn.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Waarom staat de hele christelijke geschiedenis dan vol met geweld, als Jezus zelf zo duidelijk tegen geweld is?
Dat geloof ik niet. Je behandelt zelfs dieren met respect, hoe haal je het dan in je hoofd om een ander mens fysiek aan te vallen?quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat mensen van nature gewelddadig zijn.
Tja, christenen zijn met goedkeuring van de kerk op kruistocht gegaan. Blijkbaar is geweld vanuit de Bijbel goed te praten.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mattheüs 7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
Dat is toch een gegeven. De wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van geweld. Ook op psychologisch niveau is geweld aan de orde van de dag, via manipulatie en dergelijke, binnen de perken gehouden door de regels, wetten en fatsoensnormen van de maatschappij. Maar mensen gedragaen zich gewelddadig omdat mensen gewelddadig zijn. Daar hoef je geen religie voor aan te hangen. De mens is een roofdier aan de top van de voedselketen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet. Je behandelt zelfs dieren met respect, hoe haal je het dan in je hoofd om een ander mens fysiek aan te vallen?
Fysiek geweld zou de allerlaatste optie moeten zijn, puur ter zelfverdediging.
Je kunt alles wel goedpraten.quote:Tja, christenen zijn met goedkeuring van de kerk op kruistocht gegaan. Blijkbaar is geweld vanuit de Bijbel goed te praten.
Toch geloof ik dat niet. Ik geloof dat de oorspronkelijke mens zonder zonde was, lang lang geleden. Zoals de mens in het hof van Eden. Toen de mens het ego (dat wil zeggen, de satan/duivel) begon te ontwikkelen ontstond pas gewelddadigheid. Zonder ego is er geen geweld, daarom moet het ego vernietigd worden.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is toch een gegeven. De wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van geweld. Ook op psychologisch niveau is geweld aan de orde van de dag, via manipulatie en dergelijke, binnen de perken gehouden door de regels, wetten en fatsoensnormen van de maatschappij. Maar mensen gedragaen zich gewelddadig omdat mensen gewelddadig zijn. Daar hoef je geen religie voor aan te hangen. De mens is een roofdier aan de top van de voedselketen.
Jezus zegt luid en duidelijk dat hij geen vrede komt brengen, maar een zwaard. Meer is niet nodig om geweld aan te sporen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder was bijbelkennis ten tijden van de kruistochten nagenoeg afwezig bij de gewone mens. Men ontving hun religieuze onderwijs van de geestelijkheid en die geestelijkheid was zo corrupt als maar zijn kan. De gewone man had geen toegang tot een bijbel. Men kon het gepeupel dus alles wijsmaken.
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego. God is alleen liefde, onzelfzuchtige liefde. Dus als je in hem sterft en met hem uit de dood opstaat, is je ego ook dood en leef je door de egoloze geest van Jezus Christus. Dit is waar het Christelijke geloof om draait. Dit is het koninkrijk van God: een wereld waarin de mens geen ego heeft. Dan leven we in een paradijs waarin iedereen goed voor elkaar is.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:21 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Toch geloof ik dat niet. Ik geloof dat de oorspronkelijke mens zonder zonde was, lang lang geleden. Zoals de mens in het hof van Eden. Toen de mens het ego (dat wil zeggen, de satan/duivel) begon te ontwikkelen ontstond pas gewelddadigheid. Zonder ego is er geen geweld, daarom moet het ego vernietigd worden.
In een wereld waarin het ego het hoogtij viert, zal iemand zonder ego gewelddadige reacties oproepen. Zo ook Jezus' eigen kruisiging. Daar was hij zelf niet schuldig aan, daar waren degenen die Hem niet geloofden en niet volgden schuldig aan. Het zwaard waar je zo over klaagt, is dus vooral het zwaard dat anderen gebruiken om Christenen mee om te brengen, met Jezus zelf als eerste slachtoffer.quote:.]
Jezus zegt luid en duidelijk dat hij geen vrede komt brengen, maar een zwaard. Meer is niet nodig om geweld aan te sporen.
Zo wil ik het niet noemen, maar ik vind het onbegrijpelijk dat mensen geweld gebruiken. Daar kan ik met de kop niet bij.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Uit alles blijkt dat Jezus tegen geweld was.
Toen Hij zelf ten onrechte werd veroordeeld en aan een kruis gehangen, gaf hij nog steeds geen krimp. Hij werd "als een lam naar het slachthuis gebracht". Hij zei "als iemand je op de linkerwang slaat, geef hem dan ook de rechterwang". "Als iemand je tas steelt, geef hem dan ook je mantel". Enzovoorts.
En dan zouden zijn volgelingen, die Hij de opdracht geeft om zelf "hun kruis op te nemen en Hem te volgen", anderen met wapens te lijf moeten gaan als ze Jezus niet volgen?
Iedereen met 2 hersencellen begrijpt dat dit nergens op slaat.
Een regenboog is een gekleurde, soms incomplete halve cirkelboog die aan de hemel waargenomen kan worden als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aan schijnt en de zon zich achter de waarnemer bevindt. Het is een optisch effect dat wordt veroorzaakt door de breking en weerspiegeling van licht in de waterdruppels.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Vanuit bijbels oogpunt heeft God altijd al bestaan, Hij staat namelijk buiten ruimte, tijd en materie. Hij heeft dat alles gemaakt. Daarom zegt de Bijbel ook dat bij God alles mogelijk is.
Maar daarnaast heeft God met mensen wel verbonden gesloten waar Hij zich dus aan moet houden.
Zoals bij Noach, na de zondvloed heeft hij beloofd de aarde nooit meer totaal te laten overstromen om de mensheid compleet weg te vagen en als teken van die trouw gaf hij de regenboog. Om dus maar even een voorbeeld te geven.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit.quote:Op woensdag 7 februari 2024 19:10 schreef YoopY het volgende:
[..]
Een regenboog is een gekleurde, soms incomplete halve cirkelboog die aan de hemel waargenomen kan worden als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aan schijnt en de zon zich achter de waarnemer bevindt. Het is een optisch effect dat wordt veroorzaakt door de breking en weerspiegeling van licht in de waterdruppels.
Er zijn theoretisch zelfs regenbogen op andere planeten mogelijk, als de omstandigheden overeenkomen.
Mooi dat je het met mij eens bent dat het ego de vijand is. Het verschil tussen ons is dat jij de oplossing in Jezus Christus en de Bijbel ziet, daar waar ik de oplossing in meditatie zie.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego. God is alleen liefde, onzelfzuchtige liefde. Dus als je in hem sterft en met hem uit de dood opstaat, is je ego ook dood en leef je door de egoloze geest van Jezus Christus. Dit is waar het Christelijke geloof om draait. Dit is het koninkrijk van God: een wereld waarin de mens geen ego heeft. Dan leven we in een paradijs waarin iedereen goed voor elkaar is.
En inderdaad: voor de zondeval was de mens ook zonder ego. Toen was de mens onschuldig, in het evenbeeld van God.. Het kwaad of egoïsme kwam niet eens bij hem op. Het was geen onderdeel van zijn gedachtenwereld of gevoelens en daden. We hebben Jezus nodig om ons weer in die staat te herstellen. Want Jezus verzoent de gevallen mens met God via de kruisdood.
2 Korinthe 5:15En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16 Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.
17Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.
Romeinen 5:6 Want toen wij nog krachteloos waren, is Christus op de bestemde tijd voor goddelozen gestorven.
7Want bij hoge uitzondering zal iemand voor een rechtvaardige sterven; hoogstens immers heeft iemand de moed om voor de goede mens te sterven.
8God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
9Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.
10Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij, nu wij verzoend zijn, behouden worden door Zijn leven.
11En dit niet alleen, maar wij roemen ook in God, door onze Heere Jezus Christus, door Wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.
[..]
In een wereld waarin het ego het hoogtij viert, zal iemand zonder ego gewelddadige reacties oproepen. Zo ook Jezus' eigen kruisiging. Daar was hij zelf niet schuldig aan, daar waren degenen die Hem niet geloofden en niet volgden schuldig aan. Het zwaard waar je zo over klaagt, is dus vooral het zwaard dat anderen gebruiken om Christenen mee om te brengen, met Jezus zelf als eerste slachtoffer.
quote:Op donderdag 8 februari 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mooi dat je het met mij eens bent dat het ego de vijand is. Het verschil tussen ons is dat jij de oplossing in Jezus Christus en de Bijbel ziet, daar waar ik de oplossing in meditatie zie.
Exact, en daarom moet je dus egodeath ondergaan om "wedergeboren" te raken en word je op die manier God net als Jezus dat was op dat moment. "Uit de dood op staan in de nieuwe wereld"quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego.
Onder 'ego' verstaat de bijbel simpelweg de gevallen menselijke geest, die is ontstaan door een scheiding met God.quote:Op donderdag 8 februari 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mooi dat je het met mij eens bent dat het ego de vijand is. Het verschil tussen ons is dat jij de oplossing in Jezus Christus en de Bijbel ziet, daar waar ik de oplossing in meditatie zie.
Maar ego-dood is niet mogelijk buiten Jezus Christus. Je kunt alleen maar doodgaan zonder Jezus Christus, want Jezus Christus is het leven der mensen. Als je ego daadwerkelijk dood zou gaan zonder Jezus Christus, ben je dood. In Jezus Christus sta je echter ook weer uit de dood op, zoals Jezus zelf is gestorven en weer uit de dood is opgestaan. Jezus kan niet dood. Wij wel. De ware ego-dood is sterven in Jezus Christus door je zonden op Hem op te biechten en jezelf aan Hem te onderwerpen. Dit is de dood van je trots en je rebellie tegen God, oftewel je ego.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 01:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Exact, en daarom moet je dus egodeath ondergaan om "wedergeboren" te raken en word je op die manier God net als Jezus dat was op dat moment. "Uit de dood op staan in de nieuwe wereld"
Nouja hoezo zou egodood niet mogleijk zijn buiten Jezus christus? wat is dan de definitie van jezus christus.quote:Op vrijdag 9 februari 2024 06:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar ego-dood is niet mogelijk buiten Jezus Christus. Je kunt alleen maar doodgaan zonder Jezus Christus, want Jezus Christus is het leven der mensen. Als je ego daadwerkelijk dood zou gaan zonder Jezus Christus, ben je dood. In Jezus Christus sta je echter ook weer uit de dood op, zoals Jezus zelf is gestorven en weer uit de dood is opgestaan. Jezus kan niet dood. Wij wel. De ware ego-dood is sterven in Jezus Christus door je zonden op Hem op te biechten en jezelf aan Hem te onderwerpen. Dit is de dood van je trots en je rebellie tegen God, oftewel je ego.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |