abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212333109
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:43 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ben met je eens dat je dit woord 'zwaard' ('machairan') waarschijnlijk symbolisch moet lezen, maar het ontbreken van het lidwoord maakt zo'n symbolische lezing niet waarschijnlijker dan een letterlijke lezing, lijkt me.
Puur op basis daarvan kun je het niet stellen nee.

Maar er is denk ik een reden voor dat praktisch elke vertaling "een zwaard" gebruikt, omdat het in contrast staat met "het zwaard" waar Jezus bijvoorbeeld in Mattheus 26 naar verwijst.

Verder is het ook duidelijk wat met dat zwaard bedoeld wordt: het woord van God dat verdeeldheid veroorzaakt tussen mensen, omdat het de waarheid onthult en niet iedereen zich daaraan onderwerpt.
pi_212333123
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En "het zwaard" is volgens jou de vertaling van "a sword"? Spreek je een beetje Engels?

Zelfs de zeer belabberde NIV-vertaling gebruikt het onbepaalde lidwoord.
De oorspronkelijke betekenis is zo vaak herschreven en vertaald, misschien bedoelde hij in eerste instantie '''de dildo'' in plaats van ''een zwaard''
pi_212333128
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:51 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De oorspronkelijke betekenis is zo vaak herschreven en vertaald, misschien bedoelde hij in eerste instantie '''de dildo'' in plaats van ''een zwaard''
Geef mij één goede reden waarom ik jou nog serieus zou moeten nemen in een discussie.
pi_212333152
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Geef mij één goede reden waarom ik jou nog serieus zou moeten nemen in een discussie.
Jij verdedigd het christendom, een achterlijke mythe uit het midden oosten. Waarom zou ik jou serieus moeten nemen?
pi_212333171
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij verdedigd het christendom, een achterlijke mythe uit het midden oosten. Waarom zou ik jou serieus moeten nemen?
Omdat Jezus de weg, de waarheid en het leven is.
pi_212333199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat Jezus de weg, de waarheid en het leven is.
Ja, in je dromen klopt dat. Sommigen zijn echt met de waarheid bezig, de mediteerders in India bijvoorbeeld. De mensen die de echte God (ons eigen bewustzijn) aanbidden. Het bewustzijn is de enige echte God, de rest is fantasie.
pi_212333205
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, in je dromen klopt dat. Sommigen zijn echt met de waarheid bezig, de mediteerders in India bijvoorbeeld. De mensen die de echte God (ons eigen bewustzijn) aanbidden. Het bewustzijn is de enige echte God, de rest is fantasie.
Tijd om mijn zwaard erbij te pakken.
pi_212333229
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Tijd om mijn zwaard erbij te pakken.
Nee, geweld is voor chimpansees
pi_212333299
Verdorie, weer overheen gelezen, het is een zwaard. Maar hoe het ook zij, de discussie over dat, een, zwaard is er nu wel.
pi_212333366
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:07 schreef Vincent_student het volgende:
Verdorie, weer overheen gelezen, het is een zwaard. Maar hoe het ook zij, de discussie over dat, een, zwaard is er nu wel.
Uit alles blijkt dat Jezus tegen geweld was.

Toen Hij zelf ten onrechte werd veroordeeld en aan een kruis gehangen, gaf hij nog steeds geen krimp. Hij werd "als een lam naar het slachthuis gebracht". Hij zei "als iemand je op de linkerwang slaat, geef hem dan ook de rechterwang". "Als iemand je tas steelt, geef hem dan ook je mantel". Enzovoorts.

En dan zouden zijn volgelingen, die Hij de opdracht geeft om zelf "hun kruis op te nemen en Hem te volgen", anderen met wapens te lijf moeten gaan als ze Jezus niet volgen?

Iedereen met 2 hersencellen begrijpt dat dit nergens op slaat.
pi_212333436
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Toen Hij zelf ten onrechte werd veroordeeld en aan een kruis gehangen, gaf hij nog steeds geen krimp. Hij werd "als een lam naar het slachthuis gebracht". Hij zei "als iemand je op de linkerwang slaat, geef hem dan ook de rechterwang". "Als iemand je tas steelt, geef hem dan ook je mantel". Enzovoorts.

En dan zouden zijn volgelingen, die Hij de opdracht geeft om zelf "hun kruis op te nemen en Hem te volgen", anderen met wapens te lijf moeten gaan als ze Jezus niet volgen?

Waarom staat de hele christelijke geschiedenis dan vol met geweld, als Jezus zelf zo duidelijk tegen geweld is?
pi_212333781
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waarom staat de hele christelijke geschiedenis dan vol met geweld, als Jezus zelf zo duidelijk tegen geweld is?
Omdat mensen van nature gewelddadig zijn.

Mattheüs 7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
pi_212334038
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Omdat mensen van nature gewelddadig zijn.

Dat geloof ik niet. Je behandelt zelfs dieren met respect, hoe haal je het dan in je hoofd om een ander mens fysiek aan te vallen?

Fysiek geweld zou de allerlaatste optie moeten zijn, puur ter zelfverdediging.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Mattheüs 7:21 Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
Tja, christenen zijn met goedkeuring van de kerk op kruistocht gegaan. Blijkbaar is geweld vanuit de Bijbel goed te praten.
pi_212334103
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat geloof ik niet. Je behandelt zelfs dieren met respect, hoe haal je het dan in je hoofd om een ander mens fysiek aan te vallen?

Fysiek geweld zou de allerlaatste optie moeten zijn, puur ter zelfverdediging.
Dat is toch een gegeven. De wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van geweld. Ook op psychologisch niveau is geweld aan de orde van de dag, via manipulatie en dergelijke, binnen de perken gehouden door de regels, wetten en fatsoensnormen van de maatschappij. Maar mensen gedragaen zich gewelddadig omdat mensen gewelddadig zijn. Daar hoef je geen religie voor aan te hangen. De mens is een roofdier aan de top van de voedselketen.

quote:
Tja, christenen zijn met goedkeuring van de kerk op kruistocht gegaan. Blijkbaar is geweld vanuit de Bijbel goed te praten.
Je kunt alles wel goedpraten.

Er is maar 1 specifieke kerk die kruistochten heeft uitgevoerd en die kerk bestempelt de bijbel wat mij betreft als antichristus.

Paulus zei dit over dit type 'christenen':

2 Korinthe 11:13 Want zulke lieden zijn valse apostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus.
14En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht.
15Het is dus niets bijzonders als ook zijn dienaars zich voordoen als dienaars van gerechtigheid. Hun einde zal zijn overeenkomstig hun werken.

Verder was bijbelkennis ten tijden van de kruistochten nagenoeg afwezig bij de gewone mens. Men ontving hun religieuze onderwijs van de geestelijkheid en die geestelijkheid was zo corrupt als maar zijn kan. De gewone man had geen toegang tot een bijbel. Men kon het gepeupel dus alles wijsmaken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-02-2024 17:06:09 ]
pi_212334449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is toch een gegeven. De wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van geweld. Ook op psychologisch niveau is geweld aan de orde van de dag, via manipulatie en dergelijke, binnen de perken gehouden door de regels, wetten en fatsoensnormen van de maatschappij. Maar mensen gedragaen zich gewelddadig omdat mensen gewelddadig zijn. Daar hoef je geen religie voor aan te hangen. De mens is een roofdier aan de top van de voedselketen.

Toch geloof ik dat niet. Ik geloof dat de oorspronkelijke mens zonder zonde was, lang lang geleden. Zoals de mens in het hof van Eden. Toen de mens het ego (dat wil zeggen, de satan/duivel) begon te ontwikkelen ontstond pas gewelddadigheid. Zonder ego is er geen geweld, daarom moet het ego vernietigd worden.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Verder was bijbelkennis ten tijden van de kruistochten nagenoeg afwezig bij de gewone mens. Men ontving hun religieuze onderwijs van de geestelijkheid en die geestelijkheid was zo corrupt als maar zijn kan. De gewone man had geen toegang tot een bijbel. Men kon het gepeupel dus alles wijsmaken.

Jezus zegt luid en duidelijk dat hij geen vrede komt brengen, maar een zwaard. Meer is niet nodig om geweld aan te sporen.
pi_212334823
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Toch geloof ik dat niet. Ik geloof dat de oorspronkelijke mens zonder zonde was, lang lang geleden. Zoals de mens in het hof van Eden. Toen de mens het ego (dat wil zeggen, de satan/duivel) begon te ontwikkelen ontstond pas gewelddadigheid. Zonder ego is er geen geweld, daarom moet het ego vernietigd worden.
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego. God is alleen liefde, onzelfzuchtige liefde. Dus als je in hem sterft en met hem uit de dood opstaat, is je ego ook dood en leef je door de egoloze geest van Jezus Christus. Dit is waar het Christelijke geloof om draait. Dit is het koninkrijk van God: een wereld waarin de mens geen ego heeft. Dan leven we in een paradijs waarin iedereen goed voor elkaar is.

En inderdaad: voor de zondeval was de mens ook zonder ego. Toen was de mens onschuldig, in het evenbeeld van God.. Het kwaad of egoïsme kwam niet eens bij hem op. Het was geen onderdeel van zijn gedachtenwereld of gevoelens en daden. We hebben Jezus nodig om ons weer in die staat te herstellen. Want Jezus verzoent de gevallen mens met God via de kruisdood.

2 Korinthe 5:15En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16 Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.
17Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.

Romeinen 5:6 Want toen wij nog krachteloos waren, is Christus op de bestemde tijd voor goddelozen gestorven.
7Want bij hoge uitzondering zal iemand voor een rechtvaardige sterven; hoogstens immers heeft iemand de moed om voor de goede mens te sterven.
8God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
9Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.
10Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij, nu wij verzoend zijn, behouden worden door Zijn leven.
11En dit niet alleen, maar wij roemen ook in God, door onze Heere Jezus Christus, door Wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.

quote:
.]
Jezus zegt luid en duidelijk dat hij geen vrede komt brengen, maar een zwaard. Meer is niet nodig om geweld aan te sporen.
In een wereld waarin het ego het hoogtij viert, zal iemand zonder ego gewelddadige reacties oproepen. Zo ook Jezus' eigen kruisiging. Daar was hij zelf niet schuldig aan, daar waren degenen die Hem niet geloofden en niet volgden schuldig aan. Het zwaard waar je zo over klaagt, is dus vooral het zwaard dat anderen gebruiken om Christenen mee om te brengen, met Jezus zelf als eerste slachtoffer.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-02-2024 18:01:33 ]
pi_212335934
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 16:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Zo wil ik het niet noemen, maar ik vind het onbegrijpelijk dat mensen geweld gebruiken. Daar kan ik met de kop niet bij.
pi_212336048
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 14:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Vanuit bijbels oogpunt heeft God altijd al bestaan, Hij staat namelijk buiten ruimte, tijd en materie. Hij heeft dat alles gemaakt. Daarom zegt de Bijbel ook dat bij God alles mogelijk is.
Maar daarnaast heeft God met mensen wel verbonden gesloten waar Hij zich dus aan moet houden.
Zoals bij Noach, na de zondvloed heeft hij beloofd de aarde nooit meer totaal te laten overstromen om de mensheid compleet weg te vagen en als teken van die trouw gaf hij de regenboog. Om dus maar even een voorbeeld te geven.
Een regenboog is een gekleurde, soms incomplete halve cirkelboog die aan de hemel waargenomen kan worden als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aan schijnt en de zon zich achter de waarnemer bevindt. Het is een optisch effect dat wordt veroorzaakt door de breking en weerspiegeling van licht in de waterdruppels.

Er zijn theoretisch zelfs regenbogen op andere planeten mogelijk, als de omstandigheden overeenkomen.
pi_212336220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 19:10 schreef YoopY het volgende:

[..]
Een regenboog is een gekleurde, soms incomplete halve cirkelboog die aan de hemel waargenomen kan worden als de (laagstaande) zon tegen een nevel van waterdruppeltjes aan schijnt en de zon zich achter de waarnemer bevindt. Het is een optisch effect dat wordt veroorzaakt door de breking en weerspiegeling van licht in de waterdruppels.

Er zijn theoretisch zelfs regenbogen op andere planeten mogelijk, als de omstandigheden overeenkomen.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit.
pi_212348108
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego. God is alleen liefde, onzelfzuchtige liefde. Dus als je in hem sterft en met hem uit de dood opstaat, is je ego ook dood en leef je door de egoloze geest van Jezus Christus. Dit is waar het Christelijke geloof om draait. Dit is het koninkrijk van God: een wereld waarin de mens geen ego heeft. Dan leven we in een paradijs waarin iedereen goed voor elkaar is.

En inderdaad: voor de zondeval was de mens ook zonder ego. Toen was de mens onschuldig, in het evenbeeld van God.. Het kwaad of egoïsme kwam niet eens bij hem op. Het was geen onderdeel van zijn gedachtenwereld of gevoelens en daden. We hebben Jezus nodig om ons weer in die staat te herstellen. Want Jezus verzoent de gevallen mens met God via de kruisdood.

2 Korinthe 5:15En Hij is voor allen gestorven, opdat zij die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16 Zo kennen wij vanaf nu niemand naar het vlees; en al hebben wij Christus naar het vlees gekend, dan kennen wij Hem nu zo niet meer.
17Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
20Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen.

Romeinen 5:6 Want toen wij nog krachteloos waren, is Christus op de bestemde tijd voor goddelozen gestorven.
7Want bij hoge uitzondering zal iemand voor een rechtvaardige sterven; hoogstens immers heeft iemand de moed om voor de goede mens te sterven.
8God echter bevestigt Zijn liefde voor ons daarin dat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren.
9Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn.
10Want als wij, toen wij vijanden waren, met God verzoend zijn door de dood van Zijn Zoon, hoeveel te meer zullen wij, nu wij verzoend zijn, behouden worden door Zijn leven.
11En dit niet alleen, maar wij roemen ook in God, door onze Heere Jezus Christus, door Wie wij nu de verzoening ontvangen hebben.
[..]
In een wereld waarin het ego het hoogtij viert, zal iemand zonder ego gewelddadige reacties oproepen. Zo ook Jezus' eigen kruisiging. Daar was hij zelf niet schuldig aan, daar waren degenen die Hem niet geloofden en niet volgden schuldig aan. Het zwaard waar je zo over klaagt, is dus vooral het zwaard dat anderen gebruiken om Christenen mee om te brengen, met Jezus zelf als eerste slachtoffer.
Mooi dat je het met mij eens bent dat het ego de vijand is. Het verschil tussen ons is dat jij de oplossing in Jezus Christus en de Bijbel ziet, daar waar ik de oplossing in meditatie zie.
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 01:02:52 #271
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212354909
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Mooi dat je het met mij eens bent dat het ego de vijand is. Het verschil tussen ons is dat jij de oplossing in Jezus Christus en de Bijbel ziet, daar waar ik de oplossing in meditatie zie.
As above, so below.
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 01:14:01 #272
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212354930
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 17:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de Christelijke leer wordt dat dus omschreven als sterven en uit de dood opstaan in Jezus Christus. Jezus Christus had namelijk geen ego. Want God heeft geen ego.
Exact, en daarom moet je dus egodeath ondergaan om "wedergeboren" te raken en word je op die manier God net als Jezus dat was op dat moment. "Uit de dood op staan in de nieuwe wereld"
As above, so below.
pi_212355180
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 16:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Onder 'ego' verstaat de bijbel simpelweg de gevallen menselijke geest, die is ontstaan door een scheiding met God.

In de esoterie probeer je het ego te 'doden' door middel van kennis/besef dat alles 1 bewustzijn is.

In het Christelijke geloof gaan we ervan uit dat het ego onderdeel is van de menselijke natuur, en de mens dus moet sterven om zijn ego te laten sterven. Er is geen manier om van je ego 'af te komen', want deze zit in je DNA gebakken. Mediteren en andere praktijken, die ik zelf ook heb doorlopen, bieden slechts de illusie dat je van je ego afraakt.

Jezus Christus heeft onze schuld op zich genomen en is ermee gestorven. Als we onze zonden op hem bekennen, ziet God ons alsof wij nooit hebben gezondigd. En daarom recht hebben om te leven.

Als wij vervolgens sterven, is er geen reden om dood te blijven. Daarom zal God ons ook uit de dood opwekken, dit keer zonder gevallen natuur.

Jezus Christus is noodzakelijk om van je ego af te komen, omdat het ego een onderdeel is van je menselijke natuur. Er is geen artificiële scheiding tussen lichaam en geest waardoor je met geestelijke praktijken van je ego af kunt komen.

Wat het ego in plaats daarvan zal doen, is je de indruk geven dat het dood is, maar daardoor in werkeljikheid nog verder worden opgeblazen. Dit heb ik zelf ook meegemaakt. Je denkt van je ego af te zijn, maar in werkelijkheid voel je je verhevener boven anderen. Je bent immers 'verlicht', je hebt kennis die anderen niet hebben, je bent speciaal, je hebt misschien zelfs goddelijke krachten en vaardigheden, je loopt als een god op aarde.

Er is geen grotere egotrip dan dit.

Als we ons voor Jezus Christus buigen en onze zonden opbiechten, en daar werkelijk berouw over voelen (dus simpelweg over alles wat we verkeerd gedaan hebben in het leven, de mensen die we hebben gekwetst, de keren dat we anderen hebben gebruikt, gemanipuleerd of voorgelogen, de keren dat we egoïstisch zijn geweest, enzovoorts), is er pas werkelijk sprake van een 'egodood', aangezien je dan je fouten toegeeft, je trots vernedert.

Tegelijkertijd zal God ons dan ontvangen en omarmen, immers is dat het enige wat Hij wil: dat we toegeven dat we op eigen houtje er niet in slagen om te leven zoals God wil, en dat we op Hem leren vertrouwen, kracht uit Hem leren putten.

Dan zal hij ook de liefde geven waar we in de kern allemaal zo naar snakken. De liefde die in ons leven ontbreekt en ons vaak juist aanzet om vanuit het ego te handelen. God vult de leegte en stelt ons daarmee in staat om de liefde die Hij in ons hart stort, naar anderen uit te dragen.

Dit is de ware ego-dood. Het ego is namelijk leegte. Het is het gebrek aan vervulling, liefde, tevredenheid, rust, vreugde, hoop, vertrouwen. Het is angst, zorgen, trauma's, het onvermogen om de eigen fouten in te zien of toe te willen geven, trots, enzovoorts. God vult deze leegte met Zijn perfecte liefde, waardoor het ego verdwijnt.

Jezus Christus had geen ego, omdat Hij perfect één was met God. Alles wat Jezus deed, deed Hij vanuit die perfecte liefde. Daarom waren zijn grootste geboden om elkaar lief te hebben, en anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. Er is geen hogere waarheid dan dit. Het is de oplossing voor alle relationele problemen in de wereld.

Maar wij kunnen dat niet op eigen krachten. We hebben er God voor nodig. En dus Jezus Christus, omdat Hij ons met God verzoent en daarmee ons ego begraaft.

Laat me het woordje "zonde" in de onderstaande teksten vervangen door "ego", dan snap je misschien beter wat ik en de teksten bedoelen:

Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen. Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding. Dit weten wij toch, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam van het ego tenietgedaan zou worden en wij niet meer als slaaf het ego zouden dienen. Want wie gestorven is, is rechtens vrij van het ego. Als wij nu met Christus gestorven zijn, geloven wij dat wij ook met Hem zullen leven. Wij weten toch dat Christus, nu Hij is opgewekt uit de doden, niet meer sterft. De dood heerst niet meer over Hem. Want wat Zijn sterven betreft, is Hij eens en voor altijd voor het ego gestorven, en wat Zijn leven betreft, leeft Hij voor God. Zo dient ook u uzelf te rekenen als dood voor het ego, maar levend voor God in Christus Jezus, onze Heere.

De definitie voor 'zonde' in de bijbel is 'ongerechtigheid' of 'overtreding van Gods wet'. De wet van God is liefde voor je medemens, en liefde voor God. Dus zonde/het ego in de bijbel is simpelweg handelen met een gebrek aan liefde, waardoor we anderen onrecht aandoen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-02-2024 06:33:59 ]
pi_212355182
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 01:14 schreef Mijk het volgende:

[..]
Exact, en daarom moet je dus egodeath ondergaan om "wedergeboren" te raken en word je op die manier God net als Jezus dat was op dat moment. "Uit de dood op staan in de nieuwe wereld"
Maar ego-dood is niet mogelijk buiten Jezus Christus. Je kunt alleen maar doodgaan zonder Jezus Christus, want Jezus Christus is het leven der mensen. Als je ego daadwerkelijk dood zou gaan zonder Jezus Christus, ben je dood. In Jezus Christus sta je echter ook weer uit de dood op, zoals Jezus zelf is gestorven en weer uit de dood is opgestaan. Jezus kan niet dood. Wij wel. De ware ego-dood is sterven in Jezus Christus door je zonden op Hem op te biechten en jezelf aan Hem te onderwerpen. Dit is de dood van je trots en je rebellie tegen God, oftewel je ego.
  Moderator vrijdag 9 februari 2024 @ 06:34:00 #275
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212355193
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 06:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar ego-dood is niet mogelijk buiten Jezus Christus. Je kunt alleen maar doodgaan zonder Jezus Christus, want Jezus Christus is het leven der mensen. Als je ego daadwerkelijk dood zou gaan zonder Jezus Christus, ben je dood. In Jezus Christus sta je echter ook weer uit de dood op, zoals Jezus zelf is gestorven en weer uit de dood is opgestaan. Jezus kan niet dood. Wij wel. De ware ego-dood is sterven in Jezus Christus door je zonden op Hem op te biechten en jezelf aan Hem te onderwerpen. Dit is de dood van je trots en je rebellie tegen God, oftewel je ego.
Nouja hoezo zou egodood niet mogleijk zijn buiten Jezus christus? wat is dan de definitie van jezus christus.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')