Lijk mij een duidelijker correlatie dan het opleidingsniveau.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:17 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Goed onderzoek wel.
Verder ook niet heel gek; lager opgeleiden zullen vaak in net wat mindere buurten wonen en komen gemiddeld gezien wellicht net wat meer in aanraking met die immigratie problemen.
Kan je die analyse eventueel ook wat dieper duiden? In lang niet alle “mindere” buurten zijn er immers problemen. En lang niet alle universitair geschoolden wonen in “goede” blanke buurten…quote:Op donderdag 21 december 2023 14:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lijk mij een duidelijker correlatie dan het opleidingsniveau.
Ben wel benieuwd hoe die mensen dan die ene cultuur van Nederland omschrijven waar men zich naar moet assimileren. Is dat dan niveau Vandaag Inside?quote:Op donderdag 21 december 2023 15:18 schreef DrDentz het volgende:
PVV kan nog veel meer kiezers trekken
Het onderzoek laat zien dat de PVV in potentie nog veel groter kan worden. Radicaal-rechtse partijen (in Europa) trekken vooral met hun strengere immigratiestandpunten veel kiezers, bleek al uit eerder onderzoek.
Potentiële kiezers willen minder immigratie, wantrouwen de politiek en willen dat migranten zich aanpassen aan de cultuur van het land. Dit laatste wordt ook wel culturele assimilatie genoemd. Dat staat haaks op de multiculturele samenleving.
https://www.nu.nl/politie(...)l-groter-worden.html
Een paar jaar geleden was het toch helemaal niet raar of extreemrechts om te vinden dat migranten zich een beetje aanpassen aan de Nederlandse cultuur? Daar is toch zo'n integratiecursus voor?
Na jarenlang Fokken zou je moeten weten dat het niet op prijs wordt gesteld als je deze vraag stelt.quote:Op donderdag 21 december 2023 16:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe die mensen dan die ene cultuur van Nederland omschrijven waar men zich naar moet assimileren. Is dat dan niveau Vandaag Inside?
Alleen daarom al zou je denken dat we al lang multicultureel zijnquote:Op donderdag 21 december 2023 16:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Na jarenlang Fokken zou je moeten weten dat het niet op prijs wordt gesteld als je deze vraag stelt.
Nee, ik zeg alleen dat correlatie tussen opleidingsniveau en stemgedrag een complexere is dan alleen opleidingsniveau.quote:Op donderdag 21 december 2023 16:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kan je die analyse eventueel ook wat dieper duiden? In lang niet alle “mindere” buurten zijn er immers problemen. En lang niet alle universitair geschoolden wonen in “goede” blanke buurten…
In een liberale huizenmarkt, zouden ontwikkelaars, particulieren en aannemers gewoon genoeg huizen bouwen om aan omzet en winst te komen. Dat is blijkbaar niet gebeurd door overheidsmaatregelen (lees: beperkende wetgeving op het gebied van milieu, RO en belastingen) en staat haaks op de conclusie van Balakrishnan Rajagopal.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
VN-woonrapporteur kraakt woonbeleid: 'Wooncrisis al decennia in de maak'
De grote problemen op de Nederlandse woningmarkt worden veroorzaakt door verkeerde beleidskeuzes, en niet door de komst van migranten. Dat heeft de speciale VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, gezegd op de laatste dag van zijn bezoek aan Nederland. Volgens de Amerikaanse hoogleraar was de huidige wooncrisis "al een paar decennia in de maak" door de markt de ruimte te geven, in plaats van dat de overheid zelf zorgt voor genoeg huizen.
Ik denk dat een tekort juist gunstig is voor de aanbieders van huizen, want dat drijft de prijzen op.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:32 schreef blomke het volgende:
[..]
In een liberale huizenmarkt, zouden ontwikkelaars, particulieren en aannemers gewoon genoeg huizen bouwen om aan omzet en winst te komen.
Dit is dus onzin (Balkenende heeft trouwens net een boek uitgebracht om uit te leggen waarom dat niet zo werkt). De markt gaat meestal voor winstoptimalisatie, niet per sé voor maximalisatie. Dat betekent dat als het bouwen van een volgend huis er voor zorgt dat de huizen goedkoper worden, ze daar op een gegeven moment mee stoppen, ook als er nog wel vraag is.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:32 schreef blomke het volgende:
[..]
In een liberale huizenmarkt, zouden ontwikkelaars, particulieren en aannemers gewoon genoeg huizen bouwen om aan omzet en winst te komen. Dat is blijkbaar niet gebeurd door overheidsmaatregelen...
En waarom zou een correlatie met contacten met de wijk waar men met veel allochtonen zou wonen meer voor de hand liggen? Immers de klassieke basis voor de PVV zit vooral in Brabant en Limburg en het weinig welvarende oostelijke deel van Drenthe en Groningen waar het percentage allochtonen relatief bescheiden is.quote:Op donderdag 21 december 2023 16:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat correlatie tussen opleidingsniveau en stemgedrag een complexere is dan alleen opleidingsniveau.
Er zijn uiteindelijk veel meer partijen die baat hebben bij hoge huizenprijzen dan bij lage. Dus het tekort aan aanbod zal er voorlopig nog wel blijven.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat een tekort juist gunstig is voor de aanbieders van huizen, want dat drijft de prijzen op.
En voor de ontvangers van alles wat op de WOZ waarde gebaseerd is. Belastingen vooral.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat een tekort juist gunstig is voor de aanbieders van huizen, want dat drijft de prijzen op.
Kortom: de vrije markt gaat dit niet oplossen. De overheid moet zorgen voor meer huizen, met name voor starters, zoals vroeger door het (onder Rutte II opgeheven) ministerie van VROM werd gedaan.quote:Op donderdag 21 december 2023 18:06 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
En voor de ontvangers van alles wat op de WOZ waarde gebaseerd is. Belastingen vooral.
En voor de hypotheekverstrekkers.
Echt veel mensen en instanties hebben daar baat bij.
Stampot etenquote:Op donderdag 21 december 2023 16:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd hoe die mensen dan die ene cultuur van Nederland omschrijven waar men zich naar moet assimileren. Is dat dan niveau Vandaag Inside?
Allemaal, met worst of gehakt.quote:Op donderdag 21 december 2023 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar is het dan boerenkool, hutspot of andijvie?
All you can eat.quote:Op donderdag 21 december 2023 18:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar is het dan boerenkool, hutspot of andijvie?
Een bal gehakt kan. Maar worst of uitgebakken spekjes liggen meer voor de hand, binnen mijn subcultuur althans.quote:
Prijzen zijn 1, omzet is de tweede. Paar miljoenenhuizen bouwen, is geen winstmaximalisatie. Paar miljoen huizen bouwen, tegen kostprijs + 10%, weer wel.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Kan je dan uitleggen waarom er pak-em-beet 20 jaar geleden, toen de rente hoger was, zoveel VINEX locaties uit de grond zijn gestampt?quote:Op donderdag 21 december 2023 17:52 schreef Hanca het volgende:
Momenteel is ook de enige reden dat er te weinig gebouwd wordt de rente. Niet stikstof, niet de overheidsmaatregelen, heel simpel de marktrente zorgt dat er niet meer gebouwd wordt. Dus dat is al het heel simpele bewijs dat jouw stelling niet klopt.
Ah, en waarom was dat tekort er dan niet in de periode 2008 - 2014?quote:Op donderdag 21 december 2023 18:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn uiteindelijk veel meer partijen die baat hebben bij hoge huizenprijzen dan bij lage. Dus het tekort aan aanbod zal er voorlopig nog wel blijven.
Kan je schudden. Zolang grondprijzen van ¤500 - 800/m2 voor simpele woningen wordt opgelegd, gaat geen mens daarop ontwikkelen.quote:Op donderdag 21 december 2023 18:10 schreef Tijn het volgende:
Kortom: de vrije markt gaat dit niet oplossen. De overheid moet zorgen voor meer huizen, met name voor starters, zoals vroeger door het (onder Rutte II opgeheven) ministerie van VROM werd gedaan.
Daar ligt dus een taak voor de overheid om dit toch te realiseren. Zoals minister De Jonge al aan het doen was trouwens.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je schudden. Zolang grondprijzen van ¤500 - 800/m2 voor simpele woningen wordt opgelegd, gaat geen mens daarop ontwikkelen.
Enlighten mequote:Op donderdag 21 december 2023 21:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar ligt dus een taak voor de overheid om dit toch te realiseren. Zoals minister De Jonge al aan het doen was trouwens.
Omdat de overheid toen ingreep en mee heeft helpen financieren. Garant stond bij niet-verkopen, bijvoorbeeld. Dat kan de overheid nu weer doen, want als het aan de vrije markt ligt, komt er nauwelijks een huis bij.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dan uitleggen waarom er pak-em-beet 20 jaar geleden, toen de rente hoger was, zoveel VINEX locaties uit de grond zijn gestampt?
In mijn perceptie, is de kunstmatig opgedreven grondprijs de voornaamste oorzaak. Hoge grondprijs t.g.v. kunstmatig gebrek door regels en milieu-eisen.
Maar winstmaximalisatie is dan ook bijna nooit het doel in een vrije markt. Winstoptimalisatie wel.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Prijzen zijn 1, omzet is de tweede. Paar miljoenenhuizen bouwen, is geen winstmaximalisatie. Paar miljoen huizen bouwen, tegen kostprijs + 10%, weer wel.
Hij strooit dan ook maximaal met subsidies. Dat vinden de partijen die daar (in)direct van profiteren altijd fijnquote:Op donderdag 21 december 2023 21:24 schreef Hanca het volgende:
De Jonge is daar nu ook mee bezig. Sowieso wordt De Jonge ook door de partijen die nu aan het onderhandelen zijn behoorlijk geroemd.
Ik zie het nu ook op BOL. Als ik nog niet genoeg te lezen had en het boek niet in hoogdravend engels was geschreven had ik'm gekocht.quote:Op donderdag 21 december 2023 17:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is dus onzin (Balkenende heeft trouwens net een boek uitgebracht om uit te leggen waarom dat niet zo werkt). De markt gaat meestal voor winstoptimalisatie, niet per sé voor maximalisatie. Dat betekent dat als het bouwen van een volgend huis er voor zorgt dat de huizen goedkoper worden, ze daar op een gegeven moment mee stoppen, ook als er nog wel vraag is.
Momenteel is ook de enige reden dat er te weinig gebouwd wordt de rente. Niet stikstof, niet de overheidsmaatregelen, heel simpel de marktrente zorgt dat er niet meer gebouwd wordt. Dus dat is al het heel simpele bewijs dat jouw stelling niet klopt.
Daar is niemand het mee eensquote:Op donderdag 21 december 2023 21:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar ligt dus een taak voor de overheid om dit toch te realiseren. Zoals minister De Jonge al aan het doen was trouwens.
Nee, juist de regulering van de huurmarkt wordt door NSC, BBB en PVV ook wel goed genoemd. VVD zit in het kabinet, dan is het altijd wel een beetje de vraag wat ze dan vinden.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hij strooit dan ook maximaal met subsidies. Dat vinden de partijen die daar (in)direct van profiteren altijd fijn.
Pas nou op met dat garant staan. Dat houdt de prijzen hoog, als er niet meer gebouwd wordt omdat de kosten door o.a. rente hoog zijn dan moet de markt daar op reageren door hun diensten tegen lagere prijzen aan te bieden. En dat kan gezien de hoge uurtarieven die er gevraagd worden en de snelle stijgingen die we hebben gezien in de voorbije jaren. Er zicht lucht in.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de overheid toen ingreep en mee heeft helpen financieren. Garant stond bij niet-verkopen, bijvoorbeeld. Dat kan de overheid nu weer doen, want als het aan de vrije markt ligt, komt er nauwelijks een huis bij.
De Jonge is daar nu ook mee bezig. Sowieso wordt De Jonge ook door de partijen die nu aan het onderhandelen zijn behoorlijk geroemd.
Hij is nu alleen nog in de EU gepresenteerd, de Nederlandse presentatie komt nog. Misschien is hij er dan ook in het Nederlands?quote:Op donderdag 21 december 2023 21:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik zie het nu ook op BOL. Als ik nog niet genoeg te lezen had en het boek niet in hoogdravend engels was geschreven had ik'm gekocht.
Even zijn introductie gelezen op de VU wekt bij mij de indruk dat ie toch economisch wat linkser is, spreekt ineens over "Rijnlands" model e.d. Terwijl zijn inzet toch veelal is geweest om te privatiseren en te hervormen. En dan hervormen in de zin van afbraak van sociale (arbeids) wetten.
Wat is hier mis mee? Er wordt nogal eens verweten dat ze mogelijk kwistig met geld zouden zijn omdat ze niks lieten doorrekenen. Nu geven ze wel degelijk blijk dat ook dubbeltjes en kwartjes hen boeit.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:33 schreef Cyan9 het volgende:
Zucht, er is nog geen eens een coalitie maar ze doen nu al aan verder afbraakbeleid.
[ twitter ]
Ze stonden dacht ik garant om geen verliezen te lijden, zeker niet garant voor de verkoopprijzen.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Pas nou op met dat garant staan. Dat houdt de prijzen hoog, als er niet meer gebouwd wordt omdat de kosten door o.a. rente hoog zijn dan moet de markt daar op reageren door hun diensten tegen lagere prijzen aan te bieden. En dat kan gezien de hoge uurtarieven die er gevraagd worden en de snelle stijgingen die we hebben gezien in de voorbije jaren. Er zicht lucht in.
Toch klopt het, hij strooit echt maximaal met subsidies om woningbouw (nog) rendabeler te maken (voor ontwikkelaars).quote:Op donderdag 21 december 2023 21:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daar is niemand het mee eens
https://www.bol.com/nl/nl(...)2_17.18.ProductImagequote:Op donderdag 21 december 2023 21:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij is nu alleen nog in de EU gepresenteerd, de Nederlandse presentatie komt nog. Misschien is hij er dan ook in het Nederlands?
Nee, Balkenende waarschuwde altijd al tegen teveel rekenen op de markt. Dit boek past wat ik aan samenvatting en interviews lees perfect bij zijn kabinetsperiodes, zeker bij Balkenende IV (wat ook zijn favoriete kabinet was).quote:Op donderdag 21 december 2023 21:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)2_17.18.ProductImage
Wordt niet in NL aangeboden, en zie niks wat er op doet doen lijken dat ie nog in NL taal uitkomt.
Is die JPB naar links gegaan ofzo?
Dat 4e kabinet was juist zijn kabinet met slechte verstandshoudingen en stilstand.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Balkenende waarschuwde altijd al tegen teveel rekenen op de markt. Dit boek past wat ik aan samenvatting en interviews lees perfect bij zijn kabinetsperiodes, zeker bij Balkenende IV (wat ook zijn favoriete kabinet was).
Toen was het er ook, alleen minder extreem dan nu.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, en waarom was dat tekort er dan niet in de periode 2008 - 2014?
Om te janken. Al is, dat moet gezegd, alleen maar met geld smijten in dit verhaal ook niet de oplossing.quote:Op donderdag 21 december 2023 21:33 schreef Cyan9 het volgende:
Zucht, er is nog geen eens een coalitie maar ze doen nu al aan verder afbraakbeleid.
[ twitter ]
Alléén maar met geld smijten is zelden dé oplossing. Maar 9 van de 10 keer begint de oplossing wel met meer geld.quote:Op donderdag 21 december 2023 22:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Om te janken. Al is, dat moet gezegd, alleen maar met geld smijten in dit verhaal ook niet de oplossing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |