SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We volgen ook een aantal buitenlandse banken. De meest gevolgde buitenlandse banken zijn:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overboekingen
Veel banken in Nederland ondersteunen het zogenaamde Instant Payments (officieel genaamd SEPA instant credit transfer. Hiervoor geldt dat een overboeking tussen twee banken direct (binnen 5 seconden) verwerkt wordt. Meer informatie.
Wanneer een overboeking niet via instant payments verwerkt wordt, dan vindt dit plaats via een SEPA credit transfer. Deze type betalingen worden binnen 1 dag verwerkt op de dagen dat het zogenaamde TARGET2 systeem open is. Dit betreft alle werkdagen behalve dus het weekend en daarnaast Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Dag van de Arbeid en Eerste en Tweede Kerstdag. (bron)
Handige links:
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/ (ook met een grafiek met historische rentes)
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
http://www.spaarinformatie.nl
https://www.actuelerentes(...)nder-voorwaarden.asp
Hou dit AUB een spaartopic. Discussiėren over speculeren en beleggen kan hier: http://forum.fok.nl/topicchain/85 of over crowdfinance kan hier: Topicreeks: Crowdfunding topic
De kleine lettertjes:
TS is niet aansprakelijk voor verkeerde of onjuiste informatie in de OP. Bedenk dat alle informatie in deze OP en in de rest van het topic dus altijd onder voorbehoud is. De meest actuele informatie is altijd op de website van de bank te vinden.
[ Bericht 4% gewijzigd door Horsemen op 22-12-2023 14:03:49 ]
quote:Op donderdag 21 december 2023 09:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Meestal zit er een maximum van 5000 euro op een iDEAL betaling. Is dat hier ook zo?
Een 0 meerquote:Op donderdag 21 december 2023 09:51 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Goed om te weten.
Meestal zit er een maximum van 5000 euro op een iDEAL betaling. Is dat hier ook zo?
quote:Overschrijven in je app
Bekijk en wijzig je limiet. Dit kan tot maximaal ¤ 50.000 per dag voor overschrijvingen (inclusief iDEAL - betalingen) in de app. Ga in je app naar ‘Service’ en kies ‘Je app-instellingen'.
Nou, als je even bij Raisin kijkt, vind je makkelijk rentes die daar bovenuit stijgen. Weemoedigheid is dus niet nodig, integendeel: "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" lijkt me dus toepasselijker.quote:Op donderdag 21 december 2023 10:06 schreef Horsemen het volgende:
Welkom in het spaar-topic. Wij informeren elkaar over de ontwikkelingen in rentestanden en andere acties waardoor je nog iets uit je spaargeld kunt halen.
Ooit aan het begin van deze reeks hadden we mooie rentepercentages. We denken met weemoed terug naar het eerste overzichtje van de rentes:
[spoiler]
Aparte formuleringen .....quote:Op donderdag 21 december 2023 10:06 schreef Horsemen het volgende:
De grote bekende banken zoals ABN, ING en Rabo worden vrijwel altijd genegeerd door hun gemiddeld lage rentes.
Anadolubank - Nederlandse bank die actief is in Turkije
bunq - Biedt bij aanmelden een betaalrekening die omgezet kan worden in een kostenloze spaarrekening
Credit Europe Bank - Nederlandse bank die actief is in Turkije
Demir-Halk Bank (DHB) - Nederlandse bank die actief is in Turkije
GarantiBank - Bank met Turkse focus dat onderdeel uitmaakt van het Nederlandse depositogarantiestelsel, maar een onderdeel is van het Spaanse BBVA.
De OP is nog geen 24 uur oud....quote:Op donderdag 21 december 2023 23:45 schreef snabbi het volgende:
@:blomke - als de kopie van de vorige OP niet meer actueel is, stel dan een update voor zou ik zeggen.
Deze OP is inderdaad al minimaal maanden oud en niet door mij geschreven. Ik heb momenteel geen tijd om hem te herschrijven maar als je hem herschrijft en hier deelt wil ik hem uiteraard wel plaatsen. Overigens is volgens mij de tijd beperkt waarbinnen dit nog aan te passen is.quote:
quote:
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan maar er zullen vast nog wat "zaken" niet helemaal goed staan. Als er dingen aangepast moeten worden laat het dan even snel weten dan pas ik het even snel aan voordat ik weekend ga vieren.quote:Op vrijdag 22 december 2023 08:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Inderdaad, is toen gekopieerd van een goed aantal delen geleden.
Inderdaad geniet van het weekend.... lekker lang. zo heb ik ze graag.quote:Op vrijdag 22 december 2023 12:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Ik heb even snel wat aanpassingen gedaan maar er zullen vast nog wat "zaken" niet helemaal goed staan. Als er dingen aangepast moeten worden laat het dan even snel weten dan pas ik het even snel aan voordat ik weekend ga vieren.
Dank, doorgevoerd.quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:36 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Inderdaad geniet van het weekend.... lekker lang. zo heb ik ze graag.
In de topic start heb ik het idee dat de link naar http://www.dividendpagina.nl/sparen.asp wel weg zou kunnen. Die lijkt niet meer bijgewerkt te worden.
Misschien daarvoor in de plaats toevoegen
https://www.homefinance.nl/sparen/vergelijken/vrij-sparen/
https://www.spaarrente.nl(...)ntes-en-aanbiedingen
https://www.geld.nl/sparen/spaarrente/overzicht
Mooie van homefinance is dat daar ook een grafiek is met historische rentes. Daar was ik nog naar opzoek.
Ik denk dat ik een goede 80% van die OP had geschreven om de vorige reeks aan topics te doorbreken. Toen was er nog sprake van negatieve rentes.quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:31 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Deze OP is inderdaad al minimaal maanden oud en niet door mij geschreven. Ik heb momenteel geen tijd om hem te herschrijven maar als je hem herschrijft en hier deelt wil ik hem uiteraard wel plaatsen. Overigens is volgens mij de tijd beperkt waarbinnen dit nog aan te passen is.
En per 29 december een verlaging van de >2 jaar depositos.quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:50 schreef investeerdertje het volgende:
Nibc verhoogt 9 maands deposito naar 2.5%
Die mail heb ik gemist?quote:Op vrijdag 22 december 2023 17:27 schreef Montov het volgende:
[..]
En per 29 december een verlaging van de >2 jaar depositos.
Ik vermoed Banca Progretto. Die gaat overigens tussen kerst en oud en nieuw weer 0,1%punt naar beneden.quote:Op vrijdag 22 december 2023 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik spaar variabel bij disingo bank in Frankrijk (Via raisin), 3.27%.
Daarnaast vast deposito 4.20% bij een van die Italiaanse banken, even de naam kwijt.
Diverse alternatieven, o.a. in Baltische staten. Verbaas me erover dat die een hogere S&P kredietrating hebben dan landen als Italiė en Portugal.quote:Op vrijdag 22 december 2023 19:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vermoed Banca Progretto. Die gaat overigens tussen kerst en oud en nieuw weer 0,1%punt naar beneden.
De kredietrating die je op Raisin ziet is de kredietrating van het land (niet van de bank waar je naar kijkt). Als je bijv naar de staatsschuld van Letland kijkt, dat is 40% van het BBP (Estland 8% en Litouwen 36%) terwijl Italie gelijk staat aan 134% van het BBP. Nu kan je er best wat geopolitiek risico bij optellen in die Baltische Staten, maar het is nu ook niet dat Italie zo lekker stabiel is.quote:Op zaterdag 23 december 2023 09:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Diverse alternatieven, o.a. in Baltische staten. Verbaas me erover dat die een hogere S&P kredietrating hebben dan landen als Italiė en Portugal.
Da's het punt: het zijn allemaal van die achterkutterlijke kleine bankjes, met een paar honderdduizend ZZP-klanten met internetbedrijfjes. Als die omvallen......quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:08 schreef snabbi het volgende:
Ik vind het risico van de banken zelf in de Baltische Staten inherent wel hoger dan in Italie. Zowel door het geopolitiek risico, als ook door dat er niet voldoende populatie is om grote verliezen in de economie zelf op te vangen. Ik ken het bankenlandschap daar niet goed genoeg maar ik kan me niet voorstellen dat daar heel veel vermogen zit om een omvallende bank af te wentelen op andere banken.
Maar een rating van de bank zelf houdt geen rekening met de afwikkeling. Veel van die Italiaanse banken zitten vol met schuldenpapier van de overheid, dus stuk voor stuk staan die banken eerder op opvallen. Alleen wanneer ze omvallen zijn de gevolgen minder groot.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's het punt: het zijn allemaal van die achterkutterlijke kleine bankjes, met een paar honderdduizend ZZP-klanten met internetbedrijfjes. Als die omvallen......
NIBC en NN zijn ook aardige spaarbanken voor deposito's.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:40 schreef Klepper272 het volgende:
Ik hou het maar conservatief bij de Leaseplanbank en Centraal beheer met een gedeelte in deposito's.
Ik heb toen het gedonder gezien met Icesave....
Zie dat de langdurige deposito's bij Centraal Beheer met een 0.4% gezakt zijn .quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:43 schreef blomke het volgende:
[..]
NIBC en NN zijn ook aardige spaarbanken voor deposito's.
Maak je geen illusies: de kapitaalmarktrente is in een duikvlucht beland. Andere banken en deposito's zullen volgen. Met een paar jaar zitten we <<1%.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:52 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Zie dat de langdurige deposito's bij Centraal Beheer met een 0.4% gezakt zijn .
Had ik een nieuw deposito beter een paar dagen geleden kunnen openen
Dan toch maar na de kerstdagen een 15 jarige deposito openen.quote:Op zaterdag 23 december 2023 11:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Maak je geen illusies: de kapitaalmarktrente is in een duikvlucht beland. Andere banken en deposito's zullen volgen. Met een paar jaar zitten we <<1%.
De rente daalt al een paar weken. Zie het niet meer stijgen.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:41 schreef amp25 het volgende:
Is handig om nu een Depot te pakken of wachten
Wat redelijk krankzinnig is.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:56 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
De rente daalt al een paar weken. Zie het niet meer stijgen.
Doe maar nu iets van 2 - 5 jaar. Op langere termijn is er kans dat de rente wel significant stijgt.quote:Op zaterdag 23 december 2023 13:41 schreef amp25 het volgende:
Is handig om nu een Depot te pakken of wachten
Hoezo?quote:Op zaterdag 23 december 2023 16:04 schreef blomke het volgende:
Op langere termijn is er kans dat de rente wel significant stijgt.
Dat is heel moeilijk om te beantwoorden, want er zijn meerdere betaalsystemen. Het Target systeem van de ECB is dicht op eerste en tweede kerstdag, maar TIPS is wel gewoon operationeel. Daarnaast zou het een en ander ook via nostro of loro accounts kunnen lopen en dan is het weer meer aan de toegang tot dat betreffende systeem.quote:Op zaterdag 23 december 2023 16:32 schreef black-soldier het volgende:
Weet iemand hoe het zit met overboeken rond de kerstdagen? Afgelopen donderdag overgeboekt van Raisin naar RCI maar nog niet verwerkt. Ik denk idd door kerstdagen? Normaal is het bij mij de volgende dag al op RCI en aangezien vrijdag nog geen feestdag was verbaast het mij dat het nog niet op staat. Maar kan ook door drukte komen (?)
Het staat wel bij 'behandeling' op Raisin dus ik denk dat het na de kerstdagen wordt verwerkt. Dan is alles weer gewoon open. Het staat onder behandeling dus het zou wel goed moeten gaan na de kerstdagenquote:Op zaterdag 23 december 2023 17:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is heel moeilijk om te beantwoorden, want er zijn meerdere betaalsystemen. Het Target systeem van de ECB is dicht op eerste en tweede kerstdag, maar TIPS is wel gewoon operationeel. Daarnaast zou het een en ander ook via nostro of loro accounts kunnen lopen en dan is het weer meer aan de toegang tot dat betreffende systeem.
Dus zonder info over wat Raisin gebruikt, is er geen zinnig woord over te zeggen.
Er zit in de hele wereld economie te veel geld.quote:
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?quote:Op maandag 18 december 2023 20:57 schreef arj1o1 het volgende:
CKV heeft ons geļnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,25% p.j. naar 3,50% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 19 december om 12 uur 's middags.
[..]
Dan zullen de andere banken (Distingo, Nordax, etc.) op Raisin wel snel volgen.
Ik laat het even staan om te kijken of de andere bank meebeweegt. Als dit te lang niet gebeurt zet ik het geld over. Zo had ik lang Renault bank gehad, maar die heb ik opgezegd toen zij door andere banken zijn ingehaald.quote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?
Laat je het staan bij je gekozen bank... Of toch maar overzetten?
Ik kijk het even aan. Als het verschil te groot wordt, dan wordt het tijd om mijn spaargeld een ander onderkomen te geven.quote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hoe gaan jullie hier om met een verhoging van een andere bank op de spaarrekeningen?
Er is een depositogarantie in elk land. Deze garantie is niet in elk land even sterk. Je kan voor de garantie het beste zitten bij een kleine bank. Het terug te betalen bedrag aan de spaarders heeft dan het kleinste effect op de nationale economie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
ik heb gwt tijdens de kerstdis gehad over Raisin en merkte op dat de beste rentes bij BBB banken te vinden is (Portugees bv).
Is dat een probleem (voor jullie ervaren spaarders)? De bankgarantie geldt immers. Bij het omvallen ben je alleen de rente kwijt. En de kans dat het gebeurt is ook niet zó enorm lijkt me?
quote:Vanaf 02-01-24 geldt een nieuw rentetarief van 3.6% p.j. in plaats van 4% p.j
Om het huidig geldende rentetarief van 4% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 02-01-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 02-01-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3.6% p.j.
In aanvulling op de goede woorden van KrekelJapie hierboven:quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
ik heb gwt tijdens de kerstdis gehad over Raisin en merkte op dat de beste rentes bij BBB banken te vinden is (Portugees bv).
Is dat een probleem (voor jullie ervaren spaarders)? De bankgarantie geldt immers. Bij het omvallen ben je alleen de rente kwijt. En de kans dat het gebeurt is ook niet zó enorm lijkt me?
Ik kijk naar wie de bank in bezit heeft.quote:Op dinsdag 26 december 2023 06:59 schreef Rene het volgende:
Wat je op raisin aantreft zijn banken die door raisin gedekt word in eerste instantie.quote:Op dinsdag 26 december 2023 10:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
In aanvulling op de goede woorden van KrekelJapie hierboven:
- Je bent niet de rente kwijt. Je krijgt ook de rente tot op de dag van het omvallen. Je krijgt alleen geen rente over de periode van het uitbetalen van het garantiestelsel zelf (7 werkdagen).
- De levensbestendigheid van de bank is inderdaad moeilijk in te schatten, maar om heel eerlijk te zijn is het niet voor niets dat een bank meer rente biedt. Hoewel het te simpel is om het zo plat te zeggen: hoe hoger de rente hoe onbetrouwbaarder de bank. Op de geldmarkt van andere banken hebben ze immers meer moeite om het geld te krijgen en dus gaan ze maar lekker naar particulieren.
Verder ga ik zelf niet heel snel van de ene naar de andere bank. Een mutatie van 0,1%punt heeft per 10k ook maar 10 euro invloed in een heel jaar. Nu zit er wel ergens een kantelpunt dat je zegt dat het zonde is om niet meer rente te pakken, het er achteraan blijven rennen is ook niet wereldschokkend lucratief.
Verder vind ik Frankrijk wel één van de interessantste landen om een bank uit te selecteren. Er zitten daar zoveel grote banken, dat het garantiestelsel het omvallen van zo'n kleine bank makkelijk kan opvangen en ze doen ook niet aan die belasting dingen.
In Spanjequote:Op dinsdag 26 december 2023 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Qua topic, ik zie veel reclame omdat mijn telefoon mij afluistert, over Openbank met 3,45%.
Die zitten in Nederland.
Ik heb het geld vooral in deposito's. Dat is dus 1x per 1, 2 of 5 jaren naar én de veiligste bank én de hoogste rente biedendequote:Op maandag 25 december 2023 23:21 schreef dyna18 het volgende:
Welke Italiaanse bank doel je op?quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik kijk naar wie de bank in bezit heeft.
Italiė bijvoorbeeld heeft zo’n bank op raisin, maar die bank is in bezit van een van de grootste Amerikaanse banken.
Dat zit wel goed.
Banca Progetto werd opgericht in 1994 en maakt sinds december 2015 deel uit van het Amerikaanse Oaktree Capital Management. Dus deel van een investeringsmaatschappij.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:02 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Welke Italiaanse bank doel je op?
Alles kan kapot!quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Banca Progetto werd opgericht in 1994 en maakt sinds december 2015 deel uit van het Amerikaanse Oaktree Capital Management. Dus deel van een investeringsmaatschappij.
Overigens ben ik Lehman-Brothers nog niet vergeten.
Ook het bankengarantiestelsel.quote:
Banca progetto als ik dat goed schrijf.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:02 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Welke Italiaanse bank doel je op?
Zeer zeer onwaarschijnlijk.quote:
Zei Wouter Bos als min. van financiėn ook in 2008 toen een journalist 'm vroeg of de val van L-B gevolgen zou hebben voor de Nederlandse bankensector. Jaar later was ABN-AMRO failliet en diverse banken konden alleen op staatssteun overleven.quote:
Punt is dat je daar min. 10000 moet sparen in een deposito, Bij BAI europe zelfs 20000quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Banca progetto als ik dat goed schrijf.
Ik heb zelf ook geld staan bij Banca Progretto, daar niet van, maar wat je schrijft heeft eigenlijk niet echt waarde. Het moederbedrijf heeft geen echte reden om de dochter van een bankroet te behoeden. Zo'n dochterbedrijf leegtrekken en af laten sterven is een van de normaalste zaken helaas.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik kijk naar wie de bank in bezit heeft.
Italiė bijvoorbeeld heeft zo’n bank op raisin, maar die bank is in bezit van een van de grootste Amerikaanse banken.
Dat zit wel goed.
Raisin is alleen een intermediair die een provisie krijgt op de beheerde vermogens. In elk van de producten die je afsluit staat nadrukkelijk dat je het product afsluit met de onderliggende bank en niet met Raisin. In geen geval dekt Raisin de ondergang van de banken waar je zaken mee doet. De 53 miljard is dan ook alleen het beheerde vermogen, niet wat Raisin zelf heeft.quote:Op dinsdag 26 december 2023 11:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat je op raisin aantreft zijn banken die door raisin gedekt word in eerste instantie.
Raisin is goed voor om en nabij de 55 miljard.
Alleen dekken ze dan tot 100.000 per account.
Maar toen waren er ook geen enkele vangnetten of systemen onderliggend die dan in werking gaan treden.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Zei Wouter Bos als min. van financiėn ook in 2008 toen een journalist 'm vroeg of de val van L-B gevolgen zou hebben voor de Nederlandse bankensector. Jaar later was ABN-AMRO failliet en diverse banken konden alleen op staatssteun overleven.
Ja maar goed in mijn geval zit ik dan op maximaal.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is dat je daar min. 10000 moet sparen in een deposito, Bij BAI europe zelfs 20000
Je hebt gelijk met dat laatste, ik had een alinea van hun voorwaarden verkeerd opgevat.quote:Op dinsdag 26 december 2023 12:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook geld staan bij Banca Progretto, daar niet van, maar wat je schrijft heeft eigenlijk niet echt waarde. Het moederbedrijf heeft geen echte reden om de dochter van een bankroet te behoeden. Zo'n dochterbedrijf leegtrekken en af laten sterven is een van de normaalste zaken helaas.
Alleen wanneer je kunt aantreffen (bijv in een jaarrekening) dat de dochter een 403 verklaring op de moeder heeft, dan zit je wel safe.
[..]
Raisin is alleen een intermediair die een provisie krijgt op de beheerde vermogens. In elk van de producten die je afsluit staat nadrukkelijk dat je het product afsluit met de onderliggende bank en niet met Raisin. In geen geval dekt Raisin de ondergang van de banken waar je zaken mee doet. De 53 miljard is dan ook alleen het beheerde vermogen, niet wat Raisin zelf heeft.
En waar ligt jouw grens dat het geen aardig idee is, maar een slimme zet?quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:57 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik moet altijd wel grinniken als ik op verjaardagen iedereen hoor praten over rentes en hoe iedereen zijn 1000 of 5000 euro verplaatst naar een andere rekening voor 0.5% verschil.. op 1000 euro is dat 5 euro per jaar.. 2 blikjes cola.
En vaak hebben ze nog wel een lening voor een auto ergens tegen 7-8%. Misschien die aflossen? Groter rendement kan je niet halen op t moment.
Onder de 10k zet het geen zoden aan de dijk om van bank te veranderen voor 1 of 2% rente p/j.quote:Op dinsdag 26 december 2023 22:27 schreef snabbi het volgende:
[..]
En waar ligt jouw grens dat het geen aardig idee is, maar een slimme zet?
Bij Raisin is 10k een mooi bedrag per rekening...3% is toch weer ¤300 is één maand hypotheekrente.quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Onder de 10k zet het geen zoden aan de dijk om van bank te veranderen voor 1 of 2% rente p/j.
Ok, ik heb iets meer dan ¤ 14k in mijn spaarbuffer en de rest inderdaad belegd. Maar toen ik Bunq opende (10 minuutjes werk) zat mijn eigen bank op 0,5% (dacht ik) en Bunq op 2,01% (inmiddels 2,46%). Als jij moet lachen dat ik liever niet ¤ 200+ op jaarbasis laat liggen waar ik helemaal niets voor hoef te doen kan ik daar niet zo mee zittenquote:Op dinsdag 26 december 2023 23:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Onder de 10k zet het geen zoden aan de dijk om van bank te veranderen voor 1 of 2% rente p/j.
Ben je echt op zoek naar dit soort "winstjes" dan is besparen op uitgaven een veel beter idee.
Het beste is om eigen schulden af te lossen en gewoon lekker op je eigen spaarrekening laten staan van je bank. Uberhaupt het geld niet vastzetten voor langere periodes.
Boven de 10k deels beleggen.
Elke euro is er 1 of je dit nou verkrijgt via sparen (of eventueel beleggen) of via besparing.quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ben je echt op zoek naar dit soort "winstjes" dan is besparen op uitgaven een veel beter idee.
Het beste is om eigen schulden af te lossen en gewoon lekker op je eigen spaarrekening laten staan van je bank. Uberhaupt het geld niet vastzetten voor langere periodes.
Om te adviseren je geld gewoon bij je bank te laten staan….. is niet echt een advies wat ik serieus kan nemen, sorry.quote:Op dinsdag 26 december 2023 23:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Het is alleen geen 6.17%.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:37 schreef RamboDirk het volgende:
Is er iets van een groene etf om die achterlijke 6,17% belasting te ontlopen?
Aandelen kopen loont niet echt meer zo
Voor 2023 wel natuurlijk.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is alleen geen 6.17%.
quote:Op woensdag 27 december 2023 11:37 schreef RamboDirk het volgende:
Is er iets van een groene etf om die achterlijke 6,17% belasting te ontlopen?
Aandelen kopen loont niet echt meer zo
Het rendement op beleggingen wordt op 6,17% gesteld. Dat is geel wat anders dan de belasting die je betaalt.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Voor 2023 wel natuurlijk.
2024 is het lager.
Of je moet iets anders bedoelen.
quote:Op woensdag 27 december 2023 11:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het is alleen geen 6.17%.
Tomato tomato jullie snappen wat ik bedoelquote:Op woensdag 27 december 2023 13:49 schreef blomke het volgende:
@:TheoddDutchGuy
[..]
[..]
Het rendement op beleggingen wordt op 6,17% gesteld. Dat is geel wat anders dan de belasting die je betaalt.
Nee, eigenlijk niet.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:53 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[..]
Tomato tomato jullie snappen wat ik bedoel
Jajaja het fictieve rendement is 6,17% en daar betaal je 36% belasting over. Man man manquote:
Ja idd ik ging al uit voor 2024. Maar die 6.17% is toch ook enkel het fictief rendement wat dan belast word. Je betaald geen 6.17%. je betaald over dat fictieve rendement (6.17%) 32%. Of ik heb echt wat gemist.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Voor 2023 wel natuurlijk.
2024 is het lager.
Of je moet iets anders bedoelen.
Die zijn allemaal al vergeven volgens mij dit jaar. Sowieso zijn ze een zeldzaamheid.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:00 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Jajaja het fictieve rendement is 6,17% en daar betaal je 36% belasting over. Man man manAls je geen antwoord weet of er een groene etf is, die vrijgesteld is van deze vermogensbelasting. Reageer dan gewoon niet.
3% per jaar.. je ontvangt het niet per maand.quote:Op woensdag 27 december 2023 10:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Raisin is 10k een mooi bedrag per rekening...3% is toch weer ¤300 is één maand hypotheekrente.
Het gaat erom dat het bedragen zijn die niets voorstellen. Tot 10k gaat het om dusdanig kleine verschillen dat 1 restaurant bezoek per jaar al het verschil maakt.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:03 schreef Beldewouten het volgende:
[..]
Ok, ik heb iets meer dan ¤ 14k in mijn spaarbuffer en de rest inderdaad belegd. Maar toen ik Bunq opende (10 minuutjes werk) zat mijn eigen bank op 0,5% (dacht ik) en Bunq op 2,01% (inmiddels 2,46%). Als jij moet lachen dat ik liever niet ¤ 200+ op jaarbasis laat liggen waar ik helemaal niets voor hoef te doen kan ik daar niet zo mee zitten
Edit voor de volledigheid: het is inmiddels nog maar een verschil van zo'n ¤ 120 euro per jaar omdat mijn grootbank nu op 1,6% zit.
Zoals ik al zei: de besparingen tot 10k zijn dusdanig verwaarloosbaar dat het geld omzetten gewoon kansloos is. Je gooit er zelf even in dat je 200k spaargeld hebt, good for you, maar ik heb het over bedragen tot 10k.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Elke euro is er 1 of je dit nou verkrijgt via sparen (of eventueel beleggen) of via besparing.
Maar mensen daar op afvallen is beetje, nou ja zwakzinnig wil ik het niet noemen maar beetje get off your high horse gevoel.
Laat mensen dat lekker zelf weten, het is juist goed als mensen bezig zijn met voordeel halen, waar uit dan ook,
Ik trek zelf iets van 5 a 6000 rente binnen per jaar.
Zou wel willen dat het iets meer was, maar beleggen zie ik voorlopig vanaf dus dan hou je sparen over,
Nou moet ik wel toegeven dat ik niet voor iets 0.0x% extra rente elders dan daar opeens een rekening ga openen.
Daar ben ik te lui voor.
Dat is tot 10k echt het beste advies. 10k is geen wereldbedrag dat je moet willen investeren in beleggingen of langdurige deposito's. Dat geld heb je dan hard nodig als je ooit nood aan de man is.quote:Op woensdag 27 december 2023 11:27 schreef Essebes het volgende:
[..]
Om te adviseren je geld gewoon bij je bank te laten staan….. is niet echt een advies wat ik serieus kan nemen, sorry.
Hoogte maakt echt niet uit, een extra tientje is een extra tientje.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:25 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de besparingen tot 10k zijn dusdanig verwaarloosbaar dat het geld omzetten gewoon kansloos is. Je gooit er zelf even in dat je 200k spaargeld hebt, good for you, maar ik heb het over bedragen tot 10k.
De rente per jaar over 10000 is genoeg om maar 1 maand onze hypotheekrente te betalen.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:21 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
3% per jaar.. je ontvangt het niet per maand.
Dat is toch mooi meegenomen, maar zou je voor 0.5% gaan verkassen naar een andere bank? Daar ging het om.. niet om de huidige rente.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:24 schreef blomke het volgende:
[..]
De rente per jaar over 10000 is genoeg om maar 1 maand onze hypotheekrente te betalen.
Na afloop van een deposito en als ik 20000 te switchen heb, wel ja. Van 2,5 naar 3,% is toch winst van ¤100. Met een paar muisklikken.....quote:Op woensdag 27 december 2023 18:54 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is toch mooi meegenomen, maar zou je voor 0.5% gaan verkassen naar een andere bank? Daar ging het om.. niet om de huidige rente.
Zo win je het niet van CKV...quote:Opmerking: Vanaf 28-12-23 geldt een nieuw rentetarief van 3,28%% p.j. in plaats van 3,25%% p.j
Nordax doet 3,75% op de jaar deposito's. Dat is wel gunstig, denk dat ik daar ga openen.quote:Op donderdag 28 december 2023 00:50 schreef dyna18 het volgende:
Bij Raisin - Nordax bank staat nu de volgende opmerking bij de vrije spaarrekening.
[..]
Zo win je het niet van CKV...
Dit lijkt meer een klein stapje om net boven Distingo uit te komen (die 3,27% heeft).
Kijk dan ook naar Younited en Inbank. Deze bieden met 3,7% een fractie minder, maar je krijgt wel euro's terug mocht de bank een beroep moeten doen op het depositogarantiestelsel.quote:Op donderdag 28 december 2023 02:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nordax doet 3,75% op de jaar deposito's. Dat is wel gunstig, denk dat ik daar ga openen.
Zit je wel met wisselkoers.quote:Op donderdag 28 december 2023 02:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nordax doet 3,75% op de jaar deposito's. Dat is wel gunstig, denk dat ik daar ga openen.
Minimum deposito grootte vind ik minder interessant voor mijn doeleindenquote:Op donderdag 28 december 2023 05:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Zit je wel met wisselkoers.
Ik hou het wel bij de Italianen met 4.2%. (wat 4.1 gaat worden geloof ik)
Ah, tijd terug had ik nog gekeken maar toen zag ik niet zoveel aanbieders waar je kleine deposito's kon starten. Prima advies! Thnxquote:Op donderdag 28 december 2023 04:21 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Kijk dan ook naar Younited en Inbank. Deze bieden met 3,7% een fractie minder, maar je krijgt wel euro's terug mocht de bank een beroep moeten doen op het depositogarantiestelsel.
Ik weet niet wat voor bedrag je aan het kijken bent, maar als Italie verder geen probleem is dan zou Banca Privata Leasing met 3,9% nog een optie zijn. Minimum inleg is hier 5k (tov de 10k voor Banca Progretto).quote:Op donderdag 28 december 2023 09:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Minimum deposito grootte vind ik minder interessant voor mijn doeleinden
[..]
Ah, tijd terug had ik nog gekeken maar toen zag ik niet zoveel aanbieders waar je kleine deposito's kon starten. Prima advies! Thnx
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als we kijken naar de Baselse akkoorden dan wordt de minimum CET1 gezet op 4,5%. Voor grote banken die too big to fail zijn dient altijd een opslagpercentage gehanteerd te worden die door de toezichthouder van de bank bepaald wordt.
In de VS zien we bijvoorbeeld dat het percentage van 7% best gebruikelijk is voor kleinere banken, terwijl voor grote banken ongeveer 9% is.link
De ECB heeft als laagste buffer voor de grootbanken 10,7% en de kleinere banken kunnen hier iets onder zitten. Dit is een van de redenen dat Europese banken het moeilijk hebben om te concurreren tegen Amerikaanse banken.
Hoewel de minimale eis rond de 10% ligt, ligt de werkelijke CET1 hoger. De bank met de laagste CET1 in Nederland is NN Bank met 16,7%
Voor de genoemde banken voor de deposito's zijn de CET1s als volgt:
Banca Privata Leasing: 15.4% link
Banca Progretto: 18.8% link
Inbank: 10.99% link
Nordax: 15.05% link
Younited: 18,5% - in 2022 en kan geen getallen over 2023 vinden link
quote:Op donderdag 28 december 2023 10:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor bedrag je aan het kijken bent, maar als Italie verder geen probleem is dan zou Banca Privata Leasing met 3,9% nog een optie zijn. Minimum inleg is hier 5k (tov de 10k voor Banca Progretto).
Om de lezers hier een klein beetje op weg te helpen met risicoinschattingen: we kijken vaak naar de wijze waarop de bank kapitaal heeft. Een meer gedegen uitleg in de spoiler.Mooi overzicht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als we kijken naar de Baselse akkoorden dan wordt de minimum CET1 gezet op 4,5%. Voor grote banken die too big to fail zijn dient altijd een opslagpercentage gehanteerd te worden die door de toezichthouder van de bank bepaald wordt.
In de VS zien we bijvoorbeeld dat het percentage van 7% best gebruikelijk is voor kleinere banken, terwijl voor grote banken ongeveer 9% is.link
De ECB heeft als laagste buffer voor de grootbanken 10,7% en de kleinere banken kunnen hier iets onder zitten. Dit is een van de redenen dat Europese banken het moeilijk hebben om te concurreren tegen Amerikaanse banken.
Hoewel de minimale eis rond de 10% ligt, ligt de werkelijke CET1 hoger. De bank met de laagste CET1 in Nederland is NN Bank met 16,7%
quote:Op donderdag 28 december 2023 10:45 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor bedrag je aan het kijken bent, maar als Italie verder geen probleem is dan zou Banca Privata Leasing met 3,9% nog een optie zijn. Minimum inleg is hier 5k (tov de 10k voor Banca Progretto).
Om de lezers hier een klein beetje op weg te helpen met risicoinschattingen: we kijken vaak naar de wijze waarop de bank kapitaal heeft. Een meer gedegen uitleg in de spoiler.Ik gebruik deposito's om mijn aflossingsvrije hypotheekdeel kind of annuļtair te maken. Alleen als boomers altijd van HRA hebben mogen genieten, mag ik het ook nog net even uitmelken 🤣 daarom is 500-1000 euro als minimum inleg ideaal. Maakt het meer dan annuļtair, I know, maar zorgt ook dat ik over een jaar of 5 niet meer aan die hypotheek rente hoef te denken bij 3.7%.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als we kijken naar de Baselse akkoorden dan wordt de minimum CET1 gezet op 4,5%. Voor grote banken die too big to fail zijn dient altijd een opslagpercentage gehanteerd te worden die door de toezichthouder van de bank bepaald wordt.
Oke dan is 5k in een keer te veel dus. Dan zou ik op basis van de simpele getallen dus eerder voor een Younited gaan dan voor een Inbank. Zelf heb ik ook meer vertrouwen in Frankrijk voor depositogaranties dan in Estland, hoewel Estland zelf beter gekapitaliseerd is.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik gebruik deposito's om mijn aflossingsvrije hypotheekdeel kind of annuļtair te maken. Alleen als boomers altijd van HRA hebben mogen genieten, mag ik het ook nog net even uitmelken 🤣 daarom is 500-1000 euro als minimum inleg ideaal. Maakt het meer dan annuļtair, I know, maar zorgt ook dat ik over een jaar of 5 niet meer aan die hypotheek rente hoef te denken bij 3.7%.
Inderdaad, ik was bij "je krijgt wel euro's terug" al overtuigdquote:Op donderdag 28 december 2023 11:14 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oke dan is 5k in een keer te veel dus. Dan zou ik op basis van de simpele getallen dus eerder voor een Younited gaan dan voor een Inbank. Zelf heb ik ook meer vertrouwen in Frankrijk voor depositogaranties dan in Estland, hoewel Estland zelf beter gekapitaliseerd is.
Depositogarantiestelsel heeft toch met de andere banken in het land te maken; niet met de staatsfinanciėn??quote:Op donderdag 28 december 2023 11:14 schreef snabbi het volgende:
. Zelf heb ik ook meer vertrouwen in Frankrijk voor depositogaranties dan in Estland, hoewel Estland zelf beter gekapitaliseerd is.
Dank - ik bedoelde eigenlijk dat het DGS zelf ook deels voor-gefinancieerd is. Met andere woorden in Estland is er een zogenaamd target level van 1,66% terwijl Frankrijk nog maar op 0,5% zit - link.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Depositogarantiestelsel heeft toch met de andere banken in het land te maken; niet met de staatsfinanciėn??
Net een deposito bij CKV geopend. Misschien is Belgie wel stabieler dan Nl., ik heb ook Aegas (prima dividend) overgehouden als ABN-douceurtje....quote:Op donderdag 28 december 2023 11:39 schreef snabbi het volgende:
Ik wil hier zeker aan toevoegen, dat ik eigenlijk maar weinig snap over hoe je het exacte risicoprofiel zou moeten inkleuren. Ik zie alleen een paar componenten van de totale complexe puzzel en het is ook 'gevaarlijk' om je volledig te focussen op de delen van de puzzel. En met gevaarlijk bedoel ik vooral dat je dan kan wachten op een teleurstelling.
Daar gaat het jou om. Maar dat boeit hier verder niemand. Dus laat iedereen in zijn waarde en dring jouw gedachten niet op.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:54 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is toch mooi meegenomen, maar zou je voor 0.5% gaan verkassen naar een andere bank? Daar ging het om.. niet om de huidige rente.
Younited Credit heeft ons geļnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 3.7% moet uiterlijk de werkdag vóór 3.1.2024 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn.quote:Op donderdag 28 december 2023 11:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Inderdaad, ik was bij "je krijgt wel euro's terug" al overtuigd
Maar... Daar doe ik het ook wel voor 😉quote:Op donderdag 28 december 2023 18:54 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Younited Credit heeft ons geļnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 3.7% moet uiterlijk de werkdag vóór 3.1.2024 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn.
Op 3.1.2024 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 3.55% p.j.
Rustigaanquote:Op donderdag 28 december 2023 18:50 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Daar gaat het jou om. Maar dat boeit hier verder niemand. Dus laat iedereen in zijn waarde en dring jouw gedachten niet op.
Die Fransen lezen mee denk ik - beetje hetzelfde bieden als de concurrentie terwijl het risico lager isquote:Op donderdag 28 december 2023 18:54 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Younited Credit heeft ons geļnformeerd dat het de rente op uw aangevraagde termijndeposito gaat verlagen. De rekening is nog niet geopend. Om nog te profiteren van het huidig geldende rentetarief van 3.7% moet uiterlijk de werkdag vóór 3.1.2024 aan alle voorwaarden voor het openen van de rekening voldaan zijn.
Op 3.1.2024 wordt uw termijndeposito geopend tegen het nieuwe rentetarief van 3.55% p.j.
Het is vandaag de laatste werkdag. Geld staat nooit meer vanuit Estland op je NL rekening.quote:Op vrijdag 29 december 2023 13:59 schreef wingdings het volgende:
Is het lucratief om die 20.000 euro eind december, nog voor de jaarwisseling, terug te boeken naar mijn NL rekening en dan bijvoorbeeld op 31 december in de avond (en in delen) terug te boeken naar Estland?
Is niet togestaan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 13:59 schreef wingdings het volgende:
Qua spaargeld en de box 3 ellende zit ik ongeveer 20.000 boven de drempel.
Ja ik weet dat dit sjoemelen is, maar ik wil dit gok best nemen. Iemand ervaring hiermee?
E 75,60?quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Is niet togestaan.
Overigens 20000 boven de drempel, wat denk je wat je dat fiscaal kost?
Wat dacht je van (even van een alleenstaande uitgaande met 57k¤ vrijstelling):quote:
Er is meer in dit land niet toegestaan, maar ik houd me er niet aan. Daar vraag ik ook niet naar.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Is niet togestaan.
Overigens 20000 boven de drempel, wat denk je wat je dat fiscaal kost?
Het is wel toegestaan om het over te boeken, maar buitend e BD om uit box 3 houden, is weer niet toegestaan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:14 schreef wingdings het volgende:
[..]
Er is meer in dit land niet toegestaan, maar ik houd me er niet aan. Daar vraag ik ook niet naar.
Als ze het op deze manier niet weten en als ik mijn spaargeld elk jaar op deze manier 'constant' houd dan zien ze het niet. Die weten niet beter dan de saldi die ze op 1 januari van alle banken doorkrijgen. Dat idee...quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is wel toegestaan om het over te boeken, maar buitend e BD om uit box 3 houden, is weer niet toegestaan.
Heb je ook het idee even naar mijn berekening te kijken?quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:17 schreef wingdings het volgende:
[..]
Als ze het op deze manier niet weten en als ik mijn spaargeld elk jaar op deze manier 'constant' houd dan zien ze het niet. Die weten niet beter dan de saldi die ze op 1 januari van alle banken doorkrijgen. Dat idee...
quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat dacht je van (even van een alleenstaande uitgaande met 57k¤ vrijstelling):
Rendementsgrondslag 77k¤ spaartegoed
Belastbaar rendement = 0,01% =¤ 7,7
Grondslag Sparen = 77k¤ - 57k¤ = 20k¤
Aandeel rendementgrondslag = 20/77 = 26%
Voordeel Sparen en beleggen = ¤ 7,7*26%
belast met 32% = ¤ 0,64
Nog geen euro! Daar krijg je geen aanslag voor.
Nee, want dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je ook het idee even naar mijn berekening te kijken?
[..]
Belastbaar rendement voor sparen is voorlopig toch 1,03% voor 1-1-24? Zie brief staatssecretaris 7-12-23.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat dacht je van (even van een alleenstaande uitgaande met 57k¤ vrijstelling):
Rendementsgrondslag 77k¤ spaartegoed
Belastbaar rendement = 0,01% =¤ 7,7
Grondslag Sparen = 77k¤ - 57k¤ = 20k¤
Aandeel rendementgrondslag = 20/77 = 26%
Voordeel Sparen en beleggen = ¤ 7,7*26%
belast met 32% = ¤ 0,64
Nog geen euro! Daar krijg je geen aanslag voor.
Het heeft geen zin, want ondanks dat de verwerkingstijd misschien langer is, er wordt altijd gewerkt met een valutadatum. Dus stel je schiet vandaag de opdracht tot het overboeken in. Dan is het best mogelijk dat Bigbank alvast op je internetbankieren aangeeft dat je saldo verlaagd is met die 20k, maar uiteindelijk wordt het pas dinsdag 2 januari (wanneer het Target systeem weer open is) overgeboekt. Die overboeking wordt zowel door Bigbank alsmede jouw huisbank met die datum van 2 januari verwerkt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 13:59 schreef wingdings het volgende:
Ik vraag me trouwens iets af en ik hoop dat iemand dit al eens geprobeerd heeft of dat dit een waardeloos idee is van mezelf![]()
Ik zit met mijn spaargeld onder andere bij Bigbank. Als je daarheen geld overboekt vanaf je NL bankrekening, dan duurt het even voordat het in Estland wordt bijgeschreven.
Qua spaargeld en de box 3 ellende zit ik ongeveer 20.000 boven de drempel.
Is het lucratief om die 20.000 euro eind december, nog voor de jaarwisseling, terug te boeken naar mijn NL rekening en dan bijvoorbeeld op 31 december in de avond (en in delen) terug te boeken naar Estland? Het geld zit dan tijdelijk 'op de lijn' en wordt waarschijnlijk pas 2 januari of later in Estland bijgeschreven.
Dan ziet de belastingdienst dat bedrag dus niet terug in de peilingen en hoef ik er niks extra's over te dokken.
Ja ik weet dat dit sjoemelen is, maar ik wil dit gok best nemen. Iemand ervaring hiermee?
Dat voorlopige rendement is niet zo relevant aangezien ze dat op basis van nacalculatie bepalen voor de aangifte. Ik vraag me nu wel af of het rendement over 2023 al bekend is of ongeveer berekend kan worden?quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:35 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Belastbaar rendement voor sparen is voorlopig toch op 1,03% vastgesteld voor 1-1-24?
Tarief stijgt van 32 naar 36%
0,01% zal het niet worden. Voor 2023 wordt dit waarschijnlijk in februari vastgesteld.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat voorlopige rendement is niet zo relevant aangezien ze dat op basis van nacalculatie bepalen voor de aangifte. Ik vraag me nu wel af of het rendement over 2023 al bekend is of ongeveer berekend kan worden?
Da's 2024. Maar ik dacht dat de TS het over 2023 had.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:35 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Belastbaar rendement voor sparen is voorlopig toch 1,03% voor 1-1-24? Zie brief staatssecretaris 7-12-23.
Tarief stijgt van 32 naar 36%
quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:42 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat voorlopige rendement is niet zo relevant aangezien ze dat op basis van nacalculatie bepalen voor de aangifte. Ik vraag me nu wel af of het rendement over 2023 al bekend is of ongeveer berekend kan worden?
https://www.belastingdien(...)g-box-3-inkomen-2023quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:44 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
0,01% zal het niet worden. Voor 2023 wordt dit waarschijnlijk in februari vastgesteld.
TS wil nu toch handelen. Voor peildatum 1-1-23 staat de hoogte van het vermogen al vast.quote:Op vrijdag 29 december 2023 15:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's 2024. Maar ik dacht dat de TS het over 2023 had.
Ik kies zelf deposito's die gekoppeld zijn aan depositogarantie in euro's en landen die geen bronbelasting hebben of bronbelasting die makkelijk naar 0% kan worden teruggebracht (Zweden, Litouwen, Portugal niet).quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:01 schreef archito het volgende:
Tot nu toe hebben we hypotheek afgelost en belegd in etf. Maar op dit moment is hypotheek aflossen met de huidige rentes niet interessant.
Wat is de meest eenvoudige wijze met de minste risico's om net wat meer geld uit spaargeld te halen? Ik dacht nu aan deposito's via raisin. Maar welke bank dan?
Onze hypotheek loopt bij argenta, die hebben ook wel interessante deposito's. Maar weet zo niet of ik met een spaarrekening en hypotheekrekening daar rechtstreeks ook een deposito aan kan koppelen.
Argenta komt met 3,1% voor 2 jaar ook aardig in de buurt. In ieder geval een stuk beter dan Rabobank met 2,35%.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:05 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Ik kies zelf deposito's die gekoppeld zijn aan depositogarantie in euro's en landen die geen bronbelasting hebben of bronbelasting die makkelijk naar 0% kan worden teruggebracht (Zweden, Litouwen, Portugal niet).
Als je het koppelt aan hypotheek zou je kunnen kijken naar 10 jarige van CKV tegen 3,75%.
O ja, ik ben de aangifte over 2023 in de war.quote:Op vrijdag 29 december 2023 15:41 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
TS wil nu toch handelen. Voor peildatum 1-1-23 staat de hoogte van het vermogen al vast.
App installeren en klaar.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:16 schreef archito het volgende:
[..]
Argenta komt met 3,1% voor 2 jaar ook aardig in de buurt. In ieder geval een stuk beter dan Rabobank met 2,35%.
Maar goed, 3,75% levert op 20k o.i.d. nog eens 130 euro extra op. Alleen wel meer moeite en weer een extra rekening, alles een beetje bij elkaar houden lijkt me ook wel makkelijk.
Toen ik vanochtend via de website in wou loggen kreeg ik een melding dat er aan de website werkt gewerkt en het tijdelijk niet mogelijk was... 15 minuten later wou het wel maar toen kon ik wel gewoon mijn wachtwoord via de website wijzigen.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:00 schreef ondeugend het volgende:
Meer mensen problemen met het inloggen via de app van Leaseplan Bank?
Ik moet opnieuw inloggen maar mijn ww is verlopen. Moet inloggen via browser zegt app maar dat kan dus niet omdat wachtwoord is verlopen.
Nu zit ik in een loop![]()
Na 6 smsjes met code's en het veranderen van ww en het opnieuw installeren van de app waardoor je een nieuwe pincode kon instellen, is het gelukt.quote:Op maandag 1 januari 2024 13:12 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Toen ik vanochtend via de website in wou loggen kreeg ik een melding dat er aan de website werkt gewerkt en het tijdelijk niet mogelijk was... 15 minuten later wou het wel maar toen kon ik wel gewoon mijn wachtwoord via de website wijzigen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 1 januari 2024 14:13 schreef AnneX het volgende:
Hellup. Mijn deposito ladder is stuk.
Omdat ik vanwege lage renten tussendoor ook voor 2 jaar heb vastgezet. En dat weer samenvalt met een dep., dat na 1 jaar vervalt.
De bedoeling is dus dat iedere 3 maanden van de lpb of van argenta een bedrag beschikbaar is - indien nodig - en vervolgens weer een jaar (of twee) vast te zetten.
Zie spoiler.Wat is nou het probleem? Bij 1 en 2-jrs dep's, kan je gewoon het jaartal met 1 resp. 2 verhogen. Er zijn btw ook 9-maands deposito's. Dus als je eens tussendoor een trede mist.....kan je zo er misschien een mouw aan passen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
Dat bedoel ik…kan de mouw niet vinden. 😢quote:Op maandag 1 januari 2024 14:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou het probleem? Bij 1 en 2-jrs dep's, kan je gewoon het jaartal met 1 resp. 2 verhogen. Er zijn btw ook 9-maands deposito's. Dus als je eens tussendoor een trede mist.....kan je zo er misschien een mouw aan passen.
Bij Raisin kan je deposito's van 3, 6 en 9 maanden afsluiten, tegen plm. 4%. Dus als je die van 25/4 voor drie maanden vastzet...quote:Op maandag 1 januari 2024 15:03 schreef AnneX het volgende:
[..]
Dat bedoel ik…kan de mouw niet vinden. 😢
In den beginne ging het “keurig” om de 3 maanden. Gestart met 3-6-9-12 maanden. Dus na een jaar liep dat. Totdat renten kelderden en ik begon te rommelen. Nu ben ik het overzicht kwijt.
Vandaar de vraag.
Ah…kijk dan kan ik weer een jaartje bouwen. Merci.👍🏼quote:Op maandag 1 januari 2024 15:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij Raisin kan je deposito's van 3, 6 en 9 maanden afsluiten, tegen plm. 4%. Dus als je die van 25/4 voor drie maanden vastzet...
Als wettelijke vertegenwoordiger kan je er altijd geld vanaf halen, niet altijd zondermeer de rekening sluiten gezien het onder voorwaarden is afgesloten dat het op naam kind staat en vrij komt voor kind bij 16 of 18 veelal.quote:Op maandag 1 januari 2024 15:12 schreef Aloria het volgende:
Kan iemand mij misschien advies geven ik zit bij de rabo en heb voor mijn zoon een doelspaar rekening gemaakt toen hij geboren werd deze heb ik tot 16 jaar lopen.
In de veronderstelling dat dit geld dus vrijkomt op zijn 16de tot mijn verbazing kan ik er gewoon geld vanaf halen, dut us niet helemaal de bedoeling... wat is dus een goede rekening met wat ik dus wil, dat bij een bepaalde leeftijd het geld vrij komt en ook met een mooie rente. ( bel zelf ook even met de bank maar denk vraag hier eerst even )
Deposito? Maar die rentes zijn vrij mager voor langere periodes.quote:Op maandag 1 januari 2024 15:12 schreef Aloria het volgende:
Kan iemand mij misschien advies geven ik zit bij de rabo en heb voor mijn zoon een doelspaar rekening gemaakt toen hij geboren werd deze heb ik tot 16 jaar lopen.
In de veronderstelling dat dit geld dus vrijkomt op zijn 16de tot mijn verbazing kan ik er gewoon geld vanaf halen, dut us niet helemaal de bedoeling... wat is dus een goede rekening met wat ik dus wil, dat bij een bepaalde leeftijd het geld vrij komt en ook met een mooie rente. ( bel zelf ook even met de bank maar denk vraag hier eerst even )
Dat het kan betekent niet dat het mag.quote:Op maandag 1 januari 2024 18:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als wettelijke vertegenwoordiger kan je er altijd geld vanaf halen, niet altijd zondermeer de rekening sluiten gezien het onder voorwaarden is afgesloten dat het op naam kind staat en vrij komt voor kind bij 16 of 18 veelal.
Een rekening waar je niet zomaar zonder onderbouwing, volgens mij, geld vanaf kan halen is dan een, even in het Engels een trust fund.
Maar of je dat in Nederland ook hebt weet ik niet eigenlijk.
Dacht dat ze in 1996 of iets bepaalde regelgeving daar in hadden veranderd.
Maar over het algemeen is de norm “jeugd spaarrekening”, bij praktisch iedere bank wel.
En ja als WV kan je dan gewoon geld eraf halen naar een tegenrekening.
Edit hoewel ik nu mijzelf moet tegenspreken, bij ASN jeugdsparen kan ik als WV wel geld storten maar niet opnemen.
Dat zou alleen kunnen als ik vroegtijdig de rekening wil opzeggen.
Maar met een beleggingsrekening beleg je dan ook actief of is de belegging wat je zelf in brengt ? Sorry voor de "domme" vragen heb hier echt geen kaas van gegetenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 00:35 schreef 111210 het volgende:
[..]
Deposito? Maar die rentes zijn vrij mager voor langere periodes.
Ik heb hier gewoon een beleggingsrekening geopend waar iedere maand een vast bedrag in gaat
Ik kom er geheel niet in, dus jaquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:03 schreef Faraday01 het volgende:
Zijn er meer mensen met inlogproblemen bij Raisin?
ja ze hebben storing zo te zienquote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:03 schreef Faraday01 het volgende:
Nu gedaan; geen probleem.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:03 schreef Faraday01 het volgende:
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:03 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ga tussen kerst en oud en nieuw volgend jaar niets meer doen bij raisin ivm verwerkingstijd. Zelfde verhaal bij Younitedquote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Nu gedaan; geen probleem.
Maar de deposito openen bij CVK duurt wel lang zeg (geld staat al sinds Kerst bij Raisin en kopie adres ook opgestuurd)! Straks krijg ik die 3,95% niet......
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |